Jump to content
FAS Goran
jboban

Centriranje trapa

Recommended Posts

Haha moracu da probam.

Inace, juce sam radio zadnje silene na prednjim viljuskama, pa sam zato morao na optiku posle toga. Sada kao da mi je auto meksi preko neravnina, sto mi je cudno, mozda je placebo, ali je svakako tisi sto se tice zvukova iz trapa. To nije placebo :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/22/2020 at 4:59 PM, GoranR said:

Samo da znas da i kod Nese ume da bude guzva. Mislim da je bolje da zakazes, nadji ih na Guglu, mislim da je naziv Beli Auto Shop, Vodovodska 58.

Posle 5 godina rada sa optikom trapa, tj organizacijom i prijemom, reci cu da je NEMOGUCE raditi na zakazivanje. Dodjes, cekas red i ciao.

Ima auta koji 5 min na kanalu idu van-los trap. Ima auta koji po sat vremena ostaju na stelovanju. S klase, X serija....zapekli Opeli....sta sve nisam vidjao

Share this post


Link to post
Share on other sites

@horvat Brate, jel si rešio da posle optike, huntera i klasičnog pristupa pređeš na bildovanje tegovima ? :D Đulka baš ima osetljiv trap, sudeći po svemu ispraćenom, što kod tebe što kod Dekija. 

Sledeći put idi u AS "Đole", malo kraljevinu Mirijevo da obiđeš :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije trap toliko osetljiv, koliko je potreban dobar majstor da ga namesti. Inace trap je napred slican onom u Bravu, mislim na viljuske. Pozadi je vec drugacije. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskreno se nisam udubljivao u razlike po pitanju prednjeg dela kod Giu i Brava, iskreno sam mislio da je kompleksnija Giu. ako ni po čemu drugom, onda po npr ramenima, stabilizatorima, viljuškama ili osetljivošću nekog drugog dela (kao što rekoh, mislio sam). Ofc pozadi je druga priča skroz. 

Ranije sam i ja radio u Adamu, ali poslednji put je bio prebukiran, tako da...

 

Nisam od kupovine radio išta na trapu, sem neke kontrole kod Đoleta kada sam menjao kugle i paštete napred, čukno je nešto par puta i iskreno sam osetio malo "direktniji - teži volan" što iskreno ne bi znao da li ima veze sa trapom ili sa zamenom dotrajalih delova. Svakako mi se sviđa kako se sada ponaša u odnosu na ranije.

A ko želi brži odlazak na centriranje trapa, potez od Pupinovog mosta do centra Zemuna je najpodesniji :X 

Edited by ISV_01

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minutes ago, ISV_01 said:

Iskreno se nisam udubljivao u razlike po pitanju prednjeg dela kod Giu i Brava, iskreno sam mislio da je kompleksnija Giu. ako ni po čemu drugom, onda po npr ramenima, stabilizatorima, viljuškama ili osetljivošću nekog drugog dela (kao što rekoh, mislio sam).

Vrlo slicno, evo ti pa pogledaj i sam kod Giuliette:

 

emaps.thumb.jpg.cdb354fdc49c95a5f46ba830a2db9cae.jpg 927813492_emaps(1).thumb.jpg.919a374d177000ce6a7ea55d76a6c7d4.jpg

 

Kao i kod Stila i Brava, na nasim putevima (sto se viljuske tice) najcesce strada "pastetica", odnosno taj pljosnati silen. Iza njega ide kugla, a valjkasti silen moze da traje maltene doveka (karikiram), posto nije na nekom udaru.

To je bar moje dugogodisnje iskustvo. Takodje, evo kod benzinca vec dve godine i kusur nista nije pipnuto na trapu. Manje opterecenje u nosu donosi primetno lepsu voznju (pogotovo po krivinama, bas juce Sportakom odvozah Avalu, milina, a sve na "zadovoljstvo" supruge :D). A i komponente vesanja su ocigledno malo manje na udaru. Na Stilu sam samo stabilizatore menjao svako malo, iza toga su isle "pastetice" i kugle po par puta.

 

Pozadi je kod Giuliette vec totalno druga prica. MultiLink u odnosu na (za taj segment) klasicnu gredu u svakom smislu nije ni u istoj recenici:

 

746680098_emaps(2).thumb.jpg.12db446dd7bec4a71f0e3f65f82ca0c9.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Šta je to centriranje (reglaža, optika) trapa?

 

centriranje trapa.jpg

 

Centriranje ili reglaža trapa (tzv. optika) je podešavanje položaja, odnosno uglova točkova. Veoma je važno je da točkovi budu podešeni onako kako je fabrika predvidela, da bi se auto sigurno, stabilno i predvidljivo ponašao pri skretanju, da bi bio ''miran'' pri visokim brzinama, da bi se gume ravnomerno trošile...

 

Kako da znam da je potrebno centrirati trap?
U slučaju nekog od sledećih simptoma:

  • gume se neravnomerno troše
  • auto vuče u stranu
  • volan stoji nakrivo dok vozite pravolinijski
  • neobično se ponaša prilikom kočenja, oštrog ubrzavanja ili skretanja
  • osećate da je drugačiji otpor ili osećaj na volanu prilikom skretanja

Centriranje trapa je obavezno nakon neke intervencije na vešanju
Ako ste bili kod majstora i menjali npr. silen blokove, kugle, amortizere, opruge, ležaj točka, spone i slično, obavezno nakon toga uradite i centriranje trapa.

 

Preventivno centriranje
Savetuje se da se centriranje (reglaža, optika) obavlja i preventivno, pošto se vi vremenom nesvesno navikavate na neobično ponašanje vozila ili ne primećujete nepravilno trošenje guma. Nema univerzalnog odgovora na koliko kilometara to treba obaviti. Naprimer - na oko 20.000 km. Generalno, što više vozite po lošem putu, penjete su uz ivičnjake, prelazite preko udarnih rupa i slično, češće bi trebalo preventivno ići na reglažu. Isto važi i ukoliko ste imali udes, čak i ukoliko je bio veoma blag. I slabiji udarac drugog vozila može da poremeti geometriju vešanja. Neki savetuju centriranje i kada se stavljaju nove gume ili menjaju zimski/letnji točkovi. Konsultovali smo stručnjake i mišljenja su podeljena - uglavnom, nije obavezno, ali može da bude vrlo korisno.

 

Koliko traje centriranje trapa?
Zavisi od više faktora. Kod nekih automobila se centrira samo prednji, a kod nekih oba trapa. U najboljem slučaju računajte na 15-20 minuta, pa do preko pola sata. Naravno, ovo su samo okvirne procene.

 

Koliko košta centriranje trapa?
Od oko 2.000 din za automobile sa prosečnim dimenzijama točkova od 14/15/16 inča, pa do 3.500 din za one sa 20-icama ili većim. Vlasnici SUV-ova obično plaćaju višu cenu.

 

Kako ide procedura?
Prvo majstori proveravaju vešanje. Ako nešto nije u redu, centriranje se ne radi zato što nema svrhe. Moraćete prvo da rešite problem, pa da se vratite na centriranje. Ukoliko je sve u redu, na točkove se postavljaju tzv. merne glave. I položaj volana se proverava - ako nije u skladu sa položajem točkova, obavlja se korekcija. Pomoću kompjutera i mernih glava postavljenih na točkove, majstori vrše podešavanja i postavljaju točkove u položaj koji je propisala fabrika.

 

Centrirali mi samo prednje točkove, a naplatili punu cenu?!
To je normalno. Kod nekih automobila centrira se samo prednji trap, ali je cena ista kao i za one kojima se centriraju oba trapa.

 

Obavezno proverite auto nakon centriranja
Odmah nakon centriranja proverite kako se auto ponaša. Ne sutra ili prekosutra - nego odmah. Otkrijete li prekosutra da se auto i dalje ponaša kako ne bi trebalo, u servisu mogu da vam odbiju reklamaciju uz obrazloženje da ste u međuvremenu vi svojom vožnjom nešto poremetili. Naprimer, radili ste polukružno okretanje, smotali volan do kraja i pod jakim gasom prešli preko udarne rupe. Ili se pri velikoj brzini popeli uz ivičnjak. Možda ste prekasno uočili ležećeg policajca, počeli snažno da kočite, istovremeno pokušavajući da ga pređete ukoso kako bi se ublažio udarac i tako kočeći prešli preko njega. Mnogo je scenarija koji mogu da poremete uglove pod kojim točkovi treba da stoje.

 

Dakle - nađite neku bezbednu površinu (npr. parking) ili put sa slabim saobraćajem, sa što kvalitetnijom i horizontalnijom podlogom. Vozite auto u različitim režimima i pratite kako se ponaša - npr. lagano u drugoj, zatim ga pustite da ide u leru, itd. Pritom ne zaboravite na bezbednost - i na parkingu dok ''krstarite'' u leru može neko dete da vam izleti pod točkove dok vi gledate pomera li se volan! Ukoliko to radite na putu, obavezno upalite sva četiri migavca i pratite i retrovizore i saobraćaj koji vam dolazi spreda. Zatim obavite malo dužu uobičajenu vožnju, takođe u različitim uslovima. Uočite li da bilo šta nije u redu, vratite se u servis. Inače, nakon obavljenog centriranja trapa obavezno treba da dobijete papir na kojem su podaci po pitanju geometrije (uglova) pre centriranja, posle centriranja i fabrička specifikacija.

 

Zašto ovoliko naglašavamo da treba proveriti auto nakon centriranja?
Zato što su greške moguće kao i u svakom drugom poslu. Da, tu su kompjuter i savremena oprema, ali možda majstor nije na odgovarajući način proverio vešanje. Možda je neiskusan, umoran, možda mu je nešto promaklo ili je jednostavno ''otaljao'' posao. Zatim je obavio centriranje, ali džaba - problem sa vešanjem poništava sav rad oko centriranja.

 

A možda je problem u gumama?
Majstor je možda potpuno profesionalno proverio vešanje i obavio centriranje, ali vaše gume prave problem? Ako ste duže vozili sa necentriranim trapom, gume su se neravnomerno trošile. Ostaje pitanje koliko su se istrošile, koliko neravnomerno (kolika je razlika), koliko sada ta neravnomerno istrošena gazeća površina može da utiče na ponašanje automobila... Nema pravila. Zato savetujemo da posetite i vulkanizera pre centriranja trapa. Možda treba balansirati gume ili će vulkanizer na vreme uočiti da je guma oštećena ili iskrivljena.

 

Centriranje trapova i balansiranje točkova su dve potpuno različite stvari
Iako je većini vozača ovo sasvim očigledno, mnoge može i da zbuni. Centriranje je podešavanje uglova pod kojim točkovi stoje na autu. Balansiranje točkova je nešto potpuno drugo. To ipak ne znači da ove dve stavke ne mogu da budu povezane, odnosno da izazivaju slične simptome u vožnji. Na primer, izduvana guma, iskrivljena guma (ne felna), oštećena guma i slično takođe može da vas navede da je potrebno centriranje trapa. Zato savetujemo da pre centriranja proverite gume - pritisak (mada bi trebalo i u servisu prilikom centriranja to da urade), oštećenja, ravnomernost trošenja gazećeg sloja, oštećene felne... Dobra ideja je i da odete kod vulkanizera koji će proveriti da li je sa točkovima sigurno sve u redu.

 

Šta ako auto vuče u stranu, a centriranje trapa ne pomaže?
U tom slučaju, razlozi mogu da budu mnogobrojni. Moguće je da postoji neko oštećenje koje majstor prilikom provere jednostavno ne može da otkrije. Naprimer, možda je auto udaren i popravljen tako da je nešto ostalo ''ukrivo'', pa bukvalno nema pomoći. Možda je prethodni vlasnik zamenio samo levi ili desni amortizer, oprugu ili neki drugi deo koji se obavezno menja u paru...

 

Šta sve može da izazove poremećaj geometrije trapa?
Potencijalni uzroci problema su brojni:

  • naletanje na udarnu rupu.
  • često penjanje uz ivičnjak.
  • udarac o ivičnjak ili suviše brzo penjanje uz njega.
  • sama vožnja, naročito po lošim putevima, oštra vožnja, posebno po krivinama, naročito uz jako kočenje ili ubrzavanje u samoj krivini (klasična greška vozača koji sebe sebe neosnovano smatraju dobrim vozačima).
  • snažno kretanje sa volanom smotanim skoro do kraja.
  • preletanje preko ležećeg policajca (ili udarne rupe), naročito uz snažno kočenje i motanje volana kako bi se ublažio udar.

Koji uglovi se podešavaju?
Ljudi uglavnom misle da svi točkovi na automobilu treba da budu savršeno paralelni jedni u odnosu na druge, kao i da treba da stoje pod pravim uglom (90 stepeni) u odnosu na podlogu. Međutim, da bi se automobil u raznim situacijama ponašao stabilno, predvidljivo i upravljivo, fabrički je predviđeno da točkovi budu postavljeni malo „nakrivo“ i to po dve ose. Na primer, točkovi na jednoj osovini nagnuti su jedan ka drugom svojim gornjim i prednjim krajem.

 

Uglavnom, postoje tri osnovne stavke koje se podešavaju. Nećemo ulaziti u detalje, niti opisivati zašto su ovi uglovi važni, kako utiču na vožnju u različitim situacijama, itd. Prosečnom vozaču to nije važno. Pritom, ova problematika je mnogo komplikovanija nego što deluje. Od šturih objašnjenja niko neće imati koristi. Ukoliko vas baš interesuje, moraćete da potražite nešto od ozbiljnijeg materijala na ovu temu, a i YouTube ima mnogo zanimljivih animacija koje objašnjavaju centriranje.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, neshaoct said:

Šta je to centriranje (reglaža, optika) trapa?

Sveži Dr - Mr - Sc iz optike i reglaže @horvat i @dekirs mogu napisati naučnu studiju na temu "Odnosi učinkovitosti i pravilnog odabira između Hunter-a, klasične balanserke i specijalizovanih softvera i mašina u svrhu regulisanja trapa kod Alfe"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neka preporuka za centriranje trapa? Voždovac, Vidikovac, Rakovica...taj deo... Još bolje ako je i vulkanizer u jednom... Nikako da nadjem nekoga da centrira taj trap valjano...

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Djuk85 Rakovica pored Jovsic printing centra

Mislim da je to ovo

https://goo.gl/maps/XDwrNyh4HtZiSwu28
image.thumb.png.4c1fe2e93252793242da477bd052135b.png

Kad god sam kod njih centrirao bilo je ok (a bio sam jedno 3-4x).

 

A na Vidikovcu imas Planeta guma

https://g.page/planeta-guma-cerak?share

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Djuk85 said:

Neka preporuka za centriranje trapa? Voždovac, Vidikovac, Rakovica...taj deo... Još bolje ako je i vulkanizer u jednom... Nikako da nadjem nekoga da centrira taj trap valjano...

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk
 

Shop invest servis i prodavnica, Rakovica, kod AMSS, ispod toplane, vrse obe usluge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...