Jump to content
FAS Goran
djape1977

Fiat 850 Sport Coupe / 850 Spider

Recommended Posts

fc 001.jpgfc 002.jpgfc 003.jpg

fc 004.jpgfc 005.jpgfc 006.jpg

 

 

 

 

Edited by neshaoct
prebacio slike na FLCS server

Share this post


Link to post
Share on other sites

tesko drugar, sve su ih pokupovali fica manijaci i ubacili u fikuse. jedino da pazaris ceo 850 sedan ili 850 specijal, ima ih po oglasima skoro uvek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Istorija: Fiat 850

 

Fiat%20850.jpg

 

Početkom šezdesetih u Torinu su počeli da razmišljaju o nasledniku popularnog Fiata 600. Mada se taj model, kod nas poznatiji kao Fića (Zastava 750), i dalje sjajno prodavao, bilo je jasno da neće moći da traje večno. Krenulo se u razvoj projekta internog koda 122, ali pre izrade prvog prototipa neočekivano je obustavljen. Odlučeno je da umesto njega krene razvoj modela nešto većih gabarita od 600, ali na njegovoj mehaničkoj osnovi. Zanimljivo je da je jedan od dizajnerskih predloga za projekat 122 prepušten francuskoj Simci, koja će iz njega razviti popularni model 1000. Rezultat uvećavanja Fiće predstavljen je u maju 1964., kao potpuno novi model 850, koji će oznaku zadržati svog čitavog životnog veka, nezavisno od zapremine motora.

Legendarni konstruktor Dante Giacosa napravio je dobar posao, a 850 je zadržao skromne dimenzije važne za parkiranje. Sa 357.5 cm bio je 28 cm duži od Fiće, ali mu je međuosovinski razmak povećan samo 2.5 cm. Količina prostora bila je iznenađujuće velika, pa se 850, po tadašnjim standardima, smatrao sasvim dovoljnim za prosečnu porodicu. Na konstrukciji modela s Giacosom je radio i Rudolf Hruska, koji će kasnije postati poznat po projektu Alfasud. Spolja je dizajn napravljen u kući, po Giacosinim smernicama. Visok i sandučast prednji deo omogućio je pristojnu prostranost prtljažnika, izdvajanje motornog prostora u polu-limuzinski rep smanjilo je buku u kabini, koja je pak bila pregledna i prostrana, s visokim krovom i velikim staklenim površinama, te komandnom pločom mnogo ozbiljnijom i potpunijom od Fićine. Gledano današnjim očima, 850 je funkcionalan, ali pomalo bezličan mali auto koji nema privlačnost manjih i starijih modela 500 i 600, niti njihov kultni status.

 

Kupci onoga vremena su ga odlično prihvatili, te ih je, računajući sve karoserijske verzije, proizvedeno 2.203.380.  na početku su ponuđeni modeli Normale sa 34.5 i Super s 37 KS, a 1968. jači je zamenjen mnogo uverljivijim modelom Special, prepoznatljivim po hromiranim detaljima, drukčijim točkovima, življim bojama, rupicama na prečkama volana, brzinomeru graviranom na 160 km/h i motoru od 47 KS. Mogao je potegnuti blizu 140, bio je pogodan za friziranje, a dobre su se performanse temeljile i na masi od samo 690 kg. Ubrzo nakon prezentacije Fiat je počeo raditi na novom modelu 127, sa motorom i pogonom napred, koji će 1971. i zamijeniti limuzinski 850. Došla su neka nova vremena te su modeli sa motorom pozadi postali tehnološki zastareli. Jedino će u najmanjoj klasi Fiat zadržati taj koncept na modelu 126, nasledniku modela Nuova 500. Danas je limuzinski 850 još povremeno prisutan na skupovima oldtajmera i primorskim putevima, dok su sportske verzije gotovo nestale zbog velikih problema sa korozijom. Za razliku od modela 600 Fiat nije forsirao promociju modela 850 u Jugoslaviji. Nešto ih je prodato sa oznakom Zastave na repu, ali, odlučeno je da se radije nastavi lokalni razvoj Fiće. U Španiji je zato 850 rađen do kraja 70-ih, čak i u verziji sa četvoro vrata. Fiat 850 se sklapao i u Bugarskoj.

 

Recimo koju i o motoru. Najuspješniji mali 4-cilindraš iz 50-ih i 60-ih, s tri ležaja radilice i bregastim u bloku, ugrađivao se uzdužno pozadi. Uveden je 1955. u Fiat 600 sa 633 ccm i 21.5 KS. Model 600D iz 1960., kod nas poznatiji kao Zastava 750 (Fića), imao je 25 KS iz 767 ccm. Osnovni Normale, uz stepen kompresije 8, razvijao je 34.5 KS te postizao 121 km/h i ubrzavao do stotke za 27 s. Verzija Super, s kompresijom 8.8, na super benzin je razvijala 37 KS, a Special je 1968. dobio motor iz Coupea, koji je većim ventilima, kompresijom 9.3, dvostrukim karburatorom Weber i otvorenijim izduvom ''nabildovan'' na 47 KS pri 6400/min. Povećanjem hoda klipa na 68 mm dobijeno je slavnih 903 ccm, koji su se ugrađivali u Sport Coupe i Spider, te potom u 127, Uno i Yugo 45. Pojačan je na 52 KS pri 6500/min. Najjača verzija je bila u Abarthu 1000 TC Corsa iz 1970. Rastezanjem hoda na 74 mm povećan je na 982 ccm te je uz kompresiju 13 razvijao celih 114 KS.

 

Pored limuzine postojale su i dve sportske verzije, Coupe i Spider. Prekrasan dizajn Coupea nekad pripisuju Mariju Boanu, no sigurno je jedino da je reč o kućnom Fiatovom radu. Predstavljen je 1965. i proizvedeno ih je čak 342.783, no nažalost bili su jako skloni rđanju. Šteta, jer je motor od 52 KS, u modelu Sport Coupe iz 1968., na samo 725 kg mase osiguravao prave sportske užitke u vožnji. Postojale su čak tri serije Coupea, a osim detalja u dizajnu povećani su zapremina i snaga motora. Kao i kod ostalih verzija modela 850 rađene su i Abarthove nabrijane varijante, koje danas na tržištu vrede mnogo, no treba se paziti replika. Radeći kod Bertonea, Giorgetto Giugiaro je pak dizajnirao popularni otvoreni model Spider, prodat u čak 145.500 primeraka.

 

Najpoznatija verzija modela 850 u našim krajevima je ipak bila ona najpraktičnija. Sve do kraja 80-ih u Zastavinoj fabrici komercijalnih vozila u Somboru se proizvodio se popularni ''Fića kombi'', model koji je u Italiji još od 1964. preuzeo mehaničku osnovu Fiata 850, noseći tamo oznaku 850T. S tri reda sedišta i prostorom za sedam putnika ovo je bio naslednik originalnog monovolumena iz 50-ih, Fiata 600 Multipla. Postojale su razne verzije, od putničkih, preko otvorenih i zatvorenih teretnih. Početkom 70-ih doživio i jedan veći redizajn kada su okrugli prednji farovi zamenjeni četvrtastima, a maska povećana. Ima ih još na našim putevima.

 

preuzeto sa - autoportal.hr

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fiat 850 Sport Coupé - šmeker u malom pakovanju

 

Milenijumska istorija apeninskog poluostrva i drevna gradska arhitektura odvojena uzanim ulicama, definisala je Fiatovu reputaciju usmerenu ka malim i pristupačnim porodičnim vozilima.

 

Fiat_850_Sport_Coupé_1.jpg

 

Od tridesetih godina i malog Topolina ova praksa nije prestala ni do savremenog trenutka u kojem smo svedoci već dvanaestogodišnje prozivodnje prelepog Fiata 500.

 

Sve je počelo 1965.
Pored njegovog prethodnika Fiata 500 Nuova, začetnik posleratne istorije malih Fiata bio je i model 600 koji je imao svoju braću od druge majke i u mnogim drugim državama uključujući i Jugoslaviji. Upravo na njegovoj bazi ali uz tehničku evoluciju, Fiat je 1965. godine na Ženevskom salonu predstavio model 850. Ovaj mali sedan sa dvoja vrata i motorom pozadi dobio je i svoju Coupe i Spider verziju iza koje je stao čuveni Bertone.

 

Fiat_850_Sport_Coupé_6.jpg

 

Kupe verzija zapravo je mali fastback četvorosed sa praktično nepraktičnom zadnjom klupom, ali je bez obzira na to ovaj automobil vrlo brzo dobio ogromnu popularnost. Sa motorom od 843 ccm ali više snage od klasične sedan verzije (47 konja), ovaj Fiat je pored pojačane krajnje brzine doneo i odličnu upravljivost uz kočiono unapređenje sa napred postavljenim diskovima.

 

Postaje sve brži auto
Tokom 1968. godine Fiat je dodatno unapredio Coupé i Spider povećanjem zapremine motora na 903 ccm i snage na 52 konja što je konačnu brzinu popelo na više od 140 km/h. Coupé je sada postao Sport Coupé koji je od prvobitnog dizajna sa pojedinačnim farovima i štop lampama dobio duple gde je Serija 2 imala spolja dodate maglenke dok je Serija 3 sa osetnijim redizajnom spreda dobila veće maglenke i to ugrađene u karoseriju.

 

Savršen za gradsku vožnju
Ponašanje ovog automobila u gradskim uslovima bilo je perfektno za to vreme, radijus skretanja je bio manji od 9,5 metara, proces parkiranja je obzirom na gabarite bio relativno jednostavan s tim što su zadnji uglovi zbog C stuba bili malo van vidika.

 

Fiat_850_Sport_Coupé_5.jpg

 

Auto je bio veoma startan i brz na promeni brzina, dok se obrtomer bez problema vrteo i na 5.000 obrtaja u minuti. Satovi obrtomera i brzinomera bili su jedni od najvećih u tadašnjoj auto industriji, posebno uzevši u obzir dimenzije automobila. Pored gradske vožnje, Fiat se nije stideo ni autostrade gde je sa pomenutih 140 km/h do kabine dopirao nešto viši nivo buke.

 

Jedan čeka novog vlasnika
Slična iskustva ima i vlasnik i prodavac jednog Fiata 850 Sport Coupé iz 1971. godine, a koji se prodaje u Obrenovcu i na našem sajtu. Iako se automobil u njegovom posedu nalazi tek poslednjih godinu dana, navodi da je sa njim u retkim prilikama kada nije zauzet poslom uspeo da se provoza do Šapca, Subotice i Beograda. Kaže da sa njegovim fabričkim duplim karburatorom kombinovana potrošnja iznosi oko 10 litara na 100 km, ali ističe i da je vožnja izrazito zabavna.

 

Fiat_850_Sport_Coupé_2.jpg

 

Ono što zna o prethodnoj istoriji njegovog Fiata jeste da je automobilu tokom 2008. godine urađena limarija i isti je ofarban. Ono što je danas važno za ovaj model jeste da bude u što originalnijem stanju i kompletan. Ovaj poseduje prave rozetne, originalne branike i enterijer koji je delimično patinirao, itd. Sa druge strane tu su moderne felne, retrovizori i dodate maglenke koji mu ne pripadaju što i nije velik problem jer se daju lako zameniti, odnosno ukloniti. Ono što je najveći problem u originalnosti vozila jeste postojanje krovnog prozora što u praksi znači da je neko sekao krov. Ukoliko budući vlasnik bude težio originalnosti, može odmah da krene u potragu za limarom i farbarem koji će sve ove promene vratiti na fabrička podešavanja.

 

Preuzeto sa: polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izgoreo Fiat vredan 150.000 evra

 

fiat_abarth_1300.jpg

 

U subotu je na jednom regionalnom putu u nemačkoj pokrajini Rheinland-Pfalz izgoreo pravi dragulj na tržištu oldtajmera.

Fiat Abarth OT 1300 Coupe, kojim je upravljao 50-godišnji muškarac iz Štutgarta, kretao se brdskim putem Sankt Martina u pravcu obližnjeg planinarskog doma. Tokom vožnje je iznenada izbio dim u motornom prostoru u zadnjem delu Fiata. Vozač je zaustavio automobil, ali bilo je prekasno. Fiat Abarth OT 1300 Coupe je potpuno izgoreo! U očajničkom bezuspešnom pokušaju da ugasi vatru vozač je ostao nepovređen, ali se žalio na blage respiratorne probleme. Policijskim službenicima je objasnio da je skoro pola veka stari automobil vredeo 150.000 evra na tržištu odltajmera. Ljubiteljima automobila je poznato da je Fiat Abarth OT 1300 Coupe raritetni četvorotočkaš predstavljen 1966. godine. Reč je coupe verziji Fiata 850 u čiji ''rep'' je ugrađen 1.3 litarski motor (74 KS) iz Fiata 124 - dovoljan za postizanje maksimalnih 172 km/h.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rušili garažu u Sarajevu i pronašli Fiat 850 Coupe koji je parkiran 30 godina

 

fiat 850 sa02.jpg

 

U sarajevskom naselju Alifakovac prilikom rušenja stare garaže pronađen je stari Fiat 850 Coupe.

 

fiat 850 sa03.jpg

 

Automobil je u garaži bio više od 30 godina, a pronađen je kada su radnici rušili garažu.

 

fiat 850 sa01.jpg

 

Cena ovog oldtajmera, ukoliko bi se restaurirao, kretala bi se i iznad 30.000 KM (15.340 evra). Automobil bi mogao da završi na otpadu jer je njegov vlasnik preminuo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Edited by neshaoct
dodao sadržaj sa linka

Share this post


Link to post
Share on other sites

vrelegume.jpg VreleGume: Fiat Zastava 850

 

Fiat 850 je predstavljen 1964. godine, i bio je evolucija modela Fiat 600 (kod nas Fića), sa kojim je imao mnogo zajedničkih komponenti:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...