Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

Ford najavio nova električna vozila za evropsko tržište

 

223180-ford e02.jpg

 

Ford je najavio proširenje svog asortimana električnih vozila u Evropi, dodavanjem tri nova krosovera i četiri nova dostavna vozila do 2024. godine. Kako navode mediji, cilj je da se proda više od 600.000 Fordovih električnih vozila na Starom kontinentu i 2 miliona širom sveta do 2026. godine. Ovaj proizvođač automobila se takođe obavezao da će postići ugljeničnu neutralnost u Evropi u svom asortimanu vozila, objektima, logistici i dobavljačima do 2035. godine. Među ''potpuno električnim putničkim vozilima i kombijima'' koji se pojavljuju na teaser slikama, možemo videti električnu verziju Ford Pume, novi krosover srednje veličine i sportski krosover koji se razlikuje od postojećeg Mustanga Mach-E. Ako se prethodni izveštaji pokažu kao tačni, poslednja dva bi mogla da budu bazirana na MEB platformi Volkswagen grupe.

 

223181-ford e01.jpg

 

Ford navodi da će potpuno novi krosover srednje veličine sa pet sedišta debitovati još tokom 2022. sa dometom od 500 km. Njegova proizvodnja će početi 2023. u Kelnu u Nemačkoj, gde će se od 2024. praviti i sportski krosover. Što se tiče električne varijante Pume, proizvodiće se u Krajovi u Rumuniji od 2024. zajedno sa standardnim SUS verzijama. U vezi komercijalnih vozila, Ford će lansirati električne varijante nove generacije modela Transit/Tourneo Custom tokom 2023. i manji model Transit/Tourneo Courier tokom 2024. proširujući gamu pored postojećeg e-Transita.

Ford želi da proizvede 1.2 miliona električnih vozila tokom perioda od šest godina u fabrici u Kelnu u Nemačkoj, nakon što uloži 2 milijarde dolara, duplo više nego što je najavljeno prošle godine. Krosover srednje veličine biće prvi EV koji će izaći iz Centra za elektrifikaciju u Kelnu 2023. godine, dok će novo postrojenje za sklapanje baterija početi sa radom 2024. godine. Ford je takođe potpisao ''neobavezujući memorandum o razumevanju'' sa dve kompanije iz Turske, uz podršku turske vlade, za izgradnju fabrike za proizvodnju LCV baterija u Ankari.

 

Ford odvaja poslove za električna i vozila sa SUS motorima

Ford je početkom marta već saopštio da odvaja svoju diviziju električnih automobila od svog poslovanja sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, formiranjem novih divizija Model E i Blue što će im omogućiti brži razvoj modela u oba segmenta. Ford Model E će se fokusirati na električna vozila, kao i na razvoj softvera i povezanih usluga za vozila. Sa druge strane, Ford Blue će biti odgovoran za razvoj svih SUS vozila sa zadatkom da smanji troškove, pojednostavi operacije i poboljša kvalitet. Komercijalna vozila će biti pokrivena od strane ranije uspostavljene Ford Pro divizije. Fordov cilj je da podelom kompanije dve strane ojačaju svoje snage. Iako će ova dva preduzeća biti odvojena, oba će biti u vlasništvu Forda i njegovih akcionara bez posebne liste na berzi, kako se pričalo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW ubrzava prelazak na električna vozila

 

bmw ix1 01.jpg

 

BMW je saopštio da će operativni povraćaj za svoje automobilsko poslovanje ostati snažan ove godine, čak i dok rat u Ukrajini i globalni nedostatak poluprovodnika opterećuju proizvodnju. BMW očekuje da će isporuke u 2022. ostati na nivou od oko 2.5 miliona vozila. Dok su mnogi evropski proizvođači izrazili nesigurnost u vezi sa uticajem rata u Ukrajini, BMW je među prvima koji je kvantifikovao uticaj na svoje poslovanje. Kao i drugi, BMW je bio prisiljen da pauzira proizvodnju u nekim fabrikama zbog prekida u snabdevanju, iako je većina operacija bavarske kompanije već ponovno pokrenuta.

 

''Optimistični smo da možemo da ublažimo nedostatak kablova'', rekao je glavni izvršni direktor Oliver Zipse. BMW ima više od jednog dobavljača u Evropi i sposoban je da se nosi sa situacijom, rekao je Zipse. BMW je na sličan način prošao bolje od svojih rivala koji se snalaze u nedostatku čipova - još jednoj krizi koja je zatvorila proizvodne linije automobila širom sveta. BMW je saopštio da će nestašica poluprovodnika ostati prepreka za proizvodnju barem u prvoj polovini godine. Divlje promene cena energije su izvršile su pritisak na marže proizvođača automobila, iako će BMW-ova strategija zaštite nadoknaditi povećanje cena do kraja godine, rekao je glavni finansijski direktor Nicolas Peter tokom razgovora sa novinarima. Međutim, cene sirovina i promene valute i će i dalje imati sličan uticaj na troškove ove godine kao 2020. i 2021. godine.

 

Proizvođač automobila je najavio da ubrzava prelazak na električna vozila i očekuje da će ove godine biti u proizvodnji 15 potpuno električnih modela, uključujući uvođenje nove limuzine i7 i SUV-a iX1. Kompanija je takođe objavila da razvija novu tehnologiju baterija i da bi mogla da rano ostvari svoj cilj da vozila s potpuno baterijskim pogonom čine polovinu njene globalne prodaje do 2030. godine. BMW je ranije saopštio da očekuje da će se prodaja potpuno električnih vozila udvostručiti 2022. godine, budući da će se modeli i4 i iX SUV u prodaji naći na velikim tržištima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koje evropske zemlje će imati najviše električnih automobila 2035, a koje najmanje?

 

mitsubishi ev.jpg

 

Najnovijom prognozom obuhvaćeno je 15 evropskih zemalja, uglavnom članica EU. S obzirom da cene goriva rastu, sve više se razmišlja o električnim automobilima kao dugoročnoj alternativi. Analiza je otkrila da su Internet pretraživanja za ''pristupačna električna vozila'' porasla za 550% samo u poslednjih mesec dana.

 

Stručnjaci sa stranice za upoređivanje cene osiguranja Confused.com su analizirali trendove rasta popularnosti električnih vozila i podatke Evropske agencije za životnu sredinu (EEA) i Eurostata. Njihova studija predviđa koje evropske zemlje će verovatno imati najveći udeo električnih vozila na putevima do 2035. godine. Prema istraživanju očekuje se da će u Holandiji i Norveškoj taj udeo iznositi čak 99.9%, a u Švedskoj 80.35%. Na začelju su Slovenija (29.93%), Letonija (28.29%) i Hrvatska (28.25%). Pogledajte kompletni listu u kojoj su izneti podaci iz 2020. godine i projekcija za 2035.:

 

lista spisak ev.jpg

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji električni automobili mogu da pređu više od 400 km pri brzini od 130 km/h?

 

mercedes eqs 1.jpg

 

Svi već znaju da električni automobili ne stižu onoliko daleko koliko proizvođači obećavaju. Ali, koliko daleko možete stići ako ne ubrzavate ili kočite već samo vozite brzinom od 130 km/h na autoputu? Upravo taj test je sproveo Autobild. Pri većim brzinama otpor vazduha je najveći neprijatelj električnog automobila. Što brže vozite, ovaj nevidljivi zid ispred vetrobranskog stakla više troši energiju. Pogotovo kod električnih automobila, domet uveliko zavisi od brzine. Potrošnja se dramatično povećava već pri 80 km/h. Zato je nemački magazin na autoput poslao čak 28 modernih električnih vozila, od sportskih do gradskih automobila. Pobednik je Mercedes EQS koji je uspeo da pređe udaljenost od 444 kilometra sa jednim punjenjem baterije. Najmanje je prešla Mazda MX-30 koja je nakon 140 kilometara bila potpuno prazna. 

 

Stvarni domet električnih automobila pri konstantnoj brzini od 130 km/h:

  • Mazda MX-30   140 km
  • Peugeot e-Rifter   164 km
  • Opel Combo e-Life   171 km
  • Mercedes EQB 350   200 km
  • VW ID.3 Pro 150 kW   216 km
  • Mercedes EQA 250   222 km
  • Cupra Born 170 kW   226 km
  • Volvo XC-40 Recharge   227 km
  • Opel Zafira-e   250 km
  • Polestar 2 Long Range   254 km
  • Polestar 2 Dual Motor Long Range   258 km
  • Hyundai Ioniq 5 160 kW   261 km
  • Mercedes EQV   273 km
  • Kia e-Soul   280 km
  • Hyundai Ioniq 5 4×4   290 km
  • BMW i4 M50   299 km
  • Tesla Model Y Long Range   304 km
  • Kia EV6   305 km
  • Škoda Enyaq iV80   316 km
  • Audi Q4 e-tron 40   326 km
  • VW ID.4 Pro   328 km
  • VW ID.4 GTX   332 km
  • Tesla Model 3 Performance   337 km
  • Porsche Taycan 4S   352 km
  • Audi RS e-tron GT   367 km
  • Ford Mach-E GT   367 km
  • BMW iX xDrive 50   434 km
  • Mercedes EQS   444 km

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda e:Ny1 Prototype najavljuje novi električni SUV

 

honda eny1 03.jpg

 

Honda je potvrdila da će sledeće godine ponuditi novi električni SUV, pri čemu kao najava služi ovaj e:Ny1 Prototype. Osim toga, japanski proizvođač za modelsku godinu 2023 priprema još dva elektrifikovana modela. To su kompaktni hibridni SUV i nova generacija Honde CR-V koja će se nuditi u hybrid i plug-in hybrid verzijama.

 

honda eny1 02.jpg

 

Serijski e:Ny1 će biti ''u centru buduće Hondine linije proizvoda'' i ponudiće ''jedinstveni spoj dinamike, tehnologije i dizajna po kojem je Honda poznata''. Dodaje se da će SUV biti ''odlična opcija za porodice koje traže svoj prvi EV''.

 

honda eny1 01.jpg

 

e:Ny1 će po najavama biti slične dužine i širine kao i Jazz, a baziraće se na novorazvijenoj platformi pod nazivom e:N Architecture F, za koju Honda kaže da je kreirana za novi model. Platforma će se verovatno koristiti i na brojnim drugim budućim modelima. Honda je još saopštila da planira da njena električna vozila i vozila sa vodoničnim gorivim ćelijama čine 40% prodaje do 2030. u Evropi i 80% do 2035. godine. Obavezala se da će okončati prodaju automobila sa SUS motorima na globalnom nivou do 2040. godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prodaja električnih automobila u Evropi skočila za čak 77%

 

Fiat_500e_nagrada.jpg

 

Iako je prodaja novih automobila u padu, udeo elektrifikovanih vozila je drastično porastao. S rastom cena energenata i sve bogatijom ponudom evropski kupci se ubrzano okreću elektrifikovanim vozilima. Prema podacima koje je objavio JATO Dynamic, prodaja elektrifikovanih vozila je drastično skočila.

 

Pritom pod pojmom elektrifikovanih vozila govorimo o segmentu električnih i plug-in hibrida, koji su u februaru ostvarili tržišni udeo od čak 20%. Osetno veći rast beleže električna vozila, i to čak 77%, dok je prodaja plug-in hibrida porasla tek 6%. Pritom su najpopularniji SUV-ovi s udelom od čak 51%, dok je apsolutni predvodnik na tržištu električnih vozila Tesla sa udelom od 18.1%, ispred Volkswagena i Hyundaija. Ako gledamo globalno tržište 26 evropskih zemalja, prodaja je zbog problema u isporuci pala za 5.4% na 794.576 primeraka, što je najlošiji rezultat u poslednjih 40 godina.

 

U ponudi ''običnih'' automobila evropski broj 1 je opet VW Golf, ali s padom prodaje u odnosu na prošlu godinu. Isto važi i za većinu drugih modela u top 10. Kad su u pitanju noviteti na tržištu, odlične rezultate su ostvarili Renault Arkana/Megane Conquest, Hyundai Ioniq 5 (i Kia EV6) te Volkswagenovi aduti ID.4 i Taigo. U segmentu plug-in hibrida su najpopularniji SUV-ovi Peugeot 3008 i Ford Kuga, a prati ih BMW Serije 3. Najprodavaniji električni modeli su Tesla Model 3 i Tesla Model Y, a prati ih vrlo uspešni Fiat 500e.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prodaja električnih i hibridnih vozila u Francuskoj prvi put nadmašila benzince

 

Peugeot-e-208 444.jpg

 

Prodaja novih električnih vozila u Francuskoj prvi put je nadmašila benzince u prvom kvartalu ove godine, što je velika prekretnica za vozila sa nižim emisijama štetnih gasova čemu su, pored ostalog, doprinele visoke cene na benzinskim pumpama i vladine subvencije za elektrifikovane modele. Ipak, ukupna prodaja novih automobila u Francuskoj je opala u prvom tromesečju za 17.3% pri čemu je u martu potonula deseti mesec uzastopno za skoro 20%, jer je automobilska industrija u velikim problemima zbog uskih grla u lancu snabdevanja i globalne nestašice poluprovodničkih čipova.

 

Prodaja potpuno električnih i hibridnih modela činila je skoro 40% ukupne prodaje novih automobila, u odnosu na udeo konvencionalnih benzinskih modela od 38.3%, prema industrijskim podacima objavljenim na portalu Platform automobil (PFA). Kada se benzincima doda i udeo dizelaša od 16.5% u ukupnoj prodaji u prvom kvartalu, znači da su modeli s motorima na unutrašnje sagorevanje i dalje u većini. Najprodavaniji automobil u Francuskoj je u martu bio Teslin Model 3, zatim Renault Dacia Spring i Stelantisov Peugeot 208.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potpuni prelazak na električna vozila bi mogao da spasi 110.000 života do 2050. godine

 

mustang-mach-e 0001.jpg

 

Prema novoj studiji Američkog udruženja za pluća, prelazak na potpuno električna vozila bi imao velike koristi za zdravstveni sistem, ali i populaciju u celini. Navedena studija se bavi uticajem promene američkog transportnog i energetskog sektora na zdravlje ljudi.

 

Naime, u studiji se navodi da ako bi sva nova vozila prodata u Sjedinjenim Državama do 2035. godine bila električna, a električna mreža distancirane od fosilnih goriva, moglo bi da se spreči više od 110.000 preranih smrti do 2050. godine. Američko udruženje za pluća takođe smatra da bi se sprečilo više od 2.78 miliona slučajeva napada astme. Sve u svemu, javno zdravstvo bi uštedelo oko 1.2 milijarde američkih dolara. Treba napomenuti da su neke države već na dobrom putu u postizanju tih ciljeva, uključujući Njujork, Kaliforniju i Vašington koje donose zakonske zabrane vozila s unutrašnjim sagorevanjem do 2035. godine. Ipak, malo je verovatno da će ostatak SAD-a slediti njihov primer. Zagađenje vazduha ne utiče samo na ljude s astmom, već na celu populaciju. Udaljavanje od automobila s SUS motorima bi imalo velike koristi za sve zajednice koje se nalaze u blizini autoputeva, lokacija za proizvodnju električne energije, luka, skladišta i rafinerija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni kombiji su 25% isplativiji od dizela

 

opel combo e 04.jpg

 

Prema novom istraživanju Evropske kampanje za saobraćaj i okolinu (T&E), prosečni električni kombi u Evropskoj uniji je 25% jeftiniji tokom svog životnog veka od dizelske alternative, uprkos mnogo većim početnim troškovima EV-a. Prema istraživanju 745 firmi koje poseduju kombije u Evropskoj uniji, 84% ispitanika bi razmotrilo korišćenje električne energije, 36% već poseduje jedan komercijalni električni kombi, 32% planira da kupi jedan ove godine, a 16% razmatra kupovinu u sledećih pet godina.

 

Opel-Vivaro-e-03.jpg

 

T&E piše da niži operativni troškovi i rastući interes za električnu energiju podupiru razloge za snažnije smanjenje emisije CO2 na dizelskim kombijima. U studiji koja je obuhvatila šest zemalja, T&E je došao do zaključka da električni kombi košta 0.15 evra po kilometru, u odnosu na 0.2 evra za dizelsku alternativu.

 

Peugeot-e-Expert 02.jpg

 

Isključujući državne subvencije, T&E je otkrio da su još uvek jeftiniji u pet zemalja, dok su u Nemačkoj tekući troškovi bili isti. Nabavna cena električnog kombija je 40% do 55% viša nego za dizelski model, rekao je T&E. Taj dodatni početni trošak je prepreka firmama da pređu na električne modele, iako ''ukupni troškovi posedovanja'', uključujući troškove goriva, godinama padaju.

 

peugeot e 01.jpg

 

Samo 3% prodatih kombija u EU je prošle godine bilo potpuno električno, u poređenju sa 9% putničkih automobila koji se suočavaju sa strožim standardima emisija CO2. Evropska komisija je predložila da svi novi kombiji imaju nultu emisiju do 2035. godine, ali prema T&E-u, Evropski parlament i države članice EU-a moraju da ''isporuče jače ciljeve da bi ubrzali prihvatanje e-kombija u 2020-im i ranim 2030-im''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Honda i General Motors će zajednički razvijati pristupačna električna vozila

 

223762-gm honda.jpg

 

Honda i General Motors (GM) će proširiti svoju dugogodišnju saradnju i na zajednički razvoj pristupačnih električnih automobila, sa planovima za uvođenje nove globalne arhitekture vozila. Počev od 2027. godine, japanski i američki proizvođači će težiti globalnoj proizvodnji ''miliona'' električnih vozila, fokusirajući se na segment kompaktnih krosovera. Jedan model za GM je krosover za tržište Severne Amerike, koji će biti pozicioniran po nižoj ceni od Chevrolet Equinoxa EV, a cilja cenu od oko 30.000 dolara. Ovaj potez dolazi ubrzo nakon što je Honda objavila razvojno partnerstvo za EV sa tehnološkim gigantom, kompanijom Sony, kako bi ''stvorila novu eru mobilnosti i usluga mobilnosti. Deo Hondine saradnje sa GM-om uključuje standardizaciju opreme i procesa u dve kompanije, što će doprineti ''kvalitetu svetske klase, efikasnijoj proizvodnji i većoj pristupačnosti''.

 

''GM i Honda će deliti našu najbolju tehnologiju, dizajn i proizvodne strategije za isporuku pristupačnih i poželjnih električnih vozila na globalnom nivou, uključujući naša ključna tržišta u Severnoj Americi, Južnoj Americi i Kini'', rekla je izvršna direktorka GM-a Mery Barra. Obe kompanije su potvrdile da je taj potez deo njihovih ciljeva da postignu ugljeničnu neutralnost. Dve kompanije takođe razgovaraju o budućim tehnologijama baterija, za koje kažu da će dodatno smanjiti troškove elektrifikacije uz poboljšanje performansi i nivoa održivosti za buduće modele.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holandski političari ne žele električne automobile jer su zadnja sedišta previše skučena

 

212632-mercedes eqs 2021 3.jpg

 

Holandija se spremala da zameni celu vladinu flotu električnim automobilima. Međutim, tamošnji političari se zaista ne žele odreći postojećih limuzina. Stalno smišljaju nove izgovore. Holanđani su najviša nacija na svetu. Prosečan građanin ove zemlje je visok gotovo 183 cm. Čak svaki peti stanovnik Holandije meri preko 190 cm. Tako visokim ljudima su potrebni prostrani automobili. Pogotovo kada se voze na zadnjem sedištu. U zemlji lala i vetrenjača električni automobili su prilično popularni. Sve ih je više na ulicama... ali ne i u državnim voznim parkovima. Plan je podrazumevao brze izmene i zamenu postojećih vozila sa unutrašnjim sagorevanjem električnim. Ništa od toga.

 

Do sada su planovi odlagani do 2028. Zašto? Postoji nekoliko argumenata. Najapsurdniji se tiče udobnosti drugog reda

Trenutno je na tržištu ''ograničen broj električnih automobila'' koji nude dovoljno prostora za noge i glavu na zadnjem sedištu i podesiva sedišta ili naslone, zaključili su holandski političari. Zaista, nivo udobnosti u drugim redovima, na primer u Mercedesu S-klase i EQS-u, potpuno je drugačiji. Drugi, električni model ima običan kauč, a prvi, motor sa unutrašnjim sagorevanjem, ima pravi luksuzni apartman. Međutim, da li je to toliko važno u slučaju putovanja političara koji ionako biraju avion za veće udaljenosti?

 

Sledeći argumenti imaju više smisla

Pomenuti su ugovori koji su na snazi i efikasno korišćenje automobila koji se već nalaze u voznom parku. S ekološkog stanovišta najbolje bi bilo voziti ono što imate. Osim toga, automobil za prevoz važnih političara mora da bude u stanju da se brzo odveze s mesta gde je postalo ''prevruće''. To znači da mora da ima veliku bateriju koja se brzo puni. Najvažniji argument se odnosi na težinu praznog vozila. Električni automobili su već preteški. U slučaju automobila koji se koriste u ministarstvu, neki primerci bi trebalo da budu dodatno blindirani. Da sumiramo: u holandskim kancelarijama je neko verovatno rekao ''neka ih kupuju građani, a Vlada će se za sada tešiti sa V8 i V12, sa foteljama na rasklapanje''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najavljen Lincoln EV concept

 

223876-lincoln ev 01.jpg

 

Lincoln je još ranije potvrdio da radi na više električnih vozila, a koncept koji će premijeru imati 20. aprila će najaviti šta možemo da očekujemo.

 

Najavna slika naravno ne otkriva mnogo, ali se očekuje da će to biti električni SUV koji će poslužiti kao inspiracija za Lincolnova električna vozila koja stižu u bliskoj budućnosti. Prvi serijski Lincoln EV inače stiže kasnije ove godine, a to će po ranijim vestima biti električna verzija Aviatora. Pored toga, do kraja 2026. godine će se pojaviti još četiri električna Lincolna, među njima i Navigator EV. Oni će koristiti dve platforme razvijene specijalno za električna vozila. Neki izvori pominju da se među tim električnim modelima nalaze i Corsair EV i Nautilus EV, kao i jedan sedan (naverovatnije samo za Kinu).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineski BYD postaje opasan konkurent Tesli

 

byd seal 1.jpg

 

Tek nekoliko dana nakon što su u javnost stigle slike novog modela kojim konkuriše Tesli Model 3, kineski div je objavio da je postao prvi proizvođač automobila koji je prekinuo proizvodnju modela pokretanih isključivo motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

Iako se to dogodilo još prošlog meseca BYD nije prvi ako ćemo iskreno, ali je definitivno prvi od velikih igrača. Podsetimo, ostali proizvođači su već najavili prekid u drugoj polovini decenije, a među prve će ući marke kao što Alfa Romeo, Bentley i DS. Inače, BYD se još prošlog novembra udružio s Fordom, GM-om, Mercedesom, Volvoom i Jaguar Land Roverom u inicijativi da se do 2040. godine ukine proizvodnja vozila pogonjenih fosilnim gorivima. BYD je objavio da će do daljnjeg davati podršku vlasnicima njegovih automobila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, što uključuje proizvodnju rezervnih delova za sve ukinute modele. Paralelno sa ovom informacijom BYD je objavio da je u martu proizveo 53.664 električnih automobila i 50.674 plug-in hibrida, što ga čini najprodavanijom markom u Kini, ali i najprodavanijom električnom markom na svetu. Zbog ovelikog rasta BYD je korigovao planove za ovu godinu i projekcije proizvodnje podigao sa 1.2 na 1.5 miliona primeraka.

 

Pomenimo i novi BYD Seal sa priloženih fotografija. 4.8 metara dugačka električna limuzina će navodno startovati cenom od 34.500 dolara (31.795 evra) u Kini, što je značajno manje od Tesle Model 3. Sledeće godine bi mogao da stigne i u Evropu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemačka postepeno ukida subvencije za kupovinu električnih automobila?

 

206121-porsche t 01.jpg

 

Rastuća prodaja električnih automobila je delom motivisana subvencijama za njihovu kupovinu. Automotive News Europe piše da nemačko Ministarstvo privrede želi da ukine subvencije za plug-in hibridna vozila do kraja 2022., kao i da smanji subvencije za električna vozila počev od 2023. godine. Novim planom bi sadašnji podsticaj od 4.500 evra za plug-in hibride bio obustavljen, dok bi subvencije za električna vozila pale sa 6.000 na 4.000 evra od sledeće godine, i na 3.000 evra od 2024. godine.

 

Nemačka je već planirala da ukine subvencije za vozila, ali su te ideje odbili stručnjaci iz automobilske industrije. Šefica nemačkog lobija proizvođača automobila VDA, Hildegard Mueller, rekla je da plug-in hibridi služe kao pioniri za prelaz na električnu mobilnost te bi ukidanje subvencija ugrozilo povećanje električne mobilnosti. Sve ovo će biti veliki test za celu industriju električnih vozila i njihovu popularnost. Što se tiče plug-in hibrida, oni će teško preživeti u novim uslovima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Indi One od sledeće godine

 

224029-indi 3.jpg

 

Kalifornijski IndiEV na sajmu u Njujorku prikazuje elekrični model Indi One, za koji su upravo počeli da primaju i rezervacije. Isporuke se najavljuju za drugi kvartal sledeće godine, a cene startuju od 45.000 dolara za baznu verziju.

 

224030-indi 2.jpg

 

Bazna verzija ima jedan elektromotor, zadnji pogon i baterije od 75 kWh (autonomija iznosi 384 km), dok Premium Indi One (po ceni od 69.000 dolara) ima dva elektromotora sa ukupno 475KS, pogon na sva četiri točka i baterije od 95 kWh (domet iznosi do 500 km). Ova jača verzija od 0 do 60 milja na sat (96 km/h) ubrzava za 4.2 sekunde.

 

224031-indi 1.jpg

 

Što se dimenzija tiče, dužina vozila iznosi 4.800 mm, širina 1.981 mm i visina 1.701 mm. Deo opreme čine i sistem automatskog kočenja, adaptivni tempomat, održavanje vozila u kolovoznoj traci, pomoć pri parkiranju... U ponudi će se naći ukupno devet boja, i to Pacific Pearl White, Premier Red, Melrose Magenta, Laguna Blue, Griffith Green, Beverly Blush Pink, Silverlake, City Nights Purple i Sunset Orange.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekološko foliranje na lignitu!

 

bmw ix 05.jpg

 

Na nedavnom testu BMW iX50 saznali smo mnogo toga o naprednoj tehnologiji ovog modela, sveopštem luksuzu uz impresije o impozantnih 523 KS koji se stavljaju vozaču na raspolaganje. Koliko su prekomerno snažni električni automobili zapravo veliki zagađivači? U ovoj kratkoj analizi zanemarujemo takođe vrlo bitan ekološki faktor proizvodnje i reciklaže baterija, intezivnu potrošnju pneumatika i nerealno visku cenu električnih automobila, što je mnogo šira tema.

 

Pažnju usmeravamo na trenutnu elektroenergetsku situaciju u Srbiji (nismo Norveška) gde se u proseku preko 70% električne energije proizvede iz ''prljave'' tehnologije (termo elektrane na ugalj) uz nepouzdan kapacitet hidro energije i svega nekoliko procenata električne energije dobijene iz vetra i sunca. Dalje, nije tajna, tržišna cena električne energije za domaćinstva u Srbiji (ranije Jugoslaviji) bila je i ostala bitan socijalni faktor i na samoj je granici cene njene proizvodnje i troškova distribucije.

 

Iz svega poznatog nameću se i mnoga pitanja o smislenosti državnih ekoloških subvencija za električne monstrume? Koliko su ovakvi snažni električni modeli poput BMW iX50 ili Hyundai Ioniq5 zapravo ekološki prihvatljivi a u kojoj su meri zapravo ''trojanski'' konj koji emituje enormne količine CO2 u energetskim sistemima poput našeg? Prema analizi Laboratorije za termotehniku i energetiku Instituta u Vinči, u proseku iz kvalitetnog lignita sagorenog u termoelektranama emituje se oko 1.2 kilograma CO2 po jednom proizvedenom kW satu električne energije. U realnim okolnostima i sa lignitom koji se danas koristi, to je verovatno i mnogo više. Dalje je matematika vrlo jasna ukoliko poput nas izmerite realan utrošak električne energije za pokretanje ovako snažnih automobila.

 

Prosečnom potrošnjom od 30 kWh električne energije na 100 kilometara proizvedene u našim elektranama BMW iX50 kroz dimnjak termoelektrane izbaci 252 grama CO2 po pređenom kilometru. Istovremeno, tih potrošenih 30 kW sati električne energije su i najjeftini u Evropi i njihova cena se prevaljuje na mnoge druge džepove i građana i privrede. Koliko je sve ekološki besmisleno govori i primer benzinskog BMW M50i V8 sa 530 konjskih snaga koji kroz dva auspuha prosečno emituje manje CO2, 238-243 grama po kilometru! Da bi sa BMW iX50 prešli 100 kilometara na zelenu el.energiju iz prosečne kućne solarne elektrane od 5kW potrebno je bar 6 sati snažnog sunca, pa i ta ekološka priča pada u vodu kao potpuno nefunkcionalna.

 

Slabiji su efikasniji
Sve rečeno se odnosi na električne modele od preko 170 KS.

Oni slabiji i manji poput Hyundai Kone elektro ili VW ID.3 nalaze se u zoni prosečne potrošnje od 13-18 kWh/100 km i realne preračunate emisije od stotinak grama CO2. Dodatno kombinivani sa kućnim solarnim punjačima imaju potpunu ekološki upotrebnu funkciju.

 

Šta je činiti u ovoj situaciji?
Reklo bi se jedino realno rešenje je sve električne automobile snažnije od 175/200 konja staviti na crnu listu, što podrazumeva ukidanje državne ''eko subvencije'' i uvođenje posebne dodatne ekološke takse pri svakoj registraciji. Jer daleko su oni od ekološke prihvatljivosti u našim uslovima! Dakako, budžet za subvencionisanje električnih automobila i hibrida nikako ne treba smanjivati već povećati i uskladiti sa napretkom tehnologije i rasporediti na zaista sve čistije hibride i lake hibride i racionalne električne automobile.

I naravno ne zaboraviti električne bicikle! U njima je budućnost, bar kako sada stoje stvari sa naftom, gasom i električnom energijom!

 

Autor: Miodrag Piroški

 

preuzeto sa - vrelegume.rs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Škoda Octavia dizel u ukupnom ciklusu čistija od električnih automobila?!

 

skoda potr.jpg

 

Za nezavisnu organizaciju Euro NCAP, koja procenjuje bezbednost automobila sigurno znate, ali možda vam je manje poznat sestrinski Green NCAP, koji se bavi emisijama automobila i njihovim uticajem na klimu.

 

Green NCAP radi najozbijlniji Life Cycle Assessment (LCA) ili procenu ukupnih emisija tokom radnog veka automobila na bazi 240.000 pređenih kilometara ili 16 godina vožnje. Tu analizu Green NCAP je nadogradio još jednom, a to je Primary Energy Demand (PED), koja računa upotrebu energije u celom ciklusu automobila, od proizvodnje, korišćenja do reciklaže. Kakve je zaključke izveo EuroNCAP iz kombinovanja ova dva parametra? Mada kompaktni i srednje veliki električni automobili imaju manje emisije gasova zaslužnih za efekat staklene bašte tokom radnog ciklusa od konvencionalnih automobila sa pogonom na benzin i dizel - u kontekstu evropskog prosečnog miksa električne energije - velika i snažna električna vozila mogu da budu u istom rasponu kao i većina vozila na dizel ili benzin.

 

Uzmite bilo koji veliki električni SUV, koji ima gotovo 2.5 tona. Njegova potrošnja energije je ogromna. Tako, naprimer, električni Ford Mustang ima mnogo više emisije CO2 u ukupnom ciklusu (od proizvodnje do reciklaže) od Peugeota 208 1.5 Blue HDI. Dakle, ako se gleda prosečni evropski miks električne energije u kojem su obuhvaćeni svi izvori proizvodnje struje (nuklearke, termoelektrane, vetroelektrane…), od čistih do onih koji proizvode ozbiljne emisije CO2 i drugih gasova. Električni Fiat 500 ima najmanji CO2 otisak od svih automobila, ali, recimo Škoda Octavia TDI ima najmanji PED otisak od svih automobila. Kada bismo živeli u nekoj idealizovanoj slici sveta, za gradski prevoz bismo koristili male električne automobile, a umesto velikih SUV-ova (dizel i električnih) koristili bismo male SUV-ove, gradske automobile i limuzine srednje klase opremljene dizel motorima ili hibridnim pogonima. Tako bismo uštedeli najviše CO2. Naravno, sve do trenutka dok se evropski energetski miks ne promeni u korist čistih izvora energije. Tada će i električni automobili imati značajnu prednost.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aston Martin će do 2030. imati elektrifikovanu ponudu modela

 

aston rg 02.jpg

 

Aston Martin je objavio svoje planove za elektrifikaciju kao deo Racing Green strategije, a koja je prikladno najavljena na Dan planete Zemlje.

Britanski proizvođač automobila će svoj prvi hibrid prikazati 2024. a svoj prvi potpuno električni model 2025. godine, a raspolagaće sa potpuno elektrifikovanom ponudom do 2030. godine. Aston Martin će početi sa isporukom Valhalla plug-in hibridnog superautomobila početkom 2024. Ovo će biti prvi elektrifikovani model praćen potpuno električnom (BEV) ponudom 2025. Detalji o ovom drugom još nisu poznati, ali bi po nekim izvorima to mogao da bude naslednik DB11 za koji se priča da će biti električni, zajedno sa sledećom generacijom modela Vantage.

 

aston rg 01.jpg

 

Sve linije proizvoda Aston Martina će imati opciju elektrifikovanog pogona (PHEV ili BEV) do 2026. godine. Konačno, do 2030. godine, ''celi osnovni portfolio GT, sportskih automobila i SUV-ova'' će biti u potpunosti elektrifikovan, mada sa malom mogućnošću za SUS hiperautomobile ograničene proizvodnje ili one samo za stazu. Pored elektrifikacije svojih modela, Aston Martin se obavezao i na neto nultu emisiju u svojim proizvodnim pogonima do 2030. uz smanjenje emisija iz lanca snabdevanja za 30% u poređenju sa 2020. Do 2039. proizvođač automobila želi da dostigne neto nultu emisiju u celom lancu.

 

Aston Martin je već postigao smanjenje emisija za 44% u svojim operacijama u Velikoj Britaniji između 2020. i 2021. i koristi 100% obnovljivu energiju u proizvodnim pogonima u Ujedinjenom Kraljevstvu od 2019. Sledeći korak je instaliranje 14.000 solarnih panela na lokaciji Sent Atan u Velsu, pokrivajući do 20 odsto godišnjih potreba za energijom. Proizvođač automobila takođe želi da eliminiše sav otpad od plastične ambalaže u naredne tri godine, smanji potrošnju vode za 15% i poveća upotrebu održivih materijala kao što je zeleni aluminijum koji dozvoljava i veganske opcije enterijera bez kože. Tobias Moers, izvršni direktor kompanije Aston Martin Lagonda, rekao je da je njegov cilj za brend da postane ''vodeći svetski održivi ultra luksuzni biznis''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električna Honda e:NS1 i Honda e:NP1

 

honda ns 05.jpg

 

Honda je prošle godine na sajmu automobila u Šangaju predstavila koncept električnog vozila nazvanog SUV e:prototype, dok je sada pred nama i serijski model namenjen kineskom tržištu. U pitanju je crossover koji će biti dostupan u dve verzije, i to kao Honda e:NS1 i Honda e:NP1, pri čemu se njihove razlike svode na nešto drugačiji stajling prednjeg dela.

 

honda ns 04.jpg

 

Razlika je i u mestu proizvodnje pa će tako Hondu e:NS1 praviti Dongfeng-Honda, dok će Honda e:NP1 silaziti sa traka kompanije GAC-Honda.

 

honda ns 03.jpg

 

Honda e:NS1 najavljuje pravac Hondinih budućih električnih modela za kinesko tržište, a između ostalog ga odlikuju LED prednja svetla, osvetljeni ''H'' logo, kao i nova generacija ADAS Honda Sensing bezbednosnih i sistema pomoći vozaču. Obe verzije su dugačke 4390 mm i imaju međuosovinsko rastojanje od 2610 mm, kao i točkove od 17 ili 18 inča.

 

honda np 02.jpg

 

Honda e:NS1 i Honda e:NP1 će biti na raspolaganju u dve verzije: osnovna ima 182KS, baterije od 53.6 kWh i domet od 420 km, dok jača varijanta ima 204KS, baterije od 68.8 kWh i domet koji iznosi 510 km.

 

honda np 01.jpg

 

Najveća brzina kod svih verzija je ograničena na 150 km/h. Deo opreme čine i vertikalni tablet od 15.1 inča, pri čemu Honda Connect 3.0 media sistem ima i glasovne komande. Honda e:NS1 u Kini već može da se naruči (po ceni od 27.000 do 33.000 američkih dolara), a Honda e:NP1 stiže u maju.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niko od ovih eminentnih stručnjaka za ekologiju i udruženja "grlitelja drveća" ne postavlja pitanja ( a nema ni odgovor na njega) šta sa istrošenim baterijama električnih vozila? Naime, sve te baterije (kao uostalom i sve energetske ćelije) imaju svoj rok trajanja, a kada se istroše šta ćemo sa njima? Baciti ih u živicu ili sjargati niz ledinu u rijeku kao što je običaj u našem narodu? Komponente automobilskih baterija su tako otrovne i toksične, da se komotno mogu uporediti sa problemom odlaganja radioaktivnog otpada iz nuklearnih elektrana. Ni proizvodnja istih energetskih ćelija nije baš sasvim "čista" i eco friendly <_< Autonomija električnih vozila je po svim parametrima i iskustvima korisnika jako mala i ograničena, a kad upekne minus u pojedinim krajevima nemaš domet ni do prodavnice po hljeb...

 

A tek što će potrošnja električne energije da skoči zahvaljujući ovim "čistim" vozilima....Kako obezbijediti toliku količinu električne energije? Elem, Švabe i ostala društva naroda iz ekološki osviještene EU se trude da što skorije pogase svoje nuklearne elektrane i termoelektrane na ugalj, kako bi se smanjilo zagađenje, dok sa druge strane se masovno uključuju u projekte razvoja mini-hidroelektrana u našim balkanskim državama u pokušaju. Oni naravno da imaju sterilno čist vazduh i netaknutu prirodu, a mi ovuda da vidimo šta udišemo i endemski imamo plućne bolesti i kancerogena oboljenja....sve u cilju da Hans, Johan i Džon voze svoja električne škatule po gradovima i udišu čist vazduh u centru Londona, Brisela i Berlina....

 

Rio Tinto i ostale pizdrarije ne treba posebno ni spominjati...:thumbdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ford primio 200.000 rezervacija za električni F-150 Lightning

 

ford f150 light.jpg

 

Prva vozila proizvedena u Fordovoj istorijskoj fabrici Rouge su bili traktori, a 101 godinu kasnije počela je proizvodnja električnog pickupa. Reč je modelu F-150 Lightning, koji je važan ne samo za Ford, nego i za tranziciju električnih vozila. Iz kompanije nisu naveli tačan datum početka isporuka kupcima, ali je do sada primljeno oko 200.000 rezervacija a ne bi trebalo da čekamo dugo da se F-150 Lightning pojavi na putevima. Ford planira da tokom 2023. godine proizvede 150.000 primeraka električnog pickupa nakon što fabrika Rougue dostigne svoj puni proizvodni potencijal.

 

Iako je Rivan prestigao Ford u trci za prvim električnim pickupom, F-150 Lightning je ipak nešto drugačija zver, a biće i značajno jeftiniji. U Fordu se nadaju da će električni pickup promeniti percepciju javnosti ne samo o električnim vozilima, nego i o Fordu kao brendu. Početak proizvodnje modela F-150 Lightning je značajan dan u istoriji Forda jer je kompanija pobedila (bila brža) General Motors i Stellantis, i verovatno tako ''ukrala'' neke od njihovih kupaca. Prema podacima, oko 75% rezervacija su kupci koji prvi put kupuju Fordovo vozilo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Tata Avinya concept

 

224419-tata a 5.jpg

 

Indijska kompanija Tata Motors je predstavila koncept pod nazivom Avinya koji nagoveštava njene ''električne ambicije''.

Ime Avinya potiče iz jezika sanskrit i znači ''inovacija'', i zaista je odgovarajuće jer automobil nagoveštava novitete koji stižu nešto kasnije u ovoj deceniji.

 

224420-tata a 4.jpg

 

Avinyja je atraktivan koncept sa ekstremno kratkim prepustima koji dodatno naglašavaju njegovu platformu razvijenu isključivo za električna vozila. Detalja je za sada malo, ali iz kompanije Tata Motors su otkrili da će imati bateriju koja će se napuniti za manje od 30 minuta i omogućiti domet od najmanje 500 kilometara.

 

224421-tata a 3.jpg

 

Oblikom je koncept sličiniji minivenu nego crossoveru, a poseduje i ''samoubilačka'' vrata. Kao što se očekuje od koncepta, posebno električnog, automobil ima velike felne koje podsećaju na one sa modela Volkswagen ID.3, a ukupni dizajn podseća na Audijeve E-Tron koncepte i produkcijske modele.

 

224422-tata a 2.jpg

 

Tanka prednja svetla ilustruju Tatin logo, a isto se može reći i za ''plutajuća'' zadnja svetla. Avinya umesto standardnih bočnih retrovizora ima kamere koje postaju sve više uobičajene u zemljama u kojima su legalne.

 

tata a 1.jpg

 

Gotovo ravna linija krova omogućava prostranu unutrašnjost. Minimalistička kabina pruža mnogo prostora za noge zahvaljujući produženom međuosovinskom rastojanju jer su točkovi ''gurnuti'' u uglove vozila. Avinya nema centralni ekran, nego je unutrašnjost dizajnirana poput salona, a ekran je deo volana. Iako je još uvek koncept, Avinya će ipak dobiti produkcijski model do 2025. godine, a biće baziran na Tatinoj novoj GEN 3 platformi namenjenoj električnim automobilima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen rasprodao sve električne automobile za ovu godinu

 

vw gtx id4 03.jpg

 

Izvršni direktor Volkswagena, Herbert Diess, izjavio je da su sva električna vozila koncerna za evropsko tržište u 2022. godini rasprodata. To znači da će svako ko želi da kupi električni automobil sa značkom Volkswagena, Audija, Porschea ili druge marke iz koncerna verovatno morati da sačeka do 2023. godine.

 

''Rasprodali smo sva vozila u Evropi i SAD-u, a naša kompanija ima zaostatak od 300.000 narudžbina električnih automobila u zapadnoj Evropi. Imamo prepune knjige narudžbina jer su svi naši modeli izuzetno dobro prihvaćeni među kupcima'', zaključio je Diess. Prema pisanju Financial Times-a, VW koncern je u prvom tromesečju 2022. prodao 99.000 električnih automobila, a kompanija trenutno pokušava da reši probleme sa nedostatkom čipova. Poređenja radi, Tesla je u istom periodu prodao 310.000 primeraka. Početkom godine nemački koncern je objavio da planira da će do kraja godine prodati ukupno 700.000 električnih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Škoda, Volkswagen i Cupra najavili urbane električne modele

 

224573-skoda ev 03.jpg

 

Škoda, Volkswagen i Cupra za 2025. godinu pripremaju manje gradske električne modele, i to na skraćenoj verziji MEB EV platforme. Takođe, sva tri će se proizvoditi u Španiji kao deo ogromnog investicionog paketa Volkswagen grupe koji je težak 10 milijardi evra.

 

Kako prenosi Autocar, nove automobile je u obliku skica najavio generalni direktor VW grupe Herbert Diess, koji je rekao da će oni ''olakšati pristup e-mobilnosti i podstaknuti budućnost mobilnosti za generacije koje dolaze''. Potvrda da će se gradski električni modeli proizvoditi u Španiji dolazi u trenutku kada VW grupa iznosi ogromnu inicijativu od 10 milijardi evra za izgradnju nove fabrike baterija u regionu Sagunto, u cilju snabdevanja proizvodnih linija vozila u Martorellu i Pamploni. To je treća od šest fabrika baterija koje će VW grupa izgraditi u Evropi do 2030. godine, a dve su već potvrđene u Nemačkoj i Švedskoj. Ostale zemlje u trci za preostale tri su Češka, Slovačka, Poljska i Mađarska. Sami automobili će biti bazirani na namenskoj arhitekturi MEB Entry. Oni će u suštini služiti kao zamena za Volksvagen e-Up, Škodu Citigo-e iV i Seat Mii Electric.

 

224574-vw ev 02.jpg

 

Volkswagen je na prošlogodišnjem sajmu automobila u Minhenu već dao snažne naznake o svojim planovima za urbani EV, sa konceptom kompaktnog krosovera ID Life, ali su neki izveštaji ranije ove godine sugerisali da se dizajnerski tim automobila vratio na tablu za crtanje kako bi automobil dobio futurističkiji izgled. Cuprin automobil će biti evolucija neobičnog koncepta UrbanRebel iz 2021. sa manje očigledno inspirisanim motosportom dizajnerskim elementima. Ostale su zdepaste, kompaktne proporcije, ali ogromno zadnje krilo je zamenjeno konvencionalnijim. Zadnje staklo će biti značajno produženo, verovatno da bi se smestio drugi par vrata.

 

224572-cupra ur 01.jpg

 

Ali dok će ta dva automobila biti evolucija prethodno viđenih koncepata, Škodin pristup formuli biće potpuno nov, i jedan od prvih serijskih automobila češkog brenda koji će usvojiti novi tretman dizajna koji se naziva ''Modern Solid''. Skica nagoveštava da će Škoda naglasiti robusnost i jednostavnost svojim stilom nove ere, što je značajno odstupanje od sadašnjih automobila, posebno onih u nižim segmentima. Autocar podseća i da je ranije ove godine, tadašnji izvršni direktor Škode Thomas Schäfer, obećao da će se najmanji EV kompanije ''razlikovati od naših sestrinskih brendova kao i da će to biti prelep koncept koji zaista odgovara Škodi'', sugerišući da će podele u ovom segmentu biti mnogo opipljivije nego u sferi električnih hečbekova, u kojoj VW grupa trenutno prodaje skoro identične modele Volksvagen ID 3 i Cupra Born.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litijum poskupeo šest puta - pristupačna elektromobilnost više nije realna

 

Dacia-Spring 1.jpg

 

Globalna nestašica ključnih komponenti baterija podigla je cene na rekordne nivoe, a od prošle godine cene litijuma su skočile za više od 700%, nikla za 250% a kobalta i mangana za 100%, pa se postavlja pitanja šta to znači za ubrzanu tranziciju ka električnim automobilima? Osim toga, dobro je poznato da Srbija ima možda i najveće rezerve litijuma u Evropi, a kako raste cena litijuma tako će rasti i pritisak na našu zemlju da što pre počnemo sa iskopavanjem.

 

Elon Musk, izvršni direktor Tesle je nedavno preporučio svima koji žele da se brzo obogate način na koji to najlakše mogu da urade - iskopavanje litijuma. Prema ekscentričnom milijarderu, marže na litijum su sada iste kao i kod proizvodnje softvera, jer su cene na tržištu otprilike 10 puta veće od cene ekstrakcije. Rast cena sirovih materijala koji su potrebni za baterije poput litijuma i nikla su doveli do toga da proizvođači baterija podignu cene proizvođačima automobila, koji su naravno ovo poskupljenje preneli na kupca.

 

Cena nikla je bila na svim naslovnim stranicama početkom marta kada je cena dostigla više od 100.000 dolara po toni zbog straha od obustave trgovine sa Rusijom, ali je od tada cena pala na oko 33.000 dolara. Ipak, trenutno najveći problem jeste litijum. Prema izjavama industrijskih eksperata, isporuke litijuma rastu duplo sporije od potražnje za električnim automobilima. Primera radi, Elon Musk koji je nedavno kupio Twitter, rekao je da će možda da osnuje i vlastitu kompaniju za iskopavanje litijuma kako bi osigurao snabdevanje. Cene sirovih materijala litijum-jonske baterije su toliko porasle, pogotovo što se katode tiče, pa sada čine čak 80% cene baterijske ćelije, dok je 2015. učešće u ceni bilo svega 40%. Milijarde koje su uložene u gigafabrike baterija nisu stigle do izvora sirovih materijala. To je dovelo do toga da Tesla razmišlja o investicijama u rudnike i rafinerije. Situacija je slična kao 2018. kada su sami morali da uđu u proces proizvodnje baterija.

 

Dacia je nedavno morala da znatno poveća cenu električnog Springa zbog problema sa nestašicom sirovih materijala. Ovaj rumunski automobil na baterije je tokom januara u Francuskoj imao cenu od 17.390 evra, dok je za isti model sada potrebno izdvojiti 18.690 evra, što je najveći skok cene u celoj gami rumunske kompanije. Prošle godine je globalna prodaja električnih automobila skočila duplo, na 6.6 miliona primeraka. Zbog sve većeg interesovanja za baterijskim vozilima, potražnja za litijumom mogla bi da se poveća i do deset puta do kraja ove decenije. Širom sveta, traže se nove lokacije za iskopavanje litijuma, a najviše su zabrinuti ekološki aktivisti zbog procesa rudarenja koji može biti štetan po životnu sredinu.

Naravno, dobro je poznato da Srbija ima možda i najveće rezerve litijuma u Evropi, a kako raste cena litijuma tako će rasti i pritisak na našu zemlju da što pre počnemo sa iskopavanjem. Da li su naše zalihe litijuma blagoslov ili prokletstvo, ostaje da vidimo u narednim godinama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...