Jump to content
FAS Goran
zokibubu

Naj naj naj najekonomičnija vožnja

Recommended Posts

Moje iskustvo je da je najekonomicnija vožnja oko vrednosti max obrtnog momenta + - 500 rpm.

1.4TDI fabija 80ks, oko 190Nm @ 1900rpm. Vožnja od 1700 do 2500 rpm.
Fiat Punto 2b. 1.2L, 60ks, 102Nm@2500rpm. Vožnja od 2000 do 3000rpm.

Kažem, moja vožnja. Kako drugi voze, njihova stvar.

 

I veoma je pogrešno misliti da manji br obrtaja, manja potrošnja, bolje je voziti u manjem prenosu na oko 2500rpm, nego u višem na 2000, jednostavno motor treba da ima određenu snagu, da bi radio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekonomična vožnja se ne dobija vožnjom u odredjenim obrtajima, već ne korišćenjem kočnica. Nije problem ni naglo ubrzavanje, nego kasno kočenje. Kad se neko zaleti do 100m pred raskrsnicu, a onda sedne na kočnicu, neka se ne pita zašto puno troši…

 

Inače, kad smo kod obrtaja, slažem se da  nikad ne treba voziti ispod maksimalnog obrtnog momenta, to su minimalni obrtaji. Zar nije očigledno da se motor ispod toga muči, radi kao mrtav konj…

Što se tiče maksimalnih trajnih obrtaja - ima jedno zlatno pravilo starijih vozača, sa kojim se slažem. To pravilo glasi: ako hoćete da vam dobro i dugo radi, motor treba terati do polovine maksimalnih obrtaja. 5000/2 = 2500 obrtaja. Zavisno od raspoloženja i uslova puta menjam u sledeći između 2100 i 2500 (autoput ili uzbrdica traže višlje obrtaje).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije tacno ovo za obrtaje, tj pogresno je napravljena veza obrtaja i obrtnog momenta, na osnovu mahom iskustva sa slabijim i starijim motorima.

Kljuc je u onome sto je shux gore naveo, da motor mora da ima odredjenu snagu da bi lepo radio.

Jer ako radi lepo u leru onda moze da radi i na jako niskim obrtajima u voznji ako ima snage.

Uzmes kao primer neki benzinac kom je maksimalni obrtni tek na 4000-4500rpm, recimo accord 2.0 ili neki jos veci i jaci benzinac.

Oni ima da predu i da rade lepo i na 1500rpm u voznji i bice ekonomicniji nego na 3500-4000rpm gde je blizu maksimalnog obrtnog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dao mišljenje iz sopstvenog iskustva, i jesu to atmosferci male snage. Daj boze da sam prešao te Kilometraže sa gore navedenom Hondom, i njenom snagom

Svakako se treba voziti tako da motor tokom vožnje ima dovoljno snage, br obrtaja, nit premalo, nit nešto puno više.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, ata said:

Ekonomična vožnja se ne dobija vožnjom u odredjenim obrtajima, već ne korišćenjem kočnica. Nije problem ni naglo ubrzavanje, nego kasno kočenje. Kad se neko zaleti do 100m pred raskrsnicu, a onda sedne na kočnicu, neka se ne pita zašto puno troši…

Ovo sam i ja poceo da primecujem u zadnje vreme, pogotovo je primenljivo u gradskoj voznji. Naravno, kada uslovi (citaj guzve) to dozvoljavaju...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako uštedeti gorivo u vožnji?

 

223150-voznja 01.jpg

 

Nemačka organizacija Tüv Süd, koja se bavi sertifikovanjem i inspekcijama, dala je nekoliko zanimljivih saveta o štedljivoj vožnji. Neke znate, a neke možda i ne.

 

Da biste uštedeli gorivo prebacite u višu brzinu pri 2.000 obrtaja. Takođe, mnogi vozači imaju potrebu da ostanu u nižoj brzini, ali već pri 50 km/h možete da budete u četvrtoj brzini, a zavisno o prenosnim odnosima u menjaču i vrsti motora (turbodizelski, turbobenzinski…) možda čak i u petoj. Potrošnja goriva pada za čak 50% ako ste u četvrtoj brzini, a ne u drugoj pri navedenoj brzini. Novi automatski menjači optimizuju stepen prenosa, ali sa ručnim menjačima vi ćete morati da izaberete.

 

Kad ugledate crveno svetlo na semaforu, maknite nogu s gasa i lagano se približavajte semaforu. Nemojte do poslednjeg trenutka stiskati papučicu gasa i zatim snažno kočiti. Na autoputu nemojte voziti brže od 130 km/h. Neretko je zbog prirode saobraćaja, konstantnih kočenja i ubrzanja, vremenski dobitak minimalan, a potrošnja goriva raste. Rešite se nepotrebnih balasta, odnosno stvari u automobilu koje povećavaju masu. Dodatnih 100 kilograma u vozilu povećava potrošnju za 0.3 l/100 km. Isto važi i za dodatke poput krovnih kutija i nosača za bicikle, koji narušavaju aerodinamiku automobila i povećavaju potrošnju goriva. Na kraju, 0.2 bara preslabo napumpane gume povećavaju potrošnju goriva i za 10%.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li znate koliko je veća potrošnja goriva pri 160 km/h u odnosu na 100 km/h?

 

mini m 1.jpg

 

Život nas uči da ništa nije jednostavno, a neki čudni zakoni tržišta pobeđuju logiku. Uglavnom, cene nafte padaju, a cene goriva rastu i to radikalno, odnosno približavaju se granici od dva evra za litar. Upozorenja nikad dosta, pa je tu još jedan savet za štedljivu vožnju.

 

Što je veća brzina, veći je i otpor vazduha, a to je ključni faktor u potrošnji goriva automobila. Otpor vazduha raste kvadratno na brzinu - a ne linearno. Dakle, čak i ako idete samo malo brže, otpor će se povećati mnogo više od vašeg ritma vožnje, a s tim i potrošnja.

Pri brzinama od oko 140 km/h, automobil troši natprosečnu količinu goriva. Na primer, Nemački autoklub (ADAC) je izračunao za automobile srednje klase da pri vožnji od 160 km/h troše do 67% više goriva nego pri 100 km/h. Koja je brzina idealna? Ubrzajte energično, prebacite u najviši mogući stepen prenosa i vozite brzinom između 60 i 90 km/h. To je najekonomičnije. Naravno, to nije praktično na autoputi. Idealna brzina ovde je konstantnih 100 km/h do 130 km/h u najvećem stepenu prenosa.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji jeftini polovnjaci troše najmanje goriva?

 

smart-fortwo-cdi.jpg

 

Kupovina automobila u ovim kriznim vremenima može biti ''skup sport'', jer su sve cene naglo skočile. Gorivo možda i najviše, pa zato predstavljamo listu polovnih automobila koji najmanje troše, a imaju pristupačnu cenu. Kada se setimo početka pandemije 2020. godine, iz ove perspektive za vozače i nije bilo tako strašno. Nije bilo gužve, a gorivo je bilo izuzetno jeftino, jer je litar benzina ili dizela koštao između 120 i 130 dinara. Međutim, dve godine kasnije, pre svega zbog sukoba u Ukrajini, cene su otišle u nebo. Država je ograničila maksimalnu cenu benzina sa 95 oktana, pa je za jedan litar potrebno izdvojiti 176 dinara. Evro dizel takođe ima ''zaleđenu'' cenu od 187.2 dinara za jedan litar. Ove ograničene cene se menjaju na svakih sedam dana, ali pravu situaciju pokazuju aditivirana goriva, jer je za litar potrebno izdvojiti i više od 200 dinara.

 

U ovo krizno doba, za sve potencijalne kupce polovnjaka najbolji izbor može biti neki od automobila koji imaju dokazano nisku potrošnju. Auto Klub je napravio listu polovnih automobila koji, po njihovim testiranjima, troše najmanje goriva, a mi predstavljamo najjeftinije od njih, koji su dostupni na domaćem tržištu polovnjaka. Radi se o modelima koji koštaju nekoliko hiljada evra, pa uz nisku potrošnju predstavljaju najjeftiniji način posedovanja automobila. Naravno, svih 10 vozila na ovoj listi pokreće dizelski agregat. Lista 10 pristupačnih polovnjaka poređanih prema potrošnji goriva:

  • Audi A2 TDI 3L - 2.7 l/100 km
  • Smart Fortwo CDI (451) - 2.8 l/100 km
  • VW Lupo TDI 3L - 2.9 l/100 km
  • Kia Rio 1.1 CRDi - 3.3 l/100 km
  • Seat Ibiza 1.2 TDI Eco - 3.7 l/100 km
  • Volvo C30 1.6D Eco - 3.8 l/100 km
  • Renault Twingo dCi - 3.9 l/100 km
  • Škoda Fabia 1.2 TDI - 4.1 l/100 km
  • VW Polo 1.2 TDI - 4.1 l/100 km
  • Citroen C2 1.4 HDi  - 4.2 l/100 km

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji benzinci troše najmanje goriva?

 

toyota y 01.jpg

 

U vreme kada cene goriva divljaju, štedljivost automobila je postala jedna od najpoželjnijih karakteristika. Za mnoge će biti važnija i od bogate opreme ili snažnijeg motora.

Nemački auto-klub (ADAC) je objavio podatke o najštedljivijim modelima sa benzinskim motorima. U obzir su uzeti samo modeli kod kojih su sprovedena rigorozna i realna WLTP fabrička merenja potrošnje. Naravno, treba uzeti u obzir da i WLTP merenja imaju određena odstupanja, ali su definitivno bliža realnoj potrošnji.

 

Kod malih gradskih i potkompaktnih automobila:

  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid CVT (3.8 litara goriva na 100 km),
  • Mazda 2 Hybrid Pure CVT koja koristi isti pogonski sklop kao Yaris (3.8 litara),
  • Renault Clio E-TECH Hybrid 145 Equilibre Automatik (4.2 litra),
  • Honda Jazz 1.5 i-MMD Comfort e-CVT (4.5 litara),
  • Suzuki Swift 1.2 Dualjet Hybrid Club (4.7 litara),
  • Toyota Aygo X 1.0 (4.8 litara),
  • Kia Picanto 1.0 Edition 7 (4.8 litara),
  • Suzuki Ignis 1.2 Dualjet Hybrid Club (4.9 litara),
  • Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Cool (5.0 litara),
  • Škoda Fabia 1.0 MPI Easy (5.0 litara).

Kompaktna klasa:

  • Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DCT6 (3.4 litra),
  • Toyota Corolla 1.8 Hybrid (4.5 litara),
  • Suzuki Swace 1.8 Hybrid Comfort+ CVT, praktično isti automobil kao i Corolla (4.6 litara),
  • Renault Arkana E-TECH Hybrid 145 Intens Automatik (4.6 litara),
  • Toyota C-HR 1.8 Hybrid Flow (4.9 litara),
  • Audi A3 Limousine 30 TFSI S tronic (4.9 litara),
  • Mazda 3 Fastback e-SKYACTIV-X 2.0 M Hybrid (5.0 litara),
  • Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid Cool & Connect (5.1 litar),
  • Škoda Scala 1.0 TSI Cool Plus (5.1 litar),
  • VW Golf 1.0 eTSI Life DSG (5.2 litra),
  • Kia Ceed 1.0 T-GDI Edition 7 (5.2 litra),
  • Hyundai Ioniq Hybrid (5.2 litra).

Srednja klasa:

  • Škoda Octavia 1.0 TSI e-TEC Ambition DSG (5.0 litara),
  • Toyota RAV4 2.5 Hybrid (5.6 litara),
  • Lexus NX 350h Automatik (5.6 litara),
  • Peugeot 508 1.2 PureTech 130 Active Pack EAT8 (5.8 litara),
  • Citroen C5 X PureTech 130 Stop&Start Feel Pack EAT8 (6.0 litara),
  • Audi A4 35 TFSI (6.0 litara),
  • Audi A5 Coupé 35 TFSI (6.0 litara),
  • Volvo V60 B3 Essential DKG (6.2 litra),
  • Mercedes-Benz C 180 9G-TRONIC (6.2 litra),
  • VW Passat Variant 1.5 TSI OPF Conceptline (6.3 litra),
  • BMW 318i Steptronic (6.3 litra),
  • Peugeot 5008 1.2 PureTech 130 Active Pack (6.3 litra),
  • BMW 420i Coupé Steptronic (6.3 litra),
  • Ford S-MAX 2.5 Hybrid Trend CVT (6.3 litra).

Viša i visoka klasa:

  • Lexus ES 300h Business Edition Automatik (5.2 litra),
  • Škoda Superb 1.5 TSI Active (5.9 litara),
  • BMW 520i Steptronic (6.1 litar),
  • Toyota Highlander 2.5 Hybrid Business Edition (6.6 litara),
  • BMW 630i Gran Turismo Steptronic (6.8 litara goriva).

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam davno primetio, jer mi je na Bordu uglavnom trenutna potrosnja, da kada vozim nekim ravnim putem, i nekom konstantnom brzinom, ako je potrosnja npr 6, samo malo pustim gas, i potrosnja padne na npr 5L, a smanjio sam brzinu za par kmh.

 



 

Edited by neshaoct
prebačeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

@shuxx a jel to samo na momenat ili ostane tako, jako je osetljiva trenutna na cinjenicu da li drzis gas a i dalje ubrzava, ili si pustio gas te usporava naspram "drzis konstantno brzinu sa manje ili vise gasa pritisnuto"... Razumes sta hocu da kazem

 

Probaj isto to na ravnom i bez promenljivog vetra sa tempomatom i sacekaj kad ustali brzinu da pogledas

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gledam da bude trajno. Jednostavno trazis gasom odgovarajucu snagu i brzinu u cilju najpovoljnije voznje. Tako po gradu, na pravcu od 500 - 700m, npr u 3 brzini, nadjem neku brzinu, gde je potrosnja npr 5L..
Isto i na otvorenom putu, postignes zeljenu brzinu, pomalo smanjis gas, i bitno padne potrosnja, a vozis 5km h sporije. Cesto vozim sam, i imam dosta vremena za opipavanje tempa voznje. Cesto je potrosnja u 4 brz, manja od 5 brz. Ako se ne vozi brzo.

Znas kako je.
Neko podje na letovanje, vozi 140kmh. I ne zali da da npr 40 € vise za gorivo, ali da stigne brze. Kod mene je drugacije, mada i vozim male automobile. Tako da i zbog sebe, i zbog auta, drzim na autoputu 100 do 110kmh. A to mi se vraca zaista niskom potrosnjom. PK - NS, nekih 360km, potrosnja TNGa oko 7L. Sto je nekih 4 L BMBa... Tesko da moze povoljnije.
Ono jednom sto odem na letovanje, ne zurim, obicno podjem posle ponoci, manji saobracaj, i stignem ujutru na plazu . Bolje da dam nesto para za neko osvezenje, nego na gorivo.

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve je to do broja obrtaja i opterećenja,bez da spominjemo ostale spoljne faktore na koje ne možemo da utičemo.

Primera radi, svaki dan vozim do posla i nazad deonicu gde je otvoren put, magistrala. Vozim 90km/h. U jednom pravcu imam jedni uzbrdicu u drugom nizbrdicu .
Nižu potrošnju ostvarim tempomatom nego "nogom" u oba pravca. Bez tempomata se baš treba potruditi održavati istu brzinu.
Razlika u potrošnji je mizerna al je ipak ima. To je nekih 7-8 km otvorenog puta. Da je veća distanca, razlika bi sigurno bila veća.

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@shuxx

Stara škola vožnje...
 

Edited by Ivan
Skinut nepotreban citat, dodat tag, skinut TT potpis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je apsolutno tacno, da potrosnja moze da bude niza u nizem stepenu prenosa. Kada se ubode raspon obrtaja blizu opsega maksimalnog obrtnog, koji prija motoru. A gde je to, zavisi od konstrukcije i tipa motora. Dok veliki broj ljudi odmah juri samo sto visi stepen prenosa (narocito to primecujem zadnjih deceniju i po, kod vozaca turbo dizelasa). A to opet negativno utice i na plivajuci zamajac koga odavno imaju i benzinci, menjac (pogotovo ako se agresivnije ubrzava iz tih nizih obrtaja), motor postaje "udavljen"...

4 hours ago, knezevic76 said:

Nižu potrošnju ostvarim tempomatom nego "nogom" u oba pravca. Bez tempomata se baš treba potruditi održavati istu brzinu.
Razlika u potrošnji je mizerna al je ipak ima. To je nekih 7-8 km otvorenog puta. Da je veća distanca, razlika bi sigurno bila veća.

Kod mene je obrnuto, sta god da sam vozio trosi trunku manje bez tempomata :D . Cisto to malo razgledam kada sednem u neki novi auto zbog radoznalosti. Naravno, kada izgustiram, i sluzbena i privatna kola vozim radi uzivancije, a ne stednje.

Ako je put relativno ravan, npr. ukljucim prikaz pritiska turba i trenutnu potrosnju. Sa tempomatom je pritisak turba skoro u desetu isti, trenutna potrosnja se vrti blizu oko neke vrednosti... Dok inace kada vozim (a retko koristim tempomat) - odrzavam konstantnu brzinu, voznja je tecna, ali se "igram" sa papucicom gasa. Pritisnem malo, pa pustim da "proguta" :) (primeti se jedino po zvuku, ne po tempu) i tako u krug. Tada pritisak turba varira, trenutna potrosnja varira od neke vrednosti, cesto cak i do 0, i nazad - i kada podvucem crtu, uvek je to trunku manje nego sa tempomatom. Tu znatno pomaze i to sto mozes da predvidjas situacije, umesto "glupog" tempomata koji samo odrzava brzinu, uglavnom agresivno ubrzava, itd.

Naravno, sve ovo pada u vodu ako u pitanju nije neki duzi, konstantan put ili ako se vozi za svoju dusu :) . I naravno ako je benzinac u pitanju, koji je potrosnjom daleko osetljiviji na dinamicnu voznju.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako smanjiti potrošnju goriva?

 

psa potrosnja.jpg

 

Benzin, dizel i plin drastično su poskupeli u prethodnih godinu i po dana, pa mnogi vozači više nego ikada žele da smanje potrošnju. Zato ćemo dati savete za smanjenje potrošnje i pokušati da skrenemo pažnju na razne savete koji vozačima donose preterana očekivanja po pitanju uštede. Pozabavićemo se i nekim zabludama. Naime, neke ''mere'' koje preduzmete mogu da donesu osetnu uštedu, dok druge u praksi neće doneti bukvalno ništa. Mnogo toga zavisi od vrste motora u vašem autu, uslova vožnje i drugih faktora, pošto npr. ne mogu da se porede vožnja u gradskoj gužvi i vožnja na nekoj magistrali bez gužve.

  1. Uređaji i aditivi za smanjenje potrošnje: upozoravamo da su brojna istraživanja pokazala da su razni uređaji i aditivi za smanjenje potrošnje jednostavno beskorisni. Ovaj savet smo stavili na prvo mesto kako ne biste uzalud trošili novac i pritom imali lažnu nadu.
     
  2. Pritisak u gumama je veoma važan: testovi obavljeni od strane proizvođača guma i renomiranih auto časopisa pokazali su da je odgovarajući pritisak vazduha u gumama izuzetno važan kada je potrošnja goriva u pitanju. Međutim, većina vozača veoma retko proverava pritisak u gumama, a to bi trebalo raditi bar jednom mesečno - to je zvaničan savet proizvođača guma. Zato je dobra ideja da napravite sebi podsetnik. Pritisak proveravajte isključivo na pumpama koje imaju overene manometre (kompresore). Overen manometar na sebi mora da ima žig, tj. nalepnicu kvadratnog oblika - ona je podeljena u četiri manja kvadrata, pri čemu svaki predstavlja po jedan kvartal u godini, a godina je napisana u sredini. Kvartali su obeleženi rimskim brojevima, a nalepnica (tj. žig) je važeća do kvartala koji umesto rimskog broja ima kružić. Pritisak u gumama se ne meri nakon duže vožnje, pošto se tada gume zagreju i pritisak zbog toga poraste.
    Ne pokušavajte da uštedite tako što ćete da naduvate gume na znatno veći pritisak od predviđenog. Tako ćete samo ubrzati nepravilno habanje gazeće površine gume, pri čemu će osetno brže stradati i razni elementi oslanjanja. Pametno je i da povećate pritisak u gumama kada je auto opterećen, naročito kada idete na duži put (npr. na more). Stvar je u tome što će gume sa standardnim pritiskom vazduha kod ozbiljnije opterećenog auta doneti iste negativne efekte kao izduvane gume kod neopterećenog auta - veća potrošnja goriva, nepravilno trošenje guma, pregrevanje guma, lošije kočenje i ponašanje pri skretanju, veća mogućnost oštećenja prilikom naletanja na udarne rupe ili kod penjanja uz oštar ivičnjak, itd. Podatke o odgovarajućem pritisku kada je auto opterećen možete uglavnom da nađete na nalepnici negde na autu ili u uputstvu za auto, mada nažalost mnogi stariji polovnjaci nemaju ni jedno ni drugo, pa savetujemo da se snađete na neki drugi način - tu je internet.
     
  3. Uslovi vožnje:  stani-kreni vožnja u saobraćajnom špicu najveći je neprijatelj uštede goriva. U tim uslovima će i mali auto sa benzinskim motorom od 1.200 kubika i 65 KS bez problema da popije 10 l/100km. U ''teškoj'' gradskoj vožnji jednostavno nema pravila kada je potrošnja u pitanju. Zato, ukoliko imate mogućnost da izbegnete gradsku gužvu, iskoristite tu mogućnost. Budite ''kreativni'' - parkirajte auto negde van zone sa najvećom gužvom, pa uđite u autobus ili tramvaj. Takođe je često isplativije da idete dužom trasom sa manje gužve i semafora, nego kraćom putanjom sa mnogo semafora i gustim saobraćajem. Svesni smo da mnogi vozači jednostavno nemaju izbora, ali oni koji imaju, treba da ga iskoriste. Ni nedostatak vremena često nije opravdan argument, pošto traženje parkinga po delovima grada gde je parking teško naći može da potroši mnogo vremena i goriva i nerava...
     
  4. Stil vožnje: oštra vožnja sa snažnim ubrzanjima, naročito prilikom kretanja iz mesta može i najštedljiviji auto da pretvori u nemilosrdnog potrošača goriva - bez obzira na kubikažu ili snagu. Treba voziti tečno i bez oštrih ubrzavanja. Treba pratiti saobraćaj i puštati papučicu gasa kada primetimo da se saobraćaj ispred nas usporio, da nailazimo na semafor na kojem se već upalilo ili će se uskoro upaliti crveno i slično.
     
  5. Prinuđeni ste da vozite kao na trkama: ovo nije sarkazam. Ovo je ozbiljan problem. Zašto?
    Uobičajen savet glasi: Održavajte bezbednu distancu u odnosu na vozilo ispred vas kako biste mogli tečno da vozite, odnosno blago i pravovremeno da kočite i ubrzavate, kao i da se bezbedno zaustavite u slučaju oštrog kočenja. U teoriji odličan savet! Ali on može da se primenjuje samo u idealnim uslovima. Vi ostavljate dovoljno mesta do auta ispred vas - kako ne biste bespotrebno kočili pa odmah zatim ubrzavali. Nažalost, u praksi je ovo često nemoguće, pošto će vas konstantno preticati druga vozila i ubacivati se u tu prazninu između vas i vozila ispred. I tako svaki put kad se neko ubaci ispred vas, moraćete da usporite da biste ponovo napravili dovoljnu (bezbednu) distancu u odnosu na njega. Pa vas odmah zatim pretekne drugi auto... I to se onda konstantno ponavlja. Da ne pominjemo to što ćete vi da čekate na semaforu da se upali zeleno, dok su oni koji su vas pretekli odavno nestali sa vidika. Ali - to je vaš izbor. Koliko vam je važno da negde brže stignete u odnosu na veću potrošnju goriva?
     
  6. Kad zeleno na semaforu počne da trepće: neretko je bolje da ubrzate i prođete kroz zeleno (trepćuće), nego da dočekate crveno, pošto tada morate da pokrećete vozilo teško tonu i po iz mesta. To apsolutno ne znači da treba u poslednjem trenutku da ''zabadate'' gas i projurite kroz žuto ili crveno.
     
  7. Start-stop sistem:  koliko uopšte štedi goriva? U praksi štedi veoma malo goriva. Procene idu od 2% do 5%, mada neki tvrde da može da se postigne ušteda od 10% i više. Danas je taj sistem obavezan kod iole novijih automobila, tako da nemamo mnogo izbora, iako ostaje mogućnost da se ugasi, a tu mogućnost koristi neverovatno veliki broj vozača. Postoji i mnogo uslova koji sprečavaju start-stop sistem da uopšte gasi motor. Zavisi od temperature motora, spoljne temperature, uključenih potrošača,opterećenosti, napunjenosti i stanja akumulatora, itd.
     
  8. Izbacivanje nepotrebnog tereta - verovatno ste u raznim tekstovima na temu smanjenja potrošnje goriva pročitali savet da izbacite nepotreban teret, uglavnom iz prtljažnika. Pritom se ponekad savetuje čak i izbacivanje rezervnog točka i korišćenje seta za popravku probušene gume. Naš savet je da nipošto ne izbacujete rezervni točak, bez obzira da li je pune veličine ili ''ćopavac'', i da ga ne menjate setom za popravku gume, pošto težina jednog točka definitivno nije dovoljna da učini osetnu razliku po pitanju potrošnje. Ali zato donosi rizik da se nađete negde sa ozbiljno oštećenom gumom ili felnom i beskorisnim setom za popravku gume. Za izbacivanje alata iz prtljažnika važi sličan zaključak - verovatno nemate 30 kg alata u prtljažniku. Naravno, zavisi koji je alat u pitanju i da li uopšte može da bude od pomoći u nekim situacijama - to zavisi od veštine vozača, vrste kvara, samog automobila... Sami procenite.
     
  9. Oprezno sa raznim ''trikovima'':  punjenje rezervoara do vrha rano ujutro kada je gorivo hladno da bi ga više stalo, gašenje motora prilikom stajanja u gužvi ako nemate fabrički start-stop sistem, stavljanje sportskog filtera vazduha koji pruža manji otpor prolasku vazduha, ponovo podsećamo na beskorisne uređaje i aditive za smanjenje potrošnje, gašenje motora na nizbrdici, suviše spora vožnja na auto-putu (npr. 90 km/h) pošto se tako dovodite u ozbiljnu opasnost... Postoji još mnogo sličnih ''saveta'', ali nije problem što ne samo što vam neće uštedeti gorivo, već mogu da vas dovedu u rizične situacije.
     
  10. Klima uređaj:  korišćenje klima uređaja može da poveća potrošnju od 5% do preko 10%, pa i preko 20%. Uglavnom kod starijih automobila klima više povećava potrošnju, a kod novijih manje. Međutim, pri visokim brzinama otvoreni prozori veoma negativno utiču na aerodinamiku, što takođe može drastično da poveća potrošnju, pa je tada isplativije da uključite klimu.
     
  11. Vožnja u zavetrini:  ''zalepite'' se iza drugog vozila, naročito kamiona, kako biste smanjili čeoni otpor vazduha i tako smanjili potrošnju goriva. Ova taktika funkcioniše, ali je toliko opasna da vas zaista molimo da to ne radite - u deliću sekunde možete da izazovete užasavajuću saobraćajnu nesreću.
     
  12. Ispravan motor: ukoliko motor ne radi kako treba, potrošnja može da bude bez problema veća za litar ili dva, čak i ukoliko vama ne deluje da postoji ozbiljan problem. Zato redovno proveravajte ispravnost motora.
     
  13. Pratite potrošnju: ne oslanjajte se samo na putni kompjuter. On nije 100% pouzdan. Naprotiv, ume solidno da slaže. Zato povremeno napunite rezervoar do kraja, pa ga nakon 200 ili 300 kilometara ponovo napunite i izračunajte potrošnju. Ovo bi trebalo uraditi povremeno u periodu kada redovno koristite auto u uobičajenim uslovima, a ne samo kada idete na more.
     
  14. Pratite situaciju ispred vas:  predviđanje i pravovremeno uočavanje promena u kretanju drugih vozila, praćenje semafora, uočavanje krivina i raskrsnica, može da uštedi dosta goriva pošto ćete moći pravovremeno da popustite gas i blagovremeno da ubrzate kada je potrebno.

Zaključak

Ne postoji magični štapić ili neka ''specijalna tajna'' kojima možete drastično da smanjite potrošnju goriva. Uslovi u kojima vozite i stil vaše vožnje su glavni faktori.

Verovatno ste pročitali još mnogo raznih saveta za smanjenje potrošnje goriva i verovatno se pitate zašto ih mi nismo uključili u našu listu? Odgovor glasi - mnogi od tih saveta su od male koristi u praksi. Na uslove u saobraćaju ne možete da utičete, ali zato možete na stil vožnje. Međutim, često ni tu ne može mnogo da se uradi iz prostog razloga - morate da pratite dinamičan tok saobraćaja inače će konstantno da vas (rizično) pretiču, da vam ablenduju, trube, ''lepe'' se na branik i slično, što može da bude zaista stresno.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pogledajte šta je napravio od svog automobila da bi smanjio potrošnju goriva

 

aerodinamika.jpg

 

Na potrošnju goriva utiče niz faktora, a jedan od najvažnijih je aerodinamika. Toga je svestan i ovaj vlasnik Subaru Impreze koji je, suočen s rastom cena goriva, odlučio da unapredi automobil da bi smanjio potrošnju goriva. S ciljem poboljšanja vlasnik YouTube kanala Think Flight se odlučio na karoserijske nadogradnje. Ali uz dva preduslova.

 

Prvi je da se radi o jednostavnim modifikacijama iz kućne radinosti, a drugi da cena ne ode u nebo. Pre oblikovanja zadnjeg dela je proučio zakone te uvideo da postoje samo dva ograničenja, a to je da zadnja svetla i registracija moraju da ostanu vidljivi. Upotrebom laganih i jeftinih materija poput panela sa stiroporom te običnog kartona izradio je produžetak zadnjeg kraja. Sve je spojeno lepljivom trakom, a nakon prvog testa rezultat je pokazao da je potrošnja zaistna pala, i to čak 13.7%. Sve to je postigao modifikacijama u garaži koje je odradio za nekoliko sati. Vlasnik nije zadovoljan dobijenim efektom, pa je krenuo da istražuje kako bi još mogao da smanji potrošnju goriva. Jednostavnim testom sa trakicama je uvideo problematična područja sa turbulentnim strujanjem i dodatno detektovao problem ispod poda vozila, gde je potrebno preusmeriti vazduh. Očekuje da bi kupolastim završetkom i manjim promenama na prednjem braniku i pragovima mogao dodatno da smanji potrošnju, i to značajno. Verovatno ćemo uskoro imati priliku da vidimo novi video, a time i da li se uz jeftine promene može smanjiti potrošnja za više od 25%. Naravno, govorimo o vožnji konstantnom brzinom otvorenim putem.

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pet saveta kako da vam se rezervoar sporije prazni

 

179432-suzuki ignis 1.jpg

 

Aktuelne cene goriva su i dalje ograničene Uredbom vlade, ali zbog ukupne situacije u svetu sigurno je da u skorije vreme neće biti značajno niže. Zato nije na odmet podsetiti se kako sami možemo da smanjimo potrošnju i dodamo koji kilometar vožnje više za istu količinu goriva. Kako piše RTS, računica kaže da bismo najjeftinije prošli sa električnim automobilom, ali pošto nama to još uvek deluje kao daleka budućnost, moramo da se potrudimo kako bi naši automobili, u proseku stari više od deceniju, bili što ekonomičniji.

 

Vozite manji, lakši automobil

Postoji nekoliko stvari koje možemo da učinimo kako bismo smanjili potrošnju goriva. Najbolji je da ga uopšte ne koristimo, već da idemo peške ili zgrabimo bicikl. Ako ipak sednemo za volan, trebalo bi da što bolje osmislimo putanju. Jedan od načina je da kada već krenemo nekuda kolima, završimo više poslova usput i gledamo da nam maršruta bude što optimalnija. Takođe, vozilo koje koristimo je podjednako važno. Opštepoznato pravilo je da što je automobil veći i teži, to će mu trebati više energije i goriva po kilometru. Odabir manjeg automobila, a ne velikog SUV-a, sigurno će smanjiti račun za gorivo. Veliki SUV će trošiti skoro duplo više goriva po kilometru nego manji automobil. Istraživanja takođe ukazuju da se za svakih 100 kilograma povećanja težine vozila, potrošnja goriva povećava za oko 5%-7% za automobil srednje veličine. Dakle, pored vožnje manjeg automobila, najbolje je smanjiti opterećenje i izbegavati vožnju unaokolo sa dodatnim teretom.

 

Koristite tehnike ekonomičnije vožnje

Za uštedu goriva važan je i način na koji vozite. Ekonomičnija vožnja podrazumeva svest o potrošnji goriva i preduzimanje radnji da je smanjimo. Postoje različiti načini da se to uradi. Svaki put kada kočite i zaustavljate auto, morate ponovo da ubrzate da biste postigli željenu brzinu. Ubrzanje troši mnogo energije i goriva, tako da će vožnja bez čestih zaustavljanja, praćenje situacije u saboraćaju (ako vidite da je semafor zatvoren, ne dodajte gas bez razloga) dovesti do uštede. Važno je da držite propisano rastojanje od drugih vozila, a pomaže i da držite oko dalje na putu, kako biste izbegli prepreke i samim tim nepotrebno kočenje i ubrzanje. Potrošnju ćemo smanjiti i ako vozimo u najvišoj mogućoj brzini kako bismo smanjili opterećenje motora, samim tim i potrošnju goriva. Oni koji imaju automatski menjač, trebalo bi da ga podese na ''eko'' režim, ukoliko imaju tu opciju.

 

Odmarajte motor

Još jedan jednostavan savet je da ne držite uključen motor u praznom hodu. Manji automobili uglavnom troše jedan litar goriva na sat rada u praznom hodu, dok je to blizu dva litra na sat za veliki SUV. Naravno, u gradskoj vožnji generalno ne može mnogo da se uradi po tom pitanju, osim da pokušavamo da izbegavamo špic i idemo ulicama koje su manje zakrčene. Ali kada stojimo parkirani i čekamo saputnika da se pojavi, nema razloga da motor radi i nepotrebno troši gorivo.

 

Što manje klima radi to manje auto troši

Većina ljudi to možda ne shvata, ali korišćenje klima-uređaja troši negde između četiri do osam odsto više od uobičajene potrošnje goriva. Umesto toga, korišćenje ventilatora će zahtevati manje energije nego klima uređaj. Ili još bolje, spustite prozore da vas osveži vazduh, kao u dobra stara vremena kada u kolima nisu postojali klima-uređaji.

 

Vodite računa o gumama i uzmite u obzir aerodinamiku

Dobro napumpane gume se prilično isplate, jer nam mogu uštedeti između 2%-4% u potrošnji goriva. Isto tako, automobili su dizajnirani da budu aerodinamički efikasan. Sve što utiče na to, uključujući krovne nosače, nosače za bicikle i slično, dolazi sa dodatnim troškom za gorivo - posebno pri većim brzinama na auto-putu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sa Opel Insignijom i 66 litara dizela prešao 2.095 km

 

233203-opel insignia 02.jpg

 

Mnogi ljudi to možda ne znaju, ali u svetu automobila postoje stručnjaci za takozvani ''hajpermaling'', tehniku vožnje za najefikasniji mogući način kako bi se postigla autonomija mnogo veća od one koju proizvođači inače propisuju. Primer: pređenih 2.095 kilometara sa jednim 66-litarskim rezervoarom dizela.

Arhitekta ovog poduhvata je prošle godine bio Felix Egolf, istaknuto ime kada se govori o ovoj vrsti rekorda, a njegovo ''oružje'' za postizanje toga je Opel Insignia 1.5 dizel. Put koji je prešao je dug više od dve hiljade kilometara: počinje u Riselshajmu, domu Opela u Nemačkoj. Ideja je bila da kroz četiri dana prođe kroz Hamburg, Berlin, Lajpcig, Minhen i Mersburg, da bi se na kraju vratio na početnu tačku. Na mestu polaska, rezervoar od 66 litara se puni do vrha i cilj je da prevali rutu samo s tim gorivom. Prema procenama, da bi mogla da prevali putovanje potrebno je bilo da Insignia ostvaruje realnu potrošnju od 3.5 l/100 km. Egolf smatra da je to moguće jer je uticaj koji vozač ima na potrošnju ''veći nego što neki ljudi mogu da zamisle''.

 

233204-opel insignia 01.jpg

 

''Svaki gram CO2 je važan. Ali jedna varijabla se retko uzima u obzir: vozač. Međutim, on ima osnovni uticaj na potrošnju goriva automobila, a time i indirektno na okolinu'', ističe Egolf. Prvo stajanje je na 400 kilometara, a kazaljka se jedva pomerila: 3.6 l/100 km - zahvaljujući činjenici da se veći deo puta odvija autoputem i da je prosečna brzina 82.8 km/h. Drugi dan rekordi su vrlo slični, za 8 sati i 28 minuta je prešao još 700 kilometara, prosečno 84.8 km/h i potrošnjom od 3.6 l/100 km. Trećeg dana obeleženog maglom i povremenim gužvama, Egolf se osvrće na veliki uticaj brzine na potrošnju, ističući da neko ko vozi 120 km/h može da potroši praktično duplo više nego neko ko vozi 90 km/h. Savet, za putovanje od 360 kilometara, prvi će to učiniti za tri sata, a drugi za četiri, ali prvi će na tom putu potrošiti 21.6 litara, a drugi samo 10.8, što je osetna razlika. Na kraju trećeg dana prosek je 74.4 km/h, a potrošnja nepromenjena na 3.6 litara. Kazaljka rezervoara je na poslednjoj tački, ali na kraju Egolf u Insigniji stiže na cilj u Riselshajm, gde je četiri dana ranije napunio svoj rezervoar. Iz perspektive ovog čoveka i ove vožnje sa ovim motorom još dugo po pitanju troškova i dometa neće biti ničeg toliko efkasnog osim - dizela.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam koliko je realno da trosi duplo vise na 120 u odnosu na 90km/h. Po podacima za Yuga je uvecanje za oko 50% i to za auto koji bas nije optimizovan za brzine na autoputu, a razlika u vremenu koje je proveo da potrosi na putu je 6 sati, da mu je posao da vozi, to bi bio skoro jedan radni dan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednostavan trik za uštedu goriva

 

115169-mercedes servis.jpg

 

Dolaze nam vrući dani, klima-uređaji u kućama i automobilima radiće punim intenzitetom, a sve to uključuje i povećanu potrošnju energije. Ovde nas zanimaju, pre svega, automobili, odnosno kako uštedeti barem malo goriva tokom rada klima-uređaja.

 

Znate da klima-uređaj može da uzima vazduh za hlađenje kabine vozila spolja ili iznutra i upravo tu leži prilika za uštedu goriva. Naime, ako klima-uređaj uzima vazduh spolja, potrebno je mnogo više energije da se rashladi nego da recirkulira vazduh u kabini. Uzimajući vazduh iznutra, klima-uređaj ga takođe filtrira, ali sprečava ulazak prašine i neprijatnih mirisa. Zato je dobar način za uštedu goriva pritiskanje dugmeta za recirkulaciju vazduha. A to je da pritom sistem uzima vazduh koji se nalazi u putničkom prostoru, a koji će imati sve nižu temperaturu. Tokom vrućih letnih dana preporučljivo je aktivirati ovu funkciju, a na dužim putovanjima tek povremeno uključiti i opciju hlađenja spoljašnjeg vazduha. Da osvežite vazduh u kabini. Pominju se velike uštede koje idu i iznad 10% potrošnje goriva. Isplati se.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...