Jump to content
FAS Goran
oktopod

Fiat Punto mk.2 - city servo ; senzor pozicije volana

Recommended Posts

Po dozvoli autora teksta, uradio sam copy-paste neceg sto je on pisao, tj delova koje smatram da Vam mogu biti od koristi, a ticu se "serva kod Punta".

Ima stvari koje su recene, ali i koje nisu, no nije na odmet procitati ih. :whistle:

Moguce su greske, tako da nemojte sve uzimati 100% kao tacno.

Ali siguran sam moze pomoci. :thumbsup:

Za pocetak, nekoliko cescih problema:

- Upali se lampica za servo (crvena na kontrolnoj tabli sa ideogramom volana).

Ovo se moze desiti ukoliko dodje do pregrevanja elektromotora od serva volana kada se recimo pod funkcijom city-servo malo duze koristi ta opcija.

Zaboravi se da iskljuciti, pa se satima vozi sa intenzivnijim motanjima.

To zapravo i nije kvar, nego tada samo treba isskljuciti city-servo i ubrzo, nakon recimo 15-20 minuta, sve ce funkcionisati normalno i crvene upozoravajuca lampica ce se ugasiti.

Ova zastita je fabricki ugradjena u cilju sprecavanja pregorevanja elektromotora i prestanak funkcionisanja serva se sam vraca u normalu kad se elektromotor serva prohladi.

Drugi cest problem jeste da se upali crvena lampica serva volana, ali da u stvari servo radi normalno, samo sto ta lampica upozorenja bode oci.

Tada je najbolje odraditi dijagnostiku (ko ima OBD2 na USB kabl i lap top i ako skine fiatecuscan program - ili ga kupi - moze to i sam da prikaci jer je fantasticna dijagnostika, pogotovu ako je legalna verzijaiju).

Elem ako se tu ocita na dijagnostici kod P0500, onda je greska do senzora brzine vozila, i znaci nije u kvaru sam servo volana, nego je u kvaru taj senzor brzine vozila ili njegova konekcija sa ECU-serva.

Zamenom senzora brzine vozila, ili ciscenjem i popravkom konektora vezanih za taj senzor - kvar nestaje [sa tim da se preko dijagnostike mora ugasiti lampica upozorenja].

Do ovog kvara dolazi zato jer je senzor brzine vozila zaduzen da daje ocitavanje za kompjuter serva volana - kako bi se podesila ``tvrdoca`` serva (veca brzina tvrdji volan, manja brzina- meksi volan).

Ako ocitavanja sa senzora brzine vozila nisu u zadatim okvirima, nedostaju ili je recimo neki kontakt los, onda kompjuter serva pali tu lampicu upozorenja za servo volana.

Kvar je lagan i najcesce se moze otkloniti u sopstvenoj reziji zamenom senzora brzine vozila, ili cak samo ciscenjem kontakata na tom senzoru ili oko njega.

Vazno je da se pre toga na dijagnostici ukaze kod greske P0500.

Ponekad se pored lampice serva volana moze upaliti istovremeno i oranz check engine lampica, buduci da ECU koristi podatak sa senzora brzine vozila i za druge sisteme motora.

Obostrano paljenje obe lampice sa velikom sigurnoscu ukazuju na bas taj kvar, ali najbolje je ocitati kod na dijagnostici i ako je kod P0500 onda treba krenuti na taj senzor brzine vozila.

Kvar senzora brzine vozila po nekad moze biti takve prirode da senzor brzine daje premalo ocitavanje i onda kada se vozi vecom brzinom vozac primeti da mu je volan previse mekan, odnosno da previse lagano okrece volan u vecim brzinama. Kod ganjanja na auto-putu ovo cak moze biti veoma, veoma neprijatno i opasno naravno, jer i najmanje okretanje volana moze veoma puno uticati na pravac vozila. Dijagnostika isto i tada treba da ocita P0500.

Treci najcesci kvar serva volana je taj da se kalajni lemovi na samom elektromotoru serva volana zbog pregrevanja pretvore u takozvani ``hladan lem`` i tada motorce serva volana cas radi, cas ne radi.

Jednostavnim peckanjem-prelemljivanjem tih lemova - kvar se otklanja.

Jednostavno samo se spajkalnikom ili lemilicom preleme lemovi elektromotora za plocu i to je kraj kvara.

Sledeca najcesca greska serva volana je ta koja nastaje kada oslabi akumulator.

Pod slabim akumulatorom narocito kobna stvar je kad akumulator naglo gubi amperazu ili ne postize dovoljnu amperazu.

To se recimo moze desavata kada se kratkospoje ploce u akumulatoru, kad opadne nivo kiseline, ako se kristalizuju naslage na katodama i anodama i sl.

Cesto akumulator cak ima i dosta korektnu voltazu, ali na testeru pokaze nagli pad amperaze.

(potreban je poseban tester i ovo se ne moze ustanoviti recimo obicnim unimerom)

Tester amperaze optereti akumulator kao da je na njega ukljucen neki veliki potrosac i gleda se opadanje amperaze, koje ne sme biti brzo ili trenutno, nego postupno i u zavisnosti od opterecenja.

Recimo to vam je kao kad ostari baterija na mobilnom telefonu, napunis je i ona pokazuje 5 crtica da je puna skroz, a onda nakon par sati padne na dve crtice.

Ako jos obavis koji razgovor mobilnim, on se u sred razzgovora ugasi, a bio je pun skroz...

Posto je elektromotor serva volana jedan od najjacih potrosaca ampera - kod slabe amperaze akumulatora, veoma cesto dolazi do otkaza serva i paljenja lampice upozorenja.

To se desava cak i kad akumulator ima dovoljno snage da pokrene verglanje motora i kad alternator dovoljno puni akumulator, ali motor serva volana obavezno se napaja direktno iz akumulatora (sam alternator nema dovoljno snage da pokrece taj motor u slucaju loseg akumulatora), i onda cesto ljudi pomisle otiso servo volana, a u stvari akumulator brzo gubi amperazu.

Pre bilo cega drugoga - cak i pre sumnje na VSS senzor, ukoliko servo volana pocne da zeki treba istestirati akumulator i to ne samo na voltazu nego pre svega na amperazu.....

bonus:

Senzor brzine vozila (VSS Sensor) (Vehicle Speed Sensor) - je senzor koji stoji na menjacu i ocitava brzinu kretanja vozila, i vrednosti koje on ocitava koriste razni podsistemi kojima komanduje glavni ECU, zatim kompjuter serva, kompjuter vazdusnih jastuka, kompjuter zatezaca pojaseva u slucaju udesa i sl.

Izmedju ostalog podaci koje ocitava ovaj senzor pokrecu (preko glavnog kompjutera - ECU) i skalu brzinomera na instrument tabli.

Na primer taj senzor moze sasvim korektno da ocitava brzinu na brzinomeru, ali posto ima vise zica na konektoru, moze se desiti da je neka zica ili konektor koja sluzi za servo volana na primer sa losim kontaktom ili u prekidu, kratkom spoju i sl.

Onda je vrednost koju ocitava taj senzor brzine vozila van neke uobicajene vrednosti (zadate vrednosti ili opsega zadatih vrednosti) ili uopste izostaje taj podatak.

Onda kompjuter serva registruje pogresnu ili nepredvidjenu vrednost, i onda se upali lampica upozorenja (serva volana) ili lampica (check engine) ili obe, zavisno od kvara na senzoru ili njegovoj povezanosti sa ostalim uredjajima na vozilu.

Senzor pozicije volana je deo servo sistema volana i mislim da se on nalazi ili na letvi upravljaca ili negde u sklopu servo uredjaja ispod volana i on ocitava prakticno koliko je volan zakrenut, ili koliko krugova je volanom napravljeno u jednu ili drugu stranu i komanduje elektromotoru serva volana na koju stranu da asistira okretanje volana....

Ocitavanje greske P0500 ukazuje na gresku VSS senzora, i problem nije u servu volana, nego sistem serva volana jednostavno ne raspolaze pravilnim podacima sa VSS senzora i dolazi do problema ili bar do paljenja lampice upozorenja.

Cesto majstori zloupotrebljavaju ovu situaciju i teraju musterije da nabavljaju citav servo volana, pa cak i letvu volana novu, a u stvari u radionici odrade samo zamenu senzora brzine, i naplate ko Sv.Petra kajganu, a nov deo ili prodaju ili prodaju polovni servo volana ako su ga uopste i menjali. Svakako steta po vlasnika se meri u vise stotina evradi, a majstoru cist car. Cak idu i na onu varijantu `` evo zamenili smo vam servo uredjaj volana, a spremni smo da otkupimo vas stari i neispravan, mislim treba nam za jednu drugu musteriju neki njegov polovan deo....`` Sto je najcrnje kod VSS senzora, veoma cesto se radi o oksidisalim ili razlabavljenim kontaktima, pa malo smirglanja, prskanja kontakt sprejem ili ciscenjem konektora preko kojih se povezuje VSS senzor sve dolazi u normalu, prakticno bez troskova po vlasnika.

Drugi najcesci kvar VSS senzora je taj da u njega (posto je upakovan u plasticnu oblogu u kojoj je elektronski sklop) upadne prljavstina, voda, ulje, ili sl. i onda mu se poremeti ocitavanje.

Baziran je na Hall efekt ocitavanju - vrti se jedan namagnetisani tockic a senzor ocitava kojom brzinom se vrti i salje strujni signal u druge podsisteme i brzinomer.

Zamena senzora brzine je vise nego jednostavna. Raskacis akumulator, raskacis VSS senzor od kabla, Otsrafis VSS senzor sa menjaca, zasrafis novi, spojis konektore, vratis kleme i to je to...

Kad je u pitanju ciscenje unutar senzora onda je to malo teze jer je plastika zavarena, i tesko da se moze otvoriti bez pucanja poklopca.

Moze ako se ima iskustva u tim stvarima, al je rizicno za amaterski rad.

Ciscenje konektorra je isto kao i kod svih konektora...

Svakako u ovo se treba upustati posle ocitavanja greske P0500 - jer to ukazuje na to.

Na britanskom Fiat-Punto forumu ima dosta postova na ovu temu.

Masovno su zekili britance u servisima da menjaju citav servo volana dok nisu skapirali ovu foru, i sad se nedaju prevariti tako lako.

Isti slucaj je sa hladnim lemovima na elektromotoru serva. Provalili ljudi foru i ne daju tek tako lako majstorima da ih nateraju da kupuju novi servo uredjaj.

Unimer u ruke - lemilica i malo kalaja, i nema - sve se da popraviti malte ne u sopstvenoj reziji ili kod obicnog majstora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odličan tekst za dopunu našim dosadašnjim saznanjima. Nažalost ova greška P0500 je najređa do sada a najčešće so tipa P1006 i sl. što ukazije na sam senzor pozicije koji je na samom volanu u sklopu servo sistema. Poštujem fiatove konstruktora ali, gledajući slike rasklopa tog senzora, mislim da je promašena konstrukcija: u 21 veku novih tehnologija praviti senzor sa gomilom klizećih, bakarnih kontakata (koji veoma često zezaju)nije baš inovacija. Ali kao što piše u gornjem napisu - provaljeno je sve oko servo motora, njegovih relea i zagrevanja. Nadam se da će nas muka naterati da postepeno provalimo i bolje održavanje senzora pozicije. Na stranim forumima je već urađeno i slikama prikazano. Nije problem samo čišćenje kontakata senzora, već i ponovno podmazivanje da se ne bi brzo izlizali. I kažu korisnici da je veoma uspešno. Treba ih čitati.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ako imate neki link za to sredjivanje senzora, okacite ga, cisto da vidimo kako izgleda.

Da, tekst je zaista dobar, i mnogo znaci. Jedino sto je opsiran, ali je zato razumljiv. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da i ja sam imao tu gresku P1006. Puntisa je kod mene 3 zimu i uvek se zimi upali ta lampica (recimo kada je ispod 0), ali volan se normalno ponasa. Sledece paljenje lampica se izgubi i ne pojavljuje se vise. ELM pokazao gresku P1006 koju sam obrisao i za sada je OK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ako imate neki link za to sredjivanje senzora, okacite ga, cisto da vidimo kako izgleda.

Da, tekst je zaista dobar, i mnogo znaci. Jedino sto je opsiran, ali je zato razumljiv. :thumbup:

Ima i na ovoj temi http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=36151&view=findpost&p=678037 a pronaći ćemo original linkove.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni lupa u motoricu to je sigurno. nije krst kardana i ostalo.

Interesuje me koliko je tesko rastaviti motor da bi se promijenili lezajevi u motoru, treba li voditi racuna na nesto specijalno pri montazi/demontazi?

Jos bitnije ako neko ima oznake (ili mjere u milimetrima) lezajeva da mogu kupiti iste ili provjeriti imali li ih uposte u normalnoj prodaji prije razmontiranja motorica? Kako nebi radio bezveze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dosta nas je skidalo servo motor http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=36151&view=findpost&p=694798 http://www.fiat-lancia.org.rs/forum/index.php?showtopic=36151&view=findpost&p=695036 ali se ne sećam da je neko vadio rotor. Motor se lako skida ima 3 šrafa. Skine se pločica sa njega, pa se onda vidi ležaj. Tada možeš da probaš ima li lufta. Ako rasturaš slikaj da vidimo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naravno da cu slikati kada dođem do toga, izgleda da cu morati ici tezim putem prvo rastaviti pa traziti dijelove :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Od kad sam naprskao onaj kontakt sprej - lampica se ne pali! :thumbup:

Da ne ureknem, pu pu ... Nadam se da ce tako ostati. :yes

Inace, to prskanje pomocu kontakt spreja, kao sto je napisao BaneTV, sama fabrika preporucuje.

Ako ovo cita neki vlasnik Punta: samo kazite Vasem majstoru da Vam naprska taj dzek [kad odete na neki od servisa].

To je na mk2b zuti kabal. Stariji Puntici imaju plavi. Kad se skine plsatika ispod volana, i jos jedan deo, dzek je na izvol'te.

Bukvalno 10-15 minuta posla. A samo moze da mu pomogne. :thumbsup:

"Bolje spreciti nego leciti".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kontakte kod volana sam takođe očistio contact cleanerom.

Još kad sam ja to rekao, na samom početku teme...možda ne tako direktno, ali bilo je i kasnije X puta spomen kontakata...nije takođe ni bitno ko je rekao prvi, nego činjenica da se velike teme ne čitaju od početka studiozno :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cita se druze, samo u toj gomili informacija tesko je snaci se.

Iskreno, malo je i tema prenatrpana. Tu ukljucijem i svoje postoje, od kojih su neki nepotrebni.

Ali dobro, vise nas, vise iskustva, pa se navodno lakse-brze resi, ili se makar zna sta se moze ocekivati.

U principu, ceo problem oko serva treba izdvojiti po stavkama:

#1 - akumulator

#2 - releji, motor serva

#3 - losi lemovi

#4 - senozri

#4a - VSS senzor, tj senzor brzine vozila

#4b - senzor pozicije momenta volana

Naravno, mora dijagnostika zbog ocitavanja greske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

znaci da kupimo svi kontakt sprej pa da prskamo : :2guns: sve kontakte na koje naletimo na autu :lol:

ja do sad nisam imao problema,sem kad mi je rikno alternator,skoro nikad nepalim city,nekad cisto ono da vidim dal radi :lol:

Edited by silenci

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nema problema, ni ja nekad ne pročitam nešto, bitno je upravo to što si ti naveo, da se svede neki zaključak šta sve ima da se proba i kojim redom :thumbsup:

A džekovi, mase i slično su kod punta loše rešeni sveukupno, pa se preporučuje čišćenje masa od farova i ostale mase povremeno, džekovi u zadnjim farovima oće da im pocrni kontakt u džeku za masu pa se odlepi, na prednjim farovima džekovima pozelene kontakti itd...Tako da naravno je da treba da imaš kontakt sprej, kao što se očekuje i wd40 da imaš za neke druge stvari na kolima :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav,

Imam jedan problem sa Punto 1.3 Uzeo sam starom prije mjesec i po i sve je radilo super.Prije dva dana kad je stari pokusao da upali nije mogao.Izgleda da je bio akumulator,tako da je on skinuo i napunio ga.E sad problem je u tome sto su se upalile slijedece lampice: servo city,prozor i cini mi se,nisam siguran sto posto ona od air bag-a.Da skratim pricu,danas ja upalim auto,ali volan kao da je 'zakovo' uglavnom mogu ga micati ali tesko.Da li neko zna sta moze biti problem ili je imao slicno iskustvo.Vidim ovde ima dosta ljudi koji voze dugo i dosta se razumiju.Isto,da li je mozda problem akumulator,ono da je star ili tako nesto ?

Inace ja sam iz Tuzle,a i nisam bas nesto upoznat sa servisima koji imaju dijagnostiku za Fiat-a

Izvinjavam se na dugom postu.

LP,Edin

Share this post


Link to post
Share on other sites

TOGO

Hvala na brzom odgovoru.Kupovina novog akumulatora nije problem,ne znas koliko bi mi znacilo.Ako jos neko ima kakav savjet rado cu prihvatiti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samo akumulator, ništa više ;) Ako je loš akumulator, nema dovoljno struje da napaja potrošače. Pošto je elektroservo (volan) najveći potrošač on se prvi isključuje :book:

Edited by TOGO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tačno je da to piše na mnogim forumima, ali ja nisam baš siguran. Stari akumulator je jedva radio, često sam palio na kablove,mučio se, i nikada nije ispao servo. Ovaj novi akumulator takođe ne valja, zimi ga svaki čas punim, teško ili jedva pali, resetuje kompjuter i sat, a sevo radi. Ispadne mi retko ali samo leti kad akumulator radi odlično. I recimo kada se vratim kući posle duže vožnje i parkiram se. Ni u jednom stručnom tekstu nisam naša da "kompjuter prvo isključi servo" (Haynes, Autodata, Toleracedata, Alldata, PLService, ) kao ni na stručim forumima vezih isljučivo za servo. Ono što je još važno(a tačno) je da servo ima preciznu zaštitu od preoterećenja morora (neki pišu da meri i pregrevanje motora serva, ali to nije tačno jer nema u šemi) pa nije loše proveriti da li sistem upravljanja negde zapinje što bi preopteretilo motor. Zato se za parkiranje koristi "city" jer tada ima više stuje za rad motora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ne bih otvarao novu temu, ja imam slican problem sa servom. Naime, prilikom energicnog namotavanja volana do kraja na levo, upali se crvena lampica volancic, i iskljuci se servo odnosno blokira volan.

Resenje je da se iskljuci i ukljuci auto. Ako se lagano namota, nema problema, samo kada se naglo namota skroz levo, da udari.

O cemu se radi? Koliko kosta popravka?

Edited by iDentist

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najverovatnije imas problem sa senzorom pozicije volana, ali bih ti u svakom slucaju prvo preporucio dijagnostiku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ne bih otvarao novu temu, ja imam slican problem sa servom. Naime, prilikom energicnog namotavanja volana do kraja na levo, upali se crvena lampica volancic, i iskljuci se servo odnosno blokira volan.

Resenje je da se iskljuci i ukljuci auto. Ako se lagano namota, nema problema, samo kada se naglo namota skroz levo, da udari.

O cemu se radi? Koliko kosta popravka?

Neoj da te mrzi i pročitaj sve postove, i sigrurno ćeš razumeti problem i probati neka rešenja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugar imao problem sa servom. Električar mu ustanovio kvar - senzor pozicije volana. Već se bio uzvrteo kako da nađe 60-tak somića za popravku. Ja mu rekao da može i za manje da se uradi, da ne mora da gleda po Delti, a on me danas obavestio da je rešio problem i to tako što je zamenio sponu! Nemam pojma ni sam kako je to moguće. Otišao kod majstora zamenio sponu da mu ne klopara i posle toga mu nestao problem sa servom. Dva dana već testira i problem se nije vratio. Čak je i namerno secao volan, namotavao do kraja i secao i ništa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moguće da je spona zapinjala i opterećivala trap a time i servo motor koji je tada ispadao. Kod mene je ranije bio problem sa šoljom amortizera koja se raspala i zapinjala kod okretanja te je servo često ispadao. Sad je retkost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ maxspeed: kod kog majstora je to sredio? Taj majstor je znao za kvar pa je posumnjao na vezu sa trapom, ili je bila slucajnost?

Sto se tice mog problema sa senzorom pozicije volana: nema apsolutno nikakvog pravila. Danas se za celo pre podne ni jednom nije upalila, dok se posle podne cas upali cas ne. Volan ni jednom nije otezao, niti trznuo, niti pokazao neke simpome. Samo lampica svetli. Probao sam cak u mestu dok svetli taj idiogram crvenog volana da upalim city servo i motam, i opet nije otezao.

Zbog toga, a i zbog reci nekih majstora, kao i iskustva forumasa sa prethodnih strana - "necu menjati dok volan ne oteza".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...