Jump to content
FAS Goran

Recommended Posts

multiair.jpg
 

Fiat je iskoristio sajam automobila u Ženevi da svetskoj javnosti predstavi novu tehnologiju koja na kraju može biti jednako važna kao što je bilo uvođenje common rail dizelaša u serijske automobile, što je opet grupacija Fiat prva uradila još 1998. godine.

 

Nova generacija benzinskih motora će doneti značajna unapređenja po pitanju efikasnosti ( više snage, manja potrošnja i manje štetnih izduvnih gasova ), a sve to uz pomoć tehnologije pod nazivom MultiAir. Fiat tvrdi da je upravo ova tehnologija novi veliki napredak u daljem razvoju bezinskih motora koja će značajno smanjiti potrošnju, a povećati snagu i obrtni moment koji će ti motori davati. Upravo ove prednosti će omogućiti Fiatu da u svoju paletu uvrsti još motora male zapremine koji će sada imati snage kao postojeći motori sa više kubika. Prvi motori koji će biti pravljeni po ovoj tehnologiji će biti benzinci 1.0 i 1.4, kao i dvocilindrični motor sa 900cc. Za razliku od common rail tehnologije za dizel motore koju je grupacija Fiat svojevremeno prodala Boschu, MultiAir tehnologija neće biti prodata bilo kome, nego će ostali ili kupovati gotove MultiAir motore, ili će plaćati za licencu.

 

Što se tiče konkretnih brojki, Fiat tvrdi da MultiAir tehnologija omogućava:

  • povećanje maksimalne snage za 10%, sa tim što će to povećanje biti 15% na manjem broju obrtaja gde upravo atmosferski benzinci imaju hendikep. Sve ovo zahvaljujući specijalnom programu ranog zatvaranja usisnih ventila kako bi se maksimizovalo iskorišćenje vazduha u cilindrima.
  • smanjenje potrošnje za 10% bez obzira da li su u pitanju atmosferski ili turbo motori.

MultiAir turbo motori će imati još bolju uštedu koja će ići i do 25% uz istovremeno zadržavanje performansi. Veće uštede će takođe imati i najmanji motori u ponudi Fiata. Znamo da benzinci troše i do 30% više goriva u režimu rada dok ne dostignu radnu temperaturu. Upravo tu je i najveći teren za uštede, a nova MultiAir tehnologija posebnim programom kontrole rada ventila i recirkulacije gasova dok je motor hladan, koji se realizuju ponovnim otvaranjem usisnih ventila tokom izduvne faze rada motora, postiže velike rezultate i što se tiče smanjenja emisije izduvnih gasova. Konstantni pritisak na usisnoj grani za atmosferske i turbo motore, vrlo brza kontrola protoka vazduha po pojednačnim cilindrima će omogućiti brz odziv motora na komandu gasa i samim tim veće zadovoljstvo vožnje.

 

MultiAir tehnologija može biti primenjena na bilo koji motor sa unutrašnjim sagorevanjem bez obzira koje je pogonsko gorivo u pitanju. Ova tehnologija može ( verovatno će i biti upotrebljena ) kod dizel motora kako bi se smanjile štetne emisije azotnih oksida, kao i da učini filtere dizel čestica još efikasnijim. Ipak, njena osnovna prednost će se videti kod benzinaca. Motori opremljeni Fiat MultiAir tehnologijom će biti snažniji, imaće bolji odziv na svim obrtajima, koristiće manje goriva i imaće manje štetnih emisija. Nova tehnologija će omogućiti Fiat Grupi da zadrži vodeću poziciju kao proizvođač sa najekonomičnijom gamom proizvoda. Prvi motor, koji će biti opremljen MultiAir tehnologijom će biti atmosferski 1.4 16v motor koji će se naći u modelu Alfa Romeo MiTo krajem 2009. godine.

 

Za razliku od dizel motora, kod kojih je ključno kontrolisati način, vreme i količinu ubrizganog goriva, kod benzinskih motora najvažnija je kontrola vazduha neophodnog za sagorevanje. MultiAir sistem meri protok vazduha na ulazu u samu komoru cilindra pomoću napredne kontrole i upravljanja usisnim ventilima.

 

fpt 001.jpg

 

Na sadašnjim motorima bregaste upravljaju radom ventila. Dakle, mehanička veza gde rad ventila direktno zavisi od okretaja bregaste. Već smo napisali da je suština kod benzinskih motora u kontroli vazduha koji je neophodan za sagorevanje, a koji ulazi u cilindre kroz usisne ventile. MultiAir tehnologija se upravo bavi kontrolom i prilagođavanjem rada usisnih ventila. Zahvaljujući ovoj tehnologiji, režim otvaranja i zatvaranja ventila više nije zavistan od pukog okretanja bregaste, već se on može prilagođavati zavisno od režima vožnje ( manje ili više obrtaja ), tako da se može dobiti, u najkraćem rečeno, efikasniji motor. U pitanju je novi elektro hidraulični sistem za upravljanje radom ventila. Dakle, nije više direktno povezivanje bregaste i ventila, nego se u celu priču prvo ubacuje jedan klip koji se pomera na osnovu okretanja bregaste. Taj klip je povezan sa usisnim ventilima, međutim ta veza nije direktna nego ide pomoću hidraulične veze, koju kontroliše solenoid.

 

fpt 002.jpg

 

Solenoid može biti totalno zatvoren i onda dobijamo sistem koji se u suštini ne razlikuje od sadašnjeg jer je tada uspostavljena direktna mehanička veza između usisne bregaste i ventila, tako da se ventili otvaraju i zatvaraju onako kako bregasta kaže. Kada je solenoid otvoren veza sa bregastom ne postoji i usisni ventil više ne prati okrete bregaste već se zatvara pod uticajem opruge. Vreme i dužina otvaranja i zatvaranja solenoida kontroliše elektronika i upravo podešavanjem tog vremena se utiče na celokupni rad motora.

 

fpt 003.jpg

 

Kada se želi puna, maksimalna snaga, solenoid je potpuno zatvoren i postoji puna kontrola rada usisnih ventila na osnovu okretanja bregaste koja je opet tako napravljena da omogući maksimalnu snagu na visokim obrtajima tako što će držati usisne ventile duže otvorenim. Na niskim obrtajima, solenoid se otvara na obodima profila bregaste, kako bi se omogućilo kratko otvaranje usisnog ventila što sprečava povratno strujanje vazduha iz cilindara i maksimizuje količinu vazduha u cilindrima… Međutim, nisu ljudi uzalud davno rekli da slika bolje govori od 1000 reči, pa zato:

 

 

 

http://www.fptmultiair.com/flash_multiair_eng/home.htm

 

 

Edited by neshaoct
formatiranje / prebacio slike na FLCS server

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deluje zanimlljivo - želim im mnogo novih motora sa ovom tehnologijom i da se dokažu kao stari dobri "MULTI Jet" !!!

:clap::thumbsup::cheers:

ali izgleda da će zauvek svetska auto industrija praktikovati sve sve samo ne uvođenje plina, gasa, TNG-a u prvu ugradnju

:welcome:

Share this post


Link to post
Share on other sites

odlicna stvar :lol:

ne znam dokle je valeo stigao u ispitivanju rada ventila bez bregaste,ali ako uspeju da izvuku pricu do kraja vec vidim MultiAir2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako se dobro secam, BMW je pre nekoliko godina napravio motor bez bregaste, sa solenoidima koji otvaraju ventile, a ovo mi lici na to

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bregasta pokrece klip koji preko ulja otvara ventile a solenoid podesava preko elektronike kolilo ce da se otvore .:coffee: Kako se ovoga nisu setili ovi nasi slepci u zastavi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

JLR će koristiti MultiAir

Sa AN Europe:
Jaguar Land Rover will become the second customer after Fiat Chrysler Automobiles for German supplier Schaeffler's fuel-saving UniAir electrohydraulic variable valve lift system, industry sources have told Automotive News Europe.
...
At a company gathering last month, Schaeffler also revealed a new potential application for UniAir: a three-cylinder engine that shuts down each cylinder on a rotating, alternating basis at low throttle. The process is claimed to achieve 4 percent fuel savings from a cold start while also providing vibration-control benefits.


Više na:
http://europe.autonews.com/article/2...em-sources-say

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne, to nisu MultiAir motori, a niti imaju veze sa Fiatom. Ono što FCA kao grupacija isporučuje njima su dizelski motori i C635 mjenjači.
Isto tako Fiat kod nas još nema niti 1.0 trocilindraš niti novi 1.3. Isto tako provrt i hod im je drugačiji. Za Fiat kod oba provrt od 70 mm odnosno hod od 86.5 mm. Ti motori se tržišno zovu FireFly u atmosferskoj izvedenici i automobil sa njima (brazilski Uno) se može naručiti od ovog mjeseca. Više o tim Fiat motorima imaš u vijestima.

Isto tako ovi novi Jaguar motori nemaju veze sa FCA, a blok je isti kao na novim Jaguar 2.0 dizelima. Jedina dodirna točka je korištenje UniAir/MultiAir tehnologije koja opet ne mora imati direktne veze sa onom u Fiat, Alfa i ostalim vozilima nego je daljnja evolucija ili sličan projekt koji je za Jaguar do kraja doveo isti dobavljač  Schaeffler . Oni u biti proizvode MultiAir module za FCA. Patente koliko znam imaju i jedni i drugi.

 

Ta gore vijest je jako stara, točnije iz 2014. godine. Razlog zašto sam se referirao na to je JLR press materijal od prošlog tjedna koji kaže:
The Ingenium petrol engine features state-of-the-art technologies, such as an electrohydraulic valvetrain, integrated exhaust manifold and twin scroll turbocharger with ceramic ball bearing technology. 
A to bi baš trebao biti taj famozni MultiAir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schaeffler Deutschland | Presse | Schaeffler Continues the Success Story of UniAir Technology that has Proven itself Many Million Times (at https://www.schaeffler.de/content.schaeffler.de/de/press/press-releases/press-details.jsp?id=77757056 )

The latest generation of UniAir technology is also demonstrating its potential. In this specific case - a newly-developed four-cylinder gasoline engine series - the UniAir system is combined for the first time with two hydraulic camshaft phasing units in accordance with customer-specific requirements. The additional degree of freedom offered by the system with its optimized mass design means that the engine can operate in an even broader spectrum of the data map with optimum efficiency. This means, for example, that the engine can be switched off in start-stop operation and can be started again at lightening speed keeping vibrations in both instances to a minimum. Another advantage of the technology is the fast and precise control of the valves to match the relevant cycle. This allows an instant increase in torque without impairing the efficiency of the engine due to the significant retardation of the ignition timing.
...
Ron Lee, Powertrain Director in the Development department at Jaguar explains that “with the Jaguar Land Rover Ingenium gasoline engine, we have successfully completed the first stage on the way back to producing our engines in-house. The close collaboration with Schaeffler has made a significant contribution here. The engine scores points with its outstanding driving behavior, excellent performance, and reduced fuel consumption”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sve o MultiAir motorima iz zvanične ''Magneti Marelli Checkstar Monografia'' na FLCS serveru:

Klik OVDE

 

Motori

1.4 MultiAir - 1.4 MultiAir Turbo

Sistema controllo motore: Magneti Marelli 8 GMF

.pdf, italijanski jezik, 237 MB 

 

Screenshot_19.jpg

Screenshot_20.jpgScreenshot_21.jpgScreenshot_34.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...