Jump to content
FAS Goran
nicolas

Novi zakon o zaštiti potrošača

Recommended Posts

Tražio sam po forumu, ali ne nađoh nijednu konkretnu temu.

Ranije se mnogo pričalo o zakonu o zaštiti potrošača. Isti je donet, stupaio na snagu od 1.1.2011. ali sada niko ništa o njemu ne priča.

Mislim da je prvenstveno zanimljiv onima koji kupuju polovan auto (a takvih nas ima najviše). U emisiji SAT su pričali o tome naširoko, ali se meni čini da će to teško da zaživi u Srbiji. Mislim, super bi bilo kada bih kupio auto na placu i dobio godinu dana garancije, pri čemu u prvih 6 meseci ni nemoram da dokazujem kvar, već samo reklamiram nepravilnost u radu nekog dela. Oni koji nisu gledali emisiju, mogu pogledati prilog ovde... http://www.rts.rs/page/tv/ci/story/17/%D0%A0%D0%A2%D0%A1+1/797864/%D0%A1%D0%90%D0%A2.html

Zanima me kakva su vaša mišljenja? Da li će se išta promenitu na auto-placevima? I da lije možda već nekou u ovih prvih nekoliko dana 2011. već imao iskustvo sa kupovinom polovnog auta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim, super bi bilo kada bih kupio auto na placu i dobio godinu dana garancije, pri čemu u prvih 6 meseci ni nemoram da dokazujem kvar, već samo reklamiram nepravilnost u radu nekog dela.

Naucna fantastika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dovešće do poskupljenja automobila, jer će prodavci da ugrade u cenu taj rizik eventualnih popravki kasnije...Mislim da te garancije nema kada se kupuje od fizičkog lica, pa će biti još više ''automobila na ime''.

U svakom slučaju...nema ništa u praksi od toga da će nama potrošačima biti bolje. Taj zakon je dobar za novu robu, nove proizvode koji će morati da budu višeg kvaliteta...ali, polovno će zauvek biti polovno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I po starom zakonu je sve kretalo od ugovora i od toga da li neko želi da se bakće s tim ili ne. Prodavci će naravno ponuditi kupcima ugovore kojima se oni odriču prava na odštetu, a sve to naravno lepo zapakovano u neku lepu pravno moguću rečenicu koja na oko deluje bezazleno sve dok se belaj ne dogodi.

Malo me nervira što se ljudi često lože na ''nove'' zakone, a i stari tj. važeći zakoni već dovoljno štite nas kao građane i kao kupce, ali i kao prodavce, samo što mi mislimo kada dođe novi zakon sve će ići kao po loju. E pa neće. Ići će kao i sa starim zakonima.

Ono što realno novi zakoni donose jesu veće kazne, neke administrativne izmene i eventualno prihvatanje savremenih tehničkih sredstava i materijala kao dokazni materijal poput video snimaka, audio zapisa itd, ali i to je danas tretirano kao valjan dokaz, sudski veštaci se ubiše od veštačenja istinitosti slika, audio i video zapisa i sl.

Dakle, ono što je ključ zaštite potrošača jeste da ti isti potrošači paze sami na sebe i da gledaju u ono što kupuju i potpisuju i samo tako će moći da se zaštite ukoliko to bude bilo potrebno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potpuno se slažem. Nije u pitanju zakon, već primena zakona. Ista priča i sa zakonom o saobraćaju. Onoliko se pričalo o "novom zakonu" i - sve po starom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Baš zato što i ja mislim da je to naučna fantastika, pokrenuo sam temu. Po meni postoje samo dve mogućnosti.

1. Ništa se u praksi neće promeniti. Vlasnici placeva će samo pronaći drugačije pravne načine da sve to lepo upakuju i okreni, obrni, sve ostaje po starom. S tom razlikom što će se kupci pismeno odricati garancije i to je to.

2. Ako i pritegnu preprodavce polovnih automobila da više poštuju zakon, to će uzrokovati poskupljenje polovnjaka. Za polovan auto, koji je pregazio preko 200-300.000 km niko ne može da garantuje godinu dana. To će neminovno iziskivati neplanirane izdatke preprodavaca, ali će se oni u startu mudro ugraditi u cenu.

Takoreći, ništa posebno nismo dobili novim zakonom o zaštiti potrošača. Pucanj u prazno...

Share this post


Link to post
Share on other sites

sve zavisi da li ce biti pucanj u prazno,a istina je da ce podici cene vozilima. Evo primera: odes kod servisera da ti ugradi rezervni deo i dobijas dve god garancije na deo!!! Sta se desava,u slucaju da deo strada za manje od dve god.taj isti serviser mora da ti ugradi novi besplatno,po meni je to dobro u korist nas vozaca... Tako sam cuo pricu da ce biti... :pc::book::whistle::rtfm:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naravno da od toga nista nece biti sa ovakvim zaradama!

Pa i salonima novih automobila ne mogu da pokriju garanciju sa sadasnjim zaradama a kamoli da placevi daju garanciju a neka kola prodaju sa ,verovali ili ne, maksimalno 150 eura zarade!

Objasnjenje sledi-na kamion stane 10 auta ,od tih 10 bar tri su dobri krsevi,tri su solidni a 4 su odlicni.Na nekima se izvlace pare samo da se prodaju,na nekima se zaradi neka mizerija a otprilike na trecini se zaradi kako bi trebalo.

Garancija bi mogla da se da samo uz povecanje cene od 500-1000 eura minimalno jer i sami znate posto su pojedini delovi na novim automobilima punim elektronike.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je to, ako stisnu vlasnike auto-placeva i primoraju ih da poštuju zakon, jedina varijanta će biti da podignu cene automobila. Niko ne može da predvidi šta može polovnom autu da se desi u narednih godinu dana, pa će se ugrađivati unapred, za svaki slučaj. Ako sve prođe ok, dobri su još 500-1000e preko zarade. Ako se nešto i desi, popravku/zamenu dela će finansirati iz sume koju su već ugradili u cenu. Okreni, obrni, opet sve po džepu kupaca.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskreno, ja ne vidim šta je tu problem? Ja bih uvek platio više za neku sigurnost, dodatnu garanciju i sl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naravno da od toga nista nece biti sa ovakvim zaradama!

Pa i salonima novih automobila ne mogu da pokriju garanciju sa sadasnjim zaradama a kamoli da placevi daju garanciju a neka kola prodaju sa ,verovali ili ne, maksimalno 150 eura zarade!

Objasnjenje sledi-na kamion stane 10 auta ,od tih 10 bar tri su dobri krsevi,tri su solidni a 4 su odlicni.Na nekima se izvlace pare samo da se prodaju,na nekima se zaradi neka mizerija a otprilike na trecini se zaradi kako bi trebalo.

Garancija bi mogla da se da samo uz povecanje cene od 500-1000 eura minimalno jer i sami znate posto su pojedini delovi na novim automobilima punim elektronike.

Ne bih se slozio da imaju zaradu 150 jevreja, jedino kada prodaju bratu ili sestri, inace zarade su oko 500 pa navise, a to da li uvoze krs ili ne oni ga cene pa cene, a da li ce preci 10km ili 1000km sa njim to ga ne interesuje. Pa uvezes samo sleper golfica sa 400 000km i vise, dao bog imas srba koliko hoces za koje je golf nebeska kocija i eto ti zarade :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja sam uvek pre za varijantu prodaj ti meni auto po najnižoj ceni, a ja ću posle lagano da popravljam šta ustreba jer ne želim da verujem preprodavcu koji prodaje polovna kola šta god napisao na papiru...

moje shvatanje je da ako nisi sposoban da razaznaš dobar polovnjak od lošeg onda kupuj samo nova kola koja možeš da priuštiš i održavaš... ili se vozi GSP-om :wallbash:

osim ako se radi o velikoj firmi, onda naravno da bih prihvatio da platim samo malo više za miran san :thumbup: , ali nikako 1000 eur više ... :welcome:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa pazi ovako. ''Doplata'' za garanciju se računa otprilike ovako:

- može da se ne desi ništa i to je onda trošak 0€ sa verovatnoćom 50%

- može da se dogodi najgori kvar ili niz manjih ukupne vrednosti recimo 2000€ sa verovatnoćom 50%

Tada se garancija doplaćuje do maksimalnih 1000€ jer je to negde na sredini. Ako verovatnoće ili vrednosti kvarova počnu da šetaju onda i garancija automatski šeta. Stoga, garancija može ići i od 100€ pa do 3000€ ovisno od toga kakav auto kupuješ.

Ako si ti spreman da preuzmeš ovaj rizik od 2000€ (iz primera) onda kupiš bez garancije i to je to ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ima logike to što si napisao, ali opet verujem da je veći broj ljudi bliži mom prethodnom stavu, nego tvojoj računici iako je vrlo verovatno razumnija tvoja procena :whistle:

ipak naš čovek voli da on lično vidi šta ne valja, pa to onda i popravlja makar lošije prošao u celoj priči ... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cek, cek... Aj to sa placom je ok, ali kako cemo mi davati garanciju kada nas auto budemo negde prodavali! Ja mogu da garantujem za delove koje sam zamenio, da sam ih zamenio, mogu dagarantujem da sam uradio veliki servis i koliko km ima do istog. Ali kako da garantujem za amortizer, za neki senzor, za ispravnost el podizaca, klime. Sve su to stvari koje niko ne zna niti moze pretpostaviti kad ce da crknu. Sta onda ? Ko za to moze da garantuje. Mozda i mogu ako moj kupac nastavi da odrzava auto u servisu gde sam ja odrzavao, popunjava servisnu uredno odrzava auto. Ali u suprotnom, kako ja mogu da znam kad nekome prodam auto da li ce nesto crci ili ne i usled cega ce crci... Malo mi je ovo neizvodljivo! Polovan je to auto kako za to garantovati. Desavalo mi se da po 4-5 godina vozim auto u dusu ga znam i onda mi odjednom nesto rikne za sta mi u snu ne bi palo na pamet niti sam mogao da pretpostavim da ce bas to crci!

ko mi garantuje da kad prodam auto nekome taj neko nece preci 60.000 km za godinu dana, pa onda vratiti na satu kao da je presao 15.000km i doci da se zali na neki deo... Pa toliko ne pokriva ni fabricka garancija na nov auto, koji se uredno u servisu odrzava, a kamo li za neki izraubovani koji ko zna ko i kako vozi i gde ga odrzava!

Edited by Terza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nesto ce biti,a to je nesto ili nista! :thumbsup: :thumbsup:

Potrosni materijal se drugacije gleda,plocice,filteri,svecice itd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne odnosi se to na fizicka lica, vec na placeve koji su firma i trebalo bi da garantuju za robu koju prodaju.

Ali to ne moze da se odnosi na skrivene mane ili kvarove koji prodavcu nisu mogli biti poznati. Drugim recima, bice odgovorni da ti ne prodaju automobil sa kojim je vizuelno ili aparaturom pouzdano moguce ustanoviti nedostatak koji oni nisu otklonili ili nisu ustanovili.

Niko ne moze da garantuje da ce automobil star 8 godina besprekorno raditi narednih godinu dana, jer postoji masa stvari koja moze da otkaze a da u momentu prodaje to nije moguce pouzdano ustanoviti nikakvom metodom.

Ako zakonodavac bude insistirao na primeni zakona onako linearno, bez ukljucivanja zdravog razuma u to sta se moze a sta ne moze ustanoviti i garantovati, placevi ce angazovati dobre advokate, napraviti odgovarajuce ugovore i verovatno povecati cene.

Druga varijanta je da na svakom autu izlistaju nedostatke i da to stave u ugovor. Npr (potrebna zamena plocica i diskova, potrebna zamena amortizera, ostecenje lima na tom i tom delu itd itd)

Drugo je to sto ce prodavac ili serviser odgovarati za deo ili za rad. Logicno je da svaki ozbiljan prodavac uvazi reklamaciju na deo koji otkaze u nerazumno kratkom roku, kao i majstor ako je kojim slucajem nestrucno obavio montazu ili popravku.

Edited by Lyon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sad ce cika Dule svima da objasni sta ce se desiti! :yes

Lepo ce se praviti ugovor na placu u kom ce pisati da kupac pristaje da se odrice garancije! Ko je gledao SAT juce mogao je cuti kad su rekli da moze i tako i da zbog toga kupac moze da dobije bolju cenu! E to je sadasnja cena po kojoj se prodaju automobili sto znaci da ce sa garancijom ta cena da ide gore.

Verovatno ce na placevima pisati dve cene za auto-sa garancijom i bez.

A posto ja vec godinama ljudima nudim opciju da daju vise para da bi dobili garanciju i niko to nije hteo onda vec znam za koju ce se opciju 99% kupaca odluciti!

Naravno........JEFTINIJU! :lol:

Zivi bili pa videli!

Edited by Dule 021

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vidoviti Milojko ! :thumbup:

Naravno da ce biti tako jer je sva ova lakrdija smisljena od strane istih. Sad ce i legalno moci da nas/Vas odhebu... :whistle:

Premda i nisam gajio iluzije u vezi izvesnih garancija. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novi zakon štiti kupce

Godina garancije i za polovni auto

Prilikom kupovine polovnog automobila kupac mora da dobije garanciju na najmanje godinu dana. Najkraće rečeno, ukoliko neko kupi polovan automobil, auto se pokvari u periodu kraćem od godinu dana od kupovine, kvar mora da otkloni onaj ko je taj auto prodao.

Ovo je najjednostavnije tumačenje novog Zakona o zaštiti potrošača koji ne precizira konkretne odredbe u vezi sa kupoprodajom automobila, ali uređuje odnose prodavca i kupca polovne robe. Prodavac robe, pa i polovnog automobila, dužan je da izda garanciju na prodat proizvod u trajanju od najmanje godinu dana.

- Ovo je jedna od najvećih i malo očekivanih promena u zakonskom uređivanju prodaje polovne robe. Prodavci su dužni da izdaju garanciju, a najkraći rok je godinu dana - kaže za “Blic” Petar Bogosavljević, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Beograda.

Rok za garanciju može biti i duži, što zavisi od dogovora kupca i prodavca automobila. Ova zakonska mera bi, ocenjuju stručnjaci, mogla da izbaci na videlo auto-dilere koji prodaju loša vozila jer prodavac koji je siguran u kvalitet automobila na njegovom placu može da izda i veću garanciju. Na taj način će na tržištu biti konkurentniji.

Potrošač, u ovom slučaju kupac automobila, treba da traži garanciju koja bi bila data u pismenoj formi. On ima garanciju i bez posebne pismene potvrde, uz račun za kupljeni automobil, ali u Udruženju za zaštitu potrošača savetuju da se za svaki slučaj traži i pismeni dokaz. Kada već dođe u situaciju da mu se auto pokvario nekoliko dana ili meseci nakon kupovine, kupcu sledi reklamacija.

- Mesto kupovine je mesto za reklamiranje robe. Trgovac može da dogovori sa kupcem da u slučaju kvara ide u neki ovlašćeni servis i tome slično, ali to je već stvar dogovora - kaže Bogosavljević.

Kupac prvo podnosi pismenu reklamaciju onome ko mu je auto prodao. U toj reklamaciji treba navesti kada je auto kupljen, kolika je bila cena, do kakvog kvara je došlo... Kada to uradi, kupac treba da sačeka odgovor prodavca, a zakonski rok za odgovor je 15 dana. Ukoliko ne dobije odgovor, onaj ko je kupio polovan automobil ulaže prigovor Tržišnoj inspekciji i na taj način traži ostvarivanje zakonskih prava uz pomoć državnog organa.

Dileri polovnih automobila nisu baš oduševljeni novim zakonskim merama, ali već pronalaze načine da se ograde prilikom prodaje automobila.

- Ni nama prodavci u inostranstvu ne izdaju bilo kakve garancije. Svaki auto koji se uvozi prešao je više od 100.000 kilometara, obično mu je istekla i fabrička garancija. Nudimo garanciju kupcima, ali samo uz obavezu da kod nas odrade ceo servis koji obično košta oko 300 evra - kaže Milorad Gluvačević, iz auto-kuće “GT Trade”.

http://www.blic.rs/Auto/Polovnjaci/236610/Godina-garancije-i-za-polovni-auto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...