Jump to content
FAS Goran
Sign in to follow this  
kole

7 Formula 1, devedesete

Recommended Posts

Devedesete su bile doba masovne upotrebe elektronike i velikog unapređenja sigurnosti bolida.

 

1992 San Marino

 

1992sanmarino.jpg

 

1993 Belgija

 

1993belgium 2.jpg

 

1994 Nemačka

 

1994germany 3.jpg

 

 

1989 turbo motori su potpuno zabranjeni. Dozvoljeni su atmosverski motori od 3500cm3 od 8 do 12 cilindara. Minimalna dozvoljena masa bolida se povećava na 540 i svi vozači se testiraju na doping.

Iste godine se po prvi put u Ferrariju pojavljuje tip-tronic polu-automatski menjač sa klackalicama iza upravljača. Za samo par godina F1 se bez ovoga neće moći zamisliti.

 

tip-tronic i brutalni Manselov stil vožnje:

 

 

Iste godine Wiliams-Renault uvodi aktivno vešanje. Hidraulički sistem vešanja koji bolid u krivinama naginje prema centru krivine, tako pomera težiste i omigućava brži prolazak. Sve prednosti ovog vešanja došle su do izražaja dve nekoliko godina kasnije, 1992 i 1993 kada u nedostaku ovog sistema Wilijamsu nije imao ko da parira. Ovo je prvi i jedini put da je u F1 uvoden neki patent koji je potekao van trkačke staze

 

(Lotus 1982):

 

 

01-akt-ves 4.jpg 02-akt-ves 5.jpg 03-akt-ves 6.jpg

 

Bolidi se prave od kompozitnih materijala, ugljenična vlakna (Kevlar, Nomaks). Uvodi se pojam komore za preživljavanje (vozačevo mesto) koja mora da zadovolji sigurnosne standarde. Nakon pogibije Airtona Senne 1994 sigurnosni standardi su postali još strožiji. Da bi se promovisala vozačka veština i povećao udeo humanog faktora u trkama i pobedama 1994 donete su mnoge zabrane jer su bolidi postajali trkački roboti. Zabranjeno je: aktivno vešanje, kontrola proklizavanja, elektronki sistem starta (lonch control), upravljanje na 4 točka. Ostala je elektronika vezana za rad motora i menjača.

1995 zapremina motora je smanjena sa 3500cm3 nja 3000cm3 zabranjeni su 12 cilindrični motori. Pre smanjena Ferrarijev v12 je postigao snagu od 930 KS.

 

A u šampionatu to je izgledalo ovako:

- 1988 protekla je u znaku velikog dvobojaklupskih kolega Senne i Prosta u Mclarenu Hondi (tada još turbo) koji apsolutno dominira. Pobeđuje Senna. Sledeće godine Prost se revanšira ali uz incident Suzuka.

 

 

- 1990 Prost prelazi u Ferrari. Ponovo se vodi borba između ove dvojice i ponovo Suzuka, nesportski potez ovog puta Senna, koji nakon ovoga osvaja šampionat (više bodova)

- 1991 Sena osvaja šampionat treći put u McLaren hondi ovog puta borba se vodi između njega i Nigel Masela u Williams Renaultu

- 1992 i 1993 Williams Renault glatko osvaja prvenstvo zahvaljujući pre svega aktivnom vešanju.

- 1994 Prvenstvo osvaja Shumaher u Benetton Fordu na sledeći način odustajanjem Hilla:

- 1995 Ponovo Shumahe sada sa Benetton Renaultom.

- 1996 i 1997 Prvenstvo osvaja Williams Renault Demon Hillon i Jack Willneuvom

- 1998 McLaren Mercedes remek delo konstruktora Adriana Newuea i Norberta Hauga osvaja prvenstvo sa Mikkom Hakkinenom

 

 

MIkka osvaja prvenstvo i sledeće godine ali prvenstvo za konstruktore osvaja Ferrari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...