Jump to content
FAS Goran
neshaoct

Beograd nekada....davno...

Recommended Posts

...kao što je red, idemo od centra grada... :thumbup:

- Snimljeno 1914. godine.

''Kafana kod Albanije'' se nalazila u kući koja je podignuta negde oko 1840. godine.

bg1.jpg

Kafana je verovatno negde posle prvog svetskog rata izbacila iz naziva reč ''kod'' i ostao je naziv kafana ''Albanija''.

Ova kafana je bila na odličnom mestu jer je odmah tu u blizini bio hotel Moskva, a svako ko je hteo da pođe ka Kalemegdanu je morao da prođe pored nje i čuvenog sata koji je Beograđanima bio neka vrsta odredišta.

bg2.jpg bg3.jpg

- početak Knez Mihajlove ulice i tadašnja kafana ''Albanija''

38558286.th.jpg

- ista kafana, slikano oko 1933. godine

bg4.gif

Kafana ''Albanija'' doživljava još jednu promenu imena, verovatno 30-tih godina i postaje restoran ''Albanija.''

Ono oko čega se pravi često greška jeste naziv same kafane. Najpopularnija teza glasi da je kafana dobila ime u znak zahvalnosti Albanije što je dopustila srpskoj vojski da se povuče preko njene teritorije tokom prvog svetskog rata. Ova informacije je netačna iz jednog jedinog razloga jer se na slikama kafane koje su nastale mnogo pre prvog svetskog rata vidi da se kafana zove Albanija.

- onda je ta kafana srušena kako bi sa na njenom mestu naparavila moderna palata. Snimljeno 1936. godine

bg5.jpg

Zanimljivo je što je kamion bio na drva. Kazan i ložište se nalaze odmah iza vozača, između kabine i sanduka za teret.

- 14.01.1938. Hipotekarna banka Trgovačkog fonda Kraljevine Jugoslavije objavljuje oglas pod sledećim nazivom ''Konkurs za Izradu idejne skice za novu zgradu hipotekarne banke Trgovačkog fonda u Beogradu''.

Kao što se vidi nijednom rečju se ne spominje palata Albanije osim u novinskim člancima toga vremena.

06.04.1938. se objavljuju imena pobednika na konkursu.

Jedan od predloga bio je i ovaj rad arhitetke Milana Zlokovića :

99921363r.th.jpg

Međutim, ovaj njegov rad je plasiran kao treće rangirani na konkursu iz 1938. godine.

- žiriju najviše svidelo rešenje Bona i Grakalića oni odlučuju da ga prihvate kao pobednika, ali uz određene izmene.

28514226.th.jpg

- početak izgradnje

bg6.jpg

- nedeljno je nicao po jedan sprat

16125837.th.jpg

- Izgradnja je završena 20. oktobra 1939.

U tom trenutku je već počela Nemačka agresija na Poljsku koja se posle uzima kao početak drugog svetskog rata.

bg7.jpg

- tokom bombardovanja Beograda 1941. godine je oštećena, ali je još i dobro prošla imajući u vidu stradanje okolnih zgrada

48257438.th.jpg

- oslobađanje Beograda i pripadnici Crvene Armije ispred nje...

90988228.th.jpg

- obnova posle rata...

70027402.th.jpg

- Kada je bila izgrađena, palata je dominirala svojom okolinom.

1990. godine se krenulo u realizaciju projekta po kome bi bila dozidana još 4 sprata, ali se od toga odustalo pre svega zbog početka još jednog rata...

Inače, naziv ''Palata Albanija'' nije nikada usvojen kao zvanični naziv...

bg8.jpg

-----------------------------------------------------

- Kad smo već tu...Knez Mihajlova :

76778156.th.jpg

- Knez Mihajlova, Ruski car

44698128.th.jpg

- Pozorišni Trg, odnosno danas poznatiji kao Trg Republike. Snimljeno oko 1930. godine

bg9.jpg

- Pozorišni Trg i Terazije, pre izgradnje palate ''Albanija''

39626564.th.jpg

Snimljeno oko 1933. godine

bg10.jpg

Narodno pozorište, noću

39456194.th.jpg

-----------------------------------------------------

Sad pola veka ranije...

- Snimljeno 1876. godine

bg11.jpg

Terazije, hotel Balkan, pekara i početak Prizrenske ulice.

Pekara je bila poznata po tome što je jedina u Beogradu imala burek sa jajima.

- Terazije, pogled iz pravca hotela Pariz. Nepoznato tačno vreme fotografisanja.

bg12.jpg

- Fijakerska stanica na Terazijama. U drugom planu su hotel Moskva i hotel Balkan. Nepoznato tačno vreme fotografisanja.

bg13.jpg

- Terazije, parada povodom desetogodišnjice proboja Solunskog fronta. Tom prilikom puštena je u rad fontana na Terazijama i otkriven spomenik ''Vesnik pobede'' na Kalemegdanu, rad vajara Ivana Meštrovića.

Snimljeno 1928. godine

bg14.jpg

Ima još dosta zanimljivog, kao npr. planova da se jezero napravi kod Ratnog ostrva...pa se od toga odustalo i dobili smo današnje jezero Ada Ciganlija. Ili, kako je nekada izgledalo Veliko ratno ostrvo, kako je izgledalo i kada uopšte nije bilo tu, ili gde su išli Beograđani i Beograđanke na kupanje pre Ade, ili Lida, itd...itd... ;)

Ili, kako je to izgledao Novi Beograd pre nego što je uopšte postojao...Evo samo jedne slike :

74498558.th.jpg

Lančani most Kralja Aleksandra, srušen tokom aprilskog rata 1941. godine. Na njegovim osnovama je napravljen današnji Brankov most.

izvori :

unkool.wordpress.com

www.bg-setac.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Malo priče o tri najstarija Beogradska mosta...

- Most kralja Aleksanda, današnji Brankov most

33875257.th.jpg

Izgrađen je 1934. godine i tada je bio poznat kao "tramvajski" most preko Save.

U 2. sv.ratu ovaj lančani most je srušen.

- Na ovo slici se već vidi izgrađeno staro Sajmište ( tada Beogradski Sajam ), što znači da je slika nastala 1937. godine ili kasnije

68910003.th.jpg

Prepoznajete ovo veliko kameno stepenište koje je ostalo i nakon rušenja mosta i kasnije na toj osnovi je napravljen Brankov most.

Slično kameno stepenište sa strane Novog Beograda je tek skoro obnovljeno, tj. ponovo je sazidano

35941378.th.jpg

Na ovoj slici pri pogledu sa tadašnjeg Beogradskog Sajma se vidi to stepenište sa strane današnjeg Novog Beograda

72177900.th.jpg

A, ovako je izgledalo kada nestane Veliko Ratno ostrvo, tj. kada ga proguta Dunav :

58482469.th.jpg

Pančevački most je izgrađen 1935. godine

49380581.th.jpg

U daljini se vidi i Ada Huja

80996565.th.jpg

Stari Savski most se prvo zvao ''Princ Eugen''

Podignut je 1942. godine od strane Nemaca jer je dotadašnji most Kralja Alesandra bio srušen. Princ Eugen Savojski je 1717. godine preuzeo Beograd iz ruku dotadašnje Turske vlasti.

U toku povlačenja 1944. godine Nemačke okupacione snage minirale su ovaj most u nadi da će to usporiti napredovanje Crvene i Narodno oslobodilačke armije. Samo zahvaljujući učitelju Miladinu Zariću koji je presekao fitilje dinamita most je preživeo.

Hrabri Beograđanin iz Zagrebačke ulice rizikovao je život izašavši na minirani most u trenutku dok su oko njega padale granate Ruskih topova. Zajedno sa mostom preko Rajne kod Koblenca ovo je jedini most preko neke veće reke u Evropi koji Nemci nisu uspeli da poruše u svom povlačenju 1944. i '45. godine. Beograd se nikada nije odužio čoveku koji je spasao ovaj most.

10162020.th.jpg

Tramvajske šine su na mostu postavljene 1984. u sklopu izgradnje tramvajske pruge do Bloka 45 na Novom Beogradu.

A, upravo tu je bilo i staro kupalište na Savi, pre nego što je napravljeno veštačko jezero na Adi Ciganliji

97348063.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjajna tema! Nisam beograđanin ali mi se tema mnogo sviđa, svaka čast!

Share this post


Link to post
Share on other sites

A Dorćol ??? to je Bg valjda i onda i sada bio :whistle::whistle::whistle:

zezam se Extra tema i samo nastavi tako ...

nego Pančevac ovaj iz 35 je po meni poznatim pričama, srušen 44 i onda su ga ruje ponovo izgradile i tako do danas..

Share this post


Link to post
Share on other sites

e neso svaka ti cast za ovo pisanije i slikanije :unworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ako se svi slazu, da skupljamo pare pa da Neshi sagradimo spomenik za zivota.....

Tooo Nesho legendooo!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

volim istoriju a ujedno sam nostalgicar za starim dobrim vremenima.nekad je sve imalo dusu,kvalitet za razliku od sada gde je sve posveceno sticanju gomile para.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nekad su knezom prolazila gospoda a sad kad stanes kod palate albanije vidis polje praziluka

....kako viri iz bulje (unapred se izvinjavam) :sofa:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da je područje Beograda više puta bilo more, poslednji put pre osam miliona godina, svedoče i tragovi otkriveni na teritoriji današnje Čukaričke opštine. Kod Belih voda u Žarkovu nađeni su ostaci cetoterija miocenskog kita, a arheolozi tvrde da je i u koritu Save kod Ostružnice pravo groblje mamuta, bizona, izumrlih vrsta nosoroga i jelena iz prastarih vremena.

Velika reka, plodne nizine uz njenu obalu i blago zatalasano zaleđe oduvek su bili pogodni za staništa ljudi. Počev od paleolita, starijeg kamenog doba, postoje materijalni dokazi da je na čukaričkom tlu čovek neprestano osvajao prirodu i prilagođavao je svojim sve većim potrebama. Pretpostavke arheologa da su u mlađem paleolitu ljudi živeli u kraju koji će desetak hiljada godina kasnije biti poznat kao Banovo brdo potvrđuju predmeti otkriveni u blizini Save. U vreme vinčanske kulture, i čukaričko područje bilo je za ono vreme veoma naseljeno a tadašnji Čukaričani razmenjivali su dobra i sa ljudima iz udaljenih krajeva. Rt u Železniku, a posebno lokalitet u Žarkovu posebno su značajni za rekonstrukciju života u ovo preistorijsko doba.

Fibule sa zvezdastim pojačanjima na luku, nađene na Čukarici, svedočanstvo su o gvozdenom dobu i prisustvu ilirskog elementa. Na Čukarici, u Žarkovu, Ostružnici, Železniku nalaze se brojna nalazišta koja se vezuju za rimski period. Naučnici posebno izdvajaju ono na lokalitetu Kalemi u Železniku.Tu je bila vila rustika istaknutog rimskog gračanina Klaudija Valentinijana.

Mnogi su tragovi ostali na čukaričkim prostranstvima : germanski, avarski, ranovizantijski, a onda sve više slovenski, srpski.

eto malo istorije i praistorije

Share this post


Link to post
Share on other sites

komsija kolekcionar starih razglednica pa cu pokusati da ga izmolim da koju lepu izskeniram.ima prelepih slika iz doba pre prvog svetskog rata-drvoredi ,dvor,parkovi....sav se izbedacim kad vidim koja je lepota unistena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Još malo o Brankovom mostu...

Pomenuli smo već da je na tom mestu 1934. godine otvoren most Kralja Aleksandra i da je isti srušen 12.04.1941. godine. Preko mosta Kralja Aleksandra je išao i prvi tramvaj do Zemuna, koji tek nakon izgradnje ovog mosta počinje da se smatra delom Beograda. Jedini značajniji objekti sa te strane Save bili su aerodrom (stari aerodrom), Sajmište ( takođe staro). Nakon rušenja mosta i posle II sv. rata, nekoliko tramvaja je ostalo u Zemunu, pa su vozili liniju Zemun-Sajmište. Linija je nosila broj 14, kao i u vreme pre rata....samo što više nije išla u stari deo grada.

1956. godine se na osnovama porušenog mosta Kralja Aleksandra završava Brankov most. Ali, on nije bio širok u onoj meri kao što je danas. Imao je po dve trake u svakom smeru. Preko njega su išli trolejbusi i bila su osnovna veza sa Zemunom i Novim Beogradom koji počinje da se izgrađuje.

brankov_most.jpg

Slika iz kasnijeg perioda, ali i dalje su išli trolejbusi preko njega:

nbgd.jpg

Postojale su 3 trolejbuske linije:

14 Zeleni venac - Zemun (Gornji grad) /1956-1973/,

15 Zeleni venac - Zemun (Novi grad) /1958-1972/

16 Zeleni venac - Novi Beograd (Pohorska) /1959-1969/

Tek 1979. godine Brankov most dobija još jednu konstrukciju, odnosno proširenje i povećanje kapaciteta. U tim dimenzijama je i danas.

--------------------

Zemun 1965. godine sa trolejbusima:

zemun_1965.jpg

zemun_1965_2.jpg

--------------------

Terazije, leto 1951. godine:

leto_1951_godine.jpg

Bila je aktuelna priča o drvoredu Platana u Bulevaru poslednjih nekoliko nedelja. Evo Bulevara sa platanima u punom sjaju...1965. godine:

Bulevar_kralja_Aleksandra_na_fotografiji_Branibo.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odlicna tema i lepe fotografije :unworthy: -pravi odmor za oci i mozak :rolleyes: ,

ali onaj aktivni odmor,dosta toga covek moze da nauci i sazna :coffee: o gradu u kom zivi :D

a meni je posebno interesantna :yes prica o B Brdu i Zarkovu od praistoije na ovamo :w00t: ,posto sam iz tih krajeva B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...neso jel imaju gde da se nabave fotografije ove i jos drugih starog grada beograda kao nekad sto ih je bilo u beo izlogu...?

Stvarno pojma nemam...

Budu nekada izlobe, pa se mogu tada pitati izlagači gde se mogu nabaviti fotografije, stare razglednice sa motivima Beograda i sl...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al se nekad lako parkiralo baš... Nema zona, nema parking servisa, svi voze Fiće...

uYPmi.jpg

(Obratite paznju na količinu fikusa na ovoj slici Knez Mihailove!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo da malo doprinesem temi extra je :thumbup: Nisam iz BG ali obozavam stare fotografije.... mogao bih mozda da ubacim temu sa NS fotografijama ali ne bih da budem copy cat :whistle:

PS ima i na ovim slikama figuara :)

yQIri.jpg

yQKWr.jpg yQFX9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kralja Milana, 1914.

bgd20.jpg

Hotel Bristol, 1914.

bgd21.jpg

Čuveno veliko stepenište na Kalemegdanu i pogled sa njih ka Novom Beogradu kada on još nije postojao:

kalemegdan.jpg

Nekada je ispred Skupštine bila ograda:

skups.jpg

A i ispred starog Dvora (današnja Skupština grada Beograda) je drugačije izgledalo:

skups2.jpg

Pogled na Zeleni Venac. Slikano je posle 1934. jer se vidi lančani most u pozadini, ali pre 1941. kada je most srušen:

image.jpg

Palata "Albanija", 1940.:

bgd1.jpg

Kafana "Albanija":

bgd2.jpg

Bulevar Kralja Aleksandra:

bgd3.jpg

Poplava u Karađorđevoj:

bgd4.jpg

Kod ''Londona''

bgd5.jpg

Skadarlija, datum nepoznat:

bgd6.jpg

Obala Savamale - datum zapisan kao 1868., ali vidi se pruga na slici:

bgd7.jpg

Nekadašnja, već pominjanja plaža na Savi kod Brankovog mosta. Imala je i palme :dj: :

bgd9.jpg bgd50.jpg palme.jpg

Takođe već pominjan, most kralja Aleksanda srušen u bombardovanju 1941....a, kasnije na njegovom mestu napravljen Brankov most. Vidi se u pozadini i tadašnje Sajmište:

waubgd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...