Jump to content
FAS Goran
banetv

Fiat Punto mk.2 1.3 MJet - turbina

Recommended Posts

Preksinoć na autoputu prilikom teškog preticanja dugačkog kamiona, ispadne iz rada turbina, auto ostane bez snage, upali se "engine check" i jedva završim preticanje. Stanem, ugasim, upalim, problem nestane, sve radi normalno ali lampica ostane. Dalje u vožnji sve normalno i ima snagu. Na mojoj dijagnostici očitam dve greške P0101 "mass air flow out of range" (prikaz protokomera je iznad ili ispod granice) i P0238 "turbocharger sensor high" (senzor pritiska turbine previsok). Greške obišem i više se ne javljaju. Njuškajući po dokumentaciji vidim da se to dešava i često nije ozbiljno, ali je nepijatno kad turbina stane. MAF senzor je nov, a za MAP ću da proverim i očistim kontakte. Drugo ne preporučuju ništa osim zamene MAP-a.

Da li je neko imao slične probleme?

Možda nema značaja ali juče sam prvi put uzeo gorivo na drugoj pumpi i odmah mi se učinilo da nije kao OMV. Na dijagnostici sam testirao auto u radu i svi parametri i dijagrami su u redu i pri visokim obrtajima. Još neka iskustva?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam imao slicne probleme, ali ima nekoliko tema na forumu gde se govori upravo o istim takvim incidentima. Mislim da je vecina resena ciscenjem turbine, ali bolje ce reci neki majstor, kad poseti temu

Edited by Lyon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvo sam pretražio forume ali ništa 1.3mjt jer je ovde neka manja specifična turbina na koju se niko ne žali. Eh, baš ja da budem prvi. Ni na stanim forumima nema ništa naročito o tome. Tek ništa o čišćenju. Ako treba, vrlo rado.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bane proveri vakumska creva sto idu od turbo do elektomagnetnog ventila proveri sami dzek na elektromagnetnom ventilu da nije korodirao.

A najbolje proveri turbinu u voznji koliko puni da nije pocela da puni prevelikim pritiskom jer ovo sto ti se desilo podseca upravo na to.

Jer kad turbo krene da puni jacim pritiskom od dozvoljenog kompijuter ukljucuje rezim smanjene snage da nebi doslo do ostecenja.

Probacu da negde iskopam vrednosti za proveru u voznji pa se cujemo.

Pozdrav.

Ps:

Evo iskopao sam vrednost ubaci u trecu pusti obrtaje da padnu ispod 2000 obrtaja (na primer 1500) i onda daj pun gas u opsegu 2000-3500 turbina treba da dostigne 2,2 bara i onda da krene da opada pritisak,ukoliko tubo puni preko ove vrednosti to znaci da je najverovatnije turbina pocela da zaglavljuje i sledi ciscenje iste.

Nadam se da sam bar malo pomogao.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala, mada mi nije jasno: turbina radi na izduvne gasove i što jače radi veći je pritisak. Ako zaglavljuje kako može da bude veći pritisak. Možda zaglavljuje neki ventil koji dozira izduvne gasove(ako tako radi ili ja ne razumem) pa turbina ne smanjuje brzinu kada treba. Ne poznajem mjt.

Ako treba ne čišćenje - idem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa da ni meni nije jasno kako moze da zaglavi turbina kad nju okrecu izduvni gasovi... :question: Pa da postoji ventil , ali opet mi ne ide u glavu kako turbina moze da puni jace nego sto treba...verovatno zbog ventila.

Ja sam na fiesti 1.4 tdci imao slican problem. Ajde da kazem slicni su to motori. Upalila se ta lampica i ista prica...nema snage, kretao se kao umiruca lasta... Otisao u ovlasceni, oni obrisali gresku, i sve radi kao sto je bilo. Rekose da se ne dira nista ako se ne desi ponovo slicna stvar. Od tada oko 20000 je predjeno bez ikakvih slicnih problema. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala, mada mi nije jasno: turbina radi na izduvne gasove i što jače radi veći je pritisak. Ako zaglavljuje kako može da bude veći pritisak. Možda zaglavljuje neki ventil koji dozira izduvne gasove(ako tako radi ili ja ne razumem) pa turbina ne smanjuje brzinu kada treba. Ne poznajem mjt.

Ako treba ne čišćenje - idem.

Potpuno si u pravu nju pokrecu izduvni gasovi medjutim ona ima i nedostatke.

Na primer prva generacija turbina je imala jedanu baj-pas (valjda ga tacno napisa) klapnu ona je preko jedne poluge povezana sa "pasteta" ventilom,taj ventil je preko jednog creva povezan direktno sa usisnom granom.

Princip rada je bio sledeci izduvni gasovi okrecu turbo i on puni motor kada pritisak u usisnoj grani postane veliki,preko creva pritisak potisne "pasteta" ventil i on otori baj-pas klapnu u kucistu turbine.

Ona preusmeri deo itduvnih gasova mimo turbine i na taj nacin joj ogranici broj obrtaja a samim tim i snagu punjenja.

To su vozila devedesetih reno je imao ovaj sistem kod prvih turbo dizela i kod DTI motora.

Kod ovih vozila imamo izuzetno izrazenu turbo rupu u ubrzanju zato sto izduvni gasovi na malom broju obtaja nemaju neku veliku brzinu i tubo se ne okrece pocinje tek na velikom broju obrtaja 2000-2500 pa na vise i turbina je gubila snagu odjednom.

Onda se javila sledeca generacija sa elektro-magnetnim ventilom koga kontrolise ECU a za pokretanje "pastete" ventila koristi se vakum sa vakum pumpe za konice.

Princip rada isti kao pomenuti samo ulogu otvaranja baj-pas klapne preuzeo vakum koji kontrolise elektomanetni ventil pod upravljanjem ECU jedinice.

POstignuto je to da ECU kontrolise turbo i otvara baj-pas klapnu u zavisnosti od opterecenja.

Ubrzanja su bila bolja.Sistem koriste JTD motori od 105 i 110 konja Prva generacija DCI motora kod renoa.

Dolazi na red treca generacija kod koje "pasteta"ventil ne otvara baj-pas klapnu vec otvara i zatvara krilca u izduvnom delu turbine, takozvane TURBINE SA PROMENLJIVOM GEOMETRIJOM.

Princip kontrole turbine je preko vakuma i el-mag ventila.

turbo radi tako sto na malom broju obrtaja ECU preko el-mag ventila putem vakuma povlaci "pasteta" ventil a on preko poluge otvara krilca u izduvnom delu turbine.

Time se postize povecanje precnika "pogonskog rotora" turbine u izduvnom delu,i turbo pocinje da puni na manjem broju obrtaja.

Na velikom broju obrtaja "pasteta ventil" pocne polako da otpusta zato sto mu el-mag ventil zatvara vakum i automatski smanjuje precnik "pogonskog rotora" zato sto sada izduvni gasovi imaju veliku brzinu kretanja i okrecu turbo "punom parom".

POstiglo se da auta imju odlicna ubrzanja i izgubila se turbo rupa ua ubrzanju.

Sistem je ugredjen u JTD motore od 116konje kao svi TDI motori VW-koncerna.

POsto si sad shvatio princip rada shvatices problem koji nastaje a on je:

Kod TURBINE SA PROMENLJIVOM GEOMETRIJOM nakon paljenja auta pasteta ventil povlaci polugu i ona otvara krilca na turbini da bi je pripremila za punjenje jer izduvni gasovi imaju malu brzinu.

Kreces da vozis i dajes gas kako ubrzavas pasteta ventil otpusta zato sto joj el-mag ventil zatvara vakum i na taj nacin odrzava pritisak punjenja na propisani.

Iz nekog razloga pasteta ne vrati krilca na zatvoreno i onda imas veliki precnik pogonskog tocka na turbini sa velikiom brzinom izduvnih gasova i turbo krene da puni ko lud preko granice.

ECU registruje preko senzora pritiska i odluci da ima opasnost u sistemu i prebaci ga u smanjeni rezim snage.

Ti ugasis auto on izbrise gresku trenutno i nema problema do sledeceg prekoracenja pritiska.

Razlozi zbog kojih krilca ostaju otvorena mogu biti prevelike naslage cadji na krilcima koja ih zaglavljuje (isti razlog kao kod EGR ventila),rupa u membrani pastete ventila;neispravan el-mag ventil,nedihtovanje vakumskog voda.Ali je najcesce CADJ ili GAREZ.

Napominjem da ovaj problem ce se tesko javiti u gradu zato sto ECU ne registruje tako brzo prekoracenje vec mu treba malo duze prekoracenje pritisaka punjenja preko granice dozvoljenog.

Najcesce se javi prilikom dugih preticanja kada je pedala u patos duze vreme.

Kod obicne turbine se javi problem da pasteta ne otvori na vreme baj-pas klapnu i turbo ostane duze ukljucen i opet prekoraci pritisak punjenja

ukoliko nisam bio dovoljno jasan cujemo se veceras.

POzdav za sve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja iz dosad neproverenih rekla-kazala informacija pamtim da je turbina na tom motoru bez varijabilnih krilaca, tek grande punto 90ks ima tu najnoviju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala Jagodinac, super je objašnjenje. Da li ti je poznata konstrukcije ove 1.3mjt turbine i šta njoj smeta?

Naravno, i kakva je preventiva da se ovo ne dešava? Pretpostavljam čišćenje. Nisam čuo da se ovo desilo nekom sa 1.3mjt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citat sa hrvatskog foruma:

" G. punto 1.3 mjt. senzor tlaka turbine

Evo danas kao i obično krenuo sa posla, upalim auto, i sve pet. Zatim dođem do autoceste želim se uključiti pritisnem gas i auto nejde, pali se žuta lampica kvara i nikuda opče nije vuko, a dalje od 3000 rpm. ga nemožeš u vožnji diči.

Prvo kaj mi je palo na pamet turbina, ali srečom nije, kad sam došao do servisa auto su testirali i otkrili taj senzor.

Prvo su mislili da je samo prljav očistili ga vratili i sve pet, ali nakon 100 metara vožnje auto se opet bacio u safe mode i nejde te nejde.

Zatim su mi stavili novi senzor i rekli da čemo vidjeti jel kaj na turbini ili senzor,ali srečom bio je senzor.

Pa eto ako se nekome desi isto da zna otprilike kaj je.

Senzor inače košta 275 kn i 200 kuna ruke. "

Da li to pišu o MAP senzoru ili je neki drugi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mozda je senzor na usisnoj grani njega sam cistio kod mene bio je bas prljav.Inace ovo sa turbinom mi se nikad nije desilo iako ga uvek vozim tako sto preticem kolone naglo ubrzavam al takav problem nisam imao.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na usisu odmsh iza filtera je MAF senzor, on mi je nov - namestio sam ga letos. Da li si na njega mislio ili ima još neki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citat sa hrvatskog foruma:

" G. punto 1.3 mjt. senzor tlaka turbine

Evo danas kao i obično krenuo sa posla, upalim auto, i sve pet. Zatim dođem do autoceste želim se uključiti pritisnem gas i auto nejde, pali se žuta lampica kvara i nikuda opče nije vuko, a dalje od 3000 rpm. ga nemožeš u vožnji diči.

Prvo kaj mi je palo na pamet turbina, ali srečom nije, kad sam došao do servisa auto su testirali i otkrili taj senzor.

Prvo su mislili da je samo prljav očistili ga vratili i sve pet, ali nakon 100 metara vožnje auto se opet bacio u safe mode i nejde te nejde.

Zatim su mi stavili novi senzor i rekli da čemo vidjeti jel kaj na turbini ili senzor,ali srečom bio je senzor.

Pa eto ako se nekome desi isto da zna otprilike kaj je.

Senzor inače košta 275 kn i 200 kuna ruke. "

Da li to pišu o MAP senzoru ili je neki drugi?

@Banetv

izvini tek sad sam dosao kuci.

tacno ovde pisu o MAP senzoru.

Nepoznata mi je konstrukcija turbine jer sam i ja nov u ovom italijanskom programu.Potrazicu negde po netu,u mojim programima sto ja imam ne mogu da vidim.

da li si izmerio pritisak u voznji sta kaze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrlo interesantno ovo sto se moglo procitati u prethodnim postovima. Zanima me sta ce ti reci dijagnostika ako ocitas u voznji.

Interesuje me da li neko zna kakva je sistem turbo punjaca kod jtd-a 80ks? Posto ja takodje ne osecam nikakvu turbo rupu. Ali nije mi toliko ni bitnan, a ni hitan odgovor. Vise me zanima sta ce na kraju da bude sa ovom zapocetom pricom. ;):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na usisu odmsh iza filtera je MAF senzor, on mi je nov - namestio sam ga letos. Da li si na njega mislio ili ima još neki?

Da na njega, kod mene je na njemu bilo neke skrame i unutra u onoj rupici i sa strana.Otkrijo sam i razlog onog nepravilnog rada u jutarnjim casovima cale je greskom nasuo 15l d2 nafte reko mu neko da to podmazuje sistem i da treba cesce da se sipa :wallbash: i nije prijavio to sam potrosio i zatim jedan wyns aditiv sa evro dizelom i macak pod haubom samo prede. :thumbsup:

Jesi resio problem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opet nemam laptop pa ne mogu dijagnostiku u vožnji. Sada sve radi savršeno, ali ja se ne zavaravam da problemi sami nestaju. Sva testiranja dijagnostikom na parkingu (kabl preko prozora od kola do PC) su dobra. Očistiću za početak konektore. Ovako izgleda turbina 1.3mjt motor:

fUj9S.jpg fUlF0.jpg fUo99.jpg

kad je lepa , čista i nova.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citat sa hrvatskog foruma:

" G. punto 1.3 mjt. senzor tlaka turbine

Evo danas kao i obično krenuo sa posla, upalim auto, i sve pet. Zatim dođem do autoceste želim se uključiti pritisnem gas i auto nejde, pali se žuta lampica kvara i nikuda opče nije vuko, a dalje od 3000 rpm. ga nemožeš u vožnji diči.

Prvo kaj mi je palo na pamet turbina, ali srečom nije, kad sam došao do servisa auto su testirali i otkrili taj senzor.

Prvo su mislili da je samo prljav očistili ga vratili i sve pet, ali nakon 100 metara vožnje auto se opet bacio u safe mode i nejde te nejde.

Zatim su mi stavili novi senzor i rekli da čemo vidjeti jel kaj na turbini ili senzor,ali srečom bio je senzor.

Pa eto ako se nekome desi isto da zna otprilike kaj je.

Senzor inače košta 275 kn i 200 kuna ruke. "

Da li to pišu o MAP senzoru ili je neki drugi?

@Banetv

izvini tek sad sam dosao kuci.

tacno ovde pisu o MAP senzoru.

Nepoznata mi je konstrukcija turbine jer sam i ja nov u ovom italijanskom programu.Potrazicu negde po netu,u mojim programima sto ja imam ne mogu da vidim.

da li si izmerio pritisak u voznji sta kaze?

posto imam oba posta u jednom, odma cu vam odgovoriti.

MAP senzor, senzor za merenja pritiska u usisnoj grani, na FIAT vozilima nema rzlike kada se vozi bez njega, pa zato mozete iskljuciti MAP senzor i onda komp radi samo pomocu protokomera. Map je u redu i ne menjaj ga, eventualno ga mozes ocistiti carbon cleanerom ili wd-om, ali ga ni slucajno ne menjaj. da je riknuo onda uopste ne bi davao bilo kakve vrednosti. Znaci MAP nije.

Pastea ili baj-pas kako ga je Jagodinac nazvao je West-Gate ventil koji sluzi da odrzi vredost pritiska u usisoj grani koju je ECU predvieo. Pri pocetnom opterecenju je zatvoren, sve dok usis ne postigne ciljani pritisak, kad se on otvara i odrzava konstantan pritisak.

Nit je on izmisljen 90. godina proslog veka, nit on ima bilo kakve veze sa turbo rupom jer kao sto sa pomenuo on se otvara tek kad u usisu bude pritisak koji je zadao komp.

II mogucnost je ta da su se polugice na WG- malo uzjebale pa ne otvara dovoljno, ili je neki problem sa vakum crevima.

III opcija je lose gorivo

IV opcija nisa od navedenog- malo se zabagovao.

Boki je imao taj problem,zavrnut je Westgate tako da turbina puni onolko kolko bi trebala i sve je ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas krenem hrabro da očistim sve konsktore (kontekt sprej), proverim MAP i proverim creva oko turbine. Ne vidim kako se kod 1.3mjt skida ceo filter vazduha a da ne polomim one plastične držače koje su već mnogi polomili. Da li neko zna pravilno skidanje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ima valjda 3 srafa koja drze poklopac ispod kojeg je filter vazduha. Ne skida se cela ona plastika sa motora. (nisam skidao, nego kad je majstor radio servis posmatrao :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

probaj malo da podmazes sa par kapi ulja sa gornje strane na ona dva plastisna klina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opet nemam laptop pa ne mogu dijagnostiku u vožnji. Sada sve radi savršeno, ali ja se ne zavaravam da problemi sami nestaju. Sva testiranja dijagnostikom na parkingu (kabl preko prozora od kola do PC) su dobra. Očistiću za početak konektore. Ovako izgleda turbina 1.3mjt motor:

fUj9S.jpg fUlF0.jpg fUo99.jpg

kad je lepa , čista i nova.

Ovo je druze obicna nema varijabilnu promenu geometrije.Cak nema ni elektomagnetni ventil za aktivaciju nego samo crevo od usisa do dozne.

Tu nema velikog mesta za greske.ili je crevo "mozda" napuklo ili ima ris proveri vizuelno.

Zatim proveri membranu u dozni najbolje postavi crevo na prikljucak i dovedi pritisak nekako do njega pa vidi kako reaguje poluga i na kraju vidi da line zaglavljuje poluga.

A moguce je da i ecu brljavi kao sto je rekao kolega Chelic.

A evo i simulacije kako radi turbo sa PROMENLJIVOM GEOMETRIJOM:

Kolega Chelic hvala za odgovor na PM od prosle nedelje. :thumbup:

POzdrav

Edited by Jagodinac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Danas krenem hrabro da očistim sve konsktore (kontekt sprej), proverim MAP i proverim creva oko turbine. Ne vidim kako se kod 1.3mjt skida ceo filter vazduha a da ne polomim one plastične držače koje su već mnogi polomili. Da li neko zna pravilno skidanje?

skida se tako sto se skine crevo protokomera i onaj dzek protokomera i crevo sa usisa vazduha zatim samo prednji kraj povuces na gore i nema problema veoma se lako skida kad gore povuces onda napred da izvuces iz zadnjeg drzaca i to je to

Danas krenem hrabro da očistim sve konsktore (kontekt sprej), proverim MAP i proverim creva oko turbine. Ne vidim kako se kod 1.3mjt skida ceo filter vazduha a da ne polomim one plastične držače koje su već mnogi polomili. Da li neko zna pravilno skidanje?

i te plastike ima ih dve ostaju na motoru, kuciste vadis samo iz gumica znaci samo donji kraj polako vuces gore nediras plasticne drzace i on sam iz tih gumica iskace skido sam vise puta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala svima na odgovorima. Od ranije sam hteo da skinem taj filter da malo sve pregledam, proverim creva i očistim motor (imali smo temu o pravilnom čišćenju bez vode) a sada ću to da uradim. Napisaću.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Testirao sam detaljno auto u vožnji (ELM327+laptop+fiatecuscan2.5). Kao što me je savetovao Jagodinac, u 3 brzini. Kada iz 1500 obrtaja dam naglo gas do daske - krene kao metak i na preko 3000 ispadne turbina, izgubi snagu, greška opet P0238, nenormalan pritisak. Air-flow signal je u granicama, do 3V, a boost pritisak oko 1900mBar. Stanem, ugasim, upalim, resetujem sve greške pa ponovo. Ovog puta ne do daske ali jako snažno i ubrzano. Takođe snažno ubrzava ali SADA JE SVE U REDU. Obrtaji do 4000, air-flow 4,3V, boost skoro 2,2bara (signal 4,4V). Boost solenoid takođe pokazije adekvatne promene (35 do 45) mada ne znam šta je to tačno. Možda otvaranje ventila?

-Još mi ostaje, što nisam stigao, da proverim sva creva - vakuum i ostala, kad skinem filter vazduha.

-Za sada ostaje nejasno zašto samo pri ubrzanju do daske? Ranije to nisam imao pri istim uslovima(istina bio je stari MAF). Možda loše gorivo? Primetio sam da ovo zadnje givo nije najbolje. Pretpostavljam da ECU reaguje mošda ne na visok boost već na neusklađenost MAF - Boost (intake air - boost air)?

-Probaću i da ponovo zadam ECU (preko dijagnostike) "auto-learn" pa da opalim žestoku vožnju da komp proba da "nauči" nove parametre vazduha.

Toliko da javim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...