Jump to content
FAS Goran
Damjanović

Štelovanje farova

Recommended Posts

16 hours ago, Dimitrijus said:

Slikano sa 5 m .. kapirao sam da desni treba biti viši od levog..? emoji4.png

Sent from my LG-D320 using Tapatalk
 

Samo ih ti poravnaj da donje linije budu u istoj ravni i desna strana puta ce biti više osvetljena. Ne boj se nista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav narode, vidim da ovde ima ljudi koji se razumeju u materiju, jesu li ovo ok namešteni farovi ili bi trebalo nešto menjati? Hvala:)

IMG_20180610_225123.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Preko slike bas tesko da neko oceni da li ti je dobra visina, da li imaju pravac... ovo sto se vidi deluje da su ok jedan u odnosu na drugi.
Sad se udaljavaj pa vidi da li beze gore, dole, levo, desno....pa dosteluj.
I onda na kraju vidis u voznji da li ti neko blica i da li ti imas svetlosti tamo gde ti treba.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala, pokušaću da nađem neki zid pa da pregledam. Da li možda postoji neka zamena onog belog šrafa jer jedan mi je bio polomljen još od kad sam uzeo auto?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zavisi koliko ima prostora u samom faru, ali 99% sam siguran da je to nemoguce bez otvaranja fara, a pri tom moras i da nabavis takav sraf.

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polako se pi*ane i detalji, tako da sam pametno iskoristio boravak sa lepsom polovinom u jednom TC :lol: i konacno uhvatio vremena da pedantno ustelujem farove na Sportu. Pa evo da podelim par tipova sa vlasnicima Nuova Bravo, cisto da ne budu u dilemi sta je sve potrebno i za sta je koji sraf. Prvo da napomenem da je sve "na izvol'te" i neuporedivo lakse dostupno nego na Stilu, gde je bila zestoka patnja i nastelovati farove i zameniti sijalice, a sve praceno izgrebanim rukama. Tako da je stelovanje na Bravu samo stvar dobre volje i malo vremena za svoju i za tudju bezbednost na putu.

 

Potreban alat:

Za razliku od Stila gde je bio potreban kljuc 8, kod Nuova Bravo je i mogucnost stelovanja elegantnije resena. Svaki far naravno ima 2 navoja za stelovanje (horizontale i vertikale), ali svaki navoj ima dva moguca srafa - sa gornje strane je plasticni sraf u koji ide imbus od 6mm. A normalno na njega ide obican metalni sraf, za kljuc 10 (pozeljno gedora 10, zbog brzeg i lakseg hoda alata). Tako da mozete izabrati sta vam je lakse ili sta imate od alata - licno sam koristio imbus 6 i gornje plasticne srafove, jer su lako dostupni, a sami srafovi se lako i brzo motaju. Dovoljna je jos samo lepljiva traka kojom cete markirati zize na zidu i moze da se startuje.

 

Raspored srafova za horizontalnu i vertikalnu nivelaciju: 

Sto se tice navoja za stelovanje, naravno postoje 2 za svaki far - jedan steluje vertikalu, a drugi horizontalu. S tim sto je raspored obrnut u odnosu na Stila.

Dakle, za Nuova Bravo:

1. Spoljasnji sraf fara (u krilu) sluzi za podesavanje nivelacije fara levo/desno. Zavijanjem plasticnog imbusa (u smeru kazaljke na satu), snop fara se pomera ka unutra, tj. ka uzduznoj osi vozila.  Obrnuto, odvijanjem, snop fara se pomera ka spolja, tj. u sirinu i od uzduzne ose vozila.

2. Unutrasnji sraf fara (ka masci) sluzi za podesavanje nivelacije fara dole/gore. Zavijanjem plasticnog imbusa (u smeru kazaljke na satu), snop fara se podize uvis. Obrnuto, odvijanjem, snop fara se pomera na dole:

 

110820185776.thumb.jpg.25dbd91da91a12e5cf9bcfabff14f6a2.jpg

 

Procedura stelovanja:

Na fabrickom faru Nuova Bravo, stoji definisan potreban pad od 1% . Tj. kada se odmaknete od zida 10m, pad snopa treba da bude 10 cm. Ostalo je sve vec ranije detaljno opisano:

- Prici autom ravno, pod 90 stepeni, potpuno do zida (ravna podloga se podrazumeva);

- Podesiti motoric nivelacije farova u polozaj "0" i markirati projekciju ziza na zidu lepljivom trakom;

- Lagano voziti ravno unazad, pratiti pomeranje ziza i na koji ih nacin eventualno treba korigovati;

- Zize ne smeju da setaju levo/desno, moraju da ostanu u vertikalnoj osi fara - ukoliko to nije slucaj, nastelovati snop spoljnim srafom za nivelaciju levo/desno;

- Ziza na 10m udaljenosti mora da bude 10cm ispod pocetne tacke i to je potreban pad od 1% - ukoliko to nije slucaj, nastelovati snop unutrasnjim srafom za nivelaciju dole/gore;

 

I to je sva mudrost... Bravo ima projektor na srednjem svetlu (kod Stila je to reflektorski far) i jasno definisan snop, pa je i stelovanje prilicno lagano i intuitivno. Dodatno, moze se izaci na otvoren put, po krivinama i eventualno trunku korigovati visina snopa u skladu sa potrebama, jacinom sijalica i sl... Ali nista drasticno u odnosu na opisano, nije lose posle toga proveriti konacno stanje na zidu. Poenta je da vozac dobro vidi, ali isto tako vazno - da ne ometa druge vozace koji mu dolaze u susret. Nuova Bravo ima i korisnu opciju "Corner light", kada se motanjem volana pali prednja maglenka na odgovarajucoj strani i tako poboljsava osvetljenost u krivini.

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gledao sam za kolegu nesto oko demontaze farova za Bravo u eLearn, pa slucajno natrcah i na fabricku proceduru stelovanja.

Isto ono sto sam u postu iznad ispisao jos detaljnije iz licne prakse - evo da imamo na forumu i u obliku Fiatove zvanicne dokumentacije:

 

b7.thumb.jpg.2359216153de29c15604d2b6bf152902.jpg

 

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Posto gomila ljudi vozi sa koka-zraka cak i glavnim farovima, verujem stvar na koju retko ko obraca paznju... Pa da ostavim ovde fabricku proceduru stelovanja snopa maglenki.

Za razliku od glavnih farova, gde postoji stelovanje po horizontali i vertikali, sa padom od najcesce 1% (za putnicka vozila) - za maglenke postoji naravno samo stelovanje po visini. Dok se visina snopa od zemlje B, odredjuje po formuli B = (2/3 * A - 10) cm. Na 10 m rastojanja, gde je A pocetna visina snopa od zemlje. Evo i isecka iz eLearn - opis procedure i prilaz srafu za nivelaciju, konkretno za Nuova Bravo:

 

Untitled.thumb.png.234fcd4f669fd8d5c1c85e557c6da5dc.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako mi veruješ druže, ja se ubih tumačeći sliku oko štelovanja ovih maglenki na Braviši jer mislim da su kod mene malo niže oborene (bočno ih i vidim, al napred mrtva trka, plavon ih vidim malo ispred nosa auta kada sedim). Imam neki osećaj da se skida ceo branik ili da se pristupa odozdo da bi se ona regulisala jer nikakve otvore niti šrafove ne uspem videti gledajući sa visine agregata.

 

 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pristupa se odozdo, sa donje strane branika. Ili kroz rupu na braniku ili direktnim pristupom za varijante sa interkulerom (nas slucaj).

Sraf za nivelaciju je sa donje strane maglenke:

 

082412M-0_76cddb.thumb.jpg.86e81d5edb0cc0c352270e62285274fd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znaci ona 'rupa' gde se menjaju sijalice H11 za njih, u tom prostoru ? Sudeci po slici i taj sraf je tu, samo je nezgodno puziti i zavlaciti ruku pa nisam uspeo da isti nahvatam


 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, sa donje strane kucista, vidi se lepo i na slici maglenki koju sam ti ostavio.

Kod mene na turbo-benzinjari fabricki nema suspleha, pa je sve lako vidljivo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da da, na benzinjarama suspleh je maltene dodatna operma Hvala za info, ruku sam pokrivio trazeci nivelaciju

Sent from my S10 PRO using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otprilike :lol: . Posle kupovine imao sam ideju da nekako nabudzim suspleh (posto ga za moj VIN fabricki nema ni u ePer-u). Ali cim sam u praksi video koliko se motor vise greje nego kod dizela, bilo mi je odmah jasno zasto je tako projektovano. A i od par kompetentnih ljudi sam dobio savet da to i nije bas preporucljivo, steta, jer lepo stiti motorni prostor.

Nema na cemu, naravno ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pa verovatno ova dva bela, bocna srafa, ne vidim nista drugo? Pogledao sam u verziji eLearn koju imam, nazalost nema sadrzaja oko stelovanja za Mk2a i ovaj duguljasti far.

Ali zato ima za stelovanje fara na Mk2b (koji, cini mi se uz stare Fabije, nazalost prednjace po rasipanju svetla, bar ovo sto ja vidjam).

Verovatno je identicna prica kao i na Mk2a, cak su iste i pozicije srafova (druga slika):

 

Untitled.thumb.png.4430a93363d881bfcef3b4e1bc55a69e.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proverim, pa javljam
Gde mogu da nađem to uputstvo eLearn@Ivan

Poslato sa POT-LX1 uz pomoć Tapatoka

Share this post


Link to post
Share on other sites

"eLearn" nije klasicno uputstvo, vec je kao servisna fabricka aplikacija mnogo vise od toga. Mogu po netu da se skinu .iso ili .nrg verzije, ali su one zbog velicine samo za pojedinacne modele. Pa ili narazes disk ili mount-ujes na neki Virtual Drive. Kacili smo i ovde na forumu za pojedine modele u "Uradi sam" sekciji. Pocele su da se javljaju i neke novije online verzije, pa uz malo snalazljivosti moze da se udje i na njih.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, neshtry said:

Gde se nalazi pipa za štelovanje visine oborenog fara (projektora) 

IMG_20190529_105546.jpg

Obe su za štelovanje. Jedna je za gore/dole, druga za levo desno a ako se dobro sećam ona desna ili bliže krilima je za štelovanje visine. To najlakše možeš pogledati na nekom zidu kad kreneš da pomeraš točkiće.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovo je levi far, dakle levija, bliža krilu.
Jel znaš u kom pravcu se vrti da bi se far podizao, kontra satu ili kao kazaljke na satu...

Poslato sa POT-LX1 uz pomoć Tapatoka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najbolje kako ti je i rekao, stanes ispred nekog zida, ukljucis svetla, vrtis i gledas na zidu u kom pravcu se krece snop.
To ako bas volis da radis sam, pouzdanija varijanta je da odes na tehnicki i da ti preko aparata za stelovanje, upucaju farove kako treba

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nemam zid i na tehničkom neće to da rade, već sam ih pitao...
Skontaću sam

Poslato sa POT-LX1 uz pomoć Tapatoka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako bre nece da rade, pa cemu sluzi ta sprava na teh.nego za stelovanje, casti ih nesto ...
Zid nemas, provozaj se do nekog Tempa i eto ti zida

Sent from my SM-A520F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni su na oba Punta na tehnickom nastelovali. Na onom sa uskim farovima su bile minimalne korekcije dok mi je na onom sa širokom farovima baš bilo raštelovano i spušteno, sad su idealno podešeni.

 

Ovo što kaže kolega @rage_man najbolje tako. Negde na 10-ak metara od zida noću pa točkić počni da okrećeš i gledaj da li se spusta ili podiže ona linija i nemoj da preteraš jer ume da se desi da preskoči i onda si u**o motku.

Ako ne bude hteo točkić da krene kad ga prstima okrećeš onda ćeš morati inbusom da  ga pomeraš. Nema pravila, kod nekog ide lako, kod nekog teže.

Edited by Axic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...