Jump to content
FAS Goran
Guest 11599

Katalizator

Recommended Posts

...gde god sam pitao po servisima i auspuh servisima svi me gledaju bledo u stilu "a šta će nama tvoj katalizator, kome mi to da prodamo platinu, što ne prodaš sam kad ti ga skinemo?"

Pa, prave se ludi naravno...kako bi im drugačije ostavio tvoj stari katalizator osim ako te ne ubede da je to samo neko bezvredno smeće... :whistle:

Pogledaj malo levo-desno po auspuh servisima, obično imaju jedno odvojeno mesto gde skupljaju te stare lonce, katalizatore...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma ok ta priča, a ko se onda u Bg ne pravi lud nego ti da novac za tvoj i kolika je to suma okvirno? Šta sa činjenicom da je izduvna grana u komadu sa katalizatorom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

stalno dolaze u servis da pitaju ima li katalizatora na prodaju.cene se krecu od 40 do 70 evra u zavisnosti od velicine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo da napisem nesto ovde o svemu ovom iz naslova.... Nadam se da nece smetati... Ovo sam izvukao iz jedne skripte iz koje sam ucio za ispit...

Svi moderni benzinski motori su opremljeni katalizatorom. Katalizator je obično smešten u prvom izduvnom loncu do motora i zahvaljujući materijalu od koga je napravljen u njemu se odvija hemijska reakcija pri kojoj se štetni gasovi iz izduva (SO, NS i NOx) pretvaraju u neškodljive gasove (SO2, N2O i N2). Naravno, takva reakcija ne pročišćava gasove u potpunosti, ali doprinosi smanjenju štetnih sastojaka.

Do pojave tzv. regulisanih katalizatora postojali su različiti katalizatori(oksidacijski, redukcijski), međutim danas se isključivo koriste regulisani jednostruki ili višestruki katalizatori sa trostrukim delovanjem. To znači da se katalitički tretiraju sva tri štetna izduvna gasa (SO, NS i NOx). Pojam regulisan katalizator označava da se ispred katalizatora nalazi senzor koji računaru govori u kom radnom području motor radi kako bi se smeša gorivo-vazduh na ulazu u motor što je moguće duže zadržala u stehiometrijskom radnom području. Pojam jednostrukog ili dvostrukog katalizatora ozanačava u koliko je kućišta smešten katalizator. Ako se katalizator nalazi u jednom kućištu onda je reč o jednostrukom katalizatoru, a ako je katalizator podeljen u dva kućišta onda je reč o dvostrukom katalizatoru. Položaj katalizatora u izduvnom sastavu najviše zavisi od temperature izduvnog gasa na mestu na kojem je ugrađen. Pojam trostrukog delovanja označava katalizatore u kojima se vrši hemijsko pretvaranje sva tri štetna izduvna gasa ( SO, NS i NOx).Nakon sagorevanja, vrući gasovi kroz otvoreni izduvni ventil odlaze u izduvnu granu, prolaze pokraj lambda sonde, ulaze u katalizator te nakon njega prolaze kroz jedan ili više prigušivača. Na posletku, sve što je ostalo odlazi u atmosferu.

Slika_1.jpg

Slika1: Osnovni delovi izduvnog sistema automobila

Izduvna grana ili izduvni kolektor, svojim je izgledom slična usisnoj grani.No, ovde se radi o cevima koje se nastavljaju na izduvne otvore cilindra. Izduvna grana kod „običnih“ automobila je najčešće izrađena od metala livenog u kalupu, no ima ih i koji su izrađeni od međusobno zavarenih valjanih cevi.Ono što je tehnički ipak najznačajnije, je konstrukcija izduvne grane, od kojih na slici 3 vidimo četiri najuobičajnije. Na slici 2 je prikazan izduvni kolektor jeftinog četvorocilindraša, obično napravljen od livenog metala. Izduvni gasovi se ovde dovode iz sva četiri cilindra cevima koje se spajaju na jednom mestu odakle sve ide prema katalizatoru i prigušnim loncima. Druga slika prikazuje malo „pametniji“ kolektor. Kod njega su izduvne cevi spajane postepeno čime se smanjuju unutrašnji otpori izduvnog sistema uz što se ubrzava njihovo strujanje.

Slika_2.jpg

Slika2: Razliciti oblici izduvnih grana

Poslednjih godina, gotovo neizostavni, deo svih modernih motora je i tzv.lambda sonda (prikazana na slici). Ova neobična naprava grčkog imena u stvari je senzor koji očitava količinu kiseonika u auspuhu. Za potpuno sagorevanje benzina potrebno je ostvariti količine goriva i vazduha u razmeri 7:1 (u korist vazduha).

Slika3.jpg

Slika3: Lambda sonda

Lambda, koja je postavljena na mestu gde se sve cevi izduvnog kolektora spajaju u jednu, meri se količina kiseonika u izduvnim plinovima i „upoređuje“ je sa količinom njegovog postotka u atmosferi. Sama sonda, veličine prosečne svećice, je električni uređaj koji na promenu količine O2 (gasovi ulaze kroz otvore na vrhu) u izduvu reaguje promenom napona na svom električnom priključku (raspon je obično između 0,15 i 1,30 V). Kada je koncentracija goriva i vazduha ubačenih u cilindar približan stehiometrijskom idealu (14,7:1) lambda daje napon od cca. 0,45 V (450 mV).

Kod siromašne mešavine je obrnuto. Ovaj naponski signal iz lambda sonde putuje do središljeg računara koje pomoću njega prilagođava količinu goriva koja se ubrizgava u cilindre (položaj lambda sonde u izduvnom sistemu i njegova konstrukcija prikazani su na slici).

Slika_4.jpg

Slika4: KOnstrukcija i smestaj O2 senzora

Zanimljivo je napomenuti kako je lambda sondu moguće koristiti za podešavanje starijih motora (bez katalizatora i sličnih rešenja) Za tu se svrhu na

izduvnoj grani (gde se sve cevi spajaju u jednu) probuši rupa u koju se zavije Lambda.Običnim se voltmetrom zatim meri napon na priključku lambde te je tako moguće podesiti idealnu mešavinu, bilo na raspršivaču ili sistemu sa ubrizgavanjem.

Na modernim automobilima svakako je katalitički konvertor (presek - slika) ili, popularnije katalizator obavezno prisutan.

Slika5.jpg

Slika5: Presek keramičkog katalizatora sa elektricnim grejačima

Ovo je, u stvari, metalna kutija u kojoj se nalazi saćasti keramički monolit, najčešće, presvučen platinom. Uloga katalizatora, koji se koristi kod motora pokretnih bezolovnim benzinom, je u smanjivanju štetnih gasova. Današnji, tzv.trostazni, katalizatori deluju na izduvne gasove tako da izazivaju oksidaciju ugljen monoksida (SO) i ugljenvodonika (NS) te redukuju azotove okside (NOx). Da bi se ovi procesi mogli odvijati na šupljikavoj površini unutrašnjosti katalizatora, potrebno ga je dovesti na radnu temperaturu (300-800°S). Najveći problem ovde se javlja kod pokretanja hladnog motora kada izduvni gasovi prolaze kroz nezagrejani katalizator. U svrhu što bržeg dovođenja katalitičkog konvertora na radnu

temperaturu, u izdunom sistemu današnjih motora pribegava se različitim rešenjima. Najčešće se primenjuje sistem naknadnog ubacivanja svežeg vazduha u izduv (ispred katalizatora) čime se, dodavanjem kiseonika, povećava temperatura izduvnih gasova.

Druga verzija zagrevanja je ona sa električnim grejačima unutrašnjosti katalizatora (male okrugle tačkice na saćama monolita – slika).

Unutrašnja struktura katalizatora stvara veliki otpor strujanju izduvnih gasova čime se smanjuje snaga motora (kod nekih, navodno, i do 20%), pa su katalizatori danas (kako na benzinskim tako i na dizel motorima) još uvek stvar velikih polemika i proučavanja (postavlja se pitanje svrhe redukcije štetnih gasova ovakvim „blokiranjem“, ako, potom za postizanje iste snage kao i bez katalizatora, treba staviti snažniji motor koji sagoreva više goriva).

Na kraju izduva dolazi, verovatno i najpoznatiji deo, izduvni lonac.Pravilnije rečeno „prigušivač“, ovaj je deo izduvnog sistema, opet, nekakva metalna kutija kojom se pokušava postići smanjenje buke. Naime, gasovi koji nastaju sagorevanjem smeše goriva i kiseonika veoma se brzo šire izlazeći iz cilindra pod visokim pritiskom (i nadzvučnom brzinom). Usled toga, u izduvnom sistemu ovi gasovi uzrokuju veoma snažne titraje (frekvencije od nekoliko hiljada u minuti) koji bi, bez adekvatnog prigušenja, stvarali ogromnu buku. Kako bi se umirilo ovo titraje, na kraju (posle katalizatora) izduvnog sistema postavljaju se prigušivači. Najjeftinija i najčešća konstrukcija prigušnog lonca vidljiva je na vrhu slike primera.

Ovde se radi o tzv. reflekcijskom prigušivaču koji znatno usporava strujanje gasova.Najbolje rešenje je apsorpcijski prigušivač (na dnu slike). Kod njega gasovi prolaze perforiranom cevi obmotanom apsorpcijskim (prigušenim) materijalom. Kod ovakvih prigušivača brzina strujanja gasova se ne smanjuje znatno što za posledicu ima i znatno veću buku motora (uz to, tek će dobro proračunate dimenzije izduva dati zaista veću snagu, kakav god mi prigušivač stavili). Kao i uvek, proizvođači automobila nude kompromisno rešenje. To je apsorpcijsko-reflekcijski prigušivač (sredina slike) koji se prema stvorenom prolasku gasova i buci na izlazu, nalazi, negde na oko „pola puta“ između prethodna dva rešanja.

Slika_6.jpg

Slika6: Najčešće konstrukcije izduvnog lonca (strelice pokazuju smer strujanja gasova)

Share this post


Link to post
Share on other sites

najlakse da proverite kakav je katalizator jeste da stavite auto na kanal ili dizalicu i da blago udarite metalnim predmetom katalizator i po zvuku ce te cuti da li je pun chadji ili ne (moj je bio kao da je neko beton sipao unutra) obicno jeste posto je nasa nafta uzasno loseg kvaliteta, ja nisam skidao katalizator, jednostavno smo isekli jedno malo parce sa brusalicom, dovoljno da ruka prodje i izvadili sve iz njega, znaci ako je neko cistio bojler od kamenca zna o cemu pricam. kasnije smo zavarili i prefarbali sve crnim sprejom cisto da koliko-toliko zamaskiramo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio sam kod nekoliko majstora i savetovali su mi razlicito pa vas molim za misljenje - ocitana mi je greska zaprljan katalizator prilikom dijagnostike, resetovali smo je ali se posle nekoliko km opet pojavila...vozim bravo 1.6 na benzin i pitanje je gde i kako odraditi skidanje katalizatora, kod mene on nije na patosu nego je zavucen (kaze majstor) i savetuje razbijanje keramike :rambo: sto mi ne zvuci najbolje...

ako je neko resio sl problem molim da preporuci servis i opise sta je radjeno

*ne bih stavljao univerzalne kat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zasto bi razbijao katalizator ako mozes da u zamenu za njega dobijes protocni lonac sa montazom?Ako ti je katalizator neostecen spolja korozijom,mozes da ga isperes kiselinom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

znaci, posto je kod mene situacija ista kao i kod oktopoda, resenje je da se izvadi ceo kat i umesto njega stavi cev a da se montira i taj protocni lonac zbog zvuka i performansi?

tako bi stari zacepljeni kat mogao da prodam...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drugari ja ću da vam napišem jedno svoje iskustvo sa katalizatorom. Naime u pitanju je lada niva 1.7 i stara tačno godinu dana. I toliko je bio zapušen katalizator da auto jednostavno nije mogao da radi, upali radi par sekundi i ugasi se. Pošto je auto još u garanciji, zvali smo ovlašćeni servis gde su svi servisi i rađeni i kažu majstori ovako. Odmah ga seči nerazmišljaj i da doneseš auto kod nas u servis isto ćemo da uradimo, jer katalizator nije u garanciji i zbog njega nećeš izgubit garanciju na vozilo, a neverujemo da želite novi po ceni od 50 000 rsd. I šta ništa brusilicu i napravimo rupu polomimo počupamo zabetonirani katalizator i zavarimo. Auto normalno pali ide tako da nikad nije išao tako. A da napomenem da ima dve sonde jednu ispred i jednu iza katalizatora i na dijagnostici nije prijavljivao nikakvu grešku, i neprijavljuje ništa i posle vadjenja katalizatora, samo ide ko luda i dosta se manje greje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moj kum radi u auspuh servisu, i znam pouzdano da ubire dobre novce od skinutih katalizatora, jer ima jos ljudi koji nemaju pojma da ta stvar i kad se zacepi i nema nikakvu svrhu na autu, i dalje vrijedi finih para :rofl: , i to od 50 do 100 eura zavisi koliki je...

Znam i to da mi je kum ponudio , da kad bude vrijeme da ga mijenjam, on mi skine i to proda, a da za novi samo dodam razliku...

U svakom slucaju, bolje i tako, nego da ja placam punu cijenu... :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ne znam :blink: ...zvao sam auspuh servis ljuba i dobio odgovor da ne vredi stavljati cevi jer ce i prva i druga sonda ocitavati iste vrednosti i da jedino pomaze zamena katalizatora nekim italijanskim (u mom slucaju kada je kat iz jednog dela sa izduvnom granom) koji sa montazom kosta 25000 rsd!

u drugim servisima predlazu stavljanje cevke kroz kat (kada se razbije sace) i postavljanje protocnog lonca...

zato pitam da li je neko (osim bukvica) resio slican problem na bravu....?

pisite ljudi :welcome:

Share this post


Link to post
Share on other sites

A da zoves servis i da pitas da ti isperu katalizator?Naravno ako je spolja citav lonac.rolleyes.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brate prosta je stvar ispitat šta će bit sa sondama ako ukineš katalizator. Obadve ih odvij nek budu zakačene ali ih odvij sa katalizatora upali i pusti nek radi par minuta, vidi hoćeli upalit lampu za servis. Jeste da će bit bučan al to je samo nekoliko min. A ako upali lampu ti vraći sonde i skini klemu sa akumulatora na pola sata za to vreme će komp. sigurno izbrisat greške, a ti ćeš znati da nemože bez katalizatora. A ja sam siguran da će radit normalno bez katalizatora čak još i bolje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vozila koja imaju jednu lambda sondu koja su obicno i starije konstrukcije imaju nesto losije konstruisane katalizatore sa cijim se skidanjem tj zamenom za cev moze se dobiti odredjena snaga (ali nesto vise od 5% se ne moze ocekivati (naravno govorim o katalizatorima koji i dalje funkscionisu kako treba) a cesce i manje od 3%) bez ikakvih posledica po motor...

Vozila sa dve sonde su obicno novije generacije i oni imaju prilicno dobro dizajnirane katalizatore koje motor ne guse i njihovim skidanjem se vecinom nista ne dobije sem problema sa radom motora zbog druge sonde koja se po pravilu nalazi iza katalizatora... To neki resavaju sa nekim distancerima da sonda ne stoji direkno i cevi na struji izduvnih gasova ili katalizator menjaju sa loncem, ali to ne pomaze kod svih vozila pa se mora pristupiti modifikovanju mape ubrizgavanja...

Dotrajao katalizator tj zapusen smanjuje snagu motora...

Atmosferski motori zahtevaju odredjen podpritisak za normalan rad (govorimo o motorima koji nece provesti 100% svog vremena u obrtajima max snage) sto ukratko znaci, potreban vam je barem jedan ne protocan lonac, dok kod turbaka nije potreban podpritisak, cak sta vise pravljenje sto vece razlike u pritiscima ispred i iza turbine u izduvu ima povoljan uticaj posto se smanjuje turbo rupa pa samim tim na turbacima je najbolji protocan izduv... Razlog zasto turbacima ne treba podpritisak u izduvu posto to vec postoji ispred turba jer turbina pravi zagusenje u izduvu ko i lonac...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo da i ja podelim svoje skustvo!

Ja sam pre neki dan skinuo katalizator i na njegovo mesto postavio lonac iste velicine! Nisam siguran da ima isti otpor ili kako je to vec receno kao i katalizator ali je svakako blje od parceta cevi! Auto mi je u polskednje vreme poceo da dimi, a kad bi ga isturirao ispadali su citavi parcici garezi i cadji! Takodje je motor radio slabije, gusio se i potrosnja je bila povecana! Ovo poslednje mi je nekako bio subjektivan osecaj jer je gorivo lose pa nisam mogao da imam pravu sliku. Kako god resio sam da se otarasim katalizatora i bio sam u pravu, bio je pun svega i svacega!

Sto se tice pitanja dal' da se skida ili ne, moj odgovor je da ga ne treba dirati sve dok ne pocne da pravi smetnje, a kad se to desi, fik i gotovo :thumbsup: !

Kao sto je vec napisano u nekim od prethodnih postova, prama motoru se projektuje i izduvni sistem i rad motora i njegove performanse nisu iste sa izduvom, sa ostecenim izduvom ili bez izduva, ali i zapuseni izduv ( katalizator ) takodje utice na rad motora a moze da bude i stetan po sam motor.

Usled zacepljenog izduva moze da dodje do niza drugih problema koji mogu da se iskomplikuju u prave probleme. Najblaza varijanta je to da auto nece ni da upali! Ako auto radi duze u ovakvom stanju, izduvni gasovi ne mogu normalno da napuste motor, on se gusi, ti gasovi se negde gomilaju i mogu da probiju negde gde ne bi trebali a tu moze da dodje do mascenja ili cak curenja ulja, onda motor moze da se pregreva usled istog problema a sto takodje moze da se iskomplikuje! Zato, na nasu srecu ili zalost, posto ne zivimo u uredjenoj drzavi gde povecana emisija CO2 i drugih stetnih gasova nije dozvoljena, cim osetite da je katalizator pun, fik i zamenite ga obicnim loncem!

Poz svima!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ovako stoje stvari,auto mi je bio parkiran jedno 2 god tj nije bio u voznom stanju,sada sam remont menjaca,kupio nov hladnjak itd... problem je sledeci: majstor mi je rekao da mi se zapusila grana auspuha,svratim ja danas kod majstora koji radi samo auspuhe stavimo auto na kanal upali-ugasi.... kaze on dodji da vidis? sidjem ja dole u kanal pogledam kad ono neka budza (filter neki) kaze majstor "verovtno se zapusio filter" njegov predlog je bio da isece brusilicom deo gde je filter i na to mesto da zavari obicnu cev ?! i sve to za 1 crvenu ...

Nije mi delovalo bas pametno to sto je predlozio,pa reko ae da se posavetujem prvo sa vama ,jel neko imao slican problem? Sta mi je ciniti ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pa to je najverovatnije katalizator,on se zapusio,jer auto nije paljen,e sad ne znam sta bi bilo da ga uklonis sa auta,dal bi bilo nekih promena i za sam auspuh i za motor :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

jel moze neko da zakaci ovde sliku katalizatora? cisto da znam da li je to :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ako bi ti merili emisiju stetnih gasova bez katalizatora, imao bi "mali" problem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pozdrav drustvo... Vozim Fiat-Bravo 1.9 jtd 2001 god... Bio sam kod majstora sto vari auspuhe,i pitao sam ga za katalizator,skidanje katalizatora je 1200 din... E sad kad bi ga skinuo,jel to nesto utice na motor,jel bolje ide vuce,sta vi mislite o tome,i dal nece da zeza kompijuter...? Ako moze neki savet... Bio bi vam zahvalan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni auto lepo radi i lepo vuce... ali kad ze onaj sto vari auspuhe,da kad skines da auto bolje ide i ima vise konja... sad dal on malo mene .ebe ili sta vec...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evo ja sam danas skinuo svoj katalizator,(umesto njega sada ide obicna cev) sve me je to kostalo 15min vremena i 1000 din xD, istina je da bolje vuce auto,barem meni se tako cini,sad cekam da mi se javi lik koji otkupljuje katalizatore cuo sam da za ovaj od punta moze da se uzme i do 25e :yes ,tako da za sve vas koji planirate da skidate,recite samo majstoru da vam spakuje katalizator u kesu i videcete kako nestaje osmeh s lica xD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Upravo sam prodao svoj stari zapuseni katalizator za 30e, ako neko oce da proda broj je 063 89 59 056 lik se zove Nenad iz Bg, moze da se uzme i do 60e u zavisnosti od modela :thumbsup: Eto nadam se da sam pomogao :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja budala moj od Fiat Ulyssa bacio,jos mi kaze drug sto ga skinuo da ga prodamo,ja kazem bezi prvljavo koji ce nam k. baci to :rant:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...