Jump to content
FAS Goran
zokibubu

Naj naj naj najekonomičnija vožnja

Recommended Posts

Ovako kaze AMSS za stednju goriva :

http://www.amss.org.rs/?option=com_content&view=article&catid=80%253Asaveti-i-preporuke&id=223%253Adeset-saveta-za-ekoloku-vonju-&Itemid=97

:unworthy:

Koga mrzi da cita evo skraceno:

7. Lagano ubrzavajte i održavajte konstantnu brzinu
Pri laganoj vožnji troši se manje goriva, ona je bezbednija i njome ćete vi i vaši saputnici udobnije doći do krajnjeg odredišta Krenite lagano (20km/h u prvih 5 sekundi, čime se postiže povećanje uštede goriva od 11%) i izbegavajte nagla i velika ubrzanja i usporenja u toku vožnje. 
Izbegavajte isuviše malo rastojanje od vozila ispred vas jer to dovodi do nepotrebnog ubrzanja/usporenja, čime se povećava potrošnja goriva za 2% u gradskim sredinama, odnosno 6% u prigradskim sredinama. Koristite što viši stepen prenosa u bilo kojoj situaciji.
8. Kočite motorom
Korišćenjem svojstva motora da sam koči takođe se štedi gorivo. Kada shvatite da treba da usporite, otpuštanjem papučice za gas prekidate dovod goriva, čime se njegova efikasnost povećava za 2%.
Kočenje motorom takođe predstavlja dodatnu uštedu jer doprinosu smanjenju habanja kočionog sistema.
9. Ne ostavljajte motor da radi u praznom hodu
Gorivo se troši čak i kada motor radi u praznom hodu. Kada ostavite motor da radi u praznom hodu više od jednog minuta, potroši se više goriva nego što je potrebno da se motor ponovo pokrene.
U toku deset minuta rada motora u praznom hodu (u neutralnom položaju, sa ugašenim klima-uređajem) potroši se 130 cc goriva.
:unworthy:
Kočiti motorom ne znači ne koristiti kočnicu, ali videti crveno na semaforu sa 150 m, izbaciti iz brzine i do semafora držati kočnicu je nešto što se ne radi.
Na dužim spustovima neki vozači kočnicu drže 90% vremena, a da je realno potrebno samo 20% puta to raditi. Takođe, nije kočenje motorom samo spuštanje iz 4 > 3 > 2 > ler već i vožnja u samo jednom stepenu po inerciji do konačnog zaustavljanja gde se samo na kraju dodaje kočnica ili vožnja u kojoj se usporava pa potom ubrzava i nastavlja put. Potrebna sila kočenja kočnica uz kočenje motorom je manja što znači da su kočnice efikasnije nego kada su kočnice jedine koje se suprotstavljaju inerciji.. Potrošnja goriva pri kočenju motorom zbog cut-off-a je nula, sve do momenta kada obrtaji motora toliko padnu da postoji mogućnost gašenja zbog stiskanja kvačila. Tek tu komp počinje ubrizgavanje, a do tog momenta inercija pogoni motor i nema potrošnje goriva. Da li je neko obratio pažnju na vrednost trenutne potrošnje na bordu dok se par sekundi koči motorom? 
Nije cilj svakog kočenja motorom konačno zaustavljanje (crveno svetlo na semaforu npr.). Postoje situacije kada nakog kraćeg usporavanja treba da ubrzamo i produžimo put. Pri kočenju motorom u takvoj situaciji imamo dve bitne stvari- inerciju i obrtaje motora, tako da se ubacivanjem u brzinu putanja glatko nastavlja za razliku od situacije gde su obrtaji motora otišli na ler gas.
Današnja moderna kola imaju cut-off sistem a to znači da kad sklonite nogu sa gasa, a motor se vrti preko 1500rpm, potrošnja je 0.0. Znači inercija kola i sila teže pod prinudom okreću motor koji ih koči. 
Zato, ne da je pozitivno kočiti motorom jer čuva kočione obloge a vožnja je bezbednija, nego značajno štedi gorivo. I to kočiti motorom tako da se kočnice što manje koriste. Čak i na ravnom putu kola se polako zalete pa se povremeno, kad se prmeti i najblaža nizbrdica pusti gas. 
Od mene za sada toliko  :clap:
Edited by amladenbk

Share this post


Link to post
Share on other sites

E, ako kaze AMSS....Jos da cujemo sta kaze Mirko Alvirovic i sveti Damir Okanovic....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kad rešim da stajem, izbacim iz brzine i kočim laganao dok ne stanem. Grešim negde ?

U suštini, "ne grešiš" nigde, osim što skraćuješ vek kočnicama....ali, pošto voziš dizela, iskoristi kočenje motorom. Dakle, pustiš gas u spuštaš u niži stepen prenosa. Npr, kod mene - idem 100-120 na auto-putu, negde pre znaka za ograničenje od 100 km/h pustim gas u kod rampe kočim na otprilike 40 km/h. Isto i na magistrali - idem 90-100 , vidim krivinu, pustim gas, spustim u niži stepen prenosa (ako treba ilagano kočim). 

Probaj, nije teško.  :yes

 

Sa svim što je i Amldenbk pre mene napisao - apsolutno se slažem.  :cheers:

Edited by Maki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaze AMSS da za putovanje kolima u inostranstvo "treba" i medjunarodna vozacka dozvola,ali je niko,nigde ne trazi.Osim u Rusiji,Albaniji,Islandu i mozda jos par zemalja koje geografski nemaju veze sa Srbijom.Ali,zato se njima sliva 2500 dinara u kasu,pa vi sad vidite da li je bas sve kao sto oni kazu.Pisem to iz iskustva,jer sam prosao pola Evrope,i upravo one "najkriticnije" zemlje,i UVEK sam pokazivao nacionalnu vozacku,i to ovu papirnu,da je tako nazovem! Ode ja u OFF...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako god,ja bas retko a i ako kocim motorom to i nije neka sila. Jeftinije su mi plocice da ih menjam i dvaput godisnje nego da menjam nedaj boze menjac ili da radim motor. Znam da se mozda necete sloziti sa mnom,ali to je moje misljenje. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sto se tice CUT OFF-a,to je odlicna stvar,jer u mnogome normalizuje potrosnju,u slucaju ostrih i dugih uspona,posto na nizbrdicama kompenzije svo to potroseno gorivo na uzbrdicama.Pod uslovom da znamo da ga koristimo,i vozimo u stepenu prenosa koji odgovara nizbrdici.I sto rece Amladenbk,paziti da se obrtaji ne spuste previse,i vozilo uspori,da ECU ne bi poceo da ubrizgava gorivo! Sve do tog trenutka,potrosnja je NULA,i ako na bordu uvek pise 2L/100km.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepo pise "treba" a ne "mora" oni su tu da ti je izdaju ako zelis da je imas. Medjutim posedovanje ove nove vozacke sa cipom je ono "treba" pretvorilo u "moze a ne mora" ako vozis auto iz zemlje u kojoj si drzavljanin mada mislim da inostranstvu bez medjunarodne ne mozes uzeti renta-car niti voziti auto sa tablicama te zemlje bez vlasnika vozila u vozilu...

Ipak je AMSS institucija ove drzave i bez njihovog atesta ne mozes proci tehnicki ako imas ugradjen plin tako da i njihove savete ne treba preskakati ipak tamo ne rade diletanti a tekst o ustedi goriva je ipak napisao neko ko ima znanja.

Verovatno te je mrzelo da citas originalni tekst ali tamo ima saveta ( osim onog pod brojem 1 ) koji svaki dan svi mi krsimo i bacamo gorivo u prazno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slazem se da postoji razlika izmedju preporuka,potrebe i moranja,u smislu zakonskih odredaba.Ali,poznato je da u nasem narodu,cim neki malo "jaci" organ izda neko saopstenje ili preporuku,nas covek to odmah shvata kao moranje,ili u suprotnom sledi neka sankcija.Primera je mnogo,jer takvih organa,institucija je i previse,a jos ako imaju veze sa nasom drzavom-kuku nama....Cesto i sam pogledam izvestaje AMSS,ali ne mogu da se ne slozim da cesto i ne rade svoj posao kako treba,jer smo jednom imali prilike da vidimo u emisiji SAT kako ga "rade".Ali to sad nije tema,mada se slazem da su im saveti na mestu,ali uglavnom pisu da je Zemlja okrugla,da se zimi sipa antifriz,kao i da je zimska sezona prosla,i da je vreme za letnje gume...Sto se ekonomicne voznje tice,jedino sto uvek praktikujem je upravo taj cut off,i samo tada sam u fazonu "ajde da malo smanjim potrosnju",jer sve imam osecaj da sam uz uspon potrosio ko zna koliko ED.Inace se zaista ne trudim da gledam u bord,niti da vozim 5-om,ispod 80km/h,ne bi li nesto ustedeo.To je moj stil voznje,kao sto svako ima svoj stil!

Edited by LjubeVG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da.... kultna emisija SAT i preletac Mirko A ..... iz AMSS ... i kako on radi tendenciozno svoje reportaze.... tipa kupite ovde gorivo tamo ne valja a ovde imate i toalet  :no ..... saradjivao sam sa AMSS duzi period pa znam ... mada su im dobre akcije besplatnog tehnickog pregleda pred put i kontrola izduvnih gasova im stalno ispravna....

Inace tako i treba zbog litre benzina ne izgubiti glavu mada ja u bord pogledam samo kada upalim i ugasim auto i znam kako sam trosio benzin nista vise od toga ( naravno temperatura se stalno prati ). Cut off je super ali ima smisla samo na duze voznje, po gradu stedim gorivo drzanjem konstantne brzine i bez patosiranja gasa  :clap:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slazem se da cut off ima efekta na duzim putovanjima,ako postoje usponi,odnosno nisponi.Iskreno,ja za taj cut off nisam znao do pre jedno dva meseca,pa sam tek onda skontao,kako mi je pocetkom Jula,do Crne Gore i nazad,prosecna potrosnja bila 4,8L/100km,a usponi su isli i preko 10km puta,a na potezu od Savnika prema Niksicu i celih 18km.Naravno,i nizbrdica je bila tolika,i koceci motorom,nisam ni znao da mi je potrosnja bila NULA,i to je kompenzovalo to povecanje potrosnje na usponima.Eto,covek se uci dok je ziv! 


A sto se tice cika Mirka,ne vidim sta je tu preletanje,covek je promenio firmu,bas kao sto to moze svako od nas.Mozda menjati politicku stranku i stavove znaci prelet,ali menjati fudbalski klub,ili posao kojii radis,je samo stvar boljeg izbora.A da smo u jednoj emisiji SAT jasno mogli da vidimo da jedna od baza AMSS ne radi,i ako joj je radno vreme "u toku"-jesmo! Cak ih je cika Mirko i zvao telefonom,a oni u fazonu-tuc,muc..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da da ko ce kome nego svoj svome ....

Evo jos malo o kocenju motorom i nacinu voznje u 5-oj brzini  :laughing:

Motoru nanose najviše štete, i skracuju mu se životni vek, sledeca ponašanja vozaca:

Dozvoljavanje visokih obrtaja hladnog motora.

Cak trecinu životnog veka motora potroši se u periodima ''hladnog starta'' i zagrevanja do dostizanja radne temperature, a svega jednu trecinu za sve ostalo vreme njegovog rada. Otuda je od velikog znacaja da se period zagrevanja motora što više skrati.

Veliki gas a mali okretaji motora (''preopterecen motor'' – npr. zahtev za ubrzavanjem vozila velikim pritiskivanjem papucice gasa dok je vozilo u 5. brzini na velikoj uzbrdici) : puno se od njega ocekuje a on u takvom režimu niskih obrtaja nema snage da bi povisio obrtaje i tada se motor dosta greje, a slabo podmazuje i zato intenzivnije trosi.

Veliki obrtaji motora bez pritisnute papucice gasa (kocenje motorom) manje su opasni.

Za ŠTEDLJIVU vožnju ima 2 saveta:

1 izbegavati usporavanje i

2 težiti vožnji u režimu maksimalnog obrtnog momenta.

Najveci efekt na uštedu goriva ima vožnja sa što manje USPORAVANJA i KOCENJA a narocito ZAUSTAVLJANJA. Start vozila iz mesta je režim najvece moguce potrošnje goriva.

Motor ima najveci stepen iskorištenja goriva ako radi u režimu maksimalnog obrtnog momenta. Zato služi 5. brzina – da se na tim okretajima motora postigne viša brzina vozila nego ako bi auto bio u 4. brzini.

Edited by amladenbk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tacno je da je motor "najbolji" ako uvek radi u oblasti najveceg obrtnog momenta,u bilo kom stepenu prenosa.Verovatno ima onih koji ovo dobro poznaju,pa neka se jave.Ono sto je meni poznato,barem sto se JTD motora tice,i verovatno vecine dizela,da im obrtni moment u 5-oj brzini sigurno nije ispod 100km/h.Mozda kod benzinca jeste,ali znam da meni na cajgeru stoji (ako me secanje sluzi) da u 5-oj brzini,pri 2000 obr/min-a tada je i najveci obrt.moment od 255 Nm,idem oko 100km/h.Tada je znaci motor u pravoj formi,i za potrosnju,i za naglo preticanje,iznenadni uspon...Sa daljim smanjenjem brzine u 5-brzini,smanjujem potrosnju,ali gubim snagu motora i obrtni moment,sve do kriticnih 60km/h,kada ispod toga NE DOBIJAM BAS NISTA! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tacno je da je motor "najbolji" ako uvek radi u oblasti najveceg obrtnog momenta,u bilo kom stepenu prenosa.Verovatno ima onih koji ovo dobro poznaju,pa neka se jave.Ono sto je meni poznato,barem sto se JTD motora tice,i verovatno vecine dizela,da im obrtni moment u 5-oj brzini sigurno nije ispod 100km/h.Mozda kod benzinca jeste,ali znam da meni na cajgeru stoji (ako me secanje sluzi) da u 5-oj brzini,pri 2000 obr/min-a tada je i najveci obrt.moment od 255 Nm,idem oko 100km/h.Tada je znaci motor u pravoj formi,i za potrosnju,i za naglo preticanje,iznenadni uspon...Sa daljim smanjenjem brzine u 5-brzini,smanjujem potrosnju,ali gubim snagu motora i obrtni moment,sve do kriticnih 60km/h,kada ispod toga NE DOBIJAM BAS NISTA! 

podrzavam stav ko da sam ja pisao slazem se  :)

Ja cu malo da se nasalim sa Amladenbk,i da dodam da su mnogi ljudi kroz istoriju imali svoje sledbenike,pa znamo kako su prosle njihove ideje! Salu na stranu,to ne znaci da je tako raditi i ispravno,vec je to cisto stvar necijeg izbora,i to mu se ne moze uskratiti.Mozemo mi da polazimo i 2-brzini.Sto da ne? Sta ce nam 1-brzina,kad opet moramo da saltamo u 2.Jos ako to radimo pazljivo,lagano,nece nam menjac,a pogotovu lamela stradati tako brzo.Ali to nije ISPRAVNO,kao ni voziti u 5-brzini,50km/h,osim na auto-putu,ali ni tu nema logike.Sto rece Amladenbk,da to radi u BG,cak i na tim pravcima koje spominje,tako moze voziti JEDINO nocu od 2h do 5h,kada nema vozila,jer da bi tako krstario nije dovoljno da nema semafora i raskrsnica,vec i drugih ucesnika u saobracaju,pa se postavljava pitanje koliko desetina sekundi mozes voziti tako,a da ne dodjes u situaciju da oduzimas i dodajes gas,pa cak i kocis?! Zato je ideja koja treba da se sledi ta,da se 50km/h ISPRAVNO vozi u 3-brzini,eventualno u 4-brzini.I tako je sigurno ekonomicnije,nego u 5-oj brzini.Moze i u 6-oj,ako je neko ima,ali se tako kola NE VOZE! I sigurno,na duze staze,STETI menjacu,a i motoru.Kako benzincima,tako i dizelima,ali njima mnogo,mnogo manje,zbog same konstrukcije! 

tako je  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilo bi dobro da neko kaze kako se ponasa bezinac,ili u Amladenbk slucaju 1.2 8v motor,kada se vozi u 5-oj brzini ispod 100km/h i kakav mu je obrtni moment,jer ovako ispada da ga ja opovrgavam u njegovoj voznji,a mozda je tako kod benzinaca,mada sumnjam da je i kod njih pozeljno voziti 5-om ispod 80km/h.Ne znam,mozda vec postoji takva tema,pa neka nam neko da link.Mozda bas ti "mali" benzinci odlicno podnose takvu voznju! Recimo,imaju dosta konja.lagana karoserija i sl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.2 8V Fiat motor ima najveći obrtni momenat na svega 2500 obrtaja što je vrlo neobično za benzinca pa ga petom možeš opušteno voziti i na recimo 2.000 obrtaja a da se ne guši (na ravnom, naravno,).Tada je brzina prema kilometar satu (Punto) malo manje od 80 km/h (recimo realnih 75 km/h). No mislim da to ipak nije najekonomičnija vožnja jer bord pokazuje još manju trenutnu potrošnju ako se spusti u četvrtu i tako vozi, na otprilike isto obrtaja ili malo manje. Dakle, petom ga je ipak bolje poterati malo brže, potrošnja neće porasti ili će tek neznatno, a vožnja će biti mnog fluidnija i ugodnija. Cut off je takođe jako dobra stvar i ko ima osećaja i ume da to koristi - može još malo spustiti potrošnju. :)

Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Sale NS,iz tvog licnog iskustva sa tim motorom,vidi se da generalno i za benzince nije "dobro" voziti ispod nekih obrtaja,tj. brzine koja nije za taj stepen prenosa,ma kolko oni bili elasticni,jer se time u stvari ne dobija nista,tako da za tim i nema potrebe,osim ako to ne bi bio idealno prav put,bez menjanja pravaca i brzine,pa i da vozimo recimo 5-om ispod 80km.h/.Ja sam nekad na trenutke uhvatio 5-om brzinom oko 70-80km/h da mi trenutna potrosnja bude i ispod 4L/100km.ali sve mi se cini da mi je ipak malo duvao vetar u ledja,ili je tu bila neosetna nizbrdica,pa je tako izbacio bord,ali realno ce auto od 1300 kg,tesko trositi kao neki skuter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja mogu da kazem da 500L po eco drive-u ako se postuju sugestije BCa trazi po ravnom putu da se ubaci u 5. vec negde izmedju 70 i 80km/h, a u 6. brzinu vec oko 90km/h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ljube, ne razumem šta ti ovim silnim postovima i ponavljanjem jednog te istog želiš da dokažeš?

Utvrdili smo da benzinci manje troše u višem nego u nižem stepenu prenosa pri odredjenoj brzini. Nekoliko ljudi je to potvrdilo, čemu dalje?

Meni lično (kažem lično) deluje kao da hoćeš da mi nametneš svoje mišljenje za referentno...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam na svom Puntu 1.2 8v po trenutnoj potrošnji video da troši najmanje kad idem u petoj oko 75 . Do posla imam 13 km od toga otvoren put 11 a grad 2 km . Potrošnja po bordu je oko 5,1 . I zanimljivo , zadnja dva dana vidim da je malo povećana , dal zbog ove hladnoće , ne znam .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od 8 postova,u 2 sam spominjao AMSS,u jos 2-CUT OFF,u 1 postu obrtni moment,i u 3 posta diskusija o tome da li je "zdravo" po automobil voziti na visokim obrtajima,pri maloj brzini.I sta je tu sporno? Ako nekome smeta,sto na kraju ispadnem u pravu,njegova stvar.To mi nije bio cilj,cak sam i rekao da neko strucniji objasni sta se desava sa motorom i menjacem pri odredjenom stilu voznje.Sta god utvrdili,uvek kazem da svako ima pravo da vozi kako god zeli,i MISLI da je njemu najekonomicnije.Ja samo volim da u diskusijama utvrdimo i sta je TACNO! Znaci ovo je diskusija,i ja nikoga ne napadam,plus kazem lepo da ne znam,i da je mozda tako kod pojedinih motora,pa ko zna neka nam objasni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ZASTO komentarisati moj nacin i stil pisanja? I bilo ciji? Javite se lepo i kazite NIJE TACNO TO STO LJUBE PISES,ZBOG TOGA I TOGA! Da je samo neko strucno objasnio da je preporucljivo voziti benzince,pa jos i Fiatov 1.2 8v,u 5-oj brzini ispod 60km/h,ja bih rekao OK,i kraj price! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pročitaj naslov teme :thumbsup:

Ne zove se "da li je preporučljivo voziti Fiatov benzinski motor petom brzinom ispod 60 km/h".

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja necu da komentarisem te male brzine u 5oj brzini  samo do 80 ispod 80 voznja 5om brzinom je  nepromisjena sa moje strane  a ko voli neka vozi i 30 ali ja naj bolje rezultate za sad imam  potrosnje i to  sa 90 na cas u 5oj  i 60 do 70km na cas u 4oj  :unworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...