Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Ja imam utisak vizuelni doduse da su mi zimi uvek gume nekako ispustene..onda peoverim u kolima isoade da je sve ok..jedini mi problem sto daje merenja u lbs meni je to nepoznata merna jedinica...ja sam nekako navikao da vozim na 2.4 sve gume i leti i zimi

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minutes ago, shortee said:

.jedini mi problem sto daje merenja u lbs meni je to nepoznata merna jedinica

Podelis ugrubo sa 15 za Bar, koliko se secam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gugle kaze 14.503 al bio si blizu Ivke...ma ne znam sto mentoli pisu u lbs..cuj opel pa koristi americke merne jedinice...nebitno uglavbom sta sam hteo da kazem je da se ja trudim da na svakih 15 dana dal leto ili zima posetim pumpu i narihtam na 2.4 sve gume...

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kada na rucnom digitalcu "saltam" da se ne ugasi izmedju merenja 2 gume - vidim kada preleti Bar/PSI/kPa... Zato i naglasih ugrubo 15, da ne guglam.

Nemas neko podesavanje da prebacis na Bar? Ili ga za tih 2.4 Bar drzi na cca 35 PSI.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja neki dan, prvi put nako stavljanja zimskih guma , kao da proverim pritisak, jer malo vuče u stranu, kad ono svaka guma svoju politiku vodi, od 2.4- 2.8 bara.

Послато са SM-A715F помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tokom ovih lepih dana, da ti slucajno nije neka strana auta bila okrenuta ka suncu pre merenja? 

Je li se oglasavao iTPMS? Znam da se dosta ljudi oslanja iskljucivo na to. Svakako indirektno merenje (broja obrtaja tocka putem senzora ABS) pomaze ako neki pneumatik naglo izgubi pritisak - ali za iole preciznije stelovanje (ili detektovanje ravnomerne promene pritiska u svim pneumaticima) opet mora da radi manometar.

Nevezano za to, ovih dana su prilicne varijacije spoljnih temperatura, samim tim i pritiska u gumama. Imamo situaciju da ce temperature skakati gore-dole i po 15C. Samim tim i pritisak u gumama i preko +/- 0.2 Bar, tako da treba ispratiti i korigovati.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nove pametne pumpe za gume

 

pumpe gume.jpg

Band op Spanning

 

U Holandiji sve više opština izdvaja novac za postavljanje tzv. pametnih pumpi za gume. One tačno znaju koliki je optimalni pritisak u gumama pojedinog automobila, a tako se smanjuje potrošnja goriva. Prema istraživanju, oko 60% holandskih vozača vozi s gumama koje su previše mekane. To je delom zato što ne znaju tačno koji je optimalni pritisak u gumama za njihov automobil.

 

Meke gume znače veći otpor. Uz veći otpor, motor mora da radi više da bi postigao istu brzinu, što rezultira nepotrebnom dodatnom potrošnjom goriva. Previše niski pritisak u gumama takođe dovodi do dodatnih emisija CO2. Čak i ako vozite električno vozilo, jer tada trošite više vremena i energije na punjenje baterije. Optimalni pritisak u gumama obično vozačima uštedi oko 100 evra godišnje. Zbog naglog rasta cena goriva, sada je to verovatno i puno više. Zato sve više provincija i opština u Holandiji izdvaja novac za ugradnju pametne pumpe za gume.

 

Cilj pokrajine Gelderland, na primer, jeste da se u svakoj opštini instalira barem jedna pumpa. Zato pokrajina zajedno sa fondom Band op Spanning plaća deo troškova. To znači da se uz komunalni doprinos od samo 2.500 evra može ugraditi pametna pumpa za gume, a vozači mogu da koriste pumpu besplatno pet godina. Pametnu pumpu za gume je razvio Band op Spanning. Ova pumpa u potpunosti radi na solarnu energiju iz vlastitog solarnog panela. Softver u pametnoj pumpi za gume obezbeđuje optimalni pritisak u gumama, a sposoban je da prepozna tip automobila i fabrički preporučenu vrednost za pumpanje guma. Korisnici mogu da pronađu ispravan pritisak putem jednostavne ploče sa dugmadima, pa čak i na bazi registarske tablice.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punjenje guma azotom - beznačajno ili vrlo korisno?

 

pexels-andrea-piacquadio-3807450.jpg

Fotografija od Andrea Piacquadio sa Pexels

 

Punjenje guma azotom obećava mnogo korisnih stvari. I koristi se odavno. Ali tu postoji veliki problem!

Mnogi tvrde da je reč o obmani. Da punjenje guma azotom ne može da donese korist koju običan vozač može da primeti. Upravo u tome je stvar - da li prosečan vozač ima neke primetne koristi od punjenja guma azotom? Ovaj ''rat''dva tabora - protiv azota i za azot - traje već dugo i nema naznaka da će se završiti. Zato ćemo izneti razne činjenice, pa neka svaki vozač donese sopstvenu odluku.

 

Koliko košta punjenje guma azotom?

Cena punjenja guma azotom je od 100 do 150 dinara po gumi. Definitivno nije skupo ako zaista donosi toliko koristi.

 

Glavni problem?

Vozači koji smatraju da je običan vazduh sasvim dobar za punjenje guma kao glavni argument navode to što sam vazduh ima sledeći sastav:

  • 78% azot
  • 21% kiseonik
  • ostali gasovi i vodena para

Dakle, ako običan vazduh već sadrži skoro 80% azota, kakvu razliku može da čini tih 20%?

Konačan odgovor je - kod običnog automobila, sa običnim gumama i za običnog vozača, punjenje guma azotom ne čini gotovo nikakvu razliku u odnosu na punjenje guma vazduhom. Međutim, kod trkačkih automobila i aviona punjenje guma azotom definitivno ima smisla. Da, to su pokazala razna testiranja. Razlike definitivno postoje, odnosno postoje jasni i konkretni dokazi da postoje prednosti punjenja guma azotom umesto vazduhom, ALI te razlike su toliko male da prosečnom vozaču praktično ne čine nikakvu razliku u svakodnevnom životu. Dakle, punjenje guma azotom ima smisla kod automobila za trke ili kod automobila visokih performansi koje bogati vozači koriste na trkačkim stazama.

 

Zašto?

Između ostalog, kod aviona i trkačkih automobila treba maksimalno da se smanje promene pritiska i brzina promene pritiska u gumama. Naime, kako se guma zagreva, tako raste pritisak vazduha u njoj. Kod guma punjenih azotom ove promene su drastično manje (ne samo zbog azota, već i zbog ''izbacivanja'' vodene pare). Ova stavka je izuzetno važna kod trkačkih automobila - nipošto ne želite da se prilikom ekstremno oštre vožnje, gde konstantno vozite na granici gubitka trakcije, menja pritisak u gumama zato što i male razlike mogu da utiču na ponašanje automobila. Kada su avioni u pitanju, npr. poletanje može da bude sa nekog aerodroma pri ekstremno niskoj temperaturi, a krajnja destinacija može da bude neka tropska država... Tu su i drugi razlozi, kao npr. bezbednost. Azot se takođe koristi i u gumama na raznim specijalnim vozilima, teškim transportnim vozilima i slično.

 

Moramo da naglasimo - nije stvar samo u azotu i njegovim karakteristikama. Naprotiv, vlaga - odnosno prisustvo vodene pare u gumi je mnogo značajniji faktor od koncentracije azota u gumi. Čitava priča sa prisustvom vode i promenama pritiska usled promene temperature nije baš tako jednostavna, tako da nećemo ulaziti u detalje. Uglavnom, i običan vazduh iz kojeg se izvuče vodena para u velikoj meri može da pomogne da se održi relativno stabilan pritisak u gumi bez obzira na temperaturu. Pogledajte i ovaj video: britanski Fifth Gear je obavio vrlo zanimljivo testiranje:

 

 

Problematično u njihovom testiranju je to što je u gumi punjenoj azotom nakon sat vremena u komori na temperaturi od 80 stepeni Celzijusa pritisak u gumi punjenoj običnim vazduhom porastao manje u odnosu na ''azotaru''. Pošto ovo nije bilo testiranje u laboratorijskim uslovima, odnosno gume su azotom punjene u običnoj vulkanizerskoj radnji, ostaje pitanje - koliko je zaista ''čist i suv'' azot kojim su punjene gume? Ovo je u stvari možda mnogo važnije pitanje od osnovnog pitanja. Da li dobijamo ono što plaćamo kada punimo gume azotom? Niko to ne kontroliše, tako da je na svakom vozaču da odluči kome će da veruje.

 

Sporije gube pritisak

Ovo je jedan od glavnih argumenata zagovornika azota. Pošto su gume porozne i vremenom iz njih izlazi vazduh, treba redovno proveravati pritisak bar jednom mesečno. Ali, pošto su molekuli azota veći od molekula kiseonika, to znači da će gume (teoretski) sporije gubiti pritisak. Neki tvrde da gume punjene azotom izgube samo 0.1 bar za oko 6 meseci. Sa druge strane, gume punjene običnim vazduhom gube 0.1 bar i za manje od mesec dana. Naravno da to zavisi od raznih faktora, među kojima je i starost gume, tako da pad pritiska može da bude i znatno veći. Međutim, razna testiranja pokazala su da je razlika između gubitka običnog vazduha iz točkova i azota jednostavno zanemarljiva.

 

Američki Consumer Reports napravio je istraživanje (izvor) koristeći 31 model all-season guma. Sve su bile naduvane na 2.06 bara pri sobnoj temperaturi - jedna guma azotom (u koncentraciji 95%), a druga vazduhom. Godinu dana kasnije i nakon pređenih oko 25.000 kilometara gubitak pritiska je bio:

  • 0.15 bara kod guma naduvanih azotom
  • 0.24 bara kod guma naduvanih vazduhom 

Razlika - samo 0.08 bara u roku od godinu dana. Praktično beznačajno.

Istraživanja drugih nezavisnih institucija takođe su pokazala da je punjenje guma azotom nije imalo ozbiljne razlike po pitanju gubitka pritiska. Čak i kada imate gume punjene azotom trebalo bi redovno proveravati pritisak u njima, zbog moguće pojave nekog mikro oštećenja na samoj gumi, felni ili propuštanja na spoju gume i felne. Ovaj savet važi i kada vaš auto ima sistem za praćenje pritiska u pneumaticima, bez obzira da li je reč o sistemu koji upoređuje razliku između brzine okretanja jedne gume u odnosu na ostale ili koristi senzor. Prvi sistem nije baš precizan, dok senzori mogu da se pokvare.

 

Vodena para u vazduhu kojim se inače pune gume jedan je od uzroka problema koji mogu da smetaju avionima i trkačkim automobilima. Kada se gume pune čistim azotom u njemu nema vodene pare, tako da nije stvar samo u izbacivanju kiseonika već i u izbacivanju vodene pare. Naravno da taj ''čist'' azot nije 100% čist, ali koristimo taj izraz radi lakšeg razumevanja. Čist je uglavnom do maksimalno 98%. Uglavnom maksimalno, ne uvek - često manje.

 

Kako bi trebalo da se pune gume azotom?

Pošto u gumi i dalje ostaje određena količina vazduha kada se iz nje ispusti vazduh, onoliko koliko želi ''dobrovoljno'' da izađe, trebalo bi izvući i ostatak vazduha ili bar naduvati gumu azotom, ponovo ispustiti a zatim ponovo naduvati azotom kako bi se što više smanjio procenat preostalog vazduha i vodene pare.

 

Da li azot usporava starenje i raspadanje gume? 

Da - ali opet nijedno ozbiljnije istraživanje nije dokazalo da postoji drastična razlika u odnosu na gume punjene običnim vazduhom. Verovatno će senzori pritiska koji se nalaze unutar samih guma duže trajati zato što će biti manje podložni koroziji zbog manjeg prisustva kiseonika i vlage.

 

Šta kažu proizvođači guma?

Kod nekih to lako možete da proverite, ali drugi se ne izjašnjavaju. Slobodno kliknite na ovaj link da biste videli šta misli Continental. Da skratimo - Continental smatra da punjenje guma azotom nije neophodno kada je u pitanju putnički automobil koji se koristi u normalnim svakodnevnim uslovima.

 

Zaključak

Na svakom vozaču je da donese odluku o tome čime će puniti svoje gume. Međutim, ukoliko ih puni azotom nipošto ne bi trebalo da ''nasedne'' na priče o tome kako ne mora da proverava pritisak sledećih 6 meseci i slično.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Obrni okreni isto mu dodje...dok sam imao punta svaki dan sam merio sto na pumpi sto sam i uvek drugaciji pritisak je bio..sad u ovim novim digitalnim kolima ujutru je jedan pritisak uvece drugi tako da ne obracam paznju vise na to...turim na 2.4 svakih 30 dana i vozim

Sent from my SM-N975F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imam pitanje za adekvatan pritisak u gumama koje nisu pobrojane u specifikaciji.

Ford Fiesta 2005 1.4 tdci, na autu su gume 185/60 R14 a nije naveden pritisak na koji se pumpaju

 

https://www.wheel-size.com/size/ford/fiesta/2005/#trim-14tdci-eudm-67

 

Da li ih tretirati kao 175/65 R14 ili ima neka druga formula za preračunavanje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, knezevic76 said:

Ja imam 205/55/17 i svaki vulkanizer duva kako mu ćefne. Tabelu sa pritiscima nemam

Zar fabricki ne ide 215/55/17?

Mislim da sam negde zakacio da se za Tipo HB sa 1.0, pumpa 2.3 napred i 2.1 Bar nazad (slicno kao i za atmosferac i T-Jet). I ono sto je interesantno - identican pritisak je za 195/65/15, 205/55/16 i 225/45/17 (a obicno se guma sa nizim profilom i vecom colazom, pumpa na visi pritisak).

A s obzirom da je maltene ista tezina u pitanju, a guma 215/55/17 balonka sa visinom profila izmedju 205/55/16 i 195/65/15 - licno bih krenuo takodje od tog preporucenog pritiska 2.3/2.1 Bar. Pa bih korigovao trunku navise, ako bas mnogo leluja po krivinama. Svakako bolje krenuti od nekog logicnog offseta pritiska, nego da se svako igra kako mu padne na pamet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, The Punisher said:

Imam pitanje za adekvatan pritisak u gumama koje nisu pobrojane u specifikaciji.

Ford Fiesta 2005 1.4 tdci, na autu su gume 185/60 R14 a nije naveden pritisak na koji se pumpaju

 

https://www.wheel-size.com/size/ford/fiesta/2005/#trim-14tdci-eudm-67

 

Da li ih tretirati kao 175/65 R14 ili ima neka druga formula za preračunavanje?

Ja svoje u toj dimenziji drzim negde u opsegu 2.0 - 2.2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pritisak u gumama, juce na 40C spoljne temperature: 2.5 Bar.

Danas popodne, pritisak pri ovom naglom zahladjenju i spoljnoj temperaturi od 23C : 2.25 Bar

I u praksi se uvek poklapa teoretski pad od 0.1 Bar, na svakih 7C promene spoljne temperature.

Tako da je, uz redovne provere, bar na ove vece promene temperature preporucljivo uraditi korekciju pritiska.

Nebitno za pricu, ali mereno na 225/45/17.

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li znate koliko raste potrošnja goriva sa nedovoljno naduvanim gumama?

 

218938-nalepnica.jpg

 

Koliko često proveravate gume? Sigurno previše retko, ako se pita Nemački autoklub (ADAC). Stručnjaci autokluba naime savetuju merenje pritiska u gumama svake dve nedelje. Čak i pola bara niža vrednost od propisane menja vozne karakteristike automobila, npr. povećava se put kočenja, a pogoršava se i prolazak krivinama. Veći otpor kotrljanja guma znači da se troši do 0.3 l više goriva na 100 km. Zbog toga se u Evropi svake godine potroši tri milijarde litara goriva više. Ako je pritisak u gumama previsok, to negativno utiče na udobnost vožnje, a trošenje je takođe neravnomerno.

 

Ispravan pritisak u gumama može se pronaći na različitim mestima:

  • U korisničkom priručniku
  • B-stubu vozačevih vrata
  • Na nalepnici u pretincu za rukavice
  • Na sajtu proizvođača…

''Zbog udobnosti proizvođači obično navode samo minimalni pritisak. Povećanje od 0/2 bara je jedva primetno u smislu udobnosti, ali smanjuje potrošnju goriva bez žrtvovanja bezbednosti'', savetuje ADAC-ov stručnjak Ruprecht Müller. Pritisak u gumama je najbolje izmeriti pre vožnje ili nakon nekoliko pređenih kilometara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre neki dan na pumpi naduvah gume. U ponoc, bilo je hladno, prednje su bile na 2, zadnje na 1.9, all season 195-55-16 gume. I kad sam kupio auto, cinilo mi se da su malo manje od predvidjenih granica, ali uvek na pumpi zaboravim da proverim. verovatno su se jos malo izduvale i prethodnih 35-40 dana. Jedino je fino sto su bile jednako ispraznjene i predjnje i zadnje. Naduvao na 2.3 prednje i 2.1 zadnje, prema Fiat uputstvu za ovaj motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, Misha87 said:

U ponoc, bilo je hladno, prednje su bile na 2, zadnje na 1.9, all season 195-55-16 gume. I kad sam kupio auto, cinilo mi se da su malo manje od predvidjenih granica, verovatno su se jos malo izduvale i prethodnih 35-40 dana.

Imaj u vidu i da se pritisak u gumama menja za 0.1 Bar na svakih 7C promene spoljne temperature. A dnevne temeprature su ove zime isle i do 18C (zavisi kada si vec gledao), a ti merio u ponoc po hladnoci... Teoretski, moguce da je variralo i do blizu 0.3 Bar, sto je poprilicna razlika.

Druga stvar - pritisak se uvek meri na hladnu gumu, tj. kada je auto stajao. Kada dodjes na pumpu, racunaj da je to bar 1-2+ desete vise nego kada bi guma bila u mirovanju (zavisno od duzine voznje, zagrejanosti, itd...). Sto znaci da i ta ocitavanja na pumpi ne treba uzimati zdravo za gotovo, tj. treba dodati za toliko.

20 hours ago, Misha87 said:

ali uvek na pumpi zaboravim da proverim

I zbog prethodno navedenog (merenje pritiska se vrsi kada je auto mirovao), a i da se ne bi zavlacio po pumpama, nalazio na kompresore koji ne rade, sa netacnim ili manometrima koji opet ne rade... Ili da ne bi cekao u redu, zurio zato sto ti sledeci vec duvaju za vratom - moja preporuka je uvek da se kupi jedan manometar koji ce stajati u autu. Uvek mozes da prekontrolises, korigujes po potrebi na drasticnije promene vremena, pred neki duzi put... Uvek mozes i da pripomognes nekome kada zatreba, itd.

Imalo je na Aliju onih malih manometara, kao privesci, i za ispod 2$ ranije na akcijama. Kupio sam ih vec nekoliko komada i za poklon, vrlo su precizni, a za te pare odlicni. Ja vec 7. godinu koristim identican kao ovaj, radi kao satic, jednom sam menjao bateriju (ide obicna CR2032):

https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/topic/68169-192a1000-torinska-mamba/&do=findComment&comment=1350661

 

120820164073.jpg.014ab419d186e478a617e39d8aaa7db0.jpg.56f1563b7c58c0438db3aa974c889633.thumb.jpg.39de26ff57996b8c162cab461ccd7137.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, iscitao sam bas ovu temu pre nego sto sam zapalio da proverim pritisak, jer sam bio kod kumova u Vojvodini, a pumpa im na 200m od kuce. Tako da je auto presao 200m i onda je proveren pritisak, pa racunam da nije bilo previse odstupanja.

 

Za manometar, hvala na predlogu, sigurno cu da ga pazarim, pogledacu kod nas ako ima na KP, ako ne, pokusacu da pronadjem bas takav na ali, pa da cekam da dodje. Za te pare, to je bas top kupovina. Ima brdo tih nekih sitnica koje bih voleo da pazarim (polako sam poceo i neku sitnu opremu za kola da kupujem), par i nekih sitnica na kolima koje moram da doteram, pa cu u narednom periodu da se sa time zanimam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo ako nekoga zanima, sa Ali. Ima ovaj koji Ivan koristi l koji je preporucio, sto moze kao privezak, a ima i ovaj malo veci, ali takodje fino deluje plus ima dobre ocene i mnogo kupovina. Meni deluje simpaticno takodje.

Screenshot 2023-02-04 at 12-52-49 190.07RSD 28% OFF Mini Keychain Style Tire Gauge Digital Lcd Display Car Tire Air Pressure Tester Meter Auto Car Motorcycle Tire Safety Alarm - Tire Pressure Monitor Systems - AliExpress.png

Screenshot 2023-02-04 at 12-53-25 376.91RSD 20% OFF New Tire Pressure Gauge Backlight High-precision Digital Tire Pressure Monitoring Car Tyre Air Pressure Gauge Meter Lcd Display - Tire Pressure Monitor Systems - AliExpress.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...