Jump to content
FAS Goran
zokibubu

Naj naj naj najekonomičnija vožnja

Recommended Posts

Ata

znaci po tvom objasnjenju ja vozim 30 godina automobile na pogresan nacin .... :spell:

Ok probacu da u gradu koristim samo do 5-te a na 5-tu cu da zaboravim do daljnjeg pa cemo videti sta kaze board u neko dogledno vreme .....

Rezultate cu javiti  ........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajd da se prikljucim...

U pitanju je energija koja je potrebna da bi se obavio odredjeni rad!

Energija je u ovom slucaju ono sto dobijamo sagorevanjem goriva tj deo te energije je koristan rad koji pretstavlja pravolinijsko kretanje klipa koje se pomocu klipnjace i radilice pretvara u obrtno/kruzno kretanje da bi se kao takvo prenelo na tockove.

Treba znati da su snaga i obrtni moment nesto drugo.

Treba znati i da odredjen polozaj papucice gasa ne znaci nuzno istu kolicinu ubrizganog vazduha i goriva.

Dalje....

Koristan rad koji sam gore naveo sluzi za savladavanje prepreka odnosno sila trenja kotrljanja, otpora vazduha i gravitacija (i jos kojekakvih gubitaka u putu od cilindra do tocka)...

Ako govorimo o kolicini korisnog rada potrebnoj za savladavanje prepreke ona je promenljiva koliko i uslovi tj otpor vazduha npr se menja, trenje takodje, ali interesantno je obratiti paznju za silu gravitacije. Ako bi taj rad gledali kao silu koja vuce auto unapred, to je jedina stvar koja to radi na ravnom. Na nizbrdici imate silu gravitacije koja u odnosu na horizontalnu ravan auta, tj npr poda auta, zaklapa odredjeni ugao. Ta sila je pod direktnim uticajem samo mase auta i moze se razdeliti na dve sile - jedna upravna na pod auta a druga u ravni poda. Pravac je taj a smer zavisi da li idete uzbrdo ili nizbrdo.... samim tim ako je potrebna kolicina energije da bi auto isao negde X, ona mora biti veca za tu silu ako je uzbrdo odnosno manja za tu silu ako je nizbrdo.

Pokusavam da ne koristim bilo kakve strucne termine da vas ne zbunim....

Plasticno gledano :

Imate bure i gurate ga tj kotrljate. 100m po ravnom je daleeeko lakse nego 100m uzbrdo koliko god ga polako gurali, zar ne?

Onda se sve te pomenute sile saberu i oduzmu i istim putem u nazad do cilindra dolazite do kolicine spaljenog goriva.

Sto se brzina tice, setite se bicikle i koliko vam je sve jedno dal je u 5. ili 15. brzini dok idete po ravnom - posle 5km ste opet isto "gladni" jer ste u prvom slucaju okrenuli 3puta vise pedale ali 3 puta lakse a u drugom 3puta manje ali 3puta teze.

I tu ima malih odstupanja i nije bas sto posto tako ali je priblizno.

Medjutim uzbrdo ili nizbrdo se stvari dramaticno menjaju, ne?

To je neka sustina.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebalo bi u 5oj da ipak manje troši nego u 4oj na 1500rpm, samo treba biti pažljiviji sa gasom. Dovoljno je mrvicu stisnuti gas jače da se po bordu podigne potrošnja, a da auto vidno ne ubrzava. Probaj sledeću taktiku, ubrzaj preko brzine kojom planiraš da krstariš u 5oj na 1500rpm, pa puštaj gas malo po malo dok auto ne krene jedva da usporava. Probaj da ukočiš nogu da nema korekcija gasa da auto lagano uspori do približne brzine koju si planirao i nemoj da ubrzavaš do sledećeg kočenja.

Najmanja potrošnja se moze ostvariti ako se lagano ubrzava i zatim vozi na kvačilu što duže. Mene bi tako veoma smaralo da vozim, pa se obično okrećem tempomatu u poslednje vreme.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio sam ubedjen da uvek isti polozaj papucice gasa,nuzno znaci i uvek istu kolicinu goriva,odnosno vazduha,ali sada vidim da nisam u pravu.Hvala na objasnjenju!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bih ipak rekao da auto troši manje što je u višem stepenu prenosa :) Evo vam primer jtd/mjet motora. Moj ide 150km/h na nešto preko 3000 obrtaja,a  mjet 16v na 2500. Sasvim je logično da je manje energije potrebno da bi se motor vrteo na 2500 obrtaja u minuti nego na 3000. Računam da su optori vazduha i opterećenja gotova ista za ova dva modela kod Stila.

 

Što se stepena prenosa tiče opet je ista stvar kao na biciklu. Krenete u nižoj brzini i on lakše ubrzava i u jedom trenutku dođete do brzine gde previše vrtite nogama pa prebacite par brzina više. Manje se vrte pedale i ne treba vam mnogo snage jer samo održavate brzinu i manje se umarate. 

Onda dođe uzbrdica i postaje vam teško. Spustite par brzina niže i lakše održavate brzinu bez obzira na to što više vrtite nogama. 

Potpuno isti princip je i sa motorom :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je nauka i nije tako jednostavno objasniti niti navesti sve. Jednostavno nije isto energije potrebno da bi se motor vozio isto kmh u razlicitim brzimama jer je broj obrtaja drugaciji, cak i na istim obrtajima, razlicita je sila na vratilu...

To sto 16v vrti na 2500obrtaja a 8v na 3000 istu brzinu ne znaci nuzno da ce 16v manje trositi jer u tu jednacinu ulazi kako opterecenje tj sila (koja je direktno zavisna od prenosnog odnosa) tako i stepen iskoriscenja goriva...

Ima toliko faktora koji uticu na sve i svasta i ako zelite to da savladate u detalje moracete da upisete neku skolu sa katedrom za SUS motore. Ako zelite da budete bolje upoznati ali ne bas u detalje - mehanika i to redom statika, kinematika, dinamika tacke pa dinamika sistema i okvirno ce te znati sta sve utice na kretanje auta. Ali necete znati bas sta se desava unutar motora :ph34r:

Nekada, papucica gasa je bila direktno sajlom vezana za karburator i direktno je zavisio polozaj papucice gasa i kolicina goriva / vazduha.

Danas, u vreme elektronskih papucica, kompjutera, protokomera, elektronski kontrolisanog ubrizgavanja, lambda sondi...... kompjuter meri gomilu vrednosti, uporedjuje uvek zeljenu i izmerenu vrednost i tezi da dosegne zeljenu....(koju nikad ne dostigne naravno - secate se limesa?)

I tako....zabava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trebalo bi u 5oj da ipak manje troši nego u 4oj na 1500rpm, samo treba biti pažljiviji sa gasom. Dovoljno je mrvicu stisnuti gas jače da se po bordu podigne potrošnja, a da auto vidno ne ubrzava. Probaj sledeću taktiku, ubrzaj preko brzine kojom planiraš da krstariš u 5oj na 1500rpm, pa puštaj gas malo po malo dok auto ne krene jedva da usporava. Probaj da ukočiš nogu da nema korekcija gasa da auto lagano uspori do približne brzine koju si planirao i nemoj da ubrzavaš do sledećeg kočenja.

 

Bravo :clap:

Ko je obraćao pažnju, održavanje iste brzine se može postići i sa recimo 3mm manje pritisnutim gasom, a to može primetno da smanji potrošnju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma,niko te ne proziva zbog tvog nacina voznje,vec samo pokusavamo da saznamo da li-i u kojoj meri takva voznja,koju ti preferiras,odgovara automobilima.Nevezano da li je benzinac ili dizel u pitanju.Ako tebi ta voznja odgovara,sta te briga za nas koji ovde diskutujemo.Niti ti sad treba da poslusas nas,pa da menjas stil voznje.Ta voznja je za tebe dobra (mislio si na ISPRAVNA),ali sa stanovista nekih opstih "zakona" voznje-nije dobra,odnosno-"pogresna je"! Ali,niko ne sudi tebi zbog takve voznje,jer mozda ti bolje i takvom voznjom cuvas svoj auto,nego mi koji vozimo-kao ispravno! Pa,sam si rekao da ti lamele i korpa traju prilicno dugo,a ja koji vozim po PS-u,zamenih sve to na "Kecu",pa na Marei,i sad valjda necu na Stilu...Pozdrav!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemojte ovo shvatati licno- ovo je samo akademska rasprava... koja pada u vodu u realnim uslovima.

Kako sam dosao do zakljucka da trosi vise u 5.nego u cetvrtoj. Vozim istim obrtajima (1500) na ravnom putu, u 5.trosi vise, ali ide brze. To je u 5.oko 80 km/h. Ako bi vozio 80. km/h u cetvrtoj sigurno bi trosio vise... ali ka vozim na naj naj ekpnimicniji nacin koji mogu, a to je pri 55 km/h a ne pri 80 km/h.

Kada bi vozio 55 u 5.brzini to se nikako ne bi svidelo motoru, a sami tim ni meni, jer bi to bilo negde oko 1200 obrtaja. Mogu probati na kratko da li ce tad trositi u 5. manje nego u 4. - ali tako necu da vozim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da ce SVAKI auto trositi vise u 5-oj brzini pri 50km/h,nego u 4-oj brzini,samo je razlika u kojoj meri.Do neke granice se brzina moze spustati u najvisem stepenu prenosa,ali ispod nje,dolazimo u situaciju,da cak i na idealno ravnom putu,moramo da pojacamo gas,a ne samo u slucaju da hocemo da preteknemo nekoga,ili savladamo neki uspon.To je dokazano u praksi,jer auto prosto nece vise da ide.Ako nista drugo pocece da trese kvacilo,i auto se gusi,jednom recju-muci se! Gde je i kada najbolje menjati brzine,mislim da odlicno pokazuju automatski menjaci,koji su-posebno na novijim automobilima-tacno podeseni za najbolji odnos snage,obrtnog momenta i kako da menjac sto duze traje.Eto,ako i tu ima neko ko se razume,neka napise koju!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadam se da im je logika bolja nego kod "strelica"... I cudi me od inzenjera u razvoju da kad vec imauu gomilu senzora nisu stavili I senzor za nagib, i da na osnovu pokazivanja senzora koriguju pokazivanje strelica, tako da se na uzbrdici prebacuje na visim obrtajima I obrnuto... to je minimalan napor. Npr. Imam italijansku digitalnu ves masinu koja ima displej I kompjuter "koji jede malu decu" izmedju ostalog sama prilagodjava obrtaje tome koliko je vlazan I tezak ves, ima Help u meniju, 100 kombinacija pranja... a za auto nisu mogli da smisle nista bolje! (Ili hteli?) ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

pa kako bi opstala auto industrija da se automobili ne kvare  :harhar:

Naravno da necu menjati stil voznje generalno ali cu probati da vozim bez upotrebe 5-te brzine po gradu neko vreme pa cu videti sta se desava sa potrosnjom mozda pocne da trosi i manje od 5 L  :laughing:

iskreno nadam se da ce trositi manje od 5  :clap:

Edited by amladenbk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh mi tu nesto pricamo o ekonomicnoj voznji, a ja kada popizdim pravim sranja. Pre jedno 3 sata nisam mogao vise od sat vremena da se parkiram u jebenom Delta sitiju. Pune garaze, nema ni jednog slobodnog mesta u Shitvilu, ma uzas. Ko zna kolikio sam puta potpisao i okrenuo se pod rucnom, onaj pod u garazi kao stvoren za to. A kada sam izasao na Jurija Gagarina opet jebena guzva. Tu sam otkrio da bravo 1.9JTD u prvoj ne vuce preko 5100rpm :D. Onda sam morao da zabodem pun gasa da bi na zuto prosao levo iz Jurija Gagarina prema Hondi.

Kako se vi obuzdavate u ovakvim situacijama? Da sam bio sam okrenuo bi se i otisao, ali su mi zena i klinac bili u jebenom Delta Sitiju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako se obuzdavamo? Citat iz jednog poznatog filma: "smiri se, smiri se... jedan... dva... tri... ...STO - BUMM!" ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh mi tu nesto pricamo o ekonomicnoj voznji, a ja kada popizdim pravim sranja. Pre jedno 3 sata nisam mogao vise od sat vremena da se parkiram u jebenom Delta sitiju. Pune garaze, nema ni jednog slobodnog mesta u Shitvilu, ma uzas. Ko zna kolikio sam puta potpisao i okrenuo se pod rucnom, onaj pod u garazi kao stvoren za to. A kada sam izasao na Jurija Gagarina opet jebena guzva. Tu sam otkrio da bravo 1.9JTD u prvoj ne vuce preko 5100rpm :D. Onda sam morao da zabodem pun gasa da bi na zuto prosao levo iz Jurija Gagarina prema Hondi.

Kako se vi obuzdavate u ovakvim situacijama? Da sam bio sam okrenuo bi se i otisao, ali su mi zena i klinac bili u jebenom Delta Sitiju.

 

Ako je guzva, odes u zgrade preko pruge, 300m peske ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ima spolja uvek mesta.

 

Otpori tj koliko je potrebno snage pri brzini 100 km/h

 

Fiat Bravo 1.6 MJ sa 1500 km na satu 20 kW (27,2 KS), 100 000 km 16,8 kW (22,9 KS).Šta je razrada.

Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm 17 kW (23 KS)

Fiat Panda 1.3 MJ 15,6 kW (21,1 KS)

Audi Q3 2.0 TDI Quattro 20 kW (27,2 KS)

Opel Zafira 2.0 CDTI 21,4 kW (29 KS)

BMW 328 i 16,9 kW (23 KS)

Mercedes Benz ML350 4matic 26 kW (35,4 KS)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I cudi me od inzenjera u razvoju da kad vec imauu gomilu senzora nisu stavili I senzor za nagib, i da na osnovu pokazivanja senzora koriguju pokazivanje strelica, tako da se na uzbrdici prebacuje na visim obrtajima I obrnuto...

Tvoj auto IMA senzor za nagib, kao i senzor G sile u svim smerovima (kao telefon). Na osnovu tih parametara kontroliše ESP i hill holder. Ne znam da li još nešto kontroliše, ali mogao bi. Tvoj primer koji si naveo su mogli bez nekog cimanja da implementiraju, jer sve podatke koji su potrebni već imaju.

Tapatalk 4

Edited by nidza

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Marko.Jovanovic ista stvar i u Ušću :) Još je bila neka demonstracija boksa pa je došlo još jedno 100 ljudi koji u životu ne bi tu došli. Ja nisam potpisivao, ali sam nabadao kočnicu jedno 50 puta da me neko ne udari  :laughing: A i džabe mi ekonomična vožnja posle traženje parkinga u garaži Ušća :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod mene je svaki dan borba za parking u TC Merkator. 

Ima fora stanes sa strane, ugasis motor i cekas da se neko isparkira u tvom vidokrugu. AKo niko ne izlazi ti si opet parkiran i cekas ako neko izadje uparkiras se i opet cekas....Tri stvari radis stedis gorivo, zivce a vreme prolazi uz neku dobru muziku sa cd-a. Kada pokupis svoje pogledas board a on pokazuje istu cifru kao kad si krenuo od kuce.   :unworthy:

Doduse ja bas ne mogu beskonacno da cekam i moram da se uparkiram posto idem na posao ali to je sustina  :laughing:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam dal je bilo...

 

Jel neko probao da vozi iza nekog sirokog vozila tipa autobusa ?

 

Bord pokazuje dosta manje,sto je i logicno manji otpor vazduha...

 

Ja probao ziva istina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne mora čak ni autobus ili kamion, može i auto kao što je tvoj, samo mora da se vozi onda baš blizu, na jedno pola metra. To ionako onda radiš samo kad poznaješ čoveka ispred, npr. kada se bude išlo sledeći put u posetu fabrici u KG-u, vozi iza nekoga iz Kluba tako blizu i videćeš opet sve blagodeti ''firunga''. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrlo je naporno I opasno. Ne preporucujem nikom. Ne vredi rizika, a i nije ni interesantno... to bi bilo kao da merimo potrosnju nizbrdo.

P.s. sa zimskim gumama je veca potrosnja, do proleca mi ova tema nije narocito zanimljiva...

P.s.2 voznjom iza slepera je upravo i oboren brzinski rekord u biciklizmu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...