Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Primer koliko znači ESP / iskustva

Recommended Posts

25 godina Bosch ESP: bez zanošenja i proklizavanja

 

203804-bosch esp02.jpg

 

Vlažan put i iznenadni manevar: tada se najčešće vožnja završavala u jarku ili na sigurnosnoj ogradi puta, a ne retko i smrtnim ishodom ili teškim povredama. Pre gotovo 25 godina je pronađeno rešenje u obliku pionirskog izuma - ESP programa za elektronsku stabilnost koji su Bosch i Daimler prvi put ugradili u vozila S klase 1995. godine.

 

203803-bosch esp01.jpg

 

Od tada, ESP održava bezbednost vozila na putu i u kritičnim situacijama. Bosch istraživači nesreća procenjuju da je, samo u EU sistem ESP spasao oko 15.000 života u proteklih 25 godina, i sprečio nešto manje od pola miliona nesreća koje uključuju povrede. Zajedno sa sigurnosnim pojasom i vazdušnim jastukom, ESP je jedan od najvažnijih sigurnosnih sistema u vozilu. ''Razvoj elektronskog programa stabilnosti bio je prekretnica na putu ka viziji bez smrtnih slučajeva na putevima'', kaže član uprave kompanije Bosch Harald Kroeger. ''ESP je izvanredan primer onoga što mislimo pod Tehnologija za život.'' Rad na razvoju ovog sistema je počeo 1995. godine i od tada je Bosch stalno unapređivao ovaj sistem i proizveo više od 250 miliona ESP uređaja do danas. Savremeni automobili su nezamislivi bez ovog elektronskog anđela čuvara. Širom sveta 82% svih novih putničkih automobila ima ugrađen ESP. U 2017. godini ta brojka je bila 64%.

 

ESP može da spreči do 80% svih nezgoda pri zanošenju i proklizavanju

Kada su putevi vlažni ili zaleđeni, kada se izbegavaju neočekivane prepreke kao što su životinje na putu, a takođe i kada se u prebrzoj vožnji ulazi u krivinu, pokreće se elektronski program stabilnosti. Sa ugrađenim ESP-om može se sprečiti i do 80% svih nezgoda usled nagle promene pravca, zanošenja i proklizavanja. ESP kombinuje funkcije ABS sistema protiv blokiranja točkova pri kočenju i TCS sistema za regulaciju pogona, ali može učiniti i mnogo više. Takođe detektuje bočno proklizavanje vozila i aktivno ga sprečava. Sistem koristi informacije o dinamici vozila kako bi znao da li automobil ide u pravcu koji je definisao vozač. Ako postoji nesklad između ova dva faktora, tj. razlika između željenog i stvarnog vektora kretanja, ESP se uključuje. Ovo možda zvuči jednostavno, ali u stvari je složen proces. Pametni senzori pomažu pri upoređivanju ugla upravljača i putanje vozila 25 puta u sekundi. Ako se ova dva parametra razlikuju, ESP smanjuje obrtni momenat i koči pojedinačne točkove. Na ovaj način sistem pomaže vozaču da spreči da se vozilo zanese ili prokliza - efikasno prekidajući mnoge nesreće u začetku.

 

Proboj nakon ''Elk'' testa

Priča o razvoju ESP sistema je duga. Sve je počelo osamdesetih godina prošlog veka u nezavisnim naporima kompanije Bosch i Daimler da postignu veću stabilnost vozila. Od 1992. do lansiranja na tržište, stručnjaci ove dve kompanije radili su zajedno u projektnoj jedinici. ''Elk'' test za utvrđivanje ponašanja vozila pri naglim manevrima 1997. godine pomogao je sistemu da se probije: tokom testova za švedski automobilski magazin, Mercedes A klase bez ESP sistema se prevrnuo prilikom naglog manevra. Mercedes je reagovao tako što je ESP uvrstio u standardnu opremu. Od tada, sve više i više raznih proizvođača vozila počelo je da usvaja ovaj sigurnosni sistem. Manje nesreća, manje povreda, manje smrtnih slučajeva - zakonodavci su takođe prepoznali prednosti ESP i učinili ga obaveznim u vozilima u mnogim delovima sveta. U EU je ovaj proces bio postepen. Od novembra 2011. godine prvobitno je bio obavezan za nove tipove putničkih automobila i komercijalnih vozila, a od 1. novembra 2014. za sve novoregistrovane putničke automobile i komercijalna vozila. Takođe u Argentini, Australiji, Brazilu, Kanadi, Kini, Ekvadoru, Izraelu, Japanu, Maleziji, Novom Zelandu, Rusiji, Južnoj Koreji, Turskoj i Sjedinjenim Državama, ESP sistem je ili zakonski uslov, ili se sam nametnuo kao obavezan. Iskustvo iz Evrope pokazuje da, ako se udeo broja vozila sa ovim sistemom poveća, broj nesreća opada.

 

Osnove autonomne vožnje

''ESP je podigao bezbednost na putu na novi nivo'', kaže Kroeger. I to je učinio u raznim vrstama vozila. Bosch nudi prilagođene ESP sisteme za razna vozila, od onih sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem do hibridnih i električnih vozila, od mikro automobila do komercijalnih vozila. I za dvotočkaše kompanija je razvila poseban ESP. MSC kontrola stabilnosti za motocikle, koju je Bosch pokrenuo 2013. godine, osigurava najbolju moguću stabilnost u svim situacijama u vožnji i predstavlja novo pionirsko dostignuće sigurnosti na putu. U isto vreme, ESP je osnovna tehnologija za brojne sisteme pomoći vozaču, kao i za autonomnu vožnju sa kojom Bosch sledi viziju ''nula smrtnih slučajeva'' u vožnji. ''Bilo da su nove ili isprobane, Bosch tehnologije upozoravaju i pomažu vozačima u kritičnim situacijama. I sve više su u poziciji da preuzmu monotone i zamorne zadatke. To nam daje priliku za dalje smanjenje broja nesreća i smrtnih slučajeva na putevima'', kaže Kroeger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...