Jump to content
FAS Goran
Guest 11599

Katalizator

Recommended Posts

Vade I katalizatore, pogotovo preprodavci automobila. Tvrdim da 80% auta nema katalizator a ovi univerzalni ne vrše bas posao... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ne vidim da na novijim kolima dime dizeli kao na starim. Malo nelogično da u engleskoj ne mere gasove. Vidim u Šapcu došao čovek iz Bosne sa pasatom 3-ka imaju i oni nalepnice slično našoj na šoferci ,stoji mu <1. Kaže da je to zbog tih gasova i valjda može samo još neku godinu da registruje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sto znaci da bi svaki tehnicki pregled trebao da ima za svaku marku automobila licenciranu dijagnostiku. Ili bar univerzalnu koje kostaju mnogo novaca...i opet jedna univerzalna ne resava 100% kola... Nemoguca misija, drugi deo...

Bas bih voleo da vidim situaciju kad se pojavi neki volvo na tehn a oni trebaju da ga prikopcaju...tim necim

 

Skoro sam i gledao na MES nesto, za sve parametre DPF-a mu stoje vrednosti koje je poslednje verovatno zapamtio pre samog gasenja.

Edited by Milutinac

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Milutinac sećaš li se možda dali je bilo gareži na auspuhu pre skidanja dpf-a . Šeme su već razradili,tako da se registruju totalno neispravna kola,a ovi će sad da kontrolišu katalizator ili dpf to je najbitnije. Kočnice,trap to nema veze...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakaci dijagnostiku na kola u tehnickom pregledu, ocita parametre, vratim se posle 2 dana i kazem da mi crkla turbina :)

Ko zna sta je on tu cackao a da ja ne znam... Ko zna sta sve moze...

:D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katalizator - kako proveriti da li je skinut, pokvaren, koliko košta nov...

 

katalizator 02.jpg

 

Tehnički pregled uskoro neće moći da prođu automobili kojima je skinut katalizator. Pošto se katalizator ugrađuje već više od 30 godina, i znajući starost našeg voznog parka jasno je da je katalizator uklonjen kod velikog broja vozila.

 

Čemu služi katalizator?
''Čisti'' izduvne gasove, ali nećemo ići u detalje kako to obavlja i kakve sve vrste postoje.

 

Da li ga imaju i dizelaši?
Da - katalizator imaju i benzinci i dizelaši. Imaju ga i dizelaši bez DPF filtera. Kod onih sa DPF filterom, naročito kod iole novijih, uglavnom je smešten u isto kućište sa DPF-om. Zato kad se kod dizelaša ukloni DPF filter obično odlazi i katalizator. Katalizator kod benzinca i dizelaša nije isti pošto ima drugačiju funkciju i radi u drugačijim uslovima.

 

Kako prepoznati problem sa katalizatorom?
Ako je saće fizički oštećeno može da se čuje zveckanje i slični zvukovi, mada samo kućište ima neku vrstu izolacije koja prigušuje i zvuk. Može da se upali ''check engine'' lampica, pošto uz katalizator idu i senzori.

 

Gubitak snage
Povremeni gubitak snage, uz trzanje ili nepravilan rad motora.

 

Povećana potrošnja goriva
Katalizator može da strada, a da se ne javi nijedan od gore pomenutih simptoma. Zavisi od generacije automobila, vrste katalizatora, senzora koji ga prate, stanja samog katalizatora... Ima i drugih simptoma, koje iskusni majstori mogu lako da prepoznaju. Takođe može vremenom polako da se zapušava, pri čemu se vlasnik postepeno navikava na npr. pad snage i druge simptome, pa mu uopšte ne pada na pamet da postoji neki problem sa katalizatorom.

 

Čišćenje katalizatora - ''uradi sam'' princip
Ne preporučujemo samostalno čišćenje katalizatora, naročito ne priručnim sredstvima kao što su kiseline, ''puška'' sa vodom pod visokim pritiskom i slično. Postoji velika šansa da ga oštetite ili potpuno uništite. Nekima uspe - ne tvrdimo da je nemoguće, ali ne želimo da snosimo nikakvu odgovornost za eventualnu štetu, finansijsku, ekološku ili zdravstvenu (ako nekome prsne kiselina u oko).

 

Čišćenje katalizatora u servisu
Postoji više načina odnosno sistema za čišćenje katalizatora, pri čemu se kod nekih katalizator uopšte ne skida, pa se praktično u kompletu obećava i čišćenje mnogih drugih komponenti motora i izduvnog sistema. Neki se agresivno reklamiraju da biste tek na kraju shvatili da njihovo čišćenje u stvari može samo preventivno da pomogne katalizatoru i da ne mogu ništa da obećaju. Bilo je i drugih koji su obećavali čišćenje, ali su u međuvremenu nestali, bar koliko je nama poznato. Uostalom, cene univerzalnih, zamenskih i polovnih katalizatora su danas takve da ni vozači više ne žele da rizikuju sa čišćenjem katalizatora koji će možda fizički da se raspadne čak i ako čišćenje uspe.

 

Aditivi za čišćenje katalizatora
Aditivi kao aditivi - postoje aditivi za sve što možete da zamislite. Koliko su efikasni zavisi od mnogo faktora, tako da apsolutno ne želimo da kažemo ništa na ovu temu. Na primer, jedan od aditiva poznate firme dodaje se u benzin. U opisu aditiva piše da: ''omogućava čišćenje katalizatora'' (bez obećanja da će da ga zaista i očisti), ''poboljšava efikasnost katalizatora, omogućava čišćenje lambda sonde, obnavlja performanse motora...'' Takođe piše i da se preporučuje redovan tretman ovim aditivom kod vozila koja se koriste uglavnom u gradskim uslovima. Dakle, ovde praktično govorimo o prevenciji, a ne o čišćenju katalizatora kada do nekog problema već dođe.

 

Skidanje katalizatora
Proteklih decenija skidanje katalizatora je postala sasvim uobičajena procedura. Kod starijih automobila se izvodi rutinski, dok je kod novijih nešto komplikovanija. Jednostavno - vozači žele da ga izbace iz automobila da više u budućnosti ne bi imali problema s njim, naročito zbog toga što niko na tehničkom pregledu nije proveravao da li je skinut ili ne. Međutim, stižu oštriji tehnički pregledi i sada nedostatak katalizatora postaje problem. Pogledajmo prvo šta se dešava sa skinutim katalizatorima.

 

Otkup starih katalizatora
Otkup katalizatora je odavno veoma unosan biznis. U njemu se nalaze skupi materijali - platina, rodijum, paladijum. Zato nije čudo što se vlasnici vrlo brzo i lako odlučuju da ih skinu pošto mogu da ih prodaju. Cena skinutog katalizatora zavisi od raznih faktora, a ide od npr. 30-40 evra, pa sve do preko 150 evra. Međutim, ako mislite da ćete da se obogatite prodajom svog katalizatora, vrlo verovatno ćete se razočarati. Nađete oglas - ''Otkup svih vrsta katalizatora. Plaćamo od 100 do 200 evra.'' Ali, kada pozovete i kada pošaljete podatke i sliku svog katalizatora, saznate da ćete dobiti 20 ili 30 evra… Mnogi su se ovako razočarali. Cena katalizatora koji prodajete zavisi od mnogo faktora, a moguće je i da će vam kupac dati nerealno nisku cenu po principu ''ako prođe-prođe'', da bi zatim podigao cenu ako odustanete od prodaje ili vas pozvao kasnije.

 

Da li ugraditi nov originalni, zamenski, univerzalni ili polovni katalizator?
Nov originalni katalizator, naročito ako ga kupujete i ugrađujete u ovlašćenom servisu, može da bude surovo skup. Istina - taj nov originalni će najverovatnije da potraje mnogo duže od polovnog ili univerzalnog. Postoje prilično kvalitetni zamenski katalizatori, mnogo jeftiniji od originalnih, ali opet i solidno skuplji od univerzalnih ili polovnih. Međutim, postoji nejasna granica u definiciji između zamenskih i univerzalnih, pa imajte i to u vidu. Zamenski bi trebalo da bude ''identičan'' originalnom, ali jeftiniji zbog primene manje kvalitetnih materijala i drugih faktora. Ipak, često se univerzalni nazivaju zamenskim. Takođe naglašavamo - napisali smo da ''postoje'' - ne i da mogu lako da se nađu kod nas. Polovan kao polovan - zavisi u kakvom je stanju. Može i on da traje godinama i godinama, a može brzo da strada.

Zato se većina vozača odlučuje za univerzalne katalizatore koji mogu da se kupe za samo 7.200 dinara (na popustu). Naravno da nije ista cena za sve automobile - i univerzalni katalizatori za neke modele mogu da budu prilično skupi.

 

Životni vek katalizatora u idealnim uslovima
Katalizator čak i u savršenim uslovima vremenom gubi svoje karakteristike i u nekom trenutku će morati da se zameni. Aktivni sloj koji u stvari ''pročišćava'' izduvne gasove vremenom gubi na efikasnosti, ali je teško proceniti kojim tempom dolazi do toga i kada je vreme da ode na reciklažu. Često se kaže da je životni vek katalizatora 180.000 do 200.000 km.

 

Kako produžiti životni vek katalizatora?
Motor mora da bude potpuno ispravan. Odmah reagujte na svaki znak neispravnosti, povećane potrošnje goriva ili motornog ulja, gubitka snage, pada nivoa antifriza. O ignorisanju lampica upozorenja kao što je npr. ''check engine'' da ne govorimo. Ponovimo - razne neispravnosti mogu negativno da utiču na katalizator i prateće elemente (lambda sonde i senzore).

 

Šta sve ''ubija'' katalizator?
Generalno, katalizator u velikoj meri uništava dolazak nesagorelog goriva do njega, isto kao i ulja i antifriza, ili nekih drugih nečistoća i produkata nepravilnog sagorevanja.

Na primer, recimo da jedna svećica ne radi i ne pali smešu u cilindru. To dovodi do toga da nesagoreli benzin stiže do katalizatora i tamo se pali zagrevajući katalizator do ekstremno visokih temperatura, što može da dovede do njegovog oštećenja, čak i topljenja. Vibracije izazvane stradalim nosačima motora ili izduvnog sistema takođe imaju izražen negativan efekat na saće katalizatora. Prolazak kroz duboku vodu - možete da zamislite šta se dešava kada katalizator koji je na temperaturi od 600 stepeni Celzijusa uronite u hladnu vodu - dolazi do iznenadnog hlađenja i stezanja metalnog kućišta, što može da izazove direktna i indirektna oštećenja. Automobil sa katalizatorom ne bi smeo da se pali na guranje - pošto u takvoj situaciji do katalizatora stiže gorivo koje u nekom trenutku može da se zapali.

 

Isto važi i za verglanje, odnosno dugotrajno neuspešno pokušavanje da se motor upali. Loše podešeno paljenje može da izazove povećanje temperature u katalizatoru. Gradska vožnja, naročito kratke relacije, iz više razloga mu uskraćuju životni vek. Dotrajali kablovi i svećice, kvar lambda sonde ili drugih senzora, kao i svi drugi kvarovi koji dovode do nepravilnog sagorevanja, na razne načine uništavaju katalizator. I naravno - tu je sama starost katalizatora, odnosno pređena kilometraža. Nažalost, pošto se kilometraža masovno skida, nemojte da se čudite ukoliko vam katalizator strada na 135.000 km iako je proizvođač ''obećao'' da će izdržati 200.000 km.

 

Kupujete auto - kako možete da utvrdite da li je katalizator skinut?
U nekim slučajevima to je lako, u nekim nije. Kod nekih automobila katalizator je pristupačan, pa može da se proveri da li je fizički prisutno kućište katalizatora i da se neki metalnim predmetom kucne po njemu da se proveri da li je izvađeno saće katalizatora, a kućište ostavljeno prazno. Naravno, i kada se izvadi saće iz katalizatora da bi se prazno kućište vratilo, i tu može da se izvede neka vrsta zvučne izolacije kako se kuckanjem ne bi moglo odmah ''provaliti'' da je saće katalizatora izvađeno.

 

katalizator 01.jpg

 

Kod nekih automobila katalizator je teško i naći, a kamoli proveriti, pa je korisno odvesti auto kod nekog iskusnijeg majstora na dijagnostiku i neku drugu vrstu provere. Uspešnost provere zavisi od vrste i generacije automobila, iskustva majstora, volje majstora da se maltretira detaljnom proverom. Neko može po zvuku da prepozna da je katalizator skinut. Zvuk je nekako reskiji, da ne kažemo malo oštriji, ali ni to nije 100% pouzdana metoda, niti može svako da uoči razliku u zvuku.

 

Pitali smo u servisu još nekoliko pitanja
Razgovarali smo sa jednim turbo servisom koji se između ostalog bavi čišćenjem i zamenom DPF filtera.

1. Šta ako se utvrdi da je katalizator uklonjen?

U tom slučaju uglavnom preporučujem ljudima da kupe polovan katalizator, naravno ukoliko mogu da nađu ispravan katalizator kod prodavca kome mogu da veruju.

2. Univerzalni katalizatori - šta mislite o njima?

Što se tiče univerzalnih katalizatora nemamo informacija o tome kako su se pokazali.

3. Da li katalizator može da se čisti kao DPF?

Čišćenje katalizatora kod benzinaca se ne radi, već se stavlja drugi.

 

Od kada se koriste katalizatori?
Prvi automobili sa katalizatorom u Evropi su se pojavili 1986. godine, a od uvođenja Euro 1 standarda 1993. katalizator je postao obavezan. Ovo vam govori koliko su katalizatori prisutni kod automobila na našim ulicama, odnosno koliko bi trebalo da su prisutni, pošto su mnogi uklonjeni.

 

Da li katalizator mora da se ugrađuje u auto koji ga nikada nije imao?
Ne - ako je automobil proizveden bez katalizatora, onda katalizator ne mora da se ugrađuje u njega! Ukoliko je motor ispravan, automobil će proći ispitivanje izduvnih gasova na tehničkom pregledu iako nema katalizator.

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Već duže vremena mi auto slabije ubrzava, fali snage i trese kod ubrzanja, naročito na uzbrdici. Simptomi su najmanje izraženi ujutro kad se motor ugrije na cca. 50  °C.
Sumnjao sam na katalizator pa sam ga probao očistiti  i stanje se znatno poravilo, ali ne dovoljno. Manje troši, ranije "povlači", manje trese, ali ipak fali snage.
Mjerio sam temperaturu katalizatora laserskim termometrom.

Na ulazu je temperatura 115-120 °C na izlazu 95-100 °C.

Motor je bio potpuno zagrijan prije mjerenja, a mjerenje sam napravio pri 2500 rpm-a (5 minuta).

Dijagnistika pokazuje:
Senzor 1: min.168 °C; max. ( na 3500 rpm) 420 °C
Senzor 2: min.160 °C; max. (na 3500 rpm) 320 °C

Da li su po vama ove temperature OK i kolike bi trebale biti  kod ispravnog motora/katalizatora/DPF-a?

Motor je 1.9 (88kW)

 

Edited by Ivan
Spojeno

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koji je auto u pitanju ? Pretpostavljam Bravo ?

U kakvom je stanju zamajac i set kvacila ? Hoce kada je zamajac istrosen solidno da prokliza ali isto tako vazi i za lamelu, posebno na uzbrdici kada treba malo vise opterecenja. 

 

Sto se tice DPF-a, da li normalno radi regeneracije i da li ti je na tabli upaljena lampica za DPF  ? Pretpostavljam da isti nisi vadio niti gasio softverski (ako znas da li je neko pre tebe, tim bolje) ali ako nisi siguran valjalo bi na dijagnostiku kaciti i proveriti.

 

Da li imas neke propratne zvukove (npr zvizdanja i slicno) prilikom ubrzanja ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto je Saab 9-3 iz ´05-te s FIatovim 1.9 (88kw) motorom i 235 tkm na satu.

Kvacilo i zamajac su mjenjani prije ca. 50-60 tkm ( original Opel ), al  mislim da su skroz uredu - nema proklizavanja.

Auto nekad ide super, a nekad imam osjecaj da umire.

Na kontrolnoj tabli nema lampice koja pokazuje kada pali regeneraciju, ali osjetim po radu motora i potrosnji da je pali svakih cca. 1000 km.

DPF nije vadjen niti gasen.

Od zvizdanja se cuje jedino turbina (ne prejako) i to od cca. 2500 rpm-a pa nadalje.  Skidao sam i usisno crijevo od turbine i radijalnog lufta na osovini gotovo da nema.

Takodjer sam promjenio EGR, MAP i MAF, Injektore, i interkuler  ( sve  original ) bez ikakve znacajnije promjene.

Najvecu promjenu sam primjetio kad sam nedavno "ocistio" katalizator - puno manje vibracija kod ubrzanja i u prosjeku dosta bolje vuce, ali nije to to. 

pa me zanima da li je do katalizatora ili mozda DPF-a? Na vise mjesta na netu sam procitao da je ciscenje katalizatora besmisleno, a ne kupuje mi se novi da ustvrdim dal je do njega.

Zato sam i  radio ovaj test sa temp. katalizatora, ali vrijednost ocitanja sa termometra mi djeluju nekako preniska samo 100 °C na ugrijanom autu?!

 

Inace sam primjetio da u trenucima kada losije vuce  ima nekakva "trzanja" motora izmedju 1000 i 1500 rpm ako mu lagano dodajem gas dok je u leru, a kad dobro vuce toga nema :/

Jos neki predlog sta bi moglo biti? 

 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temp su ok. Mozda bi čak trebale biti i nesto jače na visim obrtajima.

 

Edited by Ivan
Skinut nepotreban citat

Share this post


Link to post
Share on other sites

O cemu to zavisi? Pretpostavljam o sagorjevanju u motoru?

Zasto su temperature toliko niske s vanjske strane katalizatora kada se mjeri laserskim termometrom? 

 

Edited by Ivan
Ne citiraj prethodni post ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Zafree

Nepotrebno otvorena tema spojena je sa postojecom o katalizatorima.

Takodje molba da se ne citira prethodni post ;) (odgovarati sa Reply, a ne sa Quote).

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Iskreno, mislim da je pametnije da se ovo obrise nego da se sire lazne vesti i stvara panika uz reklamu ovih nazovi novina... Ovakva "izvestavanja" treba zabraniti...

 

Sva vozila koja su standardno imala ugradjen katalizator ce morati da ga ima i tacka. Kakve nebuloze kako se nece moci registrovati auto ako nikad nije imalo katalizator... Zastave fabricki u vecini modela nisu imale katalizator do kraja proizvodnje 2008me...

 

Drugo je sto je nas zakon smesan, sa jedne strane imamo propis da se svaka prepravka na vozilu mora atestirati, a onda se javno gleda kroz prste za nemanje katalizatora... Sportski auspuh (iako ne znam gde je granica izmedju fabrickog i sportskog) ne moze, ali bez katalizatora moze xD Siguran sam da ce ljudi prvih meseci od uvodjenja zakona imati probleme i sa katalizatorom ako nije sve u stanju takvom da merenje bude na potrebnom nivou, dok ce posle krenuti gledanje kroz prste da se prolazi i bez katalizatora ako auto moze da prodje merenje.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sta mislite o ovoj novonastaloj situaciji u vezi katalizatora? Ja pojma nemam ni da li imam katalizator, niti imam pojma da li uopste imam dpf i gde se on uopste nalazi. Kakve planove imate vi koji nemate katalizatore?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Milutinac said:

Sta je novo-nastalo?

 

A planova sto se tice, zavisi od vremena sve. Ali sve se mislim da mi se smesi sutra Vrbas, prvo kosenje trave, a zatim rostilj i par piva... :thumbup: samo da ne padne kisa...

https://www.rts.rs/page/tv/sr/story/22/rts-svet/3984606/katalizator-i-dpf---ko-ostaje-bez-registracije-zbog-greske-u-zakonu.html

Mislim na ovo. Iskreno nije realno da ce toliki broj ljudi ostati bez auta. Mnogo ljudi idu na posao autom, mnogi su primorani da zbog zdravstvenog stanja svakodnevno putuju. Velikom broju ljudi ce Jul 2021 biti direktan udar na golu egzistenciju.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pred tehnicki, dobro zagrej auto, izadji na neki prazan put, idealno autoput, ako imas blizu ( ne pise odakle si ), i dobrooo ispilaj auto, da se sve sija od vrucine, i onda takav odi na tehnicki, i najverovatnije ces proci i bez katalizatora. Naravno pod uslovom da ti je ispravan auto. Neispravnom autu ni katalizator nece pomoci :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, horvat said:

Pred tehnicki, dobro zagrej auto, izadji na neki prazan put, idealno autoput, ako imas blizu ( ne pise odakle si ), i dobrooo ispilaj auto, da se sve sija od vrucine, i onda takav odi na tehnicki, i najverovatnije ces proci i bez katalizatora. Naravno pod uslovom da ti je ispravan auto. Neispravnom autu ni katalizator nece pomoci :) 

To je jos jedna od stvari koja me zanima, oni na tehnickom ne traze fizicko prisustvo katalizatora vec gledaju cifre pa na osnovu toga odredjuju sta i kako? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...