Jump to content
FAS Goran
LDEX

Iskustva sa amortizerima

Recommended Posts

1 hour ago, ivan.ik said:

Jako prosto , luftiraju amortizere u fabrici ?

 

Ne razumem cemu taj ton, nigde nije receno da se to mora raditi, samo da je to proces koji omogucava amortizeru u startu da radi kako treba umesto odredjene predjene kilometraze (koja moze biti manja od 1km i veca od 100km). Neki amortizeri su po konstrukciji takvi da im to nije faktor (npr Bilstein B6), a koliko sam ja upucen dobar deo proizvodjaca vozila testira svoja vozila nakon sklapanja u krugu fabrike tako da krajnji korisnik dobija "uvozan" auto. Uostalom cak i da to nije slucaj, verovatno se voza na kamionu/vozu/brodu gde oslanjanje ima priliku da osciluje i uradi "samoluftiranje" i nekoj meri ili potpunosti, takodje u fabrikama cisto sumnjam da probaju naopako da sabiju amortizere pre ugradnje kao sto cesto vidim da rade "amateri" sto je kontra efektu koji se zeli postici.

 

Toliko od mene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ista priča kao i za plivajući.

Zašto bi luftirao gasni amortizer ? On je skroz ispunjen uljem ?

U fabrici se ne testiraju, možda samo pojedini , nasumično izabrani . Proveri se kočioni sistem, geometrija trapa , podešenost farova i to je sve.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, ivan.ik said:

Ista priča kao i za plivajući.

Misliš na patosiranje iz niskih obrtaja? Teoriju ne pravi jedan primer, niti je ruši jedan primer... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, ivan.ik said:

Ista priča kao i za plivajući.

Zašto bi luftirao gasni amortizer ? On je skroz ispunjen uljem ?

U fabrici se ne testiraju, možda samo pojedini , nasumično izabrani . Proveri se kočioni sistem, geometrija trapa , podešenost farova i to je sve.

 

Ako je skroz ispunjen uljem, gde onda udje klip kad se sabije? Objasni mi princip sabijanja hidraulicnog ulja u skladu sa tvojom teorijom?

 

Ako "mislis" na amortizer sa posebnim rezervoarom za gas (koji nisu nesto ucestali, pogotovo ne na autima za siroke narodne mase, ako cemo realni ni obican gasni amortizer visokog pritiska jos uvek nije "standard", a kamoli sa posebnim rezervoarom), za njega nema razloga da se  luftira, ali se zato mora luftirati pri sklapanju kako vazduh ne bi ostao zarobljen u delu gde je ulje. 

 

Uostalom ne znam cemu insistiranje na necemu sto niko nije tvrdio da se mora raditi. Poenta price je da je caka pri ugradnji da se uzluftira ili ne treba utiske o amortizeru odmah oceniti nakon prve voznje.

 

I bez uvrede, ako sledeca poruka ne bude sadrzala nesto korisno, podelicu ti minuse na sve poruke koje si ispisao u temi posto mislim da je sad vec na nivou trolovanja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bre ljudi, ytube, i videcete kako funkcionisu amortizeri, jednocevni klasika, i dvocevni...napredni.. Koje je kako razumeh..uveo bas bilstajn.
A svi imaju vazduh, i oni sa atmo pritiskom, i oni sa visokim pritiskom tj oko nekoliko BARa...
 

 

@Yugisa

Mozes li malo Tehnicki da opises sta to luftiranje amortizera zapravo radi.
Ako ti nije problem

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod dvocevnih (twin tube) imas radni cilindar (unutrasnji prostor) i prelivni rezervoar (spoljnji prostor). Kad amortizer normalno funkcionise, radni cilindar je pun ulja, dok je prelivni rezervoar delimicno napunjen uljem i ostatak je vazduh ako je zargonski "uljni", gas ako je "gasni" i gas pod 5+ bara ako je "gasni visokog pritiska". Zbog konstrukcije taj amortizer mora uvek da bude vertikalan (moze par stepeni nagnut da bude (koliko zatur, geometrija trapa zahteva)), a kad se transportuje ili ako se ikad sabije naopako, onda vazduh ili gas udje u radni cilindar i posto klip vise ne ide kroz homogenu smesu tj cisto ulje, dolazi do neravnomernog rada amortizera, obicno se onda vazduh natalozi gore pa onda amortizer bukvalno propadne tih prvih par cm kad se sabija, Posto ulje nije podlozno sabijanju, a vazduh/gas jeste, kad amortizer osciluje pri radu ulje ce sabiti ventile, ali vazduh/gas nece pa posto ce se oni sami sabiti pa ce vremenom izgura taj vazduh/gas iz radnog cilindra u prelivni rezervoar.

 

Zato auto moze da se ponasa cudno u prvoj voznji nakon ugradnje novih amortizera. Naravno u zavisnosti samih dimenzija amortizera i konstrukcije, nekad cak i kad stoji horizontalno u transportu ne mora automatski da dodje do ovog problema i prakticno ce doci samo ako je naopako okrenut pa onda sabijen, zato ne mora pod obavezno da bude primetno niti je tehnika "luftiranja" pri ugradnji obavezna jer ce amortizer to samostalno vremenom uraditi, poenta je da je to samo caka da provereno odmah sve radi kako je zamisljeno.

 

fuku_anime01.gif

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tom logikom sam se vodio kad sam montirao pomenute amortizere.

Međutim, ni nakom nekoliko stotina km nisu se doveli u projektovano stanje.

Zato sam i potražio konsultaciju na forumu.

Sa KYB je sasvim druga priča.

Da se razumemo, nisu to ni prvi ni poslednji koje sam ugradio već sam ostao malo zatečen stanjem...

Na kraju, i omi ITN su sasvim bili korektni uz sve svoje mane a i dan danas šljakaju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo da dodam, kretanje klipa kroz ulje dovodi do penusanja ulja sto ima efekat kao da nije izluftiran i zato gasni amortizeri visokog pritiska imaju prednost u odnosu na uljne/gasne niskog pritiska, jer taj dodatan pritisak odrzava ulje konstantnim.

 

 

 

Kad amortizer nije propisano napunjen sa uljem ili kada je karika losa, onda radni cilindar ne moze nikako da se izluftira kod dvocevnih amortizera i onda amortizer ne funkcionise dobro, nego cak pruza odgovarajuci otpor, cas propadne i tako...

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 hours ago, YUgisa said:

 

Ako je skroz ispunjen uljem, gde onda udje klip kad se sabije? Objasni mi princip sabijanja hidraulicnog ulja u skladu sa tvojom teorijom?

 

Ako "mislis" na amortizer sa posebnim rezervoarom za gas (koji nisu nesto ucestali, pogotovo ne na autima za siroke narodne mase, ako cemo realni ni obican gasni amortizer visokog pritiska jos uvek nije "standard", a kamoli sa posebnim rezervoarom), za njega nema razloga da se  luftira, ali se zato mora luftirati pri sklapanju kako vazduh ne bi ostao zarobljen u delu gde je ulje. 

 

Uostalom ne znam cemu insistiranje na necemu sto niko nije tvrdio da se mora raditi. Poenta price je da je caka pri ugradnji da se uzluftira ili ne treba utiske o amortizeru odmah oceniti nakon prve voznje.

 

I bez uvrede, ako sledeca poruka ne bude sadrzala nesto korisno, podelicu ti minuse na sve poruke koje si ispisao u temi posto mislim da je sad vec na nivou trolovanja...

 

Lepo sam ti postavio pitanje i ne vidim nigde trolarnje ali ajde.....

Idemo dalje, držimo sa tzv gasnih koja su uglavnom u našim kolima (Zastave preskačemo).

Amortizer da kazem je podeljen klipom u dve komore , tačno ?

Sa jedne strane klipa je poluga, klipnjača i upravo ona pravi razliku u zapremini cilindra . Jedna zapremina gore bez klipnjače VEĆA i donja sa klipnjačom MANJA.  Tačno ?

Tu razliku u zapreminama je kod klasičnih amortizera je ispunjavao vazduh ili neki gas.

Problem je nastajao kada se u toku vožnje ulje imeša sa vazduhom, gasom i krene tzv penušanje (to je problem i kod motora pa zato imaju ili suvi karter ili pregrade) i bitno se oslabljuju karakteristike amortizera. Tačno.

Da kažeš luftiranje, po meni kod tih amortizera se ništa ne postiže jer će se i onako odvojiti vazduh u gornji deo iznad ulja kad se postavi amortizer u vertikalan položaj. Fizika.

Idemo na gasne, tu nalazimo dodatni klip iznad kojeg je zarobljen gas pod pritiskom. Gas pos pritiskom gura klip koji deluje na ulje, samim tim je i ulje pod pritisom. Gas dok je ispravan amortizer ne može može da prodre u uljni deo amortizera i da se izmeša sa uljem . Tačno ?

 

 

Pa onda šta se luftira ako je u donjem delu ulje, potpuno uljem ispupunjen amortizer ?

I da se vratim na dve zapremine, njih kompenzuje upravo klip sa gasnom komorom tj taj višak ulja potiskuje klip  i smanjuje se zapremina dela cilindra pod gasom.

 

I gde je ovde trolanje ?

 

Ako si već dolazio u kontakt sa uljem voleo bih da napišeš kakvo se to ulje koristi u amortizerima ?

Moje neko razmišljanje da radi u izuzetno teškim uslovima, jer kad je hladno ono se veoma zgusne i mogao bi da isčupa amortizer (zato zimi i postoji preporuka da se lagano vozi dok ulje se ne ugreje) dok recimo leti u uslovima vožnje po neravnom terenu, oštrije , ulje može da se ugreje pa bitno smanji karakteristike amortizera. 

 

 

Edited by neshaoct
rečnik / crop nakon prebacivanja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne vidim zasto bi Zastave preskocili, imali su i oni gasne na nekim redjim verzijama (pogotovo prototipovi) i postoje zamenski gasni. Barem za Yugo, Z101, Z128 i Floridu. Uostalom moj ima gasne :D

 

Ulje koje penusa i cist vazduh nemaju iste karateristike. Takodje ulje se ne penusa konstantno, neke manje oscilacije nece izazvati isti efekat kao sto je voznja po makadamu gde amortizer osciluje kroz ceo svoj hod. Takodje zavisi i brzina oscilovanja. Na animaciji koju sam postavio iznad, ima prikaz gde je ulje i gde je vazduh/gas. Bez luftiranja deo vazduha/gasa moze da ostane zarobljen u unutrasnjem/radnom cilindru odredjen period kao sto sam vec rekao.

I ne znam koji put kazem, ko ne zeli ne mora da luftira! Na duze staze ne pravi razliku. Nije nigde receno da ce izostanak luftiranja da izazove neke ozbiljne negativne posledice.

 

Isto kao sto neki stave svecice tako kako izvade iz kutije, a neki premere zazor... Poenta luftiranja usustini nije ni to da li hoces ili neces da izbacis sav vazduh/gas iz radnog cilindra, nego sto ako imas imalo znanja i osecaja mozes neke stvari da ustanovis i pre ugradnje. Neke ozbiljnije defekte je tako moguce ustanoviti. Kao sto su nedostatak ulja (prazan hod pri sabijanju amortizera iako je izluftiran), kontaminacija ulja (moje iskustvo sa fals Optimal amortizerima) gde amortizer skoro konstantnu tvrdocu ima bez obzira da li se polako ili brzo sabija ili uostalom da se ustanovi jel gasni visokog ili niskog pritiska, posto dosta ljudi misli da ako se amortizer sam ne izvuce do kraja da je neispravan, sto uopste ne mora da bude slucaj za uljni/gasni amortizer niskor pritiska. Ovo vazi i za mnoge servisere/automehanicare da cesto grese.

 

Gasni amortizeri postoje niskog i visokog pritiska i ti visokog pritiska se dele na one sa i bez posebnog rezervoara za gas. I ti sa posebnim rezervoarom se dale na to da li je unutrasnji ili spoljasnji. I da ti sa posebnim rezervoarom se ne moraju luftirati kao sto sam isto vec rekao, jer kako si rekao gas je u posebnom rezervoaru, ali zato se moraju luftirati u fabrici amortizera kad ih sklapaju. I cela ta prica je totalno nebitna u prici o amortizerima jer ne verujem da ih 10% vozila fabricki imaju, a jos manje u Srbiji. U Srbiji su uljni i gasni amortizeri niskog pritiska verovatno jos uvek standard (pogotovo kada je stvar zamene zbog cene) i ne moraju biti nista specijalno bolji od onih na Zastavi ;) 

 

Uostalom, moje dyno merenje mi je pokazalo da Reno Klio mk2 ima karakteristike prednjih amortizera (ne secam se sad vec koji je bio proizvodjac amortizera) skoro indenticne kao fabricki amortizer za Yugo. Tako da ne bih tu nista iskljucivao iz price.

 

Ne vidim sta bih konkretno pisao o uljima, koriste se klasicna hidraulicna ulja odredjenog viskoziteta, ne mogu da kazem kojeg tacno posto iz nekog razloga oznake i karakteristike se ne poklapaju izmedju nekih proizvodjaca, Tj kad se gledaju karateristike, nekad se oznaka ne poklapa. Mada u globalu je medju podacima oko 10W. Ponekad 5W, ponekad 15W, (neki specificni modeli koriste i nekad neko 12W i slicno ali nista bitno u prici, takve minimalne razlike u gustini ulja ne prave bitniju razliku u karateristikama amortizera) kod motocikala ide mislim do 2.5 do 20W. Nisam nikad imao priliku da vidim za neke teretnjake da li to igra neku ulogu.

 

 

Edited by YUgisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uglavnom, ovo sto je slucaj kod mene nema veze s luftiranjem, nego eto, kad auto stoji dovoljno i pola sata, taj amortizer tj auto u tom delu dosta lakse sabijem tj gurnem na dole 1-2x i onda tacno osetim da se stvrdnuo i da tek tad radi svoj posao...sta vi mislite, sad kad reklamiram dal ce mi to uvaziti kao feler i kako funkcionise sad to, oodma mi daju drugi deo ili cekam da stari ide na komisiju neku? Sta se to ustvari dogodilo novom amortu da tako baguje kad odstoji i hoce li pokazati tu manu i kad ga odnesem kod njih skinut s auta? 

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zvuci kao da ima manjka ulja u njemu i da ne moze da se u potpunosti izluftira radni cilindar ili da nesto sa karikom nije kako bi trebalo pa da falsira ulje oko ventila. Najbolje da se ode tamo gde si uzeo pa vidi sta ce ti reci oko reklamacije, da li treba potvrda servisa, da li moze na rec, da li mora rezultat sa treskalice itd... Treba biti fer prema prodavcu (doziveo sam da ljudi pokusavaju da mi vracaju delove koji nisu ni bili moji), ali ako krenu fantazirati, onda treba malo prelistati zakon, mozda i otici sa jednim A4 papirom sa par clanova zakona pa pripretiti inspekcijom ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, YUgisa said:

Zvuci kao da ima manjka ulja u njemu i da ne moze da se u potpunosti izluftira radni cilindar ili da nesto sa karikom nije kako bi trebalo pa da falsira ulje oko ventila. Najbolje da se ode tamo gde si uzeo pa vidi sta ce ti reci oko reklamacije, da li treba potvrda servisa, da li moze na rec, da li mora rezultat sa treskalice itd... Treba biti fer prema prodavcu (doziveo sam da ljudi pokusavaju da mi vracaju delove koji nisu ni bili moji), ali ako krenu fantazirati, onda treba malo prelistati zakon, mozda i otici sa jednim A4 papirom sa par clanova zakona pa pripretiti inspekcijom ;)

To sam u gazeli komerc uzeo, tj moj majstor je uzeo u gazeli posto preko njih uzima delove verovatno ima neki rabat...ali imam racun, a i znam im sefa u gazeli nadam se da ce mi dati odma drugi amort jer kako cu bez auta ako trebam cekati potvrdu servisa....suvozacev amort je konstanstvo iste tvrdoce, a ovaj eto kao da mora da se nadruka da bi bio ok, e sad ja to njima mogu na licu mesta pokazati ako hoce da sacekaju da auto odstoji pola sata pa da zaljuljaju tu gde amorti osete licno....inace to su sachs amorti made in turkey! Sad sam se pokajao za izbor pitanje i onaj drugi kakav ce biti....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako su provereno iz Turske, onda ne bih dalje ni razmisljao :D Javi utiske za godinu dana, sve koje ja licno poznajem su u roku od godinu dana menjali amortizere :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, YUgisa said:

Ako su provereno iz Turske, onda ne bih dalje ni razmisljao :D Javi utiske za godinu dana, sve koje ja licno poznajem su u roku od godinu dana menjali amortizere :D

Strasno da takav brend kao sachs dozvoli te takve razlike u kvalitetu! Na fiat punto grupi mi rekose da u sva japanska vozila gde sachs fabricka ugradnja su made in turkey....jbg, da sam znao, sad je kasno, ne mogu da trazim da mi vrate pare ili daju druge amorte! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosch u srbiji pravi prvu ugradnju brisaca za evropske fabrike bmw, mercedes, volkswagen, audi, porsche, PSA, ford itd. 

Sve je iskljucivo za izvoz, bosch brisaci kod nas u aftermarket prodaju su iz turkse i mnogo je nizi kvalitet.

 

Tako da me uopste ne cudi da bilo koja druga ozbiljna fabrika ima vise pogona u kojima prave proizvode u drugacijem kvalitetu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pitanje

 

kako je moguće malo više saznati

 

koji amortizer treba za svoj auto

i malo više o tom samom amortizeru

 

kada sam na Bilstajn UK, izabrao Punto 2007god, 60ks, izbacio mi je OM zamenu Bilstain B1

 

bilstein b1.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

B1 je za delove kao sto je solja, odbojne gume i slicno, B2 su uljni amortizeri koje sam ja video samo za Ladu da imaju, B3 mislim da su opruge i onda B4 su zamenski gasni amortizeri, B6 sportski, B8 sportski kraci i dalje vec ne znam tacno kako idu oznake, ima za gewinde i za neke terence posebne verzije itd...

 

Nisam video da proizvodjaci posebno beleze da li je gasni niskog ili visokog pritiska, Monroe i Sachs u katalozima vole da stave gasni u opisu iako su niskog pritiska, dok recimo Bilsten za svoj B4 skoro nikad ne navode da su gasni iako uvek jesu jer zele da ih distanciraju od B6.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/2/2020 at 10:50 AM, YUgisa said:

B1 je za delove kao sto je solja, odbojne gume i slicno, B2 su uljni amortizeri koje sam ja video samo za Ladu da imaju, B3 mislim da su opruge i onda B4 su zamenski gasni amortizeri, B6 sportski, B8 sportski kraci i dalje vec ne znam tacno kako idu oznake, ima za gewinde i za neke terence posebne verzije itd...

 

Nisam video da proizvodjaci posebno beleze da li je gasni niskog ili visokog pritiska, Monroe i Sachs u katalozima vole da stave gasni u opisu iako su niskog pritiska, dok recimo Bilsten za svoj B4 skoro nikad ne navode da su gasni iako uvek jesu jer zele da ih distanciraju od B6.

 

U ponedeljak radim reklamaciju, majstor mi rekao da verovatno ventil u amortizeru ne drzi lepo pa zato gubi snagu posle nekog perioda stajanja, i treba mu da se nadruka, , a i za razliku od drugog amorta ovaj se cuje kako "diše" kad ga stiskam....nadam se da ce tamo ti sto ce ga pregledati kad ga posalju na reklamaciju to uvideti, ne znam na koji nacin vrse test i da ce se i kod njih ponasati isto kao na autu, samo moram naglasiti da je problem samo u prvim pokretima nakon stajanja....

Share this post


Link to post
Share on other sites

da rekapituliram

 

ako rešim da menjam sva 4 amortizera, i prateće loše elemente ( znam za tzv pogaču, i ono  gumeno, kao rebrasta cev iznad amortizera )... kako se sve to zove da malo pripremljen odem kod majstora.... i vidim konačan zbir investicije... a da sve lepo odradim

 

nešto sam primetio da kada skrećem na levo, tj kada se auto nagne na levu stranu, čuje mi se neko malo lupanje, vezano za br obrtaja...tj prati rotiranje točka....

 

pa bih na pregledu prekontrolisao sve, i doneo konačnu odluku...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gde uraditi test amortizera u Beogradu, iscitao sam sve stranice i taj Tigrov servis kod arene izgleda da ne postoji vise ? Hvala

Share this post


Link to post
Share on other sites

Treskalicu imaju neki tehnicki pregledi. Znam za NS, ali ne znam u BG...

-------------

 

Voleo bih da cujem iskustva i misljenja iskusnijih clanova: da li se obicnim aftermarket amortizerima (B4, Sachs, KYB, kojim god) skracuje zivotni vek, ako su na Eibach Pro-Kit oprugama ? 

 

Eibach pise da je to provereno i testirano da radi sa stock amortima, neki ljudi ipak tvrde da skracuje vek, a neki tvrde da ne. Naravno, to moze da zavisi i od auta do auta, ali voleo bih da cujem neka iskustva, konkretno ako je neko imao takav setup?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...