Jump to content
FAS Goran
obelix

Vulkanizer, preporuke

Recommended Posts

elem pošto nema posebna tema, ja opet otvorio novu ... :whistle::whistle:

vulkanizere nešto ne mirišem valjda što su mi jednom izbušili gume i onda sam morao da posetim prvog lokalnog derikožu...

elem, imam preporuke ( dijagnozu ) da mi je prednja desna zrela za balansiranje, a da ne sjebe trap suviše...

pa vaša iskustva, gde otići, cene, i eventualno ako ima negde dž azot ??? ( neko je negde pisao, ali nisam siguran jel na flcs...)

:welcome::welcome::question::unworthy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja imam preporuku za beogumu, tamo sam kupovao nove gume, krpio stare i svasta jos i nisam imao problema...

vukasin ima nekog dobrog vulkanizera...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre nego što krenu konkretne preporuke napisao bih poneku pametnu jer bi se moglo reći da sam izučio dati zanat :) Za sada ću upisati tekst, a kada osposobim komp na kome su mi slike biće i slika ;)

Osnovna delatnost vulkanizera je montaža, demontaža točkova i guma, balansiranje i nažalost u našim uslovima i krpljenje guma, pa ću se ja zadržati samo na tome.

TOČAK

Točak, jedinjenje felne i gume je pravilan krug i to mora ostati kao aksiom (nešto što je tako bez dokazivanja). Čim točak kao celina nije krug to više nije upotrebljiv točak. U zavisnosti od toga šta je uzrok devijacije to se ponekad može i sanirati.

TOČAK - Felna

Ukoliko je problem u felni, to se najčešće može sanirati savremenim mašinama za ispravku istih. Ne dozvolite ni po koju cenu da vam neko niti vi sami ispravljate iste čekićem ili sličnim pomagalima, bez obzira da li se radi o čeličnoj ili alu-felni. Mnogo je teže na mašini ispraviti čekićem lupanu felnu, nego felnu koja je iskrivljena (najčešće) udarcem u rupu ili ivičnjak.

Zabluda - ''Alu felne su mekše od čeličnih i lakše se krive''

To apsolutno nije tačno. Naprotiv. Neko će reći: ''...ali ja iz iskustva znam da jesu..'', ali eto ja takođe iz iskustva znam da nisu. O čemu se radi? Kada stavljamo alu-felne u 99% slučajeva se odlučujemo za niži profil gume pa je felna ''bliža'' asfaltu, pa samim tim i oštrim ivicama ivičnjaka ili nekog kratera na putu i zato se alu felne češće krive od čeličnih.

TOČAK - Guma

Gume postoje letnje i zimske. I to je aksiom. Priča o ''univerzalnim'' gumama je nešto što bi možda trebalo izdvojiti u posebnu temu. Dakle, postoje i ''univerzalne'' gume, ali to je kao razlika između žene ETF-inženjera i morskog praseta (za one koji ne znaju - nema razlike, i morsko prase nit' je morsko nit' je prase i ničemu ne služi ;) ).

Guma je prosto rečeno, sačinjena od više slojeva platana i ''armirana'' žicama koje joj daju dodatnu čvrstinu. Ovo može biti presudno kod toga u koje se svrhe koristi guma. Na primer guma za putnočko vozilo ima 2-5 puta manje platana i ''armature'' od recimo gume istih dimenzija, ali koja je namenjena za teretna vozila. Česta greška naših kompanija je da kupe VAN vozila, pa im onda stavljaju obične gume čime ugrožavaju bezbednost vozila, a samim tim putnika i ostalih ičesnika u saobraćaju. Gume predviđene za ovakva vozila na prvi pogled nemaju nikakvih razlika od onih namenjenih za putnička. Iste su oznake dimenzija, (mogu biti) iste šare, prosto običan posmatrač bi rekao - iste gume. Međutim, teretne gume imaju dodatnu oznaku ''C'' (ima i drugih oznaka ali u 95% slučajeva je ta oznaka) iza oznake širine/visine/prečnika.

Guma ima 6 osnovnih karakteristika i to širinu (izraženu u mm), visinu (izraženu u procentima širine), unutrašnji prečnik (izražen u inčima), index težine (izražen brojema, a tablično se određuje koliko taj broj označava kg), index brzine (izražen slovom, tablično se određuje koje slovo označava koju brzinu) i datum proizvodnje (označen kao četvorocifren broj u kome prve dve cifre označavaju nedelju u godini, a druge dve godinu proizvodnje).

Naravno, na gumi postoji još veliki broj oznaka, ali ove su nekako najosnovnije i nama (prosečnim korisnicima) najpotrebnije.

Vratimo se na naša vozila. Dakle, guma da bi bila potpuno ispravna mora imati kao što je već rečeno, pravilan krug. Ukoliko je na bilo koji način taj krug oštećen u 99% slučajeva neophodna zamena iste. Svima su nam poznati načini na koji se guma može oštetiti pa ću nabrojati samo najčešće:

- loš kvalitet izrade

- nagla kočenja (blokiranje točkova)

- nagla ubrzavanja iz mesta (proklizavanje točkova)

- iznenadni udarci u neravnine na putu (rupe, ivičnjaci, šahtovi itd)

Zabluda - ''Gumu ću sačuvati ako se na ivičnjak penjem što sporije i zadržavajući vozilo na ivici ivičnjaka''

Dakle, jasno je da se na ivičnjak ne treba penjati u punoj brzini, ali mnogi preteraju u toj želji pa onda popnu gumu na ivicu ivičnjaka pa je tako zadrže pola sekunde, sekund ili duže... ponekad je to neophodno kako ne bi došlo do udaranja karterom, branikom ili patosom, ali ukoliko to nije slučaj, ovakav način penjanja/silaska sa ivičnjaka treba izbegavati.

Deformacije gume

Podelio bih deformacije na slučajne i namerne. U slučajne deformacije uglavnom spada loša izrada guma. Tokom vremena gazeći sloj izgubi svoj oblik ili se pak odlepi što generalno može biti vrlo opasno naročito ako se dogodi u vožnji pri većim brzinama... U namerne deformacije spadaju one deformacije koje su izazvane načinom vožnje (nagla kočenja, nagla skretanja, nagli startovi, montiranje guma nepropisnih karakteristika na vozilo itd).

Bilo kako bilo, tehnologija izrada guma je otišla prilično daleko, tako da savremene gume mogu da izdrže velika opterećenja i izazove, ali i dalje nisu svemoguće.

Zabluda - ''Ja imam ABS i mogu da kočim kao sivonja, moje gume će ostati prave''

Pre svega, naglim kočenjem se prenosi stravičan pritisak na gume i već tu treba da nam bude jasno kako dolazi do deformacija. Međutim, i princip rada ABS uređaja je takav, da reaguje tek kada se točak blokira. Naravno, reaguje u deliću sekunde, ali točak definitivno mnogo puta u tokom kočenja ima situaciju kada je blokiran i kada se skida sloj gume. Naravno, nikako nije isto kada naglop zakočite 70km/h u stanje mirovanja sa ABS-om i bez njega, ali je efekat na gumu gotovo uvek isti. Bez ABS-a na jednom mestu gazećeg sloja imaćete 3mm manju šaru od ostatka gume, a sa ABS-om imaćete duž celog gazećeg sloja male deformacije od po možda pola mm ili manje.

Koje su indikacije toga? U prvom slučaju gotovo sigurno će vam volan igrati levo-desno. U drugom slučaju, verovatno nećete osetiti nikakve promene, ali nakon nekoliko takvih kočenja, definitivno očekujte oštećenja gume i identične indikacije kao prethodno opisane.

Korisno za znati - Volan igra levo-desno.

Na primer volan može da vam šeta levo-desno tokom vožnje pri različitim brzinama, vremenskim uslovima i sl. Najčešće je neophodno tražiti problem u točkovima. Krive felne, deformisane gume, pomeren centar felne.

- 30-50km/h - najčešće problem u gazaćem sloju gume

- 70-90km/h - vrlo često kombinacija krivih felni i deformisanih guma

- 110-130km/h - najverovatnije problem u felnama... ili su krive ili im centar nije na mestu, to je vrlo čest problem kod alu-felni. Centar alu-felne može biti veći od nabe na disku. Ljudi vrlo često misle da se to može ''centrirati'' šrafovima, ali to je pre svega jedan veliki bezbednosni rizik, a onda i materijalni jer zamislite samo krug koji se vrti, a prethodno je izbačen iz svog centra...

BALANSIRANJE

Nakon ove priče dolazimo do balansiranja koje mnogi ljudi izuzetno pogrešno doživljavaju. Balansiranje gume j dovođenje odnosa mase gume i felne na idealno. Ukoliko su felna i guma kvalitetno napravljeni, vi NE SMETE osetiti nikakve neprijatnosti na volanu čak i da točkovi nisu izbalansirani.

Balansiranje NE MOŽE da ispravi felnu, ni gumu. Česta situacija: Nekome trese volan, dođe kod vulkanizera da balansira gume, ovaj ih balansira, izvuče sve nule na mašini, vrati točkove, a volan i dalje trese. Dakle, na balanserci je sasvim moguće izvući sve nule i na potpuno ćelavoj gumi kojoj su žive počele da ispadaju... Ne dozvolite sebi da bacate pare na balansiranje, ako vam trese volan. U najvećem broju slučajeva nećete rešiti problem. Neko će reći: ''pa ja sam svoj problem tako rešio'', i to je sasvim moguće, ali u tom slučaju vrlo verovatno gume nisu bile najbolje kvaliteta pa im je bilo potrebno malo ''dorade'', ali to su zaista retki slučajevi, ali nikako i nemogući.

Korisno - ukoliko imate alu-felne, imajte na umu da se tegovi za spoljašnji balans mogu lepiti čak i na sredini felne tj da ne mora na samoj ivici. Ovo je više iz estetskih razloga, jer ima raznoraznih vulkanizera koji recimo na petokraku felnu zalepe tegove između dva kraka i to onda bude ružno. Tu samo postoji jedna ''kvaka'' - što je teg ''dublje'' unutar felne potrebno je staviti veću težinu (npr na samoj ivici može da traži 20g, a ako se lepi s unutrašnje strane, težina može ići i do 40g). To nije nikakav problem u smislu da može izazvati probleme bilo kakve vrste.

MONTAŽA/DEMONTAŽA

Od momenta stavljanja felne na demonterku, guma MORA biti odvojena od felne sa svih strana. Ako se u bilo kom trenutku guma vrati na falc, OBAVEZNO se mora odvojiti. Ovo je čest problem kod niskoprofilnih guma, a može da izazove cepanje gume na falcu što može biri vrlo štetno za gumu.

Danas, postoji sve više vulkanizera sa savremnim mašinama za skidanje niskoprofilnih guma tako da nemojte žaliti pare za te vulkanizere, jer ako imate novca za niskoprofilnu gumu, onda imate i još 200rsd za montažu/demontažu ;)

Ovo bi pre trebalo da vam budu smernice da pogledate da li vaš vulkanizer radi posao kako treba i da li uopšte zna šta radi i kako treba da radi. Međutim, montaža/demontaža može da se odnosi i na samo skidanje/montiranje točka na auto.

Tu u suštini nema previše problema i može se svesti na dva problema:

- šrafovi

- zapekla naba

Šrafovi kao i naba mogu da zapeknu tj. da nabreknu od vode i rđe i umeju da naprave zaista velike probleme. Šrafove nipošto ne natežite silnim polugama i sličnim spravama, vrlo lako se može dogoviti da otkinete glavu šrafa pa eto nove igranke. Ako je šraf toliko stegnut da se ne može ključem odviti probajte sledeće:

- blago udaranje šrafa čekićem recimo po ključu koji je nabijen na šraf. To bi trebalo da pomogne, ako je šraf samo malo nabrekao od rđe.

- međutim, ako je šraf zategnut preko svake mere, onda uzmite prigornu polugu (cev) i laganim trzajima pokušajte da odvrnete šraf. Nipošto ne natežite polugu odjednom. Ukoliko odjednom nategnete polugu velike su šanse da otkinete glavu šrafa, ili slomijete ključ.

Problem zapekle nabe se najčešće rešava udarcima gumnim čekićem po točku dok ne spadne. Naravno, mora se obratiti pažnja na to da vam ne sleti auto sa dizalice, tj. spustiti auto na neki čvrst oslonac (naši stari su koristili panjeve, blokove i sl. :) ). Naravno, prskanje svemoćnog WD40 može umnogome pomoći pri ovoj operaciji.

EKSKLUZIVNO - Skidanje ''lopov'' šrafova

Ko želi ovo da sazna, može me pitati na Okupljanju da mu pojasnim :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ovo sto mi je stavio tegove sa spoljne strane i meni se nedopada,pa cu verovatno ici da reklamiram,pa da stavi sa unutarnje strane,inace vulkanizer  gde sam radio je blizu mene i godinama ga poznajem i do sad je uvek bio korektan :rant:

13067230.th.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iskreno,nije mi jasno da neko ne vidi da je felna spremljena da bude UKRAS,a on uhvati i nakrndaci na nju olovne bukagije.Bolje da je odbio posao nego tako da se bruka.OK.je da nekom nestane tegova za Alu felne,al da zbog sitnih para upropasti tudje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otiđi kod prvog u kraju koji ima pristojan servis i završi to :D Nećeš motor da otvaraš....

Ako baš želiš preporuku, Goran koji se nalazi u onom kao auto centru na Partizanskom putu iliti Dragoslava Srejovića, malo pre nego uđeš u Mirijevo, kad ideš iz grada partizancem sa leve strane, kompleks ceo gde su limari, farbari, mehaničari, vulkanizer....ništa posebno radnja al pazi kako radi i to je to, ne baca točak na bok i slično

Ja u Beogumi imam dobro iskustvo sa gumarima, ali loše sa majstorom za centriranje trapa, detaljno sam ispričao u temi Servisi - Pozitivna i negativna iskustva

Edited by Oktopod

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni za svaku preporuku onaj u ulici vojvode Micka na uzbrdici, super radi, cena korektna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje iskustvo - Momci iz Beogume skroz korektni, doduse ja se uortacio s njima koliko sam puta isao...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Korisno za znati - Volan igra levo-desno.

Na primer volan može da vam šeta levo-desno tokom vožnje pri različitim brzinama, vremenskim uslovima i sl. Najčešće je neophodno tražiti problem u točkovima. Krive felne, deformisane gume, pomeren centar felne.

Nekoliko pitanja.

Da li postoje još neki simptomi koji ukazuju na loš točak, osim igranja volana levo-desno.

Ako su zadnji točkovi-točak oštećeni a prednji dobri da li volan trese.

Da li loše ili krive ratkapne mogu da manifestuju igranje volana ili buku.

I jedan primer od prijatelja: Na nov auto su stavljene nove felne i gume sada se javlja buka, nesnosno"hujanje",šta je najčešći uzrok ovoj pojavi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Postoje i drugi simpromi ali se oni znatno ređe pojavljuju. Ukoliko su zadnji točkovi deformisani neće se osetiti direktno na volanu, ali ako imaju baš veliku deformaciju ljuljaće se ceo zadnji kraj... inače se ne oseti ;) Loše ratkapne mogu da dovedu točak u debalans tj. kao da ih je neko balansirao i luao degove na kontra stranu od one koju kaže mašina... dosta česta pojava naročito kod ratkapni kojima je prečnik osetno manji od prečnika točke (dogodi se ponekad i po 2-3cm).

Što se tiče buke (najčešće liči na buku kao da je otišao neki ležaj) sa novim gumama najčešće je problem do samih guma tj. gazećeg sloja. Jedna mogućnost je da su stavljene zimske gume pa se voze leti ili recimo stavljene stare gume pa su se uplastičile... sve u svemu to se vrlo lako vidi tako što se pređe dlanom preko šare u kontra pravcu od okretanja točka i osetićeš kao da te šara seče ;)

Napominjem, ovo su samo najčešći uzroci, ima još nekoliko devijantnih slučajeva (koji se javljaju, ali ne tako često), ali u suštini sve se svodi na goreopisano ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nedavno kada sam kupio alu felne bio sam kod nekog vulkanizera u Južnom bulevaru koji mi je za zamenu uzeo 600rsd. Napominjem da se ne radi o zameni tj. montaži i demontaži guma na mašini već puko odvrtanje i zavrtanje šarafa dakle skinuo čeličane stavio ih u gepek i namontirao alu koje su već bile montirane... Danas sam ponovio istu operaciju samo u obrnutom redosledu (skidao alu a stavljao čeličane) u Pančevu gde mi je lik najopuštenije tražio 200rsd :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kod vulkanizera ovde po kraju je cena za skidanje i montažu točka baš tako oko 100 do 150 kinti po točku. Naravno ovo ti ne računa ako skida točak da bi radio nešto na gumi, već samo ako želiš da ti skine jedan a stavi drugi :)

Eto analogije sa jednom temom punom varnica na jednom drugom Forumu koja je bila da li majstor treba da naplati kačenje na komp ako to nije tvoj čist hir, već njemu treba da bi dijagnostikovao kvar. Po meni ne treba, jer ako neko kaže da treba, onda bi i vulkanizer kad ti menja gumu i/ili je balansira trebao da ti naplati i skidanje i montažu točka što je apsurd, pa mora ga skinuti da bi odradio posao :) Što se mene tiče, kad bi tražio i to da mu platim ja bih mu rekao pa onda uradi to sve al nemoj da skidaš točak :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni je lik u Šabcu uzeo 200 din za skidanje čeličnih i stavljanje alu, proveravanje pritiska...

A u Beogradu je Adam u Tošinom bunaru za svaku preporuku jer je kvalitet usluge vrhunski...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Adam kad ti zameni točak, to je bre zamenjeno! :D

Šalim se malo....

Lokalni vulkanizer mi za proveru pritiska i dopumpavanje azotom ni ne traži pare, pa mu ja dam 100 kinti...

I sad kad reče 200 za sve 4, mislim da sam negde video da je 50 kinti po točku...uglavnom svaki gde sam ja bio ima jasno istaknut cenovnik na zidu

Share this post


Link to post
Share on other sites

a, el može ovo da izazove disbalans i blago treskanje celog automobila, na brzini od oko 140km/h? :D

ALIM0221.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cena se ne može toliko razlikovati koliko se može potrošiti vremena i goriva sa kraja na kraj grada. Idi do prvog boljeg u svom kraju i završi posao. Na drugom kraju grada možeš uštedeti 400~500 din. možda....

Edited by Markobgd

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1

Ja sam za gume išao kod prvog usput i još je bilo čini mi se 300-400 din po gumi da skine letnje i montira zimske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apsolutno nije sve u ceni. Traži ko ima dobru i proverenu balanserku i ko ne stavlja kineske tegove, gde onaj od 10 grama ima 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ko zna da radi, a ne ko ja, kupio kupone da prodjem jeftinije, pa mi izgrebali felnu skroz u krug..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apsolutno nije sve u ceni. Traži ko ima dobru i proverenu balanserku i ko ne stavlja kineske tegove, gde onaj od 10 grama ima 5

+1

Upravo tako. Zato sam i preporucio proverenog coveka.

Kod ovog vulkanizera na medaku sam isao stalno dok sam imao golfa i dok sam stalno menjao zimski i letnji set guma na istim felnama.Sad kada imam zimski i letnji set felni posebno, sam ih menjam.Znam da vulkanizer nije skup, a u svakom slucaju, kao sto jedan kolega kaze, ti ces i gorivo potrositi.Tako da, ako gledas da das sto manje para, nadji nekog u tvojoj okolini,ako nisi u frci sa lovom, onda idi negde gde je provereno i kvalitetno :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...