Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

Ford najavljuje veća ulaganja u proizvodnju delova za električna vozila u Britaniji

 

214629-ford ev.jpg

 

Ford je najavio da će uložiti još 149 miliona funti (174 miliona evra) da bi povećao proizvodnju pogonskih jedinica za električna vozila u fabrici motora u severnoj Engleskoj. Ford će u fabriku Halewood na severu Engleske uložiti 146 miliona evra i još 28 miliona evra u razvoj i testiranje novih delova koji bi trebalo da se proizvode u fabrici. Kompanija će najavljenim iznosom podići vrednost ulaganja u prelaz britanske fabrike na proizvodnju delova za električna vozila na 443.7 miliona evra.

Proizvodni kapacitet u Halewoodu će se povećati sa 250 hiljada na 420 hiljada jedinica godišnje, počevši od 2024. godine, objavila je američka kompanija, dodavši da će ulaganje zaštititi više od 500 radnih mesta. Do 2026. pogon bi delovima trebalo da snabdeva 70% od ukupno 600 hiljada električnih vozila koliko kompanija planira da ih godišnje plasira na evropsko tržište. Ford će od 2030. u Evropi prodavati samo električna vozila, pet godina pre nego što u EU na snagu stupi zabrana prodaje novih putničkih automobila na fosilna goriva. Do 2024. Ford će na evropsko tržište izbaciti devet električnih modela, a fabrika u Halewoodu će proizvoditi pogonske jedinice za pet velikih modela koji će se proizvoditi u Rumuniji i Turskoj, rekao je izvršni direktor britanskog ogranka Tim Slater.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Švajcarska bi mogla da bude prva zemlja koja će uvesti restrikcije za vlasnike električnih automobila

 

211730-ev.jpg

 

Povećanjem udela električnih automobila na tržištu novih vozila zaustavljen je trend novih beneficija za vlasnike električnih vozila, bar kad su u pitanju državne pogodnosti poput subvencija, besplatnog parkiranja i popusta na putarine. Neke zemlje su čak i ukinule neke od postojećih beneficija, a neke poput Švajcarske planiraju još drastičnije mere. Švajcarska razmišlja da uvede restrikcije za privatne vlasnike električnih automobila, ne da bi stvorila dodatne prihode u državnoj kasi, već da bi uštedela. Kako god, vlasnicima se isto piše, a sigurno ih neće utešiti opravdanje da je sve verovatnija nestašica električne energije.

 

Naime, s dolaskom zimskih meseci cela Evropa se susreće sa energetskom krizom. Švajcarska tu nije izuzetak, pa se priprema da uvede aktivne mere u obliku raznih ograničenja. Osim zamračenja ili ranijeg gašenja rasvete, tražiće se i uštede u grejanju. A kako bi obezbedili energetsku bezbednost spremni su da u kriznim slučajevima uvedu zabrane vožnje električnim automobilima. Kako piše nemački Spiegel, nacrt novog zakona kaže da je ''privatna upotreba električnih automobila dozvoljena samo za apsolutno neophodna putovanja (profesionalna praksa, kupovina, posete lekaru, prisustvovanje verskim događajima).'' Praktično to znači da će vlasnici električnih automobila u posebnim situacijama moći da voze samo u najneophodnijim situacijama. Dakle, do apoteke, ali ne i u bioskop ili do knjižare. Ovo ograničenje bi se uvelo tek u 3. niovou eskalacije krize, a pre toga bi se štedelo u javnim institucijama i u domaćinstvima. 

 

Dakle, ako nestašica struje potraje i nakon što se uvedu zamračenja i ukine grejanje u žičarama, tek onda bi se zabranila vožnja električnih automobila. Isti nacrt predviđa uvođenje nižih ograničenja brzine na autoputevima, a sve kako bi se ostvarile uštede u potrošnji energije, bilo da govorimo o struji ili fosilnim gorivima.  Švajcarska najveći deo električne energije dobija iz hidrocentrala, ali je zavisna i o uvozu iz Nemačke i Francuske. Zato, ako bude nestašice u tim zemljama, isti problemi zadesiće i Švajcarsku.  Nemačka je već uvela određene restrikcije, pa se tako zabranjuje grejanje privatnih bazena plinom ili električnom energijom. Takođe, grejanje kancelarije je ograničeno na 19 stepeni.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baš juče gledam žalopojke jednog Britanca sa električnim autom. Od toga da je pre par godina punjenje koštalo 4 - 5£, a sada 40, do toga da su aplikacije za slobodne punjače čisto sr*nje. Pri tome, ljudi ostave svoje automobile na punjaču preko noći i podignu ih kad im se ćefne, pa tako em imaju besplatan parking, em drugima prave problem sa blokadom mesta za punjenje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ceka nas opsti cirkus na svim poljima, ako se uopste i omasovi na utopijski nacin na koji planiraju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kakva je ponuda električnih polovnjaka u Srbiji?

 

renault zoe 03.jpg

 

Pošto bi mnogo vozača htelo da kupi električni automobil, proverili smo kakvo je stanje na tržištu kada su u pitanju polovnjaci na električni pogon. Nažalost, situacija nije sjajna.

Sa jedne strane imamo solidnu ponudu veoma skupih, luksuznih i sportskih automobila, a sa druge među pristupačnijima imamo mnogo malih automobila (npr. Smart ForTwo, zatim kineski automobili više marki sličnih dimenzija kao Smart). Naravno da je mnogima električni Smart ForTwo savršen za svakodnevne potrebe, mada teško da će biti dobar izbor kao jedini auto u porodici sa makar jednim detetom. Stoga smo se fokusirali na traženje vozila klasičnog koncepta - npr. električni VW Golf, Renault Zoe, Nissan Leaf.

 

Krenimo od omiljenog narodnog auta. Električni Golf VII 2015. ili 2016. godište može da se nađe za 16.000 do 20.000 evra. Nešto mlađim primercima drastično skače cena, pošto su oni dobili razna unapređenja, između ostalog snažniji motor i bateriju većeg kapaciteta. Recimo da za 2018. i 2019. godište treba dati oko 30.000 evra.

Renault Zoe - generalno, za 15.000 do 20.000 evra mogu da se nađu primerci proizvedeni od 2015. do 2018. godine. Naravno, ima izuzetaka koji mogu značajnije da iskaču iz ovog okvira, pošto cena ne zavisi samo od starosti i opreme, već i od baterije i motora koje koristi konkretan primerak. Na primer, do juna 2015. koristila se baterija od samo 22 kWh, oktobra 2016. predstavljena je verzija sa baterijom od 41 kWh, juna 2019. najavljena je baterija od 52 kWh. Tu su i unapređenja kada je punjenje u pitanju. Zato treba porediti iste ili bar što sličnije verzije po svim karakteristikama, a ne gledati samo cenu i godište.

 

101583-nissan leaf 02.jpg

 

Nissan Leaf je takođe veoma zanimljiva opcija, mada ih ima izuzetno malo u ponudi. Kao alternativu u obzir možete da uzmete neki od (veoma) malih gradskih automobila, kao što su Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEV i Citroen C-Zero. Primerci stari desetak godina koštaju uglavnom ispod 10.000 evra. Zadnja klupa je predviđena samo za dva putnika, pri čemu nema baš mnogo prostora, naročito za kolena. Ni prtljažnik nije sjajan. Nisu pogodni za duža putovanja. Ali zato su relativno jeftini i laki za parkiranje.

 

citroen c-zero 01.jpg

 

Uvoz

Ukoliko planirate da električni automobil kupite u inostranstvu, procedura je ista kao kada su u pitanju klasični automobili. Međutim, kada gledate cene obavezno proverite da li u oglasu postoji napomena da baterija nije uključena u cenu. Stvar je u tome što se kod nekih automobila baterija bukvalno iznajmljuje, odnosno uzima na lizing. Posebno se plaća auto, nevažno da li je u pitanju keš, kredit ili lizing, a posebno baterija. Ovaj koncept ima i dobre i loše strane. U takvim situacijama, kupac polovnog vozila, tj. novi vlasnik regularno plaća auto, pri čemu nastavlja da plaća i lizing rate za bateriju. Iako deluje nelogično i gotovo suludo, navodno je ovaj princip usvojen kako bi se kupci oslobodili straha od preranog i drastičnog pada kapaciteta baterije, pošto u takvim slučajevima finansijski teret popravke ili zamene snosi onaj čija je baterija, a ne vlasnik automobila. Zato treba proveriti kako se rešava takva situacija i uračunati dodatne troškove da bi se dobila ukupna cena automobila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Pravaig Defy iz Indije

 

Pravaig 05.jpg

 

Pravaig je automobilski startap iz Indije, a njihov novitet je ovaj električni SUV nazvan Defy. Defy bi po najavama trebalo da uđe u proizvodnju u drugom kvartalu 2023. godine, po ceni od 45.930 evra.

 

Pravaig 04.jpg

 

Kako prenosi Economic Times, izvršni direktor Pravaiga, Siddhartha Bagri rekao je da su uložili 17 miliona evra u razvoj SUV-a i da će uložiti dodatnih 28 miliona evra u narednih pet meseci pre njegovog lansiranja na tržište.

 

Pravaig 03.jpg

 

Pravaig Defy se bazira na interno razvijenoj arhitekturi namenjenoj EV-u sa dva elektromotora koji kombinovano imaju 407KS i 620 Nm obrtnog momenta. Ubrzanje od 0 do 100 km/h iznosi 4.9 sekundi, a maksimalna brzina je 210 km/h. Baterija od 90.9 kWh je dovoljna za domet od više od 500 km i može da se puni od 0-80% za 30 minuta pomoću ultrabrzog punjača.

 

pravaig 02.jpg

 

Prototip je dugačak 496 cm, ali to nije konačni proizvod, budući da će Pravaig napraviti neke manje izmene pre lansiranja na tržište. Defy takođe odlikuju i takozvana samoubilačka vrata, klirens od 234 mm, enterijer za četiri ili pet putnika, 10.0-inčna digitalna instrument tabla, 15.6-inčni ekran infotainment sistema, panoramski stakleni krov, 5G konekcija, Devialet audio sistem, veganska koža i održive tkanine.

 

Pravaig 01.jpg

 

Kako se navodi u vesti, Pravaig želi da isporuči prve primerke do aprila 2023. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tržište električnih automobila pred recesijom?

 

opel m 04.jpg

 

Višegodišnji bum prodaje električnih vozila na nemačkom tržištu verovatno je pri kraju. Poskupela struja i povlačenje državnih subvencija pritom nisu jedini razlozi. Nemački stručnjak za automobilsku industriju Ferdinand Dudenhofer očekuje dramatičan pad prodaje e-vozila iduće godine na 362.000, sa 720.000 jedinica u 2022. To će značiti i prepolovljeni tržišni udeo novih e-vozila, sa 27.8% na 14%. Ključni faktori posrtanja prodaje su povlačenje nekih subvencija za nova vozila i enormno poskupela struja, rekao je Dudenhofer. Centar za automotivna istraživanja (CAR), međutim, prognozira prodaju 484.000 novih električnih vozila, sa tržišnim udelom od 21.3%.

 

Savezna vlada iduće godine potpuno ukida subvencije za plug-in hibride, a za čisto električne automobile postojeće subvencije od 7.500-9.000 smanjuje na 4.500-6.750 evra. Osim toga, fond za te subvencije je zaključan i, prema proceni CAR, biće ispražnjen krajem 2023. Od idućeg septembra država ukida i premije za službena vozila. Uz to, cena struje se skoro utrostručila od početka godine, a poskupljuje i proizvodnja baterija, upozorava Dudenhofer. Za razliku od vodećih tržišta e-automobila, Kine i SAD, Nemačka kaska u transformaciji saobraćajnog sektora, dodao je ekspert. On predlaže da država premije za inovacije isplaćaje duže nego što je planirala. Oporavka teško da će biti pre 2025. i povećanjem proizvodnje litijum-jonskih baterija u Evropi, masovnijom proizvodnjom električnih vozila i pojeftinjenjem struje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostadosmo mi bez polovnjaka, vidim ja.

4 hours ago, moron said:

To sa forsiranjem EV-a je čisto silovanje ...

Back to reality... Samo je pitanje vremena i na koji nacin. Pomenuh juce kako me je Toyota odusevila svojim vidjenjem buducnosti vozila. Razvojem na tri "fronta" (hibridi, elektricna vozila i vodonik u gorivnim celijama i vodonik na klasicnim motorima). A ne utopijski, srljanjem jednosmernom ulicom sa upitnim krajem. I nekako mi je to najblize mom vidjenju situacije. I najblize realnosti, u krajnju ruku.

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oštre kritike na švajcarski plan za zabranu vožnje električnih vozila kod mogućih nestašica struje

 

vw id4 2021 1.jpg

 

Švajcarsko udruženje uvoznika automobila je uzvratilo na vladin predlog da se ograniči upotreba električnih vozila kod nestašica struje, rekavši da bi sam predlog mogao da podstakne potrošače da se odluče za sigurniju varijantu - kupovinu automobila koji sagorevaju fosilna goriva.

 

''Naši članovi i službeni trgovci brojnih auto marki promovišu električne automobile uz veliki napor, od oglašavanja do troškova salona u kojima izlažu električne automobile. Sada Savezno veće ovim postupkom dovodi u pitanje elektromobilnost i nanosi štetu'', rekao je Andreas Burgener, direktor udruženja švajcarskih uvoznika automobila. ''Kupci koji sada planiraju da kupe ili naruče novi automobil dobro će razmisliti da li im je zaista potreban električni auto ili se vraćaju benzinu ili dizelu.'' Vlada Švajcarske je predložila niz oštrih mera za očuvanje energije jer se nazire nestašica plina i struje koje bi u najgorem scenariju mogle dovesti do ošte racionalizacije. Između ostalog, nacrtom pravila bi se ograničila privatna upotreba električnih vozila, osim ako to nije hitno potrebno za rad, kupovinu, posetu lekaru ili verske obrede. Uvoznici tvrde da se takvim predlogom u pitanje dovodi prodaja električnih automobila, čime se ugrožavaju i šanse sektora za postizanje ciljeva za smanjenje emisija ugljenika, navode iz udruženja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruski Avtotor počeo da radi na proizvodnji sopstvenog električnog automobila

 

jantar 03.jpg

 

U pogonima fabrike Avtotor u Kalinjingradskoj oblasti počeli su radovi na proizvodnji električnog automobila. Avtotor je potvrdio da radi na proizvodnji gradskog automobila, ali predstavnici kompanije nisu otkrili druge detalje.

 

jantar 02.jpg

 

Sudeći po izveštajima insajdera, električni automobil je dizajniran pre svega za mladu publiku. Na predstavljanju koncepta delimično je dotaknuta tema kako automobil učiniti dostupnijim. Proizvođač je predstavio svoje opcije za smanjenje troškova promenom dizajnerskih rešenja, a takođe je pozvao zaposlene da učestvuju u izboru imena. Prema izvorima, sada je radno ime električnog automobila Jantar.

 

jantar 01.jpg

 

Ranije su se u pogonima preduzeća sklapali automobili nemačkog BMW-a, ali je u martu proizvodnja zaustavljena zbog problema u lancu snabdevanja.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Predsednik GM-a prozborio o zabludama o elektromobilima

 

221433-chevrolet s.jpg

 

Mark Rojs smatra da postoji mnogo nerazumevanja kada je o električnim automobilima reč. U nedavnom intervjuu, predsednik General Motorsa, Mark Rojs, govorio je o nekim zabludama kupaca i proizvođača u vezi sa električnim vozilima.

 

Govoreći za Business Insider, Rojs se najpre osvrnuo na hibride. Mnogi ljudi i dalje misle da su oni najbolja opcija i siguran stepenik. Proizvođači poput Toyote i dalje ulažu velika sredstva u hibride i nastavljaju da im daju prednost u odnosu na čisto električna vozila (od Toyotinih preko 20 globalnih modela, samo je jedan na čisto električni pogon - bZ4X). Rojs smatra da su oni nepotrebni u 2022. insistirajući na tome da GM nema planove da razvodnjava svoje investicije u elektrifikaciju s hibridima. Poslednji hibridni model General Motorsa, Chevrolet Volt, ukinut je 2019. Međutim, uprkos Rojsovim komentarima, hibridna verzija C8 Corvette će biti predstavljena sledeće godine. Doduše, prodavaće se u ograničenoj seriji tako da GM-ova posvećenost čisto električnoj budućnosti neće biti narušena.

 

Dok proizvođači poput Forda dele svoje konvencionalne i električne divizije, Rojs smatra da je koegzistencija najbolje rešenje. On je primetio da različiti departmani ne treba da budu razdvojeni, kao i da želi da zaposleni u njima mogu da dele ideje između sebe. Rojs se takođe osvrnuo na zabrinutost da će elektromobili preopteretiti mrežu. On je izjavio da GM već radi na tome da reši ovaj problem, spomenuvši punjenje ''od vozila ka vozilu'', tako što će se neiskorišćena energija slati nazad u mrežu tokom špiceva, što može da posluži kao moguća solucija.

 

On je takođe pažnju obratio na konsolidaciju sektora punjenja baterija. Mnoge startap firme u ovoj oblasti su se pojavile poslednjih godina. Međutim, koliko njih se udružilo, upitao je Rojs. On ne smatra da je to loše i veruje da su partnerstva važna za isporučivanje odgovarajuće infrastrukture. Predsednik GM-a je rekao da je bio isfrustriran time što potencijalne kupce elektromobila odbijaju loša iskustva s punjenjem. Mada je priznao da stvari nisu savršene, on je izjavio da su GM-ovi elektromobili dizajnirani tako da im je domet u skladu sa onim kojim raspolažu konvencionalna vozila. Pored toga, veći deo punjenja se obavlja kod kuće preko noći, tako da većina vlasnika elektromobila na javnu infrastrukturu mora da se oslanja tek povremeno.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rast cena struje uticao na prodaju električnih automobila

 

vw id4 transport.jpg

 

Volkswagen grupa je saopštila da je rast cena energije uticao na potražnju za električnim automobilima u Evropi poslednjih meseci. Mada rast prodaje u SAD-u pomaže da se ublaži usporavanje. 

 

Prodaja električnih vozila u Evropi i dalje raste, ali ne na očekivanom nivou rekao je Thomas Schmall, izvršni direktor VW-ovog odeljenja za komponente. ''Finansijska dostupnost električnih vozila ostaje ključno pitanje jer su troškovi sirovina i baterija i dalje visoki, a potrošači se suočavaju s visokim cenama električne energije i inflacijom. Geopolitičke turbulencije te krhka i nestabilna priroda lanca snabdevanja kritičnim sirovinama bi mogli da ograniče planirano širenje proizvodnje baterija. VW traži alternativne hemikalije za baterije koje bi mogle da ponude manju efikasnost, ali i nižu cenu u svetlu rastućih cena nikla i kobalta. Alternative bi mogle da se pojave na tržištu već 2026.'' rekao je Schmall.

''To znači manje baterije, jer su velike baterije u malim automobilima skupe'', rekao je Schmall. ''Prosečni kupac vozi 40 kilometara dnevno, pa zašto vam treba domet od 500 kilometara?''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Automobilska industrija sumnja u električna vozila"

 

Izvršni direktor Tojote Akio Tojoda tvrdi da postoji "tiha većina" ljudi u automobilskoj industriji kojoj on pripada, a koji se pitaju da li su električna vozila jedini put napred.

 

Foto: Toyota promo

 

Dok je nedavno razgovarao sa novinarima na Tajlandu, Toioda je ponovio svoje uverenje da je najbolji put napred razvoj niza različitih tehnologija pogonskih agregata, uključujući hibride, plug-in hibride, vozila na vodonik i električna vozila.

 

Ovo je uprkos činjenici da su se mnogi od najvećih svetskih proizvođača automobila već obavezali na potpuno električnu budućnost.

 

"Ljudi uključeni u auto industriju su uglavnom tiha većina", rekao je Toioda novinarima.

"Ta tiha većina se pita da li je električna vozila zaista u redu imati kao opciju. Ali oni misle da je to trend pa ne mogu da progovore... Pravi odgovor je još uvek nejasan, ne bi trebalo da se ograničavamo samo na jednu opciju."

Toioda je više puta opovrgao tvrdnje industrije da su električna vozila jedini put napred. On je priznao da su se njegovi napori da svoje mišljenje prenesu zainteresovanim stranama i vladinim zvaničnicima pokazali zamornim, ali je rekao za Volstrit džornal da su alternative električnim vozilima počele da nailaze na "topliji prijem" među vladinim zvaničnicima i medijima.

"Pre dve godine sam bio jedina osoba koja je davala takve izjave", primetio je Tojoda.

 

Preuzeto sa: b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stellantis nudi naknadnu ugradnju elektropogona u kombije

 

peugeot e 01.jpg

 

Stellantis i kompanija iz oblasti mobilnosti Qinomic objavili su partnerstvo u kojem će raditi na razvoju električnog pogona za naknadnu ugradnju u postojeće lake dostavne kombije. Inicijativa je pokrenuta pošto se evropski vozači suočavaju sa sve striktnijim regulativama o emisijama, naročito u većim gradovima. Stellantis namerava da ponudi kompanijama i pojedinačnim vlasnicima kombija opciju elektrifikacije vozila po povoljnoj ceni, što bi produžilo upotrebni vek vozila u zonama sa nultim emisijama.

 

Za sada nema informacija o ceni ove konverzije, ali bi to svakako moglo da pogoduje vlasnicima kombija u gradovima sa zonama u kojima se korištenje benzinskih i dizel vozila dodatno naplaćuje. Primer takvog grada je London, gde postoje zone u kojima je ovaj propis na snazi 24 časa dnevno svih sedam dana u nedelji. Dnevna karta za kombije koji ne ispunjavaju Euro 3 standard je čak 100 funti (113 evra). ''Tehnologija naknadne ugradnje nove tehnologije jača Stellantisovo liderstvo u sferi rešenja mobilnosti sa nultim emisijama za profesionalne mušterije i predstavljaće dopunu našoj ponudi elektrifikovanih kombija'', izjavio je Savije Pežo, direktor proizvodnje u kompaniji Peugeot. Ovaj automobilski konglomerat već nudi nekoliko električnih kombija marki Fiat, Opel i Peugeot. U ponudi su kombiji svih veličina, po početnoj ceni od oko 30.000 evra. Ipak, za neke kompanije kupovina novog kombija u ovom trenutku ne dolazi u obzir, pa bi ponuda Stellatisa i Qinomica mogla da bude rešenje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla u Južnoj Koreji kažnjen sa 2.1 miliona evra zbog preuveličavanja dometa vozila

 

164870-tesla punjac.jpg

 

Južnokorejski antimonopolski regulator je saopštio da će izreći kaznu od 2.85 milijardi vona (2.1 miliona evra) kompaniji Tesla jer nije obavestila svoje kupce o kraćem dometu svojih električnih vozila na niskim temperaturama. Korejska komisija za poštenu trgovinu saopštava da je Tesla na svom zvaničnom lokalnom sajtu preuveličala ''domet svojih automobila sa jednim punjenjem, njihovu ekonomičnost goriva u poređenju sa benzinskim vozilima, kao i performanse svojih superpunjača'', i to od avgusta 2019. do nedavno. Domet vožnje automobila američkog proizvođača električnih vozila pada na hladnom vremenu i do 50.5% u odnosu na način na koji se oglašavaju na mreži, navodi se u saopštenju Korejske komisije za poštenu trgovinu. Iz Tesle nisu bili odmah dostupni za komentar. Na svom lokalnom sajtu Tesla pruža savete za zimsku vožnju, ali ne pominje gubitak dometa u vožnji na temperaturama ispod nule. Prošle godine, Korejska komisija za poštenu trgovinu je kaznila Mercedes i njegovu korejsku jedinicu sa 20.2 milijarde vona (skoro 20 miliona evra) zbog lažnog reklamiranja vezanog za emisije izduvnih gasova njegovih dizel putničkih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Norveška priprema porez na električne automobile

 

tesla model y1.jpg

 

Norveška je potvrdila prvo mesto u svetu po prodaji električnih automobila u 2022. godini i vlada se sada sprema da ih oporezuje, prebacujući fokus na elektrifikaciju teških kamiona. Električna vozila na baterije su 2022. činila 79.3% prodatih novih automobila, najviše otkada su puštena u prodaju, objavila je Norveška federacija za drumski saobraćaj (OFV). U 2021. njihov udeo je iznosio 65%, a pre deset godina samo 2.9%. Norvežani su prošle godine najviše kupovali Teslin Model Y, na drugom mestu je Volkswagenov ID.4, a na trećem Škoda Enyaq. Tesla je tako zadržao vodeću poziciju na tržištu sa udelom od 12.2%, ispred VW-a koji je osvojio 11.6%, pokazuju podaci o registracijama.

 

Kina je daleko najveće tržište automobila, ali Norveška prednjači u svetu tržišnim udelom električnih automobila, uz podršku izdašnih vladinih subvencija. Da bi podstakla građane na kupovinu, vlada je ukinula poreze na kupovinu, koje plaćaju kupci benzinaca. Tako je električni Porsche Turbo S koštao minimalno 1.7 miliona norveških kruna (159.000 evra). Kada bi se oporezivao kao bezinski pandan, koštao bi 2.1 milion kruna (197.000 evra). Teret za budžet je vladu u međuvremenu naterao da ispita poresku politiku. Podsticaji su u 2022. državnu blagajnu koštali 39.4 milijarde kruna (3.75 milijardi evra), objavilo je ministarstvo finansija, i vlada sada planira izmene u sistemu podsticaja. Najavili su novi porez koji će se bazirati na težini vozila i već je izazvao kritike u udruženju vlasnika automobila, uz upozorenja da je motor električnog vozila teži od onog sa pogonom na fosilna goriva.

 

''Pribojavamo se pada prodaje budući da je vlada predložila novi porez koji će se bazirati na težini'', objasnio je portparol Norveške automobilske federacije (NAF) Thor Egil Braadland. Vlada istovremeno nije ponudila kompletno rešenje za ključne praktične probleme vlasnika električnih automobila, koji i dalje muku muče sa stanicama za punjenje i plaćanjem njihove upotrebe, dodao je Braadland. ''Da bi se dobro pripremio za električni automobil, vlasnik u Norveškoj mora da ima 10 do 15 aplikacija. Dobro znamo da mnogi građani zato odlažu kupovinu elekričnog vozila'', objasnio je Braadland. NAF se zalaže za ''e-roaming'' koji bi vozače poštedeo te obaveze. Vlada brani svoju politiku i tvrdi da porezi neće pokolebati građane. ''Električni automobil je nova normalnost za Norvežane, a to znači da moramo da preispitamo upotrebu novca kojim društvo raspolaže'', izjavio je državni sekretar u ministarstvu saobraćaja Johan Vasara. ''Potpuno smo sigurni da ništa ne može da ugrozi budućnost električnih automobila (u Norveškoj)'', istakao je Vasara, dodavši da se vlada sada mora fokusirati na druge saobraćajne segmente, poput teških kamiona.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pada optimizam oko dominacije električnih vozila do 2030. godine

 

tesla charger.jpg

 

Globalni šefovi automobilske industrije su sve manje uvereni u brzu dominaciju električnih vozila. Odnosno, pokazali su smanjeni entuzijazam nego pre godinu dana zbog problema u lancu snabdevanja i rastućih ekonomskih zabrinutosti, prema najnovijem istraživanju, prenosi CBS. Više od 900 rukovodilaca automobilske industrije je učestovalo u godišnjem globalnom automobilskom istraživanju KPMG-a, međunarodne konsultantske i računovodstvene firme. KPMG javlja da su direktori automobilske industrije manje optimistični u pogledu tržišne nadmoći električnih vozila u SAD-u i globalno do 2030. Procene prodaje novih električnih automobila su se kretale od 10% do 40% (na ukupnom tržištu) u ovogodišnjem istraživanju, što je pad sa 20% na 70% godinu dana ranije.

 

Smanjeni optimizam u prihvatanju električnih vozila se javlja zbog strožijih zahteva za podsticaje za vozila, sve je veća zabrinutost oko sirovina za baterije, a tu su i rekordne cene vozila. Takva zabrinutost je dodatak drugim problemima lanca snabdevanja i strahovima od recesije. Na pitanje šta misle o kompanijama, proizvođačima električnih vozila, koje će vladati na tržištu 2030. godine, direktori su istakli Teslu, ali mnogi misle da će pridošlice poput Apple-a biti ozbiljni igrači. Više od 200 ispitanika su bili izvršni direktori, a ostali su bili na na nižem nivou. Apple je dobio 133 glasa u anketi o vodećoj poziciji na tržištu električnih vozila. To je četvrti najveći broj glasova, iza Tesle (223 glasa), Audija (206) i BMW-a (196). Apple je godinu dana ranije imao 91 glas, uprkos tome što kompanija nikada nije javno potvrdila planove za električno vozilo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bespogovorno zagovaranje električnih automobila može da vodi na stranputicu

 

212619-porsche taycan ev 02.jpg

 

Električne automobile su mnogi dočekali raširenih ruku, smatrajući ih rešenjem za sve klimatske nedaće u kojima se našao ovaj svet. Međutim, daleko je od istine da je u elektromobilima spas, bez obzira na sve (ekološke) prednosti koje donose. Oni teško da su rešenje budućnosti, bar ne u formi i s tehnologijom koju danas poseduju. Da li će se i kako stvari promeniti u budućnosti, pod znakom je pitaja. Bez dileme, tehnologija je čovečanstvu donela brojne blagodeti i olakšala život. Ipak, u mnogim sferama to ima svoju cenu, koju u današnje vreme ubrzano počinjemo da osećamo. Zamisao o kompjuterima na točkovima, 100% bezbednim, koji nimalo ne zagađuju okolinu i koje ćemo moći da priuštimo bez da ''doniramo bubreg(e)'', svakako zvuči primamljivo, ali kako stvari bivaju jasnije, čini se da smo ipak daleko od tog scenarija.

 

Na prvi pogled, sve je ''divno i krasno'', startap kompanije niču kao pečurke posle kiše, nudeći rešenja koja će nam ''jednog dana'' učiniti život pesmom. Međutim, da li je to tako?

Ako zagrebemo ispod površine, pronaći ćemo brojne manjkavosti, a ako počnemo da istražujemo stvari još dublje, mogli bismo da dođemo do veoma neprijatnih saznanja, saznanja koja na izvestan način ulivaju strah. Proizvođači automobila, posebno oni na zapadu, ubrzano se oslobađaju konvencionalne tehnologije ubrzavajući sveopštu elektrifikaciju. Došlo se do toga da je jedan Renault svoje poslovanje u oblasti motora sa unutrašnjim sagorevanjem prodao kineskom Geelyju da bi se oslobodio odgovornosti. Fabrike motora se transformišu u fabrike baterija, a ukoliko se kojim slučajem ispostavi da baterije nisu prava solucija, šta onda?

 

Ono što moramo imati u vidu je da automobilska industrija predstavlja jedan izuzetno složen sistem u kojem se stvari planiraju godinama unapred, što znači da ćemo ono o čemu rukovodioci donose odluke sada, na putevima videti za 3-4-5 ili više godina. Dakle, u pitanju je svojevrsna vrsta kocke, jer koliko god verovali u kvalitet vaših proizvoda i stručnost ljudi koji stoje iza njih, uvek postoji opasnost da konkurencija jednostavno tržištu ponudi nešto u tom trenutku zanimljivije, što ne mora nužno biti i bolje. Etablirani proizvođači automobila nas mahom, bez da ih je iko pitao, poslednjih godina ubeđuju da je rešenje u baterijski pogonjenim vozilima, nekako preagresivno negirajući neka druga alternativna rešenja. Generalno, isto rade i startap firme. Pogledajmo svojevremene izjave bivšeg šefa VW grupacije, ''fanboja'' Ilona Maska, doktora Herberta Disa. Zašto to oni rade?

 

Da bismo odgovorili na ovo pitanje, treba da se zapitamo šta je ono što je primarni cilj automobilske industrije? Naravno, to je ostvarivanje profita. Tehnologija baterija već postoji i koliko-toliko funkcioniše dobro, ukoliko izuzmemo stavke kao što su vreme punjenja, dostupna infrastruktura, neuverljiv domet, visoka cena itd. I, mada se o vodoniku intenzivno govori, on se kao solucija ne odbacuje zato što ''ne valja'', mada ''argumentacija'' često ide u tom smeru, već iz razloga što u tu tehnologiju treba uložiti ogromna sredstva da bi se na pravi način prilagodila automobilskoj primeni. Dakle, proizvođači automobila na prvom mestu žele da nam prodaju svoje proizvode, te nam iz tog razloga ponavljaju kako vodonik nije rešenje a baterije jesu. Ukoliko ste ubeđeni da je nešto prava solucija, nema potrebe da vas neko neprestano uverava u to, zar ne? S druge strane, ukoliko sumnjate da nešto predstavlja pravo rešenje, sačekaćete malo dok se stvari ne iskristališu. To proizvođačima i prodavcima nikako ne odgovara.

 

Tehnologija baterija je prosto ''brža'' za implementiranje, tako da već sada imamo solidan broj javnih punionica u razvijenim zemljama. Međutim, zamislimo situaciju da ljudi počnu da se okreću vodoniku. Milijarde uloženih sredstava bi prosto propale, a u vladajućem kapitalizmu je to neprihvatljiv epilog. Što se proizvođača baterija tiče, oni svakako neće propasti, jer su svetu baterije neophodne, i sve je više primena u kojima pronalaze mesto, mada bi potražnja za njima, ruku na srce, drastično opala, što bi značajno smanjilo cene. Samim tim, fabrikama bi bilo potrebno više vremena da se isplate, a neke bi možda i propale. Suvišno je isticati kakav bi to finansijski udarac bio za investitore, ali to ih ipak ne bi izbacilo iz posla. Slična stvar bi se desila i s rudarskim kompanijama. Manja potražnja bi dovela do dramatičnog pada cena sirovina, ali to ne znači da bi rudnici jednostavno nestali. Ako cene padnu previše, jednostavno neće biti isplativo proizvoditi ih ubrzanom stopom, ali svetu neće prestati da budu potrebni nikl, bakar, kobalt i ostali minerali, mada bi manje kompanije mogle da odu u večna lovišta.

 

Elektrifikaciju nameće politika a ne tržište, što proizvođače automobila stavlja u poziciju da se pripremaju ili za ''tektonski potres'' pa ko preživi pričaće, ili da sačekaju da se desi eventualno ''tehnološko čudo''. Dok se neki, poput Disa, ponašaju na način kao da je sve to ''normalno'' i ''gotova stvar'', drugi kao što su Akio Tojoda i Karlos Tavares upozoravaju na moguće posledice. Neki se kunu u to da su elektromobili budućnost, trudeći se da nas uvere da treba da kupujemo automobile čije su baterije potencijalno skuplje od ostatka vozila. Zdrav razum nam govori da je neophodno da one treba da budu mnogo jeftinije da bi automobilska industrija mogla da se osloni na njih kao validnu soluciju. U suprotnom, lično posedovanje automobila biće rezervisano isključivo za ljude s dubokim džepom. Samim tim ne treba da čudi što se novi proizvođači, poput Lucida i Riviana, kao i mnoge kineske marke, okreću proizvodnji skupljih premium vozila. Ne radi se samo o zarađivanju više novca kroz manji proizvodni obim, već o tome što baterija u vozilu od 80.000 evra košta 20.000 evra. U slučaju da baterija otkaže, ima smisla popravljati je ili menjati. Ta računica prosto ne pije vodu kod vozila koje košta 40.000 evra.

 

226142-citroen c4 01.jpg

 

Na kraju dolazimo i do još jedne vrlo ozbiljne prepreke. Naime, s tehnologijom baterija koju imamo danas, tržište polovnjaka će postati prošlost. Ako paket baterija ispusti dušu kada istekne garancija, njegova zamena će vrlo verovatno koštati više nego čitavo vozilo. Jasno je da postojeći baterijski pogonjeni automobili dolaze sa brojnim nedostacima, što znači da bespogovorno insistiranje na njima može da ugrozi ne samo ekosisteme, životnu sredinu ''tamo negde'' i automobilsku industriju, već i lični prevoz kao instituciju. Zagovornici elektromobila smatraju da sva postojeća vozila treba da budu zamenjena ''bela tehnika'' baterijskim kompjuterima na točkovima. Bez dileme, uspelo se u tome da automobilska industrija krene tim smerom, ali bez brzih tehnoloških proboja i dostignuća, epilog bi mogao da bude veoma loš, jer ako dođe do kompletne elektrifikacije i ispostavi se da je ona pogrešna, što je po svemu sudeći slučaj, veliki broj nas će se oprostiti s automobilima, a ovde smo se dotakli tek jednog dela ukupnog problema. Naravno, to nikako ne znači da ne treba raditi na novim tehnologijama, naprotiv! Stvar je što baterije kakve imamo danas ne treba forsirati kao nešto što je svršena stvar i što predstavlja definitivno rešenje, jer one u ovom obliku u kojem trenutno postoje to ni u kom slučaju nisu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...