Jump to content
FAS Goran
Sign in to follow this  
Damjanović

FIAT AUTOMOBILI 3.

Recommended Posts

1FK4x9-960e0de138962748beaf89aeae5b1a6f.jpg...................1VsBhr.jpg

1899

Djovani Anjeli sa grupom investitora osniva finansijsko udruženje za proizvodnju automobila- koje će 1900.god sagraditi prvu fabriku italijanskih automobila-u Torinu, uposliti 150 mehaničara i proizvesti te godine ovih 25 vozila. Na sreću, jedini primerak, koji se nalazi u FIAT-ovom muzeju u Torinu je sačuvan:

hfvWJ-960e0de138962748beaf89aeae5b1a6f.jpg

Motor 2 u liniji

zapremina: 679

Jačina 3.5/400

Brzina 45

dimenzije: 2.30/1.45/1.62/670

1902

Djovani Anjeli angažuje darovitog mehaničara svoje fabrike Vinćenca Lanču za učestvovanje na brdskim trakama oko Italije – gde ovaj ubedljivo pobedjuje

Kardanski prenos se prvi put javlja u autoindustriji baš kod ovog modela

1FKoui.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 6371

Jačina 32/1200

Brzina 75

dimenzije: 4.4/1.43/1.37/1600

1900-1940

Ovaj period je interesantan sa razlogom što nema sačuvanih vozila iz tog perioda, a jedini primerci sačuvani su na fotografijama:

1UVy9A.jpg1UVAEJ.jpg1UVD8S.jpg1UVI89.jpg

Važna napomena: Fiat 1908 otvara prvu fabriku automobila u Americi. Nažalost ova fabrika nije bila dugog veka, pošto je u to vreme bio veoma popularan Ford-ov model „T“

U tehničkom pogledu u ovom periodu se javlja prvi put kardanski prenos i diferencijal. Nesumnjivo je da je ovo FIAT-ov izum!

Pretpostavke o prvoj upotrebi elektropokretača motora radi njegovog uvodjenja u normalni rad pretstavljaju zagonetku: Da li je to bio Fiat ili Lancia, do sada nije utvrdjeno.

1920 1T - TAXI

Motor 4 u liniji

zapremina: 1846

Jačina 18.3/2000

Brzina 60

dimenzije: 3.86/1.48/1.82/1850

1920-te biće pamćene po uvodjenju TAXI vozila, specijalno konstruisanih za ove potrebe;

zoqq0-960e0de138962748beaf89aeae5b1a6f.jpg

hgRKA-960e0de138962748beaf89aeae5b1a6f.jpg

1932 Balilla „508“

Gradsko malo vozilo, koncipirano za svakodnevnu upotrebu supružnika. Ovaj inače veoma uspešan model u tehničkom i komercijalnom pogledu obeležiće u narednom periodu FIAT kao glavnog proizvodjača ''malih kola''.

1UWq1J-960e0de138962748beaf89aeae5b1a6f.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 995

Jačina 30/3600

Brzina 90

dimenzije: 3.86/1.48/1.72/750

1UWHuJ.jpg1UWRti.jpg1UX5r9.jpghi2zS.jpgzpuLS.jpg

508C je 1937 pretstavlo novu formu u razvoju karoserije ovog prouvodjača. Smatra se začetnikom modela 1100 u koncepciskom smislu, a njegova manja verzija biće prepoznatljiva po sledećem modelu „TOPOLINO“

hiwvA.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 1089

Jačina 36.5/4000

Brzina 105

dimenzije: 3.43/../../800

Iz ovog modela - kao manja varijanta - direktno se razvija TOPOLINO:

1FPqgr.jpg1FPsLA.jpgzr22r.jpgzr4xA.jpg

a FIAT dobija karakterističan naziv medju Italijanima "musone" - nosonja!

2800 je pretstavljen 1938 kao reperezentativni model, namenjen eliti i pretstavlja domet koji je italijanski proizvodjač mogao da pružu u tom trenutku. Pored modela pravljenog za kralja Vitoria Emanuela i Papu, poznat je i po verzijama skraćene limuzine i kabrioleta. Ukupno je proizvedeno 210 komada svih tipova ovog vozila. Proizvodnja obustavljena 1943.

zsvkJ.jpgzsxPS.jpgzsAk0.jpgzsCP9.jpg

Motor 6 u liniji

zapremina: 2852

Jačina 85/3500

Brzina 125

dimenzije: 5.3/1.8/1.7/2500

1500 c se pojavljuje 1940 i proizvodi do 1943. Potom od 1946-49. (model „E“) Pretstavlja „narodno vozilo“ fašističke epohe i Italiji – i pravljeno kao proizvod koji je imao zadatak da reprezentuje tehnički i razvoj italije. Nažalost, u mnogo čemu neracionalan, ovaj model je doživeo da ga mnogo predhodni u posleratnom periodu nadžive. Medjutim, ovaj tip vozila, sa brojnim modigfikacijama biće najkarekterističniji fiatov format u celokupnoj potonjoj fiatovoj proizvodnji:

1U_a_i.jpg1U_dur.jpghjZNS.jpghk1i0.jpghk3N9.jpg

Motor 6 u liniji

zapremina: 1494

Jačina 48/4400

Brzina 120

dimenzije: Dužina: 4.48 m.

Posleratni period karakterističan je opštoj pustoši po Evropi, a posebno Italiji. Smatralo se da je Italija možda i više stradala od Nemačke, obzirom da joj prirodni resursi nisu bili naklonjeni. Maršalov plan u ovom segmentu dosta pomaže obnovi zemlje, kao i automobilskoj industriji kao njenom bitnom segmentu.

1945. fabrika pokušava nastavak proizvodnje modela TOPOLINO, restilizovanog, osavremenjenog i prilagodjenog kupovnim mogućnostima stanovništva ratom opustošene zemlje. Interesantno je da je fabrika proizvodila do 1949 pored modela 1500E, obzirom da su finansijske mogućnosti mogućih kupaca bile upravo tolike.

1V07RJ.jpg

Motor 4 u liniji

Zapremina: 569

Jačina 16.5/4000

Brzina 95

dimenzije: 3.21/1.27/1.37/790

!949 god se pojavljuje model 1100E, dizajniran po ugledu na model 1500E čija je proizvodnja upravo prestala, obzirom što potencijalni kupvi nisu mogli finansiski da podnesu vrednost vozila na tržištu.

1FSAOS.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 1089

Jačina 37/4400

Brzina 122

dimenzije: 3.7/1.45/1.48/865

Proizvodila se i produžena verzija ovog vozila, ali sa istim motorom. Nažalost, pretpostavka je da je vozilo imalo odnos težine vozila i jačine motora nepovoljan, te je bilo korišćeno uglavnom kao „taxi“ prevoz – što nije moglo da zadovolji mogućnosti produkcije i proizvodnja ovog modela je ubrzo prestala.

1FSFO9.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 1089

Jačina 37/4400

Brzina 115

dimenzije: 4.0/1.45/1.48/950

1400 B se pojavljuje 1951. God. Napredkom životnih uslova porastom prohteva i platežnih mogućnosti vozilo je pretstavljalo cilj kupaca „srednje više klase. Ukoliko se uporedi predhodni model 1100E, odmah se primećuju radikalni pomaci u dizajnu: Blatobrani točkova smešteni su u karoseriju, tako da je preko potrebni volumen kabinskog prostora i prtljažnika osetno povećan. Slabost velikog i teškog gabarita modela 1100E zamenjena je karoserijom koja će pretstavljati osnovnu formu svih kasnijih modela ne samo kod FIAT-ovih vozila, nego i kod Pežoa, Mercedesa i svih većih evropskih proizvodjača.

hmQo9.jpg

Motor 4 u liniji

zapremina: 1394

Jačina 58/4600

Brzina 135

dimenzije: 4.32/1.65/1/1130

hmXSA.jpg

Podatak da je pojavom ovog vozila nastala nevidjena potražnja njim, te njegovom licencom, otvoriće put razvoju ove marke u Austriji, Nemačkoj, Španiji, Francuskoj, Jugoslaviji, Turskoj, Egiptu, Bugarskoj, Poljskoj i Zemljama Latinske Amerike ( Brazil, Argentina, Meksiko).

Ovaj model poslužio je FIAT-u za svojevsrni eksperiment: po ugledu na Mercedes Benc, ovaj model je imao i svoju dizel verziju:

1FSXg9.jpghnbQr.jpg

1V0Tfr.jpg1V0VKA.jpg1V0YeJ.jpg1V12e0.jpghngPJ.jpg

benzin verzija:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1901

Jačina 59/3700

Brzina 135

dimenzije: 4.3/1.67/1.52/1150

dizel verzija:

Motor 4 u liniji

zapremina: 1901

Jačina 40/3200

Brzina 110

dimenzije: 4.3/1.67/1.52/1150

V8 (vu otto) 1952.

Vozilo koje ni po kojem kriterijumu ne bi moglo da se svrsta u seriska putnička vozila (napravljeno ih je 114 komada), medjutim perfekcijom izrade, koncepcijom vozila, svrstalo se u red onih primeraka koji će služiti za uzor svim drugim proizvođačima. Nije u pitanju bio samo V8 motor, koji nije originalni patent FIAT-a, pozajmljen je od Lanče, ali sklop celog vozila, distribucija težine, prenos snage i performanse vozila služile su generacijama kao uzor kvalitetnog, efikasnog i uspešnog sportskog vozila kojima bi ponosni vlasnik pored uživanja vozeći obalom Jadranskog, Tirenskog mora ili rivijerom Monaka, mogao i da se potrka sa bilo kojim sličnim vozilom te klase.

Retkost tog vremena je bila sposobnost vozila težine preko tone da ubrza do 100 km. Za 12.5 sec i održi brzinu od preko 190km/h.

zuE1r.jpg1FTqbS.jpghnDh0.jpg

Motor 8 u v ( 4+4)

zapremina: 1996

Jačina 116/6000

Brzina 192

dimenzije: 4.0/1.56/1.30/1061

500/600/750

1955 nam donosi model 600D

Koncipiran kao malo porodično vozilo sa 4 sedišta, motorom iznad zadnje osovine, ekonomično i jeftino. Svoju popularnost stiče širom sveta, a licence otkupljuju Jugosloveni, delimično SSSR.

hnZJi.jpgho1dr.jpgzu_tJ.jpghoxEi.jpg

osnovna verzija:

Motor 4 u liniji

zapremina: 633

Jačina 22/4600

Brzina 100

dimenzije: 3.3/1.38/1.48/605

pojačana verzija 750:

Motor 4 u liniji

zapremina: 767

Jačina 29/4600

Brzina 110

dimenzije: 3.3/1.38/1.48/605

Ohrabren uspesima kako na domaćem tržištu, tako i na istočnom, FIAT plasira model 500 koji će mnogo smatrati najsimpatičnijim vozilom koje je FIAT ikad napravio.:

hpi20.jpghpkx9.jpghpn1i.jpghppwr.jpg

Motor 2 u liniji

zapremina: 500

Jačina 22/4400

Brzina 95

dimenzije: 3.0/1.32/1.32/540

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veoma dobar post. Svaka čast.

Ja bih spomenuo samo jedan jedinstven model sa samog početka proizvodnje ITALA. Pravio se od 1903-1934.

Pobedio je na nekoliko trka 1905 "Cappa Florio", zatim "Targa Florio" pa 1907 "Peking to Paris".

Jedinstven je po tome što je u jednoj varijanti 1907 imao motor od 14800 cm3 ,a imao je samo 4 cilindra. To je SVETSKI REKORD ne oboren do danas u zapremini jednog cilindra.

1GLxiJ.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala drugari, mada nisam zadovoljan grafičkim dizajnom, izgleda da me nešto opasno davi kompjuter...ni jednu sliku nisam uspeo da postavim u željenu rezoluciju i pored svih trikova od mog HD-a do servera, pa natrag na forum. No, ima dana, glavno da je tekst tu i dosta slika ima. (najgore što mi sada pola slika kompjuter ne očitava..)

Model ITALA svakako neće biti zaobidjen. Ta svojevrsna naprava (mašina za pobedjivanje) sa motorom benzinske lokomotive je imala ograničenu seriju. Plan mi je bio da u posebnom delu o sportskim automobilima bude spomenuta i ova machina.

1W3VNJ.jpg

Inače, da sam dotakao i niskoseriske automobile, od Vignale-a, Bertone-a, Puinifarine, Zagato-a ne bih uspeo da sklopim tekst sa slikama dok sam živ. Recimo Vignale je imao po tri varijante sportskih kupe modela na osnovnim modelima 1300/1500, Bertone isto tako, ali sve su to bile serije od po desetak komada i uglavnom sada stoje po dizajncentrima njihovih kreatora i muzeju fiata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Izvrsno,hvala Gosp.Damjanoviću na iscrpim informacijama na jednom mjestu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...