Jump to content
FAS Goran
dara

Priprema auta za duži put

Recommended Posts

Kratak ''uradi sam'' video podsetnik za početnike kako spremiti-proveriti auto pre polaska na put u letnjoj sezoni. Naravno savetujem da sve što možete da proverite kod profesionalaca to i uradite.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li je vaše vozilo spremno za letovanje?

 

provera.jpg

 

Pre nego što krenete na godišnji odmor proverite stanje automobila. Kontrola guma, ulja u motoru, nivoa antifriza, tečnosti za stakla... Godišnji odmori su pred nama, pa će mnogi krenuti na letovanje sopstvenim automobilom. Ipak, pre nego što se zaputite na letovanje, trebalo bi da proverite da li je vaše vozilo spremno za sve izazove tokom najtoplijih meseci. To što je automobil prošao tehnički pregled i registraciju nije dovoljna garancija da je i spreman za duže putovanje.

 

Pre polaska bi trebalo obaviti bar osnovnu kontrolu ključnih sistema na vašem vozilu: gume i pritisak u njima (ne zaboravite da proverite i rezervnu gumu), nivo rashladne tečnosti i tečnosti u posudi za pranje stakala, kao i nivo ulja u motoru. Od pritiska u gumama zavisi potrošnja goriva, performanse automobila prilikom naglih manevara, kao i dužina zaustavnog puta pri naglom kočenju. Podatak o tome koliki je preporučeni pritisak u pneumaticima možete pronaći u originalnoj knjižici proizvođača koju ste dobili uz vaš automobil ili na internetu. Takođe, većina automobila ima negde na sebi nalepnicu sa tabelom u koju su unete odgovarajuće vrednosti pritiska u gumama (najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačevih vrata ili poklopca za gorivo, unutar pretinca ispred suvozača ili ispod haube).

 

Kvar na vrućini je najveća noćna mora za mnoge vozače. U ovo doba godine najčešća nevolja je ''prokuvavanje'' motora. Da biste to sprečili, osnovna stvar je da povremeno proverite nivo rashladne tečnosti u prelivnom sudu, koji je uvek na uočljivom mestu ispod haube. Kidanje kaiša koji pokreće pumpu rashladne tečnost, koja dalje pomaže njeno cirkulisanje oko motora, takođe dovodi do pregrevanja u roku od nekoliko minuta. Ako prilikom "vizuelnog pregleda" ne primetite da je kaiš istrošen, njegovo pištanje tokom rada motora biće vam jasan znak da posetite servis. Ako je automobil pre vožnje stajao duže vreme na suncu, kabina će biti prevruća da biste započeli bezbednu i udobnu vožnju. Zato treba otvoriti sva vrata i sačekati u hladovini, van automobila, da se kabina provetri. Posle toga, ako imate klima-uređaj, možete da ga aktivirate i započnete vožnju. Prilikom korišćenja klima-uređaja ne treba ići u krajnost i podešavati uređaj na najmanju moguću temperaturu. Najbolje je usmeriti vazduh prema bočnim staklima i prema ''nebu'' kabine tako da cirkuliše i da stvara prijatnu atmosferu - umesto da ledeni vazduh struji direktno prema putnicima dok je ventilator postavljen na najjači stepen duvanja. Klima-uređaj, takođe, treba povremeno i održavati. Ako primetite da se iz ventilacionih otvora šire neprijatni mirisi, vreme je za tretman čišćenja. Kontrolu klime bi trebalo raditi jednom godišnje, najbolje pred leto. Efikasan način da izbegnete prevremeno servisiranje klime je da se setite da je isključite nekoliko minuta pre kraja vožnje. Na taj način smanjujete količinu vlage koja će se zadržati u ventilacionim vodovima dok je automobil parkiran - mikroorganizmi vole topla, vlažna i mračna mesta.

 

Dobar savet je i da napunite rezervoar dan pre polaska, najbolje dan ranije, jer ćete tako skratiti ukupno vreme putovanja. Takođe, isplanirajte rutu kojom ćete se voziti pomoću nekog od internet planera, kao što su Via Michelin ili Google Maps. U slučaju da vaš automobil nije opremljen fabričkim ili nekim drugim navigacionim uređajem, nabavite štampano izdanje sveže ažurirane mape putne mreže zemlje u koju putujete. Ona vam može biti od koristi i ako imate navigaciju u vozilu. I najiskusnijim i najbolje pripremljenim vozačima desiće se da ponekad promaše skretanje. U takvim situacijama treba biti smiren i ostati hladne glave, jer nerviranje samo odmaže. Posle nekoliko kilometara uvek će se naće rešenje za povratak na pravi put, čak i ako se vozite auto-putem. Za koje god more da se odlučite ovog leta, put vas neminovno vodi preko granice. Pre polaska, informišite se kod AMSS kakvo je stanje i koliko se čeka na graničnim prelazima i da li na vašem putu postoji neki alternativni granični prelaz koji je manje opterećen. I što je najvažnije - na put krenite odmorni, pravite pauze na svakih nekoliko sati i ne žurite, jer odmor počinje onog trenutka kada ste seli za volan svog automobila!

 

Pranje i zaštita

Parkiranje u hladovini je tokom leta poželjno. S druge strane, drveće će neminovno zaprljatu vaše vozilo. Zato je najbolje tokom leta s vremena na vreme oprati spoljašnjost automobila, pre nego što se sokovi i smola sa drveta potpuno stvrdnu na njegovoj površini. U autu tokom letnjih meseci uvek treba imati štitnik koji sprečava pregrevanje dela enterijera, pre svega instrument table i upravljača. Pokrivanje ovih delova unutrašnjosti svakako povoljno utiče na njihovu dugotrajnost, a i neće vam se desiti da zbog pregrejanog volana niste u stanju da ga uhvatite rukama i da normalno upravljate automobilom kad krenete u vožnju. Takođe, uvek proverite da li imate dovoljno tečnosti za vetrobransko staklo.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako da spremite automobil za put na more?

 

17141137285b20cba42d98c514908047_760x460x003737.jpg

 

Crna Gora i Grčka su najčešće morske destinacije do kojih građani Srbije putuju automobilom

 

Kako navode u Auto-moto savezu Srbije, za Crnu Goru nisu potrebna dokumenta kao što su zeleni karton, međunarodna vozačka dozvola i dozvola za upravljanje tuđim automobilom u inostranstvu. Međutim, ukoliko vlasnik vozila nije u njemu, osoba koja upravlja vozilom treba da poseduje ovlašćenje overeno u sudu ili u opštini, ali se prihvata i dozvola za upravljanje vozilom u inostranstvu izdata u AMSS, koja važi godinu dana. Ako se odlučite da do crnogorskog primorja vozite rutom kroz Bosnu i Hercegovinu, trebaće vam i zeleni karton. Putovanje u Grčku automobilom nešto je zahtevnije u pogledu papirologije, pogotovu što vas pre grčkog mora očekuje tranzit kroz neku od susednih zemalja - Makedoniju ili Bugarsku. AMSS podseća da je, za razliku od Crne Gore, za Makedoniju potreban zeleni karton, dok vam za Bugarsku, baš kao ni za Grčku, zeleni karton nije potreban. Sa druge strane, dozvola za upravljanje tuđim vozilom u inostranstvu neophodna je bilo da vas put do Grčke vodi kroz Makedoniju ili kroz Bugarsku. Osim toga, za Makedoniju, Bugarsku, kao ni za Grčku ne morate da vadite međunarodnu vozačku dozvolu. Poslednjih godina sve više turista iz Srbije leto provodi na hrvatskom delu Jadrana. Ukoliko putujete na hrvatsko primorje, nisu vam potrebni ni zeleni karton ni međunarodna vozačka dozvola. Podsećamo da za putovanje automobilom u inostranstvo morate da imate i Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, ali ovaj papir je sastavni deo obavezne opreme putničkih vozilu i u našoj zemlji, pa ako poštujete domaće propise, svakako ga već posedujete u automobilu. 

 

U odnosu na prethodne godine, mnogi vozači koji se ovog leta zapute u inostranstvo svojim vozilom moraju da imaju i famoznu potvrdu o produženju važenja saobraćajne dozvole koju besplatno izdaje MUP Srbije. Potvrda je dvojezična, na srpskom i engleskom, a iako se spekulisalo da je vlasti nekih susednih zemalja neće priznavati, od nadležnih organa Crne Gore, Makedonije, Bugarske i Grčke stigla su uveravanja da pomenute potvrde važe i da vozači iz Srbije neće imati problema tokom putovanja. Vozači koji na more kreću starijim automobilima treba da razmisle o tome da pre puta uplate osiguranje koje im omogućava besplatne ili povoljnije usluge šlepovanja i otklanjanja kvara u slučaju da im se vozilo pokvari u inostranstvu. Ovu uslugu pored AMSS-a nude i osiguravajuće kuće, a rok važenja je najčešće godinu dana od trenutka uplate. Takođe, postoji mogućnost uplate kasko osiguranja za starije automobile, na određeni vremenski period, na primer, onoliko koliko vam traje putovanje, o čemu više možete da saznate u nekoj od osiguravajućih kompanija ili u Auto-moto savezu.

 

Priprema automobila za put

 

6405604235b1f963cbc60a476056187_760x507.jpg

 

Za mnoge vozače letnji period donosi olakšanje jer su uslovi za vožnju (vidljivost, stanje puta...) povoljniji od onih koji vladaju tokom zime i ranog proleća. Za neke druge, kojima smetaju vrućina i gužve na putevima za vreme godišnjih odmora, leto je noćna mora. Ipak, i jedni i drugi trebalo bi da pre polaska na put provere u kakvom stanju je njihov automobil. To što je možda nedavno prošao tehnički pregled i registraciju nije dovoljna garancija da je spreman za duže putovanje. Pre pakovanja svih stvari u prtljažnik, savetujemo da prekontrolišete barem osnovne ključne sisteme na vašem vozilu: gume i pritisak u njima (ne zaboravite da proverite i rezervnu gumu ako je imate), nivo rashladne tečnosti i tečnosti u posudi za pranje stakala, kao i nivo ulja u motoru. 

 

Gume 

Od pritiska u gumama zavisi potrošnja goriva, performanse automobila prilikom naglih manevara izbegavanja drugih učesnika u saobraćaju, pešaka, biciklista. Od pritiska u gumama zavisi i dužina zaustavnog puta pri naglom kočenju. Podatak o tome koliki je preporučeni pritisak u pneumaticima možete pronaći u originalnoj knjižici proizvođača koju ste dobili uz vaš automobil ili na internetu. Takođe, većina automobila ima negde na sebi nalepnicu sa tabelom u koju su unete odgovarajuće vrednosti pritiska u gumama. Ova nalepnica se najčešće nalazi sa unutrašnje strane vozačevih vrata ili poklopca za gorivo, unutar pretinca ispred suvozača ili ispod haube. Kako u toku leta postoje znatne razlike u dnevnim i noćnim temperaturama, pritisak u gumama trebalo bi kontrolisati i eventualno gume dopumpavati ujutru ili uveče, kada su niže temperature. Ukoliko vam je sve ovo previše komplikovano, uvek možete da svratite do obližnjeg vulkanizera, koji će umesto vas proveriti pritisak u gumama i po potrebi ih dopumpati. Prednost odlaska kod vulkanizera je u tome što on ujedno može da proveri opšte stanje pneumatika na vašem vozilu i uoči eventualni nedostatak koji bi mogao da vas skupo košta na dužem putovanju. 

 

Hladnjak i rashladna tečnost 

Temperature na kojima leti vozimo nemilosrdne su pa nije lako ni nama ni mašinama. Nije prijatno kada nešto krene naopako sa vašim automobilom, pa po nesnosnoj vrućini ostanete bespomoćni pored puta. Kvar koji se leti češće događa nego u drugim godišnjim dobima jeste prokuvavanje motora. Postoji par stvari koje vozač može da preduzme kako mu auto ne bi prokuvao tokom vožnje, a osnovno je da povremeno proveri nivo rashladne tečnosti u prelivnom sudu, koji je uvek na uočljivom mestu ispod haube. Ako i pored sve predostrožnosti primetite da se skala merača temperature rashladne tečnosti tokom vožnje opasno približava kritičnoj (crvenoj) zoni, prva stvar koju možete da uradite jeste da (koliko god to ludo zvučalo) uključite grejanje kabine. Obavezno spustite sve prozore i pokušajte da izdržite dok se temperatura motora ne spusti u okvire normale. Zaustavljanje pored puta i gašenje motora takođe nisu rešenje kada motor počne da se pregreva. Isključen motor ostaje bez hlađenja pa može da prokuva čak i kada je ugašen. U vašem servisu ili u AMSS-u možete proveriti i stanje rashladne tečnosti u hladnjaku. Ukoliko je dugo niste menjali, sada je pravi trenutak. Pored toga, savetujemo vas da povremeno otvorite haubu i pogledate u kakvom su stanju creva koja ulaze u hladnjak i izlaze iz hladnjaka i iz pumpe za rashladnu tečnost. Proverite i spojeve creva sa ovim elementima. Na njima se mogu pojaviti pukotine kroz koje će rashladna tečnost napuštati sistem, što će vremenom dovesti do pregrevanja. Pucanje kaiša koji pokreće pumpu rashladne tečnost, koja dalje pomaže njeno cirkulisanje oko motora, takođe dovodi do pregrevanja u roku od nekoliko minuta. Ako prilikom vizuelnog pregleda ne primetite da je kaiš istrošen, njegovo pištanje tokom rada motora biće vam jasan znak da treba da posetite servis. 

 

Klima-uređaj i rashlađivanje putničke kabine 

Ako je vaš automobil pre vožnje stajao duže vreme na letnjem suncu, kabina će biti prevruća da biste započeli bezbednu i udobnu vožnju. Prvo što bi u takvoj situaciji trebalo da uradite jeste da otvorite sva vrata i da sačekate u hladovini, van automobila, bar onoliko koliko imate strpljenja, da se kabina provetri. Nakon, toga, ako imate klima-uređaj, možete da ga aktivirate i započnete vožnju. Vožnja sa uključenim klima-uređajem uveliko olakšava boravak u automobilu tokom vrućina. Na vama je da odaberete način rada i temperaturu koja vam odgovara. I mada neki savetuju da je optimalno podesiti klimu ne temperaturu koja je za pet stepeni niža od spoljašnje, to baš i nije uvek prijatno. Kada je napolju recimo preko 35 stepeni Celzijusovih, to bi značilo da se vozite na neugodinih 30 stepeni u kabini. Naravno, ne treba ići ni u drugu krajnost, pa podešavati klima-uređaj na najmanju moguću temperaturu. Najbolje je usmeriti vazdih prema bočnim staklima i prema krovu kabine tako da cirkuliše i da stvara prijatnu atmosferu - zdrav razum vam nalaže da ne usmeravate ledeni vazduh direktno prema putnicima dok je ventilator postavljen na najjači stepen duvanja. 

Klima-uređaj takođe treba povremeno i održavati. Ako primetite da se iz ventilacionih otvora šire neprijatni mirisi, vreme je za tretman čišćenja. U kanale za ventilaciju znaju da se usele gljivice, mikrobi i bakterije. Kontrolu klime bi trebalo raditi jednom godišnje, najbolje pred leto. Efikasan način da izbegnete prevremeno servisiranje klime jeste da se setite da je isključite nekoliko minuta pre kraja vožnje. Na taj način smanjujete količinu vlage koja će se zadržati u ventilacionim vodovima dok je automobil parkiran - mikroorganizmi vole topla, vlažna i mračna mesta. 

 

Ako tokom upotrebe klime primetite da se u kabini sakuplja voda, razlog tome je najverovatnije začepljena cev za odvod kondenzacije. To se u servisu rutinski rešava, ali važno je da ne odlažete odlazak tamo. Period od ulaska u automobil do trenutka kada se u njemu stabilizuje prijatna temperatura za vožnju može se skratiti ako vozilo pre toga nije bilo izloženo direktnom suncu. Ako nemate garažu, ili ne uspete da se ubacite u podzemno parkiralište nekog od tržnih centara, najpoželjnije mesto na kojem pre polaska na put tokom vrelih letnjih dana možete parkirati vaš automobil jeste debela hladovina nekog drveta. U autu tokom putovanja na more uvek treba imati štitnik koji sprečava pregrevanje dela enterijera, pre svega instrument-table i upravljača. Pokrivanje ovih delova unutrašnjosti svakako povoljno utiče na njihovu dugotrajnost, a i neće vam se desiti da zbog pregrejanog volana niste u stanju da ga uhvatite rukama i da normalno upravljate automobilom kad krenete u vožnju. 

Za putnike pozadi od koristi će biti bočni mrežasti štitnici od sunca koje takođe možete dokupiti i koji se jednostavno pričvršćuju na stakla pomoću gumenih vakuum držača. 

 

Pranje automobila i dubinsko pranje 

Pre polaska na bilo koji duži put uputno je oprati automobil, kako spolja, tako i unutra. Pranje spoljašnjosti omogućava vam bolju vidljivost tokom vožnje jer se sunčevi zraci neće prelamati kroz sitne čestice prljavštine na vetrobranskom i drugim staklima, a svakako ćete se osećati ugodnije tokom dugih sati provedenih na putu ako vam je kabina automobila čista i mirisna. Leto je idealno godišnje doba za dubinsko unutrašnje pranje, jer se zbog visokih temperatura sedišta i unutrašnje oplate brže suše, pa će vaš automobil brzo biti spreman za vožnju i nećete doći u situaciju da se usled predugog zadržavanja vlage u sedištima ona tokom sušenja ubuđaju. Stoga, ako je prošlo dosta vremena otkako je vaše vozilo bilo na dubinskom pranju ili ako ste nedavno kupili polovan automobil, idealan trenutak je da ga pre polaska na more dubinski operete.

 

delimično preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uoči praznika: Sedam ključnih saveta za bezbedno putovanje automobilom

 

191821-continental 11.jpg

 

Za ljude koji vole vožnju nema ničeg zabavnijeg kao što je odlazak na odmor automobilom. Prelepi pejzaži, šarmantni meštani i naravno sloboda otvorenog puta čari su jednog takvog putovanja. Bez obzira na to da li ste na put krenuli sami, sa nekim dobrim prijateljima, ili koristite školski raspust vaše dece da odete negde porodično, morate biti sigurni da će vas vaš automobil bezbedno odvesti na odredište. Evo nekoliko saveta kako da brzo i lako proverite da li je vaš ljubimac spreman za planirano putovanje:

 

Obavezna dokumentacija

U zavisnosti od toga da li obilazite Srbiju ili putujete u inostranstvo, budite sigurni da kod sebe imate spremnu svu potrebnu dokumentaciju. Pored obavezne saobraćajne i vozačke dozvole, izvan naše zemlje biće vam potrebni različiti papiri, poput ovlašćenja ukoliko niste vlasnik vozila, međunarodne dozvole ili putnog osiguranja. Možda vam za Grčku nije potreban zeleni karton, ali ne zaboravite da ga morate imati ako prolazite kroz Makedoniju. Ako ostajete u Srbiji, proverite da li imate Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi, za svaki slučaj.

 

Ulje i tečnost u automobilu

Ovaj korak ne zahteva mnogo vremena. Prvo i najvažnije je proveriti ulje u motoru. Izvucite metalnu šipku za kontrolu ulja, obrišite je, a zatim ponovo vratite u rezervoar, izvadite i proverite na kom je nivou. Previše ulja, kao i premalo, podjednako može štetiti radu motora. Naravno, sve ovo možete da proverite i u obližnjem servisu. Za bolju preglednost neophodno je da imate dovoljno tečnosti za čišćenje stakala, potrudite se da uvek ponesete i rezervu u gepeku. Sledeća stavka je hladnjak, u njemu se nalazi rashladna tečnost za motor, najčešće je to mešavina vode i antifriza. Idealna proporcija ovih elemenata je 50:50.

 

Pritisak u gumama

Samo pravilno napumpane gume učiniće vaše putovanje udobnim, sprečiće habanje gazećeg sloja i na kraju uštedeti gorivo. Međutim, poražavajuća je informacija da je približno 40% svih slučajeva otkazivanja gume prouzrokovano upravo nedovoljnim pritiskom. Kako bi rešila ovaj problem, kompanija Continental, kao jedan od vodećih svetskih proizvođača guma, razvila je sistem za nadzor pritiska u pneumaticima (TPMS) koji radi na principu senzora na točkovima i kočionim sistemima. TPMS kontinuirano i pouzdano prati pritisak u realnom vremenu i u slučaju pada ispod sigurnog praga šalje upozorenje vozaču da preduzme adekvatne mere. Softver je toliko precizan da nakon procene prikupljenih podataka može da izračuna tačnu brzinu gubljenja pritiska. Na primer, ako su pneumatici u vozilu ispumpani za samo 0.3 bara, vozilo troši 1.5 odsto više goriva, a takođe proizvodi određenu količinu CO2.

 

191820-Continental 1.jpg

 

Bez obzira na to da li automobil dolazi sa TPMS opremom ili ne, Continental savetuje da pritisak proveravate jednom u dve do četiri nedelje. Očitavanje se radi kada su gume hladne, odnosno kada je automobil bio u stanju mirovanja najmanje tri sata.

 

Centrirani trap i rotacija guma

Ako niste zamenili zimske gume, učinite to što pre, jer su temperature sve veće, i potrebno je da vaš četvorotočkaš ima letnje pneumatike kako biste osigurali bezbednost, ali i racionalniju potrošnju benzina. Sa druge strane, rupe na putevima ili slučajni udarci u ivičnjak mogu da dovedu do disbalansa prednjeg trapa, ali i da oštete vaše gume. Takođe, pogrešno podešeni točkovi dovode do neravnomernog ili prekomernog habanja gazećeg sloja i taj problem može da vam reši jedino mehaničar. Potrudite se da redovno rotirate gume na vozilu, jer će to doprineti ravnomernom trošenju i produžiće vek trajanja guma. To dalje znači da možete sebi obezbediti još neko putovanje slikovitim rutama pre nego što investirate u novi set guma. Standardna preporuka za rotaciju pneumatika je otprilike svakih 8.000 - 13.000 kilometara. Pri zameni zimskih i letnjih guma uvek možete zamoliti vulkanizera da to uradi umesto vas. Još jedna bitna stavka je dubina šara. Continental savetuje da dubina profila na letnjim gumama bude 3 mm, jer će to poboljšati performanse kočenja i sprečiti opasnost od akvaplaninga.

 

Pretrpani auto - veća potrošnja

Prilikom planiranja porodičnog putovanja, primamljivo je napuniti prtljažnik sa mnogo kofera. Bilo da se radi o pakovanju šatora za kamp ili garderobi, uz izgovor da je proleće varljivo i svi žele da imaju više raznovrsne odeće. Problem je što preopterećenje vozila može da skrati život vaših guma. Svakih 90 kg dodatne težine može da poveća potrošnju goriva za 0.42 km po litru. Dakle, proverite informaciju o maksimalnom kapacitetu vozila.

 

Rezervna guma

Gepek je obično mesto gde se nalazi rezervni točak. Pre nego što krenete na put proverite u kakvom je stanju guma, jer ukoliko ste je držali u prtljažniku duže vreme, možda će vam trebati zamena. Zbog starosti i neadekvatnih uslova ona može da izgubi osnovna svojstva, odnosno može napući ili postati porozna.

 

Obavezne pauze

Kada ste umorni od putovanja, manje je verovatno da ćete biti oprezni sa potencijalnim opasnostima kao što su rupe, oštre krivine ili iznenadni zastoj u saobraćaju. Bilo koja od ovih stvari može uzrokovati probleme za vaš auto, a niko ne želi da provede svoj dragoceni odmor gledajući u zadnju stranu kamiona za šlepanje. Redovno pravite pauze i odmorite se na kafi uz užinu. Ako je potrebno, prijavite se u hotel pored puta i odspavajte. Bezbednost vas i vaših saputnika je najvažnija za uspešno putovanje.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priprema automobila za duži put (na more)

 

seat konmari 01.jpg

 

Neke stvari možete da proverite sami, ali korisno je i detaljnije proveriti auto u servisu. Bolje da potrošite novac pre puta kako biste se uverili da je auto ispravan, nego da plaćate šlep službu i ''ko zna kakve'' majstore u Grčkoj, Bugarskoj ili CG. Takva ''ušteda'' se definitivno ne isplati. Treba detaljno proveriti auto pre odlaska na letovanje i ostaviti dovoljno vremena pre odlaska da bi se eventualni problemi rešili i popravili. Zato sami ili u nekom servisu uradite ili proverite sledeće, a tu su i drugi saveti:

  1. Najmanje dve nedelje pre polaska na put proverite auto! Ne čekajte poslednji dan pred put, zato što je tada već kasno za većinu eventualnih problema. 
  2. Pritisak u gumama. On ne bi smeo da bude ni prenizak, a ni previsok. Proverite uputstvo proizvođača. Podsećamo da se preporučuje da se pritisak u gumama poveća kada je auto opterećen. Mnogi vozači uopšte ne znaju za ovu stavku. Suviše nizak pritisak u gumama ima razne negativne efekte, od povećane potrošnje goriva, preko ubrzanog habanja guma, lošijeg kočenja i ponašanja u krivinama ili pri oštrim manevrima, do gubitka kontrole pri izbegavanju iznenadnih prepreka. Sve navedeno je veoma bitno jer utiče na bezbednost vožnje, kao i na potrošnju goriva.
  3. Proverite pritisak u rezervnoj gumi! Džaba vam rezervna guma, ako je neupotrebljiva zbog toga što je izduvana. Nije važno da li je rezervna guma punih dimenzija ili tzv. ćopavac, odnosno rezervni točak manjih dimenzija. Takođe proverite kada je proizvedena rezervna guma, pošto kod starijih polovnjaka može bez problema da bude stara i dvadesetak godina. Tolika starost je definitivno razlog za brigu.
  4. Nemate rezervnu gumu, nego set za popravku? Kakvu god vrstu seta za popravku probušene gume imate, na vreme detaljno pročitajte uputstvo za korišćenje kako ga ne biste čitali negde pored puta ili na samom putu, zato što je znatno veća verovatnoća da ćete nešto uraditi pogrešno. Ovo se dešava relativno često, a zatim ostaje zvanje šlep službe, mobilnog vulkanizera ili neke druge vrste pomoći.
  5. Proverite same gume. Ne morate da idete kod vulkanizera. Izađite negde gde može da se vozi npr. 80 km/h po ograničenju i osluškujte kako se auto ponaša - trese li volan, da li ima neobičnih vibracija i slično? Naravno, i sami vizuelno proverite gume u kakvom su stanju.
  6. Brisači - pri visokim brzinama na vetrobran se lepi velika količina insekata, pa novi i dobri brisači zlata vrede. Podsećamo da šoferku treba prati i čistiti od ostataka insekata kad god je moguće i što je detaljnije moguće, pošto kada se osuše i zapeku pod uticajem sunca, ne samo što je teže da ih uklonite, nego fizički oštete metlice (gume) brisača.
  7. Rezervna tečnost za brisače - deluje banalno, ali ako pročitate tačku 6 shvatićete zašto je važno imati dovoljno tečnosti za brisače. Zato je pametno ubaciti rezervu u prtljažnik pošto se ova tečnost prilično brzo potroši.
  8. Mali servis - ukoliko je ostalo još npr. 3-4 hiljade kilometara do uobičajenog termina za zamenu ulja, definitivno se isplati da obavite mali servis pre puta na more. Nećete mnogo uštedeti ukoliko to preskočite, a sa druge strane bićete mnogo sigurniji i sam auto će biti ''zahvalniji''. Savetujemo da zamenite i filtere kabine i vazduha iako ste možda navikli da ih menjate na dve godine.
  9. Ponesite rezervno motorno ulje - danas nije neobično da i noviji automobili troše zaista mnogo ulja - neki i više od pola litra na 1.000 kilometara, tako da je veoma dobra ideja da ponesete rezervnih litar ili dva ulja. Takođe redovno tokom samog putovanja proveravajte nivo ulja.
  10. Svetla i signalizacija - ovo je prilično jasno. Treba da vam rade ''standardna'' svetla, duga svetla, migavci, pozicije, svetla za maglu, za rikverc...
  11. Antifriz (rashladna tečnost) - proverite nivo antifriza. Dobra ideja je da počnete ranije da pratite nivo antifriza, mada bi svaki vozač to trebalo redovno da radi redovno bez obzira da li ide na duži put ili ne. Tako ćete na vreme uočiti i najmanji problem koji tokom dužeg puta može da se zakomplikuje. Ako postoji problem koji niste rešili - tim autom ne idite na more. Ne oslanjajte se na dolivanje tokom puta.
  12. Centriranje trapa može da bude dobra investicija pred duži put sa visokim brzinama pošto će sačuvati gume od preteranog i nepravilnog habanja, a i sama vožnja će biti sigurnija i prijatnija.
  13. Proverite kočnice - možete da ih proverite sami, a možete i da obavite ozbiljniju proveru na valjcima.
  14. Pomoć na putu - vrsta ''osiguranja.'' Paket pomoći na putu pokriva razne vrste problema koji mogu da vas zadese u Srbiji i inostranstvu, ali kao što smo objasnili u tekstu treba znati unapred kakvu pomoć možete da očekujete i u kojim situacijama.
  15. Obavezna oprema - generalno, sve što je obavezno u Srbiji trebalo bi da bude dovoljno i preko granice. Međutim, izgleda da je protivpožarni aparat (aparat za gašenje požara) obavezan u Makedoniji, Bugarskoj i Grčkoj. Proverite sami - svesni smo da mnogi turisti idu u ove zemlje bez aparata za gašenje požara i da nemaju nikakvih problema, ali naša obaveza je da vas obavestimo.

Zaključak

  • Probna vožnja na autoputu.
  • Probna vožnja u svakodnevnim uslovima.
  • Probna vožnja na putu sa slabim saobraćajem gde izbacite menjač iz brzine i osluškujete - kako biste ''uhvatili'' neprirodne zvukove koji mogu da ukazuju na neki problem.
  • Preventivni pregled u servisu.

Napomena: ne štedite auto tokom probnih vožnji. Ako nešto treba da ''crkne'' bolje da ''crkne'' ovde nego u Grčkoj, Bugarskoj ili Crnoj Gori. U svakom slučaju, pre dužeg puta, naročito u neku drugu zemlju, potrudite se da auto bude potpuno ispravan. Zato što i manji kvar u inostranstvu može da vas košta papreno, ali zaista papreno, naročito ako se u računicu ubace šlep služba, gubitak vremena zbog nabavke delova, transporta saputnika, čekanje na popravku... I tako ode ceo odmor vremenski, a da ne pominjemo finansijski.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako pripremiti auto za proleće i leto?

 

96359-toyota prolece 2013.jpg

 

Protekla zima bila je blaga i bez ozbiljnijeg snega, mada su nas sneg i niske temperature ''iznenadili'' početkom aprila, dve nedelje nakon što je zvanično počelo proleće i taman nakon što su mnogi vozači zamenili zimske gume letnjim. U svakom slučaju, sve to je iza nas, pa treba da razmišljamo o toplijim danima, a oni takođe donose razne izazove i probleme.

 

- Operite automobil odozdo

Nije bačeno mnogo soli na puteve ove sezone, ali to ne znači da ne treba oprati donju stranu automobila. To može da se izvede iz kanala, uz pomoć dizalice ili na neki drugi način... Uglavnom, korisno je isprati svu tu ''zimsku'' nečistoću, naročito ako ste bili u predelima gde je bilo snega i leda i soli.

 

- Operite automobil spolja

Automobil možete da operete u auto perionici, a možete i sami. Ne zalećite se u auto perionicu sa najpovoljnijom cenom, da ne biste posle morali da uklanjate razne ogrebotine poliranjem. Naravno, jeftina usluga ne podrazumeva obavezno nekvalitetnu uslugu - samo vas upozoravamo da budete pažljivi i ne dozvolite svakome da trlja krpom po laku vašeg vozila.

 

- Operite automobil iznutra

Deluje nepotrebno osim ukoliko ne vidite naslage nečistoće - verujte, ako vozite decu u autu, sigurno vam je potrebno čišćenje unutrašnjosti.

 

- Operite točkove

So i ostale nečistoće ne prijaju felnama, bez obzira da li su čelične ili od lake legure (alu felne). Stoga ih dobro operite, a u prodavnicama možete naći specijalna sredstva za čišćenje i zaštitu. Ukoliko je tokom zime došlo do oštećenja, preporučljivo je što pre ih sanirati, kako se oštećenja ne bi širila.

 

- Operite stakla iznutra

Prilikom pranja automobila spolja, opraćete i stakla. Međutim, mnogi zaborave pranje iznutra. Zimi nam se stakla magle, pa ih brišemo raznim krpama, koje često nisu baš čiste, a neretko u žurbi uklonimo kondenzaciju rukom, ostavljajući pritom neprimetan trag masnoće. Ni pušenje u automobilu nije zanemarljiv faktor - čestice dima se lepe na staklo, vremenom stvarajući finu, lepljivu masu. Zato treba temeljno i pažljivo oprati stakla iznutra, pošto ćemo tako mnogo bolje videti kada naiđemo na maglu, auto sa zaslepljujućim svetlima, itd.

 

- Zamenite patosnice

Izbacite zimske i ubacite letnje patosnice. Naravno, ukoliko zbog posla ili mesta stanovanja često unosite blato ili pesak na cipelama ili patikama, možda je dobra ideja da ih i dalje ostavite.

 

- Operite pod

Čak i ukoliko ste imali zimske patosnice, nešto vode ili blata je sigurno stiglo do materijala kojim je pokriven pod. Ipak, za ovu ''intervenciju'' najbolje je sačekati sunčano vreme kako bi se sve što brže osušilo i još važnije, da bi se potpuno osušilo. Napravite penu, istrljajte pod, obrišite vlažnom krpom i ostavite da se osuši. Naravno, pre toga je korisno da se usisivačem ukloni što više nečistoća.

 

- Pranje motora?

Pranje motora se generalno ne preporučuje, naročito kod novih automobila, sa obiljem elektronike ispod haube. Ipak, ukoliko smatrate da je potrebno, budite veoma pažljivi. Ovaj zadatak poverite auto perionici samo ako ste potpuno sigurni da zaposleni imaju dovoljno znanja i iskustva - u suprotnom može doći do raznih problema. Zato je možda bolje da pranje obavite sami, uz pomoć nekog od posebnih sredstava za odmašćivanje motora. Prethodno se dobro upoznajte sa procedurom i zaštitite sve osetljive komponente. Posvetite ovome dovoljno vremena, radite segment po segment i budite strpljivi. Brzopletost i nepažnja mogu da dovedu do problema za čije će rešavanja biti potrebno mnogo vremena i novca.

 

- Zamena guma

Odavno je prošlo vreme da se vratimo na letnje gume, ali i dalje postoje vozači koji se vode logikom da će ostvariti značajnu uštedu ako cele godine voze na pravim zimskim gumama - dakle, ne na onima koje imaju samo M+S oznaku, već imaju i pahuljicu. Smatraju da zbog male godišnje kilometraže, kao i vožnje skoro samo u gradskim uslovima niskim brzinama, jednostavno nema razloga da troše novac na kupovinu dva seta guma i zamenu dva puta godišnje. Takvim vozačima savetujemo da je onda bolje da kupe All-Season gume, tj. gume za sve sezone. Izbor je prilično širok, cene nisu visoke kao nekada, karakteristike su im sve bolje i zimi i leti... Korišćenje zimskih guma leti jednostavno ima toliko mana, da se ta ''štednja'' teško isplati.

Pošto su zimske gume napravljene od mekše smeše i imaju drugačiju šaru, pri visokim temperaturama:

  • brže se troše,
  • povećavaju potrošnju goriva,
  • produžavaju put kočenja,
  • imaju slabije držanje i time direktno utiču na bezbednost.

- Proverite otvore za odvod vode

Proverite sve otvore za odvod vode - ako su zapušeni, očistite ih. Njihova uloga je veoma važna. Ukoliko su zapušeni, prilikom ozbiljnijih kiša voda može da prodre na neka meste gde definitivno ne bi smela da se nađe.

 

- Zamenite filtere vazduha i kabine

Zimi ne bi trebalo da bude toliko prašine kao leti, ali je definitivno ima, bez obzira na temperaturu. Naravno, sneg i kiša definitivno pomažu da se prašina ''prikuje'' za tlo/asflat. Međutim, vazduh je zimi mnogo više zagađen zbog grejanja, što podrazumeva čestice čađi i razne druge stvari. Zato je preporučljivo zameniti filtere vazduha i filter kabine/klime, čak i ukoliko im nije vreme za zamenu. Generalna preporuka je da se ovi filteri menjaju jednom godišnje, mada i to zavisi od uslova vožnje i pređene kilometraže, tako da uzmite i to u obzir. Uostalom, proverite cene filtera za vaš auto, uzmite u obzir da ovi filteri pomažu da vi udišete manje štetnih materija i da pomažu vašem motoru, pa uporedite troškove njihove zamene sa nekim drugim troškovima.

 

- Proverite akumulator

Ako je akumulator preživeo zimu, neće mu ništa biti ni tokom leta, zar ne? U stvari, to je uobičajena zabluda, pošto akumulator strada i pri visokim temperaturama, samo što leti mnogo lakše startuje motor, pa se taj problem ni ne primeti. Problem uglavnom nastaje kada padnu temperature na jesen. Onda krivimo niske temperature, iako je trebalo na vreme da proverimo u kakvom je stanju akumulator. Zato savetujemo da proverite i po potrebi očistite kleme, a ne bi bilo loše da u nekom servisu obavite malo detaljniju proveru akumulatora - ne samo napon. Zima može da ostavi ozbiljne posledice po akumulator - činjenica da na proleće radi bez problema ne znači da vas neće izdati prvih dana sledeće jeseni/zime. Malo truda i novca može da vas poštedi kupovine novog akumulatora.

 

- Zamena motornog ulja

Zima je veliko iskušenje i za motorno ulje; kondenzacija unutar motora, (veoma) hladni startovi, sporije dostizanje radne temperature, mnogo vožnje sa ''hladnim'' motorom... Ukoliko vam finansije to dozvoljavaju i zaista želite da brinete o svom automobilu, zamenite motorno ulje i pre planiranog termina.

 

- Voskirajte automobil

Voskiranje je veoma korisno, pošto štiti lak od svih spoljnih uticaja, uključujući sunce, smog, ptičji izmet, ''sok'' sa drveća i slično. Pritom donekle čini automobil i vizuelno ''svežijim''. Savetovali smo voskiranje pred zimu, a savetujemo ga i nakon zime. Voskiranje možete da uradite sami, ukoliko imate dovoljno vremena i volje.

 

- Proverite i zamenite metlice brisača

Zimi se pred brisače stavlja zaista zahtevan zadatak. Zato ih proverite, a ukoliko postoje vidljiva oštećenja ili ostavljaju nedovoljno očišćene trake na vetrobranu, vreme je za zamenu.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...