ivan.ik 625 Posted June 21, 2014 Auto klime sa više izvora Kontrola klime-noviji modeli automobila poseduju ECC modul(electronic clima control) koji je ustvari kompjuter klime.Poseduje i priključak za dijagnostiku."Moderni" serviseri poseduju uređaje za kontrolu i punjenje klima uređaja(recovery).Kada se recovery uređaj prikači na ECC od njega dobije sve informacije koje su mu potrebne za "servis".Sve je automatizovano,tako da "majstor" obično nema pojma šta se dešava prilikom tih pola sata-sat servisa.Ti uređaji kada se priključe na klimu izvlače sav gas iz sistema,svo ulje,zatim se vrši tzv.pranje sistema ubacivanjem freona u tečnoj fazi kroz sistem,ponovno izvlačenje,proveru držanja vakuuma i ako je sve u redu punjenje gasom i uljem po fabričkim specifikacijama(u mašinu se unese broj šasije i ona zna šta i koliko). Jedan litar ulja za klime SP20 košta 20€ .Boca sa 10 kg gasa R134a košta 180€.Cene punjenja se kreću od 25€ pa naviše...sve zavisi šta i koliko se radi. Kompresori Uloga kompresora u sistemu klima uređaja je da komprimuje rashladno sredstvo i pumpa ga dalje kroz celu instalaciju. Sastoji se iz različitih komponenti (priključaka, isparivačke jedinice, magnetnog kvačila, remenice i td.), koje su ponekad izložene velikim mehaničkim opterećenjima. Klipni kompresori se danas najčešće koriste u autoindustriji, a postoje klipni kompresori sa stalnim i promenjivim kapacitetom. Kompresori klima uređaja se ugrađuju direktno u blok motora ili pomoću nosača kompresora. Pokreće ih motor preko kaiševa. Oštećenja isparivača ili magnetnog kvačila su najčešći razlozi neispravnosti kompresora. Najčešči razlog je previsoka temperatura usled nedovoljne količine rashladnog sredstva u sistemu.Prosečno servisiran klima uređaj sa rashladnim gasom , godišnje izgubi između 30 i 100 grama rashladnog medija zbog poroznosti instalacije i manjih curenja na spojevima creva. To praktično znači da uređaj koji nije uključivan jednu sezonu, ili čak i nekoliko godina, količina rashladnog medija može biti znatno manja od fabrički zadate, a što utiče na kvalitet rada i hlađenja. Molekuli rashladnog gasa R134 su manji od R12 a ujedno i hidroskopniji. Redovno i pažljivo održavanje sistema klima uređaja može sprečiti nastajanje velikog broja problema. Kondenzatori Kondenzatori se obično postavljaju u prednjem delu vozila, ispred hladnjaka za vodu. U kondenzator dolazi rashladno sredstvo u gasovitom stanju iz kompresora visokog pritiska. Kondenzator vrši kondenzaciju gasovitog stanja rashladnog sredstva, i pretvara ga u tečno stanje. Rashladno sredstvo u tečnom stanju, takođe visokog pritiska, nastavlja dalje instalacijom. Kako bi kondenzacija bila što efikasnija, ispred kondenzatora se uglavnom postavlja električni ventilator. Udarna pozicija kondenzatora na vozilu je na žalost krivac za njegove česte havarije usled udara kamenčića, insekata, sudara i sl. Ventilatori kondenzatora Kao što je već navedeno, ventilator kondenzatora je bitan faktor za performanse klima uređaja. Posebno u uslovima saobraćajnih gužvi, kada ventilator pruža jedini vid ventilacije kondenzatora i time omogućuje nesmetan rad auto klime. Isparivači Funkcija isparivača je da izvuče toplotu iz unutrašnjosti vazduha i odvlaži vazduh. U tom cilju, topao vazduh iz unutrašnjosti vozila prelazi preko velike površine isparivača, gde predaje svoju toplotnu energiju rashladnom sredstvu koje kruži kroz isparivač. Za poboljšanje prenosa toplote, nove generacije isparivača karakteriše mala debljina materijala od koga su sačinjeni, što ih čini efikasnijim, ali i osetljivijim na vlagu i čestu promenu temperatura. Redovno održavanje i dezinfekcija je najbolja prevencija. Filteri sušači Sušač ili akumulator, izrazi su da bi se opisali filteri klima uređaja. U sistemima sa ekspanzionim ventilom, filter sušač se nalazi u delu instalacije visokog pritiska. Vlaga, temperatura i rashladni fluid formirajuhidroflorične i hidrohlorične kiseline. Kuglice silikagela(desikant) locirane u FDR-u apsorbuju male količine vlage i sprečavaju stvaranje ovih kiselina.Njegov posao je da odvlaži, očisti i skladišti rashladno sredstvo kako bi obezbedio konstantan protok tečnog rashladnog sredstva do ekspanzionog ventila. U sistemima sa "Orifice tube" sistemom, akumulator se nalazi iza isparivača, u delu instalacije sa niskim pritiskom, i obavlja istu funkciju kao i sušač. Pored toga, sprečava rashladno sredstvo u tečnom stanju da dospe do kompresora kako ga ne bi oštetilo. Filteri su potrošni materijal i potrebna je njihova zamena svake 2 godine. Trakođe je preporučljiva njihova zamena prilikom svakog otvaranja sistema klima uređaja.Kada se sistem otvori i dotični filter kontaminira vlagom iz vazduha.Tada se materija u njemu(silika-gel i još neke materije) ponaša kao čep i klima uređaj više ne funkcioniše.Znači,ako sistem nije bio otvoren (prilikom zamene kompresora,hladnjaka,isparivača,creva...) nema potrebe za zamenom istog. Montaža i pogonDržač kompresoraizradjen od ploče livenog gvožda, čelika ili aluminijuma, držač treba daobezbedi odličnu zvučnu apsorpciju, pogotovo za klipne kompresore.Slobodna remenicaobično je mala remenica sa mehanizmom za podešavanje, koji se istoupotrebljava kada je rastojanje izmedju remenice preveliko kako bi apsorbirala vibracije remena .Pogonska remenica. Neka vozila nemaju dodatnu remenicu za prihvatanje kompresorskogremena i u tom slučaju dodatna remenica se pričvršćuje na remenicu radilice.Kompresorska spojnicaSpojnica je konstruisana da spoji rotor remenice sa osovinom kompresora kada je magnetnikalem aktiviran. Spojnica prenosi snagu od radilice na kompresor preko pogonskog remena. Kadaspojnica nije aktivirana, kompresorska osovina ne rotira i rashladni fluid ne cirkuliše i rotor remenice se slobodno okreće. Magnetni kalem je ustvari elektromagnet koji prilikom aktiviranja privlači potisnu ploču prema sebi, fiksira na rotor remenice i zajedno rotiraju Podmazivanje Rashladni fluid je deo sistema za podmazivanje kod klima uredjaja. PAG (Poly alkalni glikol) natopljeno u rashladni fluid R-134a je ulje koje cirkuliše kroz klima uredjaj.Upozorenje:- NIKAD ne uključuj klima uredjaj koji nema rashladni fluid jer će kompresor biti ostavljen bez podmazivanja, a to može dovesti do unutrašnjeg oštećenja kompresora.- Ne dozvoli da PAG ulje dodje do obojenih predmeta (pr. šasije). Odmah oprati.- PAG ulje je vrlo hidroskopno. Otvaraj kontejner onda kada ste spremni za upotrebu.- Zatvorite kontejner odmah posle upotrebe Ekspanzioni ventili Pod ekspanzionim ventilima smatramo termoekspanzionim ventilima ili "Orifice Tube" . Ove komponente se nalaze na ulazu u isparivač, kako bi obezbedile adekvatno raspršivanje (ekspanziju) rashladnog sredstva. Ekspanzioni ventili regulišu protok rashladnog sredstva kako bi se zadovoljio kapacitet isparivača. Orifice Tube su podešeni da raspršuju rashladno sredstvo do određenog kapaciteta pomoću kalibrisane brizgaljke. Kontaminacija sistema i vlaga su najveći neprijatelji ekspanzionih ventila. U slučaju zagušenja protoka kroz ekspanzioni ventil, može doći do oštećenja kompresora. Prekidači pritiska - presostati Prekidači pritiska pomažu kako bi se izbegli neadekvatni uslovi rada. Oni isključuju sistem klima uređaja u slučaju suviše niskog (< 2 bar) ili suviše visokog (> 25 do 35 bar) pritiska, i uključuju ventilator kondenzatora na pritiscima preko 15 bar. Ove funkcije su izvode pomoću kombinovanih prekidača, trinarnim prekidačima, ili kombinacijom binarnih prekidača.Na presostatu obično ima četiri izvoda(peti je masa ako je u plastičnom kućištu).Ako ipak uspeš da nadješ sve potrebno ovo su izvodi: 3 bara - osnovni kontakt NO preko kojeg ide napajanje kompletne klime - ako je pritisak u sistemu ISPOD 3 bara kontakt je otvoren i nemaš napajanje na na prekidaču klime - neće se uključiti 16 bara - prvi stepen hlađenja NO. Kad pritisak u sistemu naraste do 16 bara (klima radi i preuzima toplotu iz kabine = gas se greje) ovaj kontakt daje ECU-u signal da upali prvu brzinu ventilatora 25 bara - drugi stepen hlađenja NO. Kad pritisak u sistemu naraste do 25 bara (dakle prva brzina ventilatora nije dosta da ohladi gas i temperatura i dalje raste) ovaj kontakt daje ECU-u signal da upali drugu brzinu ventilatora 42 bara - sigurnosni kontakt NC - ako je nešto krenulo naopako sa hlađenjem (recimo pregoreo ventilator ili njegov osigurač) i pritisak naraste opasno visoko (gumena creva ne mogu da izdrže previsok pritisak) ovaj kontakt se otvori i prekine masu instalacije klime. Dakle sve se gasi. NO - normal open contact-normalno otvoren kontaktNC - normal close contact-normalno zatvoren kontakt Ventilatori isparivača Ventilatori isparivača obezbeđuju protok vazduha kroz putničku kabinu, i sprečavaju magljenje prozora. U vozilima sa klima uređajem, ventilator ima dodatnu funkciju, a to je sprečavanje pojave leda na površini isparivača tako što obezbeđuje konstantan protok vazduha preko njegove površine. Quote Share this post Link to post Share on other sites
diskusija 9 Posted June 21, 2014 Moguće da je onda to u pitanju. Tako da ispada da i ako je sve najispravnije na autu, klima može da ne radi zbog curenja instalacije i ako je ispravna. Malo konfuzno ali tako mu dodje. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ivan.ik 625 Posted July 30, 2014 (edited) Koliko su jake klime u kolima ? Na američkim sajtovima pominju i do 40 000 BTU. Koliko KS uzmu Elektro varijante za hibride i sl. Koliko sam gledao električni 3kW daje oko 10 000 BTU što je trećina/ četvrtina snage klasičnog auto kompresora. I to tek od napona 48V, na 12 V samo 1 kW. Edited August 1, 2014 by neshaoct prebačeno Quote Share this post Link to post Share on other sites
Punto mk2 JTD LE 9 Posted October 23, 2014 Kako funkcionise klima u autu zimi ? Jel moze da se koristi za grejanje ili ne ?Magle mi stakla i samo grejanjem ih vrlo sporo odmagljuje dok sad ovih dana kad ukljucim klimu odmagle za par sekundi.Ja znam kako je to kod kucnih klima ali ove u automobilima do sad nisam imao. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7728 Posted October 24, 2014 Moze da greje ako je klimatronik ili digitalna aa ova obicna samo hladi i moze da posluzi za odmagljivanje stakala, kao sto ti radis. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zeljkoci 58 Posted October 24, 2014 Kolega MS PK, nisi u pravu! Onaj ko ima digitalnu klimu ne znaci da ima i grejanje preko klime! Klime koje greju i hlade na kolima imaju uglavnom samo skupoceniji automobili. To su klime sa invertorom. Da li klima u kolima greje ili ne, znaćete samo ako upalite totalno hladan auto (temp. u minusu) i ako klima ne počne sa grejanjem za bukvalno par desetina sekundi onda auto nema grejanje preko klime. Ljudi koji posle 5-6min (ili više) od starta automobila osete da ih klima greje, i da ta temp. raste što se motor više greje - varaju se! Ne greju se oni preko klime, nego preko tople vode. Klima je tu samo da isušuje vazduh i zamagljena stakla! Quote Share this post Link to post Share on other sites
totti 13160 Posted October 24, 2014 I to kad počne da greje posle par desetina sekundi je takođe pomoću tople vode i dodatnih grejača. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MS PK 7728 Posted October 24, 2014 Ja sam to i rekao, obicno digitalne imaju dodatne grejace kao sto je i toti napisao Quote Share this post Link to post Share on other sites
Punto mk2 JTD LE 9 Posted October 24, 2014 Kolega MS PK, nisi u pravu! Onaj ko ima digitalnu klimu ne znaci da ima i grejanje preko klime! Klime koje greju i hlade na kolima imaju uglavnom samo skupoceniji automobili. To su klime sa invertorom. Da li klima u kolima greje ili ne, znaćete samo ako upalite totalno hladan auto (temp. u minusu) i ako klima ne počne sa grejanjem za bukvalno par desetina sekundi onda auto nema grejanje preko klime. Ljudi koji posle 5-6min (ili više) od starta automobila osete da ih klima greje, i da ta temp. raste što se motor više greje - varaju se! Ne greju se oni preko klime, nego preko tople vode. Klima je tu samo da isušuje vazduh i zamagljena stakla!Pa meni bas zato i treba da brze odmagli stakla.Nema invertor sigurno, ali ne znam jel ima nekih stetnih posledica po kompresor ako se ukljucuje klima kad je temperatura u minusu, i jel postoji mogucnost da se recimo ulje zaledi ili zgusti a samim tim i otezava rad kompresora sto za kompresor predpostavljam nije bas dobro. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zeljkoci 58 Posted October 24, 2014 Ne boj se ništa. Imaš ugrađenu zaštitu koje će sama odreagovati u smislu das će isključiti kompresor kad zatreba. Signal za isključenje ide uglavnom preko senzora spoljašnje temperature Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kuvalja 406 Posted October 24, 2014 Ja sam to i rekao, obicno digitalne imaju dodatne grejace kao sto je i toti napisaoMozda si tako mislio ali nisi rekao, pitanje je bilo da li moze klima da greje, kao sto je covek vec rekao, klima ne moze da greje, to sto neko ima dodatne grejace ne znaci da klima greje, vec ti grejaci, a to sto to obicno imaju auti sa dig.klimom je druga stvar. Quote Share this post Link to post Share on other sites
ivan.ik 625 Posted October 24, 2014 Kompresor neće da uključi ispod 4 C. Quote Share this post Link to post Share on other sites
zeljkoci 58 Posted October 24, 2014 Zavisi od modela vozila. Kod mene nece ispod 0 stepeni Quote Share this post Link to post Share on other sites
ivan.ik 625 Posted October 24, 2014 Zaštita kako ne bi zaledio isparivač. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Dante Bg 4 Posted October 24, 2014 Imam manuelnu klimu,da li mogu da ukljucim klimu-kompresor i na drugi tockic namestim da duva toplo?Kako bi ubrzao proces susenja zamagljene soferke?Da li to nesto steti klima uredjaju?Pricam o situacijama kod trenutnih temperatura. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Martini 11 Posted October 24, 2014 Moze. Ne smeta nista. Digitalne klime to same rade. Quote Share this post Link to post Share on other sites
neshaoct 9590 Posted July 2, 2016 Emisija SAT: Održavanje i servisiranje auto-klima Koji su najčešći razlozi što se klima-uređaji u automobilu kvare i zašto se njihovo održavanje razlikuje od onih kućnih? Koliko smemo da sami majstorišemo oko njih, ali i kakve opasnosti vrebaju iz ventilacionih otvora? Šta treba da rade vlasnici novih, a šta polovnih automobila kako bi produžili svežinu hladnog vazduha u kabini svojih ljubimaca? Zato smo od servisera za automobilske klima-uređaje potraili odgovor na pitanje kako se većina muka sa rashladnim sistemom može preduhitriti. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zivic12345 0 Posted June 2, 2018 Drugari pitanje jedno. Stilo 2002 JTD 1.9, na pregledu se ustanovi da je hladnjak klime cepan pa smo kupili drugi ponovo je napunili i nigde ne pusta zatvoreno je sve, e sad, klima radi neko vreme i onda se na dijagnostici u servisu pojavi DEFROST SENSOR i ona prestane da radi, kako on ugasi tu gresku ona krene da hladi ko blesava i posle 3 minuta ponovo izbaci ovu gresku i majstor kaze da je taj neki senzor u pitanju, ja trazio i trazio ne postoji takav senzor, imate li bilo kakva iskustva, pomoc? Ide leto pakleno je unutra. Hvala Quote Share this post Link to post Share on other sites
Goran Zemun 441 Posted June 2, 2018 8 hours ago, Zivic12345 said: Drugari pitanje jedno. Stilo 2002 JTD 1.9, na pregledu se ustanovi da je hladnjak klime cepan pa smo kupili drugi ponovo je napunili i nigde ne pusta zatvoreno je sve, e sad, klima radi neko vreme i onda se na dijagnostici u servisu pojavi DEFROST SENSOR i ona prestane da radi, kako on ugasi tu gresku ona krene da hladi ko blesava i posle 3 minuta ponovo izbaci ovu gresku i majstor kaze da je taj neki senzor u pitanju, ja trazio i trazio ne postoji takav senzor, imate li bilo kakva iskustva, pomoc? Ide leto pakleno je unutra. Hvala Senzor stoji prislonjen na isparivac klime , meri temperaturu i po potrebi gasi klimu da se stvara led na isparicacu Quote Share this post Link to post Share on other sites
Sava 92 Posted June 2, 2018 A isparivac najcesce krene da ledi ako nije propisana kolicina freona u sistemu. 1 neshtry reacted to this Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zivic12345 0 Posted June 3, 2018 Jao momci hvala vam, jel ima konkretan naziv taj senzor da bi ga naso i da narucim odma? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Markobgd 609 Posted June 3, 2018 Pa nisi ispratio očigledno dobro. Treba proveriti količinu freona u sistemu i po potrebi dopuniti isti (evidentno ga fali) a ne menjati senzor koji očigledno vrši svoju funkciju. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zivic12345 0 Posted June 3, 2018 Pa kad smo stavili novi hladnjak dopunjen je novi freon, i onda se pojavi grreka za defrost senzor koja kad se ugasi klima radi dobro i to traje 2 minuta, i da pusta negde freon nije moguce jer je odmah nakon dopune bilo ovo sa senzorom, nije imao kad da iscuri, malo sam neiskusan sto se tice svega ne zamerite. Quote Share this post Link to post Share on other sites