Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Uskoro subvencije za kupovinu hibridnih vozila

Recommended Posts

Prvi ugovori za dodelu subvencija biće potpisani ove nedelje

 

192115-hyundai ioniq 2020 01.jpg

 

Prvi ugovori za dodelu subvencija građanima za nabavku vozila na elektro i hibridni pogon biće potpisani ove nedelje, rečeno je Tanjugu u Ministarstvu zaštite životne sredine.

''Ministarstvu zaštite životne sredine do sada je podneto ukupno 45 zahteva, od čega je 10 odobreno jer je dokumentacija bila potpuna, dva rešenja su postala pravosnažna i ove nedelje će biti potpisani prvi ugovori sa građanima'', navode u resornom ministarstvu. Automobili na električni pogon mogu u Srbiji da se registruju, a procedura je ista kao i kada su u pitanju obični automobili. Međutim, ne mogu da se registruju oni automobili koji su prepravljeni da idu na struju. Do sada su na više lokacija u Srbiji postavljeni električni punjači za vozila, naprimer pet brzih punjača na naplatnim stanicama kod Preševa, Šida, Subotice, Dimitrovgrada i Beograda.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Srbiji raste interesovanje za hibridne i električne automobile

 

bmw i3 pa.jpg

 

Broj hibridnih i električnih automobila na putevima u Srbiji, kao i interesovanje za njih polako rastu, sa ukupno 102 registrovana putnička vozila na električni pogon i 1.416 registrovanih hibridnih putničkih vozila, prema podacima sajta ''Polovni automobili'', koje je dobio od Ministarstva unutrašnjih poslova. Samo u 2020. godini broj električnih i hibridnih vozila u Srbiji uvećan je za više od 50%. Od ukupnog broja registrovanih hibridnih automobila, čak 564 je prvi put registrovano u prvih šest meseci 2020, odnosno kupljeni su u tom periodu. Kad je reč o električnim automobilima, prvi put je registrovano 16 vozila na ovaj pogon. Takođe, na tržištu je i sve veća ponuda električnih i hibridnih automobila, iako u odnosu na ukupan broj i dalje skroman, beleži se i rast broja oglasa upravo u ove dve kategorije. I dok je početkom 2019. godine na sajtu bila oglašena prodaja tek pedesetak polovnih i nekoliko novih hibridnih automobila i tek jedan, i to nov električni, od oktobra prošle godine taj broj počinje značajno da raste.  

 

Ipak, ko poželi da kupi električni ili hibridni automobil, moraće da izdvoji nešto veću sumu novca. Kad je reč o električnim automobilima u ponudi je najviše BMW i3, čija se cena kreće od 20.000 do 46.000 evra. Popularni su i Golfovi na struju, kao i Fiat 500 u električnoj varijanti. Sa druge strane, ponuda hibridnih automobila je nešto bolja i izbor je veći. I dok se cene novih kreću od 17.000 evra pa naviše, polovni hibridni automobili starije generacije mogu se kupiti već za 4.000 evra.

 

I dok je pre samo godinu dana bilo gotovo nezamislivo, u poslednje vreme često se među oglasima nađe, slobodno se može reći, automobilska marka oko koje se diže najveća prašina u medijima - Tesla. U zavisnosti od modela, generacije i godine proizvodnje, cena Tesle na našem tržištu kreće se od 45.000 evra do više od 100.000 evra. Novog Teslu još uvek ne možete da kupite u Srbiji, ali ako se nastavi ovakav trend verovatno nije daleko dan kada će i to biti moguće.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

U Srbiji poskupeli pojedini električni automobili

 

mini cene 06.jpg

 

Da li su možda bili u pravu oni koji su upozoravali da će uvođenje dugo očekivanih subvencija za hibridna i električna vozila u Srbiji biti i prilika za (neke) domaće uvoznike da dodatno zarade ili, prosto rečeno, da se ugrade? Da li se to desilo? Na osnovu nekoliko primera sami izvucite zaključak...

Kao prvi primer se ističe električni Mini Cooper SE koji je naš uvoznik na startu prodaje nudio za 32.990 evra (sa subvencijom 27.990 evra), ali je njegova cena u međuvremenu povećana.  Na sajtu uvoznika piše da je Cooper SE sada na raspolaganju od 34.490 evra, mada u najnovijem cenovniku na istom sajtu stoji da je cena u stvari 35.990 evra (cenovnik od 01.07.2020. godine):

 

mini cene 05.jpg mini cene 04.jpg

 

Drugi primer je Hyundai Ioniq Electric koji je kod nas prvo startovao od 34.990 evra, a sada (po najnovijem cenovniku od 01.07.2020.) njegova cena je veća za 1.000 evra i iznosi 35.990 evra (sa subvencijom dakle 30.990 evra).

 

hyundai cene 03.jpg

 

Usput, u međuvremenu su povećane cene i za Ioniq Hybrid i Ioniq Plug-in Hybrid. Ovde ću da pomenem da je i revija SAT Plus u broju 494. iz marta ove godine obradila temu subvencija za hibridna i električna vozila, a u tom članku su njihovi novinari takođe naveli da je Mini Cooper SE tada koštao 32.990 evra, a Hyundai Ioniq Electric 34.990 evra. 

 

mini cene 02.jpg hyundai cene 01.jpg

 

Sa druge strane, BMW i3 po cenovniku na sajtu uvoznika i dalje košta 40.490 evra (cena bez subvencija) koliko je bio i u martu kada je doneta odluka Vlade Srbije o subvencijama, kao i VW e-Golf za koji se na sajtu Volkswagen.rs navodi da i dalje ima cenu od 35.403 evra (bez subvencija).

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emisije CO2 i potrošnja goriva Plug-in hibrida mnogo veći od fabričkih specifikacija

 

179309-volvo xc40 1.jpg

 

Plug-in hibridi, koji mogu da se kreću potpuno čisto tj. električno, kao i sa SUS motorom, obećavaju najbolje iz oba sveta. U gradu mogu da se voze na struju, a na dužim putovanjima im nisu potrebne stanice za brzo punjenje. Korišćenje vozila je kontroverzno jer troše malo na papiru, ali samo kada se kreću na čisti električni pogon. Međutim, električni domet vozila je mali, a studija koju je naručila organizacija za zaštitu okoline Transport and Environment pokazuje kolika je stvarna potrošnja ovih vozila.

 

U tu svrhu stručnjak za emisiju štetnih gasova Emissions Analytics je u ime organizacije ispitao tri plug in hibrida: dva bestselera Mitsubishi Outlander i Volvo XC60, kao i BMW X5, koji nudi relativno veliki električni domet od 81 kilometar. Vozila su testirana na različitim rutama sa punom baterijom i u čistom ili primarnom električnom načinu vožnje dok se baterija ne isprazni. Sa napunjenom baterijom tri modela su emitovala 28 do 89% više CO2 na 100 km nego prema zvaničnim podacima. Kada se baterija isprazni emituju tri do osam puta više, a u režimu punjenja (u vožnji benzinac puni baterije) čak tri do dvanaest puta više. Prema T&E, nagli rast emisije CO2 čim se baterija isprazni pokazuje da plug in hibridi nisu prikladni za duža putovanja, mada se upravo zbog toga prodaju. U stvari ih morate puniti češće od automobila na baterije kako biste postigli niske emisije.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ministarstvo ne prima više zahteve za subvencije za električna i hibridna vozila

 

renault zoe01.jpg

 

Ministarstvo zaštite životne sedine Srbije objavilo je da od petka ne prima zahteve za subvencije za električna i hibridna vozila. Subvencije za ova vozila država je prvi put počela da dodeljuje u martu ove godine, navedeno je na sajtu Ministarstva. Razlog obustave prijema zahteva je primena Pravilnika o sistemu izvršenju budžeta Srbije, koji obavezuje da se zahtevi za preuzimanje obaveza za tekuću godinu moraju uneti u informacioni sistem izvršenja budžeta najkasnije do 15. decembra, dok razmatranje i rešavanje prispelih predmeta po pitanju subvencionisane kupovine vozila po proceduri zahteva minimalno 15 radnih dana.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Punjači i subvencije za e-automobile u Srbiji

 

167274-BMW i3.jpg

 

U našoj zemlji trenutno se koristi oko 4.000 električnih i hibridnih vozila, procena je Ministarstva zaštite životne sredine. Iako su vozila na električni i hibridni pogon već dugi niz godina prisutna na tržištu, očekuje se da će njihova proizvodnja i upotreba tek doživeti pravu ekspanziju, piše Politika. Razlozi za to su brojni - od različitih regulativa za očuvanje životne sredine koje države širom sveta usvajaju, preko porasta ekološke svesti samih vozača, do industrije automobila koja i sama nastoji da svoje proizvode učini manje štetnim po okolinu.

 

Sadašnja visoka cena električnih i hibridnih vozila glavna je prepreka za mnoge vozače koji bi se radije opredelili za ovaj zeleniji vid transporta. Ipak, uz porast masovne proizvodnje i dalji razvoj tehnologija očekuje se da će cena u budućnosti biti niža. Dok se to ne desi, veliki broj zemalja, među njima i Srbija, nude različite olakšice kako bi podstakle kupovinu električnih i hibridnih vozila. Tako je krajem prošle godine Vlada Republike Srbije usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine električnih i hibridnih vozila, kojom je za podsticaj kupovine ekološki prihvatljivih vozila izdvojeno 120 miliona dinara, a u zavisnosti od vrste vozila subvencije mogu da iznose od 250 do 5.000 evra. Osim toga, na snazi je i odluka Vlade da vlasnike električnih i hibridnih automobila oslobodi plaćanja poreza na upotrebu motornih vozila.

 

Značajniji rast prodaje električnih i hibridnih vozila očekuje se u godinama koje dolaze. Preduslovi za to su da država nastavi program subvencija za nabavku ovih vozila i vlasnicima omogući dodatne olakšice. Takođe, osim pristupačnije cene vozila koja bi mnoge vozače motivisala da se opredele za ovaj ekološki vid transporta, većem broju električnih vozila na našim putevima doprinelo bi i povećanje broja punktova za punjenje baterija.

 

Niko ne zna tačno koliko je punjača dostupno u Srbiji. Ne računajući kućne, privatne punjače, na javnim mestima i kod firmi ima ih dvadesetak u Beogradu, prema podacima aplikacije PlanPlus i još toliko po Srbiji, prema aplikaciji Plugshare. U sklopu putne modernizacije u Republici Srbiji, kao pilot projekat, JP ''Putevi Srbije'' instaliralo je pet punjača za električne automobile na ključnim tačkama na autoputevima. Tako vozači koji prolaze Srbijom strujoj mogu dopuniti svoje automobile kada uđu u zemlju na naplatnoj stanici Preševo (iz pravca Makedonije ka Nišu), Šid (iz Hrvatske ka Beogradu), Dimitrovgrad (iz Bugarske ka Nišu), Subotica jug (iz Mađarske ka Beogradu), kao i na platou bivše naplatne stanice Beograd kod Bubanj potoka (kod Ikee, smer ka Nišu). U planu je postavljanje još tri ultra brza elektropunjača snage 175 kW, na platou bivše naplatne stanice Niš, i po jedan punjač u oba smera na naplatnoj stanici Beograd, a nakon toga dodatnih deset elektropunjača, snage 50 kW na ključnim lokacijama glavnih putnih pravaca.

 

Ogromna prednost nekog ko vozi električni ili hibridni automobil u Srbiji - struja kao gorivo mu je za sada besplatna, bilo da puni na autoputu, ili u recimo javnoj garaži na Obilićevom vencu u Beogradu. U Srbiji niko ne naplaćuje punjenje automobilskih baterija strujom jer za to nema zakonskog osnova. Da bi neko tu struju prodavao morao bi da bude registrovan i da ima licencu kao i svaki drugi prodavac struje za domaćinstvo ili privredu. U praksi može da se desi da vam parkiranje umesto 100 dinara sa punjenjem naplate 200 dinara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo bogati kupuju električne automobile u Evropskoj uniji

 

200068-nissan ev.jpg

 

Evropska unija zabranjuje dizelaše i benzince, a ključno je pitanje šta ćemo mi voziti? Kupiti električni automobil po današnjim cenama mnogima bi ispraznilo novčanike i razvuklo široki osmeh na lice direktorima banaka od kojih biste uzimali dugoročne kredite. Velike razlike u prodaji električnih automobila i plug in hibrida na području EU-a prate razliku u životnom standardu među zemljama, pokazalo je novo istraživanje koje je sprovela ACEA (Udruženje proizvođača automobila u Evropi), koja je posmatrala učešće automobila na punjenje u ukupnoj prodaji automobila.

 

Električni automobili i plug-in hibirdi su činili 10.5% svih novih automobila prodatih na području EU-a prošle godine. Istovremeno, njihovo učešće je bilo manje od 3% u 10 zemalja članica. Analiza ACEA pokazuje da postoji direktna veza između potražnje potrošača za elektrifikovanim automobilima i bruto nacionalnog proizvoda (BDP) zemlje po stanovniku. To ukazuje da je cena važan faktor. Značajni izuzetak je samo Portugal, gde je tržišno učešće električnih automobila i plug in hibrida dostigao 13.6% u 2020. godini, uprkos činjenici da je ta zemlja jedna od onih sa relativno niskim prosečnim prihodom. U gotovo svim ostalim zemljama automobili sa punjivim baterijama su uglavnom skuplji od sličnih automobila na benzin i dizel.

 

Zemlje sa najvećim brojem električnih i plug in vozila i BDP po stanovniku 2020.:

  1. Švedska - procenat električnih i plug in hibrida 32.2%, BDP po stanovniku 45.610 evra
  2. Holandija - procenat električnih i plug in hibrida 25%, BDP po stanovniku 45.790 evra
  3. Finska - procenat električnih i plug in hibrida 18.1%, BDP po stanovniku 42.940 evra.

Zemlje sa najmanjim učešćem električnih i plug in vozila i BDP po stanovniku 2020.:

  1. Kipar - procenat električnih i plug in hibrida 0.5%, BDP po stanovniku 23.580 evra
  2. Litvanija - procenat električnih i plug in hibrida 1.1%, BDP po stanovniku 17.460 evra
  3. Estonija - procenat električnih i plug in hibrida 1.8%, BDP po stanovniku 20.440 evra

Pri samom dnu na četvrtom mestu je Hrvatska sa procentom električnih i plug in vozila od samo 1.9% i BDP-om po stanovniku od 12.130 evra. Uz to, pet zemalja sa najslabijom potražnjom za takvim automobilima takođe ima veoma malo punionica, od kojih svaka ima samo 1% učešća u EU. Dodajmo i da Norveška nije bila uključena u studiju i da je netipična na nekoliko načina kao zemlja sa najvišim BDP-om i istovremeno pristupačnim cenama električnih i plug-in hibirda automobila zahvaljujući brojnim poreskim izuzećima.

Ako žele električnu mobilnost za sve, pred Evropskom unijom i proizvođačima automobila je veliki posao - učiniti električne automobile povoljnijim. Za sada su, uglavnom, igračke za imućne.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da li će uz subvencije budućnost električnih vozila u Srbiji biti bliža?

 

167274-BMW i3.jpg

 

Zahvaljujući izmenama uredbe o subvencionisanoj kupovini novih električnih i hibridnih vozila koja je objavljena krajem maja, električna i hibridna vozila ponovo mogu da se kupe uz državnu subvenciju. Granična vrednost emisije izduvnih gasova za vozila sa hibridnim motorima povećana je sa 100 na 140 grama ugljen-dioksida po pređenom kilometru, tako da primena novog, strožeg standarda, više nije prepreka za odobravanje subvencija. Zbog toga se, u prvih pet meseci ove godine, došlo u apsurdnu situaciju da automobili sa potpuno istim motorima koji su ranije ispunjavali traženi kriterijum, više nisu mogli da se kupe uz olakšicu od 2.500 evra, zbog čega je i interesovanje za hibridna vozila drastično smanjeno.

 

Direktor ''Tojota Srbija'' Robert Lukić objasnio je za RTS da je postojao standard o izduvnim gasovima koji je bio u primeni više od deset godina i prestao je da važi u EU od 1. januara ove godine. Uveden je kaže, novi, dosta stroži, pa se promena te uredbe morala izvršiti tako da se usaglasi vrednost starog i novog standarda. ''To vam je kao razlika između santimetra i inča. Stari je merio po inčima, a novi u centimetrima. I u tom smislu izduvni gasovi su jednaki kao što su i bili samo je standard drugačiji'', pojasnio je Lukić. Takođe, naveo je da bi, ukoliko bi se taj stroži način, drugačijeg merenja primenio na sva vozila, onda bi korišćenjem subvencija ispao veliki broj modela vozila i taj nedostatak je, naglašava Lukić ispravljen.

 

Subvencija i za fizička i pravna lica

Aleksandra Graovac iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova istakla je da je subvencija za električno vozilo 5.000 evra, za plug-in hibridno vozilo 3.500 i za hibridna 2.500. Na subvencije imaju pravo i fizička i pravna lica. Navela je da je prošle godine prodato oko 800 vozila koja se ubrajaju u električna, plug-in i hibridna, mada među njima ima i nekih potkategorija koje subvencija nije prepoznala, a to su laki hibridi.

 

Benefiti električnih vozila

Lukić ističe da upotreba električnih vozila ide u pravcu održivih tehnologija i ekološki prihvatljivih rešenja. ''Mi imamo veliko zagađenje u gradovima, ali kada pogledamo tehnologiju moramo da pogledamo ne samu eksploataciju vozila, nego i njegovu proizvodnju, pa eksploataciju, pa reciklažu. Za proizvodnju baterija potreban je taj čuveni litijum i električna vozila jako mnogo konzumiraju tog litijuma. Za električno vozilo je, ako ga poredimo s hibridnim, potrebno cirka deset puta više litijuma'', ukazao je Lukić.

Naveo je da u eksploataciji električna vozila koriste struju i da je tu veliko pitanje odakle je ta struja. ''Ako pogledate Norvešku koja 90 posto te struje dobija iz vode, to apsolutno ima smisla. Međutim, u svetu i Evropi se u većini zemalja ta struja dobija iz termoelektrana. To je sigurno nešto za šta će se tražiti rešenje u narednih 10, 30 i 50 godina'', smatra Lukić. Istakao je da reciklaža baterija zahteva ozbiljan proces, tehnološku pripremljenost, kapacitete, jer su baterije otrovne. Veruje da će se proizvodnja energije iz vetra, sunca razvijati i dalje i nekim svojim tempom.

 

U Srbiji oko 60 brzih punjača

Aleksandra Graovac je rekla da u Srbiji postoji oko 60 javno dostupnih brzih punjača. ''Mreža, infrastruktura kao takva nije laka da se sprovede. Tako da ova vozila zahtevaju infrastrukturu za koju su potrebne velike promene i ulaganja, tako da smo još uvek u periodu kada su hibridna vozila samo dopunjiva ili plag-in koja mogu da idu ili na jedan ili drugi pogon prihvatljivija'', ocenila je Graovac. Lukić objašanjava da kada vozite auto i kočite, ta energija se gubi, dok se kod hibridnih vozila ne gubi, već ona puni bateriju. ''Kada stojite na semaforu i nepotrebno je da motor radi, tada se koristi baterija. Kod hibridnih automobila čak 60 posto vremena koje vi provodite u gradu je na električnu energiju i u tom smislu nemate potrebu niti za infrastrukturom niti za bilo kakvim punjenjem'', precizirao je Lukić.

Graovac ukazuje da je automobilska industrija u velikim promenama i da su neki proizvođači prepoznali momenat da se tehnologija i ekologija razvijaju. ''Svi sporazumi koje nameće ta ekološka regulativa su aktivni, svi proizvođači su ih potpisali i ubrzano se radi na tome da svi dostignu taj nivo zadatih izduvnih emisija da bi se postigli standardi'', istakla je Graovac.

 

Vodonik gorivo budućnosti

Lukić navodi da u Toyoti veruju da je vodonik gorivo budućnosti. ''Vodonik je u eksploataciji apsolutno čist, kao i električna energija, potpuno čist, iz auspuha izlazi samo voda. Jednostavniji je u proizvodnji zato što je uzgredni produkt mnogih industrija, za sada neiskorišćen, odnosno korišćen samo za grejanje, a sasvim sigurno je vrlo upotrebljiv u kamionima, gradskim autobusima i to polako postaje trend'', naglasio je Lukić.

 

toyota-mirai 04.jpg

 

Dodaje da su gorive ćelije potpuno jednostavne za proizvodnju, a za reciklažu potpuno bezbedne. Očekuje da će vodonik preuzeti za 20-30 godina primat. Što se tiče cena i platežne moći građana za kupovinu ovih automobila, Graovac ističe da su usklađene sa konkurentima iz dizel segmenta, s tim da cena i dalje pada. Očekuje da će s nekom većom eksploatacijom tih vozila i cena biti pristupačnija.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Električna vozila preskupa za vozače u Srbiji i uz subvencije

 

electric.jpg

 

Automobilska industrija okreće se proizvodnji električnih i hibridnih vozila koja manje zagađuju životnu sredinu. Evropska unija podstiče njihovu kupovinu jer sa ulica izbacuje dizelaše. Subvencije daje i naša zemlja, ali su ti ekološki automobili našim vozačima preskupi. Ipak, ove godine vidljiv je značajan rast interesovanja, pa iz Vlade najavljuju nastavak olakšica.

 

Kupovinu električnog ili hibridnog vozila država dotira do 5.000 evra i za tu namenu je ove godine iz budžeta izdvojeno milion evra. Do sada je stiglo 280 zahteva za kupovinu 314 raznih vozila. ''Imamo i direktne zahteve od fizičkih lica, ali i od firmi, tako da u okviru jednog zahteva bude više vozila. Iz tog razloga nam je broj zahteva manji od broja vozila za koja se traži subvencionisanje. Što je izuzetno pohvalno. Znači da se i fizička i pravna lica interesuju za ovu konkretnu meru koja direktno utiče na smanjenje aerozagađenja'', rekla je Sara Pavkov iz Ministarstva zaštite životne sredine.

 

Vozači kažu da su, i pored podrške, ti automobili za njih i dalje neisplativi, ali treba imati na umu da je Evropska unija odlučna da dizelaše potpuno zameni električnim i hibridnim automobilima do 2035. godine. ''Pa mogu samo da razmišljam o toj kupovini, ali nemam mogućnosti. Vrlo su skupi'', rekao je Savo Srećković, taksista iz Beograda. Državne subvencije za električne ili hibridne automobile za stručnjake su dobar potez, ali ih dok ne pojeftine treba, kažu, dopuniti i dodatnim olakšicama, kao što to rade u zemljama Unije. ''Da se eventualno za te automobile dozvoli upotreba žute trake, da im se dozvoli eventualno besplatno parkiranje, da eventualno na autoputu ne plaćaju putarinu. I naravno ono što je najbitnije - elektropunjači. Bez adekvatne mreže punjača koji će omogućiti da vi krenete na put od Beograda do Niša da možete da napunite bateriju i vratite se. Bez takve jedne infrastrukture je nemoguće očekivati i više automobila na tržištu'', naveo je Milan Belin, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

 

Nadležni poručuju da žele da povećaju sredstva. ''Sada kreće ovaj period planiranja budžeta i mi se nadamo da ćemo za narednu godinu, ako ne isti iznos, i povećati sredstva za subvencionisanje'', navela je Sara Pavkov. U Srbiji je registrovano 4.000 električnih i hibridnih vozila, ima oko 100 elektropunjača, a struja za njih je uglavnom besplatna. Izvesno je da povećanje broja ekoloških vozila mora pratiti i izgradnja novih kapaciteta za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prekid subvencija u Srbiji za 2021. godinu

 

punjac smart.jpg

Fotografija od Mike sa Pexels

 

Povodom prekidanja subvencionisanja kupovine novih elektičnih i hibridnih vozila, koja su prema Uredbi Vlade Republike Srbije od novembra 2020. godine bila subvencionisana, Ministarka životne sredine Irena Vujović organizovala je sastanak sa predstavnicima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova i Grupacije uvoznika vozila pri Privrednoj komori.

 

Obaveštenjem na sajtu Ministarstva životne sredine prekinut je postupak primanja zahteva za subvencionisanje, prema kome su bila subvencionisana putnička vozila, mopedi i motocikli na električni pogon, hibridna i plag-in hibridna putnička vozila sa ograničenjem emislije CO2 na 140, odosno 65 gr/km, zbog toga što je budžet za subvencije potrošen. Prema informacijama koje su izneli predstavnici Ministarstva životne sredine, u prošloj godini ostvarena subvencija za ovu namenu je iznosila 30 miliona dinara, dok je ove godine izdvojen veći iznos, od 120 miliona dinara. S obzirom na prošlogodišnje uslove poslovanja zbog pandemije korona virusa, ukupna prodaja vozila je bila manja nego u 2019. godini. Očekivanja su bila da će se stanje u 2021. godini popraviti.

 

Predstavnici Srpske Asocijacije su izneli podatke o tome da je prema poslednjem izveštaju o registracijama, prodaja putničkih vozila za sedam meseci ove godine je iznosila 15.217, dok je u istom periodu 2020. godine iznosila ukupno 12.197, što je porast od 24.76%. Prodaja potpuno električnih vozila je sa 9 vozila za sedam meseci prošle godine stigla do 39 vozila u istom periodu ove godine. Prodaja hibridnih vozila (benzin-struja i dizel-struja) porasla je 3.5 puta, sa 473 u 2020. godini, na 1.688 za isti period od sedam meseci 2021 godine.

 

Podaci pokazuju porast udela električnih i hibridnih vozila u ukupnoj prodaji novih vozila, u odnosu na prošlu godinu, iako su i dalje puno manji od evropskih proseka, posebno u slučaju čisto električnih vozila, čija prodaja u Evropi rapidno raste, zajedno sa ulaganjima u proširenje infrastrukture eletričnih punjača. Ovakva statistika ukazuje na veoma pozitivne efekte Uredbe o subvencionisanju, koja je doprinela da poraste interesovanje za kupovinu vozila koja manje zagađuju i samim tim na smanjenje zagađenja vazduha zbog uticaja putničkih vozila u saobraćaju. Pored toga, ponuda ovih vozila se povećava i u budućnosti će se dalje proširivati kod svih proizvođača. Kako proizvođači najavljuju, očekuje se i potpuno izbacivanje vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem počevši od dizel motora koji više zagađuju. Neki proizvođači najavljuju takve korake već do 2025.

 

Na sastanku je zaključeno da će se u narednom periodu raditi na pripremi i usaglašavanju svih odredbi Uredbe koje su u prethodnom periodu otežavale ili usporavale proces sa strane Ministarstva ili korisnika, podnosioca zahteva. Svi predmeti koji su primljeni do trenutka obustavljanja prijema novih zahteva, će biti procesuirani i obrađeni, dok će se nova Uredba donositi u novembru za sledeću godinu.

 

preuzeto sa - b92.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vlada Srbije: Dodatna sredstva za subvencije za ekološki prihvatljiva vozila

 

211730-ev.jpg

 

Ministarstvo zaštite životne sredine ponovo prima zahteve za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila. Vlada Srbije prepoznala je veliko interesovanje građana za podršku države za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila, te su na zahtev resornog ministarstva, obezbeđena dodatna sredstva.

 

''Građani ili kompanije, koji su zainteresovani za ovaj vid podrške, ostvariće pravo na subvenciju države ukoliko na konkursu predaju urednu dokumentaciju. Veliko interesovanje za kupovinu električnih i vozila na hibridni pogon govori u prilog tome da raste svest građana o značaju zaštite životne sredine'', objasnila je ministarka Irena Vujović, navodi se u saopštenju. Kako je dalje navela jedan od strateških ciljeva Ministarstva jeste borba protiv aerozagađenja. ''S obzirom na to da subvencionisanje eko-vozila očigledno daje dobar rezultat, opredelićemo sredstva za tu namenu i za narednu godinu. Ministarstvo zaštite životne sredine je za ovu godinu prvobitno opredelilo 120 miliona dinara za subvencionisanje električnih vozila i hibrida. Prijem zahteva je nedavno prekinut jer je iskorišćen prethodno predviđen budžet po zahtevima za kupovinu ukupno približno 370 vozila'', kaže Vujović. Podrška države iznosi 250 evra za kupovinu mopeda i lakih tricikala, za hibridne automobile 2.500 evra, plug-in hibride 3.500 evra, a za potpuno električna vozila 5.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stiglo više od 300 zahteva za subvencionisanje električnih i hibridnih vozila

 

citroen c4 ppp.jpg

 

Ministarstvo zaštite životne sredine je ove godine inicijalno opredelilo 120 miliona dinara za subvencionisanje električnih i hibridnih vozila. Do sada je stiglo više od 300 kompletnih zahteva koje podnose i pravna i fizička lica, a jednan zahtev može da obuhvati i više vozila. Pristigli zahtevi obuhvataju više od 400 vozila. Upravo zbog velikog interesovanja, budžetom planirana sredstva su tokom avgusta utrošena, zbog čega je Vlada Srbije brzo reagovala - odobrena su dodatna sredstva kako bi svi građani i pravna lica, zainteresovani za kupovinu ovih vozila, mogli da ostvare pravo na subvenciju.

 

Koliko iznose subvencije?

Naime, za različite vrste vozila različite su i subvencije, pa se tako za vozila vrste L1 L2 (mopede i lake tricikle) dodeljuje 250 evra, rečeno je iz Ministarstva zaštite životne sredine. Za vozila vrste L3 - L7 (motocikle i teške četvorocikle) dodeljuje se 500 evra. Za vozila vrste M1 i N1 (putnička sa najviše 9 sedišta i lako teretno vozilo) koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem i ima barem jedan električni motor, pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 140 g/km - dodeljuje se 2.500 evra.

Za vozila vrste M1 i N1(putnička sa najviše 9 sedišta i lako teretno vozilo) koja pokreće hibridni pogon tako da vozilo može bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno da se kreće isključivo na električni pogon, uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju, kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km - dodeljuje se 3.500 evra. Na kraju, za vozila vrste M1 i N1 (putnička sa najviše 9 sedišta i lako teretno vozilo) isključivo na električni pogon dodeljuje se 5.000 evra.

 

Uslov za podršku je da se kupuje novo vozilo, sopstvenim sredstvima ili na lizing. Najviše subvencija je podeljeno za hibridna vozila koja se subvencionišu sa 2.500 evra, a srazmerno broju stanovnika, dospeva i broj podnetih zahteva za subvencionisanje: najviše ih ima u Beogradu, a slede Novi Sad i Niš.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vlada Srbije usvojila: Lakše do ekoloških vozila - 1.28 miliona evra za subvencije

 

volvo plugs.jpg

 

Vlada Srbije je usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih električnih i hibridnih vozila. Kako su potvrdili u Ministarstvu zaštite životne sredine, ukupna raspoloživa sredstva za subvencionisanje kupovine ovih vozila u narednoj godini iznose 150 miliona dinara. Ovom Uredbom se praktično nastavlja dodela subvencija za kupovinu vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila na hibridni pogon. U zavisnosti od vrste vozila visina subvencija iznosi 250 evra, 500 evra, 2.500 evra, 3.500 i 5.000 evra u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem dnevnom kursu Narodne banke Srbije na dan uplate kupoprodajne cene.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juče je bila vest da je stupila na snagu ovogodišnje uredba o subvencijama za hibride, ali, mislim da su svi mediji zanemarili jedan detalj, koji se tiče pitanja da li u trenutku podnošenja zahteva za subvenciju mora da vozilo bude na lageru ili barem da postoji broj šasije (da je proizvedeno željeno vozilo, a da će tek da putuje).

 

Naime, do sada nije bilo nužno da postoji ni broj šasije ( ni da je vozilo na lageru).

 

Ali, kako ja videh, taj deo u novoj uredbi glasi drugačije.

 

Pre je pisalo da uz zahtev da dodelu subvencije treba priložiti i:

" 12. Izjavu dobavljača da može izvršiti isporuku vozila;",

a sada piše:

- " 12) izjavu dobavljača da je vozilo koje je predmet zahteva na lageru i da može izvršiti isporuku vozila;".

 

A i u samom obrascu zahteva za subvenciju ( koji je prilog uz uredbu), postoji i rubrika u kojoj se navodi br. šasije.

 

Mislim da je sadašnje rešenje bolje i da smanjuje mogućnost "zloupotreba".

 

 

Edited by neshaoct
prebačeno / formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko novca država daje za kupovinu električnih i hibridnih vozila?

 

500e 06.jpg

 

U toku je konkurs za dodelu subvencija vozačima koji žele da kupe hibridni ili električni automobil, moped, motocikl, tricikl, četvorocikl ili teretno vozilo. Odgovorićemo na najčešća pitanja.

 

Da li subvencije mogu da iskoriste i fizička i pravna lica?

Da - mogu da ih koriste fizička i pravna lica (i preduzetnici).

 

Da li subvencije važe i za polovna vozila?

Ne - subvencije važe isključivo za nova vozila.

 

Do kada traje ova ''akcija?''

Do 31. oktobra 2022. godine ili dok se ne potroši izdvojeni iznos novca.

 

Da li ove subvencije važe za ''blage'' hibride?

Ne - hibridno vozilo mora da bude u stanju da se samostalno kreće na električni pogon, tako da subvencije ne mogu da se iskoriste za tzv. blage ili na engleskom ''mild'' hibride.

 

Električni bicikli - da li subvencije važe za njih?

Ne - ove subvencije ne mogu da se iskoriste za električne bicikle.

 

Kolike su subvencije za električne automobile?

Za električne automobile subvencija je 5.000€. Isto važi i za vozila N1 grupe - odnosno teretna vozila.

 

Teretna vozila - za kakve vrste teretnih vozila važe ove subvencije?

N1 je teretno vozilo čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 3.5 tona, bez obzira na vrstu karoserije što znači da to može da bude i prepravljeno putničko vozilo ili ''pravo'' teretno vozilo.

 

Kolike su subvencije za hibride?

Kupci običnih hibrida mogu da dobiju subvenciju od 2.500€. Ograničenje: smeju da emituju do 140 g/km CO2/km (po WLTP metodologiji).

 

Kolike su subvencije za Plug-in hibride?

Za plug-in hibride moguće je dobiti subvenciju od 3.500€. Ograničenje: smeju da emituju do 50 g/km CO2/km (po WLTP metodologiji).

 

Kolike su subvencije za električne mopede?

Za električne mopede je određena subvencija od 250€. Isto važi i za električne lake tricikle.

 

Kolike su subvencije za električne motocikle?

Prilikom kupovine električnog motocikla može da se dobije subvencija od 500€. Ista subvencija može da se dobije za motocikl sa bočnim sedištem, teški tricikl, kao i za laki i teški četvorocikl na električni pogon.

 

Koja je razlika između električnog mopeda i motocikla?

Ista kao i između klasičnog mopeda i motocikla, ali kada su u pitanju mopedi i motocikli na električni pogon:

  • Električni moped: najveća brzina ne prelazi 45 km/h, a najveća stalna nominalna snaga ne prelazi 4 kW.
  • Električni motocikl: najveća brzina prelazi 45 km/h, a najveća stalna nominalna snaga prelazi 4 kW.

Da li subvencija važi samo za vozila na lageru?

Subvencija može da se dobije samo za vozila na lageru - tj. za vozila koja su već u Srbiji i spremna za prodaju. Ova stavka će sigurno imati donekle negativan uticaj na čitavu ''akciju'' pošto generalno prodavci zbog slabije potražnje ne drže mnogo hibrida i električnih vozila na lageru.

 

Da li kupljeno vozilo može odmah da se registruje?

Da - procedura je jednostavnija i brža, tako da u odnosu na prošlu godinu sada kupljeno vozilo može da se registruje pre nego što Ministarstvo životne sredine uplati subvenciju.

 

Kako da znam za koje modele automobile, motocikala ili mopeda mogu da se iskoriste subvencije?

Ukoliko ste zainteresovani za kupovinu uz subvenciju morate da pitate prodavce novih vozila šta trenutno imaju na lageru od modela koji mogu da se kupe uz subvenciju.

 

Taksisti - da li oni mogu da iskoriste subvenciju?

Mogu, osim onih koji već koriste subvenciju za kupovinu TAXI vozila.

 

Koja je procedura za podnošenje zahteva?

Proceduru možete da nađete u ovom dokumentu pod tačkama 6, 7 i 8, a koji se nalazi na sajtu Ministarstva zaštite životne sredine. Pre nego što krenete u čitavu priču dobro se upoznajte sa svim detaljima i uslovima procedure za dobijanje subvencija da se kasnije situacija ne bi zakomplikovala. Imajte u vidu da je rok za dostavu dokumenata nakon što je rešenje odobreno skraćen na 15 dana (umesto 30). Ako ne ispoštujete taj rok rešenje o subvenciji može da bude poništeno. 

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Francuska se obračunava sa onima koji žele da zarade preprodajom električnih automobila

 

renault e 1.jpg

 

Kupovina električnih automobila krije jedan zanimljiv biznis koji nije izvan zakona, ali nije ni potpuno legalan ili, bolje rečeno, moralan.

Naime, ako koristite državne subvencije, to je novac svih građana neke države. Dakle, kupite električni automobil koji je jeftiniji 7, 8, 9… hiljada evra i zatim ga odmah preprodate. Na zaradi ste, i to ne maloj. Ako usvojite ovaj poslovni model, za dve, tri godine možete zaraditi priličan novac.

 

Sada je francuska država odlučila da prekine tu praksu. Prema novim francuskim pravilima, vlasnici moraju da zadrže svoje novo električno vozilo 12 meseci umesto dosadašnjih 6, i moraju da pređu minimalno 6.000 km pre prodaje. Ako bilo koji od tih uslovina nije ispunjen, podsticaj se mora nadoknaditi vladi. Cene polovnih automobila su skočile poslednjih meseci, a novih automobila je malo zbog problema u lancu snabdevanja. Električni automobili su ostali posebno poželjni zbog povećanja cena benzina i dizela koje je podstaknuo rat u Ukrajini. Neki polovni električni automobili su čak skuplji od novih vozila. Francuski bonus kupcima je jedan od izdašnijih u Evropi. Privatni kupci automobila do 45.000 evra mogu da dobiju 6.000 evra (podsticaj ne sme da bude veći od 40% cene), a 1.000 evra za automobile između 45.000 i 60.000 evra. Električna komercijalna vozila dolaze sa podsticajem od 7.000 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

E-automobili privlače građane Srbije, ali bi troškove da dele sa državom

 

volvo plugs.jpg

 

Čak 87% ispitanika podržava subvencije za kupovinu i svaki drugi bi najradije da trošak podeli s državom, pokazuje istraživanje stavova građana Srbije o električnim i autonomnim vozilima koje je predstavio NALED. Istraživanje je ukazalo da je kupovina električnog automobila zanimljiva opcija za građane, ali bi većina bila spremna da izdvoji najviše 3.000 evra iznad cene konvencionalnih vozila. Cenovnici distributera pokazuju da su hibridna i električna vozila i do tri puta skuplja od standardnih i za tri četvrtine građana to je ključni razlog zašto nisu prešli na električni pogon.

 

Menadžerka za regulatornu reformu u NALED-Irena Đorđević rekla je da je prema različitim procenama u Srbiji instalirano između 50 i 150 punjača. Prosečno vreme punjenja je oko 4.5 sata, što bi značilo da se na jednom punjaču dnevno može napuniti najviše pet automobila. Na auto-putevima je postavljeno svega osam punjača, a do kraja godine biće ih najviše 18, navela je Đorđević. Ona je istakla da će pored obezbeđivanja većeg broja punjača, izazov biti i regulisanje naplate punjenja koje je sada besplatno. ''Naš proračun je da bi i u slučaju uvođenja naknade, cena za korišćenje punjača i drugi troškovi, bila nekoliko puta niža nego kod konvencionalnih vozila, kod kojih iznosi u proseku 1.300 dinara na 100 kilometara'', poručila je Đorđević i podsetila da je prema podacima MUP-a u 2020. bilo registrovano 2.2 miliona vozila, od čega tek 1.416 hibridnih i 102 električna.

 

Briga na koju građani ukazuju je i domet električnih vozila i najveći deo ispitanika (65 odsto) bio bi zadovoljan dometom do 500 kilometara. Iako konvencionalni automobili imaju doseg od 500 do 790 kilometara sa jednim punjenjem rezervoara, električna vozila ne zaostaju u tom segmentu (od 455 do 836 km) i evidentno je da bi zadovoljila većinu potreba. Za duže relacije, pored brzih punjača, jedno od rešenja mogle bi biti zamenjive baterije, navodi se u saopštenju NALED-a. Preporuke za razvoj eMobility ekosistema date su u Sivoj knjizi inovacija, koja je kao i istraživanje, kreirana u okviru programa StarTech, koji sprovodi NALED uz podršku kompanije Philip Morris i u saradnji s Vladom Srbije. ''Umanjenje putarine od 50% za električna i 25% za hibridna vozila, besplatan parking i jednostavnija procedura za postavljanje punjača, deo su mera koje mogu da pomognu većoj zastupljenosti ekoloških vozila i koje su primenjivale i druge zemlje. Potrebno je i digitalizovati i pojednostaviti procedure dodele subvencija i korišćenja poreskog oslobođenja za e-vozila'', rekao je direktor Odeljenja za konkurentnost i investicije u NALED-u Dušan Vasiljević.

 

Državna sekretarka Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Biljana Vuksanović najavila je za ovu godinu izradu strateškog okvira za unapređenje sektora eMobilnosti, a prvi korak na tom putu biće pojednostavljenje postupka instaliranja punjača u skladu sa NALED-ovom preporukom. Prema njenim rečima, do kraja godine biće pripremljeni i predlozi Zakona o planiranju i Zakona o putevima, a sa Ministarstvom unutrašnjih poslova planirana je izmena i dopuna zakonskih rešenja iz oblasti eMobilnosti koji se odnose na bezbednost u saobraćaju. Istraživanje je pokazalo i da građani nešto veću rezervu imaju prema autonomnim vozilima. Čak 41% nije upoznato s njima, više od četvrtine se ne bi osećalo sigurno kada bi ova vozila bila prisutna u saobraćaju, dok bi im oko 60 odsto poklonilo poverenje. Međutim, podeljeni su po pitanju da li bi autonomno vozilo bolje reagovalo na opasnost u saobraćaju u odnosu na čoveka.

Građani ističu visoku cenu i neprilagođenu infrastrukturu kao prepreke većoj upotrebi, a bolje performanse, veću ugodnost pri vožnji i veću bezbednost kao prednosti. Ključne preporuke Sive knjige inovacija u toj oblasti jesu uvođenje posebnog regulatornog režima za testiranje i razvoj autonomnih vozila, razvoj testnog poligona po uzoru na Mađarsku, kao i unapređenje kvaliteta saobraćajne signalizacije, posebno na putevima koji su u nadležnosti lokalnih samouprava.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Građanima Srbije i u 2023. subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila

 

mini pretinac.jpg

 

Ministarstvo zaštite životne sredine Srbije najavilo je za 2023. budžet od 250 miliona dinara za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila. Za različite kategorije vozila predviđeni su iznosi od 250 do čak 5.000 evra.

Kako do subvencija pitali smo Ministarstvo zaštite životne sredine. Subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila u Srbiji počelo je 2020. godine i odmah u startu je izazvalo brojne kontroverze. Da li je uopšte opravdano davati budžetska sredstva  ionako dobrostojećim kupcima ili ne? Koliki će stvarno biti uticaj na životnu sredinu kada se zna da automobili sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem učestvuju u zagađenju vazduha sa oko sedam odsto? Ima mnogo zagovornika ideje da je taj novac mogao da se preusmeri na stimulisanje vožnje na tečni naftni gas (TNG) ili metan (CNG). nNaravno, odluku Vlade Srbije pozdravili su mnogi. Najsrećniji su, razumljivo bili uvoznici automobila kao i kupci iako su neke ankete pokazale da su ''zelene'' automobile vozači nabavili pre svega zbog preskupog goriva, uštede na transportu a ne zbog visoko razvijene ekološke svesti, mada je, srećom, bilo i takvih motiva.

 

Eko vozila i dalje na nivou ''statističke greške''

U Srbiji se godišnje proda oko 30.000 novih vozila a uveze 150.000 polovnih, od kojih više od 50% imaju motore sa ''Euro 3'' standardom (prosek starosti voznog parka je oko 18 godina), pa podaci o prodaji ekoloških vozila izgledaju više kao statistička greška. Cifre to neumoljivo potvrđuju. Prve, odnosno 2020. godine je za subvencije pri kupovini novih električnih i hibridnih vozila bilo namenjeno 120 miliona dinara, a kupljeno je 112 vozila. U prošloj godini iznos subvencija se nije menjao, ali je prodato više, čak 446 vozila, najviše onih sa subvencijom od 2.500 evra.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moraće država da daje subvencije za bilo koje novo vozilo bez obzira na pogon. Mada što se nebi odrekli i poreza za kupovinu novog vozila to je 20% valjda 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vlada Srbije donela uredbu o subvencijama za kupovinu hibridnih i električnih vozila u 2023.

 

hyundai bg 03.jpg

 

Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencija za kupovinu novih vozila na električni i hibridni pogon, koju je Vlada Srbije donela na današnjoj sednici, kupovina putničkih i teretnih vozila subvencionisaće se iznosom od 2.500 do 5.000 evra. Osim toga, kako je saopšteno iz Ministarstva za zaštitu životne sredine, za nabavku mopeda i lakog tricikla predviđena je dodela subvencija u iznosu od 250 evra.

Za motocikl, motocikl sa bočnim sedištem, težak tricikl, lak i težak četvorocikl subvencija će iznositi 500 evra. Pravo na subvencionisanu kupovinu vozila imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, a zahtev mogu podneti zaključno sa 31. oktobrom ove godine.

 

pscg 02.jpg

 

Ministarstvo će vršiti dodelu subvencija po pristiglim, urednim zahtevima, a do visine ukupno raspoloživih sredstava. Za realizaciju subvencionisane kupovine vozila u budžetu za ovu predviđeno je 294 miliona dinara, što je, kako se navodi, duplo više nego prošle godine.

 

224685-bmw bg 01.jpg

 

U okviru sprovođenja mera za poboljšanje kvaliteta vazduha i u cilju unapređenja kvaliteta životne sredine, Ministarstvo četvrtu godinu za redom podstiče kupovinu električnih i hibridnih automobila. Prema podacima koje je saopštilo Ministarstvo 2020. godine kupljeno je 112 električnih i hibridnih vozila, 2021. godine 446, a prošle godine 625 vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...