Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Vozači donatori auto-puta

Recommended Posts

autoput%20politika.jpg

Koliko koštaju putarine u Srbiji, a koliko u inostranstvu, i da li patriotski osećaji mogu da ublaže rupe na putu?

Naplatna rampa na auto – putu u izgradnji Novi Sad – Horgoš. Plaća se na licu mesta. Cena – 330 dinara za putničko vozilo. 500 dinara vozilo sa prikolicom, 990 kombi ili autobus i 1.980 vozilo s više od tri osovine. Cena nije mala, naprotiv, ali problem nije u ceni. Pitamo inkasanta:

– Kuda sad da idemo?

– Kako?

– Pa, lepo, gde je taj auto-put za koji smo platili putarinu?

– A, to, pa taj put je u izgradnji!

– Pa šta smo mi onda platili?! Putarinu za nedovršeni auto-put.

– Nije tako – lukav je inkasant – vi ste donatori autoputa.

Tako znači, što rekao Radoje Domanović, obli nas neka milina. Znači, jednog dana kada budemo priložili sve ove priznanice koje potvrđuju da smo decenijama plaćali korišćenje nepostojećeg auto-puta, dobićemo donatorsku povelju. Pa, ko je vozio, recimo, samo pet godina, on će imati bronzanu povelju, oni koji su dogurali do decenije plaćanja nepostojećg auto-puta dobiće srebrnu povelju, a najveće patriote, sa preko decenijom plaćanja vožnje – biće nagrađeni poveljom sa zlatnim slovima, i svakako, aplauzom nadležnih. Ko ne veruje neka proba, patriotski osećaji mogu da ublaže rupe na putu.

Ali ovo je samo poduži uvod u priču o tome koliko koštaju putarine u inostranstvu a koliko na našim drumovima. Ovoga puta nećemo pominjati čuveno ''kraduckanje'' na naplatnim rampama, nadamo se da je ta epizoda u razvoju drumskog saobraćaja u Srbiji konačna prošlost. Valjda se taj narod što se bavi putevima uzobiljio, ako se nije uplašio apsa.

Elem, treba za početak reći da je korišćenje auto-puteva u Nemačkoj besplatno. Čak nema ni ograničenja brzine u krajnjoj levoj traci. Ali to su Nemci, najbogatija zemlja Evrope, pa mogu i da časte svoje vozače, zar ne? Lako je njima kad su izgradili auto – puteve. Počeli su na vreme, još za Olimpijadu u Berlinu, sredinom tridesetih prošlog veka.

U obližnjoj nam Austriji na granici se kupuju vinjete koje se lepe na šoferšajbnu. (Policija revnosno kontroliše) Za 10 dana korišćenja austrijskih drumova vinjeta košta 7.60 eura, za 2 meseca 21.80 i za godinu 72.60.

U susednoj Bugarskoj, za nedelju dana vožnje, plaća se 4 eura (Bugari su se izborili da zajedničku valutu zovu euro), 10 eura za 10 dana i za godinu 59.

U Hrvatskoj se plaća u kunama, da bi se dobio iznos u eurima treba kune deliti sa 7 . Batrovci – Zagreb 110 kuna, Zagreb-Split 171 kuna i Zagreb-Maribor 23 kune.

Slovenija: 7 dana 15 eura, mesec 30 i godina 95 eura.

Mađarska: 4 dana – 6.40, 7 dana – 10.70, 1 mesec 17.5 eura.

U Makedoniji se plaća 190 denara do granice sa Grčkom. (Denar – 1.74 dinara)

A kako ove cene izgledaju kad se uporede sa domaćim?

Evo – putarina od Beograda do Niša za putničko vozilo je 7.4 evra, što je za svega 20 euro centi manje nego što Austrija naplati korišćenje svojih auto – puteva za period od celih 10 dana.

Dakle, i dalje važi ono što je rekao inkasant kod Novog Sada – vozači u Srbiji ne plaćaju putarinu nego doniraju izgradnju puteva. Ugrađuju sebe u putnu infrastrukturu, što bi rekli levičari opsednuti veličinom obnove i izgradnje.

Elektronska naplata

I na našim putevima je moguće bezgotovinsko plaćanje putarine. Treba potpisati ugovor sa JP Putevi Srbije i preuzeti TAG uređaj. Dekoder na naplatnoj rampi čita TAG i automatski podiže rampu. U TAG je unesen registarski broj vozila, kategorija puta i iznos plaćene putarine. Na uplaćeni iznos od 1.500 do 16.000 dinara dobija se popust od 8 odsto, a na uplate do 80.000 dinara popust je 10 odsto, dok je preko tog iznosa 15 procenata. Za sada je oko 80 odsto naplatnih rampi na Koridoru 10 opremljeno čitačima.

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pri čemu elektronska naplata putarine funkcioniše kao dedin ku*ac. Tek ponekad, slučajno uspe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamo lepe sreće da doniram izgradnju auto-puta. Još bi mi stvarno i bukvalno bila neka milina !

Istina je na žalost sasvim drugačija: pare od putarine uglavnom idu u kasu stranke na vlasti !

- Šta mislite zašto se onoliko upinju da pobede na izborima ?! Zbog Srbije ? Jok. Zbog javnih preduzeća.

- Šta mislite, zašto niko ne bi da formira koaliciju ? Zato što mora da deli kintu

- Zašto se male stranke "upiške od sreće" kad osvoje dva-tri poslanička mesta ? Dobiće veeeeliki deo kolača.

Možda bi ovaj post mogao da se obriše kao post političke sadržine, i ja bih svakako imao razumevanja za takav čin, ali da ne bude zabune, ja ovde ne kudim i ne favorizujem ni jednu stranku. Niti se ovo odnosi na sadašnje stranke na vlasti. Ne. Sve su političke partije u majčici Srbiji zasnovane na ovim principima !

Zašto pare od putarina idu direktno u kasu stranke na vlasti ? Zato što je putarina preskupa, a izvor prihoda je praktično ne merljiv. Svaki bolje obavešteni novinar može da sazna koliko je miliona kubnih metara gasa uvezeno, koliko je JAT prevezao putnika, ali niko nikad ne može da tvrdi da li je auto putem prošlo 200.000 ili 400.000 vozila. To, naravno, znaju oni-koji-treba-da-znaju, ali ne i šira javnost. Keš sa naplatne rampe kod Bubanj potoka se dovozi u banke bukvalno u kamionima. Kako javnost (ili opozicija) može znati da li je bilo 10 ili 15 paleta keša ? Nikako !

I zato, dragi prijatelji, kad sledeći put vidite tone predizbornih plakata, sate i sate predizbornih programa, kad vidite političare u besnim limuzinama, zapitajte se kad će napokon da se izgradi taj hebeni most kod Beške !?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema sta da se kaze nego bruka i sramota da nam ispred nosa kradu!

Crnogorci su po meni apsolutni pobednici! Oni 15km ''puta'' od granice sa Bosnom do Herceg Novog, koji cak nije auto put, nego sunovrat na kojem je vise smrtnih slucajeva bilo otkad se napravio nego dok je postaojao stari put, naplacuju 3 evra u jendom smeru. :realmad: :realmad: :realmad: I kad se na to doda ''ekoloska taksa'' od 10 evrica imam osecaj da stizem u Monte Karlo, a ne u Montenegro.

Edited by banjo1990

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije to samo kod nas, svugde ima toga. Nisu nasi politicari izmislili "toplu vodu" vec samo prepisali isprobani recept sa zapada.

U Nemackoj "ceh" placaju teretna vozila. Zar mislite da su tek tako uvedene euro norme za motore? Razlika u putarini izmedju teretnog vozila sa Euro 2 i Euro 6 motorom je ooooogroooomna.

U Austriji se naplacuje putarina na putevima 1 i 2 kategorije a pojedini tuneli se posebno naplacuju.

U Grckoj se isto kao i kod nas "donira" za autoput izmedju Katerini i Larise.

Ali zato ima i pametnih stvari kao sto je EUROVINJETA koja se koristi u Belgiji, Holandiji, Luxemburgu, Danskoj i Svedskoj, kosta 8 evra (za teretna vozila) i vazi 24 casa nebitno koliko kilometara predjete.

Edited by sindrom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez obzira kolika je cena tih putarina kod nas i u susednim zemljama - bitan je kvalitet tih puteva po kojima vozimo ! A kod nas , ako cemo realno nema 10km dobrog puta - dok svako ko je bio makar u hrv zna kakvi su putevi tamo , o nemackoj ne treba ni pricati :)

ko se vozi onim kruznim putem preko rakovice od zeleznika (kuda ide bus 54) zna o cemu pricam , skoro je zavrsen posle 100god ( ja se secam da sam isao u vrtic i da je taj put bio katastrofa do skoro :) ) i evo posle kratkog vremena vec su se pojavile razno razne dzombe neravnine i sl. :)

ne vredi nama ni da placamo 100e do Bubanj Potoka ni 100din ... sve ce to biti isto heheheh :))))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeste da u Nemackoj placaju ceh teretna vozila,ali oni najvise i habaju te puteve a pritom obavljaju posao koji im donosi bas dobre zarade.

Kod njih vozila do 12 tona ne placaju putarinu.

Kod nas placaju svi iako autoput za Suboticu uopste i nemamo,mi ga ipak placamo :realmad:

A nije ni cudo sto nam se tek izgradjeni putevi raspadnu brzo kad na tucanik odma stave asfalt i to je to i onda naidje kamion od 40 tona bruto i put se uvije ko kesa,a kod njih prvo raspale 20 cm betoncine pa onda asfalt i taj put ne moze da se uvije i raspadne tako lako.

da me neko ne razume pogresno,nije mi problem placanje,ali nek se uradi kako Bog zapoveda :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/9/2010 at 2:43 PM, banjo1990 said:

Nema sta da se kaze nego bruka i sramota da nam ispred nosa kradu!

Crnogorci su po meni apsolutni pobednici! Oni 15km ''puta'' od granice sa Bosnom do Herceg Novog, koji cak nije auto put, nego sunovrat na kojem je vise smrtnih slucajeva bilo otkad se napravio nego dok je postaojao stari put, naplacuju 3 evra u jendom smeru. :realmad::realmad::realmad: I kad se na to doda ''ekoloska taksa'' od 10 evrica imam osecaj da stizem u Monte Karlo, a ne u Montenegro.

 

Ja cu im uvek sa zadovoljstvom platiti ta 3 evra jer samo kad se setim kako je pre bilo na tom putu... 2 sata od Trebinja do HN... Sad lako za pola sata na plazi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od putarine 16.9 milijardi dinara

 

153877-vinjete.jpg

 

Kako pišu ''Novosti'', kroz naplatne stanice na auto-putevima u Srbiji je tokom prošle godine prošlo 43.024.087 vozila, što je za 3.688.505 motornih vozila više nego godinu pre. Prihod od naplate je bio oko 16.9 milijardi dinara, a to je povećenje u odnosu na 2015. od 9.32 odsto. Ubedljivo najviše automobila prokrstarilo je deonicom od Beograda do Niša, čak 21 milion, dok je trasu od Šida do Beograda koristilo gotovo tri puta manje šofera. Rekordna prolaznost bila je u avgustu, kada je kroz naplatne stanice za samo mesec dana prošlo 4.856.596 vozila.

 

Vozači se polako navikavaju da kroz naplatne rampe prolaze bez zastajkivanja, a to pokazuju i podaci ''Puteva Srbije'' po kojima je u protekloj godini prodato više TAG uređaja nego u prethodnih devet godina zajedno. ''Prodato je ukupno 61.145 aparata, što je za 87 odsto više u odnosu na 2015. godinu'' - kažu u Putevima. - ''Sa 130.187 korisnika elektronske naplate putarine, ostvarili smo prihod od 5.6 milijardi dinara, što čini trećinu ukupnog prihoda. Povećao se i broj teretnih vozila koja koriste ENP, i to na skoro 55 odsto u odnosu na ukupan broj vozila četvrte kategorije''. U Putevima napominju i da se značajno smanjio broj ''odbeglih'' vozila, odnosno onih čiji su vozači pokušali da izbegnu naplatne rampe. ''U 2016. godini procenat nenaplaćenih vozila iznosio je 0.11 odsto'' - navode u ovom preduzeću. - ''Ovako izuzetan rezultat postignut je zahvaljujući aktivnostima odeljenja video-nadzora. Oni u potpunosti onemogućavaju zloupotrebe prilikom naplate putarine. Mobilni timovi za snimanje saobraćaja registruju demontaže zaštitne ograde duž auto-puta i neregularna isključivanja i podatke dostavljaju MUP-u na dalje postupanje. Ova vozila se evidentiraju putem sistema video-nadzora i u naknadnom postupku ta putarina bude naplaćena.'' Prihodi od naplate putarine će u ovoj godini biti i veći, s obzirom ma to da je Vlada Srbije odobrila poskupljenje, a nove tarife se naplaćuju od 7. januara.

 

Od Takova do Preljine

Naplata putarine na Koridoru 11 počela je 1. januara, a deonicu od Ljiga do Preljine tokom prvog meseca ove godine koristila su 160.152 vozila. Putarina za automobile na ovoj trasi košta 140, a za teretna vozila 800 dinara. Kroz naplatnu stanicu Preševo, koja je ''aktivirana'' 12. decembra prošle godine, prošla su 110.632 automobila.

 

Brojke

  • 45 NAPLATNIH stanica je postavljeno duž auto-puta
  • 610.2 KILOMETRA auto-puta na kojima se naplaćuje putarina

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Srbija neće uvoditi vinjete

 

zorana mihajlovic

 

Srbija neće uvoditi vinjete jer naplata korišćenja regionalnih puteva ne bi bila fer prema građanima, izjavila je potpredsednica Vlade Srbije Zorana Mihajlović. Na pitanje N1 zašto Srbija ne uvodi vinjete za naplatu puteva, kao što to npr. čini Mađarska, ministarka je objasnila da se u Mađarskoj, kroz vinjete, putarina ne naplaćuje samo na autoputevima, nego i na svim regionalnim putevima. ''Zamislite da naplaćujemo Ibarsku magistralu, to ne bi bilo u redu. Koncentrišemo se na autoputeve'', rekla je Mihajlović u Budimpešti na samitu Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope. ''Još ne možemo da naplatimo ni dinar za regionalne puteve, zbog toga imamo zatvoren sistem naplate putarine. Ne bi bilo korektno prema građanima da naplaćujemo regionalne puteve'', poručila je ona. ''Korišćenje vinjeta je pogodnije za vozače koji svakodnevno koriste autoput, dok je za one koji to čine povremeno ili vozače u tranzitu, ovaj sistem znatno skuplji i nepravedniji. Kao prednost vinjeta nad drugim sistemima naplate putarine često se navodi vožnja autoputevima bez zaustavljanja. Korisnici srpskih autoputeva od 2007. godine imaju mogućnost upotrebe elektronske naplate putarine, odnosno beskontaktnog plaćanja putarine TAG uređajem. Ovaj sistem plaćanja putarine omogućava prolazak vozila kroz naplatne stanice bez zaustavljanja'', naveli su ranije u ''Putevima Srbije''.

 

U ''Putevima'' ističu i da prihod koji se ostvaruje naplatom putarine putem vinjeta nije dovoljan za kvalitetno održavanje autoputeva, već su potrebne dodatne subvencije države za tu namenu. Iz tog razloga većina država koje primenjuju sistem naplate putarine putem vinjeta ima dodatne takse za teretna vozila, magistralne puteve, korišćenje tunela, mostova, ekološke takse i slično. Ministarka Mihajlović je pre tri godine najavila da bi u Srbiji za šest do osam meseci od tada putarine mogle da zamene vinjete. Kako je tada navela, razmatrala se i mogućnost da osim na autoputevima vinjete važe i na putevima prvog reda. ''Vinjete bi pre svega služile da se smanje nepodnošljive gužve na naplatnim rampama i da omoguće bolju kontrolu trošenja novca za održavanje puteva. Zato razmatramo da vinjete uvedemo i na puteve prvog reda, a ne samo na autoputeve'', navela je tada Mihajlovićeva. Od toga se međutim ubrzo odustalo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma ajdeee??? Pa ja koliko znam vinjeta u SLO se ne odnosi na nista drugo osim auto put...

Sent from my E2105 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...