Jump to content
FAS Goran
mikisxy

Partikularni filter (DPF / GPF)

Recommended Posts

Imam punta evo 2010 62kw, 1.3 mjt, i u zadnje vreme mi se se desava da mi se cesce pojavi dim odnosno , kako su mi neki rekli, auto mi cesce radi dpf autoregeneraciju pa me samo zanima da li je normalno da mi se regeneracija radi vec na svakih 400-500 km. hvala

 

Edited by Ivan
Spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ivanpetar42

Nepotrebno otvorena tema spojena je sa postojecom o DPF. Ako te zanima detaljnije, na prethodnim stranama se vec vise od decenije detaljno pisalo o DPF, njegovoj ulozi, radu, regeneracijama, ciscenju, fizickom i softverskom uklanjanju, itd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I benzinci dobijaju DPF

 

giulia usa.jpg

Fotografija od Tyler Casey

Mnogi vozači izbegavaju dizelaše zbog mogućih skupih kvarova (plivajući zamajac, osetljive dizne, turbo…), ali pošto ''život piše drame'' benzinci već godinama masovno dobijaju komponente koje mnogi vozači smatraju problematičnim. Posebna ironija je - benzinci dobijaju, odnosno mnogi su već dobili i DPF filter. Nije to isti filter kao kod dizelaša, mada je prilično sličan i naziva se GPF - skraćenica za ''Gasoline Particulate Filter'' - isto kao što je DPF za ''Diesel Particulate Filter''.

 

Istina, reč je samo o benzincima sa direktnim ubrizgavanjem, ali oni su danas postali gotovo standard. Novog benzinca bez direktnog ubrizgavanja možete da nađete kod retkih proizvođača i to samo u manjim modelima, u najslabijim verzijama, sa najnižim nivoom opreme. Benzinci sa direktnim ubrizgavanjem sa nama su još od 1997. godine (Mitsubishi Carisma sa GDI motorom). Od tada je sve više benzinaca dobijalo direktno ubrizgavanje, tako da ih među iole novijim automobilima već ima mnogo. Međutim, uz brojne prednosti, ovaj tip ubrizgavanja doneo je i nove probleme. Sada se ipak bavimo samo GPF filterom koji je morao da bude ugrađen da bi se ispunili ekološki standardi.

 

Šta je to uopšte ''direktno ubrizgavanje''?
Kod klasičnih benzinaca gorivo se ubrizgava u usisnu granu ili iza usisnih ventila. Uglavnom, gorivo se meša sa vazduhom pre nego što uđe u cilindar gde ta smeša sagoreva. Kod direktnog ubrizgavanja, dizna se nalazi u samom cilindru i direktno se ubrizgava u cilindar.

 

Zašto je direktno ubrizgavanje toliko značajno?
Zato što inženjeri mogu da iskoriste direktno ubrizgavanje u kombinaciji sa drugim sistemima i tehnologijom i postignu stvari koje ranije nisu mogli ni da se zamisle. Na primer, tu su sofisticirane dizne koje su u stanju da u ekstremno kratkom vremenskom intervalu ubrizgaju preciznu količinu goriva u tačno određenom trenutku - a sve to kontroliše kompjuter koji prima podatke od čitave vojske senzora koji prate sve i svašta. Tako kompjuter može brzo da prilagodi rad motora različitim uslovima i da se pritom trudi da motor potroši što manje goriva, što mirnije radi i da što manje zagađuje. Nažalost, ne može i jare i pare...

 

Gde je problem?
Direktno ubrizgavanje donosi određene probleme koje ćemo obraditi u jednom od narednih tekstova. Sada nas interesuje jedna stavka zbog koje su mnogi vozači bežali od dizelaša - činjenica da i benzinci dobijaju dodatni filter slično kao što su dizelaši dobili DPF filter. Problem je u tome što zbog specifičnog načina rada motora sa direktnim ubrizgavanjem, ovakvi motori izbacuju čestice čađi, isto kao dizelaši, samo što je velika količina tih čestica izuzetno sitna i zbog toga znatno opasnija po ljudsko zdravlje. Kada ih udahnete, lakše i dublje prodiru u pluća i izazivaju veću štetu. Praktično smo došli do toga da su benzinci (sa direktnim ubrizgavanjem) bez GPF-a znatno opasniji po naše zdravlje od dizelaša sa ispravnim DPF-om.

 

Kada je ovaj problem ''krenuo''?
Benzinci su se našli na udaru po pitanju ove vrste zagađenja od uvođenja Euro 5 standarda, recimo od 2009. godine. Međutim, tek pre nekoliko godina je granica podignuta toliko visoko da je ugradnja GPF filtera za mnoge proizvođače postalo jedino rešenje.

 

Da li će ovaj filter da bude problematičan kao DPF filter?
Proizvođači tvrde da neće biti problema sa GPF filterom i da će trajati koliko traje i sam automobil. Navode mnogo argumenata. Na primer, Peugeot/Citroen kaže da se ovaj filter konstantno čisti (regeneriše), a ne samo kada se napuni do određenog nivoa kao DPF kod dizelaša. I iz drugih kompanija nas uveravaju da sa GPF-om neće biti problema. Kažu da auto sa GPF-om ne mora da se vozi na auto-putu po pola sata ili da se obavlja neka druga vrsta prisilne regeneracije, pošto se zbog visoke temperature u samom filteru čestice čađi konstantno spaljuju.

 

Naime, benzinci se brže zagrevaju od dizelaša i tokom rada razvijaju više temperature. Zato ne bi trebalo ni da dolazi do zapušavanja kao kod DPF-a. Naravno, kada kompjuter primeti da je neophodno, obaviće spaljivanje nakupljene čađi tako što će povisiti temperaturu izduvnih gasova. GPF je postavljen odmah iza motora ili turba, kako bi se što brže ugrejao. Izduvni gasovi prolaze kroz njega i tu čestice čađi moraju da prođu kroz poroznu strukturu keramičkog saća od kojeg je filter napravljen, pri čemu dolazi do njihovog spaljivanja. Nakon toga, izduvni gasovi nastavljaju dalje i prolaze kroz klasičan, standardni katalizator.

Postoji i verzija GPF-a koja istovremeno ima i funkciju katalizatora, ali bez obzira na to klasičan katalizator je i dalje na svom mestu. Praktično, izduvni gasovi prolaze kroz dva katalizatora. Nećemo dublje da ulazimo ''u hemiju'' - kao što nećemo ni da objašnjavamo zbog čega su baš benzinci sa direktnim ubrizgavanjem problematični po ovom pitanju - suviše je komplikovano, a od skraćene verzije nema nikakve koristi.

 

Kako da znam da benzinac ima direktno ubrizgavanje?
Postoje razni načini da se to utvrdi.

Ako je star samo nekoliko godina i ima iole veću snagu, gotovo je sigurno da ima direktno ubrizgavanje, bez obzira da li je reč o turbo ili atmosferskom motoru. Možete da prepoznate i po oznaci. Na primer, FSI, TSI i TFSI (VW grupacija - VW, Seat, Audi, Škoda), TCe kod marki Renault i Dacia, Alfa Romeo je koristio JTS. Kod nekih drugih proizvođača neće biti nikakve posebne oznake, pošto se podrazumeva da svi novi benzinci imaju direktno ubrizgavanje.

 

Ako znam da ima direktno ubrizgavanje, kako da znam da ima GPF filter?
Proverite preko broja šasije u ovlašćenom servisu ili odvezite auto u ovlašćeni servis. Postoji mogućnost da određeni model sa identičnim motorom postoji u dve verzije - sa i bez GPF-a. Ista situacija je svojevremeno bila sa DPF-om; u zavisnosti od tržišta neki primerci su imali DPF, a drugi nisu.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idemo u off al kad sam vec tu. Auto je 2007god, Suzuki sx4. Kod mene je 2godine. Moze se reci da se 70% vremena vozi magistrala 50-60km/h po nekoliko km, ostalo je uzbrdica i grad bez guzve. Siguran sam da nijednom nije radio regeneraciju. Dal je vreme da odem da zakacim na dijagnostiku da vidim da neko nekad nije cackao, mozda izgasio?

 


 

Edited by neshaoct
prebačeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ono što sam ja čuo a vezano je za tu problematiku, DPF - tehnički, meni deluje razumno i relativno prosto.


Automobil se priključi na dijagnostički uređaj i prikaže se tip "programa" za to vozilo. Uporedi se sa podacima iz kataloga i tek onda se ide na merenje izuvnih gasova. 

Ako je vozilo Euro 3, potrebno je da ispunjava XY itd.

E sad, ako je vozilo Euro 5 i mora imati DPF, a "program" pokaže drugačije, onda nema prolaska tehničkog i ne ide se na merenje nivoa gasova. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 hours ago, ortakov said:

Ono što sam ja čuo a vezano je za tu problematiku, DPF - tehnički, meni deluje razumno i relativno prosto.


Automobil se priključi na dijagnostički uređaj i prikaže se tip "programa" za to vozilo. Uporedi se sa podacima iz kataloga i tek onda se ide na merenje izuvnih gasova.  

Dok ne dodjes do dela o kome je revija Sat+pisala a to je o razlici vremena uvoza polovnjaka i vrednosti izduvnih gasova koje mora da zadovolji i sve to ode u 3 lepe. Da ne idemo u off, za to ima tema o strozijim tehnickim pregledima. 

 

@raks88

Koliko si siguran da ti auto uopste ima DPF? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne moze da skodi naravno. To je fiatov motor unutra, kao Fiat Sedici. Regeneracija se mozda manje oseca kod vas zbog vesanja, te on i uradi a ti ne skontas. Pogotovu sto ima malo magistrale pa mu je i to mozda dovoljno da odradi regeneraciju. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo preko dijagnostike. Lakse ti je da sunes neki dpf regenerator i odes u voznjicu magistralom ili AP na bar po sata ako bas hoces da budes siguran da ce se pokrenuti. Ofc nista ne moras da forsiras (visoki obrtaji, turaza i sl, bitno da se kreces). 

 

Da ne idemo u off. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@raks88Za godinu ipo dana i nekih 16000 pređenih km koliko imam auto, jedno 5-6 puta sam primetio da mi radi regeneraciju i to samo ako se desi da vozim tipa 200njak km po lokalu. 

Na otvorenom putu u vožnji nijednom nisam primetio kad je počeo da radi regeneraciju. 

Ako hoćeš da ga produvaš malo, u vlasničkom uputstvu za auto stoji da se vozi jedno 10tak minuta preko 3000 obrtaja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo, kad ste kod DPF-a da podelim dana[nje utiske.

Skinut i opran DPF posle 13 god i 2 mes. i pređenih ukupno 214000km. (kod mene 97600km i skoro 10god.)

Nije sečena cev i nije stradao ni jedan brezon, oba priklučka za senzore su odšrafljena bez problema.

Hemija+ mašina+sušenje i rezultat je , za sada, više nego dobar.

Nakon malo veće pređene kilometraže dajem utiske o potrošnji.

Pre pranja pad pritiska 400mbar, posle pranja 33mbar. 

Nakon praznika na dijagnostiku da vidim koji je sada % zaprljanosti (bio 95+% na poslednjem malom servisu).

Ono što me je baš pozitivno iznenadilo, pored bezbolnog skidanja, i vraćanja je da je saće je kompletno očuvano, kompaktno i uopšte nije izgorelo.

Izašlo je dosta gareži, što se može videti na sledećim slikama (ali mi od uzbuđenja promaklo da slikam nakon sušenja :( ,ali sam video koliko se beli!)

 

P.S. Nikada mi nije upalio lampicu za DPF!

 

20210213_115959.jpg 20210213_120010.jpg 20210213_120256.jpg 20210213_123824.jpg

20210213_120417.jpg 20210213_123648.jpg

20210213_123717.jpg 20210213_135704.jpg

 

 

Edited by neshaoct
prebačeno / formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ivan73 Da li si tokom eksploatacije auta u tvom vlasnistu ikad sipao neki cistac za DPF tipa Wurth-ov, Wynns, Liqui Moly ili od drugih proizvodjaca?

Secam se da mi je kum pricao da ima neku semu sa odmascivacima, Feri-jem i slicno i da DPF tipa potopi, izmulja par puta, ostavi da odstoji i ko nov :D Zlu mi isto ne trebalo, ali ako zatreba, znam gde cu otici :)

Ma kad su poceli da frljaju ovo oko gasova i uvoza, registracije, omasovilo se skidanje katalizatora, a ni DPFovi nisu na odmet... Cena im je onako prava sitnica... 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam jednom na 1,6  HDI sam odšrafio sondu temperature sa DPF-a i unutra usuo sredstvo za pranje DPF-a (mislim da je bilo oko pola litra), radio na leru 15 minuta i onda 30-ak km vožnje (tako je pisalo u upustvu). Kako je oprao - ne znam  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ISV_01

Nikada ništa tome slično! Ali nikada!

Na početku uglavnom na Molu gorivo, od dec. 2015. u 99% NIS/Gazprom i to običan (euro) dizel. Par puta G-drive (kad se zeznem pa častim Bravišu :) )

Ulje striktno Selenia pure energy sa malim sadržajem pepela na 10000km i to je to.

 

Ukoliko reklamiranje nije protiv pravila foruma, Auto servis DEXTER Resnik. 50m, od kružnog toka uzbrdo glavnom ulicom, pa levo do kraja ulicom Natalije Munk.

Majstor Dejan, više nego korektno radi demontažu,čišćenje i montažu sa puštanjem u rad.

Pprošle godine nabavio ozbiljnu (i skupu) mašinu za pranje koja sve radi automatski.

Ima režime pranja, pulsiranje pritiska za produvavanje, sušenje toplim vazduhom, filtriranje vode koja cirkuliše itd...

Na kraju se dobije štampani izveštaj sa padovima pritiska pre i nakon pranja.

Nakon današnjeg iskustva (a radio čovek i kamionske i ostale DPF/katalizatore), topla preporuka

 

P.S. To mi brat od strica :whistle:

 

 

Edited by neshaoct
prebačeno / dodao tag

Share this post


Link to post
Share on other sites

To radi dok ne dođe do 95%, posle toga- teško!

A istina je da kratke dnevne distance pune mnogo brže DPF...ne stiže jadničak da se zagreje, a kamoli da pokrene i završi kako treba proces regeneracije!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vagenovac

Jeste, to je tačno, ali, ako voziš DPF kola pretežno po gradu, to je uvek lutrija kada će on da započne regeneraciju. Meni se sa fiatom desi da van grada predjem iz cuga 300 km, a ne dodje ni jednom do regeneracije. A onda pet jutara zaredom vozim po gradu, a on svaki put započne regneraciju upravo na kraju moje gradske vožnje, jer tek tada postigne potrebnu temperaturu DPF-a. I ja ga pet puta zaredom gasim sa regeneracijom u toku. Bem ti DPF (ako se kola pretežno voze po gradu). Mislim, vozim dizele 17 godina, nikada nisam imao problem sa DPF-om, ali, kada sam poslednji put sebi kupovao kola, nisam imao dilemu da NEĆU dizel. I uzeo sam turbo benzinca. I kada budem "menjao" 500L, neće biti dizel sigurno.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...