Damjanović 9 Posted January 20, 2010 ...................1899 Djovani Anjeli sa grupom investitora osniva finansijsko udruženje za proizvodnju automobila- koje će 1900.god sagraditi prvu fabriku italijanskih automobila-u Torinu, uposliti 150 mehaničara i proizvesti te godine ovih 25 vozila. Na sreću, jedini primerak, koji se nalazi u FIAT-ovom muzeju u Torinu je sačuvan:Motor 2 u linijizapremina: 679Jačina 3.5/400Brzina 45dimenzije: 2.30/1.45/1.62/6701902 Djovani Anjeli angažuje darovitog mehaničara svoje fabrike Vinćenca Lanču za učestvovanje na brdskim trakama oko Italije – gde ovaj ubedljivo pobedjujeKardanski prenos se prvi put javlja u autoindustriji baš kod ovog modelaMotor 4 u linijizapremina: 6371Jačina 32/1200Brzina 75dimenzije: 4.4/1.43/1.37/16001900-1940Ovaj period je interesantan sa razlogom što nema sačuvanih vozila iz tog perioda, a jedini primerci sačuvani su na fotografijama:Važna napomena: Fiat 1908 otvara prvu fabriku automobila u Americi. Nažalost ova fabrika nije bila dugog veka, pošto je u to vreme bio veoma popularan Ford-ov model „T“U tehničkom pogledu u ovom periodu se javlja prvi put kardanski prenos i diferencijal. Nesumnjivo je da je ovo FIAT-ov izum!Pretpostavke o prvoj upotrebi elektropokretača motora radi njegovog uvodjenja u normalni rad pretstavljaju zagonetku: Da li je to bio Fiat ili Lancia, do sada nije utvrdjeno.1920 1T - TAXIMotor 4 u linijizapremina: 1846Jačina 18.3/2000Brzina 60dimenzije: 3.86/1.48/1.82/18501920-te biće pamćene po uvodjenju TAXI vozila, specijalno konstruisanih za ove potrebe;1932 Balilla „508“Gradsko malo vozilo, koncipirano za svakodnevnu upotrebu supružnika. Ovaj inače veoma uspešan model u tehničkom i komercijalnom pogledu obeležiće u narednom periodu FIAT kao glavnog proizvodjača ''malih kola''.Motor 4 u linijizapremina: 995Jačina 30/3600Brzina 90dimenzije: 3.86/1.48/1.72/750508C je 1937 pretstavlo novu formu u razvoju karoserije ovog prouvodjača. Smatra se začetnikom modela 1100 u koncepciskom smislu, a njegova manja verzija biće prepoznatljiva po sledećem modelu „TOPOLINO“Motor 4 u linijizapremina: 1089Jačina 36.5/4000Brzina 105dimenzije: 3.43/../../800Iz ovog modela - kao manja varijanta - direktno se razvija TOPOLINO:a FIAT dobija karakterističan naziv medju Italijanima "musone" - nosonja!2800 je pretstavljen 1938 kao reperezentativni model, namenjen eliti i pretstavlja domet koji je italijanski proizvodjač mogao da pružu u tom trenutku. Pored modela pravljenog za kralja Vitoria Emanuela i Papu, poznat je i po verzijama skraćene limuzine i kabrioleta. Ukupno je proizvedeno 210 komada svih tipova ovog vozila. Proizvodnja obustavljena 1943.Motor 6 u linijizapremina: 2852Jačina 85/3500Brzina 125dimenzije: 5.3/1.8/1.7/25001500 c se pojavljuje 1940 i proizvodi do 1943. Potom od 1946-49. (model „E“) Pretstavlja „narodno vozilo“ fašističke epohe i Italiji – i pravljeno kao proizvod koji je imao zadatak da reprezentuje tehnički i razvoj italije. Nažalost, u mnogo čemu neracionalan, ovaj model je doživeo da ga mnogo predhodni u posleratnom periodu nadžive. Medjutim, ovaj tip vozila, sa brojnim modigfikacijama biće najkarekterističniji fiatov format u celokupnoj potonjoj fiatovoj proizvodnji:Motor 6 u linijizapremina: 1494Jačina 48/4400Brzina 120dimenzije: Dužina: 4.48 m.Posleratni period karakterističan je opštoj pustoši po Evropi, a posebno Italiji. Smatralo se da je Italija možda i više stradala od Nemačke, obzirom da joj prirodni resursi nisu bili naklonjeni. Maršalov plan u ovom segmentu dosta pomaže obnovi zemlje, kao i automobilskoj industriji kao njenom bitnom segmentu. 1945. fabrika pokušava nastavak proizvodnje modela TOPOLINO, restilizovanog, osavremenjenog i prilagodjenog kupovnim mogućnostima stanovništva ratom opustošene zemlje. Interesantno je da je fabrika proizvodila do 1949 pored modela 1500E, obzirom da su finansijske mogućnosti mogućih kupaca bile upravo tolike.Motor 4 u linijiZapremina: 569Jačina 16.5/4000Brzina 95dimenzije: 3.21/1.27/1.37/790!949 god se pojavljuje model 1100E, dizajniran po ugledu na model 1500E čija je proizvodnja upravo prestala, obzirom što potencijalni kupvi nisu mogli finansiski da podnesu vrednost vozila na tržištu. Motor 4 u linijizapremina: 1089Jačina 37/4400Brzina 122dimenzije: 3.7/1.45/1.48/865Proizvodila se i produžena verzija ovog vozila, ali sa istim motorom. Nažalost, pretpostavka je da je vozilo imalo odnos težine vozila i jačine motora nepovoljan, te je bilo korišćeno uglavnom kao „taxi“ prevoz – što nije moglo da zadovolji mogućnosti produkcije i proizvodnja ovog modela je ubrzo prestala.Motor 4 u linijizapremina: 1089Jačina 37/4400Brzina 115dimenzije: 4.0/1.45/1.48/9501400 B se pojavljuje 1951. God. Napredkom životnih uslova porastom prohteva i platežnih mogućnosti vozilo je pretstavljalo cilj kupaca „srednje više klase. Ukoliko se uporedi predhodni model 1100E, odmah se primećuju radikalni pomaci u dizajnu: Blatobrani točkova smešteni su u karoseriju, tako da je preko potrebni volumen kabinskog prostora i prtljažnika osetno povećan. Slabost velikog i teškog gabarita modela 1100E zamenjena je karoserijom koja će pretstavljati osnovnu formu svih kasnijih modela ne samo kod FIAT-ovih vozila, nego i kod Pežoa, Mercedesa i svih većih evropskih proizvodjača. Motor 4 u linijizapremina: 1394Jačina 58/4600Brzina 135dimenzije: 4.32/1.65/1/1130Podatak da je pojavom ovog vozila nastala nevidjena potražnja njim, te njegovom licencom, otvoriće put razvoju ove marke u Austriji, Nemačkoj, Španiji, Francuskoj, Jugoslaviji, Turskoj, Egiptu, Bugarskoj, Poljskoj i Zemljama Latinske Amerike ( Brazil, Argentina, Meksiko).Ovaj model poslužio je FIAT-u za svojevsrni eksperiment: po ugledu na Mercedes Benc, ovaj model je imao i svoju dizel verziju:benzin verzija:Motor 4 u linijizapremina: 1901Jačina 59/3700Brzina 135dimenzije: 4.3/1.67/1.52/1150dizel verzija:Motor 4 u linijizapremina: 1901Jačina 40/3200Brzina 110dimenzije: 4.3/1.67/1.52/1150V8 (vu otto) 1952.Vozilo koje ni po kojem kriterijumu ne bi moglo da se svrsta u seriska putnička vozila (napravljeno ih je 114 komada), medjutim perfekcijom izrade, koncepcijom vozila, svrstalo se u red onih primeraka koji će služiti za uzor svim drugim proizvođačima. Nije u pitanju bio samo V8 motor, koji nije originalni patent FIAT-a, pozajmljen je od Lanče, ali sklop celog vozila, distribucija težine, prenos snage i performanse vozila služile su generacijama kao uzor kvalitetnog, efikasnog i uspešnog sportskog vozila kojima bi ponosni vlasnik pored uživanja vozeći obalom Jadranskog, Tirenskog mora ili rivijerom Monaka, mogao i da se potrka sa bilo kojim sličnim vozilom te klase. Retkost tog vremena je bila sposobnost vozila težine preko tone da ubrza do 100 km. Za 12.5 sec i održi brzinu od preko 190km/h.Motor 8 u v ( 4+4)zapremina: 1996Jačina 116/6000Brzina 192dimenzije: 4.0/1.56/1.30/1061500/600/7501955 nam donosi model 600DKoncipiran kao malo porodično vozilo sa 4 sedišta, motorom iznad zadnje osovine, ekonomično i jeftino. Svoju popularnost stiče širom sveta, a licence otkupljuju Jugosloveni, delimično SSSR.osnovna verzija:Motor 4 u linijizapremina: 633Jačina 22/4600Brzina 100dimenzije: 3.3/1.38/1.48/605pojačana verzija 750:Motor 4 u linijizapremina: 767Jačina 29/4600Brzina 110dimenzije: 3.3/1.38/1.48/605Ohrabren uspesima kako na domaćem tržištu, tako i na istočnom, FIAT plasira model 500 koji će mnogo smatrati najsimpatičnijim vozilom koje je FIAT ikad napravio.:Motor 2 u linijizapremina: 500Jačina 22/4400Brzina 95dimenzije: 3.0/1.32/1.32/540 Quote Share this post Link to post Share on other sites
scul 0 Posted January 20, 2010 Svaka čast na trudu Damjanoviću! Ovo je izvanredno! Quote Share this post Link to post Share on other sites
kole 2 Posted January 20, 2010 Veoma dobar post. Svaka čast.Ja bih spomenuo samo jedan jedinstven model sa samog početka proizvodnje ITALA. Pravio se od 1903-1934.Pobedio je na nekoliko trka 1905 "Cappa Florio", zatim "Targa Florio" pa 1907 "Peking to Paris".Jedinstven je po tome što je u jednoj varijanti 1907 imao motor od 14800 cm3 ,a imao je samo 4 cilindra. To je SVETSKI REKORD ne oboren do danas u zapremini jednog cilindra. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Damjanović 9 Posted January 20, 2010 Hvala drugari, mada nisam zadovoljan grafičkim dizajnom, izgleda da me nešto opasno davi kompjuter...ni jednu sliku nisam uspeo da postavim u željenu rezoluciju i pored svih trikova od mog HD-a do servera, pa natrag na forum. No, ima dana, glavno da je tekst tu i dosta slika ima. (najgore što mi sada pola slika kompjuter ne očitava..)Model ITALA svakako neće biti zaobidjen. Ta svojevrsna naprava (mašina za pobedjivanje) sa motorom benzinske lokomotive je imala ograničenu seriju. Plan mi je bio da u posebnom delu o sportskim automobilima bude spomenuta i ova machina.Inače, da sam dotakao i niskoseriske automobile, od Vignale-a, Bertone-a, Puinifarine, Zagato-a ne bih uspeo da sklopim tekst sa slikama dok sam živ. Recimo Vignale je imao po tri varijante sportskih kupe modela na osnovnim modelima 1300/1500, Bertone isto tako, ali sve su to bile serije od po desetak komada i uglavnom sada stoje po dizajncentrima njihovih kreatora i muzeju fiata... Quote Share this post Link to post Share on other sites
SasaBgmk2 0 Posted January 20, 2010 Svaka čast... Sa uživanjem sam pročitao svaku reč i pogledao svaku sliku Quote Share this post Link to post Share on other sites
space2703 1 Posted January 25, 2010 Mnogo dobro! Quote Share this post Link to post Share on other sites
branisa 0 Posted February 4, 2011 Svaka cast! Quote Share this post Link to post Share on other sites
budanovic 0 Posted November 10, 2011 Hvala svima na fantasticnim informacijama,ipak su to preci nasih masina,treba se upoznati i sa njima Quote Share this post Link to post Share on other sites
Branko 23 1 Posted November 14, 2011 :thumbsup: Quote Share this post Link to post Share on other sites
Ivan1985 0 Posted April 3, 2012 Samo budi malo objektivniji i bice ok. Quote Share this post Link to post Share on other sites
DR.G 0 Posted June 8, 2012 Izvrsno,hvala Gosp.Damjanoviću na iscrpim informacijama na jednom mjestu. Quote Share this post Link to post Share on other sites