Jump to content
FAS Goran
obelix

Auto Gas, Plin, Tng - prednosti/mane

Recommended Posts

Može li plin u motor sa direktnim ubrizgavanjem (FSI, TFSI, GDI...) i da li se to isplati?

 

direktno_ubrizgavanje 001.jpg

 

Sve više savremenih automobila ima benzinski motor sa direktnim ubrizgavanjem. Ova vrsta ubrizgavanja pravi problem vozačima koji žele da ugrade plin. Da li uopšte može da se ugradi, koliko košta ugradnja, da li se isplati i nakon koliko vremena se isplati? Odgovorimo odmah na glavno pitanje: MOŽE. Plin (gas, autogas, TNG) može da se ugradi i u auto koji ima motor sa direktnim ubrizgavanjem goriva.

 

Međutim...

Može li da se ugradi plin u SVAKI motor sa direktnim ubrizgavanjem?
U teoriji - da. U praksi, treba proveriti da li je proizvođač plinskog uređaja odobrio ugradnju svog uređaja na određeni motor/model. Situacija je malo komplikovanija nego kod klasičnih uređaja. Na sreću, danas su pokriveni skoro svi motori koji su u iole većem broju zastupljeni kod nas.

 

- U čemu je problem?
Kod motora sa direktnim ubrizgavanjem dizne se nalaze u samoj komori u kojoj se obavlja sagorevanje goriva. Da pojednostavimo - dizne se nalaze u cilindru. U cilindru se javljaju izuzetno visoke temperature, što može da uništi dizne, ali to se sprečava time što se dizne hlade benzinom koji ubrizgavaju. Kada ugradimo plin, kroz dizne više ne prolazi benzin i nema više hlađenja. Da ne bi došlo do njihovog uništenja, jedino rešenje je da se kroz njih ipak propušta malo benzina, taman onoliko koliko je potrebno da bi se dovoljno hladile.

 

- To znači da motor istovremeno troši i plin i benzin?
Da, to je neophodno da bi se zaštitile benzinske dizne.

 

- Koliko benzina troši?

Nemoguće je precizno reći. Kompjuter to sam određuje na osnovu raznih faktora. Upravo zbog toga je plinski uređaj kompleksniji - ima više davača, napredniji kompjuter i softver... Količina benzina koja treba da prođe kroz dizne sa ciljem da ih ohladi određuje se na osnovu brojnih parametara, pri čemu benzin i plin moraju da se ubrizgaju u precizno određenom odnosu kako bi motor pravilno radio. Zato proizvođači plinskih uređaja za motore sa direktnim ubrizgavanjem praktično moraju da naprave poseban softver za svaki motor, odnosno njegovu verziju, kao i da obave testiranja u praksi. Treba naglasiti da ne funkcionišu plinski uređaji svih proizvođača na isti način.

Iz jednog servisa za ugradnju plina i metana navodi nam se kao primer Tartarini uređaj, koji je u tom servisu još davno ugrađen u jedan Alfa Romeo sa JTS motorom. Taj uređaj je bio podešen tako da motor radi isključivo na benzin ispod i iznad određenog broja obrtaja, pa na plin praktično radi samo u rasponu od npr. 1.000 do 3.500 o/min. Lako je zaključiti da ovo nije najbolje rešenje za gradsku vožnju. Na sreću, savremeni uređaji taj problem rešavaju na mnogo efikasniji način, pri čemu je poljska firma AC sa svojim STAG plinskim uređajima napravila fantastičan posao.

 

- Koliko košta ugradnja?
U jednom servisu kažu da se cena ugradnje kreće od 850 evra, pa naviše. Može da bude i 950, 1.000 do 1.200 evra. Zavisi od automobila do automobila, od motora do motora. Navedeni primeri važe za motore sa 4 cilindra. Veći broj cilindara podiže cenu. Ipak, naglašava da je nezahvalno da se daje cena ugradnje bez podataka o konkretnom automobilu, a cena zavisi i od uređaja i komponenti koje će se ugrađivati. To je, uostalom, slučaj i kod ugradnje plina u motore sa klasičnim ubrizgavanjem. Preporučuju AC STAG uređaje, pošto su se Poljaci dokazali kvalitetom, brojem vozila/motora koje pokrivaju, ali i pristupačnom cenom.

 

- Kako da znam da li moj auto ima motor sa direktnim ubrizgavanjem?
Pozovite neki servis za ugradnju plina ili servis za popravku, ovlašćeni ili ne. Možete i po oznaci da prepoznate. Na primer: FSI, TFSI, GDI, T-GDI, SIDI, Boosterjet, CGI, JTS...

 

- Nakon koliko kilometara se isplati ugradnja plina u motor sa direktnim ubrizgavanjem?
Moraćete sami da napravite računicu, uzimajući u obzir cenu ugradnje (i atesta), potrošnju na benzin i potrošnju plina i benzina nakon ugradnje.

 

- I došli smo do glavnog pitanja, koje najviše odbija vlasnike ovakvih automobila od ugradnje plina - koliko benzina će auto trošiti dok radi na plin?

Doziranje benzina zavisi od raznih faktora, tako da je nemoguće dati precizan odgovor. Ali recimo da je to od 15% do 20%. Ili npr. 1.5-2.0 litra benzina na 100 kilometara. ''Pa tu onda nema nikakve uštede!?'', povikaće mnogi! Ipak, uštede definitivno ima. Nećemo praviti računicu pošto samo vi znate koliko troši vaš auto u uslovima u kojima vozite. Zato računicu napravite sami. Pritom treba imati u vidu da se zbog ubrizgavanja benzina ipak donekle smanjuje i potrošnja plina, pošto kompjuter precizno dozira količinu oba goriva, inače bi smeša bila suviše bogata, pa ni motor ne bi dobro radio.

 

S obzirom na to da je plin duplo jeftiniji od benzina, definitivno može da se uštedi. U trenutku pisanja ovog teksta, cene na jednoj pumpi u Beogradu bile su:

- plin: 74,00 din
- benzin: 150,00 din
- dizel: 160,00 din

Ipak, ne verujte nam na reč. Raspitajte se u servisima za ugradnju, po domaćim i stranim forumima, potražite vlasnike ovakvih automobila...

 

- Ovo nije ubrizgavanje plina u tečnom stanju!
Naglašavamo da ovde nije reč o drugom sistemu/konceptu za korišćenje plina, kod kojeg se plin ubrizgava kroz benzinske dizne i to u tečnom stanju. Ovaj sistem ima brojne prednosti, ali glavni problem, bar za naš standard, jeste visoka cena ugradnje i delova u slučaju nekog kvara, kao i malo servisa/majstora koji mogu da obave popravku.

 

- U koja kola sa direktnim ubrizgavanjem može da se ugradi plin?
U većinu automobila koje danas možete da vidite na ulici. Pritom, firme koje se bave proizvodnjom plinskih uređaja konstantno šire ponudu kako bi pokrile nove modele i motore. Ovo je veoma važno zbog toga što se direktno ubrizgavanje masovno primenjuje kod novih modela automobila.

 

- Zašto proizvođači automobila prelaze na direktno ubrizgavanje?
Zbog sve oštrijih standarda po pitanju emisije štetnih gasova i potrošnje goriva. Nažalost, motori sa direktnim ubrizgavanjem sjajno obavljaju posao na testiranju u laboratoriji i dok su novi, ali mnogi vremenom počinju da prave razne probleme. Ipak, to je druga tema...

 

Zaključak - da li se isplati?
Na osnovu iskustva brojnih vlasnika, kao i istraživanja raznih aspekata ovog problema, došli smo do zaključka da se isplati. Naravno, koliko brzo će se isplatiti i koliku uštedu ćete ostvarivati zavisi od pređene kilometraže. Ako prelazite 5.000 km godišnje, čist benzin je najbolji izbor za vas. Ali, ukoliko prelazite 15.000-20.000 km godišnje, plin je isplativa investicija, bez obzira na tip motora i plinskog uređaja.

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

90% manje cestica
45% manje ugljen monoksida
Cak i starija vozila prepravljna na gas upadaju u euro 6 standard
U poredjenju sa dizel vozilima, emituje 98% manje azotnih oksida (NoX)

 

 

Azotni oksid je gas koji nastaje pri visokim temperaturama sagorevanja u komori cilindra, mozda zvuci nelogicno ali sto je auto stedljiviji, to je veci zagadjivac, jer ce visak goriva ohladiti cilindre i smanjiti emisije Nox, dobar primer za to je VW, koji posle skandala i tuzbe koju je dobio od drzava , nakon popravke softvera na vozilima sa dizel motorima, rezultat je bio veca potrosnja goriva i manja snaga.

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/16/2019 at 7:20 PM, Desmo said:

dobar primer za to je VW, koji posle skandala i tuzbe koju je dobio od drzava , nakon popravke softvera na vozilima sa dizel motorima, rezultat je bio veca potrosnja goriva i manja snaga.

https://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-cars-loses-power-after-fix-456111/

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • Title Nitrogen dioxide worldwide
  • Released 12/03/2019 4:30 pm
  • Copyright contains modified Copernicus data (2018), processed by KNMI
  • Description

    Measurements gathered by the Copernicus Sentinel-5P mission between April and September 2018 have been averaged to reveal nitrogen dioxide in the atmosphere. The data were averaged and gridded on a regular latitude-longitude grid of about 2 x 2 km. Nitrogen dioxide pollutes the air mainly as a result of traffic and the combustion of fossil fuel in industrial processes. It has a significant impact on human health, contributing particularly to respiratory problems.
     

Nitrogen-dioxide-worldwide.png

 

  • Title Nitrogen dioxide over Europe
  • Released 12/03/2019 4:30 pm
  • Copyright contains modified Copernicus data (2018), processed by KNMI
  • Description

    Based on measurements gathered by the Copernicus Sentinel-5P mission between April and September 2018, the image shows high levels of nitrogen dioxide in London, Paris, Brussels, western Germany, Milan and Moscow. Nitrogen dioxide pollutes the air mainly as a result of traffic and the combustion of fossil fuel in industrial processes. It has a significant impact on human health, contributing particularly to respiratory problems.
     

Nitrogen-dioxide-over-Europe.png

 

PS obratite paznju na Siriju

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje

Share this post


Link to post
Share on other sites

''Građani demotivisani da voze automobile na plin i onda se pitamo što nam je vazduh ovakav''

 

lpg 001.jpg

 

Vlasnici dizelaša, benzinca, vozila na metan ili plin, plaćaju istu registraciju, isti porez, isto ih košta parking mesto, isto se kreću po svim delovima grada dok je politika u razvijenim državama da vlasnici vozila koja manje zagađuje životnu sredinu imaju razne pogodnosti. Država bi trebalo da primeni sistemske mere po pitanju uvoza novih automobila i polovnjaka koje će motivisati građane i privredu da se opredeljuju za vozila koja manje zagađuju životnu sredinu odnosno vazduh, rekao je u izjavi za Tanjug Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja. Kako je ocenio pojednostavljuju se stvari kada se kaže da će se problem zagađenja vazduha od vozila rešiti sa ograničenjem uvoza na Euro 5 ili Euro 6 standarde motora.

 

''Naša država apsolutno ne prepoznaje nikakvu razliku između pogonskog goriva, tako da vlasnici dizelaša, benzinca, vozila na metan ili plin, plaćaju istu registraciju, isti porez, isto ih košta parking mesto, isto se kreću po svim delovima grada dok je politika u razvijenim državama da vlasnici vozila koje manje zagađuje životnu sredinu imaju razne pogodnosti'', kaže Okanović. Vozila koja više zagađuju na Zapadu imaju ograničenja kretanja po gradovima, ističe on. ''Kod nas ništa od toga ne postoji, i kada želite da uvezete polovni auto vama je potpuno svejedno da li ćete uvesti dizelaša ili benzinca a između njih je drastična razlika po pitanju zagađenja vazduha'', kaže Okanović i dodaje da benzinac po standardu Euro 3 emituje istu količinu štetnih gasova kao Euro 5 dizelaš.

 

Kako navodi, u poslednjih 10 godina se drastično povećao udeo dizelaša, a drastično je opao broj vozila na benzinski pogon koji se kasnije obično prebacivao na plin. ''Uvoz dizelaša je sad negde između 90 i 95 odsto kada su u pitanju polovni automobili'', kaže Okanović. On dodaje da vlasnici benzinaca koji može da se prepravi na plin nemaju nikakvih pogodnosti u Srbiji nego naprotiv imaju dodatne namete moraju da plate ispitivanje TNG uređaja i njihov petogodišnji pregled. ''Takva politika demotiviše da se voze vozila na plin koji je mnogo čistiji od benzina i od dizela, i onda se pitamo što nam je vazduh ovakav, prosto zato što je sistem takav da je svima najjeftinije da voze dizelaše'', zaključuje Okanović.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Akciza na TNG je 40 din /kg... visestruko veca nego u prosek u EU.. pljacka nas drzava a propoveda neku ekolosku svest....

Sent from my SM-A320FL using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapad isto propoveda ekologiju, elektricne automobile itd. Najvece fabrike baterija su u Kini, velike kompanije su deo proizvodnje premestili u Kinu (Volvo npr). Ne moram da pominjem ostale proizvode. 

A u Kini:

https://www.youtube.com/watch?v=5a3kf95kP6o&feature=youtu.be

 

https://youtu.be/waNXVHL-deM

 

Vidi se iz tabele

world-electricity-production.png

 

U isto vreme mozete u vestima procitati ko koci prirodni gas (metan) sa istoka koji je za proizvodnju el. energije u odnosu na ugalj jeftiniji i cistiji.

To mozete cuti ovde

 

https://youtu.be/1dsxtCmUvrc

Edited by Desmo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emisija SAT. Ima na yutbe... Deo o TNG od 18min. Ovo je par screenshotova iz snimka. Vredi pogledati... Svi koji su za voznju na TNG.. ed4b4876685b48aa99579119898fb130.jpg2bf2e0519d6cd4f5ac5996730e572a14.jpg554c3646a5a964039a5d1330819ed76c.jpg339a24de2b70635eb9f537bf2042c63d.jpg9534b34a485da0fa55b26e5497444b02.jpg2da89308ee4760dfed994895c5b5a8a6.jpg966267e3a96fe3886a9af170f63c7235.jpg5b52ebf1a729fd28b8f716e7f0b46dee.jpg

Sent from my POT-LX1 using Tapatalk



Sent from my POT-LX1 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ništa novo.

Narod služi da ga država pljačka, da ide u rat da bi se ovi na vlasti obogatili.

I onda se čude što mladi odlaze. Čuj mladi, ja sa 56 godina razmišljam o odlasku...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volkswagen obustavlja razvoj automobila sa pogonom na gas

 

vw polo tgi.jpg

 

Volkswagen je saopštio da će obustaviti razvoj vozila sa pogonom na gas i da će pažnju usmeriti na motore sa električnim pogonom. Direktor VW odeljenja za razvoj Frank Velš rekao je da je prošle godine u svetu prodato samo 110.000 automobila sa pogonom na prirodni gas, što je nedovoljno da se opravda dalja investicija. ''Proizvodnja postojećih modela sa pogonom na alternativne izvore energije neće odmah biti obustavljena, ali neće biti proizvodnje novih'', istakao je Velš, prenose nemački mediji. Prema njegovim rečima, odustajanjem od motora na prirodni gas omogućiće Volkswagenu da pažnju usmeri na električna vozila.

 

preuzeto sa - Auto Blog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Činjenica je da je svet vođen trendovima i ekonomskim modelom, a ne zdravim razumom i ekologijom. Da je zdravim razumom ne bi se forsirali toliko SUVovi, koji svojom čeonom površinom, masom, većim gumama daju veću potrošnju. A i korišćenjem TNG / CNG bi se smanjila emisija štetnih materija. Ovih dana beše vest kako se podiže prosečna težina vozila kao i snaga vozila. Džabe što su ekonomični kada imaju veću težinu koju moraju ceo životni vek auta da tegle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Može li „plin“ u novijeg turbo benzinca

 

alfa-romeo_giulietta_polovni_automobili.jpg.daf7b63ac1f5e1c6f1441dd316a9eeda.jpg

 

Mnoge vozače koji žele da voze na plin brine činjenica da benzinci već dugo masovno dobijaju turbo punjače, odnosno da je sve manji izbor automobila sa klasičnim atmosferskim motorom.

Ovo ih brine upravo zbog toga što ne znaju da li u turbo benzince uopšte može da se ugradi plin („zvanično“ TNG uređaj), i ako može – da li je ugradnja skuplja i koliko, kako će plin da utiče na turbo punjač, kolika će biti potrošnja...

 

Benzinci bez turbo punjača odlaze u prošlost
Nekada su benzinci sa turbo punjačem bili prava retkost. A danas, klasični atmosferski motori su retkost kada su novi automobili u pitanju, pri čemu je uglavnom reč o najslabijoj verziji u ponudi.

Stoga, ako želite snažniji motor, „osuđeni“ ste na turbo benzinca. Isto važi ukoliko želite bogatiji paket opreme – atmosferskog benzinca često možete da dobijete samo uz bazni paket.

Pritom sve navedeno važi za manje i jeftinije modele, dok se uz iole veće atmosferski benzinci uopšte ne nude. Audi, BMW i Mercedes su ih u potpunosti izbacili iz ponude (ne računajući npr. Audi R8).

Dakle, kao što su „izumrli“ dizelaši bez turbo punjača, tako će vremenom nestati i atmosferski benzinci.

„Tajna“ je lakšem ispunjavanju ekoloških standarda – proizvođači su praktično prinuđeni da ugrađuju turbo punjače u benzince, odnosno da izbace atmosferske benzince veće zapremine.

 

Plin može da se ugradi u turbo benzinca, ALI...
Praktično nema nikakvih prepreka da se ugradi TNG uređaj, odnosno plin u benzinski motor sa turbo punjačem.

Naravno, treba ugraditi odgovarajući i kvalitetan uređaj, ugradnju obaviti stručno i ne bi trebalo da bude problema.

Mnogi vozači se pitaju koliko će pasti snaga motora, ali na to pitanje je nemoguće dati univerzalan odgovor. Zavisi od raznih faktora – koji sistem za plin se koristi, kako je podešen, koji je turbo punjač u pitanju, u kakvom su stanju motor i turbo punjač...

Da li će i koliko ugradnja biti skuplja? Ni na ovo pitanje ne možemo da damo univerzalan odgovor. Mnogo je uređaja i komponenti na tržištu, sa različitim cenama za isti uređaj ili komponentu, servisi imaju različite cene ugradnje, zavisi i od vrste ubrizgavanja benzina...

Isto važi i za odgovor na pitanja kao što su: kolika će biti potrošnja, hoće li tzv. turbo-rupa biti primetnija, hoće li se promeniti zvuk motora...

 

Poseban „problem“ – direktno ubrizgavanje
Po nepisanom pravilu, kod gotovo svakog iole novijeg benzinca uz turbo punjač dobijate i direktno ubrizgavanje goriva.

Zašto je to problematično?

Zato što se kod motora sa direktnim ubrizgavanjem dizne koje ubrizgavaju benzin nalaze u samoj komori u kojoj se obavlja sagorevanje goriva. Da pojednostavimo – dizne se nalaze u cilindru.

Pošto se u cilindru javljaju izuzetno visoke temperature, to može da uništi dizne ukoliko bi se prekinuo dovod benzina i vozilo samo na plin.

Zato - da ne bi došlo do njihovog uništenja, kroz dizne se ipak propušta malo benzina – taman onoliko koliko je potrebno da bi se dovoljno hladile.

 

Zaključak
Plin može da se ugrađuje u gotovo sve motore, bez obzira da li imaju turbo punjač i bez obzira da li imaju klasično ili direktno ubrizgavanje.

Postoje motori koji su iz nekog razloga problematični (npr. ne postoji odgovarajući uređaj ili generalno „ne vole plin“), ali oni su uglavnom vrlo retki u našoj zemlji i to nema veze sa turbo punjačem.

Zato – što se tiče korišćenja plina u motorima sa turbo punjačem, vozači ne moraju da brinu.

Istina, tu je „neprijatno“ direktno ubrizgavanje kod novijih turbo benzinaca, ali to je potpuno druga priča, kao što smo već rekli i objasnili u posebnom tekstu.

 

Preuzeto sa: www.polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/2/2020 at 10:42 PM, Ivan said:

Može li „plin“ u novijeg turbo benzinca

 

Zaključak
Plin može da se ugrađuje u gotovo sve motore, bez obzira da li imaju turbo punjač i bez obzira da li imaju klasično ili direktno ubrizgavanje.

Postoje motori koji su iz nekog razloga problematični (npr. ne postoji odgovarajući uređaj ili generalno „ne vole plin“), ali oni su uglavnom vrlo retki u našoj zemlji i to nema veze sa turbo punjačem.

Zato – što se tiče korišćenja plina u motorima sa turbo punjačem, vozači ne moraju da brinu.

Istina, tu je „neprijatno“ direktno ubrizgavanje kod novijih turbo benzinaca, ali to je potpuno druga priča, kao što smo već rekli i objasnili u posebnom tekstu.

 

Preuzeto sa: www.polovniautomobili.com

U aktuelni Megan 1,3 Tce ne može uopšte da se ugradi, čisto da znate ako nekom bude trebalo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...