Jump to content
FAS Goran
djape1977

Fiat 1300/1500

Recommended Posts

Moj deda je imao nekoliko komada, i one prve i posle zadnju seriju novog kupio i cuvao do pred kraj zivota. Odlican auto, za to vreme je bio klasa! Jedino sto je trosio dosta, barem ovaj nas 1300cm3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trošio jeste ali i gorivo nije bilo skupo. Matori mi je pričao da je sa svojom šegrtskom platom tada mogao da kupi preko 3000l goriva. Sa svojim "kecom" kojeg je kupio novog je za oko 2god ubio 100kkm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3t goriva od jedne segrtske!? Leeele, koliku li je onda imao moj deda ko direktor A meni se folirao nesto kao nema i to..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto na kome sam naucio da vozim.Auto 1972 god i 1500 ccm,nisam znao da li je siri ili duzi kada sam prvi put seo za volen,jbg klinac 7 god.Ne mogu da nadjem nekog samo da ga provozam da me mine zelja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogotovo onog sa rucicom menjaca na volanu,ja sam tog vozio kao klinac!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovaj na kome sam ja ucio da vozim imao je rucicu kod volana ali je prepakovana dole.Auto za duza putovanja vrh,udobnost i komfor extra.Karburator sa dva grla potrosnja 10 do 12 u gradu ako ne i vise pa se vozilo samo tako.

Share this post


Link to post
Share on other sites

20.12.1979. u Kragujevcu proizveden poslednji Tristać (Zastava 1300/1500)

 

zastava 1300.jpg

 

Licencna verzija Fiata 1300, koji je na evropskom tržištu izdržao tek pet godina, 1960-ih je u bivšoj državi bio statusni simbol i direktorski auto, proizvedeno ih je 201.160. U Torinu je Fiat 1300 predstavljen 1961. godine, a licencna proizvodnja u Kragujevcu je počela gotovo odmah. Automobil je prodavan kao Zastava 1300, bez Fiatovih oznaka, a u narodu je vrlo brzo stekao nadimak ''Tristać'', pod kojim je poznat i upamćen i dan danas. Zanimljivo, karavanska verzija se značajno razlikovala od italijanske, odnosno bila je izvedena iz karavanske Lade 1200/1300 (Žigulija). Proizvodnja je u Italiji zaustavljena još 1966. godine, tako da su kasnije izmene specifične samo za Zastavine modele.

 

zastava 1300 111.jpg

 

Tokom 1960-ih je bio ''teška šminka'' i prepoznatljiv auto direktora i političara. Ostao je popularan do samog kraja, zanimljivo, upravo poslednja godina proizvodnje, 1979., bila je i rekordna, sa čak 16.750 proizvedenih primeraka. Ipak, malo ko je zažalio, tada je to već bio zastareli model, a domaći hit je bio Stojadin (Zastava 101). U Kragujevcu je od 1961. do 1979. proizvedeno 201.160 primeraka Tristaća, trećinu ukupne serije Fiata 1300/1500 (izvornih i licencnih).

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Tristaće'' je vozila milicija, ali su ipak bili statusni simbol

 

200293-zastava 1300.jpg

 

Kada se sedamdesetih godina prošlog veka na našim drumovima pojavio Fiat 1300 bio je pravi statusni simbol. Popularni ''tristać'' je u to vreme bio prava atrakcija na našim drumovima, a i gotovo pola veka kasnije poneki se još nađe u saobraćaju. Kako prenosi RTS, pune 43 godine Zrenjaninac Radovan Moldovan, ili kako ga komšije zovu Rača, druži se sa svojim ''tristaćem''. Kada ga je kupio imala ga je Milicija i retki Zrenjaninci. Rača je tada bio glavni u društvu. Kako onda, tako i danas, samo je razlika u godinama, jedan i drugi su stariji za 43 godine.

 

''Bio je maj 1976. godine kada sam ga isterao iz bivšeg Remonta, našeg. I onda sam, pošto je sijalica za gorivo sijala jako crveno, prvo gorivo sipao. I kada sam sve sabrao koštao me je pet i po hiljada. Došao sam kući i od onda sam krenuo da se vozim sa njim, kako po gradu našem, tako po našoj staroj Jugoslaviji, ali i po velikom broju država iz Evrope. Rumunija, Mađarska, Bugarska, Italija, čak do Francuske sam bio sa njim. U Grčkoj sam bio i fala bogu, šta mi je drago, da me nikada nije ostavio. Ja sam ga održavao, čuvao. Ja ga volim'', iskren je Radovan.

 

Iako je ''tristać'' prestao da se proizvodi osamdesetih godina, još uvek mogu da se nabave rezervni delovi, a što se tiče popravke, kako Rača kaže, sam ga održava u 95% slučajeva. ''Oko mehanike, i lekar, i medicinska sestra, sve sam ja njemu. A što se tiče limarije tu imam jednog starog prijatelja, to je moj komšija Milenko Berić, on je doktor za limariju'', dodaje ponosni vlasnik ''tristaća''. Ako se vozi brzo, objašnjava Radovan, njegov ''tristać'' onda troši mnogo goriva. Kada je bio nov na otvorenom putu je trošio oko 8 litara benzina, a sada troši oko 9, ali u gradu ume da potroši i do 12, 13 litara, ali taj problem je rešen tako što mu je ugrađen plin. Račin ''ljubimac'' je prešao oko 350.000 kilometara i veruje da će ga služiti dok god on bude mogao da vozi. Smatra da je za kola najvažnije da budu garažirana. A ako u ove zimske dane ima problema sa paljenjem, to reši na prost način. Podigne haubu, uzme čekić i udari u dva tri određena mesta i ''tristać'' upali, kaže u šali, a možda i ozbiljno, zrenjaninski Flojd.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima jedna priča iz vremena kada je to bio aktuelni model.

Ljudi su tada pokrivali svoje automobile ciradom i ostavljali na parkingu.

Tako je jedan matorac, ponosni vlasnik Tristaća krajem jedne jeseni pokrio auto ciradom da ga sačuva do proleća.

Znali su to lokalni mangupi i urade sledeće:

- ukradu pandurima jednog njihovog Tristaća

- ukradu matorom Tristaća i zamene im mesta

- siti se navozaju privatnim Tristaćem

- u međuvremenu pandurima fali jedan Tristać i ne znaju kome da se ”žale”

- na proleće matorac skida ciradu i ima šta da vidi

- odlazi u pand. stanicu da prijavi krađu/pronalazak :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@djape1977

 

Vidim u pregledu delova za »1300« neke odvojive distancere/distancijale za disk-kočnice. Koliko se ja sećam, "Tristać" je imao iste diskove kao »101« (takođe bez distancijala). 

 

Kako je to fabrički išlo? Jesu li promenjene i prednje kočnice kada se 1970. prešlo na diskove pozadi? 

 

 

Edited by neshaoct
dodao tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

@037

 

Prva generacija tristaca ima napred diskove 250mm i troklipna kljesta a nazad velike doboše.

Druga generacija ima sva 4 ista diska 227mm koji su se koristili na mnogim modelima do debelo u 2000te godine.

Distanceri su 5mm fabrički, valjda im je tako bilo lakše nego da prave duže viljuške i zadnje osovine

 

 

Edited by neshaoct
dodao tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

testautomobila.jpg TestAutomobila: 1975. Zastava 1300

 

Registrovana i u voznom stanju, prva fabrička boja, nikada varen auto, bez rđe. Hrom u odličnom stanju, a automobil nije garažiran. Stoji tu gde je snimljen preko cele godine, pomera se samo kada se vozi do grada. Ukupno je ovih vozila Fiatovih i licenciranih proizvedeno preko 1.900.000, a samo u Srbiji nešto preko 201.000 komada.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ujak je kupio nov bilo je uživanje voziti se u njemu dosta udobnije od Zastava i Lada u to vreme. Nisu ga nikad prodali dok je ujak mogao da vozi posle je ostao u garaži

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, neshaoct said:

a automobil nije garažiran. Stoji tu gde je snimljen preko cele godine

@shuxx

Vidis li kako se konzervira auto :stuart: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imao sam Fabiju I, kod mene od njene 6 do 13te god, farba ko nova. Ali Z10 je sav ispucao lak na krovu. Pa mi ga zao.

Naucio sam lekciju

Sent from my SM-A536B using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...