Jump to content
FAS Goran
Damjanović

Čišćenje protokomera (MAF SENZORA)

Recommended Posts

Često smo se susretali sa pitanjem da li nam protokomer radi ili ne?. Pre nego što ga osudimo na zamenu - proglasimo neispravnim, ili kako god nije loše da proverimo u kakvom je "higijenskom" stranju. Naime, ova stvarčica u svojoj disfunkciji u saradnji sa cemtralnom kompjuterskom jedinicom može da napravi čudo, od normalnog auta "mrcinu", da utiče na potrošnju, snagu i opštu sigurnost vozača koji ne zna šta mu je sa kolima. Ovaj mali deo koji spada u opštu drupu "usisa" i prva je stepenica u snabdevanju motora vazduhom i obaveštava elektronsku pamet naših vozila o stanju i potrebi koncentracije smeše koju smo zadali pritiskom na gas. (Naravno pored ovog senzora postoji čitav lanac koji može da pokvari vozačevu sreću, ali ona su već u domenu specijaliste - mehaničara).

Naravno, ono što moćemo prvo da proverimo je filter za vazduh. Videćemo odmah ima li na sebi "maca" od topole, gareži i blata - ukoliko nema: IDEMO DALJE!.

Sledeća stanica na našem putu je mala "zvrčka" kod nas popularna kao PROTOKOMER, odnosno zvanično u svetu poznata kao: mass air flow

Nije loše od filtera za vazduh do mesta koje vodi ka motoru skinuti crevo sa sve protokomerom i to sledećim redosledom:

d4nOS.jpg pozicija creva sa protokomerom

d4sO9.jpg skinuto crevo od fiksnog dela prema motoru

d4xNr.jpg pozicija torax zavrtnjeva koje drže senzor u crevu

d4AhA.jpg početak vadjenja protokomera iz kućišta

d4Pfr.jpg izgled protokomera

d55Ir.jpg potreban alat za čišćenje

d58cA.jpg mesta koja se čiste (četkicom)

d5dbS.jpg komplet izvadjeno crevo, oprano i čisto sa kućištem protokomera, spremnog za vraćanje očišćenog protokomera.

Kada smo sve vratili na svoje mesto dobro bi bilo četkicom očistiti i elektrokontakte, i naprskati elektrokontakt sprejom (u nedostatku može i WD40).

Ukoliko smo sve povezali kako treba - napravimo probnu vožnju. Pogledajmo da li nam vozilo ubrzava kako treba, ostavlja li trag za sobom (dimovi). Ukoliko sve od navedenog nije rešeno - sledeća stanica je mehaničar. Ukoliko ste primetili osetnu razliku izmedju sadašnjeg i predjašnjeg stanja - rešili ste problem! Bio vam je prljav protokomer!.

Fotodokumentacija ovog priloga dobijena je ljubaznošću našeg člana ZoranSM-a, dok je tekst deo naših zajedničkih davnašnjih muka sa MAF senzorima...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala na vrlo korisnom prilogu. Još samo da nađem malo vremena pa na posao...

A ovde niste prikazali na šta je ličio dotični senzor pre skidanja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senzor ako je iole normalan bio filter vazduha nema baš previše vidljivih tragova prljavštine na sebi, mada sa na netu video neke koji su imali i blata na sebi (fiat forum UK). E sad čišćenje sa nekim contact cleanerom za elekttroniku, posle toga blago čišćenje četkicom i zatim izduvavanje kompresorom pomogne u jednom delu slučajeva ako je bio zaprljan. Ako to ne pomogne kako Miloš reče pravac majstor pa neka se vidi šta je. Najgore je voziti sa skinutim kontaktima kako neki šegrti od majstora to urade, tada je protok vazduha uvek na maksimumu i mada deluje da motor ide bolje i jače vuče dolazi do kidanja španera kajševa i pokretnih delova motora zbog nelinearnog i nasilnog obrtnog momenta na rotacionim delovima istog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li neko moze da uslika gde se senzor nalazi na stilu ili je na istom mestu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momci, ako mene pitate ovo ne treba bez preke potrebe cackati. Ja probao da ocistim i zeznuo do kraja. Mislim da treba biti siguran kad ovaj senzor pravi probleme, odnosno koje su sigurne indikacije da bi ga ocistili.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moze se MAF senzor cistiti samostalno, samo je bitno ne cimati nista na silu i ne duvati ga kompresorom

Neki koriste cetkicu a neki ne, moje misljenje je da se ne sme koristiti nikakva ostra cetkica, nego neka meka

Takodje, ne koristiti za ciscenje cuveni WD-40 koji ce samo da ga zamasti, nego neki kontakt kliner ilii karbon kliner

Cistiti na mestu koje nije prasnjavo, pustiti da se lepo osusi i ne verujem da tu ima nesto da se zezne

Zeznu obicno kad ga duvaju kompresorom pa uniste film

Edited by Lyon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da ste obojica u pravu, ali ja ipak ne bih dirao. Preventiva ovde ne znači ništa, taj senzor nije toliko osetljiv a i nema prljavštine oko njega. Ja sam takođe moj zeznuo ali sam posle utvrdio da nije bio dobar i bez mene bi crkao. Treba ga čistiti tek kada počne da brljevi i prijavljuje greške, pa šta bude. Čistiti ISKLJUČIVO vatom na štepići i NE DODIRIVATI SENZOR - ne zavlačiti štapić unutar senzora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martini, kako ti kao iskusan u tom poslu, preporucujes da se ocisti MAF i cime?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da ste obojica u pravu, ali ja ipak ne bih dirao. Preventiva ovde ne znači ništa, taj senzor nije toliko osetljiv a i nema prljavštine oko njega. Ja sam takođe moj zeznuo ali sam posle utvrdio da nije bio dobar i bez mene bi crkao. Treba ga čistiti tek kada počne da brljevi i prijavljuje greške, pa šta bude. Čistiti ISKLJUČIVO vatom na štepići i NE DODIRIVATI SENZOR - ne zavlačiti štapić unutar senzora.

ja sam svoj nestrucno cistio otvorio elektroniku bila neka masa na njoj kao silikon to sam sve skinuo cistio sad ga ne smijem ni postaviti, sreca dobio sam drugi ali ima bolju vucu pokazuje gresku i ne radi mi tempomat kako sam njega postavio,jos da pitam da lisu isti svi protokomeri mislim na fiatova vozila igra li nesto ulogu kubikaza.veliki pozdrav

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nece uvek da prijavljuje gresku ako je prljav. Desi se jednostevno da daje manju vrednost od zadate.

-Pošto sam imao problem, detaljno sam ga proučio. Radi na principu vrućeg senzora koji ima tačno grejanja a vazduh prolazi i hladi ga. Koliko ga ohladi na osnovu toga izračuna protok. Kada je prljav može manje da pokaže ali u dozvoljenim granicama. ECU tačno ima podatak koje su te granice i kada izađe iz njih - greška. Kada prijavi grešku, ecu uzima prosečne zapamćene vrednosti od ranije i tako radi. Tako BOSCH objašnjava.

-hasanze- MAF treba da je original jer nisu isti. Mada na Boschovom forumu kažu da se nekad pod raznim modelima krije isti senzor. Ali mi to ne znamo. Kubikaža treba da je važna i tip motora. Greška u ECU ne nestaje sama po zameni sanzora, zapamćena je i mora da se obriše dijagnostikom. Ja sam kupio original, obrisao grešku, proverio vrednosti dijagnostikom i sve je super. Trgovci često nude ceo sezor zajedno sa kućištem (ona široka cev na koju idu creva od filtera i usisa) ali ja sam uzeo samo ULOŽAK.

Edited by Banetv

Share this post


Link to post
Share on other sites

-hasanze- MAF treba da je original jer nisu isti. Mada na Boschovom forumu kažu da se nekad pod raznim modelima krije isti senzor. Ali mi to ne znamo. Kubikaža treba da je važna i tip motora. Greška u ECU ne nestaje sama po zameni sanzora, zapamćena je i mora da se obriše dijagnostikom. Ja sam kupio original, obrisao grešku, proverio vrednosti dijagnostikom i sve je super. Trgovci često nude ceo sezor zajedno sa kućištem (ona široka cev na koju idu creva od filtera i usisa) ali ja sam uzeo samo ULOŽAK.

hvala lijepa na ovako lijepom objasnjeju kupio bi i ja original ali je ovdje kod nas skup kosta oko 500km polovan oko 100 s obzirom da sam u penziji a penzija je zaista mala nisam u mogucnosti kupiti novi kolika je cijena kod vas protokomera. veliki pozdrav da napomenem uradio sam dijagnostiku i prijavljuje mi 2 greske koje sam pomenuo prije u postu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupio sam u AP Sportu u Zemunu, 8400 Din(tada je bilo 85€), po kataloškom broju pakuje firma "Meat & Doria" a u kutuji je bosch sa original oznakama. Video sam kako izgledaju kopije MAF-a (sam zenzor je drukčiji: u originalu je čip u metalnoj oblozi a u kopiji jedna vrsta duplog rezistora sa grejanjem) i ovo je original. U nemačkoj je oko 70 do 75€ a preko eBay je 55 do 60€ - i cena je veća kod nas što nešto znači. U radu sam ga pratio na dijagnostici i radi besprekorno. Rasturio sam stari senzor, crkao je sam senzor i ne može da se menja; inače ISTO izgleda do detalja kao ovaj novi. Mislim da nisam pogrešio.

Edited by Banetv

Share this post


Link to post
Share on other sites

stavio dosta tih doria-bosch i do sada nije bilo problema

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nisam 100% siguran, ali mislim da se na ovoj slici vidi, tu gde je ovaj dzek.

guVO9.jpg

Neka me neko ispravi ako gresim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeste to je taj, već sam ga vadio. Pazi ona dva šrafa su zvezdasta ali PETOKRAKA. Moraš na neki trik da ih skineš. Ja sam ih prvo olabavio manjim grip-kleštima onda neki tanji šrafciger. Posle sam šrafove zasekao testerom da budu za običan ravan šrafciger. Pazi taj senzor je osetljiv. Ništa ne diraj u tim otvorima na njemu. Samo sprej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam za to ali ipak ne diraj. Ako je malo oštećen sam senzor, otićiće do kraja. Samo sprej, dovoljno je. Pa nije on u izduvnoj grani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...