Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

Nakon smanjenja subvencija znatno slabija prodaja električnih automobila u Nemačkoj

 

vw e up0.jpg

 

U Nemačkoj je prošlog meseca registrovano nešto manje novih automobila nego 12 meseci ranije, ali istovremeno daleko manje e-automobila nego u decembru 2022. Više od 100.000 novih potpuno električnih vozila je registrovano u decembru, u poređenju sa samo 18.100 u januaru ove godine, prema podacima Savezne službe za motorna vozila. Istovremeno, broj novoregistrovanih plug-in hibrida je pao sa 70.000 na manje od 9.000 u odnosu na prethodni mesec. U odnosu na januar prošle godine registracije novih vozila iz te dve kategorije su manje za 13.2% odnosno 53.2%.

Pad nije neobjašnjiv: nemačka vlada je od Nove godine u potpunosti prestala da subvencioniše hibride i smanjila je subvencije na električna vozila i vozila na vodonik. Tako od 1. januara kupci električnih vozila čija maloprodajna cena je do 40.000 evra mogu da dobiju subvenciju od najviše 4.500 evra, 1.500 manje nego do sada. Za vozila do 60.000 evra subvencija sada iznosi maksimalno 3.000 evra umesto 5.000. Premije će od sledeće godine biti još niže. Ukupno je u januaru 2023. u Nemačkoj registrovano nešto više od 179.000 automobila, 2.9% manje nego u januaru prošle godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ministar traži jeftinije e-automobile od nemačkih proizvođača

 

vw id2 plavi.jpg

 

Nemački ministar saobraćaja Folker Vising (Volker Wissing) je automobilsku industriju pozvao da proširi ponudu električnih automobila na jeftinije modele, jer fokusiranje na skupa vozila usporava tranziciju ka e-mobilnosti.

 

''Moramo da pazimo da proizvođači sastave široku ponudu u svim cenovnim segmentima'', rekao je Vising za štutgartske dnevnike od srede. Pri tranziciji ka klimatski neutralnoj mobilnosti ''treba u vidu imati i pitanje mogućnosti potrošača'', dodao je ministar. ''Električni automobili sada u proseku koštaju 53.000 evra, a to je preskupo za ljude na početku profesionalnog života''. Nemački brendovi uglavnom forsiraju skupe automobile, rekao je Vising, pozivajući proizvođače da paletu prošire modelima prihvatljivije cene. ''Za to su nužni snažna konkurencija i široka ponuda'', zaključio je ministar. Vising je prethodnih sedmica u vestima bio uglavnom zbog pritiska na Evropsku uniju da uvede izuzetke u opštu zabranu novih automobila sa klasičnim motorom od 2035. godine. On, naime, želi da ostavi vrata otvorena benzinskim motorima pod uslovom da sagorevaju klimatski-neutralno sintetičko gorivo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citroen najavljuje električne automobile po agresivnoj ceni

 

Citroen-19_01.jpg

 

Kako pišu britanski mediji, Citroen priprema više manjih električnih automobila koji će imati ''agresivne cene'' sa ciljem da potkopaju rivale na sve konkurentnijem tržištu električnih vozila. Očekuje se da će ti modeli stići u narednih nekoliko godina, sa atraktivnim dizajnom kako bi privukli širu bazu kupaca francuskom brendu, rekao je za Autocar šef dizajna Citroena Pjer Leklerk. Oni će verovatno deliti dizajnerske karakteristike sa konceptom Citroen Oli i manjim dvosedom Ami, kao i budućim C3 Aircrossom, rekao je Leklerk, dodajući da to neće biti samo manje verzije većih automobila: ''Trudimo se da ne pravimo automobile koji imaju efekat ruske Babuške.''

 

228440-Citroen Oli 01.jpg

 

Cena od oko 28.000 evra je verovatna s obzirom da je Leklerk potvrdio da će njihove cene dati brendu ''ogromnu prednost'' u segmentima u kojima će se nalaziti. ''Zamislili smo ih da na tržište stignu sa zaista agresivnim ccenama'', rekao je on. ''Mislim da će to biti ogromna, ogromna prednost [u odnosu na druge proizvođače automobila] za brend kao što je Citroen. Znate, pošto premium brendovi teže da postanu još više premium, (još uvek) postoje neki ljudi koji nemaju toliko novca da kupe automobil.'' Govoreći o samim automobilima, Leklerk je dodao: ''Mislim da ćemo uskoro imati sjajne proizvode koji su, po mom mišljenju, zaista šokantni u smislu dizajna. Biće super kul. Mislim, uzbuđeni smo što ćemo te stvari staviti na put; cene će biti tako agresivne. Možemo samo da budemo ponosni što smo to uradili. Dakle, mislim da ćemo imati veliku ulogu u automobilskoj industriji u narednih nekoliko godina.''

 

Električni automobili će najverovatnije biti na CMP platformi koja već stoji u osnovi Stellantisovih automobila, uključujući Corsu i Peugeot e-208. Zato će koristiti istu bateriju od 51 kWh kao e-208. Jedan motor koji će isporučivati oko 130 KS je verovatan, s obzirom da se to očekuje od predstojećeg Citroena C3 Aircross. Govoreći prethodno za Autocar, Citroenov direktor proizvoda i strategije, Loren Hansen, navodi: ''Citroen voli da izaziva industrijske norme. Sa Olijem želimo da pronađemo radosnu, modernu mobilnost, pristupačnu i održivu. To je nešto što ćemo [nastaviti] dugoročno, jer mislimo da je u skladu sa našim DNK.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford će i ove godine imati gubitak u segmentu električnih vozila

 

ford mach 01 2020.jpg

 

Ford očekuje da će njegovo odeljenje za električna vozila i u ovoj godini poslovati sa gubitkom od tri milijarde dolara, dodajući da profitabilnost očekuju do kraja 2026.

 

Počev od rezultata za prvo tromesečje, koji će biti objavljeni 2. maja, Ford će izveštavati o rezultatima po poslovnim odeljenjima Model e (električna vozila), Blue (vozila sa unutrašnjim sagorevanjem) i Pro (komercijalna vozila i usluge), a ne više po geografskim regijama. Glavni finansijski direktor John Lawler je rekao će ubuduće objavljivati kvartalne i godišnje podatke o prodaji i udeo na pet glavnih svetskih tržišta kompanije. Kompanija prognozira da će odeljenje električnih vozila u periodu od 2021. do 2023. zabeležiti gubitak od šest milijardi dolara, uključujući i prošlogodišnju 2.1 milijardu dolara. Odeljenje bi trebalo da bude profitabilan pre kraja 2026. godine, dodaju. U 2022. Ford je u Kini zabeležio gubitak pre oporezivanja od 600 miliona dolara, u Evropi je poslovao sa pozitivnom nulom, a u Južnoj Americi bio u plusu od skromnih 400 miliona dolara. Najveći deo dobiti pre kamata i poreza, od 9.2 milijarde dolara, ostvario je u Severnoj Americi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direktor Renaulta: Električni automobili su budućnost

 

renault 5 ev 02.jpg

 

Generalni direktor Renaulta Luca de Meo se osvrnuo na budućnost automobilske industrije, pa je poručio da motori sa unutrašnjim sagorevanjem polako odlaze u istoriju. Na događaju koji je u Nemačkoj organizovo magazin Politico, De Meo je izjavio da su proizvođači automobila već odgovorili na planove EU da od 2035. godine uvede politiku nulte emisije za automobile i kombije.

 

''Mislim da niko ko razvija potpuno novi motor u Evropi ne razvija motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Sav novac ide na električnu ili tehnologiju vodonika'', rekao je direktor Renaulta. Umesto izrade motora sa unutrašnjim sagorevanjem, De Meo naglašava da je ključni cilj sustizanje Kine koja se, kako ističe, nalazi deceniju ispred svih kada se govori o tehnologiju baterija električnih vozila. ''Električna vozila su na putu da postanu dominantno tržišno rešenje za izazov nulte emisije. Trend udaljavanja od motora sa unutrašnjim sagorevanjem je nepovratan jer se dobavljači koji imaju desetine hiljada zaposlenih širom Evrope udaljavaju od njih. Videćete kako taj talas dolazi'', poručio je De Meo. Dok su neki proizvođači automobila, uključujući Renault, u početku želeli da odlože datum povlačenja proizvodnje automobila sa unutrašnjim sagorevanjem za 2035. godinu, većina je već najavila planove za prelazak na potpuno električnu prodaju u Evropi do 2030. godine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izvršni direktor Stellantisa: Nemamo dovoljno litijuma da se zadovolje planovi potražnje za električnim vozilima

 

Stellantis 2022.jpg

 

Na konferenciji koju je organizovao Stellantis, izvršni direktor velikog automobilskog koncerna Karlos Tavares je istakao da možda neće biti dovoljno litijuma da se svako vozilo s unutrašnjim sagorevanjem zameni električnim vozilom. Proizvođači automobila punom parom guraju svoje planove za električna vozila, ali u pitanju je nabavka sirovina za izradu miliona baterija potrebnih za proizvodnju električnih automobila. Govoreći na Forumu o slobodi mobilnosti, Tavares je izrazio svoju zabrinutost oko sirovina, posebne litijuma:

 

''Znamo da nam treba litijum i da ga ne proizvodimo onoliko koliko nam je potrebno. Trenutno imamo 1.3 milijarde automobila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Moramo to zameniti čistom mobilnošću, a za to će biti potrebno puno litijuma. Ne samo da litijuma možda neće biti dovoljno, već rudarenje litijuma može da stvori druga geopolitička pitanja.'' Tavares očekuje da će Stellantis ispuniti svoje ciljeve, ali je ipak izrazio frustraciju onim što je opisao kao nefleksibilne propise širom sveta koji su isključivo fokusirani na električna vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Proizvođači EV-ova preteruju s dometima u reklamiranju, u stvarnosti su nemogući''

 

195370-nissan ev.jpg

 

Proizvođači električnih automobila koriste preterane brojke za domete u zvaničnim testovima koji ne odražavaju stvarni život, pokazalo je istraživanje. Više od 70 električnih vozila je analizirano u nezavisnim testovima od strane Which? i rezultati pokazuju da su rasponi u stvarnom svetu u proseku bili gotovo 20 posto niži od onoga što su proizvođači automobila reklamirali. Testovi su takođe otkrili da će baterijama električnih automobila biti potrebno oko 15% dodatne energije od one koja se reklamira da bi se potpuno napunile - što će rezultirati višim troškovima rada.

 

Najpopularnije električno vozilo u Ujedinjenom Kraljevstvu, Tesla Model Y, navodno je imalo domet u stvarnom svetu manji za 160-ak kilometara od onog što se reklamiralo, a Nissan Leaf je izgubio više od 80 kilometara dometa u poređenju sa onim što je promovisano. Vozači koji raspravljaju o tome da li ili ne kupiti električni automobil moraju da budu skeptični prema oglasima i osiguraju da obave rigorozno istraživanje pre svoje kupovine, kaže Which?. Do toga je došlo nakon što je vlada Velike Britanije objavila da će više od petine prodaje novih automobila sledeće godine činiti električni automobili - uz zabranu novih benzinaca i dizelaša koja će se uvesti 2030.

Rezultat bi mogao da ostavi vozače električnih vozila ''razočaranima dometom koji realno mogu da pređu s jednim punjenjem'', rekla je urednica za održivost Emily Seymour. Proizvođači električnih automobila od 2017. koriste laboratorijski test pod nazivom ''Svetski postupak ispitivanja lakih vozila'' (WLTP) za određivanje dometa od 2017. prema zakonu EU-a. Ovo je uvedeno nakon što je prethodni režim testiranja optužen za precenjivanje efikasnosti goriva automobila na fosilna goriva. WLTP daje tačnije rezultate za benzince i dizelaše, ali ima snažnu tendenciju precenjivanja efikasnosti i dometa električnih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Giannini Uso

 

giannini uso04.jpg

 

Italijanska kompanija Giannini Automobili sada kupcima nudi električni dvosed Uso, i to po ceni od 28.500 evra.

 

giannini uso03.jpg

 

Uso je dugačak samo 3.170 mm (bez montiranog rezervnog točka), širok 1.615 mm i visok 1.610 mm. Veličina tovarnog prostora je 1100x750x500 mm, dok nosivost iznosi 250 kg. Takođe, Uso ima i mali dodatni prtljažnik napred.

 

giannini uso02.jpg

 

Oprema uključuje klima-uređaj, grejanje vetrobrana i zadnjih stakala, kao i presvlake sedišta od kože ili tkanine otporne na habanje.

 

giannini 01.jpg

 

Elektromotor se nalazi na zadnjoj osovini i pokreće zadnje točkove, a raspolaže sa 40KS/120Nm što je dovoljno za maksimalnih 90 km/h. Sa jednim punjenjem baterija od 21 kWh autonomija po najavama fabrike iznosi 235 km. Giannini obećava da će svaki naručeni primerak proizvesti u roku od 5 meseci. Garancija je 2 godine, i 4 godine za bateriju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električna vozila donose troškove etabliranim proizvođačima merene u milijardama dolara

 

217139-ford fabrika.jpg

 

Razvoj, kreiranje, proizvodnja i investiranje u buduće električne automobile ''papreno'' koštaju proizvođače, a Ford je to saznao na teži način, i tek je jedna od mnogih drugih kompanija koje imaju slično iskustvo. Naime, ''Plavi oval'' je procenio da će njegova električna divizija napraviti gubitak od tri milijarde dolara tokom 2023.

 

Da li je to velika stvar?

Ford je u ovom slučaju krajnje iskren prema javnosti, investitorima i potencijalnim kupcima električnih automobila. Američki automobilski gigant nije ništa zavijao u oblandu niti sakrivao istinu, već je bio direktan u vezi s ulaganjima u električna vozila i uticaj tih investicija na krajnju jednačinu. Gubitak od tri milijarde dolara, čak i za kompaniju Fordovih razmera, uvek je velika stvar. Međutim, ''Plavi oval'' i njegovi investitori mogu pronaći spokoj u činjenici da kompanija i dalje očekuje generisanje profita ove godine, koji će se naći između devet i 11 milijardi dolara. Mnogo je lakše izgubiti tri milijarde u okviru električne divizije kada kompanija u celini pravi trostruko veći profit. Ford takođe cilja na ostvarivanje profitne marže od osam odsto u okviru EV poslovanja do kraja 2026.

 

Zašto Ford ima teškoća u segmentu električnih vozila?

Ranije u toku ove godine, šef američke kompanije, Džim Farli, rekao je tokom konferencije o finansijskim rezultatima da je Ford potcenio troškove vezane za ekspanziju proizvodnje električnih vozila. ''Nismo znali da je snop elektroinstalacija za Mach-E 1.6 kilometara duži nego što je trebalo da bude. Nismo znali da je 30 kilograma teži i da to iznosi dodatnih 300 dolara po bateriji'', rekao je on. ''Nismo znali da smo nedovoljno investirali u tehnologiju kočnica da bismo uštedeli na veličini baterije.'' Ovo zvuči kao da se radi o previdima, ali je zapravo reč o ''porođajnim mukama''. Naime, tržište električnih automobila je u povoju a proizvođači konstantno unapređuju procese. Potrošači porede opcije kojima raspolažu i odlučuju da li ima smisla obaviti kupovinu odmah ili sačekati da situacija postane bolja.

 

Drugi problemi koje EV tržište mora rešiti

Pored navedenih i druge ozbiljne prepreke stoje na putu masovnog usvajanja električnih vozila:

  • Neadekvatna infrastruktura: ona se neprestano unapređuje ali je daleko od onoga kakva bi trebalo da bude u smislu zadovoljenja povećanja broja električnih vozila.
  • Troškovi punjenja elektromobila: Sveobuhvatno gledajući, troškovi punjenja baterija električnog vozila su često veći u poređenju s benzinskim na nekim tržištima. To odbija kupce koji se kolebaju.
  • Cene elektromobila su i dalje visoke: Dok se ne ostvari paritet s benzinskim pandanima, električna vozila će biti smatrana luksuzom od strane većeg dela kupaca.

Budući da automobilski giganti poput Forda, Toyote i VW-a nastavljaju da troše ogroman novac i trpe snažne finansijske udarce u oblasti električnih vozila, nekoliko startapa se ''razgalamilo'' u nekim tržišnim nišama.

 

Velik rizik ali i velika potencijalna dobit

Potpuno je jasno da rizici mogu da donesu i ozbiljne prednosti. Od opšteg odobravanja brenda od strane javnog mnjenja, do milijardi dolara koje će generisati sadašnji i budući elektromobili. Lucid Group i Rivian Automotive. i dalje se kotiraju kao premijum marke u poređenju s tržištem konvencionalnih automobila, pri čemu vrednost njihovih akcija raste. Iz tog razloga su tradicionalni proizvođači voljni da preuzmu rizike i ulažu u nove tehnologije. Međutim, jedan od najboljih pokazatelja su ljudi koji investiraju i još važnije, oni koji kupuju električne automobile. Tesla je započeo svoj uspon do astronomskih visina kada su se investitori udružili i podigli cene akcija, što je na kraju Tesli omogućilo milijarde neophodne za napredak. Investitori ulažu milione u startap kompanije koje se bave čistim tehnologijama, kao i u druge akcije i firme. Na taj način će brendovi koji uspeju da iskoriste tu vrednost ubrati plodove.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Ari 902

 

Ari 902

 

Nemački Ari Motors nudi manji električni automobil 902, koji je dugačak manje od tri metra. Tačnije, Ari 902 je dugačak 295 cm, širok je 150 cm, visok 150 cm i nudi nosivost od 190 kg.

 

Ari 902

 

U kratkoj vesti se navodi da njegov elektromotor raspolaže sa 20 konja, kao i da je najveća brzina 90 km/h. Takođe, domet sa jednim punjenjem baterija iznosi od 110 do 200 km.

 

Ari 902

 

Cene startuju od 13.990 evra, a rok isporuke je oko tri meseca.

 

Ari 902

 

Svi modeli se između ostalog standardno isporučuju sa digitalnim klasterom i zadnjom kamerom, a lista opcija uključuje krovne nosače, solarni panel i stakleni krov.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automobilska industrija je još uvek daleko od potpune elektrifikacije

 

Toyota bz 21.jpg

 

Tranzicija od vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem ka čisto električnim je priča koja je počela pre 15 godina, a trajaće još najmanje toliko. Ne radi se samo o pitanju masivnih investicija od strane proizvođača i vlada širom sveta, već i društvenim i kulturnim izazovima za vozače i korisnike prevoza. Uprkos naporima sasvim dobrom dosadašnjem napretku, realnost je da je transportni sektor i dalje daleko od potpune elektrifikacije.

 

Trka s vremenom

Mnoge objave proizvođača automobila u vezi s njihovim ciljem da postanu ''zeleni'' i prodaju isključivo vozila s nultom emisijom, predstavljaju samo jedan deo globalne konverzije. One su u paraleli s ambicioznim planovima vlada u Evropi, SAD, Kini i mnogim drugim zemljama, koje nastoje da zabrane prodaju automobila s motorima SUS u godinama pred nama. Svi imaju za cilj da redukuju emisiju. Međutim, današnja realnost prilično odstupa od tih ''magičnih'' planova. Po oficijelnim rezultatima vodećih svetskih proizvođača automobila, pa i rezultatima do kojih je došao Felipe Munjos, autor ovog članka i analitičar iz JATO Dynamicsa, na čisto električna vozila se odnosi 8.8% od 71.3 miliona jedinica prodatih tokom 2022. (podaci isključuju neke male proizvođače u Evropi i Kini). Tržišni udeo je veći nego godinu dana ranije, ali je mali u poređenju s novim ciljevima i pokazuje veliki jaz između prozvođača u Kini, Evropi, SAD, Japanu i Koreji.

 

Vodeći kineski proizvođači

Ono što ne iznenađuje, kineski proizvođači prednjače kada je reč o prodaji elektrifikovanih automobila. Deset proizvođača uključenih u analizi prodalo je 2.83 miliona elektromobila tokom 2022. za učešće od 23% u okviru njihove globalne prodaje. Drugim rečima, 23% ukupne prodaje kineskih brendova, odnosi se na čisto električna vozila. Ovo je odličan rezultat kada u obzir uzmemo vreme za koje kompanije moraju da obustave prodaju benzinskih i dizel vozila. S ovim rezultatima, ciljevi mogu da se ostvare za 12 godina.

 

byd yuan 01.jpg

 

U SAD dominira Tesla

Međutim, kamo sreće da je situacija s ostatkom sveta kao sa Kinom. U slučaju američkih proizvođača (Stellantis se ubraja u evropske), na prodaju elektromobila se odnosilo 13.1% ukupnog plasmana u 2022. ''Dvocifreno'' učešće se objašnjava uticajem Tesle, na čije se modele odnosi 87% totala. Bez Tesle, tržišni udeo elektromobila bi bio samo 1.9%, a činili bi ga GM i Ford, mada bi naravno, u slučaju da nema Tesle, ove dve kompanije prodale mnogo više električnih vozila.

 

Evropa kaska

Pet velikih evropskih proizvođača prodalo je 20.8 miliona vozila prošle godine, ali je od te brojke tek 1.39 miliona bilo čisto električno. To u prevodu znači da je njihovo učešće iznosilo tek 6.7%. Na osnovu ovih rezultata, dostizanje kvote od 100% 2035. se čini teškim. Međutim, evropski proizvođači su u boljoj poziciji od njihovih kolega u Japanu, Koreji i Indiji.

 

Japan daleko od trenda elektrifikacije

Slučaj sa ''Zemljom izlazećeg sunca'' je zabrinjavajući. Podaci pokazuju da su samo četiri japanska proizvođača automobila imala čisto električna vozila u ponudi u 2022. (Toyota, Nissan, Honda i Mazda), s tim što je elektromobila prodato samo 168.000 u odnosu na ukupnu brojku od 18.9 miliona. Na elektromobile se odnosilo samo 0.9% prodaje japanskih firmi, a taj procenat bi bio još manji da su u računicu ušli Suzuki, Subaru i Mitsubishi.

 

Sledeći izazovi

Ako zapadna automobilska industrija želi da redukuje emisiju na vreme, biće joj potrebne investicije i podrška vlada. Pitanje je da li će ovi napori uključiti ukidanje radnih mesta, zatvaranje fabrika i napuštanje važnih automobilskih segmenata. Još jedno poglavlje u istoriji elektrifikacije će da započne, uz obećanja da će biti uzbudljivo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni automobili nisu zaživeli u evropskim državama sa nižim primanjima

 

Polestar 2 u1.jpg

 

Tržišno prihvatanje električnih vozila u Evropi je povezano sa godišnjim neto prihodom, pokazuju podaci Udruženja evropskih proizvođača automobila (ACEA).

 

Električni automobili čine 21.6% novih automobila registrovanih u državama EU-u 2022. ali imaju samo 9% ili manje tržišnog udela u više od polovine država članica. U zemljama u kojima imaju tržišno učešće manje od 9%, kao što je nekoliko zemalja centrale, istočne i južne Evrope, npr. Grčka, Italija, Poljska i Hrvatska, prosečni godišnji neto prihod iznosi oko 13.000 € po radniku. Najveća učešća (preko 30%) su koncentrisana u samo pet zemalja severne i zapadne Evrope, gde neto godišnji prihod prelazi 32.000 €. U Švedskoj, gde je godišnji neto prihod veći od 35.000 evra, više od polovine novoregistrovanih automobila su električna vozila. Nasuprot tome, električna vozila imaju tržišno učešće od samo 4% u Bugarskoj, gde su prihodi oko 7.000 evra. Ukratko, gde ima novca ima i sklonosti ekperimentisanju i novim (skupim) modelima mobilnosti. Tamo gde novca nema - učešće je skromno.

 

Pet zemalja sa najnižim udelom električnih vozia + prosečni godišnji neto prihod:

Slovačka: 3.7% - 10.985 €

Češka: 3.9% - 13.836 €

Bugarska: 4.0% - 7.272 €

Poljska: 5.0% - 10.782 €

Hrvatska: 5.0% - 10.391 €

 

Pet zemalja s najvećim udelom električnih vozia + prosečni godišnji neto prihod:

Švedska: 56.1% - 35.486 €

Danska: 38.6% - 39.274 €

Finska: 37.6% - 33.155 €

Holandija: 34.5% - 40.312 €

Nemačka: 31.4% - 32.850 €

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prosek im je dobar očigledno, jer je najprodavaniji auto za Q1 u EU, Tesla Y.

Ne kapiram svrhu članka. Dal žele da kažu da ko ima manje, manje i troši? Mora neki genije da je taj urednik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa lepo sam to obrazložio pre koju godinu, tu nemogućnost da ev postanu svakodnevnica za sve koji trenutno imaju automobil. 

Jednostavno takvu potrošnju el energije ne može da izdrži niti jedan el sistem na svetu, pogotovo ne oni u koje se konstantno ne ulaže u nove proizvodne kapacitete.

Trenutno to jedino kina radi i oni će imati šanse da za 20tak godina zabrane fizičkim licima posedovanje MSUS vozila  , dok će privredna vozila i dalje koristiti dizel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercedes navodi da su električna vozila ''tehnički superiornija'' u odnosu na automobile na e-gorivo

 

mercedes eqe 5.jpg

 

Mercedes je potvrdio da će se fokusirati na električna vozila jer smatra da su ''tehnički superiornija'' od motora sa unutrašnjim sagorevanjem, čak i ako rade na e-goriva. Izvršni direktor kompanije Ola Kalenius je nedavno za nemačke novine rekao da će Mercedes favorizovati EV u odnosu na vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

''Električni automobil je još uvek mlada tehnologija u poređenju sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem'', rekao je Kalenius za Frankfurter Allgemeine Zeitung. ''I dalje vidimo veliki potencijal za napredak: električni pogon će prestići motor sa unutrašnjim sagorevanjem u pogledu performansi pre kraja ove decenije.'' Iako će Mercedes u godinama koje dolaze nastaviti da prodaje i automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, fokusiraće se uglavnom na razvoj efikasnijih i ekološkijih električnih mašina. Izvršni direktor brenda je rekao da će Mercedes razviti arhitekturu vozila samo na električni pogon i da će ih prilagoditi za SUS-ove kada to bude imalo poslovnog smisla. Na kraju, kompanija želi da postigne CO2 neutralnost u smislu bilansa stanja do 2039. godine.

 

Mercedes namerava da nastavi da čini motore sa unutrašnjim sagorevanjem efikasnijim i ispunjava nove Euro 7 standarde emisije. Međutim, oko sredine decenije, ova marka će smanjiti ulaganja u SUS motore za čak 80% u odnosu na danas. Kina će verovatno ostati poslednje ključno tržište na kome će motori sa unutrašnjim sagorevanjem biti dostupni, ali će se prodavati samo kao plug-in hibridi razvijeni zajedno sa lokalnim partnerima iz Geelya. Prelazak na električnu energiju ne znači da će Mercedes promeniti svoju poziciju na tržištu. Kalenius je ponovio da će se kompanija fokusirati na premium tržište, ali će svojim kupcima ponuditi i luksuzne automobile početnog nivoa. ''Nova tehnologija koju razvijamo za naše luksuzne modele kako bismo osigurali ekološku održivost takođe će se koristiti u drugim automobilima u nekom trenutku u budućnosti'', objasnio je Kalenius.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen planira još deset električnih modela

 

vw next.jpg

 

Volkswagen je saopštio da planira još 10 modela električnih vozila (EV) do 2026. i da ostaje predan Kini, gde etablirani strani brendovi gube tlo u odnosu na spretne lokalne konkurente.

 

''Kao VW, ostajemo čvrsto predani Kini... Naše načelo vodilja je razvoj u Kini, za Kinu punom brzinom'', rekao je Tomas Šefefer, izvršni direktor VW putničkih automobila, govoreći na sajmu automobila u Šangaju. Volkswagen, najprodavaniji brend putničkih vozila u Kini decenijama, jedan je od stranih automobilskih brendova čiji udeo se na najvećem svetskom automobilskom tržištu smanjuje jer zaostaju za kineskim konkurentima u lansiranju električnih automobila. Za 2022. Volkswagen je zabeležio pad prodaje za 3.6% na 3.18 miliona vozila. U februaru je kineski proizvođač električnih vozila BYD prodao više od automobila od marke Volkswagen, postavši najprodavanija marka putničkih automobila u Kini drugi mesec u četiri meseca.

 

Otkrivajući vrhunski ID.7 EV model, Šefer je rekao da Volkswagen planira da predstavi još 10 EV modela do 2026. godine. Volkswagen je ranije ove godine saopštio da namerava da ubrza vreme izlaska novih modela na tržište s četiri godine na prosek od 2.5 godine za svoje kineske partnere, delimično daljnjom lokalizacijom istraživanja i razvoja za kineske modele. Šefer je rekao da kompanija ulaže velika sredstva sa svojim kineskim partnerima u zajedničkom ulaganju u dizajn, proizvodnju, kao i istraživanje i razvoj, dodajući da ima do 2.000 programera u svom centru za istraživanje i razvoj u pokrajini Anhui.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teksas najavio ''dodatni porez za vlasnike električnih automobila''

 

ford mach-r gt.jpg

 

Kako piše HoustonCronicle, inicijativa je pokrenuta u predstavničkom domu savezne države Teksas, a radi se o iznosu od 200 dolara (180 evra) kojeg će godišnje plaćati svi vlasnici električnih vozila.

 

Budući da potpuno električni automobili ne plaćaju nikakve trošarine na gorivo (najveći deo državnih prihoda za puteve) - državni službenici predlažu godišnju naknadu od 200 dolara koja bi se plaćala uz registraciju vozila. Vlasnici električnih vozila tvrde da naknada nije poštena te smatraju da bi trebalo pronaći neki drugi način oporezivanja. Pritom predlažu uvođenje godišnje naknade na bazi kilometraže. Međutim, iako bi to bila pravednija naknada za vozače električnih vozila, problem je zaštita privatnosti. Teško je pronaći način koji će pratiti broj pređenih kilometara, a da u isto vreme neće narušiti privatnost vlasnika električnih vozila. Predlog novog zakona uskoro ide na glasanje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineska EV dominacija raste

 

byd e2 2.jpg

 

Dok proizvođači električnih vozila u Kini nastavljaju da predstavljaju privlačne nove i povoljne modele, očekuje se da će broj kineskih električnih vozila koja se izvoze širom sveta brzo rasti.

 

Lansiranje BYD Seagulla na Sajmu automobila u Šangaju po ceni od samo 10.200 evra pokazuje da lokalne marke imaju ''fantastičnu prednost'' odnosu na svoje konkurente, rekao je za Reuters glavni izvršni direktor francuskog dobavljača automobila Faurecia, Patrick Koller. Koller je razgovarao sa izvršnim direktorima i predsednicima više od dvadesetak kineskih proizvođača automobila i rekao da mnogi od njih žele da lansiraju na nova tržišta, uključujući Evropu. On veruje da će ''atraktivan automobil za kineske potrošače biti atraktivan automobil za evropske potrošače.''

Kineski proizvođači automobila su izvezli dva miliona vozila u 2022. što je četvorostruko povećanje u odnosu na 2020. a s obzirom na snagu izvoza u prvom kvartalu 2023. kineski izvoz automobila mogao bi ove godine da premaši tri miliona vozila. Vodeći proizvođač električnih vozila u zemlji, BYD, uspeo je da prošle godine izveze 56.000 vozila sa Yuan Plus EV-om, takođe poznatim kao Atto 3, koji se pokazao posebno popularnim. Iako je to i dalje značajno manje od 271.000 EV-a koje je Tesla prošle godine izvezao u inostranstvo iz svoje fabrike u Šangaju, BYD-ov izvoz se povećao četiri puta samo u 2022.

 

nio es8 1.jpg

 

Nio je takođe usmeren prema Evropi. Nedavno je najavio da će pokrenuti cenovno pristupačnu marku EV-a u Evropi i da bi mogao da prodaje svoje modele i u Sjedinjenim Državama, dajući izvršnom direktoru Tesle, Elonu Musku, druge konkurente za brigu. ''Ako je celokupno korisničko iskustvo koje možemo da pružimo evropskim korisnicima na neki način bolje, možemo da uspostavimo svoju konkurentnost'', rekao je predsednik Nia Win Lihong. ''Možemo pošteno dobiti svoj deo.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luvly 0: IKEA na točkovima

 

luvly 03.jpg

 

Luvly - švedska firma koja proizvodi mikroautomobile, priprema se za lansiranje malog električnog automobila pod nazivom ''0''. Luvly je skraćenica od LUV (Light Urban Vehicle) - koja predstavlja male automobile dizajnirane za gradsku upotrebu, a upravo takav je i model Luvly 0.

Švedski dvosed je dugačak samo 280 cm i težak 380 kilograma, ima prtljažnik od 267 litara, a može do maksimalih 90 km/h. U pod su skrivene dve baterije ukupnog kapaciteta 6.4 kWh koje mu obezbeđuju domet od 100 kilometara. Maloj bateriji na standardnoj evropskoj utičnici od 220-230V treba oko sat vremena da se napuni.

 

luvly 02.jpg

 

Planirana cena iznosi 10.000 evra. Posebnost švedskog noviteta je što će se delovi automobila proizvoditi na jednoj lokaciji, odakle bi se u kutijama (poput slavnije švedske kompanije IKEA) distribuirali dalje u svet.

 

luvly 01.jpg

 

Ali, da ne bi bilo zabune, delove neće sastavljati krajnji korisnik, već će to raditi zastupnici u svakoj zemlji posebno. Luvly tvrdi da će u standardni brodski kontejner stati delovi za 20 automobila. U taj prostor bi inače stalo maksimalno četiri automobila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineska električna vozila šire se u svetu zbog niskih cena i privlačnih karakteristika

 

BYD Atto3 03.jpg

 

SUV na baterije iz kineske firme BYD jedan je iz talasa kineskih izvoznih električnih automobila koji počinju da se oštro takmiče sa zapadnim i japanskim markama i to na njihovom tržištu. Kineska električna vozila donose tehnologiju koja se brzo razvija i niske cene za koje glavni finansijski direktor Tesle kaže da su ''zastrašujuće'' za tu američku kompaniju.

 

SUV Atto3 3 firme BYD, koji je pušten u prodaju 31. januara, ima veoma korisne karakteristike i privlačnu cenu od 29.800 evra - za oko 25% manje od sličnog modela Tesle. Ostali ambiciozni kineski izvoznici električnih vozila su NIO, Zeekr i Ora. Neki se takmiče po ceni, drugi naglašavaju performanse i karakteristike, čime vrše pritisak na zapadne i japanske premium brendove. Kompanija NIO je ubedila domaće kupce da plate cene na nivou Tesle do 70.000 evra, kaže da će njen najnoviji SUV biti u prodaji ove godine i u Evropi. Model ES6 se može pohvaliti kontrolama koje se aktiviraju glasom i sa dometom od 610 kilometara bez punjenja baterija. ''Veoma smo uvereni da će se ES6 takmičiti na tržištu vrhunskih SUV vozila'', rekao je osnivač i izvršni direktor NIO-a Vilijam Li u intervjuu na Sajmu automobila u Šangaju.

 

233604-nio es6 002.jpg

 

Prodaja vozila na baterije i benzinsko-električnih hibrida u Kini skoro se udvostručila prošle godine na 6.9 miliona vozila, što je oko polovinu ukupnog broja tavih vozila prodatih u svetu. Taj bum u prodaji je podržan višemilionskim subvencijama vladajuće Komunističke partije koja pokušava da od Kine napravi kreatora čiste energije i drugih tehnologija. To uznemirava američke i evropske lidere koji vide Kinu kao strateškog i industrijskog konkurenta. Kineski brendovi su ''ozbiljna konkurencija'', kaže Dejvid Li, analitičar za GlobalData. Imaju ''konkurentniju tehnologiju baterija'' i mogu da ''bolje posluju na veliko'', rekao je Li.

 

BYD je 2022. bio ispred Tesle po ukupnoj prodaji sa 1.9 miliona vozila. Polovina su bili benzinsko-električni hibridi, dok je Teslina flota čisto električna. ''Imamo veliko poštovanje prema automobilskim kompanijama u Kini'', rekao je izvršni direktor Tesle Ilon Mask u razgovor sa finansijskim analitičarima 25. januara. ''Oni rade najvrednije i najpametnije.'' Kineski brendovi razvijaju električna vozila čija cena ide od 13.000 evra za mali SUV sa dometom od 400 kilometara bez punjenja baterija. ''Kinezi su strašni'', rekao je finansijski direktor Tesle Zakari Kirkhorn. Kineski brendovi električnih vozila kombinuju istraživačke i projektne centre u SAD i Evropi sa fabrikama u Kini.

 

zeekr 2.jpg

 

Firma Zeekr kompanije Geely, planira da potpuno električnu limuzinu i SUV lansira ove godine u Holandiji i Švedskoj. Njeno carstvo  - ''mini-Ujedinjene nacije'' kineskih i evropskih projektanata je u Getenbergu, u Švedskoj, u susedstvu Volvoa, dok su fabrike u Kini. ''Naša ambicija je da u ovoj deceniji budemo ključni igrač u elektrificiranoj mobilnosti u Evropi'', rekao je izvršni direktor Zeekr-a Spiros Fotinos, veteran Toyote i njenog luksuznog brenda Lexus. Sa ''jasnom globalnom ambicijom'', rekao je on, ''razmatramo mogućnosti i pravi trenutak za druga tržišta.'' Karlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa, upozorio je u januaru da je Evropi potrebna strategija da se takmiči sa nižim cenama vozila u Kini. Elektrika proizvedena u Evropi košta 40% više od kineskih modela, kaže Tavares. ''To je veoma sumoran scenario'', rekao je Tavares za nemački magazin Automobilwoche. ''Ali to ne mora da ide tim putem'', dodao je on.

 

BYD izvoz se učetvorostručio prošle godine na 55.916 sedana, SUV-ova i hečbeka. Većina je otišla u Indiju, Tajland, Brazil i druga tržišta u razvoju. BYD je prošle godine najavio prodaju 1.000 vozila meksičkom VEMO-u za najveću flotu električnih taksi vozila van Kine. Državni BAIC, sa sedištem u Pekingu, saopštio je da je prodavac u Jordanu naručio 1.000 jedinica njegove kompaktne limuzine EU5 u januaru. Kompanija je navela da planira da lansira još dva do tri električna vozila u Latinskoj Americi, jugoistočnoj Aziji i Evropi. Kineski brendovi električnih vozila su nestrpljivi prema SAD gde se tržište širi, ali i gde su potrebna velika ulaganja u prodajne salone i mreže za punjenje, posebno dok se Vašington i Peking svađaju oko bezbednosti, tehnologije i ljudskih prava.

 

''To nije lak zadatak'', rekao je Li iz NIO. ''Naši proizvodi i usluge moraju biti pripremljeni'' za SAD. BYD je deceniju na američkom tržištu i prodaje autobuse na baterije, sastavljene u fabrici kod Los Anđelesa. ''Još uvek je u procesu'' odlučivanja da li će prodavati i automobile - terence i limuzine Amerikancima, navela je kompanija u pisanom odgovoru. Politička napetost ''otežava kineskoj kompaniji da lansira električno vozilo ili drugo'', u SAD, rekao je Li. U Evropi, Ora, kompanija firme Great Wall, prodaje svoj ''Model 03'' za 18.000 evra. Ora pokušava da se istakne među desetinama novih brendova plasirajući svoje automobile kao dizajnirane za žene, po veličini i zadovoljavanju njihovih dnevnih potreba. ''To je drugi ili treći automobil za porodicu. Može da ga koristi žena ili ćerka za odlazak na posao, za izlaske s prijateljima ili u kupovinu'', rekao je zamenik generalnog direktora kompanije Ora, Tan Đian.

 

U Evropi. BYD ima partnerstva sa lancima dilera u Velikoj Britaniji, Švedskoj, Nemačkoj i Holandiji. Ta kompanija kaže da je isporučila automobile i u Belgiju, Dansku i Austriju. Ima ugovor sa evropskom rent-a-kar kompanijom SIXT za koju BYD kaže da će dovesti do prodaje do 100.000 vozila u narednih šest godina. U Japanu, BYD planira da otvori 100 salona do kraja 2025. Njegov hatchback Dolphin i limuzina Seal bi trebalo da se pojave na japanskom tržištu ove godine. Kompanija kaže da je izvezla i oko 4.000 komada modela Atto 3 u Australiju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stručnjaci iz SAD-a otkrivaju obmanu sa potrošnjom električnih automobila

 

164870-tesla punjac.jpg

 

Električna vozila pokazuju značajno veće odstupanje od zvanične standardne potrošnje u vožnji autoputevima od vozila s motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. To je zaključak do kojeg su došli stručnjaci neprofitne američke organizacije Society of Automotive Engineers (SAE) zajedno sa stručnjacima za testiranje automobilskog časopisa Car & Driver.

 

Studija pokazuje da električni automobili prosečno troše 12.5% više nego što navodi proizvođač, dok su izmereni podaci vozila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem bili u proseku čak 4% bolji u potrošnji na autoputu (konstantna brzina od 120 km/h) nego što navodi proizvođač. Stručnjaci za automobile sada pozivaju na izmenu postupka testiranja, koji zavarava kupce, a kako bi se dobili realni podaci o dometu u službenom EPA testu (EPA - američka agencija za zaštitu okoline). Rezultati nisu direktno uporedivi sa evropskim testovima potrošnje, jer su testovi u Americi različiti - kako službeni tako i u inspekcijama specijalizovanih tela.

 

Postoje dve vrednosti, naime gradska potrošnja (City) i potrošnja na autoputu (Highway). Dve brojke se zatim spajaju u jednu vrednost, pri čemu električni automobili imaju prednost zbog 55-procentnog ponderiranja gradskog učešća. Međutim, potrošaču je vidljiva samo određena vrednost raspona. U slučaju motora s unutrašnjim sagorevanjem obe brojke potrošnje moraju da budu prikazane odvojeno. ''Kao rezultat toga, specifikacija dometa električnih automobila je veštački naduvana i može teže da se dostigne u stvarnom saobraćaju'', piše Car & Driver. Američki stručnjaci sada pozivaju američke vlasti i proizvođače automobila da uvedu realističnije i standardizovane postupke testiranja e-vozila da ne bi zavarali potrošače o stvarnom dometu e-vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

" ... pri čemu električni automobili imaju prednost zbog 55-procentnog ponderiranja gradskog učešća..."

 

A, kao da je WLTP realniji u ponderisanju kada su u pitanju plug-in hibridi ?

Pa, trenutno, za PHEV se pri deklarisanju podatka o potrošnji ( i emisiji CO ) "u mešovitom ciklusu" ( a samo to je bitno za fiskalne obaveze i sve ostalo ) polazi od pogrešne pretpostavke kao da će svaki PHEV da ide isključivo na struju preko 80% svojih ukupnih kilometara.

 

Samo uz tu debilno pogrešnu pretpostavku ( za ponderisanje) se može deklarisati da npr. RAV 4 Plug-In ima potrošnju u mešovitom ciklusu od samo 1 litra na 100 km i emisiju CO2 od samo 22 grama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isporučen prvi Fisker Ocean

 

fisker ocean prvi.jpg

 

Fisker je saopštio da je isporučio prvi serijski primerak električnog SUV modela Ocean. Ovo se desilo šest meseci nakon početka proizvodnje u fabrici Magna Steyr u austrijskom Gracu, a automobil je vlasniku isporučio izvršni direktor Henrik Fisker u Kopenhagenu, u Danskoj.

 

Taj prvi primerak je inače Fisker One Launch Edition u Great White boji, sa 22-inčnim AirGlider crnim aluminijumskim felnama i belim sedištima sa alkantarom. Fisker je nedavno objavio i da verzija Ocean Extreme u Evropi ima zvanični WLTP domet vožnje od 707 km, što mu daje najveći domet od bilo kojeg električnog SUV-a koji se trenutno prodaje na Starom kontinentu. Kupci u SAD koji su naručili Fisker Ocean moraće još malo da sačekaju da preuzmu svoj automobil jer kompanija planira da pokrene proizvodnju za američko tržište u periodu između kraja maja i početka juna.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...