Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

Do osamdesetih svi su mogli u svemu da budu odlični, e onda su velike kompanije uzele stvar u svoje ruke i uništile sitnu boraniju. Uništile tako da razvoj bilo čega košta čitavo bogatstvo i da ti trebaju tehnologije koje retko koja mala zemlja ima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nije sve tako crno, prijatelj mi radi u Severu i u jednoj klasi motora imamo najjaci i najlaksi motor u svetu koji pokrece mnoge naftne busotine ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre 50 godina predstavljen je Fiat 128

 

wqwqse726.jpg

 

Krajem '60-ih godina prošlog veka u Torinu su spremali naslednika Fiata 1100. Nije se radilo o običnoj smeni modela, već o mnogo složenijem zadatku - zadovoljenju enormno naraslih zahteva kupaca. Naime, evropski konkurenti izbacili su u to doba nekoliko ''hitova'' u segmentu ekonomičnih automobila, vozila koja nisu bila samo novija i tehnički unapređena nego i udobnija, prostranija, boljih performansi, modernog dizajna. Italijani su prihvatili izazov, bacili se na posao razvoja automobila koji će biti konkurentan i doneti novine na polju dizajna i tehničkih rešenja.

 

wqwqse725.jpg

 

Kao baza za novi model poslužila su iskustva čuvenog Fiatovog dizajnera Dante Giacosea inkorporisana 1964. u prototip Autobianchi Primula - kompaktni automobil sa motorom zapremine 1100 kubika postavljen poprečno, sa prednjim pogonom i nezavisnim zadnjim vešanjem. Konačno je 1969. javnosti otkriven Fiat 128 i to u tri karoserijske verzije: 4-vratna i 2-vratna limuzina, kao i 3-vratni karavan Familiare.

 

wqwqse724.jpg

 

Međutim, nije odobrena hatchback verzija koja je kroz Autobianchi Primulu predstavljala ideju vodilju pri nastanku Fiata 128!? Menadžment Fiata se plašio kako će italijanski kupci prihvatiti za to doba previše avangardnu verziju kombi-limuzine. Zato su fiatovci licencu za hatchback prodali u Jugoslaviju gde će 1971. nastati Zastava 101, a nesuđeni odrezani rep 128-ce dizajner Pio Manzu prilagodiće ugradnji u Fiat 127, još jedan čuveni automobil iz Torina.

 

wqwqse723.jpg

 

Ipak, ova epizoda nije zaustavila uspešan pohod Fiata 128, koji će biti izabran za ''evropski automobil 1970. godine''. Dobre performanse, jednostavnost, udobnost, sigurnost, pouzdanost, bile su to vrline koje su znali ceniti članovi žirija, specijalizovani novinari iz sedam zemalja, ali i kupci širom sveta. ''Od svih Fiatovih modela, možda, čak i među svim automobilima koji su se kotrljali i još kotrljaju našom planetom, mislim da je Fiat 128 nudio najveću vrednost za novac'', rekao je kasnije tvorac Dante Giacosa. Najveći aduti 128-ce su ekstremna jednostavnost konstrukcije, koncept ''sve napred'', poprečni smeštaj motora u nosu - postali su trend koji će usvojiti ostali proizvođači. Stilistički je ''osmica'', dizajnirana u studiju Fiat Centro Style pod dirigentskom palicom Maria Boana, veoma podsećala na nešto ranije predstavljeni Fiat 124. Trovolumenska četvrtasta karoserija dužine 3.856 metara izgledala je prilično konvencionalno, ali svejedno nimalo monotono.

 

Fiat 128 nastao je u vreme niske cene goriva što nije postavljalo prevelike zahteve u pogledu aerodinamike. Umesto toga, limitirajući faktor bila je italijanska fiskalna politika, rigorozna prema vozilima sa motorima veće zapremine. To je nateralo Fiat da u 128 ugradi mali, ali izuzetno živahni motor zapremine 1116 kubika, snage 55 konja, sposoban da pruži efikasne performanse na nivou većih i udobnih automobila. Doduše, neki kritičari smatraju da je postojao prevelik jaz između visokog nivoa tehničkih inovacija i konzervativnog dizajna. Cilj - konstrukcija automobila za najširi mogući broj korisnika - opravdao je sredstvo, tj. konvencionalan izgled. Možda previše jednostavan, ali prepoznatljiv stil koji je ponudio prostranost po najnižoj mogućoj ceni.

 

wqwqse722.jpg

 

Na sajmu u Ženevi 1971. godine predstavljen je Fiat 128 Rally, baziran na 2-vratnoj verziji. U odnosu na original zapremina motora povećana je na 1290 kubika, snaga na 67 konja, a ostale modifikacije uključivale su poboljšani menjač, kočioni sistem sa servo-asistentom, šire gume prilagođene višim brzinama, akumulator većeg kapaciteta i alternator. Isti događaj - sajam u Ženevi 1971. godine - iskorišćen je i za promociju Fiata 128 Coupé, atraktivnog modela koji je sa originalnim 128 delio ime i tehniku (doduše, malo pojačane motore). Fiat 128 Coupé bio je jedan od najlepših automobila svog vremena, sušta suprotnost konzervativnom dizajnu limuzine.

 

wqwqse704.jpg

 

Prvi lagani redizajn Fiata 128 napravljen je 1972. godine sa samo jednom mehaničkom izmenom - ugradnjom servo kočnica, dok je 1974. stigla verzija Fiat 128 Special koju su karakterisirali novi gril hladnjaka sa pravougaonim farovima, veći branici celom dužinom obloženi gumom, bočna lajsna... Osim baznog, malo modifikovnog 1.1 litarskog motora, Special je iz modela 128 Rally preuzeo 1.3 litarski motor, doziran na 60 KS. Nakon što je proizvedeno 2.5 miliona ''osmica'', u maju 1976. predstavljen je ''novi 128'', koji će nešto kasnije (1980), pod imenom Zastava 128, upoznati i kupci u Jugoslaviji jer je pravljen u Kragujevcu.

 

wqwqse721.jpg

 

Osnovni kockasti oblik karoserije ostao je nepromenjen, uz novu instrument tablu, kolo upravljača, prednja i zadnja svetla, plastične branike sa ugrađenim pokazivačima pravca. Ponuda motora nije menjana, a 3-vratna karavanska verzija preimenovana je u ''Panoramu''. Produkcija ''Panorame'' zaustavljena je nakon predstavljanja Fiat Ritma u aprilu 1978. godine, a 4-vratna limuzina održala se u proizvodnji do 1985. Nakon toga su 128-ice nastavili da proizvode Fiatovi pogoni u Argentini (do 1990. godine), ali i Crvena Zastava. Osim u bivšoj Jugoslaviji, ''osmica'' je bila izuzetno popularna u Egiptu gde je od Zastavinih delova CKD-montažom nastao Nasr 128:

 

wqwqse720.jpg

 

Širom sveta napravljeno je skoro 4.5 miliona primeraka Fiata 128 i njegovih derivata što ga čini jednim od najuspešnijih i najrevolucionarnijih modela u istoriji.

 

preuzeto sa - Auto Blog

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prodaju 46 godina star Fiat 128 koji je prešao 17.861 km

 

fiat_128 003.jpg

 

Kada je predstavljen 1969. godine, Fiat 128 je doneo revoluciju u automobilskom svetu. Prvi Fiatov automobil sa prednjim pogonom je imao poprečno postavljen motor u ''nosu'', nudio je dosta prostora, dobro ležanje, pa ne čudi da je nagrađen titulom ''Evropskog automobila 1969. godine''. Fiat 128 je bio popularan i na našim prostorima kao Zastava 128 licencno pravljena u Kragujevcu. Nažalost, najveći broj čuvenih ''osmica'' je već odavno završio pod presama, dok je retke preživele primerke odavno nagrizla rđa.

 

Upravo zato primamljivo zvuči oglas za prodaju jedinstvenog primerka italijanske automobilske istorije. Na Apeninima se prodaje Fiat 128 sa neverovatnih 17.861 km na kilometar-satu. Prvi i jedini vlasnik automobila je bio Giuseppe Pettinicchi rođen 1932. godine, koji je krajem 1973. kupio ''128-icu'' u Fiatovom salonu u gradu Campobasso (severno od Napulja). Pettinicchi je bio zaposlen u opštinskoj uprave Campobassa, koristio je Fiat vrlo malo i još uvek je jedini registrovani vlasnik. Nakon njegove smrti početkom '80-ih godina, supruga Maria je parkirala Fiat u zatvorenoj garaži i niko iz porodice ga više nije vozio. Udovica je 2016. godine predala Fiat prijatelju Nicolinu Orienteu, koji je automobil ustupio na sređivanje M. Alonziju, lokalnom specijalisti za Fiatove oldtajmere. Alonzi je uklonio male delove rđe u zadnjem delu što je bio jedini nedostatak automobila. Preostali delovi karoserije, unutrašnjosti i mehanički delovi su u originalnom stanju.

 

fiat_128 002.jpg

 

Početkom 2017. godine izvršen je veliki servis, zamenjeni su ležajevi, kočnice, izduvni sistem, gume i kvačilo. Komplet alata u prtljažniku je još uvek u besprekornom stanju, novi kupac dobiće originalnu registraciju vozila iz 1973. godine, priručnik, čak i servisnu knjižicu sa nekoliko unetih datuma.

 

fiat_128 001.jpg

 

Za one koji ne znaju: Reč je o originalnom modelu koji je pokretao 4-cilindrični benzinac zapremine 1116 kubika, snage 55 konja. Cena jedinstvenog oldtajmera je 15.900 evra, mnogo više nego što ga je platio Giuseppe Pettinicchi pre 46 godina u Fiatovom salonu.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre 40 godina počela proizvodnja Zastave 128

 

zastava  128 01.jpg

 

Pre 40 godina je počela proizvodnja Zastave 128, podseća Auto magazin. Prvi serijski primerak sišao je sa proizvodnih traka u Kragujevcu 16. maja 1980. godine, čak 11 godina kasnije u odnosu na početak proizvodnje ovog modela u Italiji. Zapravo, nedugo po prestanku proizvodnje u Italiji prese su prebačene u Jugoslaviju. Domaća verzija je skoro u potpunosti bila identična italijanskoj, odnosno poslednjem redizajnu koji je predstavljen 1976. godine sa plastičnim branicima, velikim zadnjim svetlima i četvrtastim farovima.

 

U odnosu na svoju hečbek verziju Zastavu 101, ''stodvadesetosmica'' nikada nije imala ni približnu popularnost, pre svega zbog manje praktične karoserije. Tako je do 2008. proizvedeno svega 228.274 primerka. Rekordna godišnja proizvodnja je bila 1987. godine sa ukupno proizvedena 33.447 primerka. Tog jula radnici u Zastavi sastavili su 3.932 primerka, što se smatra rekordnim mesecom za Zastavu 128. Rekordna dnevna proizvodnja ostvarena je 27.12.1984. sa ukupno 132 proizvedena automobila. Jubilarni 100.000. primerak sa proizvodnih traka sišao je 1986. a 200.000 primerak četiri godine kasnije. U proizvedene primerke računaju se i lotovi za izvoz koje je Zastava izvozila u Egipat gde su se sastavljali i smatrali domaćim proizvodom. Izuzev spojlera i znaka Nasr brenda, drugih većih izmena u odnosu na domaće verzije nije bilo. Osim u Egipat, Zastava 128 izvozila se i na neka od evropskih tržišta, uključujući i Veliku Britaniju gde se prodavala pod imenom Yugo 411, gde je četvorka označava broj vrata, a 11 je bila oznaka za motor od 1100 kubika od 55 KS. To je bio i najčešći motor u Zastavi 128, dok se 1300 sa 65 KS ugrađivao daleko ređe.

 

nasr 128 1 skala egipat 01.jpg

 

U Italiji, ali i u svetu, Fiat 128 bio je prilično uspešan automobil. Titulu automobila godine 1970. zasluženo je dobio pre svega zbog izuzetno naprednih tehničkih rešenja koja su aktuelna i na današnjim automobilima. Bio je uzor mnogim proizvođačima koji su rad na svojim novim modelima bazirali upravo na Fiatu 128. Neki od njih su dostigli konstrukcione standarde i 11 godina posle početka proizvodnje Fiata 128. Imao je brojne verzije i derivate, uključujući karavan, roudster i kupe, dok je njegova hečbek verzija Zastava 101 prvi moderan hečbek na svetu sa prednjim pogonom, nazubljenom letvom volana, poprečno postavljenim motorom pogonjenim zupčastim kaišem, mekferson ogibljenjem i prednjim disk kočnicama.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

RTV Kragujevac video: 40 godina Zastave 128 u Kragujevcu

 

Nekadašnji direktor fabrike automobila ''Zastava'' Rodoljub Micić u razgovoru za TV Kragujevac:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da, Maradona je vozio i ovaj auto

 

maradona128.jpg

 

Koliko je Dijego Maradona bio skroman, govori i podatak da je u životu vozio narodne automobile, među kojima je i jedan više nego poznat na našim prostorima. Reč je o Fiatu 128, za koji se priča da je, mnogo godina posle Maradoninog vlasništva, pronađen u nekom ambaru i restauriran.

 

preuzeto sa - magazinauto.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na prodaju Maradonin Fiat 128

 

221177-fiat 128 02.jpg

 

Nedavno smo objavili da se prodaje poslednji automobil koji je vozio prošle godine preminuli argentinski velikan fudbalske igre Dijego Armando Maradona, a sada je svet obišla vest da na aukciju kreće i prvi automobil slavnog fudbalera. Reč je o originalnom Fiatu 128 CL (u Argentini 128 Europa) iz 1982. godine a kreće na aukciju putem internet sajta Xave.market kao virtuelni NFT prikaz.

 

221179-fiat 128 01.jpg

 

Auto fudbalske legende je pronađen 2003. godine u jednom kokošinjcu na periferiji Buenos Ajresa, a koji je dobio na Božić 1982. godine, otprilike u vreme nakon što je Dijego već bio šampion sa Boka Juniorsima 1981. i kad je ostvario transfer iz Boke u Barselonu. Maradonin 128 zato navodno ima 0 kilometara i nikad nije vožen jer je Argentinac karijeru nakon Barselone, od 1984. godine nastavio u Napoliju, a u gradu je mogao da se vidi za volanom Ferrarija Testarosse ili Porschea 911 Carrera 2 Cabrio 964. Tako je trag automobila bio izgubljen godinama dok ga nije pronašao kolekcionar automobila Martin Varrone koji je u međuvremenu postao vlasnik. Danas se Dijegov Fiat 128 prodaje u obliku NFT-a i može se nabaviti isključivo plaćanjem u kriptovalutama.

 

Kupovina NFT tokena uključuje automobil, digitalni vaučer poslužiće kao dokaz originalnosti automobila, a inicijativu je odobrio advokat Matias Morla, poslednji menadžer argentinskog šampiona. Budući da ne može da koristi ime i sliku Maradone, auto je stavljen u prodaju kao ''El Primer Auto de D10S'' (prvi automobil D10S). Podsetimo, Fiatova mala limuzina 128 je lansirana na tržište 1969. godine, a kod nas je bio poznatiji kao licencna Zastava 128 i od 1980. godine je silazio sa traka u Kragujevcu. Ovaj ''NFT automobil'' koji je nekada pripadao Maradoni se trenutno prodaje s početnom cenom od 400.000 dolara, a ponude se zatvaraju 15. februara 2022.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...