Jump to content
FAS Goran
Sign in to follow this  
chikavili

Svet je nas :)

Recommended Posts

Guest 10734

^ To o cemu govoris objasnjava Kano dijagram u nauci, koji objasnjava odnos izmedju karakteristika proizvoda i zadovoljstva kupaca. Po tom dijagramu postoje tri osnovna tipa atributa:

- obavezne

- jednodimenzionalne

- atraktivne

Pod obavezne atribute spadaju oni atributi koje proizvod mora posedovati da bi kupac bio indiferentan ili zadovoljan. Ukoliko ovi atributi ne postoje kupac je nezadovoljan.

Jednodimenzionalni atributi se zasnivaju na principu da je zadovoljstvo kupaca proporcionalno sa funkcionalnoscu proizvoda.

Atraktivne karakteristike su one koje treba da iznenade i oduseve kupca.

E sad sustina je da atraktivne karakteristike (kao sto je to bila klima, abs, esp, itd) koje su bile atraktivne karakteristike pre 7~8 godina a i pre, vremenom postaju obavezne karakteristike, koje ukoliko automobil ne poseduje, kupac je nezadovoljan.

Nadam se da nisam smorio pricom :lool: , spremao sam ispit iz marketinga ovih dana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lepo receno.To ti je kao da zamorcima objasnjavas experimente na njima :badteeth1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti to sve lepo posmatraš iz marketinškog ugla, ali suština je u tome da stvari uopšte ne moraju da koštaju toliko koliko koštaju. Proizvodna cena ABS sistema je mnogo manja od 500 ili 600 eura koliko ta opcija često košta, zašto automatska klima nekad košta 1500 eura a nekad je dobiješ džabe. Da li zaista misliš da je razlika između proizvodne cene čeličnih i aluminijumskih felni 900 eura?

Kako kriza bude veća, videćete da će proizvođači sve više tih stvari početi da dele džabe da bi privukli kupce, pa je moja teorija da nisu ni trebali da cene naduvaju na nivo na kome su sada jel se onda nebi ni ceo taj finansijski balon tako naduvao i na kraju prsao.

Kad vidiš koliko parazita hraniš kupovinom i posedovanjem automobila smuči ti se život. A da ne govorimo o tome da ljudi pristaju da kupe auto na kredit i time praktično i banci kupe još jedan... Mislim da je cela ta stvar zrela za temeljne promene...

I na kraju, jedan bizaran primer. Kada se pojavio grande punto nekako uporedo je počela i prodaja zastave 10 tj punta kao pravljenog u Srbiji. Osnovni grande punto je u Srbiji koštao 10.000 eura sa sve 20% carine a obična zastava 10 je koštala 9500, iako nije bila opterećena carinom jer je šatro proizvedena u Srbiji. Iz toga je samo moglo da se zaključi da je proizvodna cena grande punta niža od proizvodne cene običnog starog punta. Toliko o egzaktnosti ekonomije...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest 10734

Ne verujem da su proizvodjaci naduvali cene novim automobilima. Cena automobila je vrlo kompleksna, ioako vecina nas misli da to fabrika oceni od oka pa kaze cenu. Ne. Vrse se detaljne analize, simulacije trzista, simulacije prodaje da bi cena bila odredjena. Razlog visim cenama novih automobila kod nas jesu velike provizije distributera i dilera, a njih tesko ko moze da kontrolise + carina i porezi. Zasto kod nas novi Bravo kosta preko 16000 eura koliko sam video na sajtu Delte, dok u Britaniji kosta oko 11000 eura? Moze im se, jednostavno. Mi nemamo jake pokrete za zastitu potrosaca, nemamo jaku antimonopolsku agenciju i eto.

Slazem se s tobom za alu felne, klimu, abs ili slicno i njihovu cenu. Na kraju se uvek ispostavi da bolje prodje onaj ko je kasnije obavio kupovinu, al tako je kako je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja kad kažem autoindustrija mislim na ceo lanac te bagre, od onog što nacrta auto pa do onoga što ti preda ključeve kad kupiš auto. Ma koliko misliš da je pravljenje i izračunavanje fabričke cene automobila neka kompleksna matematika, moram da te razočaram, cena se na kraju određuje potpuno naopako. Zapravo kreće se od moguće prodajne cene na nekom konkretnom tržištu, tj. od cifre za koju se pretpostavlja da bi mogla da se od kupca uzme za neki auto. Zatim se od te cene oduzmu troškovi i planirana zarada dilera, zatim sve dažbine lokalnoj državi, cena transporta do te zemlje i ono što ostane ti praktično postane fabrička cena automobila za to tržište.

Ako se pri toj proceni pogreši i za neki auto se odredi previsoka prodajna cena koja ne donosi kupce, onda kreću popusti, poklanjanje dodatne opreme, staro za novo sa češkanjem leđa kupcu, ili taj model na kraju napusti to tržište zbog manjka interesovanja ako ne može da postigne cenu koja pravi bilo kakvu zaradu.

Ako se odredi preniska cena i auto se odlično prodaje, onda ide farbanje kvaka u boju karoserije, to se proglašava modelom za iduću godinu i u cenovniku mu se menja cena na gore, opet po proceni koliko više može da se traži. Za cenu nekog automobila na bilo kom tržištu je najvažnija cena njegove konkurencije na istom tržištu. To je ta matematika a ne koliko košta ovaj ili onaj šraf ili drška. Cena šrafa je vrlo klizna.

Kada npr. fiat postavlja Bravo na neko tržište on zna da mora biti nekoliko % jeftiniji od golfa da bi bio konkurentan ali i da sme da bude nekoliko % skuplji od kie ili hyndaija.

Potpuno je neporedivo koliko isti auto košta u dve različite zemlje jer taj auto u suštini uopšte nije isti, čak i ako se potpuno isto zovu.

Npr. Grande Punto 1.9 sport u Srbiji je preprošlog decembra koštao 18054 eura dok je recimo po cenovniku u Quattrorote-u taj isti model u Italiji 18500 eura + recimo 500 eura za crvenu boju. Kod nas je crvena boja uračunata u cenu. U italiji taj auto ima 8 airbagova, u srbiji 2. U italiji je “blue and me” uračunat u cenu, u srbiji nisu tad ni znali šta je ”blue and me” (prodavac je prvi put čuo od mene za to). Još podosta stvari na njemu ovde fali pa kad detaljno sve proanaliziraš shvatiš da bi taj takav GP 1.9 sport u Italiji koštao 16500 a ne 18500, a eto i tamo i ovde se identično pretstavljaju i cena je naoko ista...

Zato mi je glupa cela ova priča oko smanjivanja carina, jer ako država ne nametne neke druge troškove, proizvođači će lagano u godinu dana podići fabričke cene za onoliko koliko misle da još ima prostora da se uzme para pa će se cene automobila vratiti na isti nivo na kome su bile pre skidanja carina. Trenutno automobili pojeftinjuju samo zato što ih niko ne kupuje. Nema potrebe za udruženjem potrošača, ono nikad i nigde nije određivalo cene, to udruženje služi da zaštiti potrošača od loših proizvoda i prevare prodavaca a ne da određuje cenu bilo čega. Cenu isključivo određuje tržište, svaki pokušaj da se ona odredi drugačije se uvek završava nečijim gubitkom i krahom.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest 10734
Cenu isključivo određuje tržište, svaki pokušaj da se ona odredi drugačije se uvek završava nečijim gubitkom i krahom.

Ovde se slazemo.

Ovim se povlacim se iz diskusije, jer dobija ton kakav mi se ne svidja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma nemoj da se ljutiš i da misliš da se mi nešto svađamo jer u suštini mi govorimo iste stvari. Jedina razlika je što ti kao student to gledaš iz teorijskog ugla koji se izučava u školi a ja opet iz ugla nekog kome pola rodbine radi u autoindustriji širom sveta već pola veka pa odatle crpim informacije.

Hoću da kažem da u svemu ovome o čemu pričamo ima mnogo više magije i intuicije nego što vas uče u školi... Pogledaj samo kroz prizmu Fiat Auta:

Verovatno su koristili sve softvere i simulacije tržišta o kojima ti pričaš, i svi pokazatelji su govorili da su uboli bingo sa Alfom 159. Ali ona se toliko slabo prodaje da su potpuno ostali bez keša za razvoj Alfe 149 koja kasni već 3 godine. Pre 3 godine niko nije spominjao nekakav Alfin mali auto a onda su u rekordnom roku od godinu i nešto dana sklepetali MiTo na bazi grande punta i od viška keša koji se stvorio zahvaljujući odličnoj prodaji grande punta. Naravno da je razvoj MiTa daleko jeftiniji od razvoja Alfe 149.

Verovatno su bacili sve softvere za razvoj i simulaciju tržišta kada je zamalo ceo fiat bankrotirao posle enormne svote novca ulupane u Lanciu Thesis koja maltene ima manji tiraž od Maseratijevog Quatrtoporte-a. A opet vrlo sitnu lovu su uložili u prepakovanje Punta II u Lanciu Ypsilon i Musu i evo Lancia živi već sedam godina od ta dva modela i finansiski je stabilna i prodaja je još uvek solidna. Čak su kap po kap skupili novac za novu Deltu.

Kao što je tržište nekretnina u razvijenom svetu doživelo kolaps i sad možeš da za 800.000 dolara kupiš kuću na plaži u kaliforniji koja je pre šest meseci koštala 3 miliona, slična stvar mora da se desi i autoindustriji da bi opstala. Stvarno ne mora punto da košta 20500 eura, može da košta i 15600 i da se nešto zaradi... Naravno da onda prodavac grande punta neće u rekordnom roku sazidati Delta City...

Moja teorija je da ih je čista alavost dovela u stanje u kome su sada, došli su dotle da čak i solidno stojeći ljudi na razvijenom zapadu nemaju više novca da kupe prosečan auto tako da je jedino rešenje da cene idu dole... Sve ovo drugo što pokušavaju, kladim se, neće dati rezultate.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...