Jump to content
FAS Goran
gordi014

Fiat Punto mk1 (1993-1999)

Recommended Posts

FIAT Punto I (1994-1999)


Malo troši, dugo traje

Fijatovi mali automobili su uvek dobro prolazili na tržištu, pa ni prvi model "punta" nije bio izuzetak. Predstavljen je 1994. godine i odmah osvojio titulu Automobil godine '94. koja je potvrđena veoma dobrom prodajom. I danas, kada je druga generacija "punta" kao i Grande Punto uveliko na drumovima, prvobitni model ima šta da ponudi, naravno na tržištu polovnjaka.
Prva generacija "punta" se izrađivala u verzijama sa troja i petora vrata, a i kao kabriolet. Što se tiče motora, u poslednjim godinama proizvodnje u ponudi je bilo pet benzinskih i dva dizel motora. Benzinci su imali zapreminu od 1.1 do 1.4 litra i snagu od 55 do 133 KS, a dizelaši su iz 1.7 litara razvijali 63 i 70 KS. Oprema je bila razvrstana u tri paketa, od osnovnog, sa oznakom "S", preko "SX", do najbogatijeg "ELX". Kuriozitet kod "punta" prve generacije je i to što od samog početka proizvodnje u ponudi je bio i 6-stepeni menjač, što konkurencija tada nije imala, a i danas je to retkost u klasi.


Unutrašnjost: jednostavna i dugotrajna

Unutrašnjost "punta" vešto skriva svoje godine. Trag vremena se samo blago može primetiti po izlizanosti vozačevog sedišta, koje je inače dosta meko i udobno. Plastika od koje je napravljena prednja konzola i veći deo tapacirunga ne ostavlja baš utisak luksuza, ali, kao što deluje tvrdo, tako se i pokazala u eksploataciji. Na njoj gotovo da nema ogrebotina koje bi otkrile godine automobila. Sve delovi enterijera se još uvek dobro drže na svom mestu, tako da tokom vožnje nema krckanja i škriputanja.
Punto sa "S" osnovnim paketom opreme je dosta skromno opremljan. Tako je, na primer, na mestu gde bi se očekivao obrtomer postavljen časovnik, a umesto pokazivača temperature postoji samo lampica. Nema ni podešavanja upravljača, niti servo-uređaja, ali zato je tu bezbednosna oprema - i u ovoj skromnoj verziji, postoje vazdušni jastuci za vozača i suvozača. Ipak, tu je poneki luksuzni detalj, kao što su, na primer, električni podizači prozora, centralna brava i otvor na krovu, koji donekle može da zameni klima-uređaj koga nema.
Imajući u vidu spoljašnju dužinu od 3,76 metara, unutrašnjost "punta" se ističe prostranošću, i to ne samo na prednjim, nego i na zadnjim sedištima. Sa osnovnom zapreminom od 275 litara, i prtljažnik je relativno veliki, a može se povećati preklapanjem zadnjeg sedišta.

Motor 1.1 55 KS slabašan ali štedljiv

Iako razvija svega 55 "konja", motor od 1,1 litara se dobro nosi sa "puntom". U stanju je da povuče i do 150 km/h, ali pri ubrzavanju na otvorenom ipak ne treba očekivati čuda. Za gradsku vožnju je dovoljno jak, a uz to i ekonomičan. Potrošnja u gradskim uslovima na sto kilometara je oko 7 litara, a na otvorenom putu se zadovoljava sa 5-6 litara. Ručica 5-brzinskog menjača ima nešto duži hod, nije preterano precizna ali se lako pomera.

Održavanje uglavnom bez problema

Redovni servisi su predviđeni na svakih 10.000 kilometara, i na njima se menjaju ulje i filter ulja, koji, ako se kupuju od zvaničnog uvoznika, koštaju oko 2.400 dinara. Filter vazduha se menja najkasnije na svakih 20.000 kilometara, odnosno na svakom drugom servisu, a po potrebi se menja i filter goriva. Za one koji žele sami da održavaju svoj automobil, kao i za majstore, važan podatak je da oko motora ima dosta prostora, pa se većini delova lako prilazi.

Treba reći da "punto" ima dobru antikorozivnu zaštitu, pa na limu gotovo i da nema rđe.


Modeli:

Punto - 1994-1999:

1.1 8v - 3 i 5 vrata Hatchback [55 S, 55 SX]
1.2 8v - 3 i 5 vrata Hatchback [60 SX Selecta]
1.2 8v MPI - 3 i 5 vrata [75 SX, 75 ELX]
1.2 16v - 3 vrata [sporting, 85SX, Cabriolet]
1.4 - 3 vrata Hatchback [GT] 133 KS
1.6 - 3 i 5 vrata Hatchback, Cabriolet [90 ELX, Sporting]
1.7 D - 3 vrata Hatchback [DS] 63 KS
1.7 TD - 3 i 5 vrata Hatchback [TD S, TD SX] 70 KS


FIAT Punto 55 S

Dimenzije i mase

dužina: 3.760 mm
širina: 1625 mm
visina: 1450 mm
međuosovonsko rastojanje: 2450 mm
zapremina prtljažnika: 275/1.080 dm3
masa praznog vozila: 842 kg

Kočnice

napred/pozadi: disk/doboš, bez ABS-a

Pneumatici

155/70 R 13

Motor

broj cilindara: 4
broj ventila: 8
zapremina: 1.108 cm3
maksimalna snaga: 40 KW (55 KS) pri 5.500 o/min.
maksimalni obrtni moment: 85 Nm pri 3.500 o/min.

Performanse

ubrzanje od 0-100 km/h: 16,5 sek.
maksimalna brzina: 150 km/h

Potrošnja

prosečno: 6,5 litara

Share this post


Link to post
Share on other sites

ako moze jedna ili dve ispravke :unworthy: naravno postujem sve sto je napisano. ali imam jednog ovakvog gore navedenog i hteo bi da dodam da IMA KLIMA UREDJAJ (fabricki) i da je MENJAC jako PRECIZAN.... govorim iz iskustva :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Odličan uvod, svaka čast.Evo baš gledam da nađem nešto o 1.7td SX. 1997.god., ali retko ko ga spominje.

Bilo bi dobro kada bi se vlasnici ostalih modela koji nisu ovde detaljno opisani nadovezali i da libar osnovne karakteristike, kao što je napisano za fiat punto 55 S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od tog 1.7 bezi,osim ako nije bas odlican,bolja varijanta 1.1 :)

Znači zato ih nema.Jel problem naći delove za taj motor tj. održavanje, ili uopšte, nije se dobro pokazao.Video sam neke u prodaji sa pređenih preko 200k kao i dalje ok i to sa cenama da čovek pomisli da su najbilji baš ti modeli.Aj ako možeš nešto konkretnije o manama i prednostima recimo tog 1.1. :wallbash:

Unapred hvala!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako punto 75 (prva generacija) ima 73ks sa motorom 1242cc, a noviji punto (npr moj :rolleyes: ) sa istim motorom 1242cc ima 60ks? A oba su sa 8v...

Edited by neshaoct
prebačeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvala,sad sam malo proguglao i video da monopoint ima jednu diznu za sve cilindre(to mu onda po meni dodje ko neki elektronski karburator :D ),a multipoint ima na svakom cilindru po jednu diznu,el to tacno? Al zasto onda moj ima 60ks? Da mu nisu mozda samo mape ustrojene da bi manje trosio i duze trajao, ili tako nesto, nema logike?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fiat Punto mk1
 
image.jpg
 
Naslednik modela Uno predstavljen je svetu septembra 1993. godine. Od početka sledeće godine bio je dostupan na tržištima širom Evrope i odmah je postigao značajan uspeh. Fiat Punto prve generacije (mk1) bio je apsolutnih hit u tržišnom segmentu kojem pripada. Slavni Giorgetto Giugiaro potpisuje dizajn ovog automobila, ali...uspravna zadnja svetla po kojima su svi prepoznavali Fiat Punto ustvari nisu bila ideja iz pomenutog dizajn studija, nego je to izmena koja je učinjena od strane samog Fiata, odnosno njegovih dizajnera koji su u tom delu izmenili, i pokazalo se unapredili linije automobila koje je nacrtao Giugiaro. Taj svojevrsni dizajnerski potpis modela Punto ostao je i kroz drugu generaciju (u koju spada Punto Classic), a i treću generaciju koja se oličava u modelu Grande Punto. Koliko je Punto prve generacije bio ''in'' u to vreme širom Evrope pokazuje i osvojena najprestižnija nagrada za ''evropski automobil godine'' 1995. godine. Tako je i zvanično potvrđeno da u to vreme nije bilo boljeg automobila u klasi kojoj pripada Fiat Punto.
 
image.jpg  image.jpg

 

U odnosu na prethodnika Fiat Uno, Punto prve generacije je doneo u potpunosti novi izgled, novu unutrašnjost, zadržao najveći prostor u kabini u odnosu na konkurenciju u klasi, i doneo određena tehnička unapređivanja pre svega u vidu boljeg oslanjanja, povećanja čvrstoće čitavog automobila što je pozitivno uticalo na bezbednost, veći izbor motora. Proizvodio se od starta u dve verzije, odnosno sa 3 i 5 vrata. Ubrzo nakon početka prodaja, tržištu je predstavljena i kabriolet verzija koju je u potunosti nacrtao Giugiaro, a proizvodio Bertone za račun Fiata.  U to vreme Punto kabriolet je bio jedan od najpovoljnijih kabrioleta na svetu. Motori u ponudi su bili mnogobrojni i svako je mogao da pronađe baš onu verziju koja mu odgovara. Dovoljno je pogledati raspon snage, jer je najslabiji Punto imao 55 konja, a verzija sa najjačim motorom pod haubom je imala čitavih 136 KS. Dakle, od 1.1 benzinca sa 55 KS, zatim 1.2 motora monopoint (sa jednom diznom) od 60 KS, ili multipoint verzijom sa 75 KS, preko 1.6 motora sa 88 KS (išao u kabriolet i sporting verziju) i vrhom benzinske ponude u vidu dodatno unapređenog motora iz Uno Turbo modela koji je sada u Puntu GT imao još više snage, tj. cifra je porasla na 136 konja. Ponuda dizela je obuhvatala dve verzije, odnosno atmosferski dizel (bez turbine) 1.7 sa 55 KS i turbodizelom 1.7 sa 70 KS. Postojao je Punto prve generacije i sa automatskim menjačem pod nazivom "Selecta" koji je imao 1.2 16v motor sa 86 KS koji je u kasnijim godinama proizvodnje zamenio 1.6 motor u ponudi. Davao je skoro istu snagu, ali bio mnooogo ekonomičniji.

 

image.jpg

 

U pogledu bezbednosti automobila, kao što je već rečeno, Punto prve generacije imao je novu konstrukciju sa predviđenima ojačanjima (naročito kod kabrio verzije), i sa posebnom pažnjom na bočne sudare. ABS je postojao u pojedinim (ne svim) verzijama, kao i dva prednja vazdušna jastuka. I po pitanju zaštite od rđe Punto prve generacije je bio veliki korak napred u odnosu na svog prethodnika (Uno) jer je 60% šasije bilo galvanizovano, uključujući 90% površina vidljivih spolja, pa samim tim i najviše izloženih dejstvu vremenskih prilika. Nivoi opreme su bili skoro podjednako brojni kao i opcije za izbor motora, ali je 5 glavnih nivoa bilo pod oznakama: S, SX, ELX, Sporting i GT. Maja 1995. godine predstavljena je Sporting verzija sa 1.6 motorom pod haubom i uz još ''kraći'' menjač nego kod verzije ELX kako bi auto imao još bolja ubrzavanja, naročito iz mirovanja do 100 Km/h. Osim toga, Sporting verzija je imala drugačije branike, spojlere kako bi izgledala atraktivnije, oslanjanja je bilo tvrđe i niže, a alufelne su bile standard. Taj motor je 1997. godine zamenjen sa manjim, ekonomičnijim, ali skoro jednako snažnim 1.2 16v. GT verzija je posle prve verzije sa kojom je startovao model imala još dva unapređivanja tokom narednih godina i zato možete čuti da neko od ponosnih vlasnika kaže da ima GT2 ili GT3 verziju.  Razlike između tih verzija su više bile u izgledu, naročito unutrašnjosti i drugim ''mapama'' sa kojima je motor još efikasnije radio, ali nije bilo zamene motora (ostalo se na 1.4 Turbo) niti daljeg podizanja snage.
Posle 6 godina proizvodnje Fiat je 1999. godine prestao da pravi popularnog ''Punta kec'' i na tržište izbacio drugu generaciju (mk2) svog bestselera...
 
image.jpg

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strava mali autić, u svojoj generaciji i klasi bio je tata za ostale! Vozio sam ga 5 godina (1.2 benzin/TNG, 1998.godište) sa ogromnim uživanjem, za male pare! Servo volan, podizači, fabrički šiber! Još mislim na njega i dobro se osećam kad vidim nekog takvog na ulici! :thumbsup:  Da sam neki bogatiji, nikad ga ne bih prodavao, čuvao bi ga za uspomenu! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo jos jedan oficiijalni video (vise klipova u jednom videu) o mom biiip koji me vozi svaki dan, o modelu koji je bitan deo Italijanske auto industrije, Fiat Punto 176 

   

              

Edited by Tommy92

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...