kole 2 Posted December 20, 2009 (edited) Šezdesete godine u Formuli 1 mnogi nazivaju -"period dominacije Engleza". U stvari ta dominacija Engleza trajale je sve do polovine sedamdesetih. Jedino je Ferrari u dva navrata 61 i 64 uspeo to na kratko da prekine osvojivši dvostruke titule (konstruktori/ vozači), ali i tada su vozači bili Amerikanac i Englez. Broj trka u šamšionatu se povećava kako raste popularnost ovog sporta 10-1960, 13 1970.Isto tako Formula 1 postaje veliki biznis, na bolidima se pojavljuju prve reklame. Užasnut ovom činjenicom comentadore Enco Ferrari je izjavio "Moji trkački automobili nikad neće biti reklamni pano". Prve reklame na Ferrariju pojavile su se već 1968. Cooper Climax pa zatim Cooper Maserati osvaja šampionat 1959-1960 oba puta vozač je bio Jack Brabham. * Tu je prvi put primenjeno rešenje motor i menjač iza vozača. Ferrari je koristio tada klasičnu koncepciju motor napred pogon nazad. Iako superioran snagom 280KS naspram 240 Cooperovih uspeva da pobedi samo na brzin stazama.Ferrari osvaja duplu titulu 1961. Vozač je bio Amerilanac Phill Hill u Ferrariju 156 Dino zvanim Ajkulin Nos. Iste godine na stazi u Monci gine drugi vozač Ferrarija nemac Volgang Fon Trips (14 poginulih gledalaca)* Na ovom bolidu prvi put svega na 2 trke stidljivo upotrebljeno zakrilce, pra stabilizator (zadnji spojler) koje pospešuje prijanjanje zadnjih točkova. Na ptanja znatiželjnih, Ferrarijevi mehaničari su odgovarali da to sprečava da uzduvni gasovi dospeju do vozača. Tajna naravno nije dugo trajala ali masovna primena počinje tek 68.1962 godine zapremina motora narasta na 2.5 L. Engleski proizvođači BRM i Climax prelaze na V8 motore. Dvostruke titule osvajaju 1962 BRM, Graham Hill i 1963 Lotus Climax James ClarkSa novim V8 motorom dvostruku titulu osvaja Ferrari i John Surtees sa modelom 158F1 V8.1965 Bila je poslednja godina sa kompresorskim motorima od 1.5L Dvostruku titulu osvajaju Lotus i Clark 1966 Tim Brabham se pojavljuje pod vodstvom sjajnog Jacka Brabhama koji iste godine i vozi. Koristeći tjunirani Oldsmobileov V8 motor (Repco) dve godine za redom osvaja titulu. * Te 1966. zapremina motora se povećava 3.0L.1967 Pojavljuje se Fordov Cosvort V8 motor. Remek delo dva konsruktora COStin-DacVORTH). Ovaj motor će uz modifikacije u F1 biti uspešan narednih 20 god.(415-480ks) a sve do 1975 biće jedini motor (u raznim timovima) koji će osvajati titule. Sa zadnjom evolucijom ovog motora Michael Shumaher je osvojio prvu titulu 1994 u Benetonu. Ukupno 170 pobeda u raznim timovima. Premijerno u Lotusu 49, 1967* Zadnji spojler postaje sastavnideo bolida 1968. Gume su sve šire. Točkovi od lakih livenih legura zamenjuju stare žičane koji nesu više mogli dase nose sa narastajućom snagom i silama tokom trke. Bolidi počinju da liče na današnje. U eri vladavine COSWORTa, Ford je je nesebično snabdevao skoro sve uspešne timove osim Ferrarija koji je u to vreme uspeo da otkine tek po koju pobedu, titule su nizali: 1968 Lotus Ford Graham Hil, 1969 Matra Ford - John Young Stewart, 1970 Lotus Ford - Jochen Rindt ...Sve je veća popularnost zelenih bolida Lotusa pod vodstvom sjajnog konstruktora Colina Chapmana Edited December 22, 2009 by kole Quote Share this post Link to post Share on other sites