Jump to content
FAS Goran
Woodoo

Fiat 500 / 600 & Zastava 750

Recommended Posts

Najatraktivniji je Fićin kombi na svetu, ali i najskuplji

 

fiat ak 02.jpg

 

Iako na aukciji nije postigao očekivanu cenu, prodat je za iznos po kome se danas može kupiti solidan novi automobil. Mali kombi se u Italiji proizvodio do 1985. godine, dok je s traka u Jugoslaviji poslednji primerak sišao 1990. godine. Zastava 900 AK ili od milja prozvan ''Fićin kombi'', izuzetno je simpatičan mali kombi koji je 1980-ih bio itekako popularan. Danas je gotovo nestao sa naših puteva, ali se još uvek može naći. Sudeći po ovoj aukciji, na njemu se može fino i zaraditi.

 

fiat ak 01.jpg

 

Ova izletnička prerada je tako postigla visoku cenu. Doduše, očekivalo se da će postići cenu od 40.000 evra, a na kraju je prodat za 20.500 evra. Radi se o potpuno restauriranom modelu koji je prerađen po uzoru na manji Jolly, odnosno otvorenu varijantu za vožnju turista na plažu. Prigodne svetloplave boje, vozilo je proizvedeno 1988. godine, a staž je provelo na Siciliji za prevoz turista od hotela do plaže. Posle ga je kupio meštanin, restaurirao i nedavno ponudio na aukciji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na današnji dan pre 66 godina počela proizvodnja Fiće u Kragujevcu

 

168910-fica 02.jpg

 

Na današnji dan pre 66 godina počela je proizvodnja čuvenog Fiće u tadašnjim ''Zavodima Crvena Zastava'' u Kragujevcu, po licenci Fiata. Prvi primerak Fiće koji je proizveden 1955. imao je 23 konjske snage, a pored običnog građanstva koristile su ga policija, pošta i domovi zdravlja, navodi se na sajtu Grada Kragujevca.

 

135481-fica 01.jpg

 

Ukupno je u svetu proizvedeno gotovo pet miliona primeraka ovog automobila, od toga najviše u fabrici u Torinu (2.695.197), u Zastavi (923.487), u Španiji (814.926), Argentini (304.016), u Nemačkoj (172.000) i u Čileu (oko 12.000 automobila). Kako se navodi, Fića je bio simbol vremena u kome je gotovo svako mogao da kupi nešto što je u tom trenutku predstavljalo izuzetan kapital, ali i simbol prosperiteta jedne zemlje.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osrednje restaurisan Fića prodat za petocifren iznos na aukciji

 

227064-zastava 750 4.jpg

 

Koliko raste vrednost Fićama i koliko su sve popularniji van granica Balkana, pa i Evrope, govori nedavna prodaja jednog primerka u Americi.

 

227063-zastava 750 3.jpg

 

Na poznatom sajtu Bring A Trailer oglašen je na prodaju svetlo plava Zastava 750 SE iz 1980. godine i to bez rezerve, što znači da ne postoji minimalna cena ispod koje vlasnik ne bi želeo da proda auto.

 

227062-zastava 750 2.jpg

 

Fića je restaurisan u Hrvatskoj i to osrednje, sa dosta pažnje posvećene nekim detaljima dok su drugi prilično zanemareni. U svakom slučaju, primerak izgleda prilično atraktivno, pa je online licitacija imala 515 pratilaca, a zabaležila je 9.293 pregleda i što je najvažnije, imala je 37 ponuda.

 

227065-zastava 750 1.jpg

 

Na kraju, plavi Fića prodat je za 11.000 dolara, što je 10.720 evra. Koliko bi tek bio plaćen perfektno restaurisan primerak...

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako je Zastava razvijala naslednika Fiće?

 

fica naslednik.jpg

 

Polovinom 1980-ih mali automobili više nisu bili toliko popularni u Evropi, pa se i Zastava dvoumila oko toga da li treba ići u razvoj naslednika Fiće. U saradnji sa Yugopapirom vraćamo se u 1984. godinu, kad se još razmišljalo o malom automobilu sa dizel motorom.

 

Maj 1984.

Nedavno je objavljena vest da će Plastikara iz Priboja proizvoditi automobilčić od plastike, koji će imati dizel motor, čija potrošnja neće prelaziti 4 l/100 km. Šta o sličnom projektu kažu u Crvenoj zastavi, čiji stručnjaci su svoje projekte dva supermini prvenca ostavili za bolje dane... Sve se dogodilo u deliću sekunde. Najpre se čuo huk motora ogromnog kamiona, onda škripa mnogobrojnih kočnica, uzvici straha i iznenađenja i sve zbog gotovo neverovatnog i začuđujućeg kretanja jednog malog vozila koje je bez zastoja preseklo magistralu i prošlo ispod teretnjaka, između mnogobrojnih točkova. Ovo nije detalj iz nekog igranog filma Hitchcocka ili sekvenca iz urnebesnih komedija Bustera Keatona. To je samo deo sinopsisa koji je napisan, kao deo reklame, za novo malo vozilo iz Kragujevca. Nažalost, ili na sreću vozača i Zastave - ni crtani, a ni ''mališa'' neće skoro izaći iz tajnog sefa konstruktora. Zašto?

 

Kao moped

Evropa danas nema mali automobil. Tačnije rečeno, popularna ''peglica'' (Fiat 126) kod nas još ima kupaca. U Wolfsburgu je Volkswagen pripremio model Student (3.13 m), koji troši manje od 5 l/100 km. Oba vozila su četvorosedi. Fiat je najavio proizvodnju novog Topolina, ali izgleda da ni taj projekat neće skoro postati stvarnost. Doduše, mnogi detalji su već poznati. Reč je o prototipu čiji motor je privukao pažnju originalnim rešenjem hlađenja. Tehničari su pošli od poznatog motora ''126'', koji ima dva cilindra i vazdušno hlađen motor. Izrađen je, tako, jedan derivat tog motora, koji ima mešoviti rashladni sistem. Voda hladi glavu motora, a ostatak je vazdušno hlađenje. Težina ovog mališana iz Torina iznosi 500 kilograma, dakle, lakši je od Fiće 105 kilograma, ima četiri sedišta, a snaga motora koji se može proizvoditi u dve varijante - od 350 i 500 kubika, iznosi oko 20 KS. Ima i dvoja vrata i trebao bi da podseća prednjim delom na Una. Ali, ruku na srce, ovaj mali automobil nije ono pravo malo vozilo, ispod pola tone težine, s izrazito malom potrošnjom i jeftino, ako je to ikako moguće.

Poznato je, ipak, da mnogi evropski proizvođači imaju već izrađene studije malih modela. Projekti, za sada ostaju samo na papiru. I u Kragujevcu su dugo radili na projektima malog vozila. Sada je posao okončan. Do mnogih saznanja se došlo, od nekih se rešenja odustalo. Sigurno je jedno: mali automobil neće uskoro izaći ni iz hala kragujevačke fabrike.

 

Planirana dva ''patuljka''

Stručnjaci u Zastavi su ispitivali, kako smo saznali, mogućnost proizvodnje dva prava patuljka.

Veći je dug dva metra i 60 cm, a manji čak metar kraći. Prvi model, što je i razumljivo, podseća na Fiću, širok je nešto manje od metar i po, a visok tek 134 cm. Rastojanje između osovina je 169 cm. Težina ovog dvoseda s mogućnošću za treće sedište je 445 kilograma. Za tu kilažu dovoljan je i motor Fiće, ali je moguće ugraditi i dizel motor, verovatno isti kao što odnedavno planiraju za pogon Plastikare iz Priboja. Drugi model je prava igračka za odrasle. Motor ima 50 kubika, baš kao moped, a dužina celog vozila je 160 cm, dok je širina 30 cm manja! Težina kragujevačkog patuljka je 250 kilograma. Potrošnja dizel goriva bi iznosila manje od 3l/100 km. Projektanti kažu da bi ovo vozilo moglo da se kreće brzinom od 60 do 70 km/h. Sa dva sedišta, ono bi bilo idealno kao drugo, ili čak treće vozilo za porodice u velikim gradovima.

 

Sve ovo se čini veoma privlačno. Problem je u tome što jedno ovako malo vozilo mora da ima iste tehničke karakteristike bar kao i Fića. U protivnom, ako bi brzina takvog vozila bila manja od 60 km/h, onda bi bile potrebne posebne staze. Jer, dok ovo vozilo štedi gorivo, drugi automobili ga, zbog njegove sporosti u saobraćaju, troše mnogo više. Osnovni problem je, kažu, u Institutu Zastava, što se zakonskim normativima traži da svako vozilo, koje ima četiri točka, bez obzira na veličinu, mora da zadovolji sve propise o bezbednosti baš kao i najveće vozilo. Uz sve to, motor bi trebao da bude  lakši, manji i štedljiviji. Kako onda sve to jedan mali motor može povući? ''Praktično ostaje, naprimer, da presečemo Fiću napola, izbacimo zadnja sedišta i tako dobijemo jedan dvosed. Ali zašto da to radimo kad bi cena, zbog malih serija jednog takvog modela, bila previsoka. Nas ručna izrada prototipa košta danas oko pola milijarde starih dinara'', čuli smo u Kragujevcu.

 

Trokolica nije rešenje

Pojava vozila sa tri točka nije novost. Na našim ulicama se ponegde još može videti Isetta, jedno takvo vozilo. U Japanu se radi na tome, a jedan studio u Frankfurtu izradio je prototip vozila na tri točka sa Hondinim motorom, koji je nazvao moped-auto. ''Istina je da trotočkaš ne spada u automobile. Zato je u prednosti jer ne mora da zadovolji mnogobrojne propise. Međutim, takvo vozilo je opasno za vozača jer bi, praktično, bilo nebezbedno'', rekao nam je Zdravko Menjak, direktor Instituta Zastava.

 

Napisao: Milan Zdravković (Auto svet, 1984.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, neshaoct said:

Maj 1984.

Nedavno je objavljena vest da će Plastikara iz Priboja proizvoditi automobilčić od plastike, koji će imati dizel motor, čija potrošnja neće prelaziti 4 l/100 km.

Za razliku od Zastave, u Priboju se cak krenulo u konkretnu realizaciju projekta mini-automobila, par godina kasnije.

Ovoga se secam kao dete, u pitanju je bio automobilcic "Poly 10", radjen u kooperaciji sa Francuzima.

Skinuti su kalupi, poruceni motori... Bilo je proizvedeno i cak i prodato par desetina komada, ali su ceo dalji posao presekli nesrecni rat i sankcije Jugoslaviji.

Bio je dugacak oko 2.5m, imao mali dizel sa 10 KS i automatskim menjacem, koji je trosio i ispod 3l i kostao je 3900 tadasnjih "dojce" maraka.

 

download.thumb.jpg.d3add3836769e69d61b8029bd9c5be76.jpg Poli-10_slika_O_35249057.thumb.jpg.44fae71dfb408f9d3cf6978624f91359.jpg Poli-10_slika_O_35249061.thumb.jpg.a281a1fc78762c3301ea086f44b7e8cb.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrelegume.jpg VreleGume: Najstariji registrovan Fića u Srbiji? Fiat 600 iz 1958. godine

 

Istražujemo razlike Fiata 600 i Zastave 750...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Legendarni Fića stigao na Nirburgring

 

237900-fica 04.jpg

 

Legendarni Fića i danas ima mnogo poklonika, a među njima je i mladi bračni par iz Beograda, Jovana i Marko, koji u svojoj kolekciji imaju i jednog zanimljivog Fiću. U pitanju je Zastava 750 SC iz 1978. godine, a ostaće upamćen po tome što je na proputovanju Evropom posetio i Nirburgring.

 

237901-fica 03.jpg

 

''Pre svega, put za Ring bila je ideja za medeni mesec mog supruga Marka, a u okviru našeg putovanja po Evropi našim automobilima. Isplanirali smo da posetimo najveće evropske gradove na našem putu do Nemačke, ali i da Fiću upišemo u listu legendarnih automobila koji su vozili krugove po ovoj stazi'', kaže nam ponosna vlasnica.

 

237902-fica 02.jpg

 

Na ovom putovanju Fića je imao pratnju još jedne legende. Bila je to Markova Opel Calibra V6 iz 1992. godine. Fića je dan pre puta pregledan, zamenjeno je ulje i montirane su četiri nove Tigar gume. Rezervni delovi zbog eventualnih kvarova smešteni su u kofer na krov automobila. Put dug preko 2000 km doveo ih je do brojnih gradova. Na proputovanju su posetili Budimpeštu, Prag, Frankfurt, na sever sve do Hamburga i Libeka. Fića je svuda izazivao velik interes prolaznika.

 

fica 01.jpg

 

Ponosnu vlasnicu Fiće iznenadilo je što ovaj auto nije ispario iz memorije mnogih stanovnika zapadne Evrope. ''Mnogi su me pitali koji je auto u pitanju, a vrlo iznenađujuće, mnogi ljudi su i znali koji je ovo auto. Čuli su za Zastavu, prepoznavali su poznati oblik Fiata 600 i želeli su da čuju više o istoriji ove saradnje.'' Fića je restauriran pre pet godina i odlično je podneo put bez ijednog kvara. Na kraju je odvezao i krug na Nirburgringu, i to sa fabričkim motorom. ''Najveće iznenađenje mnogih posetilaca Ringa bilo je to što je Fića došao sa fabričkim motorom. Mnogi su tražili da vide što je ispod haube, a kada su videli Zastavin motor sa par manjih izmena, bili su, malo je rečeno iznenađeni'', otkriva nam Jovana.

 

Fotografije: Yugoverse

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lando Norris prodaje svoj Fiat 500 Jolly Evocation

 

fiat jolly 03.jpg

 

Kada mladi vozač konačno stigne u Formulu 1 i počne da zarađuje ozbiljan novac, mnogi pretpostave da će kupiti neki sportski automobil, ali McLarenova zvezda Lando Norris učinio je nešto sasvim drugačije.

Prvi automobil koji je Norris kupio vlastitim novcem je Fiat 500 Jolly Evocation iz 1972. godine. Kompanija Ghia je samo 650 automobila pretvorila u legendarni Jolly, tako da je reč o retkom i veoma vrednom modelu. Nažalost, Norrisov automobil nije jedan od njih, odnosno nije originalan, ali svakako zaslužuje pažnju. Takođe, mladom F1 vozaču to nije smetalo pa ga je koristio i delio sa prijateljima. Nedavno je njegov timski kolega Oscar Piastri viđen kako vozi ovaj automobil.

 

fiat jolly 02.jpg

 

Zbog činjenice da primerak nije originalan, korozija na ručkama i nadstrešnici, kao i mehurići na Gelato plavoj karoseriji nisu veliki problem i rezultat su vožnje na plažama Monaka, tako da se mogu lako sanirati.

 

fiat jolly 01.jpg

 

Automobil pokreće Fiatov 499 cc motor sa vazdušnim hlađenjem, koji je prešao oko 36.500 kilometara.

Norris je odlučio da proda svog simpatičnog četvorotočkaša na aukciji koja će se održati između 26. i 31. oktobra. Procenjuje se da će novi vlasnik izdvojiti između 35.000-40.000 evra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...