Jump to content
Sign in to follow this  
kole

7 Formula 1, devedesete

Recommended Posts

Devedesete su bile doba masovne upotrebe elektronike i velikog unapređenja sigurnosti bolida.

1992 San Marino

1Pi4Qi.jpg

1993 Belgija

5c5fi.jpg

1994 Nemačka

ILIoS.jpg

1989 turbo motori su potpuno zabranjeni. Dozvoljeni su atmosverski motori od 3500cm3 od 8 do 12 cilindara. Minimalna dozvoljena masa bolida se povećava na 540 i svi vozači se testiraju n a doping.

Iste godine se po prvi put u Ferrariju pojavljuje tip-tronic polu-automatski menjač sa klackalicama iza upravljača. Za samo par godina F1 se bez ovoga neće moći zamisliti.

tip-tronic i brutalni Manselov stil vožnje:

Iste godine Wiliams-Renault uvodi aktivno vešanje. Hidraulički sistem vešanja koji bolid u krivinama naginje prema centru krivine, tako pomera težiste i omigućava brži prolazak. Sve prednosti ovog vešanja došle su do izražaja dve nekoliko godina kasnije, 1992 i 1993 kada u nedostaku ovog sistema Wilijamsu nije imao ko da parira. Ovo je prvi i jedini put da je u F1 uvoden neki patent koji je potekao van trkačke staze (Lotus 1982)

1PhBUA.jpg

ILgYi.jpg

1PhVRJ.jpg

Bolidi se prave od kompozitnih materijala, ugljenična vlakna (Kevlar, Nomaks). Uvodi se pojam komore za preživljavanje (vozačevo mesto) koja mora da zadovolji sigurnosne standarde. Nakon pogibije Airtona Senne 1994 sigurnosni standardi su postali još strožiji.

Da bi se promovisala vozačka veština i povećao udeo humanog faktora u trkama i pobedama 1994 donete su mnoge zabrane jer su bolidi postajali trkački roboti. Zabranjeno je: aktivno vešanje, kontrola proklizavanja, elektronki sistem starta (lonch control), upravljanje na 4 točka. Ostala je elektronika vezana za rad motora i menjača.

1995 zapremina motora je smanjena sa 3500cm3 nja 3000cm3 zabranjeni su 12 cilindrični motori. Pre smanjena Ferrarijev v12 je postigao snagu od 930 KS.

A u šampionatu to je izgledalo ovako:

1988 protekla je u znaku velikog dvobojaklupskih kolega Senne i Prosta u Mclarenu Hondi (tada još turbo) koji apsolutno dominira. Pobeđuje Senna. Sledeće godine Prost se revanšira ali uz incident Suzuka.

Sledeće godine 1990 Prost prelazi u Ferrari. Ponovo se vodi borba između ove dvojice i ponovo Suzuka, nesportski potez ovog puta Senna, koji nakon ovoga osvaja šampionat (više bodova)

1991 Sena osvaja šampionat treći put u McLaren hondi ovog puta borba se vodi između njega i Nigel Masela u Williams Renaultu

1992 i 1993 Williams Renault glatko osvaja prvenstvo zahvaljujući pre svega aktivnom vešanju.

1994 Prvenstvo osvaja Shumaher u Benetton Fordu na sledeći način odustajanjem Hilla:

1995 Ponovo Shumahe sada sa Benetton Renaultom.

1996 i 1997 Prvenstvo osvaja Williams Renault Demon Hillon i Jack Willneuvom

1998 McLaren Mercedes remek delo konstruktora Adriana Newuea i Norberta Hauga osvaja prvenstvo sa Mikkom Hakkinenom

MIkka osvaja prvenstvo i sledeće godine ali prvenstvo za konstruktore osvaja Ferrari.

Edited by kole

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×