Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

Najavljen novi električni Nio model

 

nio 2022 1.jpg

 

Nio sa jednom zatamnjenom slikom najavljuje da će još tokom ove nedelje prikazati novi električni model. Mada to nije zvanično potvrđeno, ovo će po svemu sudeći biti Nio ET5, sedan koji će u gami zauzeti mesto ispod modela ET7. Osim toga, ET5 bi trebalo da koristi Nio Technology Platformu 2.0, dok ostali detalji još nisu poznati. Više informacija sledi na promociji, koja će se održati 18. decembra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5.500 evra: Najpovoljniji električni automobil u Ukrajini

 

vilkon.jpg

 

Na ulicama Harkova primećen je najpristupačniji električni automobil u Ukrajini. Pored neverovatne cene od 5.500 evra, elektromobil je zapažen jer ima četiri sedišta i četvoro vrata. Sam model naziva se Lulida i na testiranju je u Harkovu. Reč je o zajedničkom ukrajinsko-kineskom projektu. U Kini se izrađuje karoserija, a sve što se tiče elektronike rade harkovske zanatlije u Ukrajini. Proizvođač tog automobila je kompanija ''Vilkon Electric Vehicles''.

 

Prema navodima ukrajinske kompanije, osnovna cena kompaktnog električnog automobila sa četiri sedišta iznosiće 170.000 grivni (oko 5.500 evra). Ukrajinski elektromobil je relativno mali - dug je manje od četiri metra. Kako se navodi, moći će da pređe 100 kilometara, ali će domet moći da se poveća i do 200 kilometara (u tom slučaju će cena, naravno, biti veća). Punjenje iz kućne mreže traje oko šest do sedam sati, a u brzom režimu tri do četiri sata. Jedan lokalni sajt prenosi da je ideja projekta ''povoljan električni automobil za Ukrajinu'' veoma obećavajuća, posebno za korišćenje takvog automobila u komercijalne svrhe (kurirsku isporuku i tome slično).

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Nio ET5

 

nio et5 05.jpg

 

Najavljen pre nekoliko dana sa jednom zatamnjenom slikom, električni Nio ET5 je danas i zvanično predstavljen javnosti. Kao što se i očekivalo, u pitanju je novi sedan koji će u gami ove marke zauzeti mesto ispod modela ET7 na koji velikim delom i liči.

 

nio et5 04.jpg

 

U vezi dimenzija, ET5 je dugačak 4.790 mm, širok 1.960 mm, visok 1.499 mm i ima međuosovinsko rastojanje od 2.888 mm.

 

nio et5 03.jpg

 

Za unutrašnjost su predviđeni 10.5-inčni ekran, ambijentalno osvetljenje sa 256 boja, Dolby Atmos 7.1.4 audio sistem, kao i PanoCinema digitalni kokpit sa AR i VR tehologijama.

 

nio et502.jpg

 

ET5 pokreću dva elektromotora sa ukupno 483KS i 700 Nm obrtnog momenta, ubrzanje od 0 do 100 km/h traje 4.3 sekunde, a biće dostupne baterije od 75 kWh, 100 kWh i 150 kWh. Domet u zavisnosti od baterija iznosi 550 km, 700 km i 1.000 km.

 

nio et5 01.jpg

 

Isporuke ET5 će početi do septembra 2022. godine, a cene će sa subvencijama u Kini strartovati od nešto preko 35.000 evra. Nio će ET5 pored Kine prodavati i u Norveškoj, Nemačkoj, Holandiji, Švedskoj i Danskoj, a za sada nema planova o njegovoj prodaji u Americi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruski električni crossover E-Neva

 

neva rus01.jpg

 

Ruska kompanija Almaz-Antey (da, ona ista firma koja pravi S-400 i S-500) priprema električni crossover dužine oko 450 cm, za sada poznat pod radnim nazivom E-Neva.

 

e-neva 04.jpg

 

Prema preliminarnim podacima, model će imati dve glavne verzije. Prva će biti vozilo na gas sa električnim menjačem koje će sa jednim punjenjem moći da pređe do 1.000 kilometara. Druga verzija biće hibridno električno vozilo na gas sa sistemom za gorivo od 52 litra i baterijama od 70 kWh, čije se snabdevanje može dopuniti iz mreže. Autonomija takve mašine biće 810 kilometara. Dostiže maksimalnu brzinu od 197 kilometara na čas, a vreme potrebno za ubrzanje od 0-60 km/h je 2.7 sekundi.

 

e-neva 03.jpg

 

Informacije kažu da su za pogon predviđena dva elektromotora sa ukupno 435KS i 824 Nm, kao i da će automobil sa jednim punjenjem baterija moći da pređe do 463 km. Pored verzije sa električnim motorom, ''Almaz Antej'' će napraviti i hibridne verzije - sa motorom na gas ili vodonik. Serijska proizvodnja se očekuje iduće godine.

 

e-neva 02.jpg

 

Električni automobil opremljen je multimedijalnim sistemom sa digitalnom instrument tablom, head-up displejem na vetrobranskom staklu i ekranom od 15 inča osetljivim na dodir.

 

e-neva 01.jpg

 

Zapremina prtljažnika je 610 litara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

fifthgearyoutube.jpg Fifth Gear: Mini E vs Peugeot e-208 vs Renault Zoe vs Honda e vs Fiat 500e

 

Ko god traži moderan mali gradski automobil sada već ima veliki izbor na tržištu električnih vozila. Evo grupnog testa šest automobila od oko 30.000 evra (minus lokalni podsticaji), u kojem se svaki uzima na brzu probnu vožnju tokom koje se procenjuje ponašanje na putu. Moraju da ostave dobar utisak jer će tri najgora biti eliminisana...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Alpha Saga Estate

 

221194-alpha 03.jpg

 

Ima dva elektromotora, pogon na sva četiri točka, litijum-jonske baterije od 85 kWh i domet od 483 km. Alpha Saga Estate je dugačak 4.850 mm, širok 1.970 mm, visok 1.460 mm, dok su točkovi od 17 inča,

 

221195-alpha 02.jpg 221196-alpha 01.jpg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kineski Zeekr i Waymo prave autonomno električno vozilo

 

waymo 03.jpg

 

Zeekr (novi premium EV brend u okviru kineske Geely Groupe), u saradnji sa kalifornijskom kompanijom Waymo razvija novo električno autonomno vozilo. Za sada neimenovano vozilo je električni MPV koji će koristiti mobilnu arhitekturu, ali za sada nije poznato da li je ona povezana sa SEA platformom na kojoj se bazira postojeći Zeekr 001.

 

waymo 02.jpg

 

Kada se završi razvoj samog vozila, Waymo će instalirati autonomni hardver, sa Lidarom, kamerama, radarom i kompjuterskim procesorima za virtuelno mapiranje okoline.

 

waymo 01.jpg

 

Sve u svemu, autonomno vozilo je dizajnirano sa fokusom na putnike i nudiće ''potpuno prilagodljivu'' kabinu sa ili bez instaliranih upravljačkih kontrola za vozača. Kompanije će tek objaviti dodatne tehničke detalje projekta i za sada nisu potvrdile planirani datum ili ciljna tržišta za njegovo lansiranje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvi električni Suzuki model do 2025. godine

 

suzuki f8.jpg

 

Suzuki je potvrdio da će predstaviti na tržištu svoj prvi potpuno električni model do 2025. godine, čime će postati još jedan proizvođač koji kreće u pravcu prelaska na automobile sa baterijskim pogonom. Predsednk Suzukija Toširo Suzuki objavio je ovu informaciju na prezentaciji nove generacije modela S-Cross.

 

Suzuki relativno kasno počinje prelazak na ovu tehnologiju, a do sada mu nisu bili potrebni električni modeli da bi zadržao prosečnu emisiju ugljen dioksida svojih modela u skladu sa regulativama. To je postignuto ugradnjom malolitražnih motora i laganih karoserija. Poznato je da je Suzuki u partnerstvu sa Toyotom, ali se ne zna da li će sarađivati sa ovim gigantom u razvoju svojih električnih mdoela. Ukoliko se to desi, Suzuki bi mogao da koristi električni motor i baterijsku tehnologiju iz nove Toyote bZ4X. U tom slučaju bi krenuo istim putem kao Subaru, koji je nedavno predstavio rebrendiranu verziju bZ4X pod nazivom Solterra. Dva modela su identična ispod karoserija, a i one imaju određene stilske sličnosti.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbog praznog akumulatora neće krenuti ni električni automobili

 

221350-start stop.jpg

 

Uz visokonaponske baterije koje daju snagu motorima električnih vozila, svako električno vozilo takođe ima 12-voltnu bateriju koja održava rad električnog sistema te svetala (naprednih funkcija), daljinskog otljučavanja/zaključavanja vrata kada je automobil isključen. Dakle, isto kao i kod benzinaca i dizelaša. Struja iz akumulatora je neophodna za završetak strujnog kruga velike baterije. Kada se automobil uključuje akumulator obavlja sigurnosnu proveru i spaja veliku bateriju na pogonski sistem.

Kao i kod vozila s motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, 12-voltna baterija EV-a može da se isprazni i spreči pokretanje automobila. Akumulator u električnom vozilu može da se isprazni iz mnogo razloga, uključujući duže stajanje ili kvar u krugu punjenja automobila. Akumulatorska baterija električnog vozila se obično puni u isto vreme kada se automobil puni, a takođe i kroz električnu struju koja se prenosi iz visokonaponske baterije kada nije spojena na stanicu za punjenje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Za tek 433 godine! Španci izračunali kada bi svi automobili na putevima mogli da budu samo električni

 

cupra b05.jpg

 

Sve strožija ograničenja povezana sa graničnim vrednostima emisija CO2 koje je uvela Evropska unija vode prema potpunoj elektrifikaciji voznog parka, a cela autoindustrija upravo prolazi kroz vreme tranzicije prema elektromobilnosti. Rok za prodaju vozila sa unutrašnjim sagorevanjem na Starom kontinentu je sve kraći i dok neke zemlje Evrope poput Norveške (sada ima 7.8% potpuno električnih auta na putevima), planiraju da potpuno ukinu prodaju benzinaca i dizelaša već do 2025. (većina do 2030. ili 2035.) na što bržem putu prema potpuno CO2 neutralnom voznom parku, u nekim drugim zemljama Evrope ne veruju u tako brz prelaz.

 

Prema proračunima Gerarda Péreza, predsednika španskog udruženja koja okuplja trgovce automobilima ''Faconauta'', Španiji će biti potrebne 433 godine da svi automobili na putu budu 100% električni. Prema pisanju portala Autobild.es automobilski sektor u Španiji se suočava sa izazovom u kojem, čini se, nije spreman da ispuni rokove koje je odredila Evropska unija, a Pérez planove EU da na Starom kontinentu do 2050. bude postignuta klimatska neutralnost smatra neostvarivim, isto kao i potpuni prestanak prodaje automobila na dizel i benzin od 2035. godine. Rok da se za samo 14 godina u Španiji prodaju samo električni automobili i da se za manje od tri decenije nijedno od tih vozila proizvedenih do 2035. neće kotrljati putevima smatra utopijom i prilično ambicioznim izazovom ako se u obzir uzmu trenutne prodajne brojke po tipu pogona.

 

Prema španskim službenim podacima prodaje do 30. novembra 2021. godine, 65.7% vozila bilo je s termičkim motorom (45.9% benzinci i 19.8% dizelaši), hibridi čine 25.1% tržišta što je prilično respektabilna brojka, dok se plug-in hibridi zadovoljavaju sa 4.97%. Najmanje se proda električnih automobila - tek 2.6% ukupnog broja. Da bi se postigao cilj od 100% električnih automobila u Španiji, potrebno je plasirati barem 800.000 električnih automobila godišnje do 2050. godine. Po sadašnjoj stopi, prema proračunima Gerarda Péreza, trebalo bi 433 godine da se postigne cilj defosiliziranog voznog parka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zbog čega EV baterije treba puniti do 80%?

 

renault incit.jpg

 

Vlasnici električnih automobila najčešće se pitaju na koji način mogu da produže vek i trajanje baterije svog četvorotočka, a jedan od najefikasnijih načina je punjenje baterije do 80%. Litijum-jonske baterije loše podnose ekstreme, pa bile to ekstremne vrućine i niske temperature, bilo da je reč o ekstremnim ciklusima punjenja i pražnjenja. Često punjenje do 100% i vožnja do gotovo prazne baterije vremenom će smanjiti količinu električne energije koju baterija može da skladišti.

 

Upravo zbog toga, većina auto kompanija savetuje da se baterije električnih vozila pune do 80% ili 85%, ali nikada do 100%. To objašnjava i zašto proizvođači, kada navode karakteristike vozila, za vreme punjenja uzimaju ono koje je potrebno da se baterija napuni od 10% do 80%. Takođe, vozači automobila na baterije trebalo bi da znaju da i ekstremno pražnjenje baterije na manje od 5% ubrzava njenu degradaciju, naročito ukoliko dopustimo da baterija bude prazna danima, pa čak i nedeljama.

 

Vremenom, litijum-jonske baterije svakako gube svoju efikasnost, ali je uz ove savete moguće voziti električne automobile i do 20 godina pre nego što se javi potreba za zamenom baterije. Osim toga, još jedan razlog koji Wind Works navodi za punjenje baterije do 80% je i obzir prema drugim vozačima električnih automobila koji takođe čekaju na javni punjač.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taycan Cross Turismo je prvi električni auto koji je savladao visinsku razliku od 4.800 metara

 

porsche pikes peak.jpg

 

Porsche je u svrhu promocije novog modela izveo podvig koji će ući u Ginisovu knjigu rekorda. Organizatori su uspeli da nađu najnižu tačku u Americi dostupnu automobilom iz koje su krenuli u put prema oblacima. Start je bio na 540.8 metara ispod nivoa mora u rudniku Eagle Mine u Mičigenu iz kojeg se izvlače metali neophodni za električna vozila - nikl i bakar. A onda je krenuo na put dug 2.274 km, u kojem su učestvovala tri tima vozača.

 

Automobilom se stajalo samo zbog kratkog okrepljenja ili punjenja baterija, pa je put na kraju trajao 33 sata i 48 minuta. Za to vreme Porsche Taycan Cross Turismo se popeo na Pikes Peak, vrh na 4.302 metra nadmorske visine, čime je savladana visinska razlika. Razlika u dostupnosti kiseonika između dve krajnje tačke je čak 40%, što se itekako odrazilo na umor vozača. Kompletan događaj je kamerom zabeležio J.F. Musial, koji je bio putnik, ali je i jedini koji je odradio sve deonice 34-satne vožnje: ''Ovo je među najtežim stvarima koje sam postigao, pretpostavljam da je zato u pitanju rekord. Ovo niko od nas neće zaboraviti. A sada moram da idem da spavam na nedelju dana.'' Podsetimo, ovo nije prvi put da Porsche ruši rekorde. Prošle godine je Taycanom Turbo S oborio brzinski rekord u zatvorenom prostoru vozeći kroz kongresni centar Ernest N. Morial brzinom od čak 165 km/h.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upravo sam se vozio u BMW-u 225xe (hibrid).
Pozitivna strana je što baš lepo ide i što je npr. na 130 km/h negde na 2700-2800 obrtaja.
Sa druge strane, nekoliko stvari krcka od pozadi, čuje se brujanje iz zadnjeg dela (gume, ležaj...). Zvuk vešanja preko rupa je očaj za premium auto.

Nisam uspeo da mu vidim kilometražu, ali kolika god da je -

Sent from my SM-G770F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ambicije su jedno, a stvarnost nešto drugo: ''Nagovoriti kupce da kupe električni auto je teško''

 

Chevrolet Bolt EUV 1.jpg

 

Kakve god bile prednosti ili mane električnih vozila, najveći izazov leži u tome da proizvođači podstaknu ljude da ih u stvari kupuju. Pokazalo se da je to jednako teško kao i učiniti njihove baterije dugotrajnijima i izgraditi sveobuhvatnu infrastrukturu za punjenje. Novi izveštaj konsultantske firme Deloitte pokazuje koliko je to veliki poduhvat.

 

Deloitteov izveštaj nazvan ''Globalna studija potrošača u automobilskoj industriji 2022.'' donosi detalje o očekivanjima kupaca koja će pokretati automobilsko tržište u godinama pred nama. Izveštaj se bazira na anketi 26.000 potrošača iz ukupno 25 zemalja. I dok većina rezultata nije iznenađujuća, poput činjenice da ljudi još uvek preferiraju putnička vozila u odnosu na javni prevoz, činjenice da su spremni da prihvate visoku tehnologiju sve dok ne moraju da je plaćaju, kao i da dalje žele da kupuju nova vozila lično, a ne preko interneta, tu su i neki neočekivani pokazatelji.

 

U SAD-u čak 69% potrošača smatra da će njihovo sledeće vozilo biti pogonjeno unutrašnjim sagorevanjem, 22% planira neku vrstu hibrida, a samo pet posto Amerikanaca očekuje da će njihovo sledeće vozilo biti potpuno električno. ''Kupci očekuju da će njihova vozila biti pristupačna'', objašnjava Ryan Robinson, Deloitteov vođa istraživanja automobila. ''Punih 74% onih koji nameravaju da kupe EV očekuju da će njihovo sledeće vozilo koštati manje od 50.000 dolara. Sa prosečnom cenom novog vozila koja se već približava 40.000 dolara, to je vrlo uzak raspon za elektriku''.

 

Tu su i vlade država, koje napreduju sa agresivnim politikama elektrifikacije, ali ono što je iz Deloitteovog izveštaja vidljivo jeste da su ambicije jedna stvar, a stvarnost nešto sasvim drugo. U Južnoj Koreji, na primer, 23% kupaca smatra da će im sledeći automobil biti EV. U Kini ta brojka iznosi 17%. U izveštaju ima mnogo naznaka da je ono što je pred nama burna budućnost automobilske industrije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Karlos Tavares: Evropska inicijativa ka elektrifikaciji sa sobom nosi izvesne rizike

 

John_Elkann Carlos_Tavares.jpg

 

Evropska unija planira da postepeno zameni benzinske i dizel automobile električnim, ali šef Stellantisa, Karlos Tavares, vidi jeftinije i brže načine smanjenja emisije ugljenika. Strategija Evropske komisije, koja za cilj ima ukidanje motora sa unutrašnjim sagorevanjem, predstavlja politički izbor, koji sa sobom nosi ekološke i društvene rizike, rekao je CEO Stellantisa. Od spajanja FCA i PSA, Tavares je mapirao 30 milijardi evra vredan plan elektrifikacije koji je doprineo tome da vrednost akcija Stellantisa skoči za više od 60% već u prvoj godini, pišu Vrele Gume.

 

''Ono što je jasno je da je elektrifikacija tehnologija koju su odabrali političari, ne industrija'', rekao je on tokom združenog intervjua za francuski Les Echos, Handesblatt, Corriere della Sera i El Mundo, dodavši da postoje jeftiniji i brži načini redukovanja emisije ugljenika. ''S obzirom na aktuelni evropski energetski miks, prosečan električni automobil treba da pređe 70.000 kilometara da bi kompenzovao ugljenični otisak iz proizvodnje baterija, i tek počeo da hvata priključak sa lakim hibridnim vozilom koje košta upola manje'', rekao je on.

 

Portugalac je takođe izjavio da zabrana automobila sa SUS motorima do 2035. u Evropi znači da proizvođači automobila treba brzo da započnu transformaciju fabrika i snabdevačkih lanaca. ''Brutalnost ovih promena kreira rizik od socijalnih problema'', rekao je Tavares. U detaljnom intervjuu koji se dotakao različitih izazova sa kojima se suočava Stellantis, šef francusko-italo-američkog konglomerata, takođe se dotakao svog obećanja da neće zatvarati fabrike u Evropi. ''Generalno se držim obećanja, ali mi takođe moramo ostati konkurentni'', rekao je on, navodeći konkretno proizvodne troškove u Italiji koji su ''značajno veći, ponekad udvostručeni u odnosu na one u fabrikama u drugim evropskim zemljama'', uglavnom zbog preteranih cena energije.

 

Ukazujući na Rim, gde vlada radi na tome da spusti industrijske troškove, on je dodao: ''Potrebno je neko vreme da bi se mere implementirale. Prodiskutovaćemo o tome ponovo na kraju 2022.'' Stellantis će svoj novi dugoročni strateški plan objaviti 1. marta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Renault, Nissan i Mitsubishi utrostručuju investicije u električne automobile

 

Renault Megane 03.jpg

 

Renault, Nissan i Mitsubishi planiraju da utrostruče ulaganja u zajednički poduhvat razvoja električnih vozila, izjavili su neimenovani izvori bliski dešavanjima. Kako se etablirani proizvođači automobila suočavaju s pritiscima od strane novopečenih kompanija baziranih na proizvodnji elektromobila, francusko-japanska alijansa je u potrazi za dubljom  kooperacijom, pišu Vrele Gume. Očekuje se da će do zvanične objave plana o investiranju više od 20 milijardi evra u narednih pet godina doći veoma brzo. Do 2030. očekuje se da će alijansa lansirati više od 30 novih električnih modela, koji će počivati na pet zajedničkih platformi. To je dodatak sumi od 10 milijardi evra koje je grupacija već potrošila na elektrifikaciju, rekao je jedan od dva neimenovana izvora. Portparoli Nissana, Renault i Mitsubishija još uvek nisu pružili komentare. Plan ''Alliance to 2030'' ima za cilj da se intenzivira kooperacija između francuskog i japanskih proizvođača, sa akcentom na ''podelu vizije na planu elektrifikacije i digitalno povezane mobilnosti'', rekao je jedan od izvora. Takođe se očekuje da će pet zajedničkih platformi pokriti 90% električnih automobila koje će kompanije razviti i plasirati do 2030.

 

5 zajedničkih EV platformi

Alijansa tri velika imena je razvila i delimično u pogon stavila četiri zajedničke EV arhitekture. Jedna pod imenom CMF-EV čini mehaničku osnovu za automobile poput Renault Meganea E-Tech, baterijski električnog kompaktnog modela i buduće Nissan Ariye, druga za priuštive modele kao što je Dacia Spring i slični modeli iz Nissana i kineskog partnera Dongfenga. Ostale dve su rezervisane za kei modele u Japanu i laka komercijalna vozila.

 

214531-nissan ariya 02.jpg

 

Do sredine dekade, alijansa ima za cilj da u upotrebu uvede petu zajedničku platformu za mala električna vozila, dizajniranu od strane Renaulta. Nissan je već odlučio da koristi ovu arhitekturu pod imenom CMFB-EV, kao i druge standardizovane komponente za elektrifkaciju Nissan Micre, dok se očekuje da Renault izađe sa sličnim elektromobilom, baziranim na istoj platformi, kažu izvori. Micra EV bi trebalo da bude lansirana do sredine 2020. Renault planira da lansira čisto električni Renault 5 do 2024. uz još jedan mali model, verovatno SUV/krosover, inspirisan klasičnim Renaultom 4L.

 

Renault 5 ev  1.jpg

 

Priuštivi električni automobili

Pripadnici alijanse se nadaju da će proizvoditi kompaktne elektromobile koji će u cenovnom smislu biti priuštivi kao njihovi benzinski pandani slične veličine. Ove tri kompanije očekuju da će koristiti zajedničke baterije i druge ključne komponente. Alijansa planira da zajednički investira u kapacitete za proizvodnju baterija u Francuskoj, Britaniji, Kini i Japanu, za total od 220 GWh. Standardizovanjem i podelom baterijama, alijansa očekuje da će prepoloviti proizvodne troškove vezane za baterije, a takođe se očekuje da će se podeliti i tehnologiju čvrstih baterija koje razvija Nissan. Plan je bio da lideri Renaulta, Nissana i Mitsubishija objave svoje ciljeve za 2030. prošle jeseni na događaju u Japanu, ali je sve odloženo za ovu nedelju zbog širenja Kovida-19 u Japanu.

 

Neslaganja između Nissana i Renaulta oko predloga francuske kompanije za potpuno spajanje, odnosno tenzije koje su izbile u javnost paralelno sa hapšenjem bivšeg lidera alijanse, Karlosa Gona 2018., korespondira sa obustavljenim naporima da se sarađuje na razvoju tehnologije i vozila. Sva tri proizvođača automobila imaju sopstvene hibridne tehnologije sa nekoliko zajedničkih ključnih delova i sistema. Ograničena saradnja u nabavci i razvoju izazvala je zabrinutost unutar grupacije oko mogućnosti ostvarivanja uštede. Nije odmah bilo jasno da li će lideri alijanse razgovarati o hibridima kao delu plana za 2030. Nissan je u novembru saopštio da planira da potroši oko 18 milijardi dolara tokom pet godina za ubrzanje elektrifikacije vozila, lansirajući 23 elektrifikovana vozila, uključujući benzinsko-električne hibride i 15 čisto električnih modela. Polovina Nissanovog miksa vozila biće elektrifikovana do 2030. uključujući električne modele i e-Power hibride, saopštila je kompanija. Renault je izvestio da će u Evropi do 2030. imati čisto električnu ponudu, ali zvaničnici kompanije su za Rojters izjavili da se cilj ne odnosi na tržišta van Evrope i druge marke grupe, kao što je Dacia.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vožnja električnim automobilom skuplja nego dizelašem

 

elektricni park.jpg

 

Do pre nekoliko meseci jedan od motiva za kupovinu električnih automobila bili su i tri-četiri puta niži troškovi vožnje. Međutim, drastičan skok cene električne energije učinio je da je danas upotreba dizelaša jeftinija i za trećinu u odnosu na moderniju konkurenciju. Tako se kupac elektromobila našao u situaciji da novo vozilo ne samo plati dvostruko više nego što je cena automobila na dizel, već i da cena upotrebe automobila na struju bude primetno viša u odnosu na troškove vožnje vozila sa motorom na unutrašnje sagorevanje. Time je ozbiljno dovedena u pitanje strategija zamene klasičnih vozila modernijim i ekološki neuporedivo prihvatljivijim četvorotočkašima. Ako bi se poredili sa benzincima, rezultat poređenja bi bio još nepovoljniji po elektromobile.

 

Noćno guranje na punionicama

Ilustrativan je primer susedne Hrvatske, gde u ponedeljak počinje naplata na javnim punionicama. ELEN, specijalizovani segment Hrvatske elektroprivrede (HEP), odredio je cene punjenja na svojim punionicama, a ima ih 31 i najviše su skoncetrisani na najvažnijim relacijama. Cene su za nijansu niže u odnosu na prosečne evropske, a zavise od snage punionice i sa njome povezane brzine punjenje baterije elektromobila. U svakoj varijanti, postoji i noćna cena koja je spram dnevne niža za gotovo 20%. Pre nego što će u ponedeljak početi sa naplatom, u ELEN-u su dve nedelje testirali sistem. Tako električno vozilo koje na 100 kilometara troši oko 22 kWh, što je čest slučaj, noću na najsnažnijoj punioci bateriju može da napuni za manje od pola sata, a cena je oko 13 evra. Istovremeno, pandan na dizel gorivo, poslovno vozilo sa šestocilindričnim motorom, na 100 km vožnje troši oko šest litara goriva što je trošak od 9.1 evra.

 

Kupac izigran

Ispada da je vožnja elektromobilom skuplja i do 50% u odnosu na vožnju klasičnim automobilom, pa su se u Hrvatskoj i pre nego što je zvanično počela naplata potrošnje struje automobilom mnogi upitali zašto bi kupovali modernije vozilo. Jeste časno biti ekološki korektan i ''u trendu'', ali elektromobil je otprilike dvostruko skuplji, uz to je i cena upotrebe bezmalo za 50% viša. Zapravo, mnogima je upravo cena vožnje, godinama najavljivana kao tri-četiri puta niža nego dizelašem, nepremostiva prepreka. Računali su da će tokom 10 godina vratiti ono što su skuplje platili pri nabavci, sada se ispostavlja ne da neće uspeti, nego će troškovi korišćenja biti i primetno viši. Pored toga, punionica je malo, pa su već i pripremna testiranja pokazala da se mora neprekidno biti na odgovarajućoj aplikaciji, pratiti zakazivanje termina za punjenje baterija i biti stalno pripravan. Iz HEP-a su odgovorili da je struja na berzama tokom poslednjeg tromesečja naglo i višestruko poskupela, ali da se iščekuje znatnije sniženje za godinu-dve. Cene punjenja baterija su primerene aktuelnim cenama električne energije, a da su se odlučili za nešto jeftiniju varijantu, veliko je pitanje da li bi drugi operateri, motivisani cenama u drugim evropskim državama, uopšte započeli otvaranja lanca punionica.

 

Kućno punjenje

Ali, po stručnjacima iz HEP-a postoji rešenje za aktuelne i buduće vozače elektromobila i zasniva se na činjenici da je noćna cena električne energije iz kućnih instalacija samo 0.07 evra po kWh. Predlog je da se baterije vozila pune kući i to noću, dok bi se u javnim punionicama samo dopunjavale ako su relacije duže od 270 kilometara, koliko, u proseku, može da se pređe sa baterijom od 60kW. Podsećaju da je iskoristivost dizel motora 33, električnog čak 90% ukupnog potencijala. Kako litar dizela ima potencijala od 9 kWh realizuje tek 3.1 kWh, naspram 9 u slučaj elektromobila. S obzirom na to da je cena dizela oko 1.4 evra, proizilazi da je vožnja električnim automobilom jeftinija čim je cena struje ispod 0.35 evra. Načelno, iz znatno veće efikasnosti motora, troškovi modernijeg automobila trebalo bi da su bar dva i po puta niži. Međutim, jesenje drastično poskupljenje dovelo je u pitanje logiku ljudi. Cena, ipak, nije (samo) stvar tehnološke racionalnosti, već je pre svega tržišna kategorija i ponajviše zavisi od odnosa ponude i potražnje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indijski Ola najavljuje električni automobil

 

ola.jpg

 

Indijska kompanija Ola Electric, koja se bavi proizvodnjom električnih skutera, priprema i svoj prvi eleketrični automobil. Kao najava služi i ova slika objavljena na Twitteru, a koja prikazuje električni hatchback prilično futurističkog izgleda. U vesti međutim nema nikakvih detalja o elektromotoru, baterijama ili dometu. Razvoj vozila je u toku, a promocija se navodno može očekivati tokom sledeće godine.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo 15% Nemaca će se odlučiti za električni automobil, 40% za hibride

 

Mazda-MX-30 4.jpg

 

Konsultantska kuća Deloitte je sprovela veliko istraživanje, ispitujući nemačke vozače o njihovim preferencijama. Ukratko, sledeći put kada će kupovati automobil, samo 15% Nemaca će se odlučiti za električni automobil, dok bi 40% kupilo hibridno vozilo - odnosno kombinaciju električnog i benzinskog motora.

Većina onih koji su za prelaz na električna vozila kao razlog navode visoke cene benzina. Da je struja za punjenje jednako skupa kao fosilno gorivo, 41% bi preispitalo svoju odluku i razmišljalo o drugom tipu vozila. Četvrtina ispitanih vozača je navela domet kao najveću zabrinutost za električnu mobilnost, a slede infrastruktura za punjenje (14%) i viši troškovi nabavke (12%). Gotovo trećina od 1.500 ispitanika je rekla da bi za električni automobil potrošila i do 2.000 evra više. U proseku su naveli domet od 616 kilometara električnog automobila kao trenutak kad bi počeli da razmišljaju o kupovini.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svi Rolls-Royce modeli će biti električni do 2030. godine

 

222203-rolls ev.jpg

 

Rolls-Royce će pratiti svoj prvi električni model, Spectre coupe, sa potpuno električnim naslednicima aktuelnog SUV-a Cullinan, limuzine Ghost i limuzine Phantom. Govoreći za britanski magazin Autocar, izvršni direktor Torsten Muller-Otvos je rekao da je važno da svaki model bude zamenjen EV alternativom kako kompanija napreduje ka čisto električnoj liniji do 2030. Britanska firma će osvežiti svoj trenutni asortiman u narednim godinama, ali neće više lansirati modele sa SUS motorima, čime će Mk2 Ghost biti poslednji Rolls-Royce sa benzinskim motorom.

 

Muller-Otvos je istakao i planiranu zabranu prodaje novih SUS automobila koju je Vlada Velike Britanije najavila za 2030. godinu: ''Ne vodi nas samo zakon: nas takođe pokreće naša prilično mlada klijentela širom sveta, i vidimo sve više i više ljudi koji aktivno traže elektrifikovani Rolls-Royce''. Starost prosečnog kupca Rolls-Roycea je naglo pala poslednjih godina na samo 43 godine, a Muller-Otvos napominje da ''dosta naših klijenata već poseduje električni automobil, bilo da se radi o Tesli, BMW-u ili nekom drugom modelu'', i tako imaju iskustvo kada je u pitanju rukovanje EV punjačima i upravljanje dometom. On nije želeo da otkriva tehničke detalje budućih Rolls-Royce električnih vozila osim što je potvrdio da će ''ceo portfolio biti elektrifikovan''.

 

Elektrifikacija čitavog portfelja po njemu predstavlja ''ogroman zadatak za relativno malu kompaniju'', ali se potrebna investicija neće automatski pretvoriti u skuplje automobile. Muller-Otvos ističe da će se Spectre za 2023. ceniti prema njegovom pozicioniranju, a ne prema njegovom pogonskom sistemu. Budući električni Phantom zato neće nužno koštati više od početne cene trenutnog automobila sa benzinskim V12 motorom od 449.000 evra. Prioritet za Phantom EV biće iskazivanje karakteristika koje kompenzuju gubitak poštovanog V12 motora, koji će se ugasiti 2030. godine. Električni pogon kompanije će zato biti ''veoma okretan'', obećao je Muller-Otvos, i omogućiće ''pokretljivost, tiho kretanje, magičnu vožnju, vrhunski kvalitet''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unutrašnjost električnog Volkswagena ID.Buzz

 

vw id buzz 2022 4.jpg

 

Premijera dugo najavljivanog Volkswagenovog električnog modela ID.Buzz se polako približava, pa je i sve više fotografija ovog zanimljivog noviteta. U najnovijem kompletu slika je tako otkrivena i njegova unutrašnjost.

 

vw buzz 2022 3.jpg

 

Promocija je zakazana za 9. mart ove godine, a radi se o modelu koji će takođe biti napravljen na Volkswagenovoj MEB platformi za električne automobile.

 

vw buzz 2022 2.jpg

 

Kako se očekuje, Volkswagen ID.Buzz će imati baterije od 77/82 kWh, dok će se proizvodnja po ranijim informacijama odvijati u fabrikama u Nemačkoj i SAD-u. Kupcima će biti ponuđeni modeli sa standardnim i produženim međuosovinskim rastojanjem, ali ovaj poslednji neće biti dostupan pre 2023. godine. Oba modela će nuditi različite rasporede sedenja i unutrašnje konfiguracije, ali više informacija tek sledi.

 

vw buzz 2022 1.jpg

 

Ovo će biti i prvi model iz ID serije koji će se nuditi u putničkoj i dostavnoj varijanti. Treba podsetiti da je Volkswagen Commercial Vehicles još prošle godine potvrdio da će ponuditi i autonomnu verziju modela ID.Buzz. Takvo vozilo nosi naziv Volkswagen ID.Buzz AD (Autonomous Driving), a pre svega će služiti za prevoz putnika u urbanim područnjima. Nemački proizvođač za sada nije saopštio mnogo informacija, ali je između ostalog najavljeno da će se ID.Buzz AD pojaviti 2025. godine i da će imati autonomni sistem vožnje koju je razvio Argo AI (između ostalog ima Lidar na krovu koji može da detektuje objekte udaljene i više od 400 metara).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aston Martin od 2026. godine prelazi na hibridna i električna vozila

 

219905-Aston dbx 03.jpg

 

Aston Martin je potvrdio da će od 2026. godine kupcima nuditi potpuno elektrifikovanu gamu, što znači da će svi njihovi modeli biti ili hibridni ili potpuno električni.

Kako prenosi Financial Times, Lawrence Stroll, predsedavajući u kompaniji Aston Martin Lagonda, uveren je da 100 odsto klijenata Aston Martin želi električno vozilo. Međutim, tokom lansiranja DBX 707 je priznao da ljudi i dalje žele miris i buku SUS motora, dodajući da ''će i dalje biti komponente elektrifikacije, ali ako neko želi motor sa unutrašnjim sagorevanjem u 2028. godini, to će se dogoditi''. Dakle, firma će postepeno preći u električnu eru nudeći i električne i hibridne modele u određenom vremenskom periodu. Završavanje ere čisto SUS motora znači da će Aston Martin V12 motor biti ukinut do 2026. godine, barem u svom trenutnom obliku. Strožiji Euro 7 propisi o emisiji otežavaju proizvođačima da zadrže 12-cilindrične motore u ponudi iako bi neki oblik elektrifikacije mogao da ih održava živim još nekoliko godina kako to planira da uradi Lamborghini.

 

216305-aston v01.jpg

 

Sa druge strane, V6 i V8 motori od Mercedes-AMG-a će preći u hibridnu eru.

Glasine kažu da će se Aston Martin DBX ponuditi i u plug-in hybrid obliku počev od 2024. godine kada se očekuje da će proći kroz facelift. Drugi hibridni model za blisku budućnost je Valhalla, opremljen centralno smeštenim 4,0 litarskom twin-turbo V8 motorom i sa dva električna motora koja kombinovano proizvode 698 kW/950KS.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji tradicionalni proizvođač vozila će se istaći kao lider u oblasti električnih automobila?

 

ioniq 5 2022 y6.jpg

 

Prelomna tačka za usvajanje EV neće biti neki tehnički napredak ili novi model. Biće to trenutak kada jedan ili više tradicionalnih proizvođača automobila odluči da konvertuje svoj EV program iz R&D projekta u mašinu za ostvarivanje profita. Proizvođači automobila su konkurentni i stalno se bore za udeo na tržištu. Svaki od njih pokušava da razvije i sačuva ''konkurentsku prednost'', neku nišu u kojoj nadmašuje rivale. Ford ima svoje kamionete, Toyota ima svoje hibride, Subaru preferiraju vozači iz hladnijih predela itd. U bliskoj budućnosti, nadamo se uskoro, neka od velikih marki će odlučiti da povuče potez i krene u osvajanje trona kraljevstva električnih automobila. Naravno, nekoliko njih je najavilo planove za preuzimanje krune, ali sve dok i dalje proizvode i reklamiraju konvencionalne modele, takve kraljevske ambicije su samo slovo na papiru, pišu Vrele Gume.

 

Tesla ima nekoliko konkurentskih prednosti u odnosu na tradicionalne brendove: superiornu tehnologiju baterija, mrežu za punjenje po zlatnom standardu, ujedinjenu računarsku arhitekturu, dinamičnu korporativnu kulturu i ne manje važno, javni imidž koji oličava modernost i iskorak od starih vrednosti. U većoj ili manjoj meri, sve ove prednosti proizilaze iz činjenice da kompanija ne pokušava da prodaje u isto vreme dva konkurentska pogonska agregata, kao i da nema zastarele proizvode ili sredstva koja će uskoro biti deo istorije. Brend koji ima aspiracije za zauzimanje električnog trona, moraće da juriša na Tesline rovove i da se ne osvrće u toj ofanzivi. Mora da pređe (ili u slučaju Jeep-a, da elektrifikuje) Rubikon, da spali njegove mostove. Mora da kaže nešto poput ovoga: ''Kada kupite EV od nas, dobijate 100% naše tehnologije, 100% naše proizvodne stručnosti, 100% naših korisničkih usluga. Mora da ukaže na superiornost električnih vozila bez sumnje'', govoreći kupcima automobila: ''Ne kupujte staromodno fosilno vozilo. Kupite današnju tehnologiju. Od nas.'' Ovo je hrabar korak koji, uprkos svim njihovim pompeznim saopštenjima za štampu, nijedan od etabliranih proizvođača automobila još nije pokazao nikakvu istinsku nameru da preduzme. Prva kompanija koja to učini dobiće ogroman publicitet i veliku (mada verovatno privremenu) konkurentsku prednost. Ko će to biti?

 

Volkswagen grupacija se može činiti vodećim kandidatom u ovom trenutku - ima sve veći broj električnih vozila u nekoliko brendova, transformiše nekoliko fabrika u cilju proizvodnje elektromobila i ima vetar u leđa zahvaljujući sve strožoj EU ekološkoj regulativi. Međutim, u Nemačkoj postoji i snažan anti-EV kontingent, koji se plaši da će elektrifikacija dovesti do gubitka radnih mesta. Čini se da je generalni direktor kompanije, Herbert Dies, koji se zalaže za opštu elektrifikaciju, jedva zadržao svoje radno mesto, nakon nedavne borbe za prevlast u upravnom odboru. Zdrava konkurencija se pojačava između Forda i GM-a, gde su obe kompanije nedavno najavile veliki novi paket ulaganja u elektrifikaciju, a svaka ima električni kamionet u pripremi. Kao i VW, oba američka giganta rade na razvoju domaćeg lanca snabdevanja za proizvodnju električnih vozila, uključujući sirovine, baterije i recikliranje.

 

U opoziciju se naizgled ubrajaju  Stellantis i Toyota. Šta reći za kompaniju koja vodi reklamne kampanje protiv EV, lobira protiv vladine podrške za električne automobile, pa čak i deli knjige koje sadrže anti-EV propagandu školarcima!? Ove dve kompanije mogu izgledati beznadežno zaglavljene u 20. veku, ali u stvari, hladnije glave i u Tojoti i u Stelantisu su u tišini razvijale novu električnu tehnologiju, čak i dok njihovi izvršni direktori javno iznose negativna mišljenja o elektromobilima. U oba slučaja se radi o gigantskim kompanijama koje imaju tehničke i finansijske resurse da dominiraju na svojim tržištima ako odluče da naprave zaokret od 180 stepeni.

 

Poslednje mesto u trci električnih vozila zauzimaju Nissan i BMW, dva manja proizvođača od prethodno spomenutih, koji su bili rani pioniri u oblasti električnih vozila, da bi kasnije donekle izgubili interesovanje. BMW ima dugu istoriju tehničkog napretka, sporog i opreznog. Bilo je potrebno pet godina da napreduje od Mini E pilota do i3, koji je izašao na put 2014. i od tada nije uveo nijedan novi EV, da bi tek sada stidljivo na scenu stupili i4 i iX.

 

Na koga treba obratiti pažnju? Hyundai. Tokom protekle 24 godine, ovaj korejski proizvođač automobila evoluirao je od proizvođača jeftinog, osrednjeg transporta u jedan od najcenjenijih brendova u industriji. Hyundai i njegova sestrinska kompanija Kia trenutno nude možda najbolju vrednost za novac u svetu automobila. Više od bilo kog drugog proizvođača koji nije Tesla, izgleda da razumeju ključnu važnost efikasnosti (što se direktno prevodi u nižu emisiju i niže troškove goriva). Prema Carbon Counteru, Hyundai Ioniq Electric za 2020. bio je vozilo sa najnižom emisijom na američkom tržištu i jedan od najjeftinijih plug-in modela na osnovu ukupnih troškova. Teslin model 3 je jedva uspeo da se izbori za titulu najefikasnijeg. Novi Ioniq 5 je izgrađen na namenskoj EV platformi i nudi najsavremenije funkcije koje čak ni Tesla nema - podržava dvosmerno punjenje, kao i infrastrukturu za punjenje od 400V i 800V. Rane recenzije su jednostavno sjajne.

 

192117-hyundai ioniq 01.jpg

 

Što se tiče naše teze, najvažnije od svega, Hyundai je nedavno ušao u istoriju postavši prvi proizvođač automobila koji je prekinuo razvoj nove SUS tehnologije. Zaposleni koji rade u Hyundaijevom odeljenju za razvoj motora raspoređeni su u kompanijski centar za dizajn elektrifikacije. (U događaju koji može, ali ne mora biti povezan, Hyundai je takođe obustavio rad na svom Genesis vozilu na gorivne ćelije.) Da li će Hyundai/Kia grupacija biti prva koji će preduzeti sledeći korak i prestati da proizvodi i reklamira vozila koja sagorevaju fosilna goriva? Ili će neki drugi proizvođač automobila biti taj koji će krenuti u potpunu elektrifikaciju, odbacujući staru tehnologiju? Koja god kompanija odluči da iskoristi istorijski trenutak, drugi će je sigurno slediti. Tada i samo tada će se kraj naftnog doba zaista nazirati.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskoro evropska premijera Fiskera Ocean

 

fisker-ocean 3.jpg

 

Električni Fisker Ocean će svoju evropsku premijeru imati na događaju Mobile World Congress u Barseloni, između 28. februara i 3. marta. Ovaj SUV model je pre toga prikazan prošle godine u Los Anđelesu. Za proizvodnju će biti zadužena kompanija Magna Steyr u Gracu u Austriji, pri čemu britanski mediji navode da će na njihovo tržište Ocean stići u drugom kvartalu sledeće godine. Takođe, Fisker planira da u Evropi prodaje oko 60.000 vozila godišnje.

 

199148-fisker ocean 2.jpg

 

Ocean će se nuditi sa tri paketa opreme; osnovni je Sport sa jednim motorom smeštenim napred i 275KS (ubrzanje od 0 do 60 milja na sat - 96 km/h traje 6.6 sekundi), sledi Ultra paket sa dva elektromotora i ukupno 540KS (do 96 km/h stiže za 3.9 sekundi), dok je na vrhu verzija Extreme sa 550KS (do 96 km/h ubrzava za 3.6 sekundi). U zavisnosti od verzije, domet sa jednim punjenjem baterija će iznositi do 563 km.

 

fsker-ocean 1.jpg

 

Cene za Fisker Ocean u Velikoj Britaniji startuju od 34.990 funti (41.370 evra).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

whatcar.jpg WhatCar?: Najbolji električni automobili 2022.

 

10 najboljih potpuno električnih automobila koji se mogu kupiti u ovom trenutku:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...