Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Automobili na struju ne štite okolinu? / Električni automobili

Recommended Posts

Volvo navodi da emisije nastale iz proizvodnje EV-ova mogu da budu 70% veće od benzinskih modela

 

volvo c40 gent.jpg

 

Volvo tvrdi da emisije iz proizvodnje električnih automobila mogu da budu daleko veće od benzinskog ekvivalenta, nakon čega je pozvao svetske lidere i dobavljače energije da povećaju ulaganja u zelenu energiju, kako bi smanjili ugljenični otisak plug-in modela. Tvrdnje su iznete da bi se poklopile sa klimatskim samitom COP26 u Glazgovu i kao deo revolucionarnog novog pristupa transparentnosti koji je usvojila marka, a koji uključuje objavljivanje izveštaja ''Procena životnog ciklusa'' za čisto električni C40 Recharge vredan 67.000 evra.

 

Zaključak izveštaja je da su emisije gasova staklene bašte tokom proizvodnje električnog vozila gotovo 70% veće od proizvodnje benzinskog modela, što je uglavnom rezultat intenziteta ugljenika u proizvodnji baterija i čelika, kao i zbog povećanog udela aluminijuma u utičnicama u plug-in vozilu. Volvo ističe da EV C40 Recharge ima daleko niži ugljenični otisak od njegove uporedive benzinske verzije tokom ''faze korišćenja''. Ipak, i njemu će biti potreban duži period vlasništva da nadoknadi veće emisije iz proizvodnje. ''Električni Volvo C40 treba da pređe oko 110.000 kilometara da bi imao manji uticaj ugljeniika od benzinske verzije''.

 

Kad se puni čistom energijom, poput one dobijene iz vetra, životni ciklus CO2 novog električnog SUV-a se svodi na otprilike 27 tona CO2, što je skoro pola manje u odnosu na 59 tona kompaktnog SUV-a XC40 kojeg pokreće benzinski motor. Ako se C40 Recharge puni koristeći globalnu energetsku mešavinu, koja je 60% dobijena iz fosilnih goriva, onda se ta brojka povećava na čak 50 tona, pri čemu se ekološki dobici značajno smanjuju u odnosu na vozila sa konvencionalnim pogonom. Volvo kaže da već preduzima aktivne korake za rešavanje ovih emisija, uključujući planiranu saradnju na razvoju čelika bez fosila i sa svojim dobavljačima baterija za proizvodnju baterija korišćenjem 100% obnovljive energije. Pritom, poziva ostale proizvođače na preduzimanje istih koraka.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opel Rocks-e u Nemačkoj od 7.990 evra

 

opel rocks e.jpg

 

Novi Opel Rocks-e, prvi potpuno električni četvorocikl nemačkog proizvođača automobila, sada je dostupan za naručivanje u Nemačkoj. Sa početnom cenom od samo 7.990 evra, Rocks-e je električno vozilo na baterije koje bi lako moglo da postane veoma privlačno mnogim ljubiteljima vožnje. Rocks-e u Nemačkoj mogu da voze vozači od 15 godina.

 

Dug samo 2.41 metar, širok 1.39 m (bez spoljašnjih retrovizora) i težak samo 471 kilogram (uključujući vučnu bateriju), Opel Rocks-e je ulaznica za električnu mobilnost, posebno za početnike. Budući da je zvanično klasifikovano kao lako motorno vozilo ili četvorocikl, tinejdžerima od 15 godina je dozvoljeno da voze Rocks-e sa vozačkom dozvolom u Nemačkoj. Čak i početna varijanta od 7.990 evra već nudi domet do 75 kilometara, a vozi najvećom brzinom do 45 km/h. To ga čini idealnim za svakodnevni gradski saobraćaj, a sa krugom okretanja od samo 7.2 m, Rocks-e može da savlada i uske krivine i da se uklopi u mala parking mesta.

 

Baterija od 5.5 kWh

Opel Rocks-e može da se u potpunosti napuni za oko 3.5 sata putem kućne utičnice. Prateći kabl za punjenje dug tri metra je trajno smešten u vozilu i jednostavno se po potrebi izvlači iz suvozačevih vrata. Opel nudi adapter za punjenje na javnoj punionici.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proizvodnja EV hvata zamah u Indiji

 

tata ev 2.jpg

 

Indija je ozbiljno pristupila energetskoj tranziciji o čemu svedoči sve više solarnih elektrana, ali i sve veći broj električnih dvotočkaša, trotočkaša i automobila. Prodaja električnih automobila u Indiji utrostručila se za manje od godinu dana, pišu indijski mediji. U aprilu ove godine u Indiji je prodato 14.179 električnih vozila, a u septembru čak 34.349. Indijska Vlada odlučna je da električne automobile učini pristupačnijim kako bi se više ljudi opredelilo za njih. Osim smanjenja taksi za kupovinu EV u odnosu na benzince i dizelaše,  Vlada je najavila i subvencije u vrednosti od tri milijardi evra za proizvodnju električnih vozila.

 

Najveći indijski proizvodjač automobila, Tata motors, najavio je proizvodnju još 10 modela električnih automobila do 2026. godine. Autokompanija sa središtem u Mumbaju već proizvodi najprodavaniji model električnih vozila u indiji, Tata Nexon EV, a nedavno su predstavili još jedan model na baterije - Tata Tigor.

 

tata tigor 02.jpg

 

Kompanija je saopštila da će ubuduće njihovi modeli biti opremljeni većim baterijama radi postizanja većeg dometa, ali će uz to biti znatno jeftiniji od modela većine svetskih proizvođača. Najprodavaniji model električnog automobila u Indiji je Tata Nexon koji sa punom baterijom može preći 312 km. Ovaj električni terenac važi za najbezbednije EV dostupno na indijskom tržištu zbog duplih vazdušnih jastuka i zaštićene baterije koja omogućava da se vozilo kreće po poplavljenom ili veoma prašnjavom terenu. Na brzom punjaču može se napuniti do 80% za sat vremena, a ubrzanje od 0 do 100 km/s postiže za 9.9 sekundi. Ovaj model može se nabaviti za 16.000 evra, dok nedvano predstavljeni Tata Tigor košta oko 13.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW će koristiti kravlji izmet za pogon električnih automobila

 

214875-bmw ix 02.jpg

 

BMW je najavio da će proširiti saradnju sa mlečnim farmama u sklopu projekta obnovljive energije. U saradnji s California Bioenergy (CalBio), proizvođač automobila sarađuje sa farmama mleka da bi proizveo električnu energiju koja se može koristiti za pogon električnih vozila. Nemački proizvođač će sarađivati sa ''Bar 20 Dairy'' na novoj, klimatski pametnoj mlečnoj tehnologiji sledeće generacije koja metan iz stajskog đubriva pretvara u električnu energiju. Takođe pomaže da se smanje emisije metana. Proizvedena energija će rezultirati smanjenjem emisija ekvivalentnim pogonu preko 17.000 EV-a godišnje.

 

Mlečna farma Bar 20 je jedinstvena po tome što njena tehnologija gorivih ćelija stvara obnovljivu električnu energiju na licu mesta. Visoko efikasni sistem stvara dvostruko više električne energije od konvencionalnih generatora uz korišćenje iste količine biogasa. A budući da ne samo da hvata energiju koja bi inače otišla u otpad, već bi u stvari bila štetna za okolinu, smatra se jednim od najčistijih izvora energije u državi.

 

''Nadamo se da ćemo proširiti ovaj napredni model u budućnosti, donoseći više ulaganja u biodigester farme širom SAD-a, nastavljajući da pružamo čistu energiju vozačima električnih vozila'', rekao je Adam Langton, upravnik Connected Mobility energetskih usluga u BMW-u Severna Amerika. Uz prednosti za okolinu, projekat je još jedan izvor prihoda za poljoprivrednike i omogućava BMW-u stvaranje pozitivnih ekoloških rezultata. ''Ujedinjavajući najbolju tehnologiju iz Silicijumske doline s najboljom tehnologijom iz Centralne doline, zaista radimo nešto posebno za Kaliforniju'', rekao je N. Ross Buckenham, izvršni direktor CalBio-a. ''Ovaj ultra čist biogas se na mlečni, samoproizvodni energetski sistem proširuje od malih do velikih mlekara''.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najavljen električni Hiperon Carrier

 

Hiperon4.jpg

 

U drugom kvartalu sledeće godine na tržište stiže električno dostavno vozilo Hiperon Carrier, koji će se nuditi u Severnoj Americi, Evropi i Kini. Osim svojim izgledom, Carrier privlači pažnju i dimenzijama: dugačak je 5.660 mm, širok 2.000 mm, visok 2.010 mm i ima međuosovinsko rastojanje od 3.740 mm. Ovde i podatak da je nosivost 995 kg.

 

Hiperon3.jpg

 

U ponudi će biti nekoliko paketa opreme, pa će tako Carrier Basic koštati 43.600 evra (između ostalog ima 13.0-inčni ekran, vozačevo sedište sa grejanjem, tempomat, zadnju kameru i sistem nadgledanja mrtvog ugla), dok Carrier Pro ima cenu od 54.150 evra (prednja sedišta sa grejanjem, el. podešavanje sedišta vozača, volan sa grejanjem, automatsko uključivanje brisača, bežični smartphone punjač, 15.0-inčni ekran infotainment sistema, adaptivni tempomat).

 

Hiperon2.jpg

 

Vozilo pokreće elektromotor sa 269KS, a sa jednim punjenjem baterija od 75 kWh autonomija iznosi oko 320 km.

 

Hiperon1.jpg

 

Nakon dostavne verzije Carrier stiže i putnička varijanta Hermes koja će imati do 12 sedišta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kandi K32 AWD

 

kandi 03.jpg

 

Kineski Kandi nudi električni model K32 AWD dugačak 5.435 mm. Osnovna Standard Range verzija ima baterije od 20.7 kWh i autonomiju od 96 km, dok je varijanta Long Range na raspolaganju sa baterijama od 50 kWh i dometom od 241 km. Oba su opremljena sa dva elektromotora i pogonom na sva četiri točka. Težina vozila iznosi 1.855 kg, dok je najveća brzina 105 km/h.

 

kandi 02.jpg

 

Osnovna verzija u Americi košta 27.699 dolara, a Long Range 34.499 dolara (bez subvencija). U standardnoj opremi se nalaze i 10.0-inčni ekran infotainment sistema, zadnja kamera, Bluetooth, prednji vazdušni jastuci, ABS, EBD...

 

kandi 01.jpg

 

Isporuke su najavljene za prvi kvartal sledeće godine.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kia EV9 concept

 

kia ev9 5.jpg

 

Kao što je bilo i najavljeno prošle nedelje, Kia je na sajmu u Los Anđelesu održala premijeru svog novog koncepta sa električnim pogonom. U pitanju je Kia EV9 concept koji najavljuje i budući serijski model, a koji će po svemu sudeći biti i najveći električni SUV model u njihovoj gami.

 

kia ev9 4.jpg

 

EV9 concept je dugačak 4.930 mm, širok 2.055 mm, visok 1.790 mm i ima međuosovinsko rastojanje od 3.100 mm.

 

kia ev9 3.jpg

 

Kod EV9 concepta je primenjena Kijina ''Opposites United'' dizajnerska filozofija, a vozilo se bazira na E-GMP platformi razvijenoj u saradnji sa Hyundaijem.

 

kia ev9 2.jpg

 

U svakom slučaju, EV9 concept između ostalog odlikuju i veliki točkovi od 22 inča, upadljiva LED svetla, izraženi blatobrani, panoramski krov, kamere umesto konvencionalnih retrovizora, kao i minimalistička unutrašnjost sa futurističkim volanom, interaktivnim 27-inčnim ekranom i recikliranim materijalima.

 

kia ev9 1.jpg

 

U vesti se navodi da je domet sa jednim punjenjem baterija do 483 km, kao i da vreme punjenja do 80% kapaciteta baterija traje oko 20 minuta. Premijera serijskog vozila se očekuje 2022. godine kao modela za prodaju u 2023. godini.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Mullen Five

 

mullen 04.jpg

 

Mullen na sajmu u Los Anđelesu predstavlja električni kompaktni SUV model Five, čija proizvodnja bi trebalo da počne u poslednjem kvartalu 2023. godine. Five će biti dostupan sa nekoliko paketa opreme, a između ostalog ima digitalnu instrument tablu,dva individualna zadnja sedišta (u Touring paketu opreme), sistem prepoznavanja lica, kao i alu točkove do 23 inča.

 

mullen 03.jpg

 

Osnovna verzija će imati dva elektromotora, baterije od 95 kWh (do 80% kapaciteta će se puniti za 21 minut), pogon na sva četiri točka, domet od 523 km, kao i ubrzanje 0-96 km/h za 3.2 sekunde.

 

mullen 02.jpg

 

Sportska RS verzija će 0-96 km/h ubrzavati za samo 1.9 sekundi, a najavljena je najveća brzina veća od 322 km/h.

 

mullen 01.jpg

 

Cene za Mullen Five će u Americi počinjati od 55.000 dolara (oko 48.000 evra), minus lokalne subvencije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Istraživanje: Čak 66% vozača misli da električni automobili imaju motor sa unutrašnjim sagorevanjem

 

toyota istrazivanje.jpg

 

Potrošači počinju lagano da prihvataju električna vozila, ali čini se da postoji ogroman nedostatak informacija koje oni moraju da prevladaju. Do ovog zaključka se došlo tokom Toyotinog eventa E-volution, gde je kompanija otkrila zapanjujuću statistiku koja pokazuje koliko ljudi malo znaju o električnim automobilima.

 

Naime, u sklopu studije o svesti o električnim vozilima 2019. godine, ljudima je postavljeno neverovatno jednostavno pitanje - ''ima li električno vozilo motor sa unutrašnjim sagorevanjem?'' Odgovor je očigledno ''ne'', ali čak 66% ispitanika je odgovorilo suprotno.Isto pitanje je postavljeno i ove godine, a rezultati su bili opet isti - 66% vozača još uvek veruje da električna vozila koriste motor sa unutrašnjim sagorevanjem. To je iznenađujuće budući da su električna vozila u te dve godine postala još više ''mainstream''. Prethodne studije su pokazale da više od 70% ljudi razmišlja o kupovini jednog u budućnosti.

 

Nažalost, to nije jedini iznenađujući nalaz studije. Kada su ljudi upitani ''da li hibridi moraju biti priključeni u struju?'', čak 75% njih je odgovorilo potvrdno. To je pogrešno, jer u hibrid možete sesti i krenuti. Predstavnici Toyote navode da je ova konkretna statistika vrlo frustrirajuća jer je kompanija predstavila hibridni Prius pre više od dve decenije. Informacije su još više iznenađujuće kada u obzir uzmete da japanski proizvođač nudi opsežnu liniju hibrida širom sveta, uključujući gore pomenuti Prius, ali i Avalon, Corollu, Camry, Highlander, Siennu, RAV4...

 

Kako bi ovo ''popravila'', Toyota pokušava da edukuje potrošače o elektrifikovanim vozilima i razlikama koje razdvajaju njihove različite hibridne, plug-in hibridne, električne i automobile sa unutrašnjim  sagorevanjem. Trgovci igraju važnu ulogu u ovoj raspravi, ali proizvođač automobila je već pokrenuo namenski centar za učenje koji kupce podučava nekim osnovama putem obrazovnih videa. Budući da se Toyota priprema za lansiranje električnog bZ4X, možemo očekivati više od ovog plana, ali činjenica jeste da većina vozača koristi vozilo od tačke A do tačke B i da ih ne zanima pogon. Bar je tako za sada dok imaju benzinske stanice na svakom koraku i još se nisu susreli sa problemom dostupnosti punjača i vremena punjenja električnih vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Mitsubishi Airtrek zvanično

 

220141-mitsubishi airtrek 5.jpg

 

Mitsubishijev novi električni crossover Airtrek je i zvanično predstavljen na Guangzhou sajmu automobila, uz najavu da će na kineskom tržištu početi da se prodaje početkom sledeće godine. Naziv Airtrek je inače skraćenica od Ambition, Interest, Relationship, Talent, Regeneration, Evolution i Key (vozilo možete otvoriti uz smart key).

 

mitsubishi airtrek 4.jpg

 

Airtrek će proizvoditi Guangzhou Automobile Group (GAC) i Mitsubishi Corporation, dok njegova cena za sada nije poznata.

 

220142-mitsubishi airtrek 3.jpg

 

U pitanju je crossover dužine 4.600 mm, širine 1.910 mm, visine 1.690 mm i sa međuosovinskim rastojanjem od 2.830 mm, a težina vozila iznosi 1.900 kg.

 

220140-mitsubishi airtrek 2.jpg

 

I ovde je primenjen Mitsubishijev Dynamic Shield dizajn prednjeg dela vozila, dok osnovni tehnički detalji izgledaju ovako: elektromotor sa 184KS, baterije od 69.9 kWh i autonomija do  520 kilometara.

 

mitsubishi airtrek 1.jpg

 

Kako stvari sada stoje, Mitsubishi Airtrek se neće nuditi ni u Evropi ni u Severnoj Americi.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni automobili zimi troše čak 25% više struje

 

mercedes eqa testovi.jpg

 

Jedan od velikih izazova sa kojima se suočavaju vlasnici električnih automobila svakako je zimski period. Zima, odnosno niske temperature daleko više utiču na električne automobile i njihovu autonomiju u vožnji u odnosu na vozila sa SUS motorima. Istraživanja otkrivaju da zimska vožnja znači potrošnju veću za 25% u odnosu na onu pri 20-ak stepeni Celzijusa. Drastičan pad autonomije električnih automobila tokom niskih temperatura uzrokovan je korišćenjem znatne količine električne energije iz baterije za grejanje putničke kabine, ali i grejanje same baterije.

 

Tome se može donekle doskočiti ukoliko punite vozilo kod kuće ili u garaži stambene zgrade. Uz to, treba voditi računa o planiranju kad automobil počine da se koristi. Naime, gotovo da i nema električnog automobila koji ne nudi mogućnost unapred planiranog programa punjenja baterija. U skladu sa tim, dovoljno je pri dolasku kući spojiti kabl za punjenje na vozilo. Zatim možete u samom vozilu ili pak putem aplikacije proizvođača vozila zadati vreme sutrašnjeg polaska od kuće. Tako će vozilo samo znati kada je potrebno započeti proces punjenja baterije, naravno, u zavisnosti od trenutnog nivoa dopunjenosti baterije. Takođe, planiranje polaska ostavlja mogućnost da vozilo podesite da dok je na punjaču ugreje putničku kabinu. Time je izbegnuta situacija da odmah po kretanju od kuće vozilo mora da potroši veliku količinu energije samo da bi ugrejalo putničku kabinu.

 

Brže i povoljnije je energiju za zagrevanje koristiti iz samog izvora električne energije nego iz baterije automobila tokom vožnje. Takođe, dosta je električnih vozila je opremljeno i grejačima sedišta i volana. To nije samo zato da se vozaču pruži veći nivo komfora i udobnosti, već i zbog činjenice da je ekonomičnije koristiti ove grejače nego povećati željenu temperaturu u putničkoj kabini i jačinu ventilatora. Sve u svemu, pravovremeno planiranje pri kupovini vozila, ali i tokom kasnijeg korišćenja može dovesti do smanjene potrošnje energije, odnosno povećanja autonomije u vožnji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Kalašnjikov UV-4

 

kalashnikov 04.jpg

 

Ruski Kalašnjikov je pre svega poznat po proizvodnji oružja, ali već nekoliko godina radi i na razvoju električnih vozila. Novi patentni renderi pokazuju modernizovanu verziju njihovog električnog vozila UV-4 koji je dugačak 340 cm, širok 150 cm i visok 170 cm.

 

kalashnikov 03.jpg

 

Za 650 kg teški UV-4 su između ostalog predviđeni i klima uređaj, grejanje, digitalna instrument tabla, ekran infotainment sistema i podešavajuće oslanjanje. Ovo vozilo sa 4 vrata i 4 točka bi trebalo da pokreće elektromotor sa 50 kW/68KS, što će biti dovoljno za maksimalnih 80 km/h. Što se tiče autonomije, ona bi sa jednim punjenjem baterija mogla da iznosi oko 150 km.

 

kalashnikov 02.jpg

 

Kalašnjikov takođe planira i manje električno vozilo (sa kraćim međuosovinskim rastojanjem nego kod UV-4), i to na tri točka. Ovaj model nema vrata, a nudi mesta za samo dva putnika.

 

kalashnikov 01.jpg

 

Za sada nije tačno poznato kada bi ovi modeli mogli da se pojave u proizvodnji, ali neki izvori naovde da bi premijera trebalo da se održi već u narednim mesecima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znate li razliku između hibrida i plug-in hibrida?

 

hyundai tucson plug 01.jpg

 

BEV, HEV, PHEV - skraćenice za električne automobile mogu biti zbunjujuće za one koji su tek zakoračili u svet vozila na baterije. Ono po čemu se vrste električnih automobila razlikuju su princip rada i stepen u kome emituju štetne gasove, a svima im je zajeničko to što, u većoj ili manjoj meri, štite životnu sredinu.

 

Na pomen električnih vozila, većina će najpre pomisliti na automobile sa isključivo električnim pogonom.

- BEV vozila (Battery Electric Vehicle) ne koriste fosilna goriva i imaju nultu emisiju štetnih gasova, a jedini izvor energije koja pokreće motor je litijum-jonska baterija. Međutim, vozačima su već izvesno vreme dostupni hibridi koji, kako im samo ime kaže, kombinuju električni pogon sa pogonom na konvencionalna goriva.

- Hibridna električna vozila (HEV), ili samo hibridi, imaju bateriju koja pokreće električni motor, ali i rezervoar za benzin ili dizel za pokretanje SUS motora. Međutim, ovakvi hibridi nemaju priključak koji bi omogućio punjenje baterije na spoljašnjem izvoru poput punjača ili kučne utičnice, pa je jedina opcija za punjenje baterije regenerativno kočenje ili rad SUS motora. Regenerativno kočenje funkcioniše po jednostavnom principu: prikupiti što je više moguće energije koja se rasipa tokom kočenja i konvertovati je u električnu energiju koja se skladišti u bateriji.

- Sa druge strane, priključni hibridi (PHEV) opremljeni su većom baterijom u odnosu na hibride, a poseduju i priključak tako da se mogu puniti na utičnici ili punjaču. Zahvaljujući većoj bateriji, vožnja priključnih hibrida moguća je u potpuno električnom režimu i do 50 km, dok je emisija ugljen-dioksida manja o odnosu na HEV. Ipak, veća baterija i tehnička složenost čine PHEV modele skupljim u poređenju sa standardnim hibridima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

500 km za 20 minuta: Samo jedan auto na svetu se ovako brzo puni

 

lucid air 1.jpg

 

Lucid Motors je obećao automobil sa najbržim punjenjem na svetu, a prvi testovi su potvrdili da su u toj kompaniji govorili istinu. Lucid Air je odmah na svom debiju postigao dva važna rekorda. Osim što ima najveći deklarisani domet, Air se može pohvaliti i najbržim punjenjem baterija. Inside EV je testirao i potvrdio da se zaista radi o najbržem punjenju baterija u nekom automobilu.

 

Kao dokaz je tu i snimak čitavog punjenja baterija. A on pokazuje da je ovo prvi auto sa snagom punjenja od 300 kW i više, i to u praksi. Doduše radilo se o kratkom periodu, a maksimalna snaga punjenja je bila čak 304 kW. Baterija je kapaciteta 118 kWh, i to u potpunosti iskoristivih. Za potpuno punjenje baterije je potrošeno 134 kWh, što je gubitak od 13.5 % - prihvatljivo s obzirom na ogromnu snagu punjenja i posledične toplotne gubitke, ali i potrebu hlađenja baterija tokom punjenja. Primera radi, Porsche Taycan na brzom punjaču ostvaruje gubitak od 12%.

 

Sve rečeno znači da su električna vozila na korak da dostignu vreme potrebno za punjenje benzinom. U konkretnom slučaju nakon 5.5 minuta punjenja pod prosečnom snagom od 282 kW automobil je dobio 26 kWh ili oko 170 km dometa. Kako punjenje napreduje snaga pada, pa je tako nakon 22 minuta snaga pala na 133 kW, a dobijeno je 80 kWh ili preko 500 km dometa. Nakon 37 minuta je postignuto 80% kapaciteta baterije (domet 670 km), a sve nakon toga je muka jer punjenje ide snagom od tek 4 kW.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodeljene prve energetske oznake za električne automobile

 

bmw i4 11.jpg

 

Britanski Electrifying.com je napravio novu listu nazvanu E-Rating kojom je po prvi put rangirao automobile prema tome koliko efikasno koriste električnu energiju. Cilj nove metode ocenjivanja je pružiti potrošačima jasnije podatke o tome koji električni automobili su bolji za njihov bankovni račun. Osim toga, u Velikoj Britaniji postoji razlika od oko 585 evra u godišnjim troškovima punjenja između najboljih i najgorih automobila.

 

Poredak je došao u pravom trenutku, jer dok automobili s benzinskim i dizelskim motorima tačno pokazuju koliko troše, ne postoji industrijski standard koji bi vozačima pomogao razumeti ukupnu efikasnost električnog automobila. Izabran je sličan sistem kao i kod energetskih oznaka za, na primer, veš mašine. Primera radi, ocenjuje se koliko se dobro električna snaga pretvara u kilometre na putu, ali i brzina kojom baterija može da se puni, kao i da li automobil ima funkcije za minimiziranje potrošnje energije, kao što su inteligentni oporavak energije kočenja i kontrole klime.

 

Do sada su samo BMW i4 i Tesla Model 3 dobili maksimalnu ocenu A++. Dokaz da skupi EV nisu uvek bolji je Mercedes EQS koji košta više od 100.000 evra, a ima istu ocenu A+ kao jeftini Citroen Ami, Renault Twizy ili Seat Mii. Na samom dnu liste je Mercedes EQV kao jedini putnički automobil sa najnižom E-klasifikacijom do sada. Audi e-tron i Mercedes EQC su jedva nešto bolje prošli as ocenom D.

 

E-ocene za električne automobile:

A++

  • Tesla Model 3
  • BMW i4

A+

  • Hyundai Ioniq
  • Citroën e-C4
  • Fiat 500e
  • Hyundai Kona Electric
  • Mercedes EQS
  • Kia EV6
  • Peugeot e208
  • Seat Mii
  • Tesla model Y
  • Opel Corsa-e
  • Citroën Ami
  • Volkswagen ID.3
  • Renault Twizy
  • Hyundai Ioniq 5

A

  • Audi Q4 e-tron
  • BMW iX3
  • DS3 Crossback
  • Ford Mustang Mach-e
  • Kia e-Niro
  • Kia Soul
  • Peugeot e2008
  • Renault Zoë
  • Škoda Enyaq
  • Smart ForTwo EQ
  • Tesla model S
  • Tesla model X
  • Opel Mokka
  • Volkswagen ID.4

B

  • Audi e-tron GT
  • BMW i3
  • Mercedes EQA
  • MG MG5 EV
  • MG ZS EV
  • Nissan Leaf
  • Polestar 2
  • Volvo XC40 Recharge

C

  • Honda e
  • Jaguar i-Pace
  • Lexus UX300e
  • Mazda MX-30
  • Porsche Taycan
  • Rimac Nevera
  • Citroen e-Spacetourer
  • Opel Vivaro-e

D

  • Audi e-tron
  • Mercedes EQC

E

  • Mercedes EQV

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Protest u Boschu: Zbog prelaska na električna vozila ukida se više od 1.000 radnih mesta

 

97923-Bosch.jpg

 

Čini se da radnici Volkswagena nisu jedini nemački radnici koje brine elektrifikacija automobilske industrije. I u Boschu su započeli štrajkovi širom Nemačke, nakon što su radnici suočeni s mogućim gubitkom posla. Prema sindikatu IG Metall, oko 3000 radnika najvećeg evropskog proizvođača automobilskih delova je pokrenulo protest zbog Boschovog plana u Buehlu. Njima su se kasnije pridružili radnici iz pogona kompanije u Minhenu i Arnštadtu.

 

Sva tri pogona su suočena sa mogućnošću gubitka radnih mesta. U Buehlu će od 2025. godine 1000 radnika biti višak kao rezultat preseljenja, rezova ili novih zapošljavanja. Fabrika u Arnštadtu koja se bavi proizvodnjom regulatora generatora, dela koji nije potreban električnim vozilima, zapošljava 100 radnika, od kojih bi svi mogli da ostanu bez posla. U Minhenu, 250 radnih mesta bi moglo da bude preseljeno u inostranstvo, iako konačna odluka još nije doneta.

 

Planovi su posledica globalnog pomaka prema proizvodnji električnih vozila, a Bosch navodi da treba da se prilagodi promenjivim zahtevima. U razgovoru za Reuters, portparol Boscha je rekao: ''Naš cilj je osmisliti mere u dijalogu s društvenim predstavnicima s ciljem iscrpljivanja svih mogućnosti za nastavak zaposlenja, uz istovremeno ukazivanje na mogućnosti za nova zaposlenja van firme''. Frank Sell, šef radničkog saveta za Boschovo odeljenje za rešenja mobilnosti, izjavio je da ''niko ne poriče da strukturna promena u Boschu zahteva veliki trud. Ali transformacija mora da bude poštena i u fokusu imati radnike''. Ranije ove godine, Boschov izvršni direktor Volkmar Denner, žestoko je kritikovao planove EU-a da efikasno ''uništi'' motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Tada je istakao rizik da nastojanja Evropske unije ignorišu mogućnost gubitka poslova.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekspanzije električnih automobila nema bez nuklearnih elektrana?

 

punjac stub.jpg

 

O električnoj mobilnosti se naveliko raspravlja i zagovara, ali kako je definisati kao ekološki koncept kada u Nemačkoj ili Kini, na primer, većina električne energije dolazi iz termoelektrana, a one proizvode ogromne količine CO2. Potreba za električnom energijom je ogromna, a par hiljada vetroelektrana izgleda više kao zgodan dekor uz autoputeve nego kao ozbiljno rešenje za sve veće potrebe stanovništva i industrije.

 

Nemački stručnjak za autoindustriju i šef Centra za istraživanje autoindustrije (CAR), Ferdinand Dudenhöffer, tvrdi da je povratak nuklearnoj energiji neizbežan kako bi se pokrenula ekspanzija elektromobilnosti dogovorena između vladajućih stranaka SPD, Zelenih i FDP. ''Ako u Nemačkoj shvatamo elektromobilnost ozbiljno, ne možemo je sprovesti bez nuklearnih elektrana'', tvrdi Dudenhöffer listu Augsburger Allgemeine. ''Da bi opsluživali električne automobile energijom 2050. godine, trebalo bi nam 39.000 dodatnih vetroturbina. To nije izvodljivo. Jedini izlaz je izgradnja novih nuklearnih elektrana, koje su danas bezbednije nego u prošlosti. Ali stranke vladajuće koalicije se trenutno zalažu za ukidanje nuklearne energije. Istovremeno žele 15 miliona novih električnih automobila na putevima do 2030. godine, a to će značiti ogroman pritisak na mrežu snabdevanja električnom energijom.''

 

Trenutno se vodi ključna rasprava na nivou država Evropske unije da li će se nuklearna energija nazvati održivom. U slučaju potvrdnog odgovora čeka nas ekspanzija nuklearki, koje su, kao što znate, uglavnom čiste sve dok se ne dogode havarije poput černobilske ili one u Fukušimi. Nakon njih dobijamo kontaminirani vazduh, tlo i vodu, stotine ljudskih žrtava i jednu odličnu televiziju seriju (Černobilj). Opet, od nečega moramo da živimo pa se sve čini kao još jedna okrutna Kvaka 22 u kojoj nema rešenja bez kompromisa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi šef Honde najavljuje veliki zaokret u EV strategiji

 

honda e concept.jpg

 

Honda je bila među pionirima kada je reč o hibridnoj tehnologiji, zajedno sa Toyotom, ali baš kao i lokalni rival zaostala je u investicijama u čisto električna vozila. Da bi nadoknadio izgubljeno, novi šef japanske marke želi da se udruži sa drugim proizvođačem koji ima više iskustva u datom domenu.

 

Tošihiro Mibe, koji je imenovan za generalnog direktora Honde u aprilu, bivši je šef istraživačko-razvojnog sektora kompanije, koji je doprineo tome da se održe veze sa General Motorsom. Samim tim, već je stekao iskustvo što se partnerstava tiče, a ono što bi želeo je da formira novo, s proizvođačem koji je uznapredovao na planu tehnologije električnih automobila, što bi pomoglo Hondi da uhvati korak. Mibe želi da njegova kompanija postane proizvođač isključivo električnih automobila do 2040., mada bi veća vozila mogla da koriste vodonične gorivne ćelije a ne masivne baterije. Honda trenutno  ima samo jedan elektromobil u ponudi, Hondu e, koja je dostupna isključivo u Evropi, a uprkos sjajnom dizajnu i brojnim kvalitetima, nije popularna zbog ograničenog dometa. U međuvremenu, japanski proizvođač je objavio planove vezane za lansiranje 10 novih elektromobila u narednih pet godina.

 

Pitanje koje se nameće je s kojim proizvođačem bi Honda mogla da se udruži da bi ubrzala razvoj električnih modela. Logičan korak bi bila saradnja s nekom drugom japanskom kompanijom. Predstavnici svih glavnih proizvođača iz Zemlje izlazećeg Sunca su već započeli diskusije u okrilju Japanske asocijacije proizvođača automobila (JAMA).Ipak, pre nego što se ostvare dodatne veze, Honda planira da proširi svoje partnerstvo s General Motorsom. Cilj ove saradnje je zajednički razvoj vozila za severnoameričko tržište, baziran na zajedničkoj platformi, uz podelu elektrifikovanih, električnih i SUS pogonskih sklopova. Honda je takođe ojačala veze s drugim proizvođačima, posebno Mazdom i Subaruom, ali i s Fordom i Volkswagenom, a to se posebno odnosi na električna vozila i tehnologiju autonomne vožnje.

 

Na pitanje o Hondinoj strategiji sa GM-om za Severnu Ameriku, Mibe je rekao da kompanija oseća neophodnost da se ubrzaju dešavanja na planu elektrifikacije, posebno nakon dolaska Džoa Bajdena na mesto predsednika SAD. Međutim, biće potrebno neko vreme, tako da Honda ne želi da uloži prevelik napor na to i iscrpi se. U ovom trenutku, po Mibeu, kompanija treba da radi samostalno. Treba da se udruži s partnerima kao što je General Motors, a zatim kreira izvestan obim proizvodnje da bi se osigurala poslovna održivost. To nije nepoznata strategija, jer ju je Honda primenila prilikom inicijalnog probijanja na američko tržište. Kada se izvestan obim proizvodnje dostigne, Japanci će zatim razmotriti isporučivanje originalnih Honda proizvoda, i to ne samo elektromobila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Većina Infiniti modela će do 2030. godine biti elektrifikovana

 

infiniti 2030 02.jpg

 

Nakon Nissana, i Infiniti je objavio svoje planove o elektrifikaciji. U saopštenju za medije i nema mnogo detalja, ali se potvrđuje da će većina modela do 2030. godine biti elektrifikovana. Ipak, nema konkretnih brojki o tome koliko elektrifikovanih vozila planiraju da prodaju, a ni koliko modela će biti potpuno električno. Infiniti po svemu sudeći ipak neće tako skoro u potpunosti napustiti motore sa unutrašnjim sagorevanjem.

 

infiniti 2030 01.jpg

 

Osim toga, Infinitijev video najavljuje više konceptnih automobila koji, verovatno, svi imaju neki oblik elektrifikacije. ''Infiniti je posvećen održavanju fokusiranosti na promišljeno gostoprimstvo, dok neprimetno integriše tehnologiju i inovacije u svoja vozila. Tehnologija u Infiniti vozilima će nastaviti da podržava, ali nikada neće nadjačati vozača'', dodaje kompanija u saopštenju. ''Jezgro misije Infinitija je da slavi one koji se usuđuju da budu drugačiji i da prihvate raznolikost i inkluzivnost. Danas i u budućnosti Infiniti se posvećuje da pozdravi sve pojedince - bez izuzetaka - na njegov brend i proširenu porodicu.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volvo i Polestar pripremaju manje električne crossovere

 

volvo_xc20 1.jpg

 

Nakon električnog modela C40 Recharge koji je prikazan ranije ove godine, Volvo će po pisanju britanskih medija kupcima ponuditi još jedan manji električni crossover (sve u skladu sa najavom da će do 2030. Volvo preći na proizvodnju samo električnih vozila). Navodno, to će biti rival električnom Mercedesu EQA i sličnim premium modelima, a po svemu sudeći dobiće novu Geely SEA platformu. Tu plaformu već koristi kineski Zeekr 001 koji može da se dobije sa baterijama od 86 kWh i 100kWh. Ako se to koristi kao referenca, budući električni Volvo bi mogao da ima autonomiju od oko 700 km.

 

Drugi detalji za sada nisu poznati, sem da se ovaj model na tržištu može očekivati nakon dolaska naslednika XC90 (taj stiže tokom sledeće godine). Kao i kod budućeg naslednika XC90, i ovaj manji električni Volvo će dobiti fonetsko ime, budući da kompanija više neće upotrebljevati alfanumeričke oznake za svoje modele. ''Govorimo o novoj generaciji potpuno električnih automobila'', rekao je izvršni direktor Hakan Samuelsson. ''Dobro je i jasno označiti da je ovo novi početak, i zato nećemo imati brojeve i slova, inženjerski tip imena. Daćemo im ime kao što vi dajete ime novorođenom detetu.'' Takođe, i Polestar priprema manji električni crossover, ali će mehanički biti blizak Volvou C40 Recharge, pa će koristiti njegovu CMA platformu. Zato se ovde očekuju baterije od 64 kWh i 78 kWh, kao i verzije sa jednim i dva elektromotora.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

BMW Group isporučila milioniti elektrifikovani automobil

 

bmw ixm.jpg

 

Jedna kratka vest iz BMW Groupe iz koje navode da su ostvarili svoj cilj, a to je isporuka milionitog elektrifikovanog automobila pre isteka 2021. godine. To znači da je do sada isporučeno ukupno milion elektrifikovanih vozila iz BMW Groupe (plug-in i potpuno električni BMW i Mini modeli), a čast da ponese broj 1.000.000 je pripala električnom BMW-u iX koji je isporučen svom novom vlasniku 6. decembra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električni Chrysler Airflow navodno 2024. godine

 

chrysler 03.jpg

 

Kompanija Stellantis je ponovo prikazala Chryslerov električni koncept automobil, za koji neki američki mediji sada navode da će dobiti i serijsku verziju. Tačnije, serijski model navodno možemo očekivati tokom 2024. godine, i to pod nazivom Airflow.

 

chrysler 02.jpg

 

Ovaj rival Fordovom Mustangu Mach-E bi trebalo da koristi STLA Medium platformu, sa baterijama od 87 do 104 kWh, kao i dometom od 700 km.

 

Chrysler 01.jpg

 

Očekuju se dva elektromotora i pogon na sva četiri točka, kao i digitalni instrumenti, ambijentalno osvetljenje, panoramski krov...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veliki test: Nijedan od 15 električnih automobila ne postiže navedeni domet

 

Dacia-Spring p.jpg

 

Žiri jednog od izbora za auto godine, AutoBest-a testirao je električne automobile u praktičnoj vožnji i njihov domet. Čini se da su rezultati razočaravajući, ali i automobili na benzin ili dizel retko, ako i uopšte, dostižu navedeni raspon. Ipak, upečatljivo je da je samo pet testiranih električnih modela dostiglo više od 90% zvaničnog fabričkog ciklusa. Dobra vest je, s druge strane, da niti jedan model nije napravio manje od 75% svoje navedene udaljenosti.

 

Praktični test je takođe pokazao da kada indikator baterije pokazuje da ne možete nastaviti vožnju, još uvek se može preći određena udaljenost. Od svih 15 testiranih automobila, između 14 i 37.8 kilometara stvarnog dometa još je bilo moguće ostvariti. Praktični podaci potiču od žirija iz Autobesta koji se sastoji od 30 evropskih novinara. Testirali su 15 električnih automobila u blizini Barselone sa osnovnom prodajnom cenom od maksimalno 32.000 evra na probnoj stazi.

 

Upravo najjeftiniji električni automobil, Dacia Spring, postigao je najbolji rezultat. Dacia je ostvarila 98.67% svog homologiranog dometa, odnosno 221.03 kilometra u odnosu na obećana 224 kilometra. Na dnu liste je ostala Honda-e sa 78.46% navedenog raspona i Citroën ë-C4 sa 74.59%.

Rezultati merenja dometa:

  • Dacia Spring: 221.03 km (98.6% fabrički deklarisanog dometa)
  • Kia e-Niro: 433.35 km (95.2%)
  • Hyundai Kona: 446.64 km (92.2%)
  • Mazda MX-30: 183.32 km (91.6%)
  • Opel Corsa-e: 284.11 km (90.1%)
  • Renault Zoe: 334.22 km (85.9%)
  • Fiat 500e: 265.46 km (82.9%)
  • Nissan Leaf: 311.06 km (80.7%)
  • VW ID.3: 338.53 km (80.4%)
  • Opel Mokka-e: 260.37 km (80.3%)
  • Cupra Born: 339.11 km (79.9%)
  • Peugeot e-208: 269.67 km (79.3%)
  • Peugeot e-2008: 255.62 km (79.3%)
  • Honda e: 174.18 km (78.4%)
  • Citroen e-C4: 262.54 km (74.5%)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električna mobilnost je samo za privilegovane?

 

93508-Chevrolet Spark EV 11.jpg

 

Električna mobilnost se polako širi, a s njom dolaze i problemi. U Americi se pojavljuju neki neverovatni. Kompanija BlastPoint je analizirala električne punionice i došla do neverovatnih zaključaka. U BlastPointu neke delove SAD-a i gradova u toj državi zovu EV charging deserts ili pustinje punjača ze električne automobile. Nalazi otkrivaju da se pustinje za punjenje električnih automobila nalaze u kvartovima u kojima žive pretežno manjine (afroamerikanci, latinoamerikanci..) sa niskim prihodima, za koje znamo da se u njih već godinama ne ulaže.

 

U predstojećem vremenu nedostatak punionica i električnih vozila preti pogoršanjem ionako nesrazmerne izloženosti zagađenju vazduha u manjinskim kvartovima i potiskivanjem crnačkih i latinoameričkih vozača u automobile na benzin, koji su, mada jeftiniji za kupovinu, ipak skuplji za održavanje. Eto, i električna mobilnost je u Americi zapela na starim problemima.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toyota i Lexus najavili više od 15 električnih automobila

 

toyota ev 112.jpg

 

Toyota i Lexus su danas održali promociju više od 15 električnih automobila, kao najavu za buduće potpuno električne modele ove dve marke.

 

toyota bz small crossover 10.jpg

 

Među predstavljenim vozilima su manji gradski modeli, dostavna vozila, kompaktni i veliki SUV-ovi, limuzine, karavani, pickup i sportski modeli.

 

toyota compact cruiser ev 09.jpg toyota bz sdn 08.jpg toyota small su ev 07.jpg

 

Japanci navode da će do 2030. godine predstaviti 30 električnih Toyotinih i Lexusovih modela, kao i da će od te godine ove dve marke prodavati oko 3.5 miliona električnih vozila godišnje.

 

toyota crossover ev 06.jpg toyota bz compact suv 05.jpg toyota bz large suv 04.jpg

 

Među danas predstavljenim električnim vozilima treba pomenuti Toyotu bZ Small Crossover, Compact Cruiser EV, bZ SDN, Small SU EV, Crossover SUV, bZ Compact SUV, bZ Large SUV, kao i dostavna vozila Micro Box i Mid Box.

 

toyota micro box 03.jpg toyota mid box 02.jpg

 

Na sve ovo treba dodati i Toyota Sports EV i Toyota Pickup Concept.

Kod Lexusa se ističu Electrified Sedan i Electrified SUV, kao i dva Shooting Brake vozila i kabriolet sa četiri sedišta.

 

lexus cc 01.jpg

 

Takođe, tu su i Lexus Electrified Sport i Lexus RZ 450e. Treba napomenuti da Toyota i Lexus danas nisu prikazali enterijere ovih automobila, a nisu objavljene ni konkretne tehničke specifikacije (osim nekih detalja za Lexus Electrified Sport).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...