Jump to content
FAS Goran
Woodoo

Fiat Multipla Natural Power

Recommended Posts

Upoznati Multiplu znači doživeti novo, zanimljivo iskustvo. U svojoj mladosti, 1999. godine, u okviru izložbe "Different Roads - Automobiles for the Next Century", Multipla je dogurala i do MOMA-e (Museum of Modern Art, New York) što nažalost nije pomoglo da ostvari željeni tržišni proboj. Problem je bio u izgledu koji masama nije bio prihvatjiv. Iako nova Multipla više nije nalik delfinu Fliperu, karoserija bi ipak zaslužila potpis umetnika (po uzoru na Citroenov Picasso). To bi bio zanimljiv marketinški potez.

Korišćenje benzina, dizela i autogasa, kao goriva za motorna vozila, direktno zavisi od ograničenih rezervi nafte i jasno je da će se u bliskoj budućnosti morati u većoj meri koristiti drugi energenti, pre svega prirodni gas, čije su rezerve znatno veće i čija je eksploatacija daleko jeftinija. Prirodni Gas je gorivo koje sadrži 84% metana. Cena pređenog kilometra je jendaka 1/4 cene benzina, 1/3 cene dizela ili 1/2 cene plina. S druge strane, ekološki zahtevi i takse na korišćenje klasičnih motornih goriva učiniće prirodni gas najekonomičnijom alternativom, naročito u gradovima. Verzija Multiple Natural Power s pogonom na metan i bezolovni benzin nije hibrid (poput Toyote Prius) jer koristi samo jedan motor, dok gorivo vuče iz dva nezavisna izvora. Zato se zove bivalentno prevozno sredstvo ili Multipla BiPower. Prirodni gas se koristi kao gorivo za motorna vozila širom sveta i to već decenijama. U Italiji, gde je korišćenje najrasprostranjenije, instalacije za prirodni gas fabrički se ugrađuju u Fiatova vozila. Takva uvezena vozila iz Italije kreću se već i našim putevima, a iskustva u pogledu ekonomičnosti i rada motora su više nego povoljna.

 

Cena zemnog gasa (=CNG ili metan) iznosi 62 din za kilogram, ali mu energetska vrednost odgovara litri i po benzina (ima 140 oktana, benzin - 95, autogas - 115). Plin se u rezervoare puni pod visokim pritiskom, oko 200 bara. Multiplina tri čelična rezervoara ukupnog su kapaciteta 164 l, što je ekvivalent količini od 26.5 kg metana. Po energetskoj vrednosti je to jednako količini od oko 40 litara bezolovnog benzina. S obzirom da je cena benzina preko 100 dinara ušteda je više nego očigledna. Multipla raspolaže većim akcijskim radijusom od svih poznatih automobila na zemni gas. Sa jednim rezervoarom na otvorenom putu multipla ima autonomiju od 440 km. Kada se ukupan iznos novca dat za pun rezervoar metana i broj pređenih kilometara stave u odnos sa količinom benzina koja bi mogla da se kupi za istu svotu, ispada da Multipla troši oko 2.5 l bezolovnog benzina na 100 km. I uopšte, kada su joj svi rezervoari puni (benzinski rezervoar ima kapacitet od 38 l), autonomija (s laganom nogom na gasu) može dostići i magičnih 1000 km. Ni ekološki aspekt nije beznačajan jer kada se vozi na metan Multipla svoju okolinu zagađuje 80% manje štetnih materija (proizvod sagorevanja metana su ugljendioksid i voda).

 

Multipla Natural Power teži 1545 kg. Njen motor zapremine 1.6 l i snage 92 KS (odnosno 103 KS kada troši benzin) upravo je dovoljan za solidno napredovanje. Do 100 km/h ubrzava za osrednjih 16 sekundi (13.5 s na benzin). Maksimalna brzina je 157 (168) km/h, pri čemu brzina trpi i od najblažih uspona, posebno ako je automobil opterećen. Petobrzinski menjač s kratkim prenosima (120 km/h zahteva 4000 obr./min.) plus velika čeona površina povlače visoku potrošnju goriva i pojačanu buku motora. Multipla se najbolje snalazi u gradu gde se prigušen temperament najmanje oseća, a prostrana unutrašnjost i kompaktnni gabaritima je čine idealnim izborom za taksi službe. Ovaj šesterosed bazira se na modelu Fiat Brava. Dužinom od svega 4090 mm Multipla je kraća od većine današnjih kompakata, čak joj se i Grande Punto opasno približio. No, potreban je oprez zbog izražene širine koja otežava provlačenje uskim ulicama. Zahvaljujući izvrsnoj preglednosti je parkiranje dečja igra. Takođe krutost karoseriju daleko prevazilazi očekivanja kod jednovolumena. Multiplina unutrašnjost je uređena kao dnevna soba. Kabina je bogato ostakljena a rezultat toga je velika preglednost, ne samo za vozača.

 

Multifunkcionalna unutrašnjost oduševljava u svakodnevnoj upotrebi. Trio zadnjih sedišta krasi fleksibilna prilagodljivost. Nasloni su im varijabilni i mogu se u potpunosti preklopiti. Kome to nije dovoljno, bez velikog napora će ih ukloniti iz vozila. Kapacitet prtljažnika tada dostiže 2 kubna metra (inače je 430 litara)! Prednja sedišta nije moguće pomerati iz ležišta. Umesto toga se srednje, pomalo uvučeno mesto - kod poručivanja vozila - može zameniti za posebno dizajniran rashladni sanduk (opcija je dostupna na nekim tržištima). Upravo iz razloga što se u sredini nalazi treće sedište ručna kočnica je smeštena sa leve strane vozačevog sedišta. Još jedna prednost je što prtljažni prostor Multiple Natural Power nije opterećen dodatnim rezervoarima. Naime, oni su smešteni ispod vozila, na optimalan način i u potpunosti koristeći prednosti sendvič-platforme. Samo je rezervni točak malih dimenzija kakva-takva smetnja, jer je pričvršćen na patos prtljažnog prostora... Da su ga Fiatovi inženjeri uspeli sakriti (a ne samo prekriti), zaslužili bi čistu peticu za Multiplin prostorni koncept! Digitalni pokazivač količine metana u rezervoaru uspešno je integrisan u instrument tablu. Nalazi se neposredno iznad analogne skale koja pokazuje količinu benzina. Kao i kod svih bipower vozila, motor se uvek pali na benzin, a nakon startovanja automatski prelazi u modus rada na plin. U trenutku kada nestane plina, napajanje se automatski vraća na benzin. Prekidačem se izvor energije može birati i ručno.

 

Uvođenje prirodnog gasa kao goriva za gradski saobraćaj, dostavna i putnička vozila nije više stvar budućnosti, već stvar sadašnjosti, a za najveći broj gradova širom sveta stvar dugogodišnje prakse. Za Beograd i Srbiju je ovo pitanje od najvećeg mogućeg interesa, kako sa ekološkog, tako i sa ekonomskog stanovišta.Beograd nema ni metro, ni brze gradske vozove i osuđen je na gradski autobuski saobraćaj, kao pretežan u dužem periodu. Zbog izduvnih gasova ovih vozila, grad je u ekološkom kolapsu. Prirodni gas se prečišćava prilikom utečnjavanja, pri čemu se izdvajaju štetna jedinjenja, različiti ugljovodonici, inertni gasovi, tako da azotnih oksida u izduvnim gasovima vozila nema ni u tragovima, a ostaje čist metan u tečnom stanju.

Svi proizvođači užurbano rade na automobilu budućnosti koji će voziti bez benzina i dizela. Fiat ga nudi već danas! Iako je šira primena mnogih alternativnih goriva za sada još nemoguća, zemni gas je na dohvat ruke, jeftin je, samo treba da počnemo da ga koristimo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Multipla je jos od svog pocetka bila automobil ispred svog vremena,a to je i ostala,dizajnom,prakticnoscu i resenjem pogonskog goriva,a da je zaista dobra potvrdili su i Englezi koji su je u svojim auto-emisijama,mislim da je fifth gear u pitanju,posteno ishvalili,a znamo da su englezi veliki sitnicari i skrtice i ne bi hvalili nesto da zaista ne vredi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo još par sitnica u vezi korišćenja zemnog gasa i Multiple Naturalpower odnosno Bipower kako se zove kod starijeg modela. Upravo mi je u poseti drugar koji baš takvu vozi u Nemačkoj pa evo priče is prve ruke ako se neko zaputi u Evropu i to na zemni gas.

U Nemačkoj se toče dve vrste CNG-a: H i L varijanta. "Low" je jeftiniji za 15% a upravo negde toliko mu je i energetska moć manja. Pumpe koje prodaju taj L gas su uglavnom na severu, dole u Bavrskoj isključivo se toči "High quality" CNG.

Najskuplji CNG imaju upravo naše komšije Mađari - 277 Ft/kg a to je solidno preko 1 EUR! A inače im je gas lošeg kvaliteta. Ako se natoči pun rezervoar u Segedinu ne može se dobaciti do Beča, gde je prva sledeća pumpa. Kontra, ako se natoči u Beču, možete prošišati Segedin i stići skoro do Novog Sada.

Malo sam je i probao, jako lepo radi, motor se skoro ne čuje. A čini mi se da je još stabilnija od moje, tačno se osećaju te tri topovske cevi od rezervoara ispod poda... kao balast u kobilici neke jedrilice. Doduše ova je još i spuštena, ima neku "Mayrhormann" šminku pa stvarno izgleda kao da joj se trbuh vuče po zemlji.

Da ne bude zabune, ovi plastični poklopci na točkovima su tu tek privremeno da pokriju čelične felne zimskih guma, ima on naravno mnogo bolje alu. Tu smo nešto čačkali oko parking senzora, jedan je bio upao u kučište pa su stalno pištali, zato smo je podigli na ivičnjak.

 

Bipower-Zaba.jpg

 

Kad samo pomislim da su troškovi vožnje ovakve "žabe" slični kao moji na skuteru od 125cc! Taman dok otvore tu punionicu u Novom Sadu da nagovorim dragu da odustane od Fiata Pande i uzmeno još jednu Multiplu, ali ovakvu...

 

 

Edited by neshaoct
popravio sliku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koje su joj slabe tačke zna li se,mislim kao kod punta vodena pumpa i ECU na primer

Ova žaba na CNG mi deluje sve zanimljivije ,kad se čovek preračuna stvarno daleko najpovoljnija vožnja

još samo kad bi se omasovio CNG po srbiji na pumpama.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Koje su joj slabe tačke zna li se,mislim kao kod punta vodena pumpa i ECU na primer

Pa što se tiče motora, posebno o JTD-u, o njemu se sve zna koje su mu boljke (protokomer, EGR...)

Što se tiče same Multiple, uglavnom je to prednji trap koji je dosta osetljiv i prilično težak (zimi odlična stvar). Ljudi se žale na neravnomerno trošenje guma, često stradaju stabilizatori. Zimi sajla ručne kočnice zna da zablokira, fabrički alarm isto pravi probleme. Znači nista specijalno i neuobičajeno za Fiate.

Doduše ima jedna stvar koja je ozbiljnija, čak je Fiat to i sam priznao i bio je opoziv JTD Multipli. Znale su da pucaju prednje opruge. Ovo su mnogi Englezi prijavili kao problem i još uvek prijavljuju na forumima. Valjda je kod njih vlažnija klima pa pre dolazi do korozije. Kod nas nisam čuo da se nekom to desilo, ali možda bi serviseri to znali bolje da kažu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio sam potencijalna musterija za ovu crnu na slici gore, medjutim, ta se akcija nazalost izjalovila. Sad sam na ivici da kupim 1.9 JTD. Vidim da je Bolens spomenuo neke boljke ovog motora, pa bih voleo da procitam malo vise o tome. Moze neki link ili nesto slicno?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opusti se za zamajac. Niti on tako lako crkava, niti je toliko skupa stavka kolika je bila nekad (za FIata, za druge automobile je i dalje uglavnom horor).

Ne znam koliko ima ljudi na forumu koji su morali da ga menjaju. Kad sam ja kupovao Stila, nisam našao nijednog vlasnika JTD na svim inostranim forumima zajedno da mu je crkao zamajac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

K'o što reče nidza...zamajac je potrošna stvar. To nije nikakva mana, već se menja...kao što npr. dođe vreme da menjaš diskove, ili set kvačila...

Postoji razlog zašto neko prodaje dizelaša koji je prešao oko 200.000 Km...a, jedan od tih razloga je što mu dolaze na red skuplje stvari oko održavanja, gde u jednu od njih spada i plivajući zamajac. Njegova cena u Beogradu za Stila JTD je malo manje od 30.000 RSD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mislim da sam gledao neku reportazu na TV i ne spominju nigde tocenje za gradjanstvo.... :thumbdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Lika pumpi u G.Milanovcu nema metan i ako stoji ona oznaka na pumpi,zvao sam ih juce i pitao kazu da nema metan ali da su oznaku stavili samo ako nekad bude bila velika potraznja metana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

a ovo je prva verzija multiple u verziju abarth iz 1959te,cena za ovakav primer je oko 30 do 35 hiljada evrica

bas neobicno izgleda:clap:

 

Coys-Techno-Classica-fotoshowBigImage-213e0a9c-940350.jpgCoys-Techno-Classica-fotoshowBigImage-f7a38d03-940351.jpgCoys-Techno-Classica-fotoshowBigImage-f18cf265-940353.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priča o Fiat Multipli

 

Možda najbolji primer onoga kako ne treba suditi po knjizi na osnovu njenih korica. Tako je i sa Multiplom koja ispod onakvog izgleda krije niz fantastičnih rešenja.

Nije je džabe Top Gear proglasio 2000. za najbolji auto godine...ali istovremeno i najružniji auto godine:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...