Jump to content
FAS Goran
mikisxy

Partikularni filter (DPF / GPF)

Recommended Posts

Šalu na stranu za momenat, ako se složimo da je razumno mala šansa da na tehničkom pregledu budu dovoljno angažovani da temeljno kontrolišu prisustvo DPF-a u skorije vreme (svakako ne verujem da će kod nas krenuti sa tim pre no u Evropi, a tamo je procena tek za 3-4 godine da će biti rađena strožija kontrola); postoji li ekonomski motiv za uklanjanje?

 

Osim očiglednog benefita što će u sistemu biti jedan kvarljivi/pipav deo manje, i nešto veći obrtni momenat (i snaga) motora u nižim obrtajima, gde se DPF ponaša kao statička prepreka toku izduvnih gasova, da li će sve pratiti značajno manja potrošnja goriva?

 

Konkretno, većina vas je videla skok potrošnje, koji po board-u ispada u proseku oko 2-3 L/100 km kad je aktivno čišćenje. Recimo da je očekivano čišćenje na svakih 250-300 km u kombinovanoj upotrebi auta, i da čišćenje traje 5-15 km vožnje, ispada da će biti potrošeno dodatnih litar goriva na 1000 km. Odnosno, prosečna potrošnja će skočiti za recimo decilitar na 100 km. Ovo se čini kao premalo da bismo se posebno sekirali zbog prisustva DPF-a, i jedino gde bi štednja bila značajnija je ako bi ciklusi čišćenja išli na 100 km ili manje, a to je već situacija gde DPF valja barem temeljno očistiti demontiran sa auta, ako ne i zameniti. Čišćenje je moguće već od 50ak €, zavisno od servisa i stanja DPF-a.

 

Uklanjanje koliko sam video kreće od 120-150€, opet, zavisno od servisa i modela auta; a može da bude i nešto paprenije, iako cene polako padaju zbog potražnje za ovom uslugom.

 

Čisto sa aspekta uštede goriva, dakle, bilo bi potrebno da se prevali preko 100k km pre no što uklanjanje DPF-a krene da se isplati, ako uzmemo da se DPF ponaša normalno. Nekome to može biti i godinu i po, a nekome i 10 godina...

 

Što se tiče dobitaka u pogledu performansi, anegdotalno, na osnovu merenja na valjcima raznih ljudi sa svih strana sveta, ispada da DPF "pojede" max 5-10% obrtnog momenta i to u rasponu od lera do 2k rpm. Preko toga generalno pritisak i brzina prolaska izduvnih gasova čini da DPF mnogo manje utiče na podizanje pritiska gasova nakon prolaska kroz turbinu (backpressure). Efekat nije linearan sa snagom motora, generalno snažniji motori (sa večom turbinom koja time ima i veću rotacionu inerciju) više osete razliku. 5-10 Nm obrtnog momenta više ne deluje kao posebno velika dobit za uložene novce, tako da ni to ne bi trebalo da bude preterano snažna motivacija za uklanjanje.

 

Na kraju preostaje smanjenje kompleksnosti sistema i eliminacija potencijalnog izvora problema i iritacije zbog diktiranja režima vožnje (u toku čišćenja). Mene lično za sada ne nervira dovoljno, ali razumem vozače/vlasnike kojima je već preseo DPF. Samo mi se činilo korisnim istaći da je to i jedini realan razlog za uklanjanje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jedan od benefita je niza temperatura izduvnih gasova - EGT, koja doprinosi manjem habanju turbine... Pirke mi kaze da temperatura sidje i do 150 stepeni, sto uopste nije malo... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taman je to tipičan raspon temperatura, 500 - 650 °C (kad je dizel motor u pitanju), spusti se sa vrha opsega (600°C je neki minimum za spaljivanje čađi u DPF-u) na dno opsega :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recimo jos jedna negativna strana vadjenja DPF-a, bi bila, da usled manjeg povratnog pritiska, moze se na nekim autima desiti da lakse prevrte turbinu (laksi protok vazduha = vise vazduha = veci obrtaji turbine), i to jako zavisi, kako od samog dizajna izduvne grane, turbine, tako i do wastegate ventila. Ako je elektronski, onda moze mapom da se to sredi i kontrolise, ako nije, onda je ostavljeno na milost i nemilost fabrickog dizajna. 

 

Recimo da bi slicna stvar (sa aspekta turbine) bila kad se turbo benzinac 'decat'-uje. Pirke mi pricao da je bilo slucajeva na VAG 1.4 tsi benzincima, da prevrte turbinu usled toga... Ovi noviji imaju elektronski wg, pa nema tih problema... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko sam citao, u nekim realnim uslovima eksploatacije i 'odrzavanja' DPF-a (recimo da se po preporuci sipaju neki aditivi i/ili povremeno izduvava na oko 3.000+ rpm na autoputu i slicno), trebalo bi da DPF traje koliko i sam auto (slicno kao i izduvni sistem kod dizela koji dugovecniji).
E sad, posto retko ko ima prilike kaparisati nesto novo/novije pa ima uvid u odrzavanje i slicno (ako ga uopste za isto briga), dosta ih ima povadjenih i softverski ugaseni DPF zbog betoniranja i uopste 'mirnije glave' oko odrzavanja istog.
Gledam nove DPF filtere za ovo moje cosokalo i okvirna cena je recimo 80tak iljada pod uslovom da mu nema pomoci bilo kog vida ciscenja (ultrazvuk ili drugo),dok polovne nisam ni gledao (koji mogu biti dobri al sigurno zahtevaju opet ciscenje kao dodatnu investiciju).
Osim vizuelnog pregleda ne vidim nikakav drugi nacin da provere postojanje DPFa na autu (ono cukanje u lonac moz bit a ne mora znaciti da je tu ako je mozda imao regeneraciju pre tehnickog), a povezivanje ikakve dijagnostike je po meni suludo jer vec vidim gomilu tuzbi u fazonu 'zezno mi ovo, zezno mi ono' iako zaista nista od toga nije bilo.
Da li bi neko drugo aftermarket resenje bilo iole moguce (tipa ugradnj a nekih univerzalnih DPFova ili pravljenje saca iz istog po meri...bla bla) jer mislim da originali ima da izuvaju posteno ako bude dolazilo do zamene istog ili ugradnja u neke bez toga ? (Aludiram na exEuro motore koji umesto npr EURO3 sada imaju EURO -beskonacno koji kad daju gas zagade gore od TENT-a).

mislim, ima tu korisnih benefita po pojedine komponente sistema, na stranu ekologija, al kupovna moc ne moz bolje. Kako kazu u Vizicu 'ne domashim'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dok ne razviju neku sofisticiranu spravu za detektovanje na osnovu gasova, nista od pouzdane provere. Ko malo prati strane forume, videce da se to vadi svuda po evropi (i prolazi se tehnicki)... 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mmmm... dobra ideja za biznis... Prodajem ja isto DPF-ove, nove... 250e :D   :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, horvat said:

Mmmm... dobra ideja za biznis... Prodajem ja isto DPF-ove, nove... 250e :D   :lol:

Parče oluka i vodovodna cev navarena :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, MS PK said:
To bre u Srbiji nikad niko stavio novo nije, a ni polovno, kao ni egr ventil

Stavljaju ihaha i jedno i drugo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogu i nakovanj da pokvarim a ne ugled :D

Послато са SM-J330F помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sipao ono winsovo čudo, ubio ceo rezervoar I sada mi regeneraciju radi umesto svakih 200-250km na 70-100km I uključuje je na 70% zapušenosti filtera a pre je na 100-110.

Ludilo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da sam na tvom mestu svelo bi se na 2 opcije:
1. Skidanje dpf i ciscenje u nekoj od poznatijih firmi
2. Gasenje softverski i uklanjanje fizicki

U oba slucaja proveri stanje egr-a jer moze i on kada je los da dodatno puni dpf..

Pozdrav i srecno

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, endbringer said:

winsovo čudo

Zar nije trebalo da sipaš Liqui Moly neki DPF cleaner?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...