Jump to content
FAS Goran
Woodoo

Grupa B - dani "ludila"

Recommended Posts

Iako je postojala samo četiri godine, Grupa B svetskog reli šampionata je bila i ostala "san" svih ljubitelja relija.

Od 1982. do 1986. godine reli fanovi širom sveta su se okupljali na reli stazama da bi gledali Lanciu, Audi, Renault i Peugeot kako se sa svojim "čudovištima" bore za pobedu i slavu. U taj ludi svet su se uključili i Ferrari i Porsche sa modelima 288 GTO i 959. Ultra lagani, super snažni automobili jurili su reli stazama uz "riku" motora, osvajajući sva čula gledalaca.

Pomenuta "reli čudovišta" su bila i veoma opasna, kako za vozače tako i za publiku, koja se u velikom broju gurala uz ivice staza da bi čuli i videli reli majstore kako proleću pored njih velikom brzinom. Dešavalo se da automobili "ulete" u publiku, često i sa fatalnim posledicama po publiku ali i vozače. Upravo zbog takvih situacija, FIA je 1986. godine zabranila Grupu B, ali su ti automobili bez obzira na sve ostali u pamćenju ljubitelja relija.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimalna dozvoljena masa bila je 890kg, motori su imalo skoro 500ks (Lancia Delta S4 480 kompresor + turbo kompresor) i samo 1800 cm3.

Bilo je to zlatno doba turbo mašina ne samo u reliju već i u F1, ali već 1987 usledile su restrikcije. :crybaby:

P.S.

U tom stilu napravljen je superautomobil Ferrari F40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najjaca grupa u rally-ju ikada, bilo je tu i drugih proizvodjaca automobila (Talbot, MG...) ali ostaje upamcena po tri automobila: Lancia Delta S4,

Audi Quatro S2 i

Peugeot 205 T16, koji su briljirali na stazi a narocito Delta S4.

Nazalost ostaje upamcena i jedna od najvecih tragedija u Rally-ju kada je poginula posada Finlandia rally ekipe Henry Toivonen i Sergio Cresto. Nakon toga je grupa B i ukinuta.

Slava im.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jbm ti sunce koje su ovo zverine! Odgledah par yt klipova na tu temu i prosto ne mogu da verujem ko normalan bi mogao da ukroti ove masine! Najgori su ovi posmatraci koji stoje na stazi sve vreme i 10 metara pre automobila se sklanjaju ...

Zanimljivi su i komentari na yt tipa "Who had more balls? The drivers or the spectators?" ... i "Group B is better than sex." :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Group B'' šampionat rođen je 1982. godine, kao zamena za dotadašnje Group 4 i Group 5.

Težina automobila je bila minimalna moguća.

Savremeni materijali su mogli biti korišćeni bez restrikcija

Nije bilo boost ograničenja, što je ustvari otvorilo vrata za neograničenu snagu u automobilima koji su pripadali toj klasi.

Početak takmičenja u novoj klasi odmah je doprineo većoj popularnosti i zanimanju za reli trkanje, mnogi veliki proizvođači automobila su napravili svoj auto za ovu klasu, i sve je to doprinelo velikoj poseti publike.

A, publika je bila posebna priča.

Tada nije bilo sigurnosnih barijera, nije bilo obavezne bezbedne udaljenosti publike, tako da je sve zavisilo od lične hrabrosti da stanete na pola metra od ivice staze po kojoj automobili sa preko 500KS jure pored vas. Nekima je i tih pola metra bilo previše daleko od staze...

Group 2 i 4 su bile glavne grupe.

Group 2 nije od značaja za priču o ovom Lancia automobilu.

Dovoljno je pomenuti da je ona praosnova današnjeg WRC-a.

Veliki proizvođači su se takmičili u Group 4. koja je ustanovljena još 1966. godine. Tokom njenog postojanja menjala su se pravila u vezi homologacije, ali je pri kraju postojanja ovog šampionata bilo neophodno napraviti minimalno 400 identičnih automobila kao onih koji će se koristiti na trkama, kako bi se ispunili zahtevi homologacije.

Modeli koji su obeležili ovu klasu su bili Lancia Stratos, Fiat 131 Abarth, Ford EscortRS 1800, i naravno Audi Quattro.

Pored odluke o stvaranju Group B, postoji još jedna odluka koja je bila osnova za nastanak Lancia Delta S4.

1979. godine legalizovana je mogućnost korišćenja pogona na svim točkovima.

I pored te odluke, smatralo se da će dodatna težina pogona na sva 4 točka i njegova kompleksnost, uticati da proizvođači i pored toga što smeju, ipak ne krenu tim putem jer bi pomenute osobine pogona na svim točkovima mogle negativno da se odraze na performanse automobila.

Ali, to što se ''smatralo'' Audi baš i nije mnogo zanimalo, i već 1980. godine izbačen je model Audija sa pogonom na svim točkovima.

Audi Quattro je u početku korišćen samo kao ''zero car''.

Da, imao je broj 0, nije učestvovao u takmičenju, i služio je da prođe stazom pre svih automobila koji se takmiče kako publika ne bi bila iznenađena kada naiđe prvi auto, ali i da vozač ''zero'' automobila može dojaviti organizatorima ukoliko postoji neki problem na deonici koja se vozi. Vozači ovih automobila su obično bili profesionalci iz ranijih sezona koji su se povukli iz aktivnog takmičenja.

Jedini ''problem'' sa ovim Audijem je bila njegova brzina, jer je publika lako mogla da se umori od silnog iščekivanja prvog takmičarskog automobila....Naime, na jednom reliju, Audi u ulozi ''zero car'' je imao 9 minuta bolje vreme od pobednika relija.

Imajući u vidu ovaj podatak, nije trebalo puno vremena da prođe kao bi se donela logična odluka o zvaničnom početku takmičenja Audija sa ovim modelom, i to se dogodilo kasnije te iste 1980. godine na reliju Austrije. Naravno, odmah je rutinski pobedio na tom reliju.

Nastavio je sa pobedama i tokom naredne 1981. godine.

U šali bi se moglo reći da je taj auto bio toliko dominantan, da je čak i jedna žena uspela da pobedi vozeći ga na reliju San Remo 1981. godine.

Zvala se Michele Mouton.

Jedino ovaj Quattro ima veliko slovo ''Q'' u svom nazivu.

Svi kasniji Audijevi modeli koji imaju pogon na svim točkovima takođe nose tu oznaku, ali sa malim slovom ''q''

Veliko slovo Q je rezervisano za ovu reli legendu.

Pročitajte i pogledajte sve ovde:

http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=30581

http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=36948&view=findpost&p=630521

:thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
U šali bi se moglo reći da je taj auto bio toliko dominantan, da je čak i jedna žena uspela da pobedi vozeći ga na reliju San Remo 1981. godine.

Zvala se Michele Mouton.

:question:

Michele Mouton je bila ozbiljan vozac, mislim da je 1983 bila vicesampion ali nisam siguran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Publika iz tog vremena oduševljava. :thumbsup:

Veoma malo samosvesti da to nije saobraćaj već trka, tj. da se automobili teraju do krajnjih granica gde je lako izgubiti kontrolu u pokositi nekoga, a mere predostrožnosti nikakve. :rolleyes:

Čudi me da nije bilo više nesreća.

Share this post


Link to post
Share on other sites

E tako se to radi!!!!

Covece ovo je strava treba im skinuti kapu dok gledam imam osecaj da automobili vise klizaju i voze se postrance nego pravo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ko ima dobro ozvucenje neka ga odvije i nek uziva, ali pazite kod vecine se moze pojaviti bol prilikom slusanja, tipa "zasto se moji konjici ne cuju ovako" :harhar: sve u svemu pravi vozaci, a ne kao danasnji. Danas treba da budes programer kako bi vozio auto pored toliko racunara koji upravljaju radom automobila :wallbash: , nista bez sirove snage.

http://www.youtube.com/watch?v=ozntieZs8Bg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tako je! :thumbsup:

Trebalo je biti mnogo dobar vozac pa ukrotiti sirovu snagu automobila na gumama koje nisu bile ni blizu danasnjim. Ali u tome i jeste bila draz, pobediti i sebe i druge. :thumbsup:

Danas ko ima NOVAC, dobar automobil i vozi malo iznad proseka moze uz malu kalkulaciju sa klasama da bude sampion nekoliko godina. :wallbash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svi tezimo da za manje ulozenog rada postignemo vece iskoriscenje. Danas je ta filozofija veoma izrazena u svim oblastima drustva pa i u auto-sportu.

Licno , ne vidim tu neki veliki problem. Jednostavno govoreci, tezi se ka manjim gubitcima izmedju pogonske grupe i podloge.

Ja sam tipican postovalac ovih "monstruma" ali ekonomija je isplativija. Ovde moze nastati polemika jer ce neko reci da ovakav pristup sportu gubi ono

esencijalno a to je publika. Kako god.

Danasnji auto-sport , ali ne i nas, po meni nije mnogo izgubio na svojoj lepoti. Vidimo razvoj tehnologije ali i majstorije novih ucesnika. Mozda su malo

bogatiji ali i tada je ova vrsta sporta bila privilegija...

Kada poredimo zvuke starih i novih masina,jasno vidimo razliku izmedju nebrusenog dijamanta i onog koji ima vec prepoznatljive obrise skupe igracke

na kojoj se zavrsavaju ceznjivi pogledi zaljubljenika.

:smoke:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obratite paznju u klipu kad su vadili ostatke Toivonenovog izgorelog auta, garez i paljevina na sve strane, samo diskovi sijaju ko novi :) Ko zna od cega je to izliveno i za koje temperature predvidjeno ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@zulurbr

Slazem se sa tobom u potpunosti i zadnju recenicu si jako lepo rekao. :thumbsup:

Samo malo nas ima mogucnosti da ode na neki reli u inostranstvu a kod nas reli polako nestaje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Možda i najbolji uvod za ovaj tekst je izjava neustrašivog vozača fabričkog Lancia reli tima, Henri Toivonena: “Mogao sam da pobedim”, izjavio je u jednom razgovoru, “ali nisam znao kako da ga (Lancia Deltu S4) vozim. Taj automobil radi ono što on hoće.

Procitajte nastavak u tekstu Reli istorija: grupa B sa nacionalne klase.

Share this post


Link to post
Share on other sites

u prici sa drugarom oko relija 80-90tih i sada lepo on meni kaze "od kad su izbacili sajlu za gas i ubacili elektroniku sve je sra..e"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos jedan gotivan video :)

I jedan od komentara "makes modern day FANS look like pussies!" :)

Edited by Ticma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...