Jump to content
FAS Goran
the_reaper

O akumulatorima...

Recommended Posts

  

2 hours ago, mitros said:

Kako da znam koji je kod mene u autu.Gde to pise,a da ne moram da ga "vadim"

Napisah ti vec na temi o GP ;) - da su ova nasa narodna vozila sa Stop&Start uglavnom sa mikro-hibrid 1 tehnologijom, tj. da koriste EFB akumulatore. Koje mozes da menjas opet sa EFB ili naprednijim AGM. 

Komplikovanija vozila, sa regenerativnim kocenjem su mikro-hibrid 2, kod njih ide iskljucivo AGM akumulator i moze se menjati samo sa AGM.

PS: Cisto da znas - cim na OEM delu vidis 8 cifara, mozes da racunas da je to verovatno njegov fabricki SN, koji mozes da proveris i u ePer. U ovom slucaju, sa tvoje fotke, to je 71777953. Dalje znas i sam :) , drug Google za brendiran Mopar sa tim SN kaze ovako, tj. potvrdu onoga sto sam ti rekao za EFB imas vec na prva dva linka:

 

 Untitleda1.thumb.png.4027755fa2711a0653735a0757c4732d.png s-l300.thumb.jpg.810d6d8f046e8d7e3860ded5bb276448.jpg

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, ortakov said:


E sad, to sam isto pokušao i sa Exide, za punta, na ženinom autu, kada je crkao i nije uspelo. 

Ako si uspeo da otvoriš Exide i priđeš ćelijama onda verovatno i kolega @batana možeš svoju Vartu da otvori kao što sam mu na slici obeležio u nekom od prethodnih listova. Mada kažu da je taj akumulator sa zatvorenim sistemom i da nije moguće skidati čepove i dopunjavati desilovanom vodom ali sam ubeđen da ispod one nalepnice stoje 6 čepova. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sam npr. na kraju srafcigerom izlomio jedan od prethodnih Exide "X-tra +" (preteca danasnje njihove "Premium" serije). Vec je bio na izdisaju pa nisam imao sta da izgubim, a zainatio se da otvorim :D . Iako nije imao ni naznake bilo kakvih cepova, delovalo je da ce negde popustiti po "savovima" sa gornje strane. Ali kuciste je i bukvalno bilo zatopljeno na svakom mogucem spoju.

 

Edited by Ivan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Axic

 

Ovaj je imao čepove, normalno, za dopunjavanje tečnosti.

 

 

@Ivan

 

Neki mogu da se rasklope, neki ne (od onih koji su bez održavanja).

Ja imam ovaj alat i sa tim se lepo "obrusi" ivica kojom idu čepovi i može da se pristupi. Samo što je to mukotrpan i dugotrajan posao 

mini busilica.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Video sam, kod mene je kuciste krenulo po dijagonali kad sam zapeo :D . Bilo je to davno, svakako sam vec bio kupio novi accu, pa se malo zaigrao sa starim :) .

Ponta je bila da ne mora svaki da ima skrivene cepice koji se lako skidaju, a samo se ne vide.

PS: Planiras li taj alat i za inspekciju 500-ke :D ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kao sto rekosmo, kao svojevremeno na Stojadinima - krenes polako od vrata i podizaca :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kad se već digla tema. Podsetimo.
U narednom mesecu treba akumulator malo priključiti na punjač, čisto dopuniti na maksimalan kapacitet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I totalno trovanje olovom

 

I kod nas postoje servisi koji ukoliko je isplativo rade zamenu 1do 2 ćelije, Peko toga nije isplativo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, bit said:

Kad se već digla tema. Podsetimo.
U narednom mesecu treba akumulator malo priključiti na punjač, čisto dopuniti na maksimalan kapacitet.

2x godišnje u mom slučaju. Jednom sad negde pred zimu, otprilike novembra i jednom dopunim u aprilu. Kupio neki nov Villager punjač u Tehnomaniji za 2.500 dinara da se ne cimam da tražim ako mi zatreba. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, bit said:

Kad se već digla tema. Podsetimo.

Standardno, polako startuje sezona kukanja na lose akumulatore i dotrajale termostate :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ma jok,desava se ljudima, obicno na letovanju :D
Apropo dopune akumulatora preventivno. Nikad nisam niti planiram. Svakako se jednom u nekom vremenu svaki auto izveze par sati tako da je po meni to dovoljno. Prosli akumulator ( crvena Topla) je trajao sigurno punih 8 ili 9god na mom dizelu koji se vecinom koristi po gradu. Moje misljenje je da je trenutno kvalitet akumulatora nikakav ( jedva izguraju garantni rok) pa mozete da im radite sta hocete, isto je.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Axic said:

2x godišnje u mom slučaju. Jednom sad negde pred zimu, otprilike novembra i jednom dopunim u aprilu. Kupio neki nov Villager punjač u Tehnomaniji za 2.500 dinara da se ne cimam da tražim ako mi zatreba. 

Ja imam "Goša" old skul punjač!

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/26/2020 at 4:43 PM, MS PK said:

Ma jok,desava se ljudima, obicno na letovanju :D
Apropo dopune akumulatora preventivno. Nikad nisam niti planiram. Svakako se jednom u nekom vremenu svaki auto izveze par sati tako da je po meni to dovoljno. Prosli akumulator ( crvena Topla) je trajao sigurno punih 8 ili 9god na mom dizelu koji se vecinom koristi po gradu. Moje misljenje je da je trenutno kvalitet akumulatora nikakav ( jedva izguraju garantni rok) pa mozete da im radite sta hocete, isto je.

Ja bas imam drugacije iskustvo. Primetio sam da ako nekoliko puta uzastopno punim akumulator sa razmacima od dan izmedju punjenja, da im se produzi vreme praznjenja dok stoje u autu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, MS PK said:

Apropo dopune akumulatora preventivno. Nikad nisam niti planiram.

+1, ali auto uvek ima lep deo otvorenog puta. Ni ja, kao i Mica, uopste ne kazem da sam u pravu, ali ne pada mi na pamet da "titram" akumulatoru :) , niti je ikada bilo potrebe za tim . Kod mene je svaki nov akumulator sastavio bar 6 godina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kako da vam akumulator duže traje?

 

akumulator slika.jpg

 

Neretko se među vozačima može čuti da je nekome akumulator trajao dve, a nekome osam godina, pa uvek postoji dilema da li su neke marke akumulatora toliko kvalitetnije ili generalno možemo akumulatoru da produžimo životni vek vodeći računa o nekim stvarima. Zato ćemo pokušati da razbijemo neke zablude o akumulatorima i damo neke savete kako da duže traje.

 

Ne stavljajte akumulator sa većim kapacitetom od fabrički predviđenog
Iako deluje logično da je bolje kupiti akumulator sa što većim kapacitetom, tj. što više Ah, pošto se tako automobilu olakšava i startovanje i napajanje brojnih potrošača, naročito zimi - to je pogrešno. Punjenje akumulatora je komplikovana tema, pa zato treba pratiti ono što je propisao proizvođač automobila. Ukoliko stavite akumulator sa prevelikim kapacitetom, sistem za punjenje možda neće biti u stanju da ga održava dovoljno napunjenim (u procentualnom smislu, da se tako izrazimo). Akumulator ''voli'' da je napunjen 100%, mada gotovo nikada nije toliko napunjen. Ne prija mu da bude suviše ispražnjen, npr. ispod 60-65% kapaciteta pošto tada dolazi do takvih hemijskih promena u njemu koje mogu da izazovu trajna oštećenja.

Generalno, što mu je više pao kapacitet i što je duže u takvom stanju, to će negativne promene biti izraženije i znatnije će mu biti skraćen vek trajanja.

 

I amperaža je važna
Mnogi vozači prilikom kupovine novog akumulatora uglavnom gledaju samo kapacitet koji se izražava u Ah (amper-časovima). Pritom zanemaruju jačinu struje hladnog starta - ona se izražava u A (amperima). Struja hladnog starta nam govori koliku jačinu struje akumulator može da isporuči u određenim uslovima. Teoretski, govori nam koliko je akumulator jak, tj. koliko snage ima da pokrene motor automobila. Postoji više standarda za merenje struje hladnog starta- na primer, govori nam koliku jačinu struje može da isporučuje tokom 30 sekundi pri određenoj temperaturi dok napon akumulatora ne padne ispod određene vrednosti. Možete da kupite akumulator sa nešto većom strujom hladnog starta, to neće smetati, ali ni tu ne treba preterivati.

 

Ne krivite marku akumulatora dok ne proverite auto
Ukoliko akumulator kratko traje, npr. dve-tri godine, često nije problem u akumulatoru nego u automobilu ili uslovima u kojima vozite - npr. problem sa punjenjem (alternator), parazitske struje, razni naknadno ugrađeni uređaji/sistemi koji troše struju kada je auto ugašen, loši kontakti na klemama (koje ne očistite kada zamenite akumulator); retko vozite, a i tada prelazite kratke relacije, pa akumulator ne stigne dovoljno da se dopuni, problem sa motorom zbog kojeg dugo verglate dok ne upali (naročito zimi)... Često je u pitanju kombinacija više navedenih razloga. Imajte u vidu da akumulator ne mora da ''crkne'' iznenada - razni problemi ga malo po malo uništavaju i zimi i leti, dok na kraju (obično zimi) jednostavno nema više snage da pokrene motor.

 

Ako se retko vozi, nije dovoljno upaliti ga u mestu jednom nedeljno po 10-15 minuta
Tako akumulatoru samo skraćujete životni vek, a u nekom trenutku motor verovatno neće hteti ni da upali. Akumulator se prazni ispod kritične granice i dolazi do sve većih trajnih oštećenja.

 

Akumulator treba izvaditi iz auta ako se duže ne vozi
U takvim situacijama, bar skinite minus klemu sa akumulatora i obezbedite je tako da ne dodiruje metalne delove u motornom prostoru. Ipak, s obzirom da ne vozite auto, bez obzira da li je leto ili zima, akumulator se prazni i sa skinutom klemom, pa se možete naći u situaciji da motor neće da upali kada negde krenete. Čak se leti brže prazni pošto se zbog visokih temperatura u njemu brže odvijaju hemijske reakcije, ali se zbog istih visokih temperatura to manje odražava na mogućnost pokretanja motora. Da, deluje zbunjujuće - zimi gubi kapacitet zbog niskih temperatura, leti zbog visokih.

 

Što pre dopunite ispražnjen akumulator
Ispražnjen akumulator trpi oštećenja - što duže stoji i što je više ispražnjen, to se više oštećuje i to trajno. Možda uspete da ga napunite kada vam zatreba i možda ''poživi'' još neko vreme, možda i koju godinu, ali činjenica je da ste mu ozbiljno skratili životni vek.

 

Akumulator može da se zaledi
Prazan akumulator može da se zaledi na samo nekoliko stepeni ispod nule. Tada na više načina dolazi do njegovog oštećenja. Automobil sa zaleđenim akumulatorom ne sme da se pali na kablove ili da se stavlja na punjač, već prvo mora da se otopi. U svakom slučaju, već je pretrpeo određena oštećenja, pa mu je životni vek znatno skraćen. Ovo nije urbana legenda - ovo upozorenje možete da pročitate u svakom uputstvu za automobil, kod proizvođača akumulatora, itd.

 

Akumulator ne treba da se čuva u što toplijoj prostoriji
Ukoliko ne planirate duže da vozite auto, izvadite ga i stavite u prostoriju u kojoj je temperatura 10 do 20 stepeni - bolje hladnije nego toplije, pošto se sporije prazni na hladnom. Obavezno mu proveravajte napon na 2-3 meseca i po potrebi dopunite (ukoliko padne npr. ispod 12.5 V). Ukoliko dozvolite da mu napon suviše padne, može doći do oštećenja i skraćenja životnog veka. Pre vraćanja u auto obavezno ga potpuno napuniti.

 

Nedovoljno napunjen akumulator može i u vožnji da izaziva probleme
Kod nekih automobila, ukoliko sistem za kontrolu potrošnje električne energije proceni da akumulator nije dovoljno napunjen, može da deaktivira određene sisteme, kao npr. grejanje sedišta, parking senzore, sistem za nadgledanje mrtvog ugla i slično, u zavisnosti od spoljašnje temperature, stanja akumulatora, uslova vožnje, potrošnje el. energije, itd. Vozač će biti obavešten da neki od ovih sistema ne funkcionišu, a mogu da dobiju i poruku da je to zbog akumulatora. Naime, kod savremenih automobila postoji sistem koji prati stanje akumulatora, od napona, punjenja, temperature, itd. Zato na vreme mogu da upozore na eventualni problem. Ipak, to ne znači da su ovi sistemi savršeni, pošto nisu svi isti, a nisu isti ni svi akumulatori, pa ipak treba na vreme preventivno proveravati akumulator.

 

Punjenje akumulatora bez skidanja sa automobila?
Svi proizvođači koje smo proverili kažu da akumulator nipošto ne treba puniti u automobilu. Izuzetak je Mercedes, ali i kod ovog proizvođača je to dozvoljeno isključivo sa specijalnim punjačem koji se kupuje od njega. U suprotnom - punjenje akumulatora isto van vozila. Naravno, ovo ne važi za sve modele, obavezno pročitajte uputstvo za auto.

 

Redovna provera sprečava probleme
Savetuje se da bar jednom godišnje odete u specijalizovani servis i proverite akumulator, bez obzira da li je u garantnom roku ili je garancija prošla. U tim servisima imaju posebne uređaje za testiranje (ima ih raznih vrsta), pa mogu na vreme da vas upozore na potencijalne probleme u budućnosti. Takođe možete da proverite i da li auto dobro puni akumulator. Tako ćete imati priliku da na vreme otklonite neki mali kvar koji znatno skraćuje životni vek akumulatora. Inače, stručnjaci savetuju da se akumulator, čak i ukoliko je sve apsolutno ispravno, nekoliko puta godišnje dopuni. Postoje konkretni razlozi za to i time može znatno da mu se produži vek.

 

Zaključak
Ukoliko pratite osnovne smernice po pitanju čuvanja akumulatora, nećete imati problema godinama, čak i nakon isteka garantnog roka. To podrazumeva i povremenu proveru u specijalizovanom servisu, bez obzira da li vam akumulator pravi probleme ili ne. Naravno, ima mnogo vozača koji ne obraćaju pažnju na akumulator, uvek startuju auto sa već upaljenim farovima, često slušaju muziku sa ugašenim motorom i rade mnogo drugih stvari koje ne bi trebalo, ali im akumulator ipak traje 5-6 i više godina bez problema. To ipak ne znači da treba da pratite njihov primer - mnogo je tu drugih faktora u igri, od kvaliteta akumulatora, sistema za punjenje, uslova vožnje...

 

Autor: Dragan Romčević

 

preuzeto sa - polovniautomobili.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ne znam da li je pisano. Da li na auto koji ima start stop sistem može da se stavi "obican" akumulator ako mu se softverski isključi s/s ? Radi se o Citroenu c4 picaso


Sent from my iPhone using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Može. Čak i ne moraš da ga isključiš ali to će mu znatno skratiti vek. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koliko znam ako stavis obican akumulator u start stop auto, vecina automobila ce prepoznati automatski i iskljucice start stop funkciju.

Svakako su start-stop akumulatori dosta kvalitetniji i izdrzljiviji od obicnih.

Послато са Mi MIX 2 помоћу Тапатока

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


 

 



Info

FLCS Forum koristi tzv. kolačiće (cookies), kako bi korisnicima osigurao funkcionalnost i jednostavnost korišćenja. Daljim pregledom ovog Foruma dajete svoj pristanak za korišćenje "kolačića".

×
×
  • Create New...