Jump to content
Sign in to follow this  
kole

5 Formula 1, 1970-1980

Recommended Posts

Velika nagrada Francuske 1970

TcHTA.jpg

Sedamdesete godine u Formuli 1 donele su mnoge promene prvenstveno u izgledu Bolida.

Krilca, zakrilca, prednji /zadnji spojleri ulaze u masovnu upotrebu.

Na polju aerodinamike pravila u početku nisu bila striktno definisana, pa su konstruktori imali potpuno odrešene ruke.

Rezultati su bili fantastični. Povećanje sile prijanjanja je bilo mnogostruko, te su se krivine prolazile fanatastičnim brzinama. U početku aerodimanički dodaci nisu bili čvrsto (sigurno) pričvršćeni pa su često odletali ili se lomili, ovo je izazvalo naravno i mnoge spektakularne udese. Tokom 1975. zabeleženi su protesti vozača koji su bili nezadovoljni svojom bezbednosti.

Zbog toga 1976. god. po prvi put strogo su definisana pravila površine, prepusta, visine i položaja spojlera. Zabranjeni su visoko postavljeni usisnici za vazduh. Njihovo mesto zauzimaju anti rolbar lukovi. Širina pneumatika i trag točkova su smanjeni.

G3Nm0.jpg

Početkom sedamdesetih dominacija Fordovih V8 motora je potpuna. Ford je snabdevao više od polovine timova u F1 Pojavljuje se jedno novo ime McLaren koji biva sve bolji, naravno sa Fordovim motorom. Jedino je Ferrari pokušavao da se suprotstavi. Titule su osvajali: 1970 Lotus-Ford, 1971, 1972 Tyrrell-Ford, 1973 Lotus-Ford, Lotus-Ford, McLaren-Ford.

Među vozačima: 1970 Joshen Rin,t prvi i jedini put posthumno je proglašen za prvaka. Tragično je poginuo u Monci te godine, zatim 1971 Jackie Stewart, 1972 Emerson Fitipaldi, 1973 Jackie Stewart, 1974 Emerson Fitipaldi.

Joshan Rindt

1eOR7A.jpg

Jackie Stewart

1ePczS.jpg

Emerson Fitipaldi

G4Uc0.jpg

Kovanica kit - car timovi, koji su tada pobeđivali, široko je usvojena a nastala je u Maranelu. Trebalo bi da zvuči pogrdno jer je tim sastavljen od: motora jednog proizvođača, šasije drugog, menjača trećeg ...

Lotus Ford 1970

1yJkDr.jpg

Brabham 1970

TdpN9.jpg

U Ferrariju su brzo shvatili da Forda ne mogu potući negovim oružijem V8 zato se još početkom sedamdesetih krenulo sa razvojem novog boksera od 12 cilindara. Sav svoj kvalitet pokazao je tek nekoliko godina kasnije. 1974 vicešampionska titula i posle 11 godina 1975. dvostruka titula za Ferrari. Angažovan je Austrijanac Niki Lauda uz Švajcarca Clay Ragazzonija osvajaju šampionat i 1976.god. Te godine na VN nemačke Niki Lauda doživljava tešku nesreću. Udarivši u ogradu zapaljuje se, a iz bolida ga izvlače kolege. Pauzira samo jednu trku, dobija nadimak miš razbijač (miš - mali rastom), ali iz straha od pljuska parkira se u boksu, odustaje zadnju trku (mnogi kažu akumulirana trauma skorašnjeg udesa) i gubi tutulu za vozače. Prvak je bio Englez James Hunt. Sledeće 1977 godine Ferrari osvaja obe titule, miš razbijač je opet prvi.

Niki Lauda

TeO59.jpg

Start trke u Long Beachu 1976

G4sLr.jpg

Udes Lauda 1976 Nimburgring

1eP_sJ.jpg

Ferrari 312T2

G5H4S.jpg

Naturalizovani Amerikanac Italijan Mario Andereti pobeđuje 1978 u Lotus - Fordu za kratko.

1979 prvi je ponovo Ferrari sa Jody Sheckterom.

Jody Sheckter

1yKLqA.jpg

Nastupa TURBO era.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joshen Rint Monza 1970

On bord Tyrel Ford Brandshatch 1971

Emerson Fitipaldi Lotus -Ford, pit stop 1973

Tyrrell P 34 Monaco 1976

Niki Lauda crash 1976 Nimburgring

Sezona 1978

McLaren on bord Brands Hatch 1979

Edited by kole

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×