Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Nesvakidašnjom kamuflažom protiv krađe automobila

 

233482-kamuflaza.jpg

 

Ukoliko ste nedavno kupili auto i naravno želite da ga zaštite od krađe na najbolji mogući način, ovo rešenje bi moglo da bude prava stvar za vas.

Ovaj čovek je kupio auto, ali je umesto da instalira skupocene fancy mehanizme protiv krađe došao na brilijantnu i jeftiniju ideju - auto je prekrio nalepnicom koja mu je dala izgled zarđale starudije. Lopovi naravno nikada ni bi ukrali ovakvu krntiju, pa je njegov auto postao bezbedan. Nalepnicu je naručio u prodavnici Clyde Wraps u Velikoj Britaniji, a ona je napravljena u savršenim dimenzijama, pa je njegov Volkswagen T5 Sportline koji je u potpunosti prekriven mrljama, rđom i polomljenim delovima. Ova urnebesna fasada ne samo da će odbiti kradljivce, već vas niko od prijatelja neće nikada daviti da mu pozajmite auto. Nalepnica je toliko uverljiva da je vlasnika posle samo 3 dana vožnje zaustavila saobraćajna policija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto lopovi (uglavnom) ne kradu električne automobile?

 

polestar 2 02.jpg

 

Nijedna druga zemlja u Evropi nema toliko skupih električnih automobila na putevima kao Norveška. Ipak, vrlo malo električnih automobila se krade, kao da kriminalne grupe nisu zainteresovane.

 

Već dugi niz godina broj krađa automobila u Norveškoj polako, ali sigurno opada. U 2022. godini krađe su međutim ponovo naglo porasle u odnosu na prethodnu godinu. Više od 2.400 automobila je prijavljeno ukradenim osiguravajućim društvima, u poređenju sa 1.800 u 2021. prema podacima Finans Norveška. Deo objašnjenja je bio da su granice izvan Norveške bile pod strogim nadzorom zbog korone 2021. što je stvorilo teške uslove rada za međunarodne bande lopova koji često stoje iza mnogih krađa automobila. Prošle godine, granice su bile otvorene i lopovi su se vratili. U susednoj Švedskoj je problem krađe automobila i autodelova daleko veći nego u Norveškoj. Prošle godine je ukradeno 50% više automobila u poređenju sa 2011. godinom, dok 1.500 automobila koji su ukradeni nikada nije pronađeno. U svom godišnjem izveštaju o krađama iz Nordijske osiguravajuće kuće Ifa, navodi se da je Švedska, zbog svoje blizine istočnoj Evropi, otvorena meta za međunarodne kriminalce.

 

Međutim, postoji jedna vrsta automobila koju kriminalne grupe ne kradu, a to su električni automobili.

''Uprkos činjenici da je broj električnih automobila sve veći, krađe tih automobila su retke. Jedno od mogućih objašnjenja je da savremena tehnologija i infrastruktura za punjenje potrebna za funkcionisanje ovih automobila ne postoji u zemljama u kojima često ukradeni automobili završe'', navodi Ann Hassel Tano, šefica istraga u Ifu. Ona takođe ističe da i policija i osiguravajuća društva očekuju da će se krađe električnih automobila i baterija za električne automobile povećati kako potražnja u ovim zemljama bude rasla. Nijedna druga zemlja u Evropi nema toliko skupih električnih automobila na putevima kao Norveška. Ipak, tendencija je ista u Norveškoj kao i u Švedskoj, lopovi se klone električnih automobila. Teže je ukrasti moderne električne automobile, budući da mnogi imaju napredne elektronske sisteme kao standard. Takođe, često ih je moguće pratiti putem GPS-a. Na kraju, malo ljudi želi električne automobile u zemljama u koje se često ''izvoze'' ukradeni luksuzni automobili.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopovi koriste sve sofisticiranije metode, a većina novih vozila je veoma ranjiva

 

173456-kradja.jpg

 

Prema podacima osiguravajućih kuća, krađa automobila je u porastu. Ono što zabrinjava je činjenica da lopovi sve više koriste visokotehnološke alate kojima ciljaju na slabosti u senzorima i kompjuterizovanim sistemima koji su dizajnirani da omoguće što bezbedniju i udobniju vožnju automobilom.

 

Kompanija za istraživanje tržišta - Tehnavio - još 2017. godine je skrenula pažnju da sve više elektronike u automobilima koja treba da pruži dodatne pogodnosti vozačima, u stvari pruža dodatne pogodnosti kradljivcima automobila. Otrežnjujući podatak je da su ti isti senzori, računari i sistemi za prikupljanje podataka alati koje kriminalci koriste za krađu automobila. Pogodnost koju nudi sistem automobila bez ključa (KES) je jedan od takvih primera. KES omogućava vozačima da pasivno zaključavaju, otključavaju, startuju i zaustavljaju motor priveskom u kome je integrisan predajnik signala. Osnovna funkcija sistema je da automobil detektuje signal sa priveska.

Ako je signal dovoljno jak, obično kada je privezak u krugu od jednog metra od automobila, auto će se otključati i omogućiti da se pokrene motor, obično korišćenjem sistema prekidača. Lopovi napadaju KES sistem obično metodom pojačavanja i prenošenja signala sa priveska na automobil. Ovo ''prevari'' sistem automobila da pomisli da je privezak unutar jednog metra, i sistem se deaktivira. Vlasnici mogu da pokušaju da spreče relejne napade ovog tipa tako što će svoje priveske čuvati u „Faradejevim torbicama“. Ove navlake imaju provodna vlakna u svojoj podlozi koja ometaju radio signale i nisu mnogo skupi.

 

Kontrolni moduli

Takođe je vredno napomenuti da računari u višestrukim elektronskim kontrolnim modulima (ECM) naših automobila upravljaju svime, od motora, menjača i pogonskog sklopa - svim komponentama koje pokreću automobil - do kočnica i vešanja. Svi ovi ECM sistemi su programirani velikom količinom kompjuterskog koda, koji, nažalost, može biti veoma ranjiv. Kako bi pokušali da ublaže takve nedostatke, međunarodni bezbednosni standardi kao što su SAE J3061 i ISO/SAE 21434 imaju za cilj da upute proizvođače da razvijaju bezbednije kodove i da ih testiraju. Nažalost, sa tako velikim brojem međusobno povezanih i složenih sistema, kao i rokovima proizvodnje i očekivanjima akcionara sa kojima se automobilske kompanije suočavaju, propusti se dešavaju.

Kradljivci automobila i dalje uspevaju da dobiju pristup elektronskim kontrolnim jedinicama (ECU) automobila, pa čak i portovima za dijagnostiku na vozilu, kako bi zaobišli bezbednosne sisteme. Ovi portovi su mali računarski interfejsi koji se nalaze na većini automobila i omogućavaju tehničarima brz pristup dijagnostičkom sistemu automobila. Ovo čini servisiranje bržim, jer tehničar može jednostavno da se uključi u ovu standardizovanu utičnicu koja omogućava pristup svim podacima senzora automobila na jednoj lokaciji. Zauzvrat, ovo olakšava otkrivanje grešaka jer se bilo koji kod kvarova može lako identifikovati i otkriti drugi problemi sa performansama pre nego što postanu ozbiljni. Međutim, takođe su privlačna meta za kradljivce automobila.

 

Varljiva šteta

Nedavni izveštaji su pokazali kako kradljivci automobila mogu da pristupe ECU. Čak ni stručnjaci nisu imuni. Jan Tabor, konsultant za sajber bezbednost kompanije za inženjering EDAG Grup, nedavno je doživeo nešto što je na prvi pogled izgledalo kao primer besmislenog vandalizma na njegovoj Toyoti RAV4. Međutim, kada je automobil nestao, postalo je jasno da je šteta zapravo deo sofisticirane operacije krađe automobila. U ovom slučaju, kradljivci su uklonili prednji branik Taborovog automobila da bi pristupili sklopu farova. Ovo je urađeno kako bi pristupili ECU, koji kontroliše svetla. To im je omogućilo pristup široko korišćenoj mreži kontrolera (CAN magistrala). CAN magistrala je glavni interfejs dizajniran da omogući ECU sistemima da komuniciraju jedni sa drugima.

 

U Taborovom slučaju, pristup CAN magistrali omogućio je lopovima da unesu sopstvene poruke u elektronske sisteme automobila. Ove lažne poruke bile su usmerene na bezbednosne sisteme automobila i napravljene tako da izgleda kao da je prisutan važeći ključ. Rezultat je bio da su se vrata automobila otključala i omogućila da se motor pokrene i automobil odveze - sve bez priveska. Za razliku od ranije pomenutog relejnog napada, ova nova vrsta napada ne može se sprečiti korišćenjem jeftine ''Faradejeve torbice''. Signal koji bi privezak poslao sada generišu lopovi.

Da bi se problem dodatno uvećao, Taborova istraga je otkrila da oprema koju koriste lopovi košta samo oko 10 američkih dolara. Što je još gore, komponente koje se koriste mogu se kupiti unapred sastavljene i programirane, tako da sve što potencijalni lopov treba da uradi je da se jednostavno uključi u instalaciju automobila. Ovi nedavni izveštaji su pokazali da su uređaji bili maskirani kao stari telefon Nokia 3310 i ''blutut'' zvučnik. To znači da, na prvi pogled, čak i ako policija zaustavi lopova, nikakvi očigledni ili upadljivi uređaji ne bi bili pronađeni. Kao što su stručnjaci primetili, trajno rešenje protiv ove vrste napada zahteva da se uključe proizvođači automobila ili zvanični organi. Ovo bi potrajalo. U međuvremenu, automobili ranjivi na ovu vrstu napada nemaju odbranu, a većina novih automobila je takva.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tinejdžeri ukradenom Toyotom pokušali da pregaze policajca na biciklu

 

toyota beg.jpg

 

Šokantni snimak nam dolazi iz Kanade. Prikazuje raskrsnicu na kojoj se vidi crvena Toyota Corolla koja naglo izlazi iz trake i udara u policajca na biciklu. Snimak jasno upućuje da je vozač namerno udario policajca i zatim pokušao da pobegne.

 

Incident se dogodio usred belog dana, a kako se navodi u saopštenju policije Toronta, sve je počelo nakon što su tri policajca na biciklima uočila ukradeni automobil na semaforu. Vozač Toyote ih je odmah primetio, dao po gasu i pritom udario policajca koji mu se isprečio u begu. Policajac je prebačen u bolnicu gde su mu sanirane povrede koje nisu opasne po život. Iako je crvena Toyota pobegla s mesta nesreće, kasnije je vozilo locirano. Naknadno je utvrđeno da je za upravljačem bila 17-godišnja devojka, a njoj je društvo pravio 15-godišnjak. Oboje su uhapšeni i optuženi za čak osam teških krivičnih dela, uključujući opasnu vožnju, napad oružjem, krađu, beg s mesta nesreće itd.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto se lopovi boje da ukradu Tesline automobile?

 

224923-tesla kradja.jpg

 

Kako stati na kraj krađama automobila? Potpunog rešenja nema, ali kako krađe svesti na minimum - najbolje je pitati Teslu. Naime, modeli američkog proizvođača nalaze se na vrhu liste automobila koji se najmanje kradu. To pokazuju podaci Instituta koji istražuje krađe automobila na saobraćajnicama u Americi (Highway Loss Data Institute), a koji su sprovedeni na uzorku od 40 miliona vozila i 18.000 zahteva za nadoknadu štete. Listu predvode Teslini modeli 3 i Y, dok je na trećem, mestu Volvo XC90.

 

U čemu je tajna Tesle?

Teslina vozila su na vrhu liste zahvaljujući serijski ugrađenom GPS sistemu praćenja automobila. Zahvaljujući Teslinoj aplikaciji, vlasnici automobila čak mogu daljinski da upravljaju određenim funkcijama poput spuštanja stakala, aktiviranja sirene itd... Pomoću nje, i policiji je olakšan posao pronalaska ukradenog automobila. Međutim, nisu ni Teslinini automobili potpuno zaštićeni jer su nove tehnologije omogućile lopovima da oštete i potpuno isključe GPS signal automobila. Dakle, konačnog rešenja protiv lopova nema, ali već je velika stvar da u širokom luku zaobilaze Tesline automobile.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šefu Jaguara i Land Rovera veći prioritet borba protiv automafije, nego smanjenje poreza

 

rr sport 2023 03.jpg

 

Izvršni direktor kompanije Jaguar Land Rover, Adrian Mardell, smatra da je veći prioritet borba protiv automafije, nego smanjivanje poreskih stopa. Pozvao je britanske vlasti da se odlučnije bore protiv automafije.

Zabrinutost je izrazio nakon što su britanske vlasti objavile podatke o tome da je značajno povećan broj ukradenih terenaca Range Rover, kao i o tome da je naglo porastao broj onih koji od osiguranja potražuju naplatu štete. Međutim, Mardell uverava da vozila njegove kompanije imaju dobre sigurnosne sisteme te je izjavio da su pomenuti podaci preuveličani. Istakao je da je organizovana krađa vozila, kako je konstatovao, ozbiljan problem u Velikoj Britaniji te da je ovaj problem značajno pogodio sve proizvođače, među kojima je Jaguar Land Rover. ''Naši kupci pate zbog toga, a većini ljudi u ovoj državi to se neće svideti'', rekao je Mardell.

 

U Velikoj Britaniji se prošle godine najviše krala Ford Fiesta, a zatim Ford Focus. Među deset vozila koja su se najviše krala bili su i Range Roverovi modeli Sport, Evoque i Sport. S obzirom na to da je krađa vozila veliki problem, Mardell je naveo da bi radije voleo da se novac izdvoji za borbu protiv ovog problema, nego da se iduće godine smanje poreske stope.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...