Jump to content
FAS Goran
Damjanović

FIAT AUTOMOBILI 4

Recommended Posts

Milećento (1100) 1951.

Pretstavlja usavršenu, poboljšanu i restilizovanu verziju modela 1400B I ako na prvi pogled sličnim, milečenta je odlikovao znatno efikasniji i štedljiviji motor, a kvalitet koji ga je krasio učinio je ovaj model možda jednim od naprodavanijih i naduže proizvodjenih Fiatovih vozila u svetu.(Egipat, Indija) Licenece ovog Vozila koristili su Austrijanci, Nemci,Turci, Egipćani i Jugosloveni (samo montaža) a u Indiji je doživeo najmasovniju i najdužu proizvodnju.

Interesantno je potsetiti da je ovo era u kojoj je FIAT počeo da se svrstava medju najveće svetske proizvodjače (odmah iza FORD-a).

Još jedan kuriozitet vezan za motor od 1089 ccm. Prvi put se pojavio u modelu 508C 1937 god., da bi njegova definitivna proizvodnja prestala u Indiji 2000-te godine. Bez sumnje NAJDUŽE PROIZVOĐEN MOTOR IKADA!

lrSAA.jpg

Motor 4 cil. u liniji

zapremina: 1089

Jačina 36.5/4400

Brzina 122

dimenzije: 3.77/1.45/1.48/865

Posle nekoliko goina fabrika restilizuje osnovnu formu i tržištu nudi "facelifting" osnovnog modela, kao i kabriolet verziju:

ltsmi.jpgltCkS.jpg

berlina:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1089

Jačina 44/4800

Brzina 130

dimenzije: 3.91/1.46/1,49/860

kabriolet

Motor 4 u liniji

zapremina: 1089

Jačina 50

Brzina 139

dimenzije: 4.0/1.52/1.3/900

da bi sledeće godine pretstavila ojačanu varijantu ovog modela 1200 takodje u varijantama "berline" i kabrioleta:

ltRiJ.jpg1JxuL0.jpg

berlina:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1221

Jačina 59/5000

Brzina 138

dimenzije: 3.91/1.46/1,49/860

kabriolet:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1221

Jačina 64/5300

Brzina 145

dimenzije: 4.0/1.52/1.3/900

Početkom 60 tih godina (prošlog veka) pojavila se i finalna verzija modela 1100 "RENOVATTO", koji se jedno vreme sklapao u Kragujevcu, a u Indiji proizvodio do 2000-te godine, čime je milečento pored najduže upotrebljavanog motora od 1089 ccm. dobio i najduže proizvodjen tip automobila ikada (duže od VW "bube").

DrBnJ.jpg

DrGn0.jpg1JzSpA.jpg1JzUUJ.jpg1JzXoS.jpg

Dizel verzija ovog motora proizvodila se za Indisko područje, dok je u Egiptu i dalje najpopularnija bila verzija "benzin".

1500/1800/2100/2300

1959 FIAT pretstavlja vozilo više klase sa oznakom radne zapremine 1800. Uticaj američkih dizajnera „pontonska“ karoserija sa naglašenim zakošenim prednjim i zadnjim delom ipak je odolela preterivanju u hromnim detaljima, te i ako sa stranim uticajem ovo vozilo smatraju „vozilom sa merom“. Treba razumeti epohu u kojoj je vozilo dizajnirano, opsednutost kosmičkim istraživanjima, raketama....prvim letovima izvan zemljine orbite. Model je bio jako uspešan, te se od originalnog modela pojavile dve jače i jedna slabija varijanta: 2100, 2300 i 1500.

1500

Motor 4 u liniji

zapremina: 1481

Jačina 75/5400

Brzina 145

dimenzije: 4.5/1.61/1.5/1150

1Z9ctJ.jpgDsIdJ.jpgDsKIS.jpg1ZbMC0.jpg

1800

Motor 6 u liniji

zapremina: 1796

Jačina 76/5000

Brzina 145

dimenzije: 4.5/1.61/1.5/1250

2100

Motor 6 u liniji

zapremina: 2054

Jačina 83/5000

Brzina 153

dimenzije: 4.5/1.61/1.5/1232

2300

Motor 6 u liniji

zapremina: 2279

Jačina 106/5300

Brzina 160

dimenzije: 4.5/1.61/1.5/1285

Pored "silnih" motora od 6 cilindara (koja su u to vreme bila privilegija vozila najviše klase), vozilo je imalo pored interesantne i elegantne spoljašnjosti veoma prijatan enterijer, kao i izvanredno interesantnu instrument tablu:

1ZaqO9.jpg1Zatii.jpglzc20.jpg

Kako zbog opšteg utiska vozila, dizajna, voznih osobina, a tako i zbog dimenzija, vozilo je imalo veliki broj pristalica, a kasnije i korisnika u nemačkoj, gde je proizvodjač NSU prosto bio preporodjen, Mercedes je dobio ozbiljnog konkurenta, a naša ondašnja Vlada izvestan broj primeraka rezervisanih za vidjenije "narodne izabranike". Pored navedenih modela pravila se i produžena varijanta vozila, sa pretenzijama nudjenja u reprezentativne svrha najvišeg nivoa:

1ZbnFA.jpg1Zbq9J.jpg1ZbsES.jpg

Postojale su i sportske varijante vozila, o kojima će biti reči u posebnom poglavlju FIAT-ovih sportskih automobila.

nekoliko godina po pojavi serije 1800/2100/2300/1500, uvidelo se da postoji veoma velika "rupa" u proizvodnom programu, te je na tržište izašao potpuno nov, manji (možda za ono vreme, kako bi danas rekli executive car):

1300/1500 (miletrećento) 1962.

Auto sa 1000 sijalica kako su ga novinari 1962 prozvali (svugde je imao sijalice, čak i u motoru) pretstavljao je vezu izmedju već prevaziđenog modela 1200 i serije 1800. Potpuno nov motor, svim svojim osobinama nametnuo se kao vozilo koje zaslužuje posebnu pažnju. I ovde dizajn nije bio potpuno originalan. Već se uveliko proizvodio u americi ševrolet Korvaer, sa veoma sličnim oblikom "kade" - FIAT 1300/1500 je imao svoju posebnost i veoma dugo i uspešno opstao na tržištu. Proizvodnja ovog modela pored Italije, pod licencom je bila rađena i u Nemačkoj u dve fabrike, Turskoj (Bajazit!), i Egiptu (indija je bila potpuno inficirana milečentom).

1300:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1295

Jačina 65/5200

Brzina 140

dimenzije: 4.0/1.55/1.44/920

1500

Motor 4 u liniji

zapremina: 1481

Jačina 72/5200

Brzina 150

dimenzije: 4.0/1.52/1.3/900

Vozilo je izazvalo ogromno interesovanje na sajmu automobila u Beogradu 1962, a u redovnu proizvodnju je ušlo 1963.god i koštalo 2.200.000 din. Potsećanja radi, za fiću je potrebno bilo izdvojiti 800.000 din. Naravno, mnogi su uzdisali za ovim vozilom vozeći se u svojim fićama, a vlasnici milečenta pakosno su tvrdili da od njihovog 1100-a boljeg auta nema. Odista, 1300 je u početku proizvodnje u Zastavi imao ozbiljnih problema sa menjačem, sa razvodnom kapom, i hroničnu bolest izduvni sistem. Postojalo je pravilo da je svake godine morao da mu se menja lonac, svake druge cev... Opšte uzev svi nedostaci su tokom 64, 65 eliminisani sem auspuha, i vozilo je pošteno i udobo prevozilo svoje putnike. Važilo je za ondašnje uslove i kao štedljivo: Sigurno ste mogli sa jednim tankom da stignete od Beograda do Zagreba (tank 42 litra)!. To Milečentu nije polazilo baš za rukom. Do Novske, i onda punjenje...

lEgji.jpglEiOr.jpgDyLRA.jpgDyQQS.jpg1ZghYi.jpg

Ovaj model je bio veoma inspirativan za dizajnere, jer mu je motor bio živahan, rado se vrteo do 5600 obrtaja i omogućavao je ugradnju i u sportske modele. Vinjale je čak ponudio 3 modela sportskog kupea i kabrioleta, ali je najuspešniji bio Pininfarina, čiji se model proizvodio nekoliko godina, pretstavljao kabriolet verziju 2+2 i zavredjuje da bude ovde pomenut:

1ZgVSA.jpg1Zg_RS.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo procitah i pregledah ova 4 topica o Fiat automobilima :coffee:

i sad cekam specijale :w00t: ,o sportskim modelima i ostalim italijanskim automobilima :whistle:

Odlicno odradjen posao :unworthy: i slobodno se moze reci da je ovo jedan od onih delova foruma,koji se moze nazvati obrazovnim delom :geek: ,kada govorimo o istoriji autoindustrije i njenom razvoju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Svaka cast na ovoj temi i na trudu! Odlicno uradjeno! :clap: Moj deda je imao millecento, i to upravo ovakav kao na prvoj slici, i bukvalno iste plave boje! Kupio ga je bio novog u Italiji, kao i 131, kad se pojavio u prodaji. Nazalost, ja te automobile u svom dvoristu gledam samo na starim slikama. :dizzy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sad je jasno ko je postavio dizajnerske norme za većinu proizvođača u Evropi tog doba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moj otac je imao 1300...nemam pojma sta je sa njim bilo al ga imam po slikama...bijele boje je bio :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sećam se da je naš komšija početkom sedamdesetih još uvek imao Milećento (1100) 1951. Par puta sam se i vozio u tome, delovao mi je prilično udobno. S njim je komšija i završio svoju vozačku karijeru, pošto je već bio u poodmaklim godinama i nije mogao više da vozi. Ne znam šta je uradio s njim, samo jednog dana auta više nije bilo u dvorištu.

 

A moj otac je imao ''Tristaća''. Kupio ga je novog, ali je već posle 5 godina karoserija bila u dosta lošem stanju. Svi automobili su po tom pitanju bili dosta lošiji nego današnji, naročito ako su ih poput mog oca vozili i zimi. Posle je kupio 125 PZ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odlični tekstovi :)

Zna li neko šta je sa gospodinom Damjanovićem? Vidim da je poslednji put bio na forumu čak septembra 2012.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bas nedavno ponovo nabasam na njegov post u kojem tvrdi da mu je Lybra posljenje auto u zivotu :(

Definitivno legenda ovog foruma.

Nadam se da je dobro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...