Jump to content
Sign in to follow this  
kole

3 Formula 1, 1950-1960

Recommended Posts

Te davne 1950 počeo je da se vozi šampionat za vozače. Šampionat za konstruktore počeće da se boduje tek 1958.

Po tadašnjim pravilima za trkačke jednosede važila su sledeća ograničenja: 4500 cm3 za atmosverske i 1500cm3 za kompresorom prehranjivane motore. Sistem bodovanja je bio (8,6,4,3,2 boda) za prvih 5 mesta ali se za šampionat računalo samo prva 4 najbolja rezultata. Jedan bod se dobijao za najbrži krug. Vozilo se skromnih 7 trka: Engleska, Monako, USA, Švajcarska, Belgija, Francuska i naravno Italija

Prvi svetski šampion FORMULE 1 bio je Giuseppe Antonio 'Nino' Farina u Alfa Romeu koji je te godine apsolutno dominirao sa Alfom 158 1500. Drugi je za dlaku bio Juan Manuel Fangio takođe u Alfi.

uTNnA.jpg

1UFQj0.jpg

Sezona 1951 protekla je u znaku velikog dvoboja Juana manuela Fangia i Alfi i Albera Acaria u Ferrariju. Formule su već tada bile veoma moćne. Behu to dva potpuno različita motora Alfin 1500cm3 super charged i Ferrarijev 4500 v12 atmosverac. Oba su dostizala 400KS, Alfin čak 20tak više, postizali su brzine od 300km. Trijumfovao je Fangio.

uVR50.jpg

Zbog prevelike snage i tada vrlo tankih točkova za 1952 godinu FIA doosi nova drastična ograničenja 2000cm3 za atmo i samo 500cm3 za komresorske motore. Ovo ograničenje je prepolovo snagu u drastično uticalo na preformanse. Alfa se povlači. Trijumfije Albero Ascari dve godine za redom u Ferrariju.

7Ootr.jpg

7OAX9.jpg

TSPDr.jpg

1954 ponovo promene pravila, povećava se zapremina na 2500cm3 i 750 za kompresorom prehranjivane motore.

Mercedes se povlači 1955 posle dve titule nakon katastrofe u Le Manu (nesreća, Mercedes 300 SLR, 80 poginulih gledalaca, korišćeno nedozvoljeno gorivo)

1955 pojavljuje se Lancia V8 sa zavidnom snagom 270 KS konstruktora Vitoria Janoa ali već 1956. upada u finansijsku krizu. Taj motor otkupljuje Ferrari i takmiči se sa njim sledeće godine.

Četiri godime protekle su u znaku Argentinca Jana Manuela Fangia 1954-1957, 4 vezane titule u Mercedesu, Ferrariju i Maseratiju. Zadnju je osvojio sa 47god. Njegov svojevrstan rekord od 5 titula šampiona F1 dostigao je i oborio tek nedavno Michael Shumaher (7). Sa njegovim povlačenjem iz trka se povlači i Maserati.

TRVg9.jpg

1958 Šampionat osvaja Mike Hawthorn u Ferrariju

7Ud8r.jpg

Iste godine počinje da se boduje orvenstvo konstruktora koje osvaja Vanwall ispred Ferrarija.

Naredni period mnogi nazivaju dominacija Engleza. Počelo je sa dve vezane titule za vozače Jacka Brabhama 1959, 1960 u Cooper Climaxu a zatim Cooper Maseratiju. Cooper obe godine uzima konstruktorsku titulu.

1958 se pojavljuje jedno novo ime Lotus, koji postaje sve bolji, 1959. treći iza Ferrarija 1960 drugi.

Za kraj Juan Manuel Fanfio

Edited by kole

Share this post


Link to post
Share on other sites

bila skoro jedna mnogo lepa emisija na exploreru ili nekom kanalu tog tipa pojeo sam se sto ne snimih o istoriji F1.cekam da iscitam nesto o daljoj istoriji formule jer sam kao klinac poceo da pratim(cak se secam laudinog udesa i prelepih JPS bolida)ali kao sto rece bio klinac pa bi lepo bilo da sad shvatim sta sam gledao.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od Jacka Brabhama 1959 god. počinjem da se interesujem za autotrke. Fandjo, Farina, Askari, Nuvolari i Fon Brauhič su bili u domenu mog oca....i njegovih priča koje su me potpuno zanele. Recimo 1940 (kada je on imao 20 god.), vozila se čuvena trka VELIKA NAGRADA BEOGRADA- oko Kalemegdena ( trasa donji kalemegdan, uzbrdo pored Švedske amb, pa Francuske, pa nizbrdo niz Tadeuša Košćuška (Duška Dugouška), pa nalevo oko zoo vrta, pored Beka, pa donjim kališem). Pobedio je tada čuveni Fon Brauhič, a postoji priča da je trka bila nameštena, konkurencija kupljena, samo da bi se demonstrirala nemačka industrija. Vozilo je bilo marke DKV Autounion!

808Er.jpg

Edited by Damjanović

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Recimo 1940 (kada je on imao 20 god.), vozila se čuvena trka VELIKA NAGRADA BEOGRADA- oko Kalemegdena

Trke su bile pred sam početak rata, tj. 1939. godine.

Više o tome ovde :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Imam negde sliku svih automobila koji su se ikad vozili u formuli 1 od 1954 do valjda 2005. Slika ima jedno 4m sa 3m :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kole :welcome: ,odlican post :coffee: o istoriji F1

i idealan :yes za razbijanje monotonije :( koja vlada u medjusezoni.

Lepo je prisetiti se kako je to bilo nekada,u davna vremena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×