Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

To sto sam napisao do prvog vulkanizera me je asociralo na cinjenicu da sam dve godine vozio sa ekserom u gumi koja je lagano ispustala.  cak sam otisao i vratio se sa mora sa 5 putnika u autu.  Onako reda radi proverio pritisak i vidim da je jedna praznija od drugih...

Jednom sasvim slucajno vidim da se nesto sjaji u gumi. izvadim ekser guma sisti, vratim ga nazad i odem do vulkanizera bez problema!

Kao mlad vozac sam se pridrzavao fabrickih preporuka o pritisku u gumama ali posto sam stalno morao ispravljati cekicem felne eksperimentisao sam i video da ako je guma malo tvdja da ce tesko dobiti udarac u felgu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitao nekog Amera za misljenje, mislim da je lik neki tjuner koliko sam uspeo da pohvatam, kaze za drag race na mom autu 1.5 bara prednje, 3.0 bara zadnje :D :D :D

Ali je naglasio da bi on poceo od toga iskljucivo kad je u pitanju drag..

Ps Namestio za mrvicu nize nego sto fabrika kaze, tj. prednje 2.5, zadnje 2.3 i ne mogu vise da se opterecujem :D

U svakom slucaju mi je interesantna tema, jer nije svakodnevna, a ocigledno i ne postoji neki pravi odgovor na to. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tema je za entuzijaste :D , vecina se pritiskom bavi tek kad legne guma :stuart: .

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

To što kaže taj Amer ima logike. 

Pogon je prednji. Manji pritisak i veća je površina gume na asfaltu dakle bolja trakcija sa manje proklizavanja. 

Zadnje gume znatno veći pritisak radi manjeg otpora kotrljanja. E sad koliko bi se dobilo sa tim manjim otporom to je diskutabilno. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zvezdo Probacu jednom prilikom i to :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na stazi sa niskoprofilnim gumama ima itekako smisla igrati se sa manjim pritiskom ali naravno da ovisi o samoj konfiguraciji staze. 

U formuli 1 je to prava nauka! Navodno 0.05bara ima veliku ulogu u ponašanju bolida. 

Ali tamo ima strašno puno varijabli u samom setupu. Drugačije podešena aerodinamika  naravno uzrokuje promenu pritiska u gumama pa onda još nekoliko setova guma.... 

Boli me glava i razmišljati o tome. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zvezdo Bas kao sto rece.. Prava nauka.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na stazi na 400m ok nizi pritisak, ali na kruznoj je diskutabilno od same staze, spoljne temp i o cemu pricamo, nizi pritisak od fabrickog?
Ne znam koliko su kompresori na pumpi precizni, ali kad god posle vulkanizera odem na pumpu ustanovim da duvaju uvek na 1.8, 1.9, ako im jasno ne kazem koliko.
Na Grande 2.6 napred na 17, oni duvaju na 2.1, na zimskim 2.3, oni 1.9.
Na Superbu 18" 235/45 zimske 2.4 ja mislim, oni 1.8. Osetim odmah da je mnogo udobnije, ali nizak je profil za 1.8, pogotovo na nasim putevima.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Bingodalton Ja koliko sam imao prilike da primetim oni digitalni kompresori su isti, kao i analogni izmedju sebe, a medjusobno se razlikuje digitalni od analognog..

Npr napumpam napred 2.5 na digitalnom kompresoru, na analognom mi pokazuje 1.9 ili obrnuto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stari opste poznati sajt... Nego ajd ga ti prihvati kao 100% pouzdan... Za moju Cromu cak navode 15" tocak koji ja nikad u zivotu ne videh a sa fabrickim 16" vec izgleda smesno...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa tako je kako je fabrika dala da moze.. i kod mene stoji da 500x moze na 16 ali sa tim gumama izgleda ko tocak od gradjevinskih kolica ali moze :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ne bi nagadjali po opstim sajtovima - imate eLearn, koji je fabricka Biblija za odrzavanje FCA.

Ili nasa "Uradi sam" sekcija, sa uputstvima za sve modele. Doduse, uglavnom ona Korisnicka, za domacice :) - ali opet dovoljna za jednostavne stvari ovog tipa: https://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?/forum/102-uputstva-za-fiatlanciaalfa-romeo-modele/

 

Sto se vulkanizera tice - moje iskustvo je da uvek prepumpaju i to zestoko :D, iako im kazes potreban pritisak. Zato, kao i da bi sam stelovao, rekoh da ceo vozacki staz vucaram po gepeku manometar i pumpu. A i da ne gledam u pasulj na kojoj je pumpi kompresor u funkciji, da li im je manometar precizan, da li treba da cekam na red i sl. Ovako, sve lepo sredis u svom dvoristu, na tenane.

Posto imam i bazdareni mehanicki Messko svajcarac i digitalnog Kineza :) - za ljude koji koriste kompresore po pumpama, mogu da potvrdim da je manometar tacan na NIS Sava (na AP kod Arene). Skoro sam dopumpavao kada je ovo pala temperatura. Cepovao gorivo, nije bilo nikoga uvece, pa taman iskoristio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Previse alhemije, da ne kazem presipanja iz supljeg u prazno.

 

Propisani pritisak je otprilike najboljii odnos karakteristika, odstupanjem od toga dobijas mnogo manje nego sto zrtvujes sa druge strane.

 

Ako hoces da dobijes vise "gripa", tj. prianjanja na podlogu, onda imas par opcija, da krenemo od najlakse, koja je i uslovno receno najjeftinija, kupi premium sportske gume tipa miselin ps4 pa da vidis kako neces prepoznati auto.

Sledece mozes da trazis na internetu LSD, tj. samozatvarajuci diferencijal, sa njim takodje osetno smanjujes klizanje tockova u prazno i dobijas na upravljivosti u krivinama.

 

To je to za pravac, a i za krivine.

 

Mozes i oslanjanje promeniti (amortizere, opruge, balans stangle, druge silen blokove itd) pa da dobijes i na stabilnosti kroz krivine.

 

Bilo koja od ovih modifikacija daje neuporedivo vise efekta od promene pritiska u gumama.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vagenovac Slozio bih se sa tobom oko stvari koje si nabrojao da su izuzetno vazne za one koji hoce drugacije rezultate, ali se ne bih slozio sa tobom da je pritisak u gumama presipanje iz supljeg u prazno.. Ima po YT dosta comparison videa o pritisku u gumama.
Imamo i mi nase testove, konkretno SAT je odradio poredjenje, a sa 2.6 bara na 1.6 bara na prednjim tockovima, na jednom istom automobilu...razlike su drasticne, prlikom kocenja, ubrzavanja, slaloma.

Edited by Nuova Delta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otvoris vrata i na stubu imas fabricku tabelu sa pritiscim pod kojim opterecenjem i dimenzijama pneumatika. Malo mozes da iskorigujes kako tebi vise odgovara a i razlikuju se i same gume od proizvodjaca do proizvodjaca i to je to, po meni. Tim velikim odstupanjima dobijas na jednom polju a gubis na vise drugih polja, tipa ako je ispumpana dobijes na udobnosti a gubis na upravljivosti, ostecujes gumu, rizikujes felnu...
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fabrički pritisak na gumi temeperature 20 c

Ako je hladnija guma onda manje,ako je toplija više.Ima negde tabela koliko bara po stepenu ako nađem staviću.Ako je klima hladna zimi malo veći pritisak guma sse ne ugeje,leti po toplom malo manji guma se brže ugreje.

Ili Azot pa onda uvek isto.

Drastično smanjenje ili povećanje loše utiče na dugotrajnost guma, trapa i voznih karakteristika.

Za stazu i trke je to već u domenu vlaške magije.

Edited by jevta

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 hours ago, Nuova Delta said:

 SAT je odradio poredjenje, a sa 2.6 bara na 1.6 bara na prednjim tockovima, na jednom istom automobilu...razlike su drasticne, prlikom kocenja, ubrzavanja, slaloma.

Secas li se sta su oni zakljucili odnosno meni najbitniji podatak koja je dimenzija gume u pitanju. 1.6 bara moze biti prazna i blago praznija  a 2.6 bara normalan pritisak ili blago prenaduvana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako se ne ljutite, evo link do emisije

 

 

na vremenu 24:28 se jasno vidi koliko je felna blizu asfalta

 

Inace, meni na Merivi je fabricka dimenzija 185 60 15 i pritisak po uputstvu 2.6 prednje i 2.4 zadnje. Deluje mi previse, ali zapravo nije, oseti se razlika kada su malo mekanije, logicno, mnogo je tezi na volanu kada je pritisak ispod 2.2 za prednje.

 

Ja ga pumpam po knjizici, a vulkanizeri se krste i gledaju me bledo, ni jedan nikada nija napumpao na vise od 2.2, iako im kazem da gruvaju 2.6.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I meni to zvuci previse. Recimo ovako "iz glave" r15 bih pumpao na 2bar, r16 na 2.2 - 2.4b, r17 2.4-27b, itd... :D
 

Secam se kada sam kupio zimske gume r16 /55 i krenuo od vulkanizera, nakon 100m ima neki stari pruzni prelaz ali je u ravni, brzo se vozi preko njega. Isao sam mozda 50km/h i mislio sam da cu da ispadnem iz kola. Odem na drugo mesto da proverim pritisak,po onome sam mislio da ih je napumpao ja 4bar a ono bilo 2.7b :D
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sto je najjace, auto uopste nije pretvrd na 2,6, mislim, on je tvrd svakako, ali nije neprijatno na tom pritisku. 

 

Isprobavao sam razne kombinacije, i vratio sa na kraju na fabricku preporuku.

Na 2.4 vec primetim na oko da je kao malo legla guma, i kontam da ce brze da se potrose.

Na 2,2  u voznji osetno "zvace" u krivinama i na motanju.

 

Jedino sto znam da je dosta tezak, skoro 1,5t

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Mulipli (185 65 15) 2.3 napred a 2.1 nazad... Ali nisam nikad ništa ekspertisao pa se nadam da je to ok default_D.gif

Vulkanizeri svi iz nekog razloga duvaju na 2.5 ali mi to deluje previše na volanu...

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Nuova Delta said:

...ali se ne bih slozio sa tobom da je pritisak u gumama presipanje iz supljeg u prazno.. Ima po YT dosta comparison videa o pritisku u gumama.
Imamo i mi nase testove, konkretno SAT je odradio poredjenje, a sa 2.6 bara na 1.6 bara na prednjim tockovima, na jednom istom automobilu...razlike su drasticne, prlikom kocenja, ubrzavanja, slaloma.

Tačno, nije ta priča oko pritiska u gumama bezveze.

Ali, ona postaje bezveze kad se krene sa eksperimentima značajno ispod ili iznad fabričke preporuke za konkretnu dimenziju, i mislim da se na to ukazivalo tim komentarom. :thumbup: 

Taj klip SAT je baš pokazao koliko je loše imati prenaduvanu, ili nedovoljno naduvanu gumu.

 

Zna se kolika su odstupanja za npr. XL gumu, ili kad se potpuno optereti auto, ili se auto sprema za dužu vožnju na otvorenom putu tako opterećen, ili razlika između merenja toplo/hladno. Ta odstupanja su ok. Sve ostalo je ''presipanje iz šupljeg u prazno'' jer se bolje ponašanje auta na putu postiže stvarima koje su u tom postu nabrojane, a ne ispumpavanjem guma značajno ispod optimalnog.

 

Nemaju značaj klipovi sa YT koji kažu da može tako.

Pominjao si nekog lika koji je to govorio oko potezanja na 402m - postoje posebne gume za drag i neće obična guma postati guma za drag ako se eto izduva. Nije sporan kratkotrajni efekat izduvanije gume na par stotina metara, radi se to na potezanjima...ali ti si pričao o svakodnevnoj vožnji.

 

Ta priča kako eto sad treba da se dokazuje i pokazuje kako ima koristi ako se guma naduva na 1.8, a fabrika kaže za taj auto i tu dimenziju 2.6 - ne, nema koristi.

Nema koristi jer pričamo o svakodnevnoj vožnji, o hiljadama i desetinama hiljada kilometara. Nema koristi. Nije bolje. Nije bezbednije. Nije bolje ni po gumu, ni po trap. Nije bolje za ponašanje auta (što znači i bezbednost onih u autu) na putu.

 

 

Edited by neshaoct
dopuna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni 245/40 R18 uvek naduvaju na 2.2, sad poslednji put u Coningu na 2.4...i džabe im pričaš bilo šta, pa zato odmah posle vulkanizera na pumpu i sve 4 gume na 2.8. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...