Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

cBwH0.png

 

Nastanak ove fabrike datira još u dalekim 1850-tim godinama, odnosno u vreme kada je Čehoslovačka, u sastavu Austrougarske monarhije pretstavljala avangardu tehnike i razvoja. Ignjac Šustala tvorac fabrike u Koprivnici zapošljavao je Čehe, Slovake, a dobar deo uposlenih je bio i Nemačkog porekla.

Početkom dvadesetog veka fabrika se pročula po veoma avangardnim vozilima, koja su imala do tada neprevazidjene performanse i pretstavljala nešto što bi moglo da se poredi danas recimo sa Maseratijem – ili recimo BMW-om. Nikad nisu napravili pravo sportsko vozilo, ali sve što je bilo na 4 točka, a izlazilo iz te fabrike bilo je oličenje tehničke perfekcije i vrhunca tehničkih dostignuća onoga vremena; fabrika za uzor!.

Jedan od najvećih čeških doprinosa pobedi nad fašizmom je nesumnjivo TATRA. I ako je radila tokom vremena okupacije, bila je opsesija nemačkih oficira koji su jurcajući pustim drumovima masovno gubili glave u vozilima ove marke, koje su kupovali na „priznanicu“. Uvek puni duha, Česi su se posle oslobodjenja hvalili; mi smo da lisvoj doprinos opštoj pobedi nad Nemcima, „imali smo tajno oružje: TATRU“ – u kojoj je poginulo više nemačkih oficira nego bilo gde! Istini za volju, pa uz dužno poštovanje istoriskih činjenica i smisla za humor, gde uvek ima po malo i preterivanja, TATRA je ozbiljno doprinela umanjenju broja bahatih mladih podoficira koji su u sa džabe kupljenim vozilima neuspešno izvodili vratolomije ovim kolima i svi do jednog izgubili život.

 

U pitanju je bio model T87

 

cC9Bi.jpg

 

Po oslobodjenuju od okupacije, u smislu uslova u kojima je moguće bilo živeti, fabrika nudi tržištu skromniji model, eksperimentiše sa motorom postavljenim napred i sa relativno/za Tatru) skromnim opštim osobinama. Reč je o modelu TATR-plan:

 

N7mwJ.jpg

 

Ulaskom u istočni blok, Vlada republike Čehoslovačke obratila se Sovjetskom Savezu sa molbom da joj odobri nastavak proizvodnje luksuznih automobila!. "Veliki Vrat" jeuslišio zahtev, i ako je proiozvodnja Volgi uveliko preplavljala vladajuće elite zemalja Varšavskog bloka:

 

Pojavljuje se model 603:

N7XWS.jpg

 

Ovo vozilo sa epitetom „nafinijeg luksuznog vozila istočne Evrope“ proizvodilo se dvadest godina. Imalo je klimu! Krasile su ga neverovatne vozne karakteistike (brzina blizu 170! Za ono vreme),

1975 TATRA uvodi model 613 koji menja već uveliko prevazidjeni model 603.:

 

N86Vr.jpg

 

1996 počinju previranja, komunizam slabi, fabrika ne nalazi kupce za vozila i preorijentiše se na proizvodnju kamiona, što i danas radi..

 

N8tmJ.jpg

 

Ostala je samo nostalgija za nekadašnjim elitnom vozilom i satisfakcija sa simboličnom nadoknadom koju je fabrika dobila od medjunarodnog suda da Dr.Fedinand Porsche nije izumetelj koncepta vozila sa motorom vazušno hladjenim smeštenim na zadnjoj osovini, – nego TATRA. Slaba vajda. Moralna pobeda jeste, ali u medjuvremenu su prodati miloni primeraka Foksvagena bube i Poršea - a TATRA je dobila 3.000.000 nemačkih maraka 1961.god.

Medjutim, sećajući se tradicije Tatre iz predratnog perioda i njenog mesta u svetskoj auto-industriji grupa mladjih stručnjaka razvojnog centra ove fabrike predlaže prototip motora koji bi u mnogočemu bio potsećanje na mesto Tatrino u vreme kada je ona bila TATRA.! Pojavljuje se motor koji sa svojim performansama obećava zavidne rezultate. Čak po nekim istraživanja ima najnižu emisiju izduvnih gasova ikad vidjenu.

Prototip tog vozila izgleda ovako:

 

1QlBg9.jpg 1QlSJ9.jpg

 

no, o tom - po tom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zavidne rezultate su imali u reliju pariz-dakar sa kamionima a inace cika porse je capio i menjac skodi jer malo poznata stvar da su cesi bili vodeca sila za mehaniku(mislim da je i skorpion njihovo delo).tatri sve najbolje u buducnosti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cesi su oduvek bili "tate" za tehniku i masinstvo :thumbsup:

Rusi su ih dosta u tome usporili

ali setimo se da je i Nikola Tesla,nekada,studirao,bas u Pragu,a to nije bilo slucajno.

Doduse estetika im bas nije jaca strana,ali ne mogu ljudi bas sve da imaju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na staroj karaburmi (prilaz sa višnjičke ) stajala je jedna tatra 613 model

pa ko želi da je vidi uživo :right:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako je izgledao češki luksuz na točkovima: Tatra 613

 

156196-tatra%201.jpg

 

Ako je Škoda bila, i ostala, neka vrsta narodnog, pristupačnog automobila poput Volkswagena u Nemačkoj, onda bi Tatra 613 mogla da ponese titulu čehoslovačkog Mercedesa. Čehoslovačka je i pre Drugog svetskog rata bila čuvena po svojoj auto-industriji, a Tatra spada među najstarije proizvođače automobila na svetu.

 

156197-tatra%20111.jpg

 

Danas je ova kompanija poznata po izradi kamiona i vozila za vojnu namenu, ali do pre nekoliko decenija Tatra je proizvodila velike luksuzne limuzine, poput modela 613. Ovaj automobil počeo je da se izrađuje 1974. godine, i važio je za jednog od tehnički najnaprednijih automobila iz tadašnje, komunističke Istočne Evrope. Tatra 613 proizvodila se u mestu Koprivice, u današnjoj Češkoj, a poslednji primerci sa fabričkih traka sišli su 1996. godine.

 

156199-tatra%201111.jpg

 

Kada je predstavljena sredinom 70-tih, za pogon je koristila atmosferski 3.5 litarski V8 benzinac sa vazdušnjih hlađenjem, koji se nalazio u zadnjem delu vozila. Motor je isporučivao 167 ks (123 kW), a snaga se na zadnje točkove prenosila putem četvorobrzinskog manuelnog menjača. Za bezbedno zaustavljanje starao se kočni sistem sa ventilirajućim diskovima na sva 4 točka.

 

156200-tatra%2011111.jpg

 

Tatra 613 imala je zanimljiv dizajn, za koji je zaslužna italijanska kuća Vignale (koja je kasnije prešla u ruke Forda, a naziv Vignale ponovo je postao aktuelan 2013. kada je američki proizvođač predstavio lukuznu seriju svojih modela pod ovim imenom).

 

156201-tatra%20111111.jpg

 

Italijani su rad na dizajnu Tatre 613 započeli još 1968, a posao je završen godinu dana kasnije. Ipak, bilo je potrebno da prođe još nekoliko godina dok se automobil nije našao u prodaji. S obzirom da je Čehoslovačka bila u sastavu Istočnog bloka, Tatra 613 uglavnom se koristila kao luksuzno službeno vozilo državnih i partijskih zvaničnika i direktora u toj zemlji, ali i u drugim komunističkim državama, pa je tako dospela čak do Severne Koreje. Automobil je tokom više od dve decenije dugog života pretrpeo osveženja i unapređenja, kako na stilskom , tako i na tehnološkom planu, a u kasnijem periodu izvozio se čak i u zemlje Zapadne Evrope. Ipak, 613 nije imao većeg uspeha van Istočnog bloka, uprkos tome što je Tatra ugradila petobrzinski menjač, elektronski sistem ubrizgavanja goriva, kao i snažniji motor sa preko 200 konjskih snaga. Razlog je pre svega ležao u previsokoj ceni (u Britaniji se Tatra 613 prodavala za 30-ak hiljada funti), ali i u činjenici da automobil dolazi s one strane ''gvozdene zavese''. Zanimljiva priča o Tatri i modelu 613 zabeležena je 1993. i u jednoj epizodi BBC serijala Top Gear:

 

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tatra se vraća u život retro automobilom sa modernom tehnologijom?

 

tatra%2011111111.jpg

 

Češka kompanija Tatra planira da se vrati na veliku scenu luksuznim retro automobilima koji će koristiti modernu tehnologiju. Češke novine Ekonom pišu da šefovi Tatre razgovaraju o proizvodnji prvog automobila u 21. veku. Bivši proizvođač luksuznih automobila nije proizveo novi automobil od 1999. godine, a trenutno proizvodi kamione i posebna vozila kao što su kamioni za reli Dakar. Ako projekat dobije ''zeleno svetlo'', prvi model koji će ugledati svetlost dana će biti replika klasičnog modela iz prošlosti. Automobil će biti baziran na modelu T600 iz 1948. godine s obzirom na to da noviji modeli imaju negativan imidž jer su bili zvanična vozila komunističkog režima.

 

Tatra%20logo.jpg

 

Automobil će biti inspirisan retro dizajnom, ali će koristiti modernu tehnologiju. Detalja je za sada malo, ali neki izveštaji govore da će Tatra koristiti postojeću šasiju i motore nekog od velikih proizvođača. To je zanimljivo rešenje jer su klasični automobili kompanije Tatra koristili V8 motore sa vazdušnim hlađenjem postavljene iza zadnjeg sedišta. Konačna odluka o projektu se očekuje početkom sledeće godine. Ako proizvodnja počne, osnovna cena će biti 100.000 dolara za sedan iz premium segmenta.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prodaju Tatra 613 koju je koristio KGB

 

tatra%2019.jpg

 

Tatra 613 važila je za jedan od najluksuznijih automobila u nekadašnjem Istočnom bloku. Tokom komunističke ere, ovaj luksuzni model uglavnom su koristili viši vladini službenici istočnoevropskih zemalja.

 

tatra%20199.jpg

 

Jedan primerak Tatre 613 ovih dana se nudi na sajtu eBay, a prodavac tvrdi da je u pitanju automobil koji je koristila sovjetska služba bezbednosti KGB.

 

tatra%201999.jpg

 

Vozilo je ručno izrađeno 1989. godine u tadašnjoj Čehoslovačkoj, uoči pada Berlinskog zida. Za pogon je upotrebljen 3.5 litarski V8 motor vazdušnim hlađenjem, koji u ovoj varijanti isporučuje 200 ks, a snaga se na točkove prenosi putem četvorobrzinskog manuelnog menjača.

 

tatra%2019999.jpg

 

Na automobilu su izvršene određene modifikacije za potrebe KGB-a, uglavnom u vezi sa svetlosnom i zvučnom signalizacijom i sredstvima komunikacije. Iako stara 28 godina, ova Tatra prešla je svega 25.000 km, a trenutna izlicitirana cena na eBay-u je 15.000 dolara.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tatra 77

 

tatra 77.jpg

 

Tatra 77 je luksuzni automobil sa vazdušno hlađenim osmocilindričnim V-motorom čehoslovačkog proizvođača Tatra. Proizveden je u dve serije od 1934. do 1938. godine i bio je jedan od prvih serijski proizvedenih automobila čija je karoserija dizajnirana na osnovu aerodinamičkog znanja i testirana u vazdušnom tunelu. 1931. godine, nakon ispitivanja modela automobila V 570 u vazdušnom tunelu, u Tatri je započeo razvoj novih, velikih i luksuznih putničkih automobila sa malim otporom vazduha pod velikom tajnom. P. Intelektualni očevi ovog i niza drugih automobila Tatra istog dizajna bili su Hans Ledvinka kao glavni dizajner tehnološke kompanije i inženjer Erich Ubelacker (1899-1977) za modernizovanu karoseriju. Dizajn karoserije zasnovan je uglavnom na idejama i nalazima mađarskog inženjera i aerodinamičara Pola Jaraia.

 

tatra-77-crtezi.jpg

 

Tatra 77 predstavljena je javnosti 4. marta 1934. godine na sajmu automobila u Pragu. Proizvodnja je započela istog meseca. To je bio prvi masovni automobil na svetu sa aerodinamičnom karoserijom, i njegov nastup na tržištu automobila izazvao je senzaciju. T 77 je pokretao vazdušno hlađeni V8 motor zapremine 2969 cmł (provrt 75 mm, hod 84 mm), odnos kompresije 5.3: 1, bregasto vratilo iznad glave i snage 60 konja na 3.500 obrtaja. Snaga se prenosila na zadnje točkove delimično sinhronizovanim četvorostepenim menjačem. Delovi tela motora i menjača napravljeni su od legure magnezijuma. Svi točkovi su bili pojedinačno okačeni, na dvostrukim potpornjama napred i na osovini klatna pozadi. Najveća brzina bila je 145 km/h.

 

tatra-77-maketa.jpg

 

Zahtev za malom prednjom površinom ograničio je visinu automobila, što je zauzvrat zahtevalo upotrebu ravnog poda. To je dovelo do postavljanja motora u zadnji deo automobila, odmah iznad pogonske osovine. Posle toga nije bilo potrebe za podnim tunelom sa pogonskim vratilom i izduvnim cevima, što je doprinelo smanjenju težine. Kako su dizajneri želeli da smanje otpor kotrljanja, dali su sve od sebe da proizvedu najlakši mogući motor: vazdušno hlađeni V8 sa kućištem radilice od elektrona - legure magnezijuma. Menjač je takođe bio napravljen od elektrona i nalazio se ispred motora i zadnje osovine.

 

tatra-77-prototip 001.jpg

 

Prednji deo automobila imao je u osnovi pravougaoni presek i bio je zaobljen sve do poda. Prednji branik prekrivao je zaobljene blatobrane, dok su donje polovine farova bile ugrađene u poklopac motora. Zadnji deo automobila imao je kontinuirano kosi oblik i bio je podeljen vertikalnom perajom koja je počinjala na zadnjem kraju krova i završavala se gotovo na zadnjem kraju automobila. Zadnji točkovi su imali aerodinamične poklopce. Kvake vrata bile su ugrađene u oblogu vrata, iz kojih su virile samo šarke vrata. Automobil nije imao zadnje staklo, ograničavajući zadnju vidljivost na ono što se moglo razabrati kroz proreze u limu. Prvi prototip iz 1933. godine imao je razdvojeno vetrobransko staklo, dok su ostali prototipovi imali jednodelni vetrobran ili čak jedan oblik.

Ledvinka nije bio u potpunosti zadovoljan upravljanjem T77, koje je omelo prilično težak zadnji deo automobila. Počeo je da radi na nasledniku T77 koji je trebalo da bude lakši i da ima poboljšanu raspodelu težine. Tatre su upravo to postigle sa sada čuvenom Tatrom 87 koja je predstavljena 1936. godine. 

 

Autor teksta: Georg Gedl

 

preuzeto sa - autoslavia.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tatra 603-2 dostupna putem aukcije

 

tatra 603 03.jpg

 

Automobil čudnog izgleda kojeg gledate je Tatra 603-2. Velike su šanse da, osim ako ne živite ili ste pre živeli u Istočnoj Evropi, možda niste čuli za nju. To je zato što je dizajniran i proizveden u Češkoj za visoke vladine zvaničnike. Sama Tatra postoji od 1850. godine i počela je da proizvodi svoje prve automobile 1897. godine, što je čini jednim od najstarijih proizvođača automobila na svetu.

 

tatra 603 02.jpg

 

Ovaj 603-2 je isporučen u Češkoj pre nego što je izvezen u Holandiju osamdesetih. Zatim je nastavio da boravi u Danskoj pre nego što ga je sadašnji vlasnik kupio i dovezao u Slovačku.

 

tatra 603 01.jpg

 

Car & Classic prodaje intrigantni automobil na aukciji i napominje da je dobio potrebnu restauraciju, pri čemu je zadržano što više originalnih delova. To uključuje četiri blisko raspoređena prednja svetla koja automobilu daju vrlo prepoznatljiv izgled. Unutrašnjost Tatre je takođe ista kao kad je izašla iz fabrike, iako je dobila novi velur. Međutim, zadržani su originalni instrumenti i crna prednja konzola. Nije samo čudan izgled ono što limuzinu čini intrigantnom. Naime, pokreće je pozadi smešteni 2.5 vazduhom hlađeni V8 sa Jikov karburatorima koji, kada je bio nov, proizvodio je 99 KS i 152 Nm. Te brojke su se na asfalt prenosile putem menjača sa četiri brzine. Lista aukcije otkriva da je automobil prešao 72.362 kilometara. ''Ovo nije samo automobil proizveden od strane i za Istočni blok. Tatra je sinonim za inovacije, bezgraničnu kreativnost i neutabane staze. Aerodinamičke linije, revolucionarni motor i neobičan stil izdvajaju ovaj model od svega, ali ovaj automobil je još poželjniji zbog visokih standarda njegove temeljne restauracije i ukupne originalnosti.''

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bila je i u Bačkom Petrovcu jedna  603 kupljena na licitaciji carine, ali na žalost bačena u gvožđe, jer se smatralo da istočnoevropski auto, nikada neće biti cenjen. Lično poznajem bivšeg vlasnika, koji ne može da si oprosti grešku. Mislim da je i ova moja 613 izgleda među poslednje dve u Srbiji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...