Jump to content
FAS Euroauto Goran
phantom

Koliko ima bajkera među nama? / skuteri, polaganje za A

Recommended Posts

1 hour ago, Joker said:

ne znam da li će tolerisati 48km/h 

APN 4 po teh karakteristikama ima max brzinu 48km/h 

Automatik isto toliko

 

A tu nema blokada, biće ljudi u problemu.

Ne znam samo koliko nas vozi APN i Zoljicu a koliko neki skuter. 

U svakom slucaju ocekuje se rasprodaja skutera jer ce se mali broj ljudi odluciti na polaganje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sta sve nece smisliti da se namaknu pare..

nego znate sta mene zanima. Sta sa skuterima koji fabricki idu 60-65km/h?

 

Vidjao sam to cesto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zašto je bitno koliko NAS vozi. To obično vozi ko mora i ne može drugo da vozi, tako da će oni bukvalno da ga prodaju u staro gvožđe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam kolika ce biti razlika u registraciji, ali i A1 kategorija je bas jeftina. Zavisno od godista 6-8000din

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, igor0511 said:

Sta sve nece smisliti da se namaknu pare..

nego znate sta mene zanima. Sta sa skuterima koji fabricki idu 60-65km/h?

 

Vidjao sam to cesto

Ako se vode kao skugeri koji idu 45 km/h a na tehnickom pokazu vise bice scenario koji sam napisao.  A ako fabricki idu vise onda su vec sa belom tablicom i voze ih oni koji imaju polozeno za A1 kategoriju. 

Ovo ce biti najveci problem. 

Screenshot_20210403-143012_Opera.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Do pre pola godine sam imao skuter 49cc.Otisao na tehnički i prosao.Skuter neme fabricki blokadu i ide 60 lagano.E sad dobio sam potvrdu od proizvodjaca da ne prelazi 45kmh jer na km satu od 45kmh pa na dalje krece crvena linija.I to pije vodu, registrovan bez problema.S tim sto su mi rekli ako me pecne radar negde sa preko 45kmh ,onda moze biti problema. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

E sd ce svi ti sto su imali tu potvrdu da nagrabuse i ili ce da ih vrate na staro sto ce da kosta poprilicno ili ce da polazu za A1 i da svake godine redovno registruju skuter po ceni motocikla. Nije to neka velika registracija ali dozvola je ono sto je skupo. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 4/3/2021 at 9:59 AM, Dule 021 said:

Po novom zakonu koji krece od Jula tehnicki pregledi imaju neku sklopociju na koju se stavlja skuter i meri mu se brzina. 

Ovo u ovom trenutku te valjke(ima na YouTube kako u GER i NED ćapavaju skuterase i mere na licu mesta max brzinu),   nema ni jedan tehnicki u NS. Nemaju cak ni ovlascene laboratorije (Amss i Fakulttet tehnickih nauka) da bi ispitali max brzinu skutera/mopeda. Za moj Kymco Agility 50 iz uvoza sam morao da platim 5000din Kymco NS, da bi se podaci o skuteru prakticno prepisali u bazu podataka FTN. I to samo njihovu. 

Medju svim tim podacima je podatak o max brzini od 45km/h. Sto sam ja kriv ako me je ovlascena laboratorija pustila da prodjem i samo preselila problem dalje? I zaista, sta cemo sa svim tim skuterim do 50ccm koji fabricki prelaze 45kmh...i to idu i do 60kmh? 

Zakon u Srbiji nema opciju (barem koliko znam) da se skuter od 49ccm i koji ide preko 45kmh, registruje kao motocikl, dakle da moze samo sa A1 i A kategorijom da se vozi. 

Ili je skuter/moped (do 50ccm i do 45kmh), ili je preko 50ccm i brze od 45kmh. Voleo bih da se javi neko ko ima bele tablice, a kubikazu od 49ccm. 

2 hours ago, Dule 021 said:

E sd ce svi ti sto su imali tu potvrdu da nagrabuse i ili ce da ih vrate na staro sto ce da kosta poprilicno ili ce da polazu za A1 i da svake godine redovno registruju skuter po ceni motocikla. Nije to neka velika registracija ali dozvola je ono sto je skupo. 

 

Pa, jedino logicno resenje je stavljanje blokade(kakve god, mehanicka, elektricna...) Pa na tehnicki. Posle se skida. Eto posla za skuter mehanicare, ako nista drugo. 

Slicno rade i oni koji imaju dodatnu opremu za motore(torbe,bisage...viziri). Pred tehnicki skinu, prodju i vrate posle. Naravno da ima i karabudž dodatne opreme, pa treba spreciti da takve kreacije udju u saobracaj, ali ako tehnicki ne moze da nadje podatke (a ko zna gde traze) o original dodatnoj opremi, onda o cemu dalje da se prica... uglavnom, svi su postigli dogovor da će vozaci sve  i svima na kraju da plate. 

Déjà vu, zar ne...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam licno bio na tehnickom pregledu koji se priprema po novom zakonu i pokzala mi je zena tu spravu koja ce meriti brzinu skutera. 

Ona mi je i objasnila sta ce se sve izdesavati kad na snagu stupi novi zakon a kamere ce da sjebu sve je kako kazu do sad su imali i pretnje od ljudi koji su dovozili kola kod njih jer nisu mogli da ih puste ali sad ce kamere da snimaju sve i jednostavno propustanje nece biti moguce pa samim tim nece ni pretnji biti. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izmedju ostalog je pre Aprilia RS 2t 50ccm isla na zute tablice. Motor koji uz manje modifikacije ide lagano 120km/h

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
On 4/4/2021 at 10:32 AM, gile smederevo said:

...

Ili je skuter/moped (do 50ccm i do 45kmh), ili je preko 50ccm i brze od 45kmh. Voleo bih da se javi neko ko ima bele tablice, a kubikazu od 49ccm. 

...

 

Evo ja :D Ima čak i crvenu petokraku :cool:

 

 

Edited by PremieRacing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saveti za kupovinu novog motocikla

 

slika motora.jpg

Fotografija od ArtHouse Studio sa Pexels
 

Vest koja je krajem prošle godine mnoge iznenadila, pa čak i dobre poznavaoce prilika, jeste da je tokom 2020. u odnosu na 2019. godinu zabeležen rast prodaje mopeda od 12%, a motocikala od čak 69%. Pandemija korona virusa svakako je promenila navike mnogih, a ako ste i vi među onima koji razmišljaju o dvotočkašima, slede saveti kako ih da izaberete.

 

Nov motocikl ili skuter?
Ponuda dvotočkaša je velika. Dolaze u različitim kubikažama i formama i nije lako odlučiti šta je najbolji izbor za vas.

Prvo pitanje na koje sebi morate da date odgovor jeste za šta vam je potreban dvotočkaš? Nije svaki skuter iste namene, niti jeftin za održavanje. Niti je svaki motocikl predviđen za performanse i brzinu. Kada ovo rešite, potrebno je da izbor svedete na određenu klasu motocikala i nekoliko aktuelnih modela. Pri izboru novog motocikla, bitna činjenica koja se mora uzeti u obzir jesu vaša veština i iskustvo u vožnji. Nakon toga, sledi pregled ponude. Savet je da se ne vezujete za pojedine brendove, već da tražite najbolju ponudu u klasi i izaberete onaj motocikl na kome se najbolje osećate.

 

Praktično i ekonomično
Ako vam je potreban dvotočkaš za dnevne potrebe, npr. za ''od posla do kuće'', za odlazak do marketa i generalno izbegavanje gužve, idealan bi bio skuter ili moped zapremine od 50 do 125 kubika. Ovde su troškovi eksploatacije najniži i to je klasa koja je ekonomična i donosi uštedu. Uglavnom se radi o četvorotaktnim agregatima sa izuzetno niskom potrošnjom goriva. Čak i u ovoj klasi poželjno je izaberete model sa ABS-om. Po nezvaničnoj definiciji moped je mali motocikl zapremine do 49 kubika sa pedalama. Tipičan primer mopeda na našim prostorima je Tomos A3. Pojavom modernih skutera, mopedi su u Evropi većim delom potisnuti. Skuteri su brži, poseduju bolje vozne karakteristike i praktičniji su zbog gepeka ispod sedišta.

Iako se skuter i moped razlikuju, zakon je propisao da je moped motorno vozilo sa dva točka čija najveća konstruktivna brzina, bez obzira na način prenosa, ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 kubika, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon.

 

Sa dozom zabave i više mogućnosti
Poslednjih godina, proizvođači nude sve više ''full size'' motocikala manjih kubikaža. Radi se o motociklima u zapreminama od 250 do 500 kubika, koji svojim gabaritima omogućavaju vozaču da u potpunosti osete svet motociklizma kako kroz putovanja, tako i kroz svakodnevnu upotrebu, a ujedno uz niske troškove eksploatacije. Veći skuter će biti praktičniji za grad zbog prtljažnog prostora i automatskog menjača. U ovoj klasi bićete u mogućnosti da se priključite grupnim vožnjama. Imaćete dovoljno snage, mesta za dodatni prtljag i suvozača ako želite da podelite iskustvo sa dragom osobom. Odnosno, kupili ste ulaznicu u hobi zvan motociklizam. Motocikli i skuteri iz ove klase su idealni za početnike. Uglavnom, radi se o mašinama umerenog temperamenta koje su tolerantne na početnike greške. Što je motocikl lakši i manji, na njemu ćete lakše savladati tehnike vožnje. Na ovom motociklu nastaće vaša osnova motocikliste.

 

Za one koji su iskusni
Većina motociklista ima želju da sebi priušti nov motocikl. Kupovina novog motocikla je ispunjenje želje koja se gaji od detinjstva. Konačno ste izdvojili vreme i novac za sebe. Većinu stvari ste sredili u životu i možete da priuštite sebi zasluženo zadovoljstvo. Zaista je poseban osećaj imati motocikl bez i jedne ogrebotine i tragova prethodnih vlasnika. Najpopularniji motocikli za već iskusnije motocikliste koji znaju svoje potrebe su iz srednje klase, odnosno motocikli zapremine od 600 do 900 kubika. Zapravo, radi se o motociklima velikih mogućnosti i ozbiljnih performansi koji mogu da zadovolje većinu zahteva prosečnog motocikliste. Pritom, njihova cena je relativno pristupačna i primamljiva. Ponuda u ovoj klasi je velika. Gotovo je nemoguće ne naći nešto po svom ukusu. Kako po ceni, tako i po nameni.

 

Da li sam zaista početnik?
Motocikli nove generacije poseduju sisteme poput ABS-a, kontrole proklizavanja, itd. Međutim, svi sistemi ne mogu da nadomeste neiskustvo vozača. Ukoliko ste neiskusni na velikom i novom motociklu, pratiće vas konstantan osećaj napetosti i stres koji će vas sprečiti da razvijate veštinu vožnje. U ovoj fazi kupovine morate biti iskreni prema sebi. Uvek će postojati neko ko će pokušavati da vas ubedi kroz lični ili primer nekog drugog početnika koji je ''preskočio'' početnički motocikl. Ne dozvolite sebi da kupite nov motocikl koji ne možete da iskoristite, pa da izgubite volju i entuzijazam, te i novac koji ste uložili.

 

Razmotrite više opcija
Kada ste napravili uži izbor ili sveli na jedan model, možemo reći da ste tek na pola puta. Većinu toga o potencijalnom novom motociklu možete saznati pregledom testova na internetu. Uvek je dobro prikupiti što više informacija. Ne donosite odluke dok ne steknete uživo utisak o motociklu koji planirate da kupite. Odvojite vreme za posetu prodajnom salonu, sedite na motocikl, proverite da li vam odgovara položaj sedenja, koliko su vam savijena kolena, možete li da dohvatite podlogu. Ujedno, uživo ćete steći utisak o kvalitetu završne obrade. Nekada je moguće zakazati test vožnju, ali ta praksa je generalno retka, ali ništa vas ne košta da pitate. Važno je da se ne vezujete isključivo za jedan brend. Probajte i druge motocikle iz klase.

Pripremite pitanja za prodavca i nemojte se ustručavati da postavite koliko god pitanja je potrebno da biste bili sigurni da je to motocikl koji će ispuniti vaše kriterijume. Raspitajte se i o servisnim intervalima. Na koliko se radi servis i koliko košta. Kupovina novog motocikla nije samo potpis na papiru, to je iskustvo.

 

Opremanje novog motocikla
Većina proizvođača nudi i puno dodatne opreme na koju možete potrošiti velike sume novca. Fabrička oprema je uvek skupa i morate razmisliti šta vam je zaista potrebno. Dosta opreme je moguće kupiti i naknadno i u nekim slučajevima je jeftinija od fabričke. Praktična oprema koja podiže upotrebnu vrednost i komfor je dodatni prtljag, povišeni vizir, grejači ručica i sedišta, kreš barovi, centralna nogara. Oprema poput karbonskih delova, brendiranih izduvnih sistema, maglenki, više je stvar luksuza nego potrebe. Pre kupovine opreme koja nije od istog proizvođača, proverite da li će ugradnja uticati na garanciju.

 

Rekreativno radna vozila - kvadovi
Kvadovi su sve popularniji. Sve ih češće možemo videti kako po gradu, tako i na offroad vožnjama. Kvad (Quad) ili ATV (All Terain Vehicle) je vozilo koje poseduje četiri točka, dok su pozicija sedenja i komande upravljanja slični motociklu. Kao što naziv vozila kaže, ATV je dizajniran i konstruisan da savlada različite podloge. Na prvu pomisao, kvad se posmatra kao rekreativno vozilo. Idealan je za offroad, vožnju po prirodi i obilazak destinacija koje nisu pristupačne drugim vozilima. Kvadovi, kao i motocikli, podeljeni su na klase. Kvadovi su zanimljivi za vožnju, ali zbog svoje konstrukcije, zahtevaju iskustvo i veštinu, pogotovo kada se radim o većim kvadovima. Zbog okoline u kojoj se koristi i nedostatka kabine, kao i za vožnju motocikla, tako je i za vožnju kvadova potrebna lična zaštitna oprema. Pored zabavne strane, kvadovi imaju veliku praktičnu pripremu i mogu biti odličan alat za obavljanje mnogih poslova. Koriste ih lovci, pecaroši, šumari, kao i službe spašavanja.

 

Autor: Aleksandar Stojanović

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako da vam novi motocikl bude što duže nov?

 

motocikl nov.jpg

Fotografija od Sourav Mishra sa Pexels

 

Šta god novo da kupimo želimo da nam što duže tako i izgleda - novo. Isto je i sa motociklima. Ako ćete da ga koristite, a ne samo čuvate u garaži ili sobi, teško je očekivati da ćete motocikl da zadržite u salonskom stanju. Ipak, moguće je sačuvati mu svežinu i upotrebnu vrednost čak i decenijama. U nastavku teksta slede saveti kako da održavate nov motocikl i na šta sve da obratite pažnju u svakodnevnom korišćenju. Pre nego što uradite bilo šta, pročitajte uputstvo koje ste dobili uz motocikl. Sve što je potrebno da znate, proizvođač je detaljno opisao: koje ulje, kada se radi servis, kako se koriste pojedine funkcije...

 

Razrađivanje motocikla
Da li treba razrađivati agregat? Mišljenja su podeljena.

Pojedinci, poučeni razradom starijih motocikla, tvrde da su pravilnom razradom imali manju potrošnju i bolje performanse. Drugi tvrde da modernim motociklima zbog preciznosti izrade i sklapanja nije potrebna razrada. Pod razrađivanjem se smatra proces u kojem se pokretni delovi međusobno ''prilagođavaju''. To važi za agregat, kočnice i celukupnu transmisiju. Razrada može uticati na kasniju povećanju potrošnju ulja ili skraćeni vek agregata. U vožnji koristite do tri četvrtine gasa, bez naglih ubrzanja i kočenja. Poželjno je da agregat radi u različitom opsegu obrtaja. Bitna stavka koju morate da ispoštujete je prva zamena ulja i filtera na 500 do 1.000 pređenih kilometara. U procesu razrade povećano je trenje između komponenti. Moguće je da se ulje kontaminira metalnim česticama koje se zamenom odstranjuju iz agregata. Naš savet je da pročitate preporuku proizvođača.

 

Redovno servisiranje
Svaki motocikl zaslužuje redovno održavanje, bilo da je jeftin ili skup, nov ili polovan. Šta sve podrazumeva redovno održavanje:

  • Zamena ulja i filtera na definisanoj kilometraži ili čak i kraćoj ako se motocikl koristi u gradskim uslovima ili na godinu dana. Redovna zamena ulja, u standardu koji zahteva proizvođač, bitnija je od izbora brenda. Skupo ulje je dobro, ali je najbolje ono koje se menja redovno.
  • Zamena rashladne tečnosti. Na dve godine. Antifriz kako stari, postaje korozivan i smanjuje učinak rashladnog sistema. Bez dobrog hlađenja nema dugotrajnosti agregata.
  • Zamena kočione tečnosti na maksimum dve godine. Kočiona tečnost je higroskopna, odnosno upija vlagu. Vlaga utiče na hidraulični sistem korozivno i smanjuje perfomanse kočionog sistema. Redovnom zamenom izbegavate i kvarove na ABS sistemu.
  • Filter za vazduh sprečava da prašina dospe u agregat. Prašina utiče na povećanje trenja. Zaprljan filter za vazduh ima smanjen protok vazduha koji je potreban za pravilno sagorevanje smese i razvijanje snage. Loša praksa je izduvavanje filtera komprimovanim vazduhom ukoliko se radi o jednokratnim filterima. Motocikl za pređenih 100 kilometara uvuče i do 120 kubika vazduha u kojem se prosečno nalazi oko 0.6 grama prašine. Odnosno 60 grama na 10.000 kilometara.
  • Za pravilan rad oslanjanja potrebno je zameniti hidraulično ulje u prednjoj viljušci na svake dve godine.
  • Za dugotrajnost lanca i lančanika, kao i ležajeva koji pripadaju transmisiji, potrebno je da lanac uvek bude podešen na propisanu meru.
  • Kako su novi motocikli opremljeni elektronikom, ispravan akumulator je imperativ. Loš akumulator može dovesti do problema sa reglerom, namotajima i potrošačima u eleketričnom sistemu motocikla.

Iako se gore navedene stavke podrazumevaju, duži period zanemarivanja skraćuje radni vek motocikla.

 

Način vožnje
Način na koji vozite mnogo utiče na stanje motocikla. Stav vlasnika: ''Novo je, neće mu biti ništa'' - ne važi dugo. Nije potrebno više od nekoliko sezona da od novog postane pohabano.

  • Dozvolite motociklu da dostigne radnu temperaturu. Ne forsirajte hladan motor. U hladnijim uslovima motociklima je izuzetno teško da postignu radnu temperaturu.
  • Obratite pažnju na režim rada agregata. Koristite niske i srednje obrtaje. Pun potencijal koristite samo u nuždi ili na stazi.
  • Motocikl nije predviđen za akrobacije. ''Točkarenje'', spaljivanje guma i pucanje iz auspuha ubrzano dovode motocikl do većih kvarova i popravki.
  • Spora vožnja u niskim obrtajima takođe utiče negativno. Tako se stvaraju naslage gareži na klipovima i ventilima.

Obuća, odeća, ključevi i privesci
Izbegavajte odeću i obuću (zaštitnu opremu) sa metalnim ukrasima koji mogu doći u kontakt sa delovima motocikla. Čest primer su oštećenja na rezervoaru od zipera jakne. Trudite se da opremu i kacigu ne odlažete na rezervoar motocikla. Izbegavajte metalne i teške priveske na ključevima. Tako nastaju ogrebotine oko kontakt brave.

 

Pranje i zaštita
Verovatno nećete dozvoliti tragove prljavštine na novom motociklu. Iako pranje ne zvuči komplikovano, upravo mnogi na pogrešan način peru motocikl i oštećuju ga. Kako može nešto da se opere pogrešno?

Na motociklu je većina delova nezaštićena. Nije preporučljivo prati motocikl vodom pod visokim pritiskom jer na taj način voda može da prodre do ležajeva točkova, u prekidače, kontrolnu tablu i konektore, sajle.

Većina vlasnika nema način da opere drugačije, pa ako se već mora, izbegavajte mlazom pomenute delove i držite bar metar odstojanja.

 

Parkiranje
Trudite se da vaš nov motocikl ne parkirate na rizičnim mestima. Obratite pažnju na okolinu gde postoji mogućnost da neko zakači ili obori motocikl. Najbolje u hladovini. Osigurajte ga bar nekim vidom zaštite od krađe. Oni koji nemaju garažu neka budu obazrivi pri izboru cerade. Postoje lagane cerade za zatvorene prostore i one robusnije za spoljašnju upotrebu. Cerada mora da bude paropropusna kako ne bi zadržavala vlagu. Nikada ne pokrivajte vruć motocikl ili tek opran.

 

Propada kad se ne vozi
Nov motocikl ne treba čuvati pod staklenim zvonom ili mu robovati. Vozite se što više i nemojte ga štedeti po pitanju pređene kilometraže. Motocikl propada kada se ne vozi. Ne plašite se ni kiše, ni bara, ni povremeno lošeg puta. Uz savete koje ste pročitali, kroz nekoliko sezona bićete ponosni na motocikl kojim ste obišli mnoga mesta a pritom još uvek izgleda kao nov.

 

Autor: Aleksandar Stojanović

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

emisijaSATyoutubelogonovi.jpg EmisijaSAT: Registracija motocikala na kraći period - da li se isplati?

 

Iako vlasnici motocikala i skutera imaju mogućnost da registruju svoja vozila na period kraći od godinu dana (izmenama ZOBS-a od pre 3 godine), malo je onih koji ovu mogućnost u praksi koriste. Zato je naša ekipa proverila koje su tačno dobre, a koje loše strane takve registracije i koliko sve to košta, a saznali smo i šta o tome misle članovi BJ Bikers, jedne od najvećih zajednica motociklista u Srbiji:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko košta održavanje motocikla?

 

motor radovi.jpg

Fotografija od Andrea Piacquadio sa Pexels

 

Retko kad ćete imati priliku da kupite polovni motocikl, a da nećete morati baš ništa da uložite u njega. Ali, to ne treba da vas odvrati od kupovine. Zato je uvek dobar savet da ne potrošite sav novac koji ste izdvojili za kupovinu samo na motocikl, već da nekoliko stotina evra ostavite sa strane upravo za njegovo sređivanje i popravljanje. Pre nego što počnete da vozite motocikl morate biti sigurni da je tehnički ispravan kako ne biste ugrozili ni sebe ni druge.

 

Šta su sve mogući troškovi u prvoj sezoni vožnje?

Obavezno uradite prenos vlasništva. Za prenos vlasništva potreban je:

  • Kupoprodajni ugovor
  • Overa ugovora kod notara
  • Plaćanje poreza na prenos vozila

Cena registracije motocikla zavisi od:

  • Godine proizvodnje
  • Zapremine agregata
  • Cene polise osiguranja
  • Cene nove tablice i saobraćajne dozvole

Za motocikle, skutere i mopede, proces registracije počinje tehničkim pregledom koji je obavezan. Bez obzira da li registrujete periodično ili ne. Nema razlike u odnosu na registraciju automobila. Pored standardne provere identiteta vozila, dvotočkaši moraju biti u fabričkom stanju, bez modifikacija. Važno je napomenuti da trajne tablice za mopede ne važe od 2019. godine.

 

Servis motocikla
Motocikli i skuteri za razliku od automobila nemaju veliki i mali servis. Ipak, zahtevaju održavanje sa kraćim servisnim intervalima i obično skupljim delovima u odnosu na automobil, naročito ako se radi o većim motociklima i skuterima. Proveru tehničke ispravnosti možete obaviti u nekom od moto servisa ili samostalno:

  • Proverite da li radi svetlosna signalizacija i sirena.
  • Potisnite snažnije upravljač motocikla dok držite prednju kočnicu. Prednja viljuška mora da se vrati u isti položaj bez zvukova i zadrški.
  • Na zadnjem amortizeru i prednjoj viljušci ne sme biti tragova ulja.
  • Poluga kvačila mora da bude mekana, bez zvukova ili zadrški u hodu.
  • Ručicu gasa zavrnite do kraja (dok je motor isključen) i pustite. Mora da se vrati automatski u početni položaj.
  • Proverite pritisak u gumama i pogledajte da li postoje fizička oštećenja u vidu balona, pukotina, itd.
  • U bezbednom okruženju, pri malim brzinama proverite kako se ponaša posebno prednja, posebno zadnja kočnica.

Akumulator
Akumulatori na motociklima su malih kapaciteta, a često stradaju tokom zime zbog nekorišćenja. Ukoliko motocikl teže vergla, potreban je nov akumulator. Savet je da svakako proverite stanje akumulatora u nekom od specijalizovanih servisa. Loš akumulator može dovesti do skupljih problema poput kvara reglera i alternatora. Za nov akumulator trebaće vam od 3.000 do 6.000 dinara.

 

Ulje i filter ulja
Za izmenu ulja i filtera nije vam potreban majstor ukoliko imate bar malo veštine sa alatom. Filteri ulja nisu skuplji od 1.000 dinara, a cena ulja ide od 600, pa čak i do 2.500 dinara za litar. Ulje za automobile se ne može koristiti u motociklima.

 

Kočnice, filter vazduha, antifriz
Kočione pločice možete proveriti vizuelno. Minimalna debljina pločica mora da bude od 1.5 do 2 milimetra. Njihove cene kreću se od 2.000 do 4.000 dinara, zavisno od kvaliteta i proizvođača. Ukoliko su pločice dobre, svakako zamenite ulje u kočnicama radi lakšeg doziranja sile kočenja. Možete koristiti ulje za kočnice koje se koristi i za automobile. Košta oko 500 dinara - pakovanje od pola litra. Na većini motocikala i skutera filter vazduha nije skup. Cene variraju zavisno od modela između 1.500 i 3.000 dinara. Na antifriz se često zaboravi jer se motocikli ne koriste zimi. Ali, antifriz vremenom postaje korozivan i može naneti štetu rashladnom sistemu. Za motocikle se može koristiti isti antifriz kao i za automobile i košta od 400 do 1000 dinara.

 

Gume
Ne može se dovoljno naglasiti koliko su gume bitne motociklu. Spadaju u skuplje investicije, pa ih vlasnici retko menjaju ukoliko planiraju da prodaju motocikl u skorije vreme. Na motociklima gume propadaju kako od kilometara tako i od starosti. Ako su gume starije od tri godine, trebalo bi ih zameniti. Cena novih guma varira između 15.000 i 30.000 dinara.

 

Transmisija
Ukoliko su lanac i lančanici pohabani ili pred kraj radnog veka, očekujte trošak od 12.000 do 18.000 dinara. Skuteri takođe zahtevaju servis ili remont CVT transmisije. Ukoliko primetite da skuter kreće tek iz visokih obrtaja ili iz kućišta transmisije dolaze čudni zvukovi, računajte na servis koji će vas stajati od 6.000 do 10.000 dinara, ili čak i više ako se radi o većim maksi skuterima.

 

Ogibljenje
Ako ste primetili vlaženje ulja oko semeringa prednje viljuške, to znači da je potreban servis. U tom slučaju litar ulja za viljušku košta oko 1.000 dinara, set semeringa oko 2.000, plus cena rada majstora. Za kompletan remont prednjeg ogibljenja trebaće vam između 10.000 i 20.000 dinara u zavisnosti od kvaliteta delova.

 

Karburatori
Ispravan motocikl mora da upali kako hladan tako i vruć bez ikakvih problema. Svaki otežan start, detonacije iz auspuha, miris ''živog'' benzina i nemiran rad ukazuju na problem sa karburatorom. Do problema dolazi usled habanja delova unutar sklopa karburatora i obično se ne može rešiti jednostavnim štelovanjem. Zavisno od toga da li vaš motocikl ima jedan ili više karburatora, očekujte trošak od oko 7.000 do 10.000 dinara.

 

Kada se podvuče crta
Kako ne govorimo o konkretnom modelu motocikla teško je dati tačnu cifru, jer ona zavisi od brojnih faktora. Sa kubikažom rastu i troškovi. U tekstu smo naveli opšte stvari koje bi trebalo proveriti. Napravite listu defektaže po stepenu hitnosti, nakon čega ćete moći da izračunate troškove koji vas očekuju u narednom periodu. Zato je bitno da pri kupovini motocikla dobro proverite njegovo stanje, jer samo zamena guma, registracija, zamena lanca i lančanika za prosečan motocikl od 650 kubika košta oko 60.000 dinara. Zato pri kupovini uzmite u obzir ne samo cenu u oglasima, već i dalje troškove koji bi vas mogli sačekati.

 

Autor: Aleksandar Stojanović

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako voziti sa saputnikom na motoru?

 

voznja motora.jpg

 

Vožnja motocikla udvoje jeste fantastično iskustvo, ali sa sobom nosi dodatne rizike. Bilo da sa nekim krećete na duže putovanje ili samo po gradu, potrebno je da vodite računa o nekoliko stvari kako bi ta vožnja bila prijatna, ali pre svega bezbedna.

 

Podešavanje motocikla

Motocikl je pre svega predviđen za jednu osobu, tako da će težina saputnika značajno opteretiti pneumatike. I to na oba točka, iako saputnik sedi iznad zadnjeg. Neadekvatan pritisak u gumama značajno povećava njihovo habanje i utiče na skretanje i kočenje. Ako je vožnja saputnika učestala ili se kreće na vangradsku vožnju, potrebno je dopumpati gume. Koliko tačno, propisano je u uputstvu proizvođača motocikla. U većini slučajeva prednja se pumpa na 2.5, zadnja na 2.8-2.9 bara.

 

Vešanje motocikla koje je inicijalno podešeno za jednu osobu, potrebno je podesiti za dodatnu težinu. U društvu motociklista, obično ćete čuti podesiti preload, odnosno da je potrebno spregnuti vešanje. Većina motocikala poseduju ovu opciju, a zapravo se radi o podešavanju prednapregnutosti opruge. Iako zvuči komplikovano, u stvari veoma je jednostavno i objašnjenje se nalazi u uputstvu za upotrebu motocikla, gde ćete takođe naći i podatak o preporučenom pritisku pneumatika. Kao i za gume, ukoliko povremeno na kratkim gradskim relacijama imate saputnika, nije potrebno intervenisati na podešavanju vešanja. Za duže vožnje, odnosno dnevne izlete od 100 i više kilometara ili višednevno putovanje, obavezno podesite vešanje za dvoje. Tako podešen motocikl biće ugodniji za vožnju udvoje, ali dok se vozite sami biće pretvrd kako zbog većeg pritiska u gumama, tako i zbog spregnutih opruga te je potrebno ispumpati gume a vešanje vratiti na početne vrednost za solo vožnju. Vešanje i pneumatici su veoma važni za bezbednu vožnju tako da ove stavke nemojte preskočiti.

 

Obučite saputnika
Ako vi sami znate puno toga o vožnji motora, ne znači da isto važi i za vašeg saputnika. Saputnik treba da zna šta može da očekuje na motociklu, šta sme, a šta ne sme da radi. Sve što znate ili pročitate u ovom tekstu ''pada u vodu'' ukoliko znanje ne podelite sa saputnikom.

  • Predočite rutu kretanja, mesta za pauzu, slikanje, itd.
  • Pokažite gde su oslonci za noge, gde je predviđeno mesto za držanje ruku.
  • Skrenite pažnju na blizinu izduvnog sistema i mogućnost opekotine.
  • Saputnik ne treba da spušta noge na podlogu pri stajanju ili malim brzinama.
  • Objasnite saputniku da je verbalna komunikacija otežana zbog buke vetra i buke.
  • Dogovorite se na koji način će vam saputnik signalizirati problem ili potrebu da stanete. 
  • Objasniti saputniku dinamiku motocikla. Odnosno, da motocikl skreće naginjanjem kroz krivine. Saputnik treba da se ponaša neutralno, kao i da ''prati'' vožnju dok motocikl koči ili ubrzava u uobičajnim uslovima.

Motocikli su osetljivi na dodatni teret. Vozaču će biti teže da održi balans i upravlja motociklom. Ubrzanje je lošije, kočenje zahteva jači stisak i duži zaustavni put. Kontrola motocikla pri malim brzinama biće znatno otežana. Koliko je veštine potrebno da vladate motociklom sami, još toliko veštine biće vam potrebno da bi vozili saputnika. Savet je da ne vozite saputnika ukoliko imate manje od godinu dana iskustva na motociklu.

 

Penjanje i silaženje sa motocikla
Naučite vašeg saputnika kako se pravilno penje i silazi sa motocikla. Postoji veliki rizik da se motocikl preturi, ako se to ne uradi na pravi način. Pored toga što možete da oštetite vašeg dvotočkaša, moguće su i teže povrede, poput loma ruke ili noge. Prosečan motocikl ima oko 200 kilograma koje treba zadržati zajedno sa težinom suvozača koji se penje. Saputnik se penje na motocikl tek kada mu vozač da znak. Za to vreme, vozač čvrsto drži upravljač i prednju kočnicu sa obe noge na zemlji. Ako se saputnik penje na motocikl sa leve strane, levom nogom se penje na nogostup, dok desnu savija i prebacuje preko sedišta. Vozač kreće tek kada se uveri da je saputnik spreman. Pri silaženju, saputnik ne silazi dok ne dobije znak od vozača da može. Proces silaženja je isti kao i za penjanje, obrnutim redosledom.

 

Vožnja u krivini
Voziti motocikl kroz krivine je već dovoljno komplikovano i postaje još komplikovanije sa saputnikom. Pre vožnje, objasnite saputniku da motocikl skreće naginjanjem, te dok motocikl skreće kritično je da suvozač ne bude napet, ne kontrira nagibu i ne asistira u naginjanju. Svaki pokret ili otpor saputnika prirodnom kretanju motocikla, može da ima katastrofalne posledice na stabilnost motocikla. Ponašanje saputnika na motociklu treba biti neutralno kako bi ponašanje motocikla bilo predvidivo. Pozicija sedenja saputnika treba biti što bliža vozaču kako bi težina bila što bliža sredini motocikla. Obavijenim rukama se drži oko struka vozača ili za namenske rukohvate ukoliko postoje. Gornji deo tela od struka treba biti opušten, dok su noge čvrsto na nogostupima pripijene uz motocikl i čine glavni oslonac. Tokom prolaska kroz krivine, dobar savet je da saputnikov pogled bude usmeren preko ramena vozača, daleko ispred motocikla. To će smanjiti subjektivni osećaj brzine i nagiba. Izuzev toga, sve što saputnik treba da radi jeste da ne pravi nagle pokrete i promene položaja sedenja. Nema potrebe, čak štaviše opasno je da saputnik kontrira nagibu ili se dodatno naginje u krivini.

 

Prilagodite se saputniku
Način i stil vožnje motocikla uvek treba prilogoditi saputniku. Rukovanje kvačilom, kočnicama i gasom treba biti izuzetno nežno i neosetno. U suprotnom, očekujte da će suvozač nenamerno čukati kacigom u vašu pri kočenju i promeni stepena prenosa. To je znak da niste dovoljno vešti na komandama motocikla. Uvek imajte na umu da je vožnja motocikla visoko rizična aktivnost. Bezbednost je prioritet. Ne pokušavajte da impresionirate saputnika bržom vožnjom i performansama. Postoji puno saputnika koji su se posle vožnje odlučili da i sami nabave motocikl, ali i oni koji su brzom vožnjom toliko traumirani da u životu više neće sesti na motocikl. Sve kao posledica načina na koji su prvi put osetili vožnju. Budite dobar ambasador motociklizma.

 

Oprema za suvozača
Po zakonu, homologovana kaciga je obavezna kako za vozača tako i za suvozača. Pokažite saputniku kako se stavlja kaciga na glavu, kako se ispravno steže i vezuje sigurnosna kopča. Vaš saputnik nije ništa manje pošteđen rizika te potrebno da mu obezbedite najveći nivo zaštite koji možete. Pogotovo ukoliko često putujete u paru, suvozač treba da poseduje zaštitnu opremu od glave do pete. Ovde nema kompromisa, iako slika na ulicama često kazuje da se na suvozaču ''štedi'', što je pogrešan pristup.

 

Autor: Aleksandar Stojanović

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

emisijaSATyoutubelogonovi.jpg Emisija SAT: Kako kočiti na motociklu?

 

Da bismo pokazali zašto se ne treba oslanjati samo na zadnju kočnicu, napravili smo test na stazi. Sva merenja su izvedena sa početnom brzinom od 50 km/h, do zaustavljanja. 
Za početak kočili smo pravilno, obema kočnicama, najpre punom snagom, a zatim blaže, daleko od granice proklizavanja. Zatim smo koristili samo zadnju kočnicu pokušavši da se zaustavimo što pre. Evo šta su pokazali rezultati:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priprema motocikla za duže putovanje

 

voznja motora01.jpg

Fotografija od Kelly Lacy sa Pexels

 

Postoji razlika između putovanja i putovanja motociklom. I to će vam reći svaki bajker. Sa motocikla se sve vidi i oseti. Motociklizam nije samo pun gas, već i uživanje i upoznavanje sveta i ljudi. Ako već posedujete skuter ili motocikl, a niste se usudili da krenete na malo dalji put, daćemo vam nekoliko saveta kako da pripremite svog ljubimca za ovaj izazov.

 

Da li je moj ljubimac spreman za duga putovanja?
Ovo je potpuno opravdano pitanje. Postoje motocikli i skuteri koji su napravljeni za prelaženje hiljada i hiljada kilometara. To što je vaš ljubimac malo stariji, sa ponekom oderotinom ili malom kubikažom, nije razlog da ne putujete. Bitna je vaša volja i da je tehnički ispravan. Motocikl ili skuter, od 125 kubika i jači, sa vodenim ili vazdušnim hlađenjem, uvek mogu da pređu više kilometara nego što to sam vozač može da izdrži.

 

Obavezna oprema
Postoji nekoliko stvari bez kojih se ne kreće na put. Od vas zavisi da li ćete to naučiti na teži ili lakši način. Na put se ne kreće bez:

  • Seta za krpljenje guma, bilo za čepovanje ili u vidu spreja
  • Seta za reparaciju sajli
  • Kišnog odela
  • Leka protiv alergijske reakcije
  • Rezervnog ključa prtljaga i motocikla
  • Flašice vode
  • Nije loše poneti minimum osnovnog alata, ali nemojte preterivati, pogotovo ako niste vični popravkama. Neke kvarove je nemoguće popraviti pored puta. Set alata koji dolazi uz motocikl je sasvim dovoljan.

Prvo gume, pa sve ostalo
Pregled počnite od guma. One su vaša jedina veza sa asfaltom. Guma ne sme imati pukotine i deformitete. Obavezno proverite pritisak i po potrebi dopumpajte ih. Moto gume nisu izdržljive. Ako su pohabane, postoji šansa da pod opterećem i toplotom asfalta neće izdržati put od hiljadu i više kilometara.

 

Tečnosti
Ključno je da tečnosti u motociklu budu sveže kako bi održale sve sklopove funkcionalnima. Počnite od provere kočionog ulja. Ulje mora biti bistro, svetle boje, bez trunja. Tamno i zamućeno ulje ukazuje na prisutnost vlage u kočionom sistemu. Vlaga smanjuje efikasnost kočionog sistema ili dovodi do trenutnog, potpunog otkazivanja kočnica usled pregrejavanja. Zadnja kočnica je jednako bitna kao i prednja.

Sledeće za proveru jeste motorno ulje. Ono podmazuje, ali i hladi. Nivo ulja mora biti na sredini ili na maksimumu. Nije nužno menjati ulje pre putovanja, ako mu još uvek nije došlo vreme za redovnu zamenu. Na primer, ako ste prešli 4.000 kilometara, a interval zamene je na 8.000, put od 1.500 kilometara nije problem. Antifriz ili rashladna tečnost ne bi trebalo da bude starija od tri godine. Ako jeste, investicija nije velika, te je preporuka da je zamenite.

 

Sajle i komande
Na sajle gasa i kvačila se često zaboravi. Vremenom, sajle se zamore i dolazi do pucanja. Češće problem pravi sajla kvačila nego gasa. To je jeftin i lak kvar za popravku, ali veliki problem na putovanju ako nemate alat i zamensku sajlu. Zato, pred putovanje, proverite krajeve sajli. Ne sme biti pokidanih, a sajla mora da radi glatko, bez škripanja i grebanja. Većina motocikala ima podešavajuće komande, pa je dobro da ih podesite onako kako vam odgovara da ne bi opterećivali zglobove tokom putovanja.

 

Baterija
Baterije zbog malo kapaciteta i neaktivnosti često stradaju, pogotovo na većim temperaturama. Ako postoji bilo kakva, pa i najmanja poteškoća pri „verglanju“, akumulator treba zameniti novim. Preporuka je da se akumulator zameni ako je star četiri ili više godina. Regulator napona proverite unimerom kako bi bili sigurni da je električni sistem ispravan. Punjenje akumulatora trebalo bi da bude oko 14.4V.

 

Lanac i lančanici
Pogonski sklop, lanac i lančanici često čekaju ''sledeći vikend'' da budu očišćeni i podmazani. Pred duži put, definitivno treba da zasučete rukave i pobrinete se o ovom sklopu. Lanac operite, podesite zategnutost i podmažite ga sprejem za lanac ili SAE 90 uljem. Produžićete vek sklopa, menjač će raditi tiše i promene prenosa biće nežnije, a time i putovanje ugodnije.

 

Prtljag - što lakše to bolje
Šta od prtljaga poneti je individualna stvar, ali savet je da prtljag bude minimalan i što lakši. Stvari na motociklu možete nositi na više načina. Postoji tvrdi i meki prtljag. Oba imaju prednosti i mane. Šta god da izaberete, bitno je da prtljag bude namenski za motocikl i dobro pričvršćen. Ranac nije loša opcija, ali samo na kraće ture jer će vas na dužem putovanju boleti leđa i ramena.

 

GPS ili karta?
Ukoliko niste u potpunosti sigurni kojom trasom treba da putujete, na motociklu mora da postoji nešto što će vam služiti za navigaciju. Najbolje je imati kombinaciju GPS-a i papirne mape. Telefoni nisu pouzdani zbog potrošnje baterije i dostupnosti interneta. Nikada se nemojte potpuno osloniti na navigaciju. Koristite logiku i pratite putokaze, GPS je samo pomoćno sredstvo, a možete da pitate i meštane.

 

Autor: Aleksandar Stojanović

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovaj Kymco je za mene najpraktičniji gradski skuter. A još da je 125ccm mašina, bilo bi pun gas

Share this post


Link to post
Share on other sites

16 cola tockovi i ram na koji moze i 125 i 200ccm, dakle mali-veliki skuter. Sutra ide kitovanje na 70ccm. +drugi karburator, pa cu valjda da doguram do 75-80kmh.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, gile smederevo said:

Koja uživancija kad zaobidjem kolonu od 15 auta na semaforu....:guitar:

IMG-38f7df042bb16d29c108003118dd4146-V.jpg

Ništa lepše,pogotovo u špicu.....mada kakva je gužva u saobraćaju ceo dan je špic!:laughing:

1 hour ago, gile smederevo said:

16 cola tockovi i ram na koji moze i 125 i 200ccm, dakle mali-veliki skuter. Sutra ide kitovanje na 70ccm. +drugi karburator, pa cu valjda da doguram do 75-80kmh.  

:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/5/2021 at 12:21 PM, gile smederevo said:

16 cola tockovi i ram na koji moze i 125 i 200ccm, dakle mali-veliki skuter. Sutra ide kitovanje na 70ccm. +drugi karburator, pa cu valjda da doguram do 75-80kmh.  

 

 

Hoćeš li ti da se prihvatiš da središ ono moje sokoćalo, još uvek nije ni upaljen (od kupovine, ni jednom)   :blushing:

 

Ne pitam šta košta, nije bitno koliko traje, hajde samo da ga sredimo i uredimo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...