Jump to content
FAS Goran
zokibubu

Naj naj naj najekonomičnija vožnja

Recommended Posts

Moguće je, ako voziš lagano, bez mnogo kreni stani vožnje. Moguće je i manje ako ne prelaziš 70 u 5-oj. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemoj to da te buni, ja sam iz zezanja uspeo da "namestim" na 3,2 l/100km ali na otvorenom putu pri 80km/h u 6-toj brzini i tako jedno 10km... :thumbup::thumbsup:

Neka šalta tvoj drugar na 2300-2500 rpm (pri normalnim usovima vožnje) ima da troši sasvim prihvatljivu kolićinu... Bez patosiranja papučice gasa i biće prezadvoljan potrošnjom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ steel

Pa, zar nije moglo odmah tako da se napiše, nego da pogađamo zašto to pitaš i šta ustvari pitaš... :whistle::D

Nije zabranjeno da post sadrži više rečenica. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam da ima vozača koji, da bi uštedjeli na gorivu, pri nizbrdicama izbace mjenjač iz brzine i tako voze (u leru). Moje je pitanje: imal takav način vožnje kakve štete po auto?

Edited by gazija2011

Share this post


Link to post
Share on other sites

nisam siguran u odgovor, Punta kog sada vozim nisam nikada vozio tako, ali automobil koji sam vozio pre Punta sam vozio baš tako, imao sam mnogo čudan način vožnje na koji sam često dobijao kritike od ćaleta kada sedne sa mnom u auto, na nizbrdicama sam izbacivao iz brzine, pa isto i na ravnom, uhvatim zalet, pa izbacim, e sad, manje sam trošio goriva, ali za nijansu, a brže su mi se pojeli paknovi, znači ne može da se uštedi, za godinu dana možeš da uštediš na gorivu taman da kupiš nove paknove :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sef u bivsoj firmi gde sam radio je upravo tako vozio svoju Vektru... Ubrza do 50km/h i onda izbaci iz brzine i pusti da se kotrlja do 20km/h... Sticajem okolnosti, njegova "desna ruka" je vozila i mog Yuga i dobio sam komentar da Yugo nije tako dobar bas jer mu brzo pada brzina :rofl: Inace tacka momenta nije mesto gde motor najmanje trosi, tacka max momenta je trenutak kada motor ima najbolju iskoriscenost goriva. Tada ce te dobiti najvise za svoje ulozene pare :D Ispod tacke momenta motor radi u siromasnoj smesi a iznad radi u bogatoj (sto u prevodu po trajnost motora znaci da na nizim obrtajima motor trpi jaca termicka opterecenja a na visim trpi veca opterecenja od raznih sila, primera radi, dao sam tri puta ljudima da voze mog Yuga i posto su nonstop vozili ispod 3000 obrtaja sva tri puta se upalio ventilator i sva tri puta kad sam ja posle vozio pun gas nije se ni jednom upalio :rofl: )

Obrtaji imaju naravno veze sa potrosnjom, jedan obrtaj je 4 takta (ili dva takta, ali to retko ko sad vec vozi), tako da naravno kada pravite vise obrtaja odnosno vise taktova u kojima se ubrizgava goriva za odredjenu jedinicu vremena, mora da se potrosi vise goriva i tu opet ima razlika da li je ispod ili iznad tacke momenta. Uticaju otpora vazduha, uzbridce i nizbrdice, tezina noge, pa cak i tezina auta i slicno se sve svrstava usustini na stepen otvorenosti leptira tj koliko ste stisli gas... Naravno uticaj ima i sama konstrukcija vozila ali sad to da zanemarimo posto ne mozemo nesto specijalno da uticemo na to kao i na utcaje vremena...

Tako da je namjanja potrosnja usustini trenutak kada mozete da vozite na najnizim obrtajima sa najmanje stisnutim gasom. Recimo meni je manja potrosnja da stiskam pun gas i do blokade pri ubrzanju pa da odrzavam neku zadatu brzinu kasnije nego da pokusavam da ubacujem u visi stepen ranije a da onda se smorim od ubrzanja pa dodajem vise gas i onda tako duze traje period pod vise stisnutim gasom...

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Može da se uštedi, ali nije bezbedno ni pametno. Auto je predviđen da na većim brzinama uvek bude u brzinama, jer od obrtaja mnoge stvari zavise (pa i pritisak ulja u servo sistemu). Nisu neophodni neki visoki obrtaji, ali ler obrtaji su preniski.

Inače, postoji koncept BMW-a, čitao sam o tome, koji ima automatski menjač sa 2 kvačila, kod koga procesor razdvaja oba kvačila i krstari samo inercijom kad god izračuna da je bezbedno i okej za mehaniku. Ostvarene su ogromne uštede, iako je benzinac bio u pitanju, mislim čak 30tak posto u odnosu na normalnu vožnju i kočenje motorom.

Dok nisam pročitao taj tekst bio bih spreman u opkladu da razlike nisu toliko velike, ali očigledno je da jesu. Vrlo verovatno će novi 'zeleni' BMW-i da imaju ovaj sistem.

To ne znači da naša kola treba tako da vozimo, jer nisu predviđena za to.

Daću vam mali primer koliko ler nije dovoljan da nabije pritisak u sistemu za kočenje. Stanite na neku nizbrdicu, gde je bezbedno i pumpajte kočnicu. U nekom trenutku će kočnica da otvrdne kao da je motor ugašen i kočnica će da slabi. Primer je ekstreman, u realnosti će to teško da se desi, ali shvatate poentu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekonomičnost:

  • kupi mali motor, ne 1.9

Ovo nije pravilo! Zavisi od velicine, odnosno tezine automobila. Na primer, motor od 1.3 litre ce vise da trosi od motora 1.6 na automobilu tezine vece od recimo 1200kg (ovo je otprilike, ne uzimati zdravo za gotovo). Potrebno je izbalansirati te vrednosti, kao i naravno, nacin voznje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nije to otprilike Vili, to je upravo tako , meni je Megan 1.4 trosio dosta vise nego isto Megan 1.6...provereno u voznji ,a ne rekla - kazala...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pri određenom gasu, pri maksimalnom momentu motor će trošiti manje nego pri istom gasu bilo na nižim ili višim obrtajima! ;) To je u prevodu što je yugisa rekao!

A za pitanje o uštedi, ako se nizbrdo vozi u leru, rekao bih samo da je potpuno pogrešna filozofija. Ništa osetno se neće uštedeti na gorivu, a kočnice se preterano greju i rizikuje se da se izgubi pravi efekat kočenja. Druga stvar je što sam već 100 puta rekao, da motoru prija kada se ide nizbrdo bez gasa, prilikom čega točkovi pokreću motor, a ne motor točkove. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne, nisam to rekao :D Ali za najbolju dugotrajnost motora i normalnu potrosnju najbolje je voziti u obrtajima max momenta, voznja na leru i slicno je cisto ubijanje motora u pojam i u tim obrtajima da bi mogli da postignete nizu potrosnju morate bukvanlo celu svoju paznju u voznju da usmerite na pracenje svih utacaja na potorsnju sto licno meni takva voznja je krajnje smesna, nije sigurno uzitak voziti na taj nacin i onda bolje voziti biciklu... Inace, zar nova vozila sa ubrizgavanjem ne bi trebala da imaju cut off sistem koji bi trebao da zatvori dovod goriva pri kocenju motorom? Pa cak i neki karburtori imaju to ;) Tj prekida se dovod goriva na obrtajima visim od oko 1500 obrtaja pri kocenju motorom... Inace kad vec gledate potrosnju, uzmite GPS pa proverite svoj brzinomer a usput i merac predjene kilometraze posto sam naleteo na neke proverene podatke negde na netu da merac predjene kilometraze laze i po 10% na 100km a i znam neke ljude koji na istoj deonici kao ja potrose manje benzina a predju vecu kilometrazu iako smo vozili istu deonicu :rofl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uvedite kočenje motorom u svoju vožnju i smanjićete potrošnju goriva za 10-20% (zavisno od uslova vožnje) i paknova za čak i više od 20-30%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

to se zove tehnicki ispravna voznja , koju mnogi ne praktikuju , na zalost, jer ne znaju. To su upravo onakvi likovi koji zalete izbace u ler pa onda koce.

Ja sebe nekad prosto opominjem da ipak malo kocim kocnicama jer se som iza mene zaleti i ne vidi da usporavam jer mi se ne pale stop svetla. I naravno, valja se ponekad i da se legne na istu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, svakako. Ako vidim da imam nekoga na maloj udaljenosti iza sebe, obavezno i malo pipnem kocnicu da vidi sta radim :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekonomičnost:

  • kupi mali motor, ne 1.9

Ovo nije pravilo! Zavisi od velicine, odnosno tezine automobila. Na primer, motor od 1.3 litre ce vise da trosi od motora 1.6 na automobilu tezine vece od recimo 1200kg (ovo je otprilike, ne uzimati zdravo za gotovo). Potrebno je izbalansirati te vrednosti, kao i naravno, nacin voznje.

Pa, zna se valjda na šta sam mislio... :thumbup:

Isto tako, manji motori ne mogu više trošiti od većih motora (zakoni rada SUS motora, npr. oba su atmo, benzinci), ali to ipak u praksi rade jer oni koji voze te automobile ne shvataju da to što imaju manji motor ispod haube znači da moraju da promene, usklade način vožnje.

Dakle, kada bi ljudi više razumeli da imati 1.2 16v ispod haube u automobilu gabarita npr. jednog Brava znači da treba da zaboravi na brzine preko 140 i da po gradu zaboravi na nagla ubrzanja (jer, uzeo je sa 1.2 16v motorom da bi smanjio troškove održavanja, kao i goriva, zar ne...a, ne zbog krajnje brzine, ubrzanja), onda bi taj auto bio još kako štedljiv...mnoooogo štedljivi od 1.6 16v u istom autu.

Ali, problem je što ljudi ne menjaju način vožnje, ne usklade ga sa onim što imaju ispod haube i onda očekuju da od 1.2 16v dobiju isto kao od 1.6 16v..., to naravno nije moguće i zato ode potrošnja jer ih stalno vrte u visokim obrtajima želeći performanse. :thumbup:

Isto npr. kao kad u mom Stilu 1.6...krenem da vozim autoputem 160-180...to je ludost sa aspekta potrošnje goriva :p , jer će Abarth sa 2.4 20v pri toj brzini trošiti isto, ili manje. Ali, tu ni ja nisam uskladio vožnju sa motorom ispod haube :whistle: ...ali, taman posla da sada krenem sa pričom kako 1.6 16v troši više od 2.4 20v. Troši više u onim režimima rada koji mu i nisu primarna uloga...

Razumem argument da manji motor u istom auto nekada potroši više nego veći motor u istom autu i slažem se sa tim argumentom, ali to nije zbog motora, nego zbog vozača. B)

Neka vozač uskladi vožnju sa agregatom, pa će trošiti manje kao što i treba da bude jer je manji motor u pitanju...ali kako uskladiti mogućnosti i želje kada nismo bogati Arapi :lol: ...i onda svi stiskaju gas na npr. 1.4 motoru, koji će jadan da bude u većim obrtajima zbog toga i na kraju će popiti isto ili više od 1.6...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ steel

Pa, zar nije moglo odmah tako da se napiše, nego da pogađamo zašto to pitaš i šta ustvari pitaš... :whistle::D

Nije zabranjeno da post sadrži više rečenica. :thumbup:

Bio sam umoran pa me mrzelo da tapkam.

Drugari nema ljutnje :welcome::thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nesu za govornika svih vremena!

Svaka mu dala i svaka mu na mestu. :thumbsup:

To sto je Nesa napisao,ako pazljivo procitate,docicete do odgovora sta i kako utice na potrosnju...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nesha jeste u pravu, u teoriji - potrebno je prilagoditi stil voznje motoru i automobilu, ali ajmo sad malo u praksu...

Koliko vi znate ljudi koji prilagodjavaju stil voznje maotoru/automobilu? Svaki covek ima svoj stil voznje i to je to. Realno je razmisljati o promeni stila voznje kada iz Punta predjem u Porsche, iz benzinca u dizel, ali zasto bi bilo ko razmisljao o promeni stila voznje kada iz Megana 1.2 predje u Megan 1.6 ili obrnuto?

Pricam o realnim situacijama, odnosno sta jedan prosecan vozac moze da ocekuje. A moze da ocekuje, ako je do sada vozio auto od 1200kg sa 1.6 motorom pa je kupio auto od 1200kg sa 1.3 motorom zbog manje potrosnje, da ce se gadno razocarati. O tome pricam.

Sve je relativno, sto rece jedan mnogo pametan cova ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko vi znate ljudi koji prilagodjavaju stil voznje maotoru/automobilu? Svaki covek ima svoj stil voznje i to je to.

Rekoh:

...ali kako uskladiti mogućnosti i želje kada nismo bogati Arapi :lol: ...i onda svi stiskaju gas na npr. 1.4 motoru, koji će jadan da bude u većim obrtajima zbog toga i na kraju će popiti isto ili više od 1.6...

Nije to prilagođavanje tipa...da li ranije da menjam brzine (razlika dizel/benzin), koliko često da patosiram gas, zašto ne povuče odmah kada mi je na atmo benzincu odmah vukao, a ovde ne (čuvena turbo rupa koja se danas sve manje i manje primeti), itd...

Govorio sam o svojevrsnom mentalnom prilagođavanju očekivanih performansi, tipa...imam auto od 1.15t i 80 KS i ne mogu ga voziti 170 po autoputu i potezati se sa nekim od semafora do semafora. To kada razume vlasnik takvog automobila, trošiće po gradu manje nego isti auto sa 1.6 motorom... :thumbup:

Dokle god to ne razume i kao posledicu tog nerazumevanja stiska gas želeći nešto što nije primarna uloga automobila sa tim motorm, trošiće isto, ili tek malo manje od Brava 1.6 koji ima skoro 25 KS više.

Isto kao što ja nekada doguram po gradu na 11.3-11.5 litara potrošnje. :whistle:

Ali, onda se ''mentalno prilagodim po pitanju očekivanja od tog automobila'' :p , i padne potrošnja na normalnih 10-10.5. Da to ne uradim, onda bih stalno imao potrošnju Stila 1.8 sa 133 KS, koji po gradu pije tu negde kada se vozi normalno...iako imam 1.6 16v sa 30 KS manje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

malo da vam udjem u parti...

znaci, ako je najmanja potrosnja na onom broju obrtaja gde je max obrtni moment, recimo Fiatovi 16v motori su najekonomicniji na cca 4500 obrtaja, jer im je tu max obrtni moment?

whistle.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisu tu najekonomičniji, ne znam kako je krenula ta priča (primetih još ranije na nekim drugim temama) da najmanje troše ako se voze u režimu maksimalnog obrtnog momenta...mogu samo da zamislim na šta bi ličila potrošnja na Stilu 1.6 ako bih ga stalno držao oko 4.000 obrtaja, gore dole 500... :D:p

Evo, pojasnio je YUgisa:

...Inace tacka momenta nije mesto gde motor najmanje trosi, tacka max momenta je trenutak kada motor ima najbolju iskoriscenost goriva. Tada ce te dobiti najvise za svoje ulozene pare :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najmanja potrosnja je onda kada mozete da vozite na sto nizim obrtajima pri sto manje stisnutom gasom... E sad posto nevozimo svi na ravnom putu bez nagiba konstantnom brzinom nego moramo cesto da menjamo brzinu kojom se krecemo prilicno cesto, treba naci najbolji najbolji odnos obrtaja i stiskanja gasa...

Nekad je bolje ubaciti u nizi stepen prenosa i stisnuti malo jace gas a nekad je bolje ubaciti u visi stepen prenosa i manje stiskati gas... Znam ljude koji toliko preteruju da ubacuju u max stepen prenosa i onda puste totalno gas pa bukvalno voze na leru... :wallbash:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...